eitaa logo
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
1.4هزار دنبال‌کننده
166 عکس
49 ویدیو
71 فایل
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ بازخورد دادن نسبت به پیام‌های کانال: @masoudi_admin ارتباط با احمد میرزایی: 📧 @chmail.ir" rel="nofollow" target="_blank">ahmadmy1370@chmail.ir ۰۹۱۵۶۴۹۲۳۳۷ از طریق پیام‌رسان ایتا(در بازه دو هفته ان شاء الله پاسخ داده خواهد شد) سایت دین‌شناسی احیاء: 🌐www.dinshenasi.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💎 وبینار بایسته‌های تغییر 👤 با حضور استاد معماریانی 📆 زمان: سه شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۵:۳۰ (جلسه صفرم دورۀ مدیریت تغییر) 🌐 لینک ورود به جلسه: 🔰 http://20800.ir/hUndRtaK0 لطفا توضیحات سایت را مطالعه فرمائید. 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم ! 🖋 جلسه‌ی ۲۰ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 💠 اهمیت آینده‌نگری در مسیر زندگی 📌 الآن شما چشم باز کرده‌اید. ۱۵-۲۰ سال کم تر یا بیش‌تر، سن دارید. صحنه‌ی بعد از این چیست؟ وقتی مرگ به سراغ شما آمد، چه می‌شود؟ قبل از اینکه به این دنیا بیایید چه خبر بوده است؟ آیا هیچ نبوده است؟ بعد از مرگ چیست؟ آیا هیچ نیست؟ 🔹️ پاسخ ما به مسأله‌ی مرگ، و اینکه بعد از آن چیزی هست یا خیر، می‌تواند دیدگاه‌های ما به تک تک اجزای زندگی امروزمان را متحول کند. 🔸️ اگر بگوییم بعد از مرگ نابود می‌شویم طبیعتا دیدگاهمان به دنیا یک نحوه‌ی لذت‌طلبی حداکثری و یک نوع اصالت‌بخشی به دنیاست. 🔍 و اگر بعد از آن جهان دیگری باشد و دنیا صرفا پلی باشد به سوی آن جهان و ما در دنیا مسافر باشیم و باید از دنیا برای آنجا توشه برداریم، طبیعتا دیدگاهمان به لذت‌های دنیا بسیار متفاوت خواهد. ✔ مثالی گویا: خرج بین راه 💡فرض کنید شخصی ثروتی دارد و قرار است برود در شهری زندگی کند. اگر در راه، تمام ثروتش را خرج محل استراحت‌گاه ۶ ستاره(!) و غذاهای گران‌قیمت کند وقتی به شهر می‌رسد پولی ندارد تا برای خود منزلی تهیه کند و باید سال‌ها کار کند تا بتواند به آرامشی نسبی برسد. 🔺️ فرض کنید که اگر ثروتی نداشته باشد، نتواند هیچ‌گاه در آن شهر پولی به دست آورد. آنگاه با خرج تمام پول‌هایش در مسیر، در مقصد از گرسنگی و بی‌خانگی عذاب خواهد کشید. 🔍 شاید هر عاقلی که او را ببیند متاسف شود که چرا جاهلانه ثروتی را که قرار است در شهرِ مقصد از آن استفاده کند بی‌رویه در طول مسیر هدر داده است. اگر او در مقام دفاع از عملِ خود بگوید: «باور کنید(!) هتلش خیلی امکانات داشت و خیلی لذت بردیم»❗، دیگران به او می‌گویند: «تو جاهلی! تو مقصد را فراموش کرده‌ای و برای لذتی زودگذر، یک عمر بدبختی برای خویش ساختی». 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ! 🖋 جلسه‌ی ۲۱ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱ دقیقه 💡فریب‌خورده کسی است که مرگ را فراموش کرده است. ❗دنیای عجیبی داریم. تصاویر متعلق به هواپیماهایی است که یا خصوصی هستند یا به دلیل تجهیزات داخلی آن‌ها قیمت بلیت آن‌ها بسیار گران است. ⁉️ مگر حداکثر طول مدت سفر با هواپیما چقدر است که چنین هواپیماهایی را می‌سازند؟! 🖋 🎬 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ! 🖋 جلسه‌ی ۲۲ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱ دقیقه 🔔 قطار زندگی ما به سرعت در حال نزدیک‌شدن به مرگ است. چه تدبیری اندیشیده‌ایم؟ آیا فکر‌نکردن در مورد مرگ، راهکاری غیرمنطقی نیست؟ 💠 فکرنکردن در مورد آینده و مرگ عاقلانه نیست. 📌 این مسأله‌ای نیست که بتوان از فکرکردن در مورد آن فرار کرد. 💡رفتار کسی که به مرگ نمی‌اندیشد شبیه شخصی است که به سمت پرتگاهی خطرناک حرکت می‌کند و مشغول شیرینی‌خوردن است. ⚠️ پرتگاه در پیش روی اوست و چه او عاقلانه به فکر راهکار باشد و چه جاهلانه مشغول خوردن شیرینی، در هر صورت با حقیقت پرتگاه مواجه خواهد شد. 🔍 اگر اندیشیده باشد، شاید بتواند مواجهه‌ی خوبی داشته باشد و الا در آن هلاک خواهد شد. ✅ انسان عاقل، غفلت را در پیش نمی‌گیرد و سعی می‌کند که واقع‌‌بین باشد و به حقایق اطراف توجه کند و اگر جایی احساس خطر کرد برای خود چاره‌ای بیندیشد. ✔ با غفلت چیزی حل نمی‌شود. غفلت روش عاقلانه‌ای نیست. 🔹️ پ.ن: مرگ می‌تواند نتیجه‌ی محاسبات ما را عوض کند. پاسخ ما به مرگ و چگونگی وضعیت ما بعد از آن، در زندگیِ ما در این لحظه، بسیار تأثیرگذار است. 🖋 🎬 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ! 🖋 جلسه‌ی ۲۳ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱.۵ دقیقه 💠 لزوم پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده از واقعیت مرگ 🔹️ دوست عزیز! من فکر می‌کنم که اگر کسی به مرگ و حقیقت آن توجه کند، تمام زندگی او مختل می‌شود، مگر اینکه به جواب قانع‌کننده‌ای نسبت به آن برسد. الآن تو درس می‌خوانی؟ که چه؟ برای اینکه کار پیدا کنی؟ کار که چه؟ برای درآمد؟ درآمد برای چه؟ برای ثروت؟ ثروت برای چه؟ برای اینکه همه‌ی آن‌ها را دمِ درِ قبر بگذاری و حداکثر با کفنی یا با کت و شلواری به داخل خاک بروی؟ این همه زحمت که چه؟ چرا زنده‌ایم؟ برای چی زندگی می‌کنیم؟ برای مردن؟ ✔ صحبت از یک مطلب عمیق است. 🔍 یک عمر به دنبال کف‌زدن‌ها و هوراکشیدن‌ها بدویم و آخرش برویم زیر خاک و هر آنچه را جمع کرده‌ایم رها کنیم تا کرم‌ها در بدنمان حرکت کنند و باکتری‌ها آن را تجزیه کنند و ورثه سرِ باقی‌مانده‌ی ثروتمان دعوا!!!❗ 📌 و البته این‌ها همه در حالی است که به فکر سریع‌تر فروبردن ما در خاک و سپردنِ ما به جانوران ریز و درشت داخل قبر هستند. 🔺️ آیا علوم جدید پاسخگوی پرسش‌های بنیادین مربوط به مرگ هستند؟ 💡چگونه هیچ پاسخی نسبت به این پرسش‌ها نداشته باشم؟! 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم ! 🖋 جلسه‌ی ۲۴ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 🔹️ تو می‌دانی که علوم بشر هر چه پیشرفت کرده باشد پاسخی اطمینان بخش برای این سؤال ندارد. 🔸️ علم ممکن است بگوید که بدن از بین می‌رود ولی آیا همین است و بس؟! 📌 او هیچ نحوه‌ اطلاعاتی نمی‌تواند ارائه بدهد که ثابت کند ورای این بدن، «مَنـ»ـی در کار نیست و «من» هم با بدن از بین می‌روم. 🔍 علوم جدید، پاسخی برای این سؤال ندارند و نمی‌توانند داشته باشند. زیرا ابزار کشف آن را ندارند و ندیدن یک حقیقت هیچ‌گاه دلیل بر نبودنش نیست. ✔ قرن‌ها هوایی نمی‌دیدند و فکر می‌کردند بین من و شما خلأ است. بعدها دریافتند که گویا مولکول‌های هوا مقدار زیادی از این فضا را پر کرده‌اند. ✔ سال‌ها تصور می‌کردند که آب عنصر اولیه است و قابل تقسیم و تجزیه نیست. بعدها دریافتند که آب از اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است و بعد دریافتند که این اکسیژن و هیدروژن از ذرات بسیار ریز دیگری ساخته شده‌اند. منشأ قول اول(قابل تجزیه‌نبودن آب) ندیدن بود و بعد دیدند. 🔺️ در مورد مرگ هم تا زمانی که چیزی نمی‌بینند ممکن است انکار کنند ولی شخص دانشمند می‌گوید که من نمی‌بینم ولی نسبت به نبودنش نمی‌توانم سخنی بگویم. 📌 مسأله‌ی مرگ یک سؤال بسیار کلیدی است، که ما باشیم و عقل خودمان، جوابی برایش نداریم. 👈 در صفحه‌ی «چرا به جای عمل به دین به عقل و اخلاق عمل نکنیم؟» و نیز در صفحه‌ی «چرا به جای دین به دانشمندان مراجعه نکنیم؟» مفصلا از زوایای دیگری به این مطلب(عدم کفایت علوم از دین) پرداخته‌ایم. البته از این سؤالات کلیدی زیاد است ولی فعلا در اینجا در صدد مطرح‌کردن آن‌ها نیستیم. 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم ! 🖋 جلسه‌ی ۲۵ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱.۵ دقیقه 🔹️ مسأله‌ی مرگ، اساسی‌ترین سؤال است و به گونه‌ای است که هیچ راه فراری از آن نیست. ❓باید با این سؤال چه کرد؟ 💡اگر بخواهیم در مورد بهترین برنامه‌ی موفقیت در زندگی، سخن بگوییم، اگر تکلیف مسأله‌ی مرگ روشن نشود، هر برنامه‌ای، پا در هوا و معلق خواهد ماند. 🔺️ بگذار، کمی عمیق‌تر صحبت کنم. 📌 دین الهی برای پاسخگویی به این پرسش‌ها ضرورت دارد. 📌 مدعیان برنامه سعادت بشر بسیارند. عالمان علوم مختلف، عرفا، انبیا و بسیاری گروه‌های دیگر. ادیان الهی، تنها یک دسته از مدعیان چنین برنامه‌ای هستند. 🔍 در اینجا می‌خواهم ادعا کنم که این مدعیان، باید تکلیف مسأله‌ی مرگ و مسائل بنیادی مانند آن را، به صورت قطعی روشن کنند. 🔹️ دین پاسخ به این پرسش‌های بنیادین را برای شما به ارمغان می‌آورد. 📌 به عبارت دیگر اگر دین ثابت شود، معنایش این است که خدایی که ما را آفریده است ما را در ظلمت این جهل بزرگ که نمی‌گذارد قدمی از قدم برداریم، به حال خود رها نکرده است و او که عالم به همه چیز است پاسخ دقیق این پرسش را به ما گفته است. ✔ مثلا دین اسلام با طرح مسأله‌ی معاد و تبیین دقیق اینکه چه اعمالی در حیات بعدی ما چه نقشی دارند، به این پرسش به تفصیل پاسخ داده است و اگر ثابت شود که دین اسلام حق است، طبیعتا این مشکل ما حل می‌شود. 🔔 فراموش نکنیم، پرسش‌های بنیادین اساسی که نمی‌گذارد شخص عاقل – و نه غافل – قدم از قدم بردارد، کم نیستند. من در اینجا صرفا یکی از مهم‌ترین آن‌ها را مطرح کردم. 💠 ارمغانِ دین، پاسخ به همه‌ی این پرسش‌هاست و به دنبال آن برنامه‌ای جامع برای رسیدن به «برترین زندگی» 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ! 🖋 جلسه‌ی ۲۶ 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱.۵ دقیقه 📌 کسی که بدون توجه به این سؤالات بنیادین مشغول دویدن است شبیه فردی است که مشغول قماری بر سر تاس است(یعنی اوج شانسی بودن، شانس در شانس) و هر لحظه ممکن است سرمایه‌ی زندگی‌اش را ببازد. 🔸️ شاید اگر قرار بود زندگی بارها تکرار شود این مشکل قابل چشم‌پوشی بود ولی در شرایط ما که تنها یک بار فرصت زندگی داریم، هرگز چنین امری پسندیده نیست. 💡اگر قرار باشد که تنها یک بار فرصت طی کردن هزارتوی زندگی را داشته باشیم، نیاز به راهنمایی بیرونی داریم. 🔹️ با این توضیحات روشن شد که علت رفتن به سراغ دین، سؤالاتی بنیادین است که بشر قادر به بر طرف کردن آن‌ها نیست. یک سری سؤالاتی که بشر ذاتا از دست یافتن به پاسخ آن ناتوان است. ✔ بشر در چنین فضایی با توجه به اهمیت بسیار زیاد این سؤال‌ها در تلاش است که از منبعی ماورای خودش که قدرت پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها را دارد به پاسخ مناسب این پرسش‌ها برسد، البته به شرط اینکه ثابت شود که منبع مدعی واقعا الهی است. 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم ! 🖋 جلسه‌ی ۲۷ (قسمت آخر) 💢 مرگ در نزدیکی ما! ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱.۵ دقیقه 🔺️ بی‌تفاوتی ممنوع 🔹️ بشر، نمی‌تواند جلوی این ادعا که شخصی بگوید: «من پیغمبرم» بی تفاوت باشد؛ زیرا ممکن است از این منبع پاسخ به تمام پرسش‌های بنیادین خویش را بیابد. 📌 بشر در چنین هنگامی گویا گمشده‌ی خود را یافته است. 🔸️ بله! مدعیان دروغین بسیارند و هر ادعایی باید راستی آزمایی شود ولی نمی‌توان به آن بی‌تفاوت بود. 📌 اینکه امروز می‌بینیم بسیاری از افراد به راحتی مشغول به زندگیِ بدون دین هستند، یک عملکرد منطقی از جانب آن‌ها نیست. 🔸️ بله، عده‌ای در مقابل دین شبهاتی دارند و آن شبهات منشأ بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به دین شده است ولی عده‌ی زیادی که معمولا از مردم و عوام هستند، در مقابل ادعای نبوت پیامبران بی‌تفاوت هستند و آن قدر مشغول بازی پیچیده‌ی زندگی در عصر جدید شده‌اند که غفلت از چنین مسأله‌ای را به فکر کردن در مورد آن ترجیح می‌دهند. 💡و این یعنی اشتباهی که می‌تواند عواقبی غیر قابل جبران داشته باشد… 👈 توصیه می‌کنم حتما صفحه‌ی «چرا عمل به دین برای ما بهتر است، حتی اگر اعتقادی به دین نداشته باشیم» را مطالعه کنید. 👈 اگر می‌خواهید با هدف زندگی از دیدگاه آیات و روایات آشنا شوید، می‌توانید مطالب جالبی در dinshenasi.com ببینید خصوصا در برگه‌ی دین‌شناسی و همچنین کتابی با نام هدف از زندگی در آیات و روایات نوشته شده است که توضیح خلاصه‌ی کتاب در این صفحه قابل رؤیت است ان شاء الله. 💠 «زكاة العلم نشره و بذله لمستحقّه و إجهاد النّفس في العمل به‏» یعنی: «زکات علم در پخش کردن آن و دادن آن به مستحق آن علم و نیز تلاش در عمل به آن است» 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام 💬 نظر شما چیست؟ 🖋 اگر در محرم و صفر امسال و قبل و بعد از آن، مباحث مطرح شده از احمد میرزایی را دنبال کرده‌اید، ارزیابی‌تان از این مباحث را به صورت صوتی، تصویری و یا متنی برای ما بفرستید به: @Mirzaeiehya 🔸 گزیده‌ی نظرات در سایت و کانال منتشر خواهد شد. 📌 بیان جزئیات تاثیرات این مباحث و توصیف آن برای سایر مخاطبان بسیار مفید خواهد بود. (مثل موضوع، حجم متن‌ها و قطعات تصویری و صوتی، هر روز بودن، خوانایی و روانی متن و کیفیت صوت‌ها و تصویرها، مؤثر بودن فیلم‌ها و ...) 👈🏻 در صورت تمایل و برای استناد و اثربخشی نظر، لطفا نام، سن، تحصیلات و محل سکونت خود را نیز ذکر کنید. ✔️ مباحث اخیر: ۱. منبر متنی توجیه المسائل کربلا ۲.قطعات تصویری توجیه المسائل کربلا ۳. سخنرانی بت‌ها و زنجیرها(هیات نخبگان دانشجویی شهرستان اسفراین) ۴.منبر کوتاه صبح‌گاهی با عنوان سبک زندگی مجاهدانه، هیات بیداری ۵. سخنرانی مسجد الله، مشهد مقدس با موضوع تغییر و حرکت ۶. مجوعه نوشتار مرگ، حقیقتی انکارناپذیر ۷. پرونده‌ی ویژه‌ی صوتی با عنوان نقد انجمن حجتیه ۸. مجموعه نوشتار با عنوان خاطره ۹. پرونده‌ی ویژه‌ی صوتی با عنوان اهمیت نگاه سیستمی ۱۰. مجموعه‌ی صوتی نگاهی متفاوت به خانواده‌ی مهدوی ۱۱. نگرش صحیح به دنیا در قالب قطعات متنی از نهج‌البلاغه ۱۲. مجموعه‌ی صوتی نگاه آیه‌ای و قوانین هستی 🔻پیام‌گیر: @mirzaeiehya 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع (قسمت اول) ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۱.۵ دقیقه 🖋 این مسأله از چند جهت قابل پیگیری است. 🔷️ جهت اول این است که آیا خلیفه‌ی دوم در این روز کشته شده است یا خیر؟ 🔰 تمام اهل سیره و تاریخ و حتی علمای مهم قدیمی شیعه، منکر کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم در این تاریخ هستند. 🔵 اهل سیر و تاریخ متفق هستند که خلیفه‌ی دوم بعد از سفر حج در اواخر ذی‌ الحجة مجروح شد و در همان ذی‌ الحجة چند روز بعد کشته شد. 📌 ابن ادریس در سرائر(متوفای ۵۹۸) چنین می‌گوید: و قد يلتبس على بعض أصحابنا يوم قبض عمر بن الخطاب، فيظن أنّه يوم التاسع من ربيع الأول، و هذا خطأ من قائله، بإجماع أهل التاريخ و السير، و قد حقق ذلك شيخنا المفيد، في كتابه كتاب التواريخ، و ذهب إلى ما قلناه. 🔺️ همانطور که در این عبارت می‌بینید، ابن ادریس اولا تصریح می‌کند که شیخ مفید(متوفای ۴۱۳) هم کتابی داشته است و در آنجا صریحا گفته است که تاریخ کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم، در ماه ذی‌ الحجة است. 🔷️ در مصباح کفعمی(متوفای ۹۰۵) هم عبارت جالبی دارد که می‌گوید عوام شیعه تصور می‌کنند که خلیفه‌ی دوم در روز ۹ ربیع کشته شده است و حال اینکه چنین نیست و بعد عبارت ابن ادریس را نقل می‌کند و بعد می‌گوید: نص على ذلك صاحب الغرة و صاحب المعجم و صاحب الطبقات و صاحب كتاب مسار الشيعة و ابن طاوس بل الإجماع حاصل من الشيعة و السنة على ذلك‏ که نشان می‌دهد علمای شیعه تا زمان کفعمی، بر این نظر بوده‌اند و مرحوم کفعمی کسی که مخالف این نظر باشد که ۹ ربیع ربطی به کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم ندارد، نمی‌شناخته است. 🔍 بحث بعدی، بحث اعمال و بزرگداشت خصوص این روز است. (در جلسه‌ی بعد ان شاء الله) 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع (قسمت دوم) ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 🖋 ... بحث بعدی، بحث اعمال و بزرگداشت خصوص این روز است. 🔍 در این زمینه وقتی به مصباح جناب شیخ طوسی(متوفای ۴۶۱) مراجعه می‌کنیم، در قسمت اعمال ماه ربیع الاول، هیچ عملی برای ۹ ربیع ذکر نشده است و هیچ مناسبتی هم برای آن بیان نکرده اند!! ✔ جالب اینکه در این قسمت حتی ماجرای آغاز امامت حضرت مهدی(عج) را هم ذکر نکرده‌اند بلکه به عکس فرموده‌اند که در روز اول ربیع الاول، حضرت امام عسکری(ع) شهید شده‌اند و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) از آن موقع است! روز بعدی هم که برایش فضیلت ذکر کرده‌اند، روز ۱۰ ربیع الاول است که سالگرد ازدواج نبی اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه(س) است. 🔹️ اتفاقا در خود امالی شیخ طوسی، مجلس ۲۴ام، در روز ۹ ربیع ۴۵۷ قمری بوده است و در این مجلس هم هیچ اثری از مسائلی که در مورد ۹ ربیع گفته می‌شود وجود ندارد در حالی که عادتا اگر چنین روزی در زمان شیخ طوسی بزرگداشت می‌شد، شیخ طوسی یک روایتی در مورد این روز بیان می‌کردند. مثلا در امالی‌ها رسم بود که ایام محرم، به مناسبت ایام، روایاتی در مورد سید الشهداء(ع) و عزا ذکر کنند ولی در این مجلس، هیچ خبری از ۹ ربیع نیست. ❓پس ماجرای ۹ ربیع از کجا شروع شد؟! چند سطر قبل(در متن قبلی) یک عبارت نقل کردیم که نشان می‌دهد، در برهه‌هایی از زمان، شیعیانی این روز را بزرگ می‌داشته‌اند. یکی عبارت ابن ادریس بود که نشان می‌داد شیعیان این روز را سالگرد کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم می‌دانستند که البته اشتباه می‌کردند! در این زمینه چند عبارت دیگر هم هست. 🔸️ سید ابن طاوس در اقبال در ضمن اعمال ماه ربیع الاول می‌گوید که یک روایتی هست که در تعظیم و بزرگداشت روز ۹ ربیع است و من تا آنچه تاکنون جست‌وجو کرده‌ام و کتب را ورق‌ زده‌ام، برای این روایت، شاهدی در کتب پیدا نکرده‌ام. سید نقل می‌کند که این مطلب در روایتی به او رسیده است. 📌 اما در اقبال آن روایت را نقل نمی‌کند. بعد سید عباراتی دارد تا اینکه در یک صفحه بعد از عبارت بالا، می‌گوید که نمی‌شود روایتی که از صدوق نقل شده است که قتل فلانی در این تاریخ بوده است، درست باشد مگر به تأویل. بعد چند تأویل ذکر می‌کند و برخی را تأیید و برخی را رد می‌کند. 💡 یعنی خود سید هم قبول داشته است که این مطلب منحصرا در روایتی از صدوق آمده است و یک مطلب خلاف واقع هم در آن هست که فلانی در این تاریخ کشته شده است و لذا ناچاریم عبارت را تأویل ببریم. 🔷️ طبق نقل مجلسی ظاهرا دو نفر از علما یک روایتی نقل کرده‌اند که متن دو روایت شباهت بسیار زیادی دارد و انتهای طریق آن دو روایت هم دقیقا یکسان است که نشان می‌دهد ظاهرا دو نسخه از روایت واحد هستند. ناقلین این مطلب یکی جناب سید ابن طاوس در زوائد الفوائد است و دیگری شیخ حسن بن سلیمان حلی در قرن ۸ام. یعنی دو نفر از علمای قرن ۸ام، این مطلب را در کتب خویش نقل کرده‌اند. مقداری از طریق را هم که ذکر کرده‌اند، یکسان است که با این صدر شروع می‌شود ... (ادامه دارد.) 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع (قسمت سوم) ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 🖋 ... قَالَ السَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ ره فِي كِتَابِ زَوَائِدِ الْفَوَائِدِ رَوَى ابْنُ أَبِي الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِيُّ الْوَاسِطِيُّ وَ يَحْيَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُوَيْجٍ الْبَغْدَادِيُّ قَالا تَنَازَعْنَا فِي ابْنِ الْخَطَّابِ وَ اشْتَبَهَ عَلَيْنَا أَمْرُهُ فَقَصَدْنَا جَمِيعاً أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ الْقُمِّيَّ صَاحِبَ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع بِمَدِينَةِ قُم‏ ... 🔹️ سند هم ضعیف است یعنی افرادی که در انتهای این طریق ذکر شده‌اند، کاملا ناشناس هستند. 📌 انصافا هر چه انسان به اطراف این قصه اطلاعاتش بهتر می‌شود، تعجبش از وضعیت نقل این روایت بیش‌تر می‌شود. ❓چطور ممکن است که بزرگی مثل احمد بن اسحاق که از صحابی امام جواد(ع) تا امام عسکری(ع) بوده است و به تعبیر شیخ طوسی، شیخ القمیین و وافد(نماینده و بزرگ) ایشان باشد، و در این سطح از مقبولیت اجتماعی باشد، در قم، چنین روزی را این قدر مقدس بداند که در متن این روایت آمده است، و برای ده‌ها اسم عجیب مثل روز غدیر دوم و روز درآوردن لباس‌های سیاه و ... ذکر کند، و خودش هم طبق این روایت، بسیار اهل رعایت جزئیات اعمال این روز با آن هیئت عجیبی که دراین روایت گفته شده است، باشد و بعد از ایشان نه کلینی و نه صدوق پدر و نه صدوق پسر و نه شیخ مفید و شیخ طوسی در بغداد حتی اسمی از این روز و بزرگداشت آن نبرند. 🔶️ الآن در کل آثار این بزرگان حتی نیم سطر تعبیر در مورد عظمت این روز نیست با آنکه همه‌ی این بزرگواران در بزرگداشت ایام یا کتاب مستقل داشته‌اند یا در لا به لای آثارشان بارها و بارها جزئیاتی از بزرگداشت روزهای مختلف ذکر کرده‌اند. ✅ من به نظرم آن کسی که این روایت احمد بن اسحاق را جعل کرده است، خواسته با غلیظ کردن داستان فضیلت این روز، اطمینان مخاطب را به بزرگداشت آن زیاد کند، ولی به نظر می‌رسد، همین زیاد از حد بزرگداشتن این روز در این روایت، از مهم‌ترین شواهد بر این است که این روایت جعلی است. جعل‌کننده، خواسته است با نسبت دادن بزرگداشت این روز به احمد بن اسحاق، خیال مخاطبین خود را راحت کند که بزرگی مثل احمد بن اسحاق چنین گفته است و حال اینکه با انتخاب این شخص به عنوان راوی داستان، ما را مطمئن می‌کند که داستان دروغ است چرا که شخصی به شهرت و مقبولیت احمد بن اسحاق اگر چنین چیزهایی گفته بود، اولا با چنین طریق خرابی نقل نمی‌شد و عادتا بزرگان قم از او نقل می‌کردند و ثانیا حداقل سایر بزرگان پس از او، مثل صدوقین و کلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی و ... به عنوان یک قول قابل اعتنا آن را ولو در نیم سطر نقل می‌کردند! ولی چنین نکردند! 🔷️ نکته‌ی عجیب دیگر این روایت هم تصریح به این است که خلیفه‌ی دوم در این روز کشته شده است که واضح است که از نظر حتی علمای شیعه قابل قبول نیست و قبلا گذشت. 💡توجه هم دارید که ما ده‌ها روایت معتبر در این زمینه داریم که منافی و معارض با این روایت هستند که صریحا می‌فرمایند افضل اعیاد امت من ۴ عید است که هیچ یک از آن‌ها چنین روزی نیست ولی فضیلت‌هایی که برای این روز ذکر شده است، به مراتب بیش از آن چهار عید است! نهایتا عید غدیر از آن بالاتر باشد، چون در این روایت یوم غدیر ثانی دارد. 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع (قسمت چهارم و آخر) ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 🖋 ... ما که این شواهد را نگاه می‌کنیم، برداشتمان این است که ظاهرا در قرن ۶ (بر اساس کلام ابن ادریس)، رسمی در میان گروهی از شیعیان بوده است که این روز را روز کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم می‌دانستند و علما با آن مخالف کرده‌اند. این مسأله انگیزه شده است که برای آن روایتی جعل کنند که در قرن هشتم برای اولین بار توسط سید و حسن بن سلیمان حلی با سندی خراب نقل شده است. 🔹️ در هر صورت سند این روایت ضعیف است و منفرد است به نقل برخی از علمای قرن ۸. ولی در نوشتار بالا نشان دادیم که تا حد نسبتا خوبی شواهد جعل هم دارد و صرفا ضعیف نیست. 📌 یک نکته‌ی جالب دیگر اینکه کتاب المحتضر شیخ حسن بن سلیمان حلی را مطلب را چنین نقل می‌کند: ونص سند (المصباح). قال اخبرنا أبو محمد الحسن بن محمد القمي بالكوفة قال حدثنا أبو بكر محمد بن جعدويه القزويني وكان شيخا صالحا زاهدا سنه احدى واربعين وثلثمائة صاعدا الى الحج قال حدثني محمد بن علي القزويني قال حدثنا الحسن بن الحسن الخالدي بمشهد بي الحسن الرضا (ع) قال حدثنا محمد بن العلا الهمداني الواسطي ويحيى بن محمد ابن جريح البغدادي قالا تنازعنا في امر (ابي الخطاب) (محمد بن ابي زينب) الكوفي واشتبه علينا امره فقصدنا جميعا أبا علي أحمد بن اسحاق بن سعد الاشعري القمي صاحب ابي الحسن العسكري عليه السلام بمدينة (قم) وساق الحديث كما هنا 🔸️ که همانطور که می‌بینید افراد سند را ذکر کرده است که البته اسامی دیگر هم چندان مشکلی را حل نمی‌کند. ✔ فقط یک نکته جالب که دارد و جای تأمل است این است که طبق نسخه‌ی ایشان «ابن الخطاب» نیست بلکه ابی الخطاب است! ابو الخطاب همان کسی است که معروف به محمد بن ابی زینب است که در زمان امام صادق علیه السلام قیام کرد و حضرت هم کلی لعنش کرده بودند! و با شعار لبیک یا جعفر، از مسجد کوفه قیام کرد و خودش و همه‌ی یارانش در همان‌جا کشته شدند و روایات بسیار شدیداللحنی بر علیه او وارد شده است. 🔍 در روایاتی دیگر هم داریم که تا مدت‌ها شیعیان در مورد امر او اختلاف داشتند ولی تا جایی که بنده پیدا کردم یک روایت هم نداریم که او را تأیید کرده باشند بلکه همه‌ی روایات بالاتفاق او را منحرف دانسته‌اند و حتی در روایتی دارد که بابت شیعیانی که با او کشته شدند هم نباید ناراحت باشید چون از او پیروی کرده‌اند. 🔹️ مراد از مصباح هم در عبارت بالا: مصباح الانوار نوشته الشيخ هاشم بن محمد من علماء الامامية في القرن السادس البته در متن المحتضر ظاهرا به سیاق ماجرا همین ابن الخطاب می‌خورد ولی خب این هم نکته‌ای هست! 👈 دو تذکر: ۱. در اینکه نویسنده‌ی کتاب زوائد الفوائد کیست، اختلافاتی بین علما وجود دارد. برخی صاحب کتاب را ابن طاوس صاحب اقبال می‌دانند و برخی پسر او که نامش مانند پدرش، علی است، می‌دانند و گاهی تصور می‌شود که اصل کتاب مربوط به پدر است و فرزند تکمیل کرده است. (رک: ریاض العلماء، ج۴، ص۱۶۱-۱۶۴.) ۲. برخی از کتاب مسار الشیعه مطلبی نقل کرده‌اند که فعلا در کتاب مسار الشیعه نیست و با شواهدی دیگر نیز از جمله، نقل ابن ادریس چندان سازگار نیست. با شواهد دیگر نیز، به هیچ وجه سازگار نیست. 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
تاریخچه مختصر 9 ربیع.pdf
403.5K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی PDF | جزوه‌ی «تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع» 👈🏻 نسخه‌ی مناسب چاپ در ابعاد A4 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
تاریخچه مختصر 9 ربیع.pdf
380K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی PDF | جزوه‌ی «تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع» 📱 نسخه‌ی مناسب مطالعه در تلفن همراه 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
صوت خواستگاری جدید.mp3
30.26M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه‌ی صوتی با موضوع ازدواج و خواستگاری 💢 مهم‌ترین نکات ازدواج و خواستگاری به صورت کاربردی و با بیان روان 🔹️ اساسی‌ترین سؤالات در مورد سن ازدواج 🔹️ آنچه در مورد جلسه‌ی خواستگاری باید بدانید 🔹️ روش صحیح خواستگاری‌رفتن 🔹️ در خواستگاری چه بگوییم و چه سؤالی را چطور باید پاسخ دهیم 🔹️ برخی از اساسی‌ترین نکات ابتدای زندگی مشترک 🔍 مخاطبین این صوت آقایان هستند و این صوت مناسب جامعه‌ی ایرانی است. پس برای خانم‌ها یا جامعه‌ی غیر ایرانی یا افراد در شرایط استثنایی جامعه‌ی ایرانی، نیازمند تغییراتی است. ✔ ان شاء الله وقتی ازدواج کردید، از اولین کارهایی که باید به همراه همسرتان انجام دهید، مطالعه‌ی صفحه‌ی «نداشتن توجه به تفاوتهای ذاتی مرد و زن، سبب بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی» است. 💡به نظر من مطالعه‌ی این صفحه برای دو زوج جوان و ساعت‌ها بر روی آن فکر‌کردن، از نان شب واجب‌تر است. ✔ همچنین از آنجا که یکی از مهم‌ترین مطالب در زندگی مشترک و خصوصا آغاز آن «صبر» است توصیه می‌کنم حتما این صفحه را مطالعه بفرمایید چرا که نکات خانوادگی مهمی بیان شده است. 📢 🎙 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم ۱۴ سبب اصلاح اعمال 🖋 چند روز پیش، سر صبح با برخی از رفقای طلبه به منزل طلبه‌ی دیگری رفتیم تا برخی از مباحث علمی را با هم گفت‌وگو کنیم. یک مباحثه‌ی طلبگی! چون منزل آن برادر طلبه دور بود و من هم وسیله‌ی نقلیه ندارم، یکی از دوستان زحمت کشید و به دنبال بنده هم آمد تا با ایشان و چند نفر از برادران دیگر، با هم به آنجا برویم. در این جمع، فقط یکی از برادران، از رفقای قبلی من بود و بقیه‌ی برادران، بنده را نمی‌شناختند. طبیعتا حساسیت‌هایی در ارتباط‌های اولیه وجود دارد. من را هم به عنوان کسی دعوت کرده بودند که برخی از سؤالات و ابهامات ایشان را توضیح بدهم! و این مسأله حساسیت برخوردها و ارتباط‌های اول را بیش‌تر می‌کرد. در ماشین، بحثی بین دو نفر از برادران در مورد فرقه‌ی «شیخیه» شکل گرفت. بعد رفیقم گفت: «آقای میرزایی! شما در مورد شیخیه کار کردید؟» من هم گفتم: «کار تخصصی نکردم.» 💡 بعدا داشتم با خودم فکر می‌کردم که عجب اشتباهی کردم. چرا من این طور جواب دادم؟! من در مورد شیخیه اصلا کار نکرده بودم! تمام اطلاعاتم از شیخیه در حد ۲۰ دقیقه صحبت‌هایی بود که از جناب استاد مددی شنیده بودم! ظاهر جمله‌ی من این بود: «من کار کرده‌ام ولی کار تخصصی نکرده‌ام» اما در واقع: «من هیچ کاری نکرده بودم» 🔍 اما واقعا چرا من چنین پاسخ دادم؟! چون دوست نداشتم، آن‌ها بفهمند که من اصلا در این زمینه کاری نکرده‌ام. آری! این دقیقا یعنی نفاق.😔 📌 یعنی باطنی دارم که دوست ندارم ظاهر شود. واقعیتی دارم که دوست دارم پنهان باشد. این علاقه در وجود من هنوز باقی مانده است و گهگاهی در گوشه‌های کلام و رفتار خودش را نشان می‌دهد و من اگر اهل محاسبه‌ی نفس نباشم، بیش‌تر این‌ها را متوجه نمی‌شوم. چند وقتی است که جدی‌تر خودم را محاسبه می‌کنم. فهمیدم که این نفاق، زندگی من را پر کرده است!😔 چقدر مسخره است که مدت‌ها این مسائل در وجود من باشد، اما من آن قدر از خودم غافل باشم که حتی از علت کارهایم آگاه نباشم. 💠 یاد این دو آیه افتادم: نسوا الله فانساهم انفسهم(۱۹ حشر): خدا را فراموش کردند پس خدا سبب شد که خودشان را فراموش کنند. اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا یصلح لکم اعمالکم(۷۰ احزاب): هوای خدا را داشته باشید و قول سدید(محکم) بگویید تا خدا اعمال شما را اصلاح کند. 👈 آری! اگر اهل قول سدید و محکم باشیم و دقیق حرف بزنیم، خیلی از مشکلات خود را باید به زبان بیاوریم و این برای ما ناخوشایند است! پس مجبور می‌شویم که مشکلات نفسانی‌مان را جدی بگیریم و اصلاح کنیم! 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
بسم الله الرحمن الرحیم #خاطره ۱۴ #نفاق_ریشه_دردها #شرک_خفی #نفاق_پنهان #قول_سدید سبب اصلاح اعمال #خ
بسم الله الرحمن الرحیم 💡یک سؤال: اگر در جایی مصلحتی وجود داشت که واقعیت را به صورت کامل تعریف نکنیم، آیا باز هم نفاق است؟ 🔍 جواب: انسان بر درون خودش کاملا آگاه است، مشروط به اینکه توجیهات را کنار بگذارد. اگر واقعا علت نگفتن، مصلحتی به جز آشکار نشدن باطن من است، نباید گفت. اما به هر اندازه که در نیت ما، پنهان کردن واقعیت ما، دخیل باشد، طبیعتا نفاق است و بهتر دیده‌شدن ظاهر از باطن از آن چیزهایی است که به تعبیر برخی از روایات از اسباب سبک‌شدن میزان و ترازوی اعمال است. (سبک‌شدن کفه‌ای از ترازو که اعمال صالح را نشان می‌دهد.) 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ نوشته‌هایی که در زمینه‌ی آسیب‌های فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی نوشته شده است معمولا یا بسیار طولانی است و یا جنبه‌ی کاربردی آن ضعیف است و یا اینکه سطحی است و به بسیاری از جهات اساسی توجه نکرده است یا اینکه ناظر به جهات تربیتی نیست. در این سیر سعی شده است این اشکالات برطرف شده و در عین حال مختصر باشد. 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت اول: کوتاه‌خوان‌شدن 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت اول: کوتاه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت اول: کوتاه‌خوان‌شدن 🔍 کوتاه خوان شدن! = افت تحصیلی = کم شدن قدرت مطالعه = عقب ماندگی فرهنگی کشور 🔹️ به احتمال قوی، شما هم گرفتار این مشکل بزرگ شده باشید. 🖇 روز اولی که تلگرام را نصب کرده بودید، متن‌های چند صفحه‌ای را به راحتی مطالعه می‌کردید! الآن پیام‌هایی که بیش از ۲-۳ خط باشد، به زحمت مطالعه می‌کنید. باید چندین بار یک قسمت را مطالعه کنید تا به فهمی از آن برسید. 🖇 استاد در کلاس درس، جزوه را هم «می‌گوید» و هم شما «می‌شنوید» و هم «می‌نویسید» ولی با این وجود، در پایان کار، هیچ نفهمیده‌اید از آنچه که هم شنیده‌اید و هم نوشته‌اید! به استاد می‌گویید: لطفا توضیح دهید! 🖇 شب امتحان، ۳-۴ ساعت وقت گذاشته‌اید. به زحمت ۳۰-۴۰ صفحه خوانده‌اید! محدوده امتحان ۳۰۰ صفحه است! اضطراب می‌گیرید. به گروه هم‌کلاسی‌ها در شبکه اجتماعی، سری می‌زنید. می‌بینید همه مثل شما هستند. نگرانی شما کم می‌شود! 🔺️ متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که بیش‌ترین حجم زمانی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور ما، ایام امتحانات است! ✅ راهکارهایی برای حل این مشکل: باید خود را مقید کنید به روزانه خواندن مقدار معینی کتاب یا متن بلند. البته نه از روی گوشی. 💡آن طور که برخی متخصصین می‌گویند، مطالعه از روی گوشی به مرور زمان سبب پیرچشمی و خشکی چشم نیز می‌شود. استفاده از گوشی خود را منحصر به موارد ضروری کنید. سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی بر روی کامپیوتر استفاده کنید. 💠 نمی‌توانیم مثل همه زندگی کنیم ولی مثل همه نباشیم. 🔷️ این یک واقعیت است که قرآن از آن سخن می‌گوید که اکثریت نمی اندیشند؛ حزب باد هستند. 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت دوم: کم‌شدن تمرکز 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت دوم: کم‌شد
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پرونده‌ی ویژه و کاربردی از آفت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی و راهکارها ✅ آفت دوم: کم‌شدن تمرکز 🔺️ سال ۹۳، تعداد مردودی‌های سال اول دبستان، حدود ۵۰ هزار نفر(۴۶۸۰۰ نفر) اعلام شد! (با اینکه در اواخر مهر ماه ۹۶، با وجود پیگیری‌های رسانه‌های خبری، آمار رسمی مردودی‌های اول دبستان در دو سال تحصیلی ۹۴ و ۹۵ اعلام نشده بود!!) 🔹️ جالب اینکه نمرات سال اول دبستان کیفی است و نه عددی!(خوب و عالی و … نه ۲۰ و ۱۹ و …) 🔸️ تا به حال فکر کرده‌اید منشأ این آمار وحشتناک در کشور ما که از نوع عملکرد آموزش و پرورش در اعلام آمار، پیداست که رو به افزایش است، چیست؟ 🔹️ متأسفانه یکی از مناشئ اصلی آن، نوعی «دوستی خاله خرسه»‌ی برخی از والدین محترم است. 🔰 تمرکز در ارتباط مستقیم با حافظه و قدرت تفکر است. ارکان اصلی آموزش همین سه هستند: «تمرکز» و «تفکر» و «حافظه» 👈 یکی از مهم‌ترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، کاهش بسیار زیاد تمرکز و به دنبال آن حافظه و قدرت تفکر است. 🖇 در حال مطالعه هستید. ناگهان صدای پیام می‌آید. گوشی را بر می‌دارید و پیامی تبلیغاتی از ایرانسل یا همراه اول را مطالعه می‌کنید! دوباره مشغول مطالعه می‌شوید. ❗تحقیقات نشان داده که به طور متوسط تا ۲۳ دقیقه، شما به تمرکز قبلی خود بر نمی‌گردید! 🖇 یک سریال می‌بینید! حدودا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. مي‌رويد مطالعه کنید. به طور متوسط تا ۵ ساعت به تمرکز نمی‌رسید. 💡💡💡 ذهن شما از جهتی شبیه کامپیوتر است. اگر در کامپیوتر بازی یا نرم‌افزار سنگینی اجرا کنید، اگر همزمان بخواهید نرم‌افزار سنگین دیگری را اجرا کنید، کامپیوتر خیلی کند عمل خواهد کرد و گاهی از کار می‌ایستد. 🔺️ذهن شما بعد از دیدن یک فیلم عادی(که جذابیت چندانی هم برای شما ندارد)، تا حدود ۵ ساعت مشغول دسته‌بندی اطلاعات آن فیلم است. ناخودآگاه ذهن شما بدون اینکه بخواهید این کار را می‌کند. از این جهت، بعد از مشاهده‌ی یک فیلم، ذهن شما شبیه همان کامپیوتری است که یک نرم افزار سنگین بر روی آن اجرا شده است. طبیعی است که قدرت کار دیگری ندارد. 🔷️ مشغله‌های خودساخته‌ی زندگی فرزندان خود را مدیریت کنیم. ذهن فرزندان ما کارهای بسیار مهمی برای پیشبرد زندگیشان باید انجام دهد که با مصرف آن در مسائل غیر ضروری، خود به خود مانع از فعالیت ذهن آن‌ها در ضرورت‌های زندگی، خواهیم شد! 🔍 فرزندان ما، واقعا تمرکز بسیار کمی دارند. این یعنی نابود شدن سه رکن: «تمرکز» و به دنبال آن «حافظه» و «تفکر» در آن‌ها. 🔹️ مشغله‌های فرزندانمان را مدیریت کنیم. ✅ توصیه می‌کنم برای آشنایی بیش‌تر با این آفت و راهکارهای آن، صفحه‌ی «تمرکز گمشده‌ی کودکان عصر جدید» را مطالعه کنید. 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com