موزه دیجیتال آستان قدس رضوی با همکاری گروه مطالعات و معرفی آثار معاونت سازمان کتابخانهها در امور موزهها در شبکههای اجتماعی اینستاگرام، واتساپ، سروش+، ایتا، بله، گپ، ایتا و آپارات به معرفی آثار و رویدادهای موزهای می پردازد. شما می توانید برای عضویت، از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
معرفی آثار گنجینه رضوی در لینک زیر
https://idli.st/digimuseum_aqr
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
💠نام اثر: محراب
شماره امول: 19033
ابعاد: 273 *220 سانتیمتر
جنس: كاشي زرين فام نيمه برجسته
محل نصب قبلی: ديوار جنوب غربي روضه منوره (پيش رو)
سازنده: محمد بن ابيطاهر كاشاني و ابوزيد نقاش
تاریخ ساخت: 612 ﻫ. ق.
سفارش دهنده: «عبدالعزيز بن آدم قمي»
این محراب داراي سه طاق نما و دو حاشيه در اطراف آن است و بر دور حاشية خارجي محراب نواري از كاشي فيروزه اي كشيده شده است. هر سه طاق نما داراي حاشيۀ كتيبه دار هستند.
کتیبه ها به خط ثلث و نسخ اجرا شده اند. كتيبه هاي ثلث كه در حاشيه ها و طاق نماهاي محراب نوشته شده اند شامل آيات 114-115 ونيز قسمتي از آيه 116سوره هود(حاشيه اول)، 144و145 سوره بقره (حاشيه دوم)، 285 سوره بقره(طاق نماي اول)، قسمتي از آيه 153سوره بقره(حاشيه پايين طاق نماي دوم و سوم)، 56 سوره احزاب(حد فاصل طاق نماي اول و دوم)، آيه 18 و قسمتياز آيه19سوره آلعمران(حاشيه دوم طاق نماي دوم) وآيه اول سوره فتح( زير طاق نماي سوم)،سوره توحيد(روي طاق نماي سوم) و حديثي از حضرت علي(ع) در حاشيه آن است.كتيبه ها به خط كوفي، ثلث و نسخ برجسته است. كتيبه هاي فرعي محراب عموماً به خط نسخ و دربرگيرنده نام ساعي و سازنده محراب مي باشند.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه تاریخ حرم رضوی
#گنجینه_رضوی
#كاشي_زرين_فام
#محراب
#كتيبه_هاي_ثلث
#خط_ثلث
#خط_نسخ
@digimuseum_aqr
معرفـي آثار مـوزه اي
نام اثر: چاقچور
شماره اموال: 358 صفحه 66
اندازه: 9×50 سانتيمتر
جنس: پارچه
اهداكننده: خانم صفري
چاقچور پوششي مخصوص پاي زنان بوده و در دوره گذشته به عنوان بخشی از پوشاک سنتی زنان استفاده می شده است. معمولاً چاقچور از پارچۀ نخيِ مشكي تهيه می شده و از مچ پا تا بالاي آن چين دار بوده است. در قسمت بالاي آن بندي براي بستن به پا دوخته می شده است.
محل نمایش: (خروجی ضلع غربی حرم امام رضا علیه السلام )، خیابان اندرزگوی سیزده، انتهای بازار فرش فروش ها
#گنجینه_رضوی
#موزه_مردم_شناسی
#پوشاک_سنتی
#پارچه_نخی
#پوشاک_زنان
@digimuseum_aqr
معرفـي آثار مـوزه اي
نام اثر: تابلوهای معرق صدف
اندازه: 44×100 سانتيمتر
جنس: چوب و صدف
فن ساخت: معرق صدف
اهداکننده: هو جین تائو (رئیسجمهور چين)
شماره ثبت دفتر اشیای موزهای: 92011196
اين مجموعه شامل 4 تابلو است كه هر تابلو بر اساس متن نوشته آن نمايانگر یکفصل از سال است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، بخش آثار اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
#گنجینه_رضوی
#کشور_چین
#معرق
#صدف
#چوب
@digimuseum_aqr
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️معرفـی آثار مـوزهای
💠نام اثر: نشان نقره نایب التولیه حرم مطهر امام حسین (ع) در دوره قاجار
اهدایی آقای عبدالحسین زعفرانی از تهران
این نشان شامل کتیبه "نایب آستانه مبارکه حضرت سید الشهدا (ع) " به نام " نور محمد" و مزین به تاج کیانی دوره قاجار می باشد که دایره های ریز مروارید شکل، در دو ردیف آن قرار گرفته است . در دوره قاجار ، سِمت نایب التولیه حضرت امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) توسط ایران تعیین می شد .
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه مرکزی، گنجینه سکه
#گنجینه_رضوی
#حضرت_امام_علی_ع
#حرم_امام_حسین_ع
#حرم_حضرت_عباس_ع
#نشان_نقره
#مروارید
#دوره_قاجار
@digimuseum_aqr
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
21 شهریور روز ملی سینما بر همه ی اهالی سینما و تمام علاقمندان سینما تبریک و تهنیت باد. به همین مناسبت به معرفی تعدادی از دوربین های عکاسی و فیلم برداری قدیمی در موزه رضوی می پردازیم.
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: اسکناس 10 ریال پهلوی دوم
روی اسکناس: تصویر محمدرضا پهلوی
پشت اسکناس: طاق بستان- اژدهای بالدار دوره ساسانی
سال انتشار 1327 و 1330 ش.
امضاء: ابوالحسن ابتهاج (مدیر کل) و علی بامداد(بازرس دولت)
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
#گنجینه_رضوی
#اسكناس
#دوره_پهلوی
#بانک_مرکزی
#اژدهای_بالدار_دوره_ساسانی
#بانک_ملی
@digimuseum_aqr
موزه آستان قدس رضوی؛ پیش به سوی موزه مجازی
تاکنون امکان بازدید مجازی از گنجینههای قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، تالار آثار استاد فرشچیان و موزه فرش فراهم شده است.
✅مشروح در
https://zaya.io/fzi5z
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: تابلو خوشنویسی به خط ثلث
خالق اثر: مسعود فاضلی مقدم (خوشنویسی)، رامین مرآتی (تذهیب) در سال 1390 شمسی
اهداكننده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محرم 1433 (1390 شمسی)
شماره ثبت موزهای: 9201355
در این تابلو خوشنویسی قسمتی از زیارت عاشورا «السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک مقدم 1433» به خط ثلث بر روی کاغذ طلایی مات نوشته شده است. در حاشیه سمت چپ پایین تابلو نام تذهیب کار و تاریخ خلق اثر «تذهیب مرآتی 90» به خط قرمز نوشته شده است تابلو دارای یک حاشیه مذهب به عرض 5 سانتی متر شامل یک ردیف نقوش هندسی و خط و نقطه به رنگ سیاه و سبز بر روی زمینه طلایی و یک ردیف نقوش ختایی طلایی رنگ بر روی مقوای خاکستری رنگ است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#خط_ثلث
#زیارت_عاشورا
#تذهیب_کار
#نقوش_هندسی
#نقوش_ختایی
@digimuseum_aqr
✍️ موزه رضوی پیشران توسعه فرهنگی
کتابخانه و موزه میتوانند به عنوان یکی از نهادهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، پیشران توسعه فرهنگی و بستری برای گفتوگوی فرهنگهای مختلف باشد.
https://zaya.io/rjh3g
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
🔷نام اثر: قالیچه محرابی باغی
شماره اموال: 3623
اندازه: 112 × 141 سانتیمتر
محل بافت: احتمالا کرمان، دوره صفوی
طرح این قالیچۀ سجاده ای منحصر به فرد و تلفیقی زیبا از طرح محرابی و باغی است. بر پیشانی محراب، جایی که نمازگزار سر بر سجده میگذارد، ذکر «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بافته شده است و متن قالیچه به وسیله نهرهایی که به حوضی هشت پر منتهی می شوند، به چهار قسمت یا چهار باغ تقسیم شده و هر قسمت مملو از درختان، گل های رنگارنگ و پرندگان گوناگون است. حاشیه این اثر دارای طرح مداخل است که در گوشه بالای سمت راست آن عبارت «عمل بنده کمترین» و در گوشه بالای سمت چپ عبارت «محمد امین کرمانی» بافته شده است. به علاوه، عبارت «یا کریم» که از اسمای خداوند است، در حاشیه سمت چپ قالیچه نقش بسته است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه فرش و منسوجات
#گنجینه_رضوی
#قالیچه_محرابی
#سجاده
#نمازگزار
#محراب
#سجاده
#اسماء_خداوند
@digimuseum_aqr