eitaa logo
دین فطری - استاد عظیمی
12.2هزار دنبال‌کننده
847 عکس
155 ویدیو
3 فایل
کانال اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی به‌سوی بی‌نهایت و انتشار «مباحث دین فطری» آشنائی با دوره دین فطری: B2n.ir/DINEFETRII کانال محتوای آموزشی دوره دین فطری: @archive_dinefetri دوره‌های آئین همسرداری و ازدواج موفق: Dinefetri.com ادمین: @dinefetri_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس هشتم 🔰قسمت اول 🔻سنت ایجاد فرصت رشد 🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه ▪️خداوند لوازم و امکانات را برای انسان مهیا کرده است ▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند 🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست 🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد 🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد 🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است: ▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی ▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت ▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد ▪️ و نیروی تفکر و قدرت انتخاب ▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی ▪️ 🔸 و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود 🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است ▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین ▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ.. ▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و.. ▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درس هشتم ✳️قسمت دوم 🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا 🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرک‌هایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند ▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتن‌دار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد 🔸یکی دیگر از محرک‌ها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه 🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟ 🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهره‌اش زشت باشد یا فقیر باشد ▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی می‌شود ▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی می‌شوند ▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال می‌گوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود ▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران می‌کند 🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمی‌خواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته می‌شود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی می‌کند و جلوی بریدن چاقو را می‌گیرد. ▪️خداوند می گوید: این تهدید‌ها وکمبودها برای شما فرصت است https://eitaa.com/dinefetri
🔸اعمال مشترک ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درس هشتم ✳️قسمت سوم 🔻علت‌های ماورایی می‌تواندجلوی تأثیر علت‌های مادی را بگیرند 🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری 🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند 🔻: 🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، می‌خواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد) ▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده ▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا می‌خواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید ▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید ▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید 🔸خدا تذکر می‌دهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید ▪️ ناسپاسی ▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن ▪️رویگردانی از خدا ▪️ یأس و ناامیدی درسختیها ▪️طغیان و سرکشی ▪️بخل و حسادت ▪️مادی نگری و انکار قیامت ▪️خودمحوری و خودخواهی ▪️عدم کنترل غرائز ▪️ لجاجت در برابر حق ▪️دنیا دوستی و... https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درس هشتم ✳️قسمت چهارم 🔻یکی دیگر از محرک‌ها: ایجاد خطرها و سختی‌ها و تهدیدها توسط دشمنان 🔸این سنت همان امتحان برای انسان است 🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است 🔻یکی دیگر از محرک‌ها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی 🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت می‌دهد که گمراهی ایجاد کنند. ▪️در تبلیغات می‌کنند و و را چنان در هم می‌آمیزند که قابل تشخیص نیست. 🔸در انسان با اتکا به عقل و دینش می‌‌تواند حق و باطل را تشخیص دهد . 🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود. 🔸 کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد ▪️سامری‌های هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد می‌کنند 🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنه‌هاست. 🔸آیه 60 اسراء : خداوند به بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علت‌هایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند. ▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمی‌شدند 🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنه‌ها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار می‌دهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس نهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت عقوبتهای دنیوی ▫️سنت املاء و استدراج ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درس نهم ✳️قسمت اول 🔻سنت عقوبت‌های دنیوی 🔸فلسفه عقوبت‌های دنیوی برای پیشگیری و تنبه است 🔸عامل این عقوبت‌ها چیست ▪️انسان در مسیر خدا حرکت می کند: این مصیبت برای ترفیع درجه است. ▪️بنده ای گناه می‌کند اما ایمان به خدا دارد: این سختی‌ها کفاره گناهان او می‌شود ▪️ که در مسیر خدا نیستند هر سختی و بلا و مصیبتی برای آنهاکیفر و عذاب است 🔸تمام این عقوبت‌ها در دنیا بخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است 🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است 🔸دو دسته عقوبت است: فردی و اجتماعی 🔻عقوبت‌های فردی ▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی : بدترین نوع عقوبت فردی ▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر ▪️ ▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است : قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی ▪️فراموشی : فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده است ▪️ مستجاب نشدن دعا ▫️اصل برای ایجاد ارتباط انسان با خداست ▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست،بخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بجایش می‌دهد ▪️الحاد و انکار : رفته رفته انسان را به انکار خدا می رساند ▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن می گوییم زنگار یا قساوت قلب ▫️« أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»( نحل آیه ۱۰۸) ▫️ خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا می‌گوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک. https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درس نهم ✳️قسمت دوم 🔻دیگر عقوبت ها 🔸تسلط شیاطین و ساحران : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين ▪️انسان در مسیر گناه به جایی می‌رسد که فرمانبردار محض و مطیع محض شیطان میشود. ▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران ▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها می‌شود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی تواند به شما ضرر بزند و ماهم بضارین من احد الا باذن الله ▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می زند. ▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت،خواندن تعقیبات نماز ▫️صبح‌ها بعد از نمازصبح بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است. ▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش،میگوید بخاطر شدت اشتیاق به بنده ام وقتی از من دور شود،اجازه می‌دهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد 🔸تغییر نعمت‌های الهی 🔻عقوبت‌های اجتماعی و عمومی 🔸وقتی گناهی عمومی ‌شود،بلا بر همه نازل می‌شود تا همه احساس خطر کنند و ازآن مسیر غلط برگردند ▪️خشکسالی و نباریدن باران ▪️نزول بلا و آفت‌های عمومی،آفت‌هایی در کشاورزی،افزایش فوت‌های ناگهانی، گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز یا کرونا ▪️ تغییر سرنوشت جامعه ▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم ▪️تسلط اشرار: إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند ▪️اشاعة فحشا ▪️بیماری‌های جدید https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس نهم 🔰قسمت سوم 🔻سنت املا و استدراج 🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت درمسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها می‌کند و راه را برای گناه کردنش باز می‌گذارد ▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می شود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان می‌آیند،مثل فضیل عیاض 🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج می شود ▪️کسانی می توانند از این راه برگردند که علقه‌ای بین خود و اولیا الله داشته باشند،مثل بشر حافی،حر،فضیل عیاض. 🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش می‌رود تا به مرگ تدریجی برسد،درجه درجه به سمت سقوط نزدیک می‌شود ▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است 🔸 الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم حیث لایعلمون: استدراج را برای کسانی به کار می‌برد که آیات خدا را تکذیب می‌کنند 🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید می‌ورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیرالماکرین ▪️کید خدا چیست؟ ▫️به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمی‌دارد و می‌گوید جلوی شما را باز می‌گذارم بروید و این افراد تصور می‌کنند راه امن است و می‌روند و اینجا فریب می‌خورند ▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینه‌ای می‌شود برای به هوش آمدن آنها در آخرت 🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی می‌رسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و می‌خواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند https://eitaa.com/dinefetri
🔰یکی از سوالات اساسی انسان همیشه این بوده که چه سرنوشتی در انتظار منه؟ 🔻در درس های گذشته هدف از خلقت انسان و غایت خلقت بیان شد. ▫️همچنین گفته شد که خداوند انسان رو در راه رسیدن به هدف رها نکرده و لحظه به لحظه از اون مراقبت میکنه(سنت های الهی) تا به مقصد نهایی برسه . 📣حالا در ادامه مباحث سنت های الهی قراره مباحثی در خصوص برزخ و قیامت مطرح بشه 🔸خیلی از ماها دوست داریم بدونیم بعد از مرگ چه سرنوشتی در انتظارمونه احتمالا خیلیامون بصورت پراکنده چیزهایی در مورد مرگ،شب اول قبر،برزخ و آتش جهنم شنیده باشیم اما خب شاید بخاطر بیان غیردقیق این مطالب،فکر کنیم که بعضی از این گفته‌ها با همدیگه تناقض داره ▪️مثلا شنیدیم که میگن مگه میشه خدا با این همه مهربونی بنده های خودش رو عذاب کنه یا بخاطر یک گناه آدم رو ببره جهنم؟!؟ 🤔 ▪️یا درباره‌ی شب اول قبر و اتفاقاتش، شاید برامون سوال شده باشه که خدا چه نیازی داره از ما سوال بپرسه؟! اصلا مگه خدا خودش نمیدونه ما تو زندگی چیکار کردیم که حالا میخواد از ما سوال و جواب کنه؟🤔 ▪️بعضیام هستن که فکر میکنند خدا آتشی در برزخ و جهنم برپا کرده و منتظره تا انتقام کارهای بدی که انجام دادیم رو از ما بگیره!😱 و مسائل دیگه ای که شاید با رحمت خدا و عقل ما جور در نیاد!🤯 🔸اما خب تا حالا شده به شکل درست این مسائل رو برای خودمون حل کرده باشیم؟تا هم دچار تناقض نشیم و هم بتونیم به سوالاتی که از ما میشه،جواب بدیم 🔰در درس دهم و یازدهم مطالبی درباره‌ی برزخ و قیامت ذیل مبحث سنتهای الهی گفته میشه که میتونه به سوالات ذهنی شما در مورد این مسائل جواب بده.👇 https://eitaa.com/dinefetri