استاد شهیدی ● نمازهای هنگام نبرد.mp3
1.65M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 نمازهای هنگام نبرد
🎙 #استاد_شهیدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_فقه
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 شیوه اجتهاد اهلسنت
➕ #آیت_الله_مکارم_شیرازی
(خارج فقه - ۱۲تیر۱۳۷۰)
🔹 اهل سنت به دلیل اینکه در روزی که پیامبر اکرم (ص) مسأله ی حدیث ثقلین را فرمود و این حدیث متواتر هم بود آنها عترت را رها کردند و گفتند: حسبنا کتاب الله؛ آنها با رها کردن و در نتیجه با کمبود نص مواجه شدند.
@DinVaTamadon
🔹 گفته شده است که ابو حنفیه از اول کتاب طهارت تا آخر دیات فقط بیست و پنج حدیث را صحیح می دانست. ولی ما بر اثر متابعت از عترت طاهرة از نصوص بسیاری چه خاصه و چه عامه برخورداریم.
🔹 به بیان دیگر ما به یک نوع اجتهاد قائلیم که همان علم می باشد. العلم بالاحکام الشرعیة الفرعیة عن ادلتها التفصیلیة. بنابراین ما قانونگذار نیستیم. قوانینی آمده است و برای همه چیز تا روز قیامت حکمی صادر شده است. روایات زیادی وارد شده است که (ما من واقعة الا و فیه حکم الهی) و این احادیث را آیة الله بروجردی در جلد اول جامع الاحادیث ذکر کرده است. ما اگر به این حکم دست یافتیم فبها و الا از باب تطبیق کلیات بر جزئیات آن را استنباط می کنیم.
🔹 شورای نگهبان هم قانون جدیدی وضع نمی کند بلکه قوانین مجلس را با قوانین شرع تطبیق می دهد و ما چیزی به نام قانونگذاری نداریم و فقط قوانین الهیة را استخراج می کنیم.
🔸 ولی اهل سنت دو نوع اجتهاد دارند: یکی مانند اجتهاد ماست و آن در جایی است که دستشان به نص برسد این همان اجتهاد عام است. ولی در مواردی که نصی برایش نمی یابند می گویند: ما لا نص فیه لا حکم فیه. در این حال فقیه آنها به قانونگذاری روی می آورد و با کمک به قیاس و امثال آن قانونگذاری می کند و هر قانونی که به ذهن و ظن و گمانش آمد و وضع کند خدا هم همان قانون را امضاء می کند و این همان تصویب است. در دنیای امروز آنهایی که اهل کتاب و سنت نیستند در مملکتشان یک منبع قانون گذاری وجود دارد ولی در عرف اهل سنت هر فقیه جداگانه یک قانون گذار مستقل است. اگر چنین باشد پس آیه ی (الیوم اکملت لکم دینکم) چه می شود و اینکه رسول خدا (ص) در حجة الوداع فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْه» چه می شود؟
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 سخنان مهم امشب سید مقاومت
#سیدحسن_نصرالله
( ۴خرداد۱۴۰۲ )
🔹 این شما نیستید که ما را به جنگ بزرگ تهدید میکنید، بلکه ما هستیم که شما را با آن تهدید می کنیم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 معنای عزت در #سیاست_خارجی
🔹 برشی از بیانات #رهبر_انقلاب
در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه
و سفیران جمهوری اسلامی ایران
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 مسئله زمان و مکان در اجتهاد
➕ #آیت_الله_مکارم_شیرازی
(خارج فقه - ۱۲تیر۱۳۷۰)
🔹 ما معتقدیم زمان و مکان در اجتهاد مؤثر می باشد. این کلام را امام قدس سره نیز بیان فرموده است. معنای آن این است که هرچند حلال و حرام پیامبر اکرم (ص) تا روز قیامت حلال و حرام می باشد ولی چون موضوعات عوض می شود این موجب عوض شدن احکام می شود (نه اینکه حلالی حرام و حرامی حلال شود)
🔹 مثلا تخم مرغ در این شهر با وزن فروخته می شود و در چیزی که موزون است ربا وجود دارد و نمی توان یک کیلو تخم مرغ خوب را با یک کیلو تخم مرغ متوسط بفروشد. ولی همان تخم مرغ در شهر دیگر معدود است که شرعا در آن ربا وجود ندارد و می توان نه تخم مرغ خوب را به ده تخم مرغ متوسط فروخت. در اینجا حکم شرعی عوض نشده است بلکه چون موضوع عوض شده است حکم منطبق بر آن تغییر کرده است.
🔹 هکذا اگر زمان تغییر کند همین حالت وجود دارد مثلا سابقا تخم مرغ معدود بود و الآن موزون شده است. در آن زمان ربا در تخم مرغ جاری نبود و الآن جاری است.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
🔹 دومین جلسه همافزایی
انجمن دانشپژوهان دین و تمدن
در روز سهشنبه ۹خرداد۱۴۰۲
در سالن موسسه دین و تمدن
برگزار گردید.
🔸 در این جلسه که همزمان با
میلاد باسعادت امام رضا علیهالسلام
برگزار میشد؛ ضمن ارائه گزارش
فعالیتهای سال گذشته موسسه
فعالیتهای پیش رو نیز ارائه شد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 نقش آفرینی فعال در سیاست خارجی
➕ #استاد_صفدری
(خارج فقه سیاست خارجی - فروردین۱۴۰۲)
🔹 یکی از عرصه های نقش آفرینی نظام حکومتی اعم از اینکه اسلامی باشد یا نباشد، مساله #سیاست_خارجی است.
🔸 کشورها معمولا تعداد زیادی دستگاههای اجرایی در سطح وزارتخانه دارند که برخی از وزارتخانهها فعالیت اقتصادی و برخی فعالیتهای تجاری و برخی فعالیت خدماتی دارند به عنوان مثال وزارت نیرو در زمینهی تأمین نیرو، آب، برق و گاز خدماتی ارائه میدهد، وزارت ورزش در حوزهی ورزش خصوصا برای نسل جوان فعالیت میکند و یا وزارت فرهنگ و ارشاد ماموریت ارتقای سطح فرهنگی جامعه را به عهده دارد.
🔹 در این بین وزارت خارجه نقطه و حلقه وصل بین دولتها است -بین دولتها با یکدیگر یا دولتها با سازمانهای بین المللی-.
بنابراین بخشی از فعالیت وزارت امور خارجه که سکاندار سیاست خارجی است مربوط به خدماتی میباشد که اصالتا به عهده خودش است و بخشی دیگر مرتبط با ریل گذاری برای فعالیت سایر سازمانها و وزارتخانهها است.
🔸 یعنی مثلاً وقتی وزارت کشاورزی میخواهد در زمینه کشاورزی با کشور دیگری کار کند از ریل گذاری وزارت خارجه استفاده میکند یا در حوزه فعالیت وزارت صنعت و معدن باید اول دستگاه سیاست خارجی یا همان وزارت خارجه ریل گذاریها را انجام دهد تا سایر دستگاهها و سازمانها در این حوزه فعال باشند. لذا دولتها برای حفظ منافع ملی ناچار به نقش آفرینی فعال در این عرصه هستند.
🔹 اصل ارتباطات بین ملتها و دولتها امری ناگزیر و لازم میباشد. مردم یک کشور را نمیتوان در شیشهای حبس کرد تا با هم تماس نگیرند و ارتباط نداشته باشند. اینکه دنیا در عصر ارتباطات به یک روستا یا قریه بزرگ تبدیل شده است یعنی همه در این دهکده بزرگ باهم در تماس و ارتباط هستند، اگر دولتها این ارتباطات را سامان ندهند و در چهارچوب منافع ملی تعریف نکنند، آسیبهای زیادی متوجه کشورها میشود. پس اصل ارتباط بین دولتها و ملتها یک امر مفروغ عنه است و نباید در عرصه ارتباطات و تعامل منفعل بود و صحنه ارتباط را به طرفهای مقابل واگذار کرد بلکه باید با نقش آفرینی فعال ابتکار عمل را بدست گرفت و تحولاتی که احیانا به وجود میآید را به نفع کشور رقم زد حال این کشور، اسلامی یا غیراسلامی باشد. همه تلاش میکنند که تحولات پیش رو را در عرصه ارتباطات بین المللی به نفع خودشان رقم بزنند.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 شرط ضمان کاهش ارزش پول
➕ #استاد_شهیدی
(خارج فقه - ۴اردیبهشت۱۳۹۸)
بحث راجع به جواز و عدم جواز شرط ضمان کاهش ارزش پول از جانب قرض دهنده بود. شهید صدر بر خلاف مشهور قائل به جواز بود. ایشان در کتاب الأسس العامة فی البنک فی المجتمع الاسلامی، صفحه 209، فرمودند: «ألیس من الربا ان یدفع البنک لدی الوفاء ما یمثّل قیمة ما اخذ و تقدر القیمة الحقیقیة علی اساس الذهب». بانک غیر از آن قرارداد سودآور مثل مضاربه از مردم به عنوان قرض الحسنة پول میگیرد و متعهد میشود در بازپرداخت مبلغ به صاحبان سپرده، نرخ روز را نیز در نظر بگیرد. مثلا اگر در سال گذشته ده میلیون در بانک پسانداز کرده اید، امسال حساب کرده و به نرخ طلای معادل ده ملیون سال گذشته، که به نرخ سال جاری پانزده میلیون می شود این کاهش ارزش را جبران کرده و پرداخت میکند. این ربا نیست.
بعض از تلامذه ایشان در کتاب قراءات فقهیة معاصرة جلد 2 صفحه 178 این مطلب ایشان را پذیرفتهاند؛ ولی برخی دیگر از شاگردان ایشان این مطلب را نپذیرفته اند و بین این دو شاگرد نزاع شده است.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 معنای مصلحت در #سیاست_خارجی
🔹 برشی از بیانات #رهبر_انقلاب
در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه
و سفیران جمهوری اسلامی ایران
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رهبر_انقلاب :
در دوران هوش مصنوعی نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال پیش کار کرد.
بزرگترین توصیۀ امام ادامه راه او و پیروی از میراث اوست. ما باید آن ۳ تحولی که امام ایجاد کرد را دنبال و حفظ کنیم.
در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و... نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال قبل کار کرد. امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d