🏴 جایگاه حضرت #مسلم_بن_عقیل علیهالسلام نزد ابا عبدالله الحسین علیهالسلام
📜 امام حسین علیهالسلام در نامهای که برای کوفیان می فرستد مینویسد:
«قد بعثت الیکم اخی و ابن عمّی و ثقتی من اهل بیتی.»
▫️ کسی را به سوی شما می فرستم که #برادر، پسرعمو و مورد اطمینان از اهل بیتم محسوب میشود.
📚 الإرشاد، ج۲، ص۳۸
🏴 در عصر عاشورا در آن بحبوحه، سیدالشهدا علیهالسلام درد دلش را با اصحاب شهیدش در میان گذاشت و فرمود: « فَقُومُوا عَنْ نَومَتِكُم أَيُّهَا الْكِرَامُ وَ ادْفَعُوا عَنْ حَرَمِ الرَّسُولِ الطُّغَاةَ اللِّئَامَ.¹»
یک به یک را صدا زد، امّا چنان حساب را در نظر داشت که #اوّل فرمود: «یا مسلم بن عقیل!»
🔴 خواست بگوید اولین کسی که جانش را در راه ما داده، باید نام او برده شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. ای بزرگواران، از خوابتان برخیزید و این طغیانگران پست را از حرم رسول الله برانید.
📚 مصباح الهدی، ج۳، ص ۱۰۹
امروز در مصیبت #برادر سالار شهیدان، و #اول شهید راه او، عزاداریم.
https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ بخش پایانی دعای #عرفه (۱)
🔹علامه مجلسی در اینباره مینویسد: این دعا را مرحوم کفعمی در «بلدالامین» و سید بن طاووس در «مصباحالزائر» نقل کردهاند، اما در هیچ یک از آنها و نسخهٔ قدیمیِ «اقبالالأعمال» فقرات آخرِ دعا يعنی از قسمت «إلهي أنا الفقير في غنای» تا آخر دعا وجود ندارد!
این فرازها مطابق با دعاهاي ائمه معصومین علیهم السلام نیست، و بیشتر به ذوق و سلیقه #صوفیان نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست.
📕بحار الأنوار ج۹۵، ص۲۲۷
https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ بخش پایانی دعای عرفه (۲)
دیدگاه آیة الله شبیری زنجانی:
🔹«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
🔸آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
🔹ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.
🔸مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
🔹شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
جرعه ای از دریا، ج۳، ص ۲۵۶
https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ بخش پایانی دعای عرفه (۳)
🔹 برخی از محققان گفتهاند اگر کتاب «زوائد الفوائد» #پسر سیدبنطاووس موجود بود ابهام برطرف میشد. چرا که کتاب زوائد هم کتاب دعا است و هم نویسنده، نسخه اصل آثار پدر را در اختیار داشته و از آن نقل کرده است.
🔸تصویر فوق، پایان دعای عرفه در نسخه خطی «زوائد الفوائد» سید علی فرزند سیدبن طاووس که #فاقد فقرات الحاقی است!
🔹با توجه به نیامدن فقرات الحاقی دعای عرفه در «مصباح الزائر» سید بن طاووس و نسخ کهن «اقبال الاعمال» او، و عدم نقل آن فقرات در «زوائد الفوائد» فرزندش سید علی - که نسخه اصل «اقبال» و سایر آثار پدر را در اختیار داشته -و وجود فقرات مزبور در کتاب «الحکم العطائیة» ابن عطاء الله اسکندرانی، #معلوممیشود که برخی از کاتبان کتاب «اقبال» در اعصار پس از ابن طاوس و فرزندش، آن فقرات را در حاشیه «اقبال» کتابت کرده، و کاتبان دیگر آن را جزو متن پنداشته و به متن «اقبال» منتقل کرده اند.
🔸نتیجه اینکه: بخش پایانی دعای عرفه از عبارت الهی انا الفقیر فی غنای... الحاقی است.
https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ خواندن ذیل دعای عرفه به هر قیمت!!
🔹استاد فیاضبخش در مراقبات دهه اول ذیحجه، #اصرار به خواندن بخش پایانی دعای عرفه دارد، صرفا به این دلیل که چون عرفه روز دعاست، ما این بخش را از زبان خودمان بخوانیم!
غافل از اینکه در این بخش از دعا، اشکالات جدی وجود دارد و قرار نیست فرد دعاکننده، هر دعایی را بخواند. ضمن اینکه بعضا افراد منحرفی چون احمدالحسن ملعون، این فقرات دعا را مستمسک عقاید انحرافی خود قرار دادهاند.(متشابهات، ج۲، ص ۳۲)
https://eitaa.com/dinpajouhi
حسین جان:
تمام عشق را، بار شتر کن
دو چشم خویش را، دریای دُر کن
اگر قصد دیار کوفه داری
تمام مَشکها را خوب پُر کن
https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
🔴نگاهی به چله موسوی(کلیمی)🔴 چند سالی است که به مدد رسانه، چند روز مانده به آغاز ماه ذیقعده، فضای مج
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ بهجت العلماء و چله کلیمیه!⛔️
▫️مرحوم آقای بهجت با وجود داشتن گرایشات عرفانی، اهتمام به اذکار و ادعیه و ارتباط با سید علی قاضی، چنانکه میبینید، نسبت به چلهکلیمیه(موسوی)، اظهار #بیاطلاعی و #بیاعتنایی مینماید!
▫️این کلیپ ردیهای است بر افرادی که چله کلیمیه را به مرحوم بهجت منتسب میکنند یا آن را مورد تایید ایشان میدانند!
https://eitaa.com/dinpajouhi
دهه امامت و ولایت بهانه خوبیه برای:
🔹تقویت بنیه اعتقادی ما و اطرافیان در باب ولایت،
🔹خوشرویی و خوشخلقی با خلق خدا به هر نحو،
🔹توجه بیشتر به کوچکترها و بچهها طوریکه تفاوت رفتار رو حس کنند،
🔹دادن هدیه و یادگاری به نزدیکان و دوستان برای پیوند بیشتر
🔹و از همه مهمتر، #اظهار_شادی و #خوشحالی بخاطر رسیدن عید غدیر،
📌مبادا عده ای بگن محبین امیرالمومنین(ع) فقط عزاداری بلدند و از شادی عاجزند.
✔️ در این اظهار شادی تردید نکنید،
چه در مجازی و چه در جاری زندگی برای شاد کردن بقیه تلاش کنید،
به ساحت مقدس ما و این شئونات عاریتی که برای خودمون قائلیم جسارت نمیشه اگر به شادی امیرالمومنین(ع)، یه دهه ولو ادای شادی دراریم.
به قول شاعر:
به عُجب علم نتوان شد ز اسباب طرب محروم...
دل به مولا بسپارید،
اینجا هم ان شاءالله اظهار شادی خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinpajouhi