امام حسين عليه السلام :نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد .
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی فرارسیدن ایام ماه محرم و سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام را تسلیت عرض می نماید.
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: سکه روپی
روی سکه: حکم شد از قادر بی چون باحمد پادشاه / سکه زن بر سیم و زر از اوج ماهی تابماه
پشت سکه: احمد شاه درانی
ضرب مشهد مقدس
اهدایی آقای علی محمد پیشوایی از تهران
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: ساعد بند
شماره اموال6/70397
جنس: فولاد با تزئینات طلا و نقرهکوب
دوره زمانی: احتمالاً قاجار
طول کل با محافظ دست :51/8 سانتیمتر
طول پلاک بزرگ :35/2 سانتیمتر
طول پلاک کوچک :14/2سانتیمتر
وزن : 1052 گرم
این ساعد بند از فولاد با تزئینات طلا و نقرهکوب ساخته شده و دارای یک دست پوش مشبک است که به قطعات فوقانی آن متصل شده است. روی سطح خارجی آن با نقوش گیاهی و هندسی با تکنیک نقره و طلاکوبی تزئین شده است. ساعد بند یا دست بند، نوعی زره است که جنگجویان برای محافظت از دست هایشان در مقابل ضربات شمشیر، خنجر و گرز، آن را به دستان خود میبستند. ساعدبندها به دلیل این که دست چپ فرد مبارز بهواسطه در دست گرفتن سپر محفوظ میماند، فقط برای دست راست و به یک شکل ساخته میشدند. برای حفاظت پشت دست و انگشتان، روپوشهای زرهی می ساختند و زیر آن را چرم میگرفتند و به ساعد بند متصل میکردند. این روپوشهای زرهی تا روی دست کشیده می شد و فقط انگشت شست در آن فرو میرفت.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش علوم و فنون(سلاح، نجوم، ساعت و سایر ابزار علمی)
#گنجینه_رضوی
#ساعد_بند
#تزئینات_طلا
#نقوش_گیاهی
#نقوش_هندسی
#سلاح_سرد
@digimuseum_aqr
آثار اهدایی شهدای مدافع حرم در موزه رضوی رونمایی شد.
آثار ماندگاری از شهدای مدافع حرم در نود ویکمین برنامه سه شنبه های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد.
https://zaya.io/cfbge
@digimuseum_aqr
نمایش شمشیر فولادی منتسب به دوره صفوی در گنجینه سلاح
این نوع شمشیر با انحنای زیاد در دوره صفوی رایج بوده و در دوره تیموری نیز چند نمونه از آن دیده شده است.
https://zaya.io/e074u
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: سكستانت
شماره اموال: 51867/6
جنس: برنج
سازنده: Atluremauv، A. Hurlimann
محل ساخت: فرانسه (پاريس)
سال ساخت: 1880 م
این سکستانت دارای یک دوربین تک چشمی با طول 5/9 سانتی متر (قطر شیئی: 25 میلی متر، قطر چشمی:9 میلی متر) و یک فیلتر رصد خورشید است که بر روی چشمی دوربین نصب شده است.کمان آن تقریبا یک چهارم دایره است. زاویه رأس سکستانت 60 درجه است. یک آینه به ابعاد 6/4 *3 سانتیمتر و به شکل مستطیل بر روی رأس سکستانت و بر روی محور متحرک سکستانت قرار دارد و با حرکت آن زاویۀ دید آینه نیز تغییر میکند. در قسمت فوقانی بازوی آن 4 فیلتر با قاب مربع و شیشه رنگی و در بخش میانی آن سه فیلتر رنگی با قاب دایره وجود دارد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش علوم و فنون(سلاح، نجوم، ساعت و سایر ابزار علمی)
#گنجینه_رضوی
#سکستانت
#ساخت_فرانسه
#نجوم
#ابزار_علمی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: اسکناس 5 ریال پهلوی اول، پشت فارسی
روی اسکناس: تصویر پهلوی اول نیم رخ بدون کلاه، 5 ریال، بانک ملی
پشت اسکناس: پنج ریال، آرامگاه دانیال نبی (شوش)
سال انتشار 1317 ش.
شماره سریال: 945433/گ
امضاء: رضا قلی امیر خسروی (مدیرکل) و عبدالحسین هژیر(بازرس دولت)
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
#گنجینه_رضوی
#اسكناس
#دوره_پهلوی
#بانک_مرکزی
#شیر_و_خورشید
#بانک_ملی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: هدیه عشق (حضرت علی اصغر علیه السلام)
ابعاد اثر: 72×95 س.م.،
سبک اثر: نگارگری
تکنیک اثر: اکریلیک
تاریخ خلق اثر: 1381 ش
تاریخ اهداء: دی 1382
شماره ثبت: 93084
تصویر حضرت علیاصغر (ع) در دستان حضرت سیدالشهداء (ع) است. تیر سه شعبه به گلوی مبارک شش ماهه اصابت کرده و بی رحمانه گلوی نازک کودک را دریده است. افتادگی دست علیاصغر (ع) نشانگر شهادت و جان به جانان تسلیمکردن است. حالت امام حسین (ع) که کودک را روی دو دست خود گرفته نشانگر هدیه به پیشگاه حق و حالت دعا است. نقطة عطف ماجرا و عصارة داستان و بازتاب شهادت حضرت علیاصغر (ع) به صورت نمادین در سادهترین شکل و فرم نشان داده شده است.
#گنجینه_رضوی
#امام_حسین_ع
#علی_اصغر
#شهادت
#کربلا
#عاشورا
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: قالی گل و بوته (هفت رنگ)
شماره اموال: 2299
اندازه: 280 × 154 سانتیمتر
محل بافت: درخش (بیرجند)، دوره قاجار (اواسط قرن سیزدهم ش)
طرح این قالی در زیر مجموعه طرح های واگیره ای تکراری قرار دارد که واگیره تکرار شونده شامل بوتهای از گل است. این طرح از طرح های اصیل حوزه قالی بافی بیرجند است و با توجه به کاربرد هفت رنگ در بافت آن، به «هفت رنگ» معروف است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش فرش و منسوجات
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: تابلو پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل«ع»)
تابلوی پرچمدارحق (حضرت ابوالفضل علیهالسلام) زمان افتادن حضرت ابوالفضل علیهالسلام از روی اسب را نشان میدهد. اسب فداکار حضرت با نشستن بر روی زمین سعی کرده است که سوار نورانی و بدون دست را بر روی خود نگه دارد. در این اثر، مشک آبی که تیر خورده و آب ریخته در سمت راست اثر و نیز تیرها و پیکانهایی که به بدن حضرت علیهالسلام و به اسب اصابت کرده است دیده میشود. پرچم سبز علمدار همچنان برافراشته است و دور بدن و بازوان حضرت را در برگرفته تا دستهای بریده دیده نشود. درختهای نخل که در اطراف اثر در بیابان پراکندهاند، غمبار و پراندوه و دردمند دیده میشوند. فضایی غمافزا تمام فضای اثر و تابلو را فراگرفته است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، آثار استاد فرشچیان
@digimuseum_aqr
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی روز بزرگداشت ابوعلی سینا _ روز پزشک را گرامی می دارد.
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: سرویس 6 نفره فنجان و نعلبکی چینی
شماره ثبت دفتر اشیای موزه ای: 9201237
اهداكننده: لوئیس ایناچیو لولا داسیلوا (رئیسجمهور برزیل) در 1389/2/26 شمسی
این سرویس چایخوری متشکل از 6 عدد نعلبکی و 6 عدد فنجان است. بر روی فنجانها و کف داخلی نعلبکی 3 طرح متفاوت اقتباسشده از نقوش انتزاعی هندسی هنرمندان موسسه «آتوس» برزیل به رنگهای سورمهای، آبی و نقرهای با دست نقاشی شده است. بر کف خارجی فنجانها آرم و آدرس شرکت سازنده «موسسه عمومی آتوس» نوشتهشده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، بخش آثار اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
#گنجینه_رضوی
#کشور_برزیل
#رنگ_سورمهای
#سرویس_چای_خوری
#نقوش_انتزاعی_هندسی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: محفظۀ كليدِ ضريح مطهر
شماره اموال: 233
جنس: فولاد
سازنده: محمد كاظم
تاریخ ساخت: 1109هـ . ق
واقف: شاه سلطان حسين صفوي
تاريخ وقف: 1119 هـ . ق
اين قلمدانهای فولادی شش وجه داشته و هر وجه با لچک و ترنجهاي مشبكکاری شده با نقوش گیاهی و اسلیمی تزئین شده است. در داخل اين ترنجها اشعاري به خط نستعليق در میان نقوش گیاهی مشبككاري شده که مضمون آن در وصف قلمدان و نام سفارش دهنده و سازنده آن است.
بر وجه بالايي(درِ قلمدان) شماره233، در بين طرحهای ترنجی کتیبه وقف و تاریخ وقف با خط نستعليق شده به این شرح، زركوب شده است: «هو وقف آستانه مقدسه منوره امام ثامن ضامن علي ابن موسي الرضا نمود اين محفره را بجهه ظرف كليد ضريح مبارك كلب آستان علي ابن ابي طالب شاه سلطان حسين 1119»
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه تاریخ حرم رضوی
#گنجینه_رضوی
#قلمدان_فولادی
#مشبك_کاری
#نقوش_گیاهی
#خط_نستعليق
#امام_رضا_ع
@digimuseum_aqr
قدیمیترین نسخه خطی «اللهوف» معرفی شد
این کتاب دارای متنی تاریخی است و از منابع معتبر در شرح قیام امام حسین(ع) بهشمار میآید که جایگاه ویژهای در میان مقاتلنوشته شده برای واقعه کربلا دارد.
https://zaya.io/zua5y
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: سکه عباسی
روی سکه: از خراسان سکه برزر شد بتوفیق خدا / نصرت وامداد شاه دین علی موسی الرضا
پشت سکه: شاه طهماسب دوم صفوی
ضرب مشهد مقدس
1143 ق
اهدایی آقای علی محمد پیشوایی از تهران
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
@digimuseum_aqr
قرآنهای منسوب به دستخط امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در موزه رضوی
قرآن با دستخط منسوب به امام حسین(ع) شامل جزء 16 قرآن کریم است و از آیه 75 سوره کهف تا آیه 135 سوره طه را در بردارد.
https://zaya.io/wp1tz
@digimuseum_aqr
آثار نفیس عاشورایی در موزه هدایای مقام معظم رهبری
قطعهسنگ مرمر كه متعلق به کف داخلی ضریح مطهر امام حسين(ع) و مربوط به سال 1424 قمری است از دیگر آثار ارزشمند این گنجینه محسوب میشود.
https://zaya.io/5p7qg
@digimuseum_aqr
✍️ معرفی کتاب های تخصصی
عنوان کتاب : مکتب نگارگری شیراز
نویسنده : آژند، یعقوب
مشخصات نشر : تهران : فرهنگستان هنر، 1387
مشخصات ظاهری : 314 ص . مصور ( رنگی )
نویسنده این کتاب یعقوب آژنــد به معرفی و بررســی برآمدن و شــكل گیری یكی از مهم ترین مكاتب نقاشــی ایرانی پرداخته است و اطلاعات سودمندی را در باب این مكتب و هم چنین تاریخ هنری و فرهنگی ایران در یكی از مهم ترین مناطق جغرافیایی ایــران در دوران حكومت های چند خاندان بر این منطقه در دســترس خواننده علاقه مند قرار می دهد مطالــب این كتــاب در چهار بخش تنظیم شده است: بخش نخست درباره ی شیراز و دورنمای تاریخی آن از صدر اسلام تا سده هشتم هجری، در بخش های دوم، سوم و چهارم به ترتیب مكتب نگارگری شیراز در دوران آل اینجو، آل مظفر ، تیموریان آمده است.
این کتاب موجود در کتابخانه تخصصی هنر و موزه داری واقع در موزه رضوی (صحن کوثر) می باشد.
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠 نام اثر: دو قطعه تمبر با تصویر سنگ مقام حضرت امام رضا (ع) و محراب کاشی های زرین فام روضه منوره
به مناسبت نکوداشت تولد حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع)، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در مورخ 1370/3/5 دو قطعه تمبر با تصویر سنگ مقام حضرت امام رضا (ع) (ساخت 516 ق.) و محراب کاشی های زرین فام روضه منوره (ساخت 612 ق.) در شمارگان یک میلیون و پانصد هزار قطعه چاپ و منتشر نمود. این آثار بی بدیل در گنجینه تاریخ حرم رضوی به نمایش گذاشته شده اند.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
#گنجینه_رضوی
#تمبر
#شرکت_پست_جمهوری_اسلامی_ایران
#کاشی_های_زرین_فام
#امام_رضا_ع
@digimuseum_aqr