در پاسخ به یک پرسش
وجود👉قُوّه امکان👈عدم
⏬
علت تامّه(وجوبِ وجود)
⏬
اراده
⏬
واجب الوجود بالغیر(وجود بالفعل)
✍ امکانِ ذاتی یک قُوه است
✍امکان ذاتی یک خمیرمایه است
✍امکان ذاتی موادِ خام است
✍امکان ذاتی جوهر اولیه است
👈سنگ مرمر در زیرِ قلمِ یک پیکرتراش، از قوه به فعل می رسد و تبدیل به یک تندیس می شود
❌مطالب فوق،سلیقه ی این جانب است و ضرورتی در پذیرش آن وجود ندارد فقط جهت تشبیه معقول به محسوس و جا انداختن مطلب است.
✍مرادیان🌹🌹
۱۴۰۰/۸/۲۳
امکان ندارد موجودی خود به خود و بدون علتی که به آن وجود ببخشد پدید آید
مشکل در عدم درکِ تفاوت میان علت ناقصه و علت تامه و علت تامه و اراده است
چند تا عامل⏪علت ناقصه
⏬
همه ی عوامل⏪علت تامه
⏬
اراده +علت تامه⏪وجوبِ وجود
⬇️
پیدایش معلول
👈خاک،آفتاب(علل ناقصه)
⏬
👈خاک،آفتاب،آب،مواد آلی(علت تامه)
⏬
👈وجوبِ وجودِ گیاه👉
⏬
👈پیدایش گیاه🌾
إِنَّما أَمرُهُ إِذا أَرادَ شَيئًا أَن يَقولَ لَهُ كُن فَيَكونُ
اراده خداوند برهرچیزی تسلط دارد
به محض انیکه اراده خداوند بر هستی موجودی تعلق بگیرد،موجود خلق می شود).
سوره مبارکه یس آیه ۸۲
✍مرادیان🌹🌹
۱۴۰۱/۸/۱۷
8585264522.pdf
211.4K
تکلیف هفته آینده دانشآموزان پایه دوازدهم
پاسخ به سوالات امتحان نهایی درس چهارم🌹🌹
سلام و عرض احترام
ترکیب وصفی و ترکیب اضافی تعلقی، اگر جزء اولشان به تنهایی مفهوم جزیی بود، آن ترکیب، مفهوم جزئی است، مثل: این کتاب زیبا ، این ترکیب وصفی است و چون جزء اول آن یعنی «این کتاب»به تنهایی، جزیی است ، پس این ترکیب ، مفهوم جزئی است و یا مثل رخش رستم یا این باغ حسن، این ترکیبها ، اضافی تعلقی هستند و نمای اضافه هم دارند و چون جزء اول آنها یعنی «رخش» و «اینباغ»، جزئی هستند، پس این ترکیبها جزیی هستند و اگر جزء اول ترکیب، به تنهایی مفهوم کلی بود آن ترکیب، مفهوم کلی است، مثل «باغ زیبا»، این ترکیب وصفی است و نمای اضافه هم دارد و چون جزء اول آن یعنی «باغ» به تنهایی کلی است، این ترکیب هم مفهوم کلی است و یا مثل اسب رستم، این ترکیب اضافی تعلقی است و نمای اضافه هم دارد و چون جزء اول آن یعنی «اسب» به تنهایی کلی است ، پس این لفظ مرکب هم کلی است. و چند مثال دیگر. پدر من - شوهر نرگس - گوش چپ من - روح لطیف - قلب من - کتاب علی - دست حسین - باغ سرسبز - همسر این مرد - همهی این الفاظ مرکب یا ترکیب وصفی هستند یا اضافی تعلقی و نمای اضافه هم دارند پس طبق قاعدهی گفته شده، چون جزء اولشان به تنهایی کلی هستند پس همگی مفاهیم کلی هستند و نیز این دست علی - این شوهر مریم - این پدر محمد - مریم مقدس - محمد امین ، همهی این الفاظ مرکب یا ترکیب وصفی هستند یا اضافی تعلقی و نمای اضافه هم دارند چون جزء اولشان به تنهایی مفهوم جزئی هستند پس این ترکیبها همگی جزئیاند. به طور کلی در ترکیبهای وصفی و اضافی تعلقی ملاک جزئی و کلی بودن آن ترکیب، جزئی و کلی بودن جزء اول است و جزئی و کلی بودن جزء دوم به هیچوجه ملاک نیست.
تفاوت "اضافه تعلقی" و "غیرتعلقی" چیست؟
هرگاه مضاف متعلق به مضاف الیه باشد، تعلقی است. مثل اسب رستم.
یعنی اسبی که متعلق به رستم است. یا خانه من. یعنی خانهای که متعلق به من است.
در غیر این صورت غیر تعلقی است.
مثال کوه دماوند. در اینجا دیگر بین کوه و دماوند هیچ تعلقی(مالکیتی) وجود ندارد.
✍مرادیان🌹🌹
سوالات روی متن درس5 فلسفه1.pdf
2.64M
⭕️سوالات روی متن درس۵فلسفه۱ به همراه درسنامه وحل تمرین
✍سیدرحیم موسوی نسب
✍مریم حیدری
ازخوزستان
https://eitaa.com/dini114
1_1265909304.pdf
978.7K
🔶 دینی یازدهم
🔹 درس «مسئولیت های پیامبر»
🔷 تایپی روی متن کتاب
🔶 پاسخ به تدبرها و فعالیت ها
🔷 شامل انواع سوالات ص/غ و جاخالی
✍ مجتبی محمودی
https://eitaa.com/dini114
38652669956414.rar
1.36M
سوالات طرح صعود از دین و زندگی ۳ کلیه رشته ها نیم سال اول
طبقه بندی شده در تمام سطوح
گروه دین و زندگی استان ادربایجان شرقی
عظیمی🌹🌹
https://eitaa.com/dini114
سلام بزرگواران
گلستان سعدی چرا جزئی هست؟
مگه اضافه تعلقی نیست؟
خب به جزء اولش که نگاه کنیم میشه گلستان که کلی هست؟