eitaa logo
دین پژوهی
160 دنبال‌کننده
302 عکس
169 ویدیو
19 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️دستورالعمل مجرب آیت الله بهجت (ره) برای فردی که ندارد. 💠آیت الله بهجت(ره) برای برآورده شدن حاجات مهم در موارد متعددی نماز جعفر طیار را توصیه می‌کردند. https://eitaa.com/dinpajouhi
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به فاطمه (س)، اقتدا کنیم.. 🔥 اللهم العن الجبت و الطاغوت https://eitaa.com/dinpajouhi
این بخش از وصیتنامه آیه الله مرعشی نجفی (ره) رو بخونید: سفارش می كنم او را به مداومت اين دعاى شريف در نمازهاى و آن را من روايت مى كنم از پدر علامه خود، و نيز از جمال السالكين مرحوم شيخ محمد حسين شيرازى و آن دو بزرگوار از استاد خود مصباح السالكين مرحوم سيد مرتضى رضوى كشميرى و او نيز بطريقه خود از ستاره فروزان، سيد رضى الدين على بن طاووس حسنى مولف كتاب ( الاقبال ) كه متصل به اصحاب موالى ما و پيوست به پيشوايان ما دارد روايت مى كند و آن دعا اين است: اللّهُمَّ إِنّی اَسْئَلُکَ بِحَقِّ فاطِمَةَ وَ اَبیها، وَ بَعْلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِّ المُسْتَوْدَعِ فیها، اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ تَفْعَلَ بِی ما اَنْتَ اَهْلُه، وَ لا تَفْعَل بِی ما اَنَا اَهْلُه وقتی یک مرجع تقلید میاد توی وصیتنامه خودش، به یه دعا در قنوت نماز که مستحبه، سفارش اکید میکنه؛ معلومه یه خبری هست! توی این دعای یه خطی که خانم حضرت زهراست، چه سرّی هست که از سید بن طاووس گرفته تا آیت الله مرعشی به خواندنش بودند؟ خوبه حالا که ایام فاطمیه ست، نیت کنیم در قنوتهامون این دعای اما رو بخونیم، حداقل نمازهامون رنگ بخودش بگیره. 🔸️نگیم سخته، عربیه، حفظ نمیشم!! از حفظ کردن کدملی و کد پستی و عابربانک و هزار عدد دیگه که حفظیم سخت تر نیست که! ۲۰ روز فاطمیه، خدا رو به کوثر علی(ع) قسم بدیم، شاید با اون دست مجروح یه دعایی در حقّمون کردند عاقبت بخیر شدیم. ان شالله که این کار رو واقعا، از روی انجام بدیم نه 🔸️ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔰 اَلعَجَب !! 💠 برای کراجکی یک کتابی است، اسم این کتاب " التّعجب " است. در این کتاب می گوید: یک وقت بانویی که در عالم دوّمی ندارد، مثل (سلام الله علیها)، چندین شب و روز مردم را دعوت کرده، فرمود: بیائید را یاری کنید، حاضر نشدند! در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ " اَلعَجَب "! چگونه می شود که " دختر پیامبر " از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ " دختر ابوبکر " آمده گفته علی را بکشید، هزارها نفر شمشیر کشیدند. شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت! 📌 التّعجب من اغلاط العامّه فی مساله الامامه / الکراجکی / صفحه ۱۲۸ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/dinpajouhi
چگونه انتظار می کشیم که غیبت کشیده می‌شود؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
این زبانحالِ دختر پیغمبر(ص) ماست، غلو نیست، دروغ نیست، قصه هم نیست، فرموده خودِ عصمةالله الکبری‌ست!! "مصیبتهایی که روز را به شب تبدیل‌ می کنند!! " 🏴 در این ایام کجاییم؟ چیکار می کنیم؟ رنگ گرفتیم؟ برای مادر مظلومه برداشتیم؟ چه کسی باید تعظیم شعائر کند غیر از ما؟ چه کسی باید قدم بردارد غیر از ما؟ وهابی‌ها؟ داعشی‌ها؟ طالبان؟ حضرات از کی انتظار دارند جز من و شما؟ لعن الله قاتلیک و ضاربیک و ظالمیک و غاصبی حقک یا مولاتی یا فاطمةالزهراء (س) https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تموم شهر و با خبر می‌کنیم. 🔺ویژه شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام. https://eitaa.com/dinpajouhi
تاملی در روضه مادر! گفتم با نقل یه حدیث، در اقامه عزای مادر سادات همگی شریک بشیم، شاید بی بی دوعالم(س)، ما رو هم، قاطی اون فاطمیون ِ واقعی خودش خرید. شیخ صدوق در کتاب خصال روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده که حضرت فرمودند: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ یَعْقُوبُ وَ یُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ گریه كنای عالم، پنج نفر بودند: آدم، یعقوب، یوسف، فاطمه (س) و امام سجاد(ع) یعنی رو دست اینها در عالم گریه کن نداریم! گریز روضه‌م اینجاست که از این ۵ نفر، گریه حضرت زهرا(س) با بقیه خیلی فرق میکنه، چرا که خانم، یه مدت خیلی کوتاه بعد از شهادت پیغمبر(ص)، گریان بودند نه در تمام عمر! اهل چه کردند که در طی ۹۵ روز بعد از پیغمبر(ص)، فاطمه زهرا(س) اینقدر گریه کرده که اسمش در ردیف گریه کنای عالم اومده؟ با ۹۵ روز گریه بیای در ردیف بَکّائون عالم ؟؟ غریب نیست؟ حضرت چقدر مصیبت کشیده که به دفن شبانه وصیت کرده؟ چطور شده که قبر مطهرش هنوز ناپیداست؟ ایکاش از این همه مصیبت دق کنیم! ایکاش مثل فاطمه(س)، فقط برای بمیریم. حق او با گریهء تنها نمی‌گردد ادا کن ما را خدایا، در عزای فاطمه(س) https://eitaa.com/dinpajouhi
وصیت تاریخی مادر... https://eitaa.com/dinpajouhi
حق او با گریه تنها، نمی‌گردد ادا... https://eitaa.com/dinpajouhi
🍉 یلدای ما مدعیان انتظار! شب چله که میشه، توی دورهمی فامیل معمولا از اوناییکه یاد می‌کنیم، از خواجه حافظ شیرازی گرفته تا اموات خاندان و اون سرباز و دانشجو و مسافری که بین ما نیست. ریز به یاد همه هستیم جز ، آقا امام زمان(عج)!! کم‌اند آدمهایی که در طولانی ترین شب سال، به یادِ صاحب طولانی ترین غیبت تاریخ باشند و برای امام منتظر، دعا کنند. شما امتحان کنید ببینید، بعد از این همه هیات و مسجد رفتن، با این شهرت به مذهبی و مکتبی بودن، می‌تونید وسط دورهمی ، از حاضرین فقط یه برای فرج امام زمان(عج) بگیرید یا نه؟؟ دقت کنید! نه اینکه دعای ندبه راه بیندازید نه! میخاییم ببینیم ماهایی که انتظار داریم، می‌تونیم به اندازه اسم امام و صاحبمون رو بیاریم یا نه؟؟ شما هم فکر می‌کنید اگر شب یلدا، وسط جمع، حرفی از امام زمان(عج) بزنیم، به ما میخندن و مسخره مون میکنن؟ می‌ترسید بخاطر اسم بردن از حضرت، مبادا اذیت بشید؟ بعنوان یه مذهبی معمولی نه، اگر بعنوان یه ، هنوز این قدرت رو نداریم که از خودمون، یه صلوات برای حضرت بگیریم، یا به هر روش دیگه ای،‌ شب یلدا رو بنام حضرت مزین کنیم، معلومه حالا حالا راه داریم! ماها عادت کردیم فقط توی سختیها، توی کرونا، پشت در اتاق عمل، توی قرض و چک، یادش کنیم، نه توی جشن و شادی! باید قبول کنیم از ما مدعیان انتظار، برای شادی شب یلدا، از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم: از گرفته تا انجام ، همه کاری می‌کنیم، اما حاضر نیستیم به اندازه یه صلوات، اسمی از آقا ببریم!! اصلا ضرورتی نمی بینیم؛ دعای فرج رو، اسم حضرت رو، اینها رو گذاشتیم ته جلسه هیاتها !! اینکه گاهی می‌گیم: اَینَ الطالبُ بِدَم المقتول بکربلا، اما اصلا اومدن منتقم خون امام حسین(ع) رو نداریم باعث شرمندگیه! الغرض، که باشه، میشه شب یلدا، فقط با یه صلوات، جمع رو، یاد امام زمان(عج) بیندازیم، بشرطیکه بهانه ها و محافظه کاری رو کنار بگذاریم!! اگر هم به هزار دلیل، حاضر نیستیم بخاطر امام زمان (عج) طعنه‌ای بشنویم یا سنگینی نگاهی رو تحمل کنیم، حداقل نیت کنیم اون شب در برای فرجش دعا کنیم! دعای در خلوت که ایشالله مزاحم هیبت و حریم و بزرگی ما نیست؟!! اگر خدا نظر کرد و شد دست نیازمندی رو هم بگیریم و شب چله ای، دل خانواده ای رو هم بقصد فرج، شاد کنیم که چه بهتر! حرف آخر اینه، ما یه مهمون بخواد بیاد برامون، یه تدارک کوچیک می بینیم، یه چایی دم می‌کنیم، یه جمع و جور می‌کنیم، خانواده رو خبر می‌کنیم و... حالا باید ببینیم، برای اومدن آدمی مثل امام زمان(ع) هم‌ جنب و جوش داریم یا نه؟ اصلا منتظر چنین مهمونی هستیم یا نه؟! اگر واقعا منتظرش باشیم، یلدا و غیر یلدا برامون مساوی میشه و همه وقت و همه جا یادش می‌کنیم... یلداتون مهدوی ان شالله! بروم حصار را بردارم محدودیت را بردارم از هر چه کتاب شعر دارد دنیا این واژه را بردارم! https://eitaa.com/dinpajouhi
امشب، از او خواهیم گفت؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
دقت کردید برای شب یلدا کسی استوری نگذاشت:«پول آجیل و هندونه و انار رو بدید فقراء!» یاد فقرا و نیازمندها،فقط برای ماه و و مناسبتهای مذهبیه. یه عده موقع یلدا و کریسمس و هالووین و بلک‌فرایدی و...فراموشی می‌گیرند و نسیان بهشون عارض میشه.😏 https://eitaa.com/dinpajouhi
اینکه حضرت ام البنین سلام الله علیها، الگوی مادران ماست برای تربیت بچه های امام حسینی، در این حرفی نیست. اما اون صفت خانم که عمومیت داره و برای ، اعم از زن و مرد میتونه الگو باشه، نحوه عزاداری برای شهدای کربلاست. اینکه طوری گریه کنی، طوری عزاداری کنی، شقی زمان، آدمی مثل مروان بیاد به گریه تو گریه کنه، همه گریه‌کنا و همه امام حسینی‌ هاست! والله که حسرته اینجور گریه کردن... کاش روزیمون بشه.. کاش و برای آل الله رو از مادر عباس(ع) یاد بگیریم. https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک طرفدار کتاب که دکترای حدیث هم دارد، در برنامه‌ی زنده، جرات نمی کند به احادیثی که خودش تایید کرده، عمل کند! بخاری، تسلیت!✋️ https://eitaa.com/dinpajouhi
مادر و ما ادراک مادر! این حدیث رو با دقت بخونید و ببینید چرا حق مادر جبران شدنی نیست: به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض شد: ای رسول خدا! حقّ پدر چيست؟ حضرت فرمودند: اينكه تا زنده است، از او اطاعت كنى. سؤال شد: حقّ مادر چيست؟ حضرت فرمود: هيهات، هيهات که کسی به حقّ مادر برسد! اگر کسی به تعداد ريگهای بيابان، و به اندازه‏ قطره‏ هاى باران در همه‏ عمر دنيا در برابر مادرش بايستد و خدمت كند، معادل باردارى مادر و حمل فرزند در شكم او نمی ‏شود! (مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص۱۸۲) این مقدار عظمت مادر، فرمایش پیامبریه که ما یَنطق عَن الهوی ست. غلو و دروغ در کلامش نیست! حالا ما، چقدر جبران محبت مادرامون رو کردیم؟ اگر زنده اند، امسال قراره براش چه کار کنیم؟ و اگر در جوار رحمت حق اند، چه خیراتی روز مادری به نیت ش انجام می‌دیم؟ و از اینا بالاتر، برای مادر سادات، برای حضرت زهرا(س) چیکار می‌کنیم؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
از غزّه گذشتیم و رسیدیم به حیفا ما را غم صبرا و شتیلاست، حریفا! حریفی تو و یک روز می افتی در پای زن و کودک ما خوار و خفیفا جز کشتن و خونریزی و آشوب چه کردی یا ایّها الانسان که جَعلناکَ خَلیفا شیطان بزرگ، از مَکَرَ الله چه دانی؟ تو کانَ ضعیفایی و او، کانَ لطیفا یک‌ روز می آید که در آن بیت مقدّس یاران به نمازند ردیفاَ به ردیفا در باد تکان می خورد و بیرق ست دیناً قیَماً ملّةَ مظلومَ حنیفا https://eitaa.com/dinpajouhi
کتاب سوزی و مبارزه با آثار اهلبیت(ع) میراث کیست؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔶️ نکته ای در خوانش دعای «یا من ارجوه» 🔹️دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای یومیه خوانده می‌شود. پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن این گونه یافته شد: یا من ارجوه ...تا این عبارت:و زدنی من فضلک یا کریم (بدون گرفتن محاسن و حرکت دست).(اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). 🔸️توضیح: حضرت صادق(ع) در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بوده و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (گرفتن ریش و حرکت سبابه). در این لحظه حضرت برای خودش و نه تعلیم، شروع به خواندن دعا کرد و از ، دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این مطلب: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالیکه اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از یک دعای همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن دعا مطرح می شود و باز هم کمکی به مدافع خوانش دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخواسته از حالت شخصی امام است. ۳.این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست. (الکافی، ج۲، ص۵۸۴). 🔸️نتیجه اینکه: حالت ویژه‌ی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که جزء دعا نیست) از ابتدا از سوی امام پدید آمد، در زاد المعاد مجلسی است. علامه مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، یا خطای کاتب بوده و یا سهو مرحوم مجلسی، که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است. (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با توجه به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداده و امر به کتابت ننموده و برآمده از حالت شخصی حضرت است. طبق نقل رجال کشی که سندش از سند ابن طاوس بهتر و کامل تر است، حضرت صادق (ع) پس از تعلیم دعای روزانه ماه رجب، دستان مبارکشان را بلند کرده و تتمه دعا را خواندند. سپس دست خود را بر محاسن شریف قرار داده و گریستند. در این نقل سخنی از حرکت دادن انگشت سبابه نیست! لذا می توان این دعا را از ابتداء تا عبارت خواند، بدون حرکت دست. 🔹️این متن درصدد پاسخ به پرسشهایی است که از سوی برخی افراد و بقصد تمسخر ادعیه مطرح می‌شود و جنبه صرفا تحقیقی دارد و مفید اهل تحقیق است.🔷️ https://eitaa.com/dinpajouhi
غریب تر ز حسن نام است که خاک خوردن نامش نشان غربت اوست.. آخر جمادی الثانی، سالروز وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها تسلیت باد. https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️دروغ ازدواج حضرت ام‌کلثوم(س) با عمر⛔️ این ماجرای جعلی، یکی از دروغهای بزرگ تاریخ و در راستای موجه جلوه دادن شخصیت عمر بن خطاب و برقراری روابط صمیمانه میان اهل بیت «علیهم السلام» و دشمنانشان است. در پاسخ به این شبهه باید گفت: محیی الدین نووی عالم اهل سنت و مرحوم آیه الله مرعشی نجفی، معتقدند عمر بن خطاب با ام‌کلثوم ازدواج کرده است نه دختر حضرت علی «علیه السلام»! محیی الدین نووی مهمترین شارح صحیح مسلم در کتاب «تهذیب الأسماء و اللغات» می نویسد: ابوبکر هنگام مرگ به دخترش عایشه گفت: پس از مرگ من مراقب دو برادر و دو خواهرت باش. عایشه با تعجب گفت: دو برادرم را می شناسم اما یک خواهر بیشتر ندارم! منظورت از خواهر دوم کیست؟ ابوبکر گفت: گمان می کنم طفلی که در رحم همسرم حبیبة بنت خارجة است نیز دختر است. نووی می نویسد: طفلی که در رحم حبیبة بن خارجة بود دختر بود و نامش را ام کلثوم گذاشتند. عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. [۱] مرحوم آیه الله مرعشی نجفی می فرمایند: اسماء بنت عمیس همراه همسرش جعفر طیار به حبشه مهاجرت کرده و پس از بازگشت از حبشه به مدینه منوره هجرت کردند. اسماء پس از رحلت همسرش جعفر طیار با ابوبکر ازدواج کرد و چند فرزند به دنیا آورد. یکی از فرزندان او از ابوبکر، ام‌کلثوم است. پس از مرگ ابوبکر حضرت علی «علیه السلام» با اسماء بنت عمیس ازدواج کرد و دخترش ام کلثوم نیز به خانه حضرت علی «علیه السلام» آمده و به عنوان آن حضرت در خانه ایشان بزرگ شده است. حضرت علی «علیه السلام» ام کلثوم و محمّد (فرزندان ابوبکر) را به عنوان فرزند (ابنی و ابنتی) صدا می زد و عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. تشابه اسمی ام کلثوم دختر ابوبکر با حضرت زینب که کنیه اش ام کلثوم است و خطاب به حضرت امیر (ابنی و ابنتی) باعث اشتباه بسیاری از مورخین و محدثین شده است.[۲] 🔸️لذا ازدواج ام‌کلثوم دختر ابوبکر با عمر بن خطاب، مورد اتفاق است.🔸️ ۱.تهذیب الاسماء و اللغات، ج ۲، ص ۶۳۰، ش ۱۲۲۴ ۲.شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۳، ص ۳۱۵ https://eitaa.com/dinpajouhi