┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 ... خانواده با این مشکلات شروع به مقابله میکند! مثلا به بچه میگوید: «درس بخوان!» «زیاد پای گوشی نباش!» «زود به منزل برگرد.» «حرف گوش بده!»
✅ پیداکردن مسألهی زندگی از همین جنس است. نخست باید ببینیم از چه چیزهایی رنج میبریم و از چه چیزهایی میترسیم و چه مشکلاتی داریم و سپس ریشههای آن را پیدا کنیم و بعد برای حل مشکل به صورت ریشهای برنامهریزی کنیم.
🔸️ ادامهی مطلب در متن زیر👇👇
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🖋 ... خانواده با این مشکلات شروع به مقابله میکند! مثلا به بچه میگوید: «درس بخوان!» «ز
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سیر محتوایی #کاوش، قسمت ۳
#مجموعه_نکات_کاربردی_پژوهش_در_زندگی
#تشخیص_مسأله_زندگی
#تعیین_موضوع_پژوهش
#برخورد_سطحی
#برخورد_ریشهای
#خودآگاهی
#حل_مسأله
#دغدغه
🖋 خیلی از اوقات پدر و مادرها با فرزندانشان به مشکلاتی برمیخورند، مثلا فرزندشان چند مشکل دارد:
۱. حرفشنوی کافی ندارد.
۲. خوب درس نمیخواند.
۳. با دوستانش تا دیروقت در خیابانها میچرخد.
۴. زیاد پای گوشی است.
سپس خانواده با این مشکلات شروع به مقابله میکند! مثلا به بچه میگوید: «درس بخوان!» «زیاد پای گوشی نباش!» «زود به منزل برگرد.» «حرف گوش بده!»
🔺️اما طبیعتا به نتیجه نمیرسند! چرا؟
چون چه بسا منشأ این مشکلات یک یا چند مشکل ریشهای است و باید آن مشکلات ریشهای شناسایی شود و به حل آن بپردازند.
🔍 به عنوان مثال، چه بسا منشأ مشکلات بالا، شخصیت تخریبشدهی فرزند این خانواده باشد که خود را در قالب مشکلات مختلف نشان میدهد و طبیعتا راه حل صحیح برای پرداختن به این مسأله، مبارزه با همان مشکل اساسی یعنی «شخصیت تخریبشده»ی جوان است که مثلا با شخصیتدادن و وقتگذاری برای او و مثل آن حل میشود.
💡 خیلی از وقتها از یک سری مسائل در زندگی خودمان رنج میبریم، مثلا:
۱. از وضع مالی نامناسب رنج میبریم.
۲. از رفتار بد دیگران با خودمان ناراحتیم.
۳. از جدی گرفته نشدن توسط دیگران رنج میبریم.
۴. از تحقق پیدا نکردن اهدافمان ناراحتیم، مثلا چرا به من در ازدواج، جواب رد میدهند.
🔹️ گاهی دقیقا مشابه اشتباه قبل را مرتکب میشویم و به جای اینکه ریشهی مشکلات بالا را شناسایی کنیم، شروع میکنیم با هر یک از این مشکلات به صورت سطحی مبارزهکردن! مثلا به دیگران میگوییم چرا من را جدی نمیگیرید؟! یا چرا با من بدرفتاری میکنید!؟ یا مثلا به صاحبکار میگوییم که چرا به من حقوق کمی میدهی؟! یا چرا مثلا به من جواب رد میدهید؟
👈 ولی باید دانست که ریشهی این مشکلات چیست و باید همان ریشهها را حل کرد و چه بسا هر چهار مشکل بالا، به سبب یک مشکل اساسی به وجود آمده باشد مثل اینکه من تنبلی میکنم و این سبب میشود که دیگران با من بد برخورد کنند و شغل خوبی پیدا نکنم و به دنبالش در خواستگاری جواب رد بشنوم و توسط دیگران جدی گرفته نشوم.
✅ پیداکردن مسألهی زندگی از همین جنس است. نخست باید ببینیم از چه چیزهایی رنج میبریم و از چه چیزهایی میترسیم و چه مشکلاتی داریم و سپس ریشههای آن را پیدا کنیم و بعد برای حل مشکل به صورت ریشهای برنامهریزی کنیم.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت بیست و هشتم
🖋 من در مسجدی در قطیعه الربیع هستم. قطیعه الربیع محلی است که بخشی از آن از طرف منصور عباسی خلیفهی زمان امام صادق علیه السلام و بخشی از آن از طرف مهدی عباسی که یکی از خلفای زمان امام کاظم علیه السلام بود، به او بخشیده شده بود!
به بخشودههای حاکم و خلیفه به افراد مختلف، قطیعه میگویند و به خود بخشش زمین توسط حاکم، اقطاع گفته میشود. اما این قطیعه دیگر مربوط به ربیع و فرزندانش نبود.
این قطیعهی بسیار بزرگ، الآن پاتوق تجار خراسانی است و علاوه بر آن بسیاری از علمای شیعه در آن زندگی میکنند و تجار مختلف آنجا را خریدهاند و مالک آن هستند. این قطیعهی بزرگ تنها بخشی از محلهی کرخ بغداد است.
امروز صبح، در کنار استادم نشسته بودم که دیدم چند نفر در حال صحبتکردن هستند و یکی از آنها میگوید: در سرزمین جبل(زاگرس) مردی است که به او ابن فضال میگویند! او عابدترین مردی است که تا به حال دیده یا شنیدهام! او ادامه داد: او به صحرا میرود و آن قدر سجدهاش طول میکشد که اگر کسی نداند تصور میکند که گویا یک تکه پارچه است که روی زمین افتاده و به همین خاطر پرندگان میآیند و روی او مینشینند! حتی حیوانات وحشی دور و بر او میچرخند و از او فرار نمیکنند، آن قدر که به او انس گرفتهاند! آن قدر ابهت و نورانیت دارد که وقتی گروهی که دزدان سر گردنه هستند، او را میبینند از ابهت او فرار میکنند تا به جایی برسند که نه آنها او را ببینند و نه او آنها را ببیند!
من با تعجب به سخنان آنها گوش میدادم و تصور کردم که در حال صحبت در مورد یکی از مردانی هستند که مربوط به زمان قدیم است، نه زمان ما!
بعد از چند دقیقه پدرم آمدند و همانجا با ایشان نشسته بودم که ناگهان پیرمردی با چهرهای دلنشین و زیبارو با پیراهنی مناسب و کفشهایی باریک آمد و به پدرم سلام داد. پدر من هم برای ایشان ایستادند و به ایشان خوش آمد گفتند و ایشان را به بزرگی یاد کردند. ایشان سراغ ابن ابی عمیر را گرفتند و از نزد ما رفتند.
من ابن ابی عمیر را میشناختم. بنا داشتم خدمت ایشان هم شاگردی کنم ولی شک داشتم که «ابن ابی عمیر»ـی که ابن فضال به دنبالش بود، همان شخصی باشد که من در ذهن دارم. به پدرم گفتم: این پیرمرد که آمد و به سراغ ابن ابی عمیر رفت، چه کسی بود؟! پدرم فرمود: ایشان الحسن بن علی بن فضال است. با تعجب و لحنی پرسشی گفتم: همان عابد پرفضلیت را میگویید؟! پدرم فرمود: بله ایشان همان است که گفتی! گفتم: نه این فرد آن شخص نیست! ابن فضال در منطقهی جبل(زاگرس) است.
پدرم فرمود: بچه تو چه قدر کم عقلی؟!!! ایشان قبلا در آنجا بوده است! چرا تصور کردهای که اگر کسی یک زمانی در جایی باشد، حتما تا آخر همانجا است؟!
دیدم پدرم راست میگوید. برای اینکه خیالم راحت شود، ماجرایی را که از ابن فضال شنیده بودم، برایشان تعریف کردم و پدرم هم فرمودند: بله ایشان همان فرد است.
پدرم ادامه داد: ایشان از علمای بزرگ شیعه است. البته متأسفانه فطحی است ولی از نظر تسلط به حدیث اهل بیت و دقت در نقل آن و احاطهی علمی فوقالعاده است. من در نظر دارم که از او درخواست کنم که به تو درس بگوید.
به پدرم گفتم: ولی او فطحی است.
پدرم پاسخ داد: باشد! فطحیها فرقهای از شیعه هستند اما اگر سنی هم بود و در زمینهای که تو نیاز داری، استاد بود، باید به سراغش میرفتی. این همه روایت داریم که حکمت را هر جا بود، بگیرید یا حتی از منافق نیز بیاموزید، برای چیست؟ من میدانم که در بین علمای شیعه، ایشان اگرچه انحرافی مهم دارد و قائل به امامت عبدالله افطح است ولی در زمینهای که تو نیاز داری، درجه یک است.
به پدرم گفتم: عبدالله افطح فرزند امام صادق، حدود هفتاد روز زنده ماند و بعد از مرگش، عدهی زیادی از فطحیه به امامت امام کاظم و بعد امام رضا قائل شدند. چرا اینها از خود امام رضا نمیپرسند تا مسأله برایشان شفاف شود؟!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سیر محتوایی #کاوش، قسمت ۴
#خودآگاهی
#حل_مسأله
#برخورد_ریشه_ای
#برخورد_واکنشی
#برخورد_آگاهانه
#دغدغه
#خاطره ۲۱
🖋 فرزندم که ششماهه بود! سر صبح واکسنش را زده بودیم و جای واکسن درد میکرد.
با درد پایش را تکان میداد و به خاطر تکانخوردنِ جای واکسن، درد بیشتر و گریه شدیدتر گریه میشد.
میگفتم، خب پایت را تکان نده! ولی او منظور من را نمیفهمید!
همین قدر هم خودآگاهی نداشت که منشأ اصلی مشکل او چیست! فکر نمیکرد که واکنش او مشکل را شدید میکند!
مجبور شدیم، پایش را بستیم تا نتواند پایش را تکان بدهد تا آرام شد!
🔍 ما هم در بسیاری از مشکلات خود به همین صورت هستیم!
👈 اول اینکه ناخودآگاهیم و نمیدانیم که از کجا میخوریم!
👈 دوم، برخوردمان با مشکل، واکنشی است، نه بر پایهی آگاهی و کنشگری و انتخاب و اراده!
👈 سوم، واکنشهای سریع و ناخودآگاه ما، خیلی اوقات سبب شدیدترشدن مشکلات میشود!
🔸️ غریقنجاتی هر چند دقیقه، یک شخص را از غرقشدن نجات میداد!
غریقنجات از زحمت کارش رنج میکشید و ناراحت بود که چرا باید این قدر کارش سخت باشد!
💡عاقلی رد میشد و گفت: به جای اینکه اینها را نجات بدهی، برو جلوی آن دیوانهای را که افراد را به داخل آب میاندازد، بگیر!
✅ بهتر است وقت مواجه با مشکل، قبل از اقدام، به آن فکر، ریشهها را پیدا و با آنها مقابله کنیم!
🖇 در آینده در مورد فرآیند شناسایی ریشهای مشکلات خود، مطالبی را ان شاء الله تقدیم میشود.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 بسیاری از دانشجویان و طلاب هنگامی که قصد نوشتن پایاننامه یا شروع یک پژوهش را دارند، با چالش بزرگی به نام «تعیین موضوع» مواجه هستند.
💠 دورهی مجازی نقطهی شروع
💡نقشهی راه تعیین موضوع پژوهش
🔹 ویژهی تمامی افرادی که به دنبال پژوهش اصولی و روشمند هستند.
🔸 مخاطبین:
▪️پژوهشگران
▪️ مدرسین
▪️ مشاورین
▪️مربیان
▪️نویسندگان
▪️دانشجویان و طلاب نخبه
🔹 مدرس: یونس خدایی _ باحضور احمد میرزایی
🔸 سه جلسهی ۹۰ دقیقهای
👈 زمان و هزینهی ثبت نام: ۳۰ اردیبهشت تا ۲ خرداد _ ۲۰ هزار تومان
🖇 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
dinshenasi.com/7867
🖇 پاسخ به سؤالات شما:
۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت بیست و نهم
🖋 پدرم پاسخ داد: چون باور نمیکنند که امام چیزی غیر از آنچه به آن رسیدهاند بگوید، با امام مسأله را طرح نمیکنند! ولی من مطمئن هستم اگر با امام طرح کنند و امام امامت عبدالله را انکار کند، قبول میکنند! البته میدانی که برخی از فطحیه مثل عمار بن موسی ساباطی که خیلی عربی روانی هم ندارد و عجمانی سخن میگوید و شاید به همین خاطر فقیه بسیار شاذی است، امامت امام کاظم را بعد از عبدالله افطح نیز نپذیرفتند ولی غالب فطحیه چنین نیستند و همانطور که میدانی امامت امام کاظم و امام رضا را قبول دارند.
گفتم: چرا چنین فکر میکردند؟! یعنی چقدر آدم باید اعتماد به نفس داشته باشد! مگر عبدالله افطح چه شرایطی داشت که این قدر اینها به او اطمینان داشتند؟! یعنی این قدر عالم بود که با امام اشتباه گرفته شود؟!
پدرم گفتند: همانطور که عدهی قابل توجهی از شیعیان امامی نیز چنین کردند و از امامت عبدالله نپرسیدند! خصوصا اگر چیزهایی که قبلا به تو گفتهام در نظر بگیری، این مسأله طبیعی به نظر میرسد. اما باید بدانی که مهمترین دلیل امامت عبدالله افطح سن و سال اوست.
او هیچ ویژگی خاصی نداشت. نه علمیت داشت و نه تن سالم! لقب افطح هم به خاطر همین شرایط نامتوازن بدنش بود. اما او بعد از اسماعیل که در زمان حیات ظاهری امام صادق از دنیا رفته بود، دومین پسر بود و لذا سن و سالش از امام کاظم بیشتر بود و فطحیه تصور میکردند که امام باید فرزند بزرگتر باشد و اگر او نیز بمیرد و فرزندی نداشته باشد، مانند ماجرای امام حسن و امام حسین، امامت به برادر بزرگترِ بعدی میرسد. لذا اینها بعد از امامت عبدالله، چون عبدالله هفتاد روز بعد مرد و فرزندی نداشت، به امامت امام کاظم قائل شدند و لذا در ادامهی ائمه با ما مشترک هستند! اما یک امام اضافی دارند! ولی آن قدر به این گزاره که «امامت به فرزند بزرگتر میرسد»، یقین دارند که خیلی از آنها از ائمه در این باره نپرسیدهاند!
به پدرم گفتم: پدر جان! ابتدا برایم خیلی سخت بود که شاگردی یک غیر امامی را بکنم ولی الآن که صحبت کردیم، خصوصا شاگردی فطحیها برایم قابل تحمل شده است.
پدرم گفت: نه پسرم! فطحیه که خیلی به ما نزدیک هستند ولی در جایی که لازم باشد باید با میراث مخالفین نیز آشنا شوی تا بتوانی بهتر از مکتب اهل بیت دفاع کنی و برای این کار باید در نزد درجهیکهای ایشان شاگردی کنی. نظرت چیست که با هم به سراغ ابن ابی عمیر برویم و نظر او را در این زمینه بپرسیم و ببینیم خود او چه کرده است؟! چون من میدانم که او با مشایخ مخالفین ارتباط داشته است ولی تا به حال ندیدم از آنها روایتی نقل کند. برویم از او بپرسیم تا ببینیم اگر از آنها روایت نشنیده است، به چه علت چنین کرده است؟!
من قبلا از ابن ابی عمیر چیزهایی شنیده بودم. به پدرم گفتم همان عابد فاضل را میگویید؟ پدرم گفت: مگر چه شنیدهای؟ بله او انسان عابد و فاضلی است. به پدرم گفتم: یک روز دیدم شخصی، دیگری را عتاب میکند و میگوید: تو مردی هستی که عیال زیادی داری باید برای آنها کسب و کار داشته باشی و به دلیل سجدههای طولانی تو، میترسم که نابینا شوی و دیگر نتوانی کار کنی! آن مرد هم بیخیال بود و توجهی به صحبتهای آن مرد نمیکرد و لبخند میزد! اما آن مرد اول، بیخیال نمیشد! دائم شدیدتر و شدیدتر میشد و عصبانیتر و محکمتر آن فرد را توبیخ میکرد. وقتی خیلی ادامه داد و آن شخص دید که رهایش نمیکند به او گفت: خیلی شورش کردی! بس است دیگر! وای بر تو! اگر بنا باشد کسی به خاطر سجدهی طولانی کور شود، آن فرد ابن ابی عمیر است! گمان تو در مورد مردی که بعد از نماز صبح سجده شکر میگذارد و هنگام نماز ظهر، سر از سجده برمیدارد، چیست؟! منظورش این بود که ابن ابی عمیر این طور شخصیتی است و چنین سجدههایی میرود. پدرم تأیید کردند که بله ابن ابی عمیر همین شخص است.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
❓تا حالا چند بار شده که کتاب یا دورهای خریده باشید و بعد از بررسی کمی از آن، بفهمید که این بسته به درد شما نمیخورد یا کمکی در حل مشکل شما نمیکند؟!
❓تا حالا چند بار شده که در کانالی عضو شوید ولی بعد از مدتی از آن خارج شوید؟!
🔺️ انتخابها وقتی بر اساس لحظهها و حادثهها و جوها باشد، ممکن است به چنین عاقبتی دچار شود.
🔹️ ادامهی متن در مطلب بعدی👇👇
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ❓تا حالا چند بار شده که کتاب یا دورهای خریده باشید و بعد از بررسی کمی از آن، بفهمید که
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سیر محتوایی #کاوش، قسمت ۵
#خودآگاهی
#حل_مسأله
#برخورد_ریشه_ای
#برخورد_واکنشی
#برخورد_آگاهانه
#موضوع_پژوهش
#موضوع_یادگیری
#دغدغه
❓تا حالا چند بار شده که کتاب یا دورهای خریده باشید و بعد از بررسی کمی از آن، بفهمید که این بسته به درد شما نمیخورد یا کمکی در حل مشکل شما نمیکند؟!
❓تا حالا چند بار شده که در کانالی عضو شوید ولی بعد از مدتی از آن خارج شوید؟!
یا
❓تا حالا چند بار شده که تا آخر مسیر را بروید و حتی آن را به اجرا برسانید ولی نتیجه نگیرید؟ 🖇 مثلا بروید مجموعهی اطلاعات ناظر به راهاندازی یک کسب و کار را بیاموزید و بعد با دقت اجرا کنید ولی باز هم نتیجه نگیرید؟
❓تا حالا چند بار شده که تا آخر مسیر بروید و آن را اجرا کنید و نتیجه هم بگیرید ولی خود این کار، مشکلات جدید پیشبینینشدهای در زندگی شما ایجاد کند؟!
🔍 اینها بر اثر انتخابهای بیحساب و کتاب است.
🔺️ انتخابها وقتی بر اساس لحظهها و حادثهها و جوها باشد، ممکن است به چنین عاقبتی دچار شود.
👈 اگر ریشهای مشکلات را شناسایی نکرده باشیم و با سطح و ظاهر و نشانههای مشکل مبارزه کنیم، چه بسا به چنین عاقبتی گرفتار شویم. در بهترین حالت، مشکل ظاهری برطرف میشود ولی خودش سبب مشکلات دیگری میشود یا در جای دیگر به شکل دیگر خودش را نشان میدهد، چون به صورت ریشهای با مشکل مبارزه نکردهایم.
🔸 چه بسا چیزهایی که از کودکی به سراغ یادگرفتن آنها رفتهایم بر اثر جبر بیرون بوده است! درسهای مدرسه! دورههای تابستانی!
حتی چیزهایی که به انتخاب خود، به سراغ آنها رفتهایم، چه بسا به خاطر جو و جبرِ جو باشد! مثلا اطرافیان یا دوستان، هیاهوی بحثی خاص را مطرح کردهاند و ما هم که برنامهی روشنی برای زندگی خود نداشتهایم، جوگیر شدهایم و فلان بحث را پیگیری کردهایم.
❗حتی شاید خیلی از محققین و پژوهشگران، موضوعاتی که به سراغ تحقیق در مورد آن میروند خارج از این بحث نباشد! بر اساس نیاز خود یا جامعه به سراغ موضوع نرفتهاند بلکه بر اساس جوهای موجود و هیجانات و هوسها و کنجکاویهای بیحساب به سراغ آن رفتهاند.
✅ یک تمرین کمککننده به حل مشکل:
🖋 بررسی کنیم که چرا دورهها یا کتابها را به غلط خریداری کردهایم؟ چرا بررسی کافی نسبت به آن انجام ندادهایم؟! آیا تنبلی بوده است؟! آیا اسیر جو بودهایم؟ یا ...
و چطور میتوانیم از این به بعد چنین نباشیم...
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سیام
🖋 در محضر استاد
به پدرم گفتم: پدر جان؟! ممکن است مقداری بیشتر از ابن ابی عمیر بگویید؟
پدرم فرمود: بله! ایشان ابواحمد محمد بن زیاد بن عیسی ازدی است که کنیهی پدرش ابی عمیر است و لذا گاهی به جای محمد بن زیاد، به او محمد بن ابی عمیر میگویند. ایشان پارچهفروش است و سرمایهی هنگفتی دارد.
او از موالی قبیلهی ازد است و روزگاری در ایام هارون الرشید، محبوس شد تا مکان شیعیان را افشا کند و او را تازیانه بسیار زدند و زمانی که به فکر افشای اسامی افتاد، ناگهان فرزند یونس بن عبدالرحمن، محمد را دید که به او میگوید، ای ابن ابی عمیر! تقوای خدا پیشه کن! این فرمایش محمد، در روی او تأثیر گذاشت و صبر کرد و خدا در کارش گشایش قرار داد و ۱۲۰ هزار درهم(معادل دوازده دیهی کامل) از اموالش را مصادره کردند.
به پدرم گفتم: واقعا این قدر پولدار است؟!
پدرم فرمود: بله، اموال او در آن زمان، حدود ۵۰۰ هزار درهم است! او بسیار متمول است و از طرفی از نظر علمی بسیار پیشتاز است و کتابهای گوناگون نوشته است. استادم یونس بن عبدالرحمن با آن عظمت در مورد ایشان میگوید: ابن ابی عمیر دریایی عمیق در اطلاع از مذهب و جایگاه آن است.
من با شنیدن این جملات پدرم، بسیار ذوقزده شده بودم و خدا را شکر میکردم که در راه ملاقات چنین عالم بزرگواری هستم.
داخل اتاقی شدم که در آن عدهای از علما بودند و ابن ابی عمیر در رأس آن مجلس بود و بسیار مورد احترام جمع بود. پدرم به ابن ابی عمیر سلام داد و بعد از احوالپرسی از ایشان پرسید: شما مشایخ عامه را ملاقات کردهای، پس چرا از ایشان حدیث نشنیدهای و روایتی از ایشان نداری؟!
ابن ابی عمیر پاسخ داد: من از آنها حدیث شنیدهام اما دیدم که بسیاری از اصحاب ما علم اهل سنت را شنیدهاند و علم اهل بیت را هم شنیدهاند و سپس بر آنها مسأله خلط شده است تا جایی که حدیث اهل سنت را به اشتباه از شیعه نقل میکنند و حدیث شیعه را به اشتباه به اهل سنت نسبت میدهند. پس من کراهت داشتم از اینکه چنین اشتباهی انجام دهم و لذا نقل از آنها را ترک کردم و روش فعلی را پیش گرفتم.
چه دقت جالبی! ابن ابی عمیر تا کجا را فکر کرده است! به این فکر کرده است که اگر روزگاری پیری فرا رسید، زمینهی برخی از انحرافات را فراهم نکرده باشد و از قدیم مقید به نقل میراث شیعه باشد تا بعدا دچار خبط و خطا نشود! در نوع خودش استثنائی است.
پدرم به ابن ابی عمیر فرمود: این پسر من است. جوان با استعداد و با انگیزهای است. شور و شوق زیادی در تعلیم میراث اهل بیت دارد و مدتی در محضر علمای نیشابور و نزد خودم و برخی از علمای تراز پایین بغداد، تحصیل کرده است. خداوند به او توفیق زیارت امام رضا و استفادهی کوتاه مدت در مجالس عمومی ایشان را نیز داده است و از آن زمان خیلی شور و شوقش و از آن مهمتر، سوز وجودش تغییر کرده است. میخواستم مدتی خدمت شما بیاید و با او کار کنید.
ابن ابی عمیر فرمود: مانعی در نظر من نیست. مدتی بیاید در خدمتش باشیم و اگر دیدیم که پرکار و باانگیزه مشغول فعالیت است، ان شاء الله من هم از او دریغ نمیکنم. البته من صبح تا ظهر مشغول فعالیت اقتصادی هستم و بعد از ظهرها مجالس درسم را برگزار میکنم. برای صبحهایش توصیه میکنم او را نزد ابن فضال ببری چون فرزندان او، کسب و کارش را پیش میبرند و لذا صبحهایش آزاد است و فقط بعد از ظهرها مدتی سر میزند که از فعالیت اقتصادی به کلی دور نباشد. به نظرم مناسب است که صبحها در آنجا باشد. هم معنویت خوبی دارد و هم از نظر علمی فوقالعاده است. در ضمن در پارچهفروشی، نیازمند شاگرد نیز هستم. اگر تمایل داشتید، میتوانید به صورت پارهوقت به پارچهفروشی من بفرستید تا ان شاء الله درآمد و گذران زندگیاش نیز تأمین شود و به تعبیر امام، از دسترنج خویش بخورد(*).
پدرم فرمود: از الطاف شما ممنونم! ان شاء الله اجرتان را از خود صاحبمان بگیرید. در مورد ابن فضال هم موافقم. ان شاء الله نزد او خواهم رفت و پیشنهاد شما را مطرح خواهم کرد تا این جوان، ان شاء الله از او نیز استفاده کند. خصوصا که از میان سه پسر او که محدث هستند، علی و احمد و محمد، برخی از ایشان ممکن است هممباحثهایهای خوبی برای پسرم باشند. اگرچه علی کوچکترین فرزند اوست ولی تصور میکنم ظرفیت علمی بالایی دارد و در آینده احتمالا از علمای بزرگ خواهد شد.
*: اشاره به حدیث «کلوا من کدّ ایدیکم»
(محمدتقی مصباح یزدی و محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، بحار الأنوار، محمدمهدی خرسان و دیگران (بیروت: دار إحياء التراث العربي، ۱۳۶۸)، ج ۶۳، ۳۱۴.) به نقل از کتاب الفردوس.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سیر محتوایی #کاوش، قسمت ۶
#خودآگاهی
#حل_مسأله
#برخورد_ریشه_ای
#برخورد_واکنشی
#برخورد_آگاهانه
#موضوع_پژوهش
#موضوع_یادگیری
#پژوهش_مرده و #پژوهش_زنده
#دغدغه
🖋 شاید خیلی از محققین و پژوهشگران، موضوعاتی که به سراغ تحقیق آن میروند خارج از این بحث نباشد! بر اساس نیاز خود یا جامعه به سراغ موضوع نرفتهاند بلکه بر اساس جوهای موجود، هیجانات، هوسها و کنجکاویهای بیحساب به سراغ آن رفتهاند.
🔴 علت مردهبودن بسیاری از
● پژوهشها
● سخنرانیها
● جلسات تفسیر قرآن
● سفارشها و توصیهها و نصیحتها
● کلاسهای درس
● کتابها
و ...
همین است!
🔺️ پژوهشی زنده است که بر اساس یک درد شکل گرفته شده باشد! نویسنده دغدغه حل درد را داشته باشد! اینکه سخنرانیها زنده نیست به همین خاطر است! کلاسهای درسی که بر اساس یک درد شکل نگرفته بلکه برای پرکردن ساعت یا گرفتن حقوق یا تدریس یک کتاب شکل گرفته است، مرده است! حتی اگر آن کتاب، کتاب زندگی(قرآن) باشد. حتی اگر تفسیر کتاب زندگی، از روی درد انجام نشده باشد، تفسیر مرده است! میخوانیم و کلهی ما از محفوظات و اطلاعات بزرگ میشود ولی مشکلی از مشکلات زندگی ما حل نمیشود! اگر قرآن به جای ۶۲۳۶ آیه، ۲۰۰ آیه هم بود، فرقی نمیکرد.
🔺️ خریدن دوره یا کتاب یا شرکت در کلاسهای دانشگاه و غیر آن هم اگر بر اثر درد نباشد، روز به روز، روزمرّگی را به روز «مرگی» تبدیل میکند
😔 روز به روز مردهتر میشویم و ناامیدتر و تاریکتر...
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 دورهی مجازی نقطهی شروع یک پژوهش حرفه ای
⭐️ مراحل قدم به قدم تولید و کشف موضوعات در رشتهی علمی خودم چیست؟
⭐️ چگونه میتوانم دغدغهها و مشکلاتی که با آنها درگیرم، با رویکرد پژوهشی آنها را تبدیل به یک موضوع جذاب کنم و با حل آنها به صورت حرفهای هم به خودم و هم به دیگران کمک کنم؟
🔹 ویژهی تمامی افرادی که به دنبال پژوهش اصولی و روشمند هستند.
👈 شروع دوره : یکشنبه ۲خرداد
🖇 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
dinshenasi.com/7867
🖇 پاسخ به سؤالات شما:
09381700988
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#دوره_نقطه_شروع
#پژوهشگر_شوید
#عمل_به_دانسته
❓چه کسانی و چرا باید در دورهی نقطهی شروع - روش انتخاب موضوع پژوهش، شرکت کنند؟
👈 از آقای #یونس_خدایی بشنوید.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و یکم
🖋 دست بالای دست بسیار است!
مدتها درس ابن ابی عمیر میرفتم و با ایشان ارتباط داشتم. روزی وقتی به جایی رفتم که ابن ابی عمیر را بتوانم ببینم، دیدم ایشان در سجده هستند. سجدهی ایشان به درازا کشید. من هم صبر کردم و تا اینکه سرشان را از سجده بردارند. سجدهی ایشان بسیار طولانی شده بود و من مدت زیادی در کنار ایشان مشغول مطالعه شده بودم.
بعد از سجده به ایشان گفتم: چه سجدهی طولانییی انجام دادید؟! ابن ابی عمیر به من گفت: زمانی خدمت جمیل بن دراج رسیدم و او سجدهای بسیار طولانی انجام داد! وقتی سر از سجده برداشت به او گفتم: چه قدر سجده را طولانی کردی؟! جمیل به من گفت: اگر معروف بن خربوذ را میدیدی چه میگفتی؟!
به ابن ابی عمیر گفتم: من این بزرگانی که اسم بردید خیلی نمیشناسم. میشود برایم مقداری توضیح بدهید؟
ابن ابی عمیر گفت: اصحاب ابی عبدالله، به صورت کلی به دو دسته تقسیم میشوند. یک عده از ایشان، پیر هستند که شاگردی امام باقر یا حتی امام سجاد را نیز کردهاند و برخی از آنها جوان هستند و فقط شاگردی امام صادق و شاگردان پیر امام صادق را کردهاند. جمیل بن دراج از بهترین شاگردان جوان امام صادق است. من مدتها شاگردی جمیل را کردهام. انصافا بزرگوار و دانشمند بود و من بسیار از ایشان استفاده کردم و واقعا شیفتهی ایشان شده بودم. روزی به ایشان عرض کردم: چه مجلس درس فوقالعادهای دارید! ایشان به من فرمود: بله ولی قسم به خدا من و امثال من پیرامون زراره به منزلهی کودکانی بودیم که در مکتبخانه، پیرامون استاد جمع میشوند! اگر زراره را میدیدی چه میگفتی؟!
ابن ابی عمیر ادامه داد: من آنجا فهمیدم، دست بالای دست بسیار است. این سبک بزرگان بود و هست که وقتی استاد در نظر شاگرد، بت بشود، استاد سعی میکند که اسوهها را به او نشان دهد تا یک وقت، شاگرد در استاد گیر نکند.
گفتم: آیا شاگردی شخصی فقیهتر از جمیل را کردهاید؟
ابن ابی عمیر گفت: به نظر ابواسحاق نحوی، همان ثعلبة بن میمون که از روات حدیث و نیز نحویون اصحاب ائمه است و برخی دیگر از فقها، فقیهترین فرد از اصحاب جوان ابی عبدالله علیه السلام، جمیل بن دراج است. من در مجموع شاگردی مهمترین اصحاب جوان ابی عبدالله را کردهام. انصافا جمیل فوقالعاده است. یکی از خوبیهای ویژهی جمیل، تمایل ویژهی او به فعالیت تشکیلاتی علمی است. بسیاری از کارهای علمی او، با همکاری دیگران محقق شده است، مثلا او کتابی را با همکاری محمد بن حمران بن اعین نوشته است.
حمران همان صحابی معروف امام سجاد تا امام صادق است که برادران دیگرش مثل زراره که از بزرگترین فقهای اصحاب ائمه است، دعوت به تشیع کرده است. محمد پسر حمران نیز از بزرگانی است که با جمیل فعالیت علمی داشته است. جمیل کتابی دیگر را با همکاری مرازم بن حکیم نوشته است. مرازم بن حکیم از کسانی است که هارون الرشید آنها را فراخواند و خدا را شکر، او و برادرش جان سالم به در بردند ولی همراهشان کشته شد!
جمیل اعتقادش این بود که وقتی کاری را که نیاز نیست، کسی مثل خودش انجام بدهد، آن کار را به دیگری که او با آن کار رشد میکند، بسپارد تا از طرفی خودش به بارهای بر زمین افتادهی اساسی مشغول شود و از طرفی، شخصی دیگر در کنار او رشد کند.
من حکمت و ضرورت فعالیت تشکیلاتی را درک میکردم ولی با خودم گفتم شاید ابن ابی عمیر، کلام مخصوصی در این زمینه داشته باشد. به ایشان عرض کردم: چرا همهی اصحاب مثل جمیل اهل کار علمی با یکدیگر نیستند؟ آیا بهتر نیست که فعالیتهای علمی و تبلیغی خود را به صورت گروهی و همافزا و در قالب #تشکیلات انجام بدهند؟!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و دوم
🖋 ابن ابی عمیر گفت: افراد زیادی هستند که چنین میکنند و این مسأله اختصاصی به جمیل ندارد. خاندان حلبی، که بزرگترین افراد ایشان محمد بن علی و خصوصا عبیدالله بن علی حلبی هستند، نیز چنین بودند.
عبیدالله بن علی صاحب کتاب الحلبی معروف است که به امام صادق عرضه شد و امام آن را صحیح دانستند و به این مضمون فرمودند که اهل سنت مثل این کتاب ندارند.
این خاندان مجموعهی فعالیتهای تبلیغی و تجاری و علمی خود را در سفر به حلب پیش میبرند. اینها اگرچه خاندانی کوفی هستند ولی به دلیل سفر به شام و حلب برای تجارت و در دل آن تبلیغ و نشر معارف، حلبی نامیده میشدند. اما به صورت کلی یکی از دلایل عدم ورود به این طور کارهای جمعی، خودخواهیهاست. تحمل جمع و کار جمعی، نیازمند ظرفیت است و بسیاری از افراد این ظرفیت را ندارند! از سویی فعالیت جمعی، ظرفیتهای بزرگی را هم ایجاد میکند و کسی که فعالیت جمعی نداشته باشد، این ویژگیها در او ایجاد نمیشود. شاید به همین خاطر باشد که اهل بیت در این سطح بسیار بالا توصیه به جمعشدن مؤمنین و همدلی آنها و ارتباط و زیارت و فعالیت ایشان با یکدیگر داشتهاند.
افسوس که امام میفرماید ولی خیلی از اوقات، ما کوتاهی میکنیم. امام چه کند؟! میفرماید و توصیه میکند و تأکید میکند ولی اگر ما نخواهیم عمل کنیم، نتیجه چه خواهد شد؟! کم هستند افرادی که واقعا مطیع محض امام باشند و هر چه فرمود، سریعا در زندگی خود طراحی کنند و به اجرا برسانند. به این صورت فرد، روز به روز خودمحورتر و خودخواهتر میشود و با دوری از فعالیتهای جمعی بسیاری از ویژگیها و استعدادهایش به فعلیت نمیرسد و آرام آرام گسست اجتماعی بین افراد جامعه اتفاق میافتد و کم کم به راحتی میتوان، به شیعیان آسیب زد. در حالی که وقتی با هم باشند، اگر کسی بیفتد، دیگری بلندش میکند و همگی در راستای رسالت خود، از یکدیگر پشتیبانی میکنند.
حرفهای ابن ابی عمیر نکات عجیبی داشت. به ایشان گفتم: یعنی سفرهای تجاری خود را با تبلیغ، مخلوط میکردند؟!
ابن ابی عمیر گفت: بله. امام به آنها چنین دستور میداد، مثلا امام به زید شحام که از دوستان الحارث بن المغیرة النصری است و هر دو از ثقات و بزرگان هستند، فرمودند: به هر کس از شیعیان که گمان میکنی از من اطاعت میکند و کلام من را به کار میگیرد، سلام برسان و (بگو که) من شما را به تقوای الله عز و جل سفارش میکنم و به اینکه در دینتان ورع داشته باشید و برای خدا تلاش کنید و راستگو باشید و امانت را ادا کنید و سجدههای طولانی داشته باشید و همسایگانی نیکو باشید پس (حضرت) محمد (صلی الله علیه و آله) با این امور آمده است...
همان طور که میبینی امام به او سفارش کردهاند که حامل پیامی به شیعیانی باشد که دسترسی به امام ندارند. گاهی امام وقتی مشاهده میکردند کسی از اصحاب بنا به سفر دارد، به او چنین سفارشهایی میکردند.
به عنوان نمونه خیثمه نزد امام باقر حاضر شد تا با ایشان وداع کند و به سفری برود و امام به او فرمودند: به موالی ما سلام برسان و آنها را به تقوای خداوند بزرگ سفارش کن و به این که ثروتمند ایشان، به فقیرشان رسیدگی کند و قوی ایشان به ضعیف ایشان برسد و اینکه زندگان ایشان جنازهی مردهی ایشان را حاضر شود و اینکه در خانههایشان با یکدیگر ملاقات کنند، زیرا در ملاقات اینها با یکدیگر زندهشدن امر ما است. خدا بندهای که امر ما را زنده کند رحمت کند. ای خیثمه به موالی ما برسان که ما آنها را از چیزی بینیاز نمیکنیم مگر به سبب عمل! و همانا ایشان به ولایت ما نمیرسند مگر به سبب ورع. و همانا بیشترین کسی که در روز قیامت حسرت میخورد کسی است که عدالتی را توصیف کند ولی خودش به سوی غیر آن با آن مخالفت کند.
خلاصه اینکه دستور به تفقه جمعی و به دنبال آن، تبلیغ دستهجمعی، توصیهی قرآن است، آنجا که میفرماید:
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون
همانطور که در این آیه میبینی، برای تفقه باید طائفه و جمعی به سوی تفقه حرکت کنند و همینها برگردند و مردم را انذار کنند. بدیهی است که تفقه دستهجمعی و تبلیغ دستهجمعی که در این آیه به آن توصیه میشود، مؤثرتر است ولی در هر صورت کم هستند، افرادی که این توصیهها را جدی بگیرند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و سوم
🖋 به ابن ابی عمیر گفتم: برایم جالب است که ائمه در میان اصحاب خود، حتی نحوی نیز تربیت کردهاند. شما از ثعلبه بن میمون نحوی اسم بردید.
ابن ابی عمیر فرمود: بله. ائمه در زمینههای مختلف اصحابی را تربیت کرده بودند تا در جهات مختلف، نیازهای شیعیان را بر طرف کنند و فخر شیعه در آن جهت باشند. شاید تعجب کنی ولی حمران علاوه بر شأن فقاهت، نحوی نیز بود و همین طور زراره ثعلبة بن میمون، لغوی و ادیب نحوی بود. خود زراره علاوه بر فقاهت و متکلمبودن، شاعر و ادیب بود. همین طور ابراهیم بن ابی البلاد که از امام صادق تا امام رضا روایت کرده است و عمر طولانی داشت و در رسالهای امام رضا او را ستوده است، ادیب بود. ابان بن تغلب صحابی صاحب نام امام باقر و امام صادق که قاری معروف قرآن نیز بود و امام باقر به او فرمودند: در مسجد بنشین و فتوا بده، زیرا من دوست دارم در میان شیعیانم مثل تو دیده شود و زمانی که از دنیا رفت، امام صادق فرمودند: مرگ او قلب مرا به درد آورد، لغوی نیز بود. خلاصه اینکه تعداد قابل توجهی از بزرگان شیعه، در ادبیات عرب نیز تخصص داشتند.
من که از تسلط و شناخت فوقالعادهی ابن ابی عمیر به وجد آمده بودم، به استاد گفتم: میشود برخی از اساتید خود را که در ابتدا نام بردید و فرمودید که از محضر ایشان استفاده کردهاید، بیشتر معرفی کنید؟
ابن ابی عمیر فرمود: هشام بن سالم یکی از بزرگترین متکلمین بود. مدتی شاگردی او را کردم. شیعیان در بصره کم بودند اما در هر صورت عمر بن اذینه که استاد اصحاب بصری ما بود، استاد بزرگی بود و من مدتی از او استفاده کردم. البته او در ایام مهدی عباسی، مجبور شد برای حفظ خود به یمن برود و لذا به آنجا رفت و فرصت نشد بیشتر از او استفاده کنم ولی در مجموع من بسیار بیشتر از دیگر اصحابمان توفیق استفاده از ایشان را داشتم.
شخص دیگر، معاویة بن عمار صاحب کتاب الحج معروف که رساله مناسک حج اصحاب بود. استاد بزرگوار حماد بن عثمان الناب که راوی اصلی کتاب الحلبی نوشتهی عبید الله بن علی الحلبی اولین کتاب مبوب فقهی _ روایی در قرن دوم که وقتی به امام صادق عرضه شد، امام به این مضمون فرمودند که مخالفین مثل این کتاب ندارند، مدتها استادم بوده است.
و نیز در نزد ابوایوب الخزاز که از اصحاب جلیل القدر بود و نیز ابان بن عثمان را که صاحب کتابی است که در آن مباحث آغازین و مبعث و غروات پیامبر و سقیفه و ارتداد را مطرح کرده بود، شاگردی کردهام.
عبدالرحمن بن الحجاج فقیه و محدث و نیز هشام بن الحکم متکلم شناخته شده و عبدالله بن سنان که اگرچه خزانهدار هارون و هادی و مهدی و منصور عباسی بود اما از بزرگترین مشایخ حدیث بود، از اساتیدم بودند.
من تقریبا هر کسی که احتمال میدادم در نزد او، علمی از علوم اهل بیت را بیابم استفاده میکردم.
گفتم: استاد! عبدالله بن سنان خزانهدار بوده است!؟ چطور شیعهای بوده است که تا این سطح در حکومت نفوذ کرده است؟
ابن ابی عمیر گفت: این برنامهای بود که امام صادق و پس از ایشان ائمهی بعدی، در جامعهی شیعه اجرا کردند!
من با تعجب پرسیدم! یعنی چه؟
ابن ابی عمیر گفت: مخالفین حکومت در جامعهی اسلامی چند دسته هستند. یک عده، اگرچه مخالف حکومت هستند اما در مقابل حکومت اقدامی نمیکنند و حتی به عکس فتوا میدهند که حتی اگر حاکمی ظلم کرد، اگرچه نباید ظلم کند، اما متابعت از او واجب است! یک عده در طرف مقابل با حاکم میجنگند و فتوا به وجوب جهاد بر علیه حاکم ظالم میذهند مثل خوارج.
گروه اول هضم در حکومتها میشوند و گروه دوم به حواشی حکومت اسلامی کشیده میشوند، چون نمیتوان در قلب حکومت حضور داشت و در عین حال، با حکومت شمشیر را از رو بست!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و چهارم
🖋 اما امام صادق در میان شیعیان کار دیگری را رواج دادند. بنا شد شیعیان در دل جامعهی اسلامی، مستقل زندگی کنند و خودشان نیازهای خودشان را برطرف کنند!
به عنوان مثال اگر به مشکل قضایی برمیخورند به دستگاه حکومت مراجعه نکنند و با علمای شیعه به عنوان قاضی مشکل خود را حل کنند. زکات خود را به شیعه بدهند و تا حد امکان به دستگاه حاکم ندهند، حتی اگر میتوانند مقداری از زکاتی که حکومت میگیرد فرار کنند، بر آنهاست که چنین کنند و گرنه ضامن آن هستند. خمس را به وکلای امام بدهند و بسیاری از احکام دیگر که همگی سبب استقلال شیعیان بود!
با این روش، در عین اینکه شیعیان مخالف حکومت بودند، در دل جامعه اسلامی زندگی میکردند. یک طرح تشکیلاتی که شیعیان با برداشتن بارهای برزمینماندهی جامعهی شیعه، در دل حکومتها مستقل از حکومت عمل میکنند.
این طرحی از فعالیت است که اگر ما شیعیان چنین نکنیم، یقینا در فضای حکومت هضم میشویم. در این سبک، افراد نقش اجتماعی و رسالتشان در یک راستا قرار میگیرد و شغلشان بر اساس هویت دینی ایشان، تنظیم میشود.
گفتم: ربط این صحبتها به عبدالله بن سنان چه بود؟
ابن ابی عمیر ادامه داد: بله! برای اینکه شیعیان بتوانند مستقل زندگی کنند، گاهی نیاز بود که در دل حکومت عدهای باشند که امورات شیعیان را راه بیاندازند. علی بن یقطین وزیر معروف هارون الرشید و محمد بن اسماعیل بن بزیع و عبدالله بن سنان و بسیاری از افراد دیگر در میان شیعیان، چنین باری را به دوش میکشیدند تا شیعیان بتوانند استقلال خود را راحتتر حفظ کنند.
من که از احاطه علمی و از طرفی شخصیت عملی ابن ابی عمیر، مثل کسی بودم که گویا به پرواز در آمده است، میخواستم در مورد تکتک این علما و منش و روش ایشان، آشنا شوم، اما فرصت امروزم تمام شده بود و باید تا فردا صبر میکردم.
ابن ابی عمیر بلند شد و مثل همیشه شروع به خواندن آیهی شریفهی سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ کرد.
با این آیه مجلس درس را به پایان میرساند چون برایش روایت شده بود که هر کسی که میخواهد خداوند با پیمانهی پر، عملش را حساب کند، در پایان مجلس، این آیهی شریفه را تلاوت کند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و پنجم
🖋 در کنار ستون حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام
من خیلی از مشایخم تعجب میکردم! چطور شخصیتهایی به این بزرگی با این سطح از دانش، این چنین نسبت به حمایت یک نفر دغدغه نشان میدهند و به راحتی تدریس به او را قبول میکنند! خصوصا هنوز به ابن فضال مقداری بدبین هستم و باورم نمیشود که چطور ایشان نیز، این چنین راحت قبول کرد که به من تدریس کند! خصوصا که ابن فضال با اینکه سن و سال زیادی داشت، خودش هر روز به حجرهی من میآمد و به من آموزش میداد. خیلی برایم عجیب بود که چرا با این همه انگیزه، هر روز خودش به حجرهی من میآید. واقعا تعجب میکردم! منطقیاش برای حفظ شأن استاد این بود که من به سراغ او بروم ولی او به عکس عمل میکرد و اصرار داشت که خودش به من سر بزند و برای آموزش من بیاید!
با خودم میگفتم یک پیرمرد فطحی چه نیتی میتواند از این کار داشته باشد؟! تا اینکه داماد طاهر بن الحسین که از نزدیکان و سپهسالار مأمون بود حج گذارد و مردم به خاطر رابطهاش با سلطان، به او احترام بسیار گذاشتند و در نزد او از ابن فضال تعریف کرده بودند و او درخواست کرده بود که ابن فضال به نزد او برود تا ابن فضال را مورد عنایت و تکریم قرار دهد. اما ابن فضال قبول نکرد و به سراغ او نرفت. دوبارهی او به سوی ابن فضال قاصدی فرستاد که من شرایط آمدن به سوی تو را ندارم و لذا اگر ممکن است، شما به سوی من بیا. اما باز ابن فضال قبول نکرد و فرمود: مرا با خاندان طاهر چه کار؟! به آنها نزدیک نمیشوم و هیچ کاری بین من و ایشان نیست!
بعد از مشاهدهی این رفتار ابن فضال، کم کم باورم شد که گویا ابن فضال که نزد شخصیتهای حکومتی با این همه شهرت و تمایل به لطف به او، نمیرود ولی خودش هر روز به حجرهی من میآید و به من درس میدهد، تنها به خاطر خوشنیتی اوست. گویا او با خدای خویش معامله کرده است که خدایا من به طلبهی علوم اهل بیت احترام میگذارم و تو خود میدانی با من چه کنی!
ابن فضال خیلی به من محبت میکرد و انصافا خیلی اوقات مرا شرمنده میکرد. واقعا برایم دغدغه داشت. مدتی بعد که او به کوفه رفت، من هم به خاطر ایشان بین کوفه و بغداد در رفت و آمد بودم. کوفه شهر شیعیان اهل بیت است. اگر روزگاری در زمان امیر المؤمنین کوفیان کوتاهی کردند، از زمان امام باقر به بعد، چنین وضعیتی در کوفه نیست و کوفه شهر شیعه محسوب میشود. حتی علمای سنی مذهب کوفه، تمایل بالایی به اهل بیت دارند. محل قرار ما در مسجد کوفه کنار ستونی بود که ایشان آنجا نماز میخواند. ستونی که معروف به ستون حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام بود و گاهی به آن ستون هفتم میگفتند!
مسجد ستونهایش خیلی بیش از این حرفها بود ولی ظاهرا به دلیل بنای سابق مسجد کوفه، به آن ستون هفتم گفته میشد.
در کوفه در محضر درس ابن فضال، عبدالله بن محمد حجال و نیز علی بن اسباط بن سالم نیز حاضر میشدند. حلقهی کوچکی بودیم ولی کاملا درک میکردیم که ابن فضال به دنبال چیست. او به دنبال حلقههای شلوغ نبود. او به دنبال انسانسازی بود. با افراد با انگیزه کار میکرد و خودش با انگیزهی بسیار، حمایتشان میکرد تا به بهترین وجه آنها را از بعد معنوی و عملی رشد بدهد. او خوب میفهمید که وقتی مجلس شلوغ شود، شأن اجتماعی کارش در نظر عوام تقویت میشود ولی در واقع کیفیت کارش در نزد امام زمانش سقوط میکند. لذا اصلا به دنبال شلوغکاری نبود! وقتی دیگران میشنیدند مجلس درس الحسن بن علی بن فضال ۲_۳ نفر است، چون شناختی از شخصیت ابن فضال نداشتند، او و کارهایش در نظرشان تحقیر میشد ولی او اصلا برایش مهم نبود چون میدانست آن کسی که باید از او راضی باشد، معیارش متفاوت است.
مجلس مباحثهی ما در کنار ستون حضرت ابراهیم مباحثهی خوبی بود. عبدالله بن محمد حجال، خودش را از نظر کلام و بحثهای اعتقادی و خوب احتجاج آوردن، قوی میدانست و ابن فضال هم که میدانست من در این زمینهها خوشاستعداد هستم، بین من و حجال بحثهای کلامی در موضوعات معرفتی راه میانداخت. انصافا هم خود ابن فضال توانمند بود و در گرههای بحث پاسخهای محکمی میداد و مسأله را حل میکرد. انصافا از فطحی بودن ابن فضال ناراحت بودم. همه چی در او جمع بود، به جز اینکه فطحی بود. امید داشتم که خدا به برکت کارهای خوبی که میکند در نهایت امر او را به حق برگرداند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1857.mp3
3.42M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی اول: قول به غیر علم!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از بحثهای فنی و مفید، به صورتی مطرح میشود که عملا قابل استفادهی کاربردی برای بسیاری از افراد نیست!
🔹️ برخی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، به ابزاری دست یافتهاند که بسیاری از مشکلات و چالشهای پژوهشگران و کسانی که به نوعی در تولید محتوا فعالیت میکنند، حل میکند.
(توضیح بیشتر اینجا)
👈 کاری که ما کردیم این است که مجموعهی بحثهای موجود را با خلاقیت و سادهسازی بدون کمکردن عمق مباحث، در قالبی کاربردی تهیه نمودیم تا علاوه بر اینکه هر کسی با هر سطح سوادی، بتواند از این مجموعه برای حل مسائل زندگی خود استفاده کند، به صورت خاص، پژوهشگران نیز چالشهای پژوهشی خود را با این جعبهی ابزار حرفهای برطرف کنند.
💡 لذا حتی کسانی که به صورت حرفهای در بحث شبکهی مسائل، کار کردهاند نیز، میتوانند از این دوره بهره ببرند.
✅ زمان: ۱۸، ۲۰ و ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶
✅ مدت: ۳ جلسهی نود دقیقهای
✅ مدرس: آقای یونس خدایی - با حضور احمد میرزایی
مشاوره و اطلاعات بیشتر: اینجا _ ۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از بحثهای فنی و مفید، به صورتی مطرح میشود که عملا قابل استفادهی کاربردی برای بسیاری از افراد نیست!
🔹️ برخی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، به ابزاری دست یافتهاند که بسیاری از مشکلات و چالشهای پژوهشگران و کسانی که به نوعی در تولید محتوا فعالیت میکنند، حل میکند.
(توضیح بیشتر اینجا)
👈 کاری که ما کردیم این است که مجموعهی بحثهای موجود را با خلاقیت و سادهسازی بدون کمکردن عمق مباحث، در قالبی کاربردی تهیه نمودیم تا علاوه بر اینکه هر کسی با هر سطح سوادی، بتواند از این مجموعه برای حل مسائل زندگی خود استفاده کند، به صورت خاص، پژوهشگران نیز چالشهای پژوهشی خود را با این جعبهی ابزار حرفهای برطرف کنند.
💡 لذا حتی کسانی که به صورت حرفهای در بحث شبکهی مسائل، کار کردهاند نیز، میتوانند از این دوره بهره ببرند.
💠 برای استفاده از دورهی شبکهی مسائل، نیاز نیست پژوهشگر باشید یا با ابعاد مختلف پژوهش آشنا باشید!
💠 این دوره مناسب کسی است که بخواهد در زندگیاش نگاهی جامع داشته باشد! بتواند چندبُعدی ببیند و چندبُعدی تحلیل کند.
✅ زمان: ۱۸، ۲۰ و ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶
✅ مدت: ۳ جلسهی نود دقیقهای
✅ مدرس: آقای یونس خدایی - با حضور احمد میرزایی
اطلاعات بیشتر: اینجا _ ۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
👈 برای دریافت فیلم از آپارات اشاره نمایید.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1907.mp3
1.43M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی دوم: غیبت و تحقیر!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1913.mp3
1.25M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی سوم: تایید!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
632.2K
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 مشکل ما آدمها در برخورد با مشکلات و موضوعات زندگی
🖋 راه حل برونرفت از نگاه تکبعدی به نگاه چندبعدی در زندگی
🖋 ابزار قدرتمند شبکهی مسائل
✅ دورهی تفکر چندبعدی و سیستمی
👈 آموزش استفاده از شبکهی مسائل در زندگی
https://www.dinshenasi.com/8026
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1924.mp3
1.96M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی چهارم: غلبهی احساسات و خودرایی!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💥دورهی فشردهی تفکر چندبعدی و سیستمی
💫 ویژهی افرادی که دنبال مدلسازی و سیستمسازی و فرایندسازی در هر موضوعی هستند.
📆 شروع دوره از سهشنبه ۱۸ خرداد ساعت ۱۶
🔹️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر👇👇👇
https://www.dinshenasi.com/8026
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com