مهار انحراف(1).pdf
1.4M
مهار انحراف، تحلیل حوادث پس از شهادت رسول خدا صلوات الله علیه و اله
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحرکات کودتاچیان سقیفه در ساعات پایانی زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله
#سقیفه
https://eitaa.com/dinpajouhi
مظلومیت حسن بن علی(ع)
💠 در بین ۵ تن آل عبا(ع)، فقط بدن مطهر امام مجتبی(ع) رسما تشییع شد که به دستور #عایشه تیرباران گشت! 💠
ابن شهر آشوب مینویسد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا؛ جنازهی آن حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که #هفتاد چوبه تیر به تابوت آویخته شد.»
مناقب آل ابیطالب (علیهم السّلام)، ج۳، ص۲۰۴
https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 سالروز شهادت امام هشتم علیه السلام تسلیت باد.
علي بن مهزيار گويد: به امام جواد عليهالسلام عرض کردم: فدايت شوم، زيارت حضرت رضا عليهالسلام فضيلت بيشتري دارد يا زيارت ابا عبد الله الحسين عليهالسلام؟
فرمود: زيارت پدرم فضيلت بيشتري دارد، زيرا ابا عبد الله عليهالسلام را همهي مردم زيارت ميکنند، ولي پدرم را جز شيعيان #برگزيده (۱۲ امامی) زيارت نميکنند.
(الکافی ج4 ص 584)
https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 کوبیدن درب مساجد به بهانه خروج ماه صفر و تبریک ماه ربیع الاول 🔴
♦️معمولاً در آخرین روز ماه صفر بسیاری از افراد نقل میکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودهاند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». و به این بهانه شروع به کوبیدن درب مساجد و بقاع مقدسه می کنند و با پخش نمک و جارو زدن و کارهای من درآوردی مراسمی برای شب اول ماه ربیع رقم می زنند!
لذا به چند نکته جهت تبیین موضوع باید توجه گردد:
♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کردهاند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوتهای مهمی دارد:
♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد میشوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه #آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است».
♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را میدانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است».
📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵
♦️اما نکاتی که دربارهی این حدیث باید دانست :
1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند.
2⃣ در این حدیث هیچ اشارهای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماههای رومی است و با ماههای قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند.
3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است.
4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است.
5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در مییابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمیکند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرمودهاندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود، چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس.
6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداختهاند و گفتهاند: «لا اصل له»، «صحت ندارد».
«احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی میداند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱).
«ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» دربارهی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته میشود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل میگوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴).
✔️این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیریهای او با معاویه را چه کنند؟
♦️لذا از منظر #تحقیق، با توجه به عدم دلالت حدیث به شادی از خروج ماه صفر و حوادث اوائل ماه ربیع، مخصوصا #غصب خلافت امیرالمومنین علیهالسلام و #هجوم به بیت صدیقهی کبری سلام الله علیها، شادباش و تبریک آغاز ماه ربیع، وجهی ندارد.♦️
https://eitaa.com/dinpajouhi
ثواب یک نفس از نفس های امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت
📜 امام حسن عسکری علیه السلام :
در قیامت، کسانی که در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیدهاند، در عوض ظلمهایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آنها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده میشوند و آن حضرت به آنها میگوید: «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.»
آنها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام میگویند: «ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفسکشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست میکنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم میپذیرد و ثواب یک نفسکشیدن در آن شب را به آنها میبخشد.
در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آنها میدهد که آنها گمان میکنند کل بهشت به آنها عطا شده است و خداوند تاکید میکند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است.
📚التفسير العسکری علیه السلام، ج۱ ص۱۲۷
#لیلهالمبیت
https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴تاریخ صحیح #شهادترسولخدا
▪️بر اساس نقل ابومخنف و قدیمیترین رسالهای که در باب تاریخ وفات و شهادت معصومان نگاشته شده است، #دوم ربیع الاول روز #شهادت پیامبر (ص) است!
▪️این تاریخ که نزد ما شیعه در ایران ۲۸ صفر شهرت پیدا کرده است، تنها بر اساس گفته مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» است، در حالی که با مراجعه به منابع تاریخی کهن میبینیم که ۲۸ صفر را به عنوان روز سنگین شدن بیماری حضرت و بستری بودن کامل حضرت عنوان میکنند.
▪️ آقای حسینی جلالی در کتاب «تاریخ اهل البیت(ع)» بر اساس #کهنترین تاریخ راجع به تواریخ زندگانی ائمه(ع) که منسوب به نصر بن علی جهضمی از اصحاب حضرت رضا(ع) است، این مسئله را تحقیق کرده است.در این قدیمیترین رساله تاریخ شهادت پیغمبر اکرم(ص) دوم ماه ربیعالاول ذکر شده است و این قول ارجح به نظر میرسد.
▪️همچنین در کتاب سیر الائمه علیهم السلام به نقل از أحمد بن محمد بن السمط از نصر بن علی جهضمی از امام رضا علیه السلام و نیز از مفضل از امام صادق علیه السلام و همچنین محمد بن اسماعیل از امام حسن عسکری علیه السلام نقل میکند که هر #سهامام عینا فرمودهاند:
رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز دوشنبه دو شب از ماه ربیع الاول که گذشت از دنیا رفت.
▪️لازم به ذکر است که هیچ #روایتی از اهل بیت عليهمالسلام تاریخ ۲۸ صفر را تایید نکرده است.
https://eitaa.com/dinpajouhi
بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، #سلبحکومتازحضرتامیر(ع) بود!
https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 جای خالی #مدافعانولایت در جلوگیری از کودتای سقیفه
حضرت حمزه و جعفر علیهماالسلام، چه غیرتی در دفاع از حریم ولایت داشتند، که امیرالمومنین(ع) فرمودند:
اگر فقط همین #دونفر بودند، خلافت غصب نمی شد!
خدایا اینها کی بودند!
چقدر حمیّت و غیرت داشتند!
چقدر تعصب داشتند!
اینطور باید #علییار بود!
https://eitaa.com/dinpajouhi
#اعتراف اهل سنت به #شهرتاحراق بیت حضرت فاطمه(س) در کودتای سقیفه!
🔖 عروة بن زبیر، برادرش عبدالله (بن زبیر بن عوام) را در محاصره ى بنی هاشم در دره ای (در مکه) و جمع آوری کردن هیزم برای آتش زدن آنان [در وقایع مربوط به سالهای دهه ششم و هفتم هجری که آل زبیر به دنبال کسب حکومت بودند] معذور می دانست و می گفت: او این کار را برای آن کرد که تفرقه و پراکندگی ایجاد نشود و مسلمانان با هم اختلاف نکنند و آنان (بنی هاشم ) نیز به اطاعت او در آیند و در نتیجه با هم متحد شوند؛ همان طور که #عمربنخطاب این کار را با بنی هاشم کرد، وقتی آنان (امیر مؤمنان علیه السلام و صدیقه طاهره عليها سلام ) از #بیعت با ابوبکر درنگ کردند. پس همانا او #هیزم فراهم کرد تا #خانه را بر آنها #بسوزاند.
📚 مروج الذهب مسعودی ج ۳ ص ۹۳
📚شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد ج ۱۹ ص ۷۵
https://eitaa.com/dinpajouhi
♦️اعتقاد شیعیان عصر ائمه(ع) به #سقط فرزند حضرت فاطمه(س) در کودتای سقیفه
«ضرار بن عمرو الغطفاني» از متكلّمان معتزلي و مشهور اهلسنّت در قرن دوم هجری قمری و همعصر با امام کاظم و امام رضا علیهما السلام، در کتاب «التحریش» و در بیان عقاید شیعیان آن زمان میگوید:
«آنها معتقند #ابوبکر و #عمر به فاطمه سلاماللهعلیها ظلم نموده و او را مضروب کردند،طوریکه فرزندش #سقط شد.»
https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 شراکت در ظلم به آل الله!
این حدیث در مورد کسی است که آن ستم ها را نداند، پس وای بر کسی که از مظلومیت و مصائب اهل بیت علیهم السلام خبر داشته باشد، اما آن را #تکذیب و #انکار نماید و #مانع آگاهی دیگران از آن گردد.
https://eitaa.com/dinpajouhi