eitaa logo
دین پژوهی
152 دنبال‌کننده
296 عکس
167 ویدیو
19 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ بخش پایانی دعای (۱) 🔹علامه مجلسی در این‌باره می‌نویسد: این دعا را مرحوم کفعمی در «بلدالامین» و سید بن طاووس در «مصباح‌الزائر» نقل کرده‌اند، اما در هیچ یک از آنها و نسخهٔ قدیمیِ «اقبال‌الأعمال» فقرات آخرِ دعا يعنی از قسمت «إلهي أنا الفقير في غنای» تا آخر دعا وجود ندارد! این فرازها مطابق با دعاهاي ائمه معصومین علیهم السلام نیست، و بیشتر به ذوق و سلیقه نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست. 📕بحار الأنوار ج۹۵، ص۲۲۷ https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ بخش پایانی دعای عرفه (۲) دیدگاه آیة الله شبیری زنجانی: 🔹«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى‏ تواند در اين ميدان اظهار نظر كند. 🔸آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است. 🔹ابن عطاءالله‏ اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه‏ هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است. 🔸مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‏ هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى‏ دانست. 🔹شهيد اوّل هم در مجموعه‌اش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى‏ كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.» جرعه ای از دریا، ج۳، ص ۲۵۶ https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ بخش پایانی دعای عرفه (۳) 🔹 برخی از محققان گفته‌اند اگر کتاب «زوائد الفوائد» سیدبن‌طاووس موجود بود ابهام برطرف می‌شد. چرا که کتاب زوائد هم کتاب دعا است و هم نویسنده، نسخه اصل آثار پدر را در اختیار داشته و از آن نقل کرده است. 🔸تصویر فوق، پایان دعای عرفه در نسخه خطی «زوائد الفوائد» سید علی فرزند سیدبن طاووس که فقرات الحاقی است! 🔹با توجه به نیامدن فقرات الحاقی دعای عرفه در «مصباح الزائر» سید بن طاووس و نسخ کهن «اقبال الاعمال» او، و عدم نقل آن فقرات در «زوائد الفوائد» فرزندش سید علی - که نسخه اصل «اقبال» و سایر آثار پدر را در اختیار داشته -و وجود فقرات مزبور در کتاب «الحکم العطائیة» ابن عطاء الله اسکندرانی، که برخی از کاتبان کتاب «اقبال» در اعصار پس از ابن طاوس و فرزندش، آن فقرات را در حاشیه «اقبال» کتابت کرده، و کاتبان دیگر آن را جزو متن پنداشته و به متن «اقبال» منتقل کرده اند. 🔸نتیجه اینکه: بخش پایانی دعای عرفه از عبارت الهی انا الفقیر فی غنای... الحاقی است. https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ خواندن ذیل دعای عرفه به هر قیمت!! 🔹استاد فیاض‌بخش در مراقبات دهه اول ذیحجه، به خواندن بخش پایانی دعای عرفه دارد، صرفا به این دلیل که چون عرفه روز دعاست، ما این بخش را از زبان خودمان بخوانیم! غافل از اینکه در این بخش از دعا، اشکالات جدی وجود دارد و قرار نیست فرد دعاکننده، هر دعایی را بخواند. ضمن اینکه بعضا افراد منحرفی چون احمدالحسن ملعون، این فقرات دعا را مستمسک عقاید انحرافی خود قرار داده‌اند.(متشابهات، ج۲، ص ۳۲) https://eitaa.com/dinpajouhi
یا فرج الله... https://eitaa.com/dinpajouhi
حسین جان: تمام عشق را، بار شتر کن دو چشم خویش را، دریای دُر کن اگر قصد دیار کوفه داری تمام مَشک‌ها را خوب پُر کن https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
🔴نگاهی به چله موسوی(کلیمی)🔴 چند سالی است که به مدد رسانه، چند روز مانده به آغاز ماه ذیقعده، فضای مج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ بهجت العلماء و چله کلیمیه!⛔️ ▫️مرحوم آقای بهجت با وجود داشتن گرایشات عرفانی، اهتمام به اذکار و ادعیه و ارتباط با سید علی قاضی، چنانکه می‌بینید، نسبت به چله‌کلیمیه(موسوی)، اظهار و می‌نماید! ▫️این کلیپ ردیه‌ای است بر افرادی که چله کلیمیه را به مرحوم بهجت منتسب می‌کنند یا آن را مورد تایید ایشان می‌دانند! https://eitaa.com/dinpajouhi
دهه امامت و ولایت بهانه خوبیه برای: 🔹تقویت بنیه اعتقادی ما و اطرافیان در باب ولایت، 🔹خوشرویی و خوش‌خلقی با خلق خدا به هر نحو، 🔹توجه بیشتر به کوچکترها و بچه‌ها طوریکه تفاوت رفتار رو حس کنند، 🔹دادن هدیه و یادگاری به نزدیکان و دوستان برای پیوند بیشتر 🔹و از همه مهمتر، و بخاطر رسیدن عید غدیر، 📌مبادا عده ای بگن محبین امیرالمومنین(ع) فقط عزاداری بلدند و از شادی عاجزند. ✔️ در این اظهار شادی تردید نکنید، چه در مجازی و چه در جاری زندگی برای شاد کردن بقیه تلاش کنید، به ساحت مقدس ما و این شئونات عاریتی که برای خودمون قائلیم جسارت نمیشه اگر به شادی امیرالمومنین(ع)، یه دهه ولو ادای شادی دراریم. به قول شاعر: به عُجب علم نتوان شد ز اسباب طرب محروم... دل به مولا بسپارید، اینجا هم ان شاءالله اظهار شادی خواهیم کرد. https://eitaa.com/dinpajouhi
این خطبه غدیر، مثل صاحبش مظلومه! نه رغبتی به خواندنش هست، نه مشوّقی که این رغبت رو ایجاد کنه، نه تبلیغش می‌کنند، و نه هدیه‌ش می‌دند! طرف تبلیغ کرده روز غدیر پول جمع کنید قرآن و صحیفه و حافظ و کتاب داستان هدیه بدید!! ای مظلوم... این خطبه هم خدایی داره، خداش هم بزرگه. https://eitaa.com/dinpajouhi
⭕️ غدیر یک منتظر! ⭕️ هر سال عید غدیر، اکثر ما بلند میشیم ، خوش تیپ میکنیم ، میریم دیدن سادات تا اذان ظهر. هر جا هم که میریم تا گلو شیرینی و شکلات و شربت میخوریم، ظهر غدیر هم یه جا سر ِسفره سادات، ناهار عید رو میزنیم و آخر سر، با یه جیب پُر از سکه و پول نو، برمی‌گردیم خونه و خدا رو شکر میکنیم که الحمدلله غدیر امسال پُر بارتر از پارسال بود! فکر میکنیم اینطوری غدیر رو به احسن وجه، کردیم! در مجازی هم کارمون خلاصه میشه به: تغییر عکس پروفایل، ارسال چند تا استیکر و پیام تبریک و چند تا کپی کاری دیگه! آخرشم میگیم خب، رسالت مذهبی بودن رو بجا آوردیم و از ۱۰۰ نمره شدیم ۱۱۰ ! حال ِاونایی که دیدن سادات سیاسی و صاحب منصب میرن بماند! هیچوقت از خودمون پرسیدیم: وسط این هیاهو، کجا یاد امام زمان(عج) رو زنده کردیم؟؟ توی کدوم جلسه، ملت رو یاد وارث غدیر انداختیم؟؟ کجا داد زدیم آی مردم، دعا کنید پسر علی(ع) بیاد؟؟ کجا پرچم زدیم تا اسم و رسمش رو بلند کنیم؟؟ غدیر مگه روز نیست؟ برای تجدید بیعت باهاش چی کار کردیم؟؟ طرف مثل خلیفه‌ عباسی، سکه بنام خودش زده بده دست خلق الله! یا للعجب! اینا کارای ماست؟؟ ماهایی که منتظرشیم؟؟ ۱۰۰۰ سال با همین بازیها از فرج عقب افتادیم، باز خوابیم!! بالاخره غدیر یه منتظر، با غدیر یه آدم معمولی باید فرق کنه یا نه؟؟ اگر نه؛ که هیچی، اما اگر باید فرق کنه پس چرا کاری نمی‌کنیم؟ چرا کاری نمی‌کنیم غدیر ما مهدوی باشه؟ وقتی اسم و رسم امام زمان(ع) هیچ جای این غدیر نیست، چطور انتظار داریم؟ غدیر منتظری که وصل به امام زمان(عج) نباشه، براش غدیر نیست‌. خود دانی عزیز.. https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ غدیر تا نه فقط ظهور! کاری که با داشتن انواع ابزار و امکانات از انجامش غافلیم! https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با حداقل امکانات هم که شده، پای غدیر باید ایستاد! مهم، در صف خادمین مولاست. https://eitaa.com/dinpajouhi
هدایت شده از دین پژوهی
✅ در زمان امام هادی علیه‌السلام شخصی، نامه‌ای نوشت از یکی از شهرهای دور ✍ نوشت كه: «آقا! من دور از شما هستم؛ گاهی حاجاتی دارم، مشكلاتی دارم، به هرحال چه كنم؟» حضرت در جواب نوشتند: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ.» اگر حاجتی داری لبت را حرکت بده.حرف بزن.، جواب ما به تو خواهد رسید. 📚 بحارالانوار، ج۵۳، ص۳۰۶ 💠 شیعه دلش بعد از خدا، بندِ به امامش. دوست داره گرفتاریش رو به آقاش بگه، دوست داره گره کارش بدست امام و مولاش باز بشه. این آرزو نه تنها بد نیست، که امام هادی (ع) فرمودند: با امام‌‌ت حرف بزن! خواسته‌ت رو بگو... 💠 کاری که در روزگار ما، خیلی خبری ازش نیست. با امام حَیّ، با پدر مهربان، با حجت بن الحسن(ع)، چند کلمه ای حرف بزنیم. نه فقط بخاطر حاجت، از باب هم بلد نیستیم! چی میشه در شبانه روز، چند بار بگیم یا صاحب الزمان.. چند بار بگیم یابن الحسن.. یه سلامی، یه علیکی، یه ثنایی.. یه دو بیت شعری..چیزی... 💠 خوب نیست هر روز، با این همه آدم حرف بزنیم، اما با امام‌ خودمان حرفی نداشته باشیم! https://eitaa.com/dinpajouhi
❣این سال قمری دارد کم‌‌کم به آخر می‌رسد؛ و عید حراج آخر سال خداست. بخششهای بی حدّ و حساب و بهت آور خدا در عید غدیر، فرصتی بی نظیرست تا اعمال این روز را به نیت انجام دهیم و دلِ شکستهٔ مولای غریب‌مان را شاد کنیم. این ایام با همه توان، یاد را زنده کنیم. اگر ما از او نگوییم، که بگوید؟ پس، از او بگو... https://eitaa.com/dinpajouhi