🌱 هماکنون
چهاردهمین نشست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور دکتر #دهقانی_فیروزآبادی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امکان استخراج و تدوین نظریه
سیاست خارجی براساس
فقه شیعه وجود دارد🔹
💠 دکتر #دهقانی_فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه عقل در فقه شیعه گفت: با استفاده از منابع چهارگانه فقه، میتوان کلیات و اصول سیاست خارجی را استخراج کرد و براساس آن نظریه سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را تدوین و ارائه کرد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش فقه سیاست خارجی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد تمام روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان موسسه دین و تمدن با مطرح کردن این سؤال که آیا تعریف واحدی از سیاست خارجی وجود دارد یا خیر، گفت: طبق یک تعریف، سیاست خارجی به مثابه تصمیمهای اتخاذ شده توسط تصمیمگیرندگان هر کشور در صحنهی بینالملل است. طبق تعریف دیگر سیاست خارجی به مثابه کنشها و رفتارهایی است که از یک دولت و در واقع تصمیمگیرندگان آن، در فضای بین الملل سر میزند. اما طبق تعریف سوم، سیاست خارجی به مثابه راهبرد و طرح و برنامه مدون و از پیش تعیین شدهای است که اجرا میشود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امکان استخراج و تدوین نظریه
سیاست خارجی بر اساس
فقه شیعه وجود دارد🔹
💠 دکتر #دهقانی_فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه عقل در فقه شیعه گفت: با استفاده از منابع چهارگانه فقه، میتوان کلیات و اصول سیاست خارجی را استخراج کرد و براساس آن نظریه سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را تدوین و ارائه کرد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش فقه سیاست خارجی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد تمام روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای همایش تخصصی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن با مطرح کردن این سؤال که آیا تعریف واحدی از سیاست خارجی وجود دارد یا خیر، گفت: طبق یک تعریف، سیاست خارجی به مثابه تصمیمهای اتخاذ شده توسط تصمیمگیرندگان هر کشور در صحنهی بینالملل است. طبق تعریف دیگر سیاست خارجی به مثابه کنشها و رفتارهایی است که از یک دولت و در واقع تصمیمگیرندگان آن، در فضای بین الملل سر میزند. اما طبق تعریف سوم، سیاست خارجی به مثابه راهبرد و طرح و برنامه مدون و از پیش تعیین شدهای است که اجرا میشود.
◽️ وی افزود: اینگونه به نظر میرسد که تعریف جامع، مجموع همهی اینها است. یعنی سیاست خارجی کنشها و اقدامات و رفتارهای یک دولت در قبال سایر بازیگران بینالمللی در فضای بین المللی، بر پایه یک طرح و برنامه از پیش تعیین شده توسط تصمیم گیرندگان، برای رسیدن به اهداف مشخص و از پیش تعیین شده است.
◽️ فیروزآبادی گفت: در تعریف نظریه سیاست خارجی به عنوان مثال میتوان گفت مجموعهای از گزارههای مرتبط، منسجم و منطقی که چیستی، چرایی و چگونگی رفتارها، راهبردها و تصمیمات کشورها را در روابط بینالملل تبیین، تجویز و تشریح میکند و با درنظر گرفتن این تعریف باید موضع خود را مشخص کنیم که با توجه به فقه شیعه چه تعریفی از سیاست خارجی مدنظر ماست؟ نظریه تبیینی یا تفسیری یا تجویزی است.
◽️ ایشان در ادامه افزود: نظریه تبیینی سیاست خارجی رفتارها و عملکردها را علتیابی میکند و سیاست خارجی موجود و تصمیم ها و راهبردها را بررسی میکند که چگونه است. اما نظریه تفسیری، دنبال علت غایی است و میخواهد انگیزهشناسی و معناکاوی کند و دلیل رفتارها را استخراج کند. درحالیکه در نظریه تجویزی، توصیه به بایدها و نبایدها در سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را شاهد هستیم و باید ببینیم در فقه کدام یک مورد نظر است.
◽️ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه روابط بینالملل مساوی با سیاست خارجی نیست و نباید دچار خلط بین این دو مفهوم شویم، گفت: در ادبیات سیاست خارجی دو نوع تعریف در تحلیل سیاست خارجی داریم اما دسته دیگری از تعریفها مربوط به نظریه روابط بینالملل است و بنابراین فقه روابط بین الملل نیز با فقه سیاست خارجی تفاوت دارد و اگر بخواهیم این دو را یکسان بدانیم، نیاز به دلیل دارد.
◽️ فیروزآبادی در ادامه با تشریح نظریات موجود در تحلیل سیاست خارجی گفت: نظریات تحلیل سیاست خارجی به دو دستهی کلی تقسیم میشود: نظریه کنشگر – بازیگر عام و نظریه کنشگر - بازیگر خاص.
◽️ وی افزود: نظریه عام خود دو نوع است: یک نوع این است که بتوان براساس آن سیاست خارجی همه کشورها را تحلیل کرد و این عام است. مثلاً بگوییم همه کشورها در هر جایگاهی که هستند، سیاستهایشان را براساس منافع ملی تعیین میکنند. اما نوع دیگر اینگونه است که یک کشور به عنوان یک کل واحد و یک موجودیت واحد در نظر گرفته میشود که افراد مجری در تعیین سیاست خارجی آن تأثیر ندارند و سیاست خارجی براساس مبانی مشخصی تعیین شده است و افراد کارگزار و مجری آن هستند.
◽️ ایشان گفت: اما در نظریههای خاص در تحلیل سیاست خارجی، هم خاص یک کشور تحلیل میشود و هم رفتارهای افراد و تصمیم گیرندگان مختلف را باید بررسی و تحلیل کرد.
ولی در این مرحله نیز باید دید با توجه به فقه کدام یک از این نظریات را درنظر داریم.
◽️ فیروزآبادی گفت: در نظریات روابط بینالملل برخی اعتقاد دارند روابط بینالملل و سیاست خارجی دو حوزه متفاوت است و نظریات آن هم متفاوت است. برخی اعتقاد دارند یکی است و در ذیل توضیح نظریات روابط بینالملل، نظریات سیاست خارجی نیز تشریح میشود. اما دیدگاه سومی وجود دارد که در عین پذیرش تفاوت بین روابط بینالملل و سیاست خارجی و تفاوت در نظریات این دو، اعتقاد دارند میتوان از نظریات روابط بینالملل استفاده کرد و از آن نظریات سیاست خارجی را اخذ کرد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
...ادامه نشست...
◽️ معاون سابق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال دیگر دربارهی روشهای نظریه پردازی اسلامی بطور کلی در علوم اسلامی و بهطور خاص در روابط بینالملل و سیاست خارجی است که شش روش یا رهیافت وجود دارد:
اول) رهیافت انطباق گرایی علمی.
دوم) رهیافت اکتشافی استخراجی.
سوم) رهیافت استنباطی اجتهادی یا فقهی.
چهارم) رهیافت تنقیهی – تذهیبی.
پنجم) رهیافت وحدت گرایی تأسیسی. و
ششم) رهیافت تکثرگرایی تاسیسی
◽️ وی در توضیح هریک از این روشها افزود: انطباقگرایی علمی فی الجمله یعنی یعنی اصالت با علم تجربی است و مفاهیم اسلامی باید با گزارههای علمی تطبیق پیدا کند. رهیافت تنقیهی – تذهیبی یعنی نظریات موجود را با مبانی اسلامی تطبیق میدهیم و آنچه سازگاری دارد را میگیریم و آنچه سازگاری ندارد را به نوعی تهذیب و پاکسازی میکنیم. در این مورد هم اصالت با علم موجود و متعارف است. در رهیافت اکتشافی – استخراجی، براساس این دیدگاه اسلام جامعنگر است و دین یک دائرة المعارف بزرگ علمی است که هرآنچه علم کشف کرده در دین موجود است و وظیفه ما این است که آن را استخراج و در نهایت تدوین کنیم. رهیافت استنباطی – اجتهادی(فقهی) و یعنی براساس روش متعارف فقهی و اجتهاد و با استفاده از اصول کلی موجود در قرآن و سنت، فروع آن را استخراج کنیم که باید ببینیم چنین چیزی در فقه امکان پذیر است یا خیر. منظور از رهیافت وحدت گرایی تأسیسی این است که، براساس اینکه اعتقاد دارد قرآن دائرة المعارف علمی نیست بلکه کتاب هدایت است و درصورت لزوم گزاره علمی را ذکر میکند و به همین دلیل دین در حوزه علم گزیده گو است، کلیات را میگوید و نظریه خاصی ندارد و ما با نگاه به کتاب و سنت نظریهای را تاسیس میکنیم و طبیعتا این نظریه باید پیش فرض های دینی داشته باشد و نمیتواند خارج از این چارچوب باشد. اما در رهیافت تکثرگرایی تأسیسی، ما پیشفرضها را از آموزههای اسلامی میگیریم، منتها همانطور که منابع اکتشاف و استخراج متکثر است، در مقام سنجش و بررسی هم میتواند ملاکها و معیارهای متعدد استخراجی وجود داشته باشد و باید ببینیم کدام با منابع انطباق دارد.
◽️ وی گفت: طبق تعریف جناب آقای علیدوست از فقه که به معنای استخراج و استنباط شریعت از منابع آن است، در نظریه فقهی سیاست خارجی، ما میخواهیم حکم فعل دولت جمهوری اسلامی در عرصه خارجی را به او بگوییم و در ادامه مفهومی دربیاوریم که رفتار جمهوری اسلامی در قالب آن قابل توضیح باشد.
◽️ استاد روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بنابرین همه احکام شرعی مدنظر در سیاست خارجی، در کتاب و سنت وجود ندارد. اما از طریق بررسی منابع چهارگانه فقهی به خصوص با استفاده از منبع عقل که علاوه بر نقش ابزاری که دارد، خود یکی از منابع استخراج حکم نیز محسوب میشود، اول باید ارزشها و اصول کلی سیاست خارجی را از منابع استخراج کنیم، سپس باید براساس آن کلیات، احکام مدنظر را تفریع کنیم و در نهایت با استفاده از نقش احکام حکومتی، که شاید عدهای در پذیرش آن در برخی حوزهها تشکیک کنند، اما در حوزه سیاست خارجی و دولت بخش عمدهای از تعیین مبانی براساس حکم حکومتی است و نقش تعیین کننده دارد، به ایجاد نظریه فقهی در سیاست خارجی بپردازیم.
◽️ وی افزود: در نهایت در پاسخ به این سؤال که، آیا امکان استنباط و استخراج یا تدوین نظریه سیاست خارجی وجود دارد یا نه؟ آیا میتوان براساس فقه نظریه توصیفی و تبیینی در سیاست خارجی ارائه داد یا خیر؟ باید گفت، با توجه به اینکه اصل را در استخراج احکام در فقه، بر تفریع گرفتیم، به نظر میرسد میتوان این کار را انجام داد و در مقام عمل نیز میبینیم که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی شدنی است؛ چراکه جمهوری اسلامی براساس فقه شیعه اداره میشود و آزاد سوی دیگر فقیه جامع الشرایط در رأس آن حاکم است و به این دو دلیل اساساً طرح هر نظریهای باید براساس فقه باشد و چه بسا باید گفت، هرکسی که فهم فقهی نداشته باشد، سیاست را نیز نمیتواند بفهمد.
◽️ دکتر دهقانی فیروزآبادی در انتها گفت: باید بدانیم که ماهیت و هدف نظریه فقهی سیاست خارجی، نظریه قیاسی است و استقرایی نیست. چراکه براساس آن قاعده میخواهیم یک مفهوم کلی و عام تصمیمگیری را از منابع چهارگانه استخراج کنیم و بعد در ادامه بررسی کنیم که آیا جمهوری اسلامی در عمل اینگونه رفتار کرده است یا خیر. بنابراین در این نظریه ما استنباط میکنیم که تشخیص و تکلیف و توصیف و تبیین و تفسیر و تجویز رفتار خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه باید باشد و در عمل چگونه است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔰فقه کاربردی
✔️ استاد حمید درایتی
▫️دانش فقه ذاتا کاربردی و ناظر به رفتار مکلفین است و حتی شامل فکر مکلفین هم میشود و از همین روست که خداوند میفرمایند: «إنّ بعضَ الظن إثم» و هر آنچه به صورت اختیار از مکلف سر میزند در حوزه فقه میگنجد.
▫️فقه کاربردی گاهی مراد موضوعاتی است که مورد ابتلاء است و الآن در فقه بحث نمیشود؛ دوم: فقه کاربردی یعنی اهتمام به مباحثی که مورد ابتلاء است و ممکن است در فقه کلاسیک جائی نداشته باشد مانند بیمه که در اینصورت فقه کاربردی تر میشود.
▫️در دو لایه نسبت به فقه کاربردی میتوان سخن گفت: آموزشی و پژوهشی؛ و در سطح آموزشی برخی قائلند عناوین، باید مستحدثه باشد که در این صورت دو تأمل کلی وجود دارد: اول: آموزش همیشه باید عقبه پژوهشی داشته باشد. دوم: در مباحثی که متون آموزشی و پژوهشی داریم جنبه مهارت ورزی طلاب برای فراگیری مسأله و تحلیل و نتیجه گیری بسیار بهتر است.
▫️ مهمترین مشکل حوزه این است که برنامه پژوهشی ندارد و آموزش منهای پژوهش بدون تحول است. در حوزه پژوهش باید به سراغ مسائل مستحدثه رفت و این مسأله باید از دغدغه شخصی به دغدغه عمومی تبدیل شود. توصیه من این است اگر کسی میخواهد در مسائل نوظهور فعالیت کند به صورت تخصصی در یک ساحت و آن هم به حسب علاقه باشد.
▫️ تا وقتی در فقه سنتی نتوانستیم اطلاعات موجود را به درستی بفهمیم، در موضوعات جدید نمیتوانیم نظر بدهیم و طلاب در زمانی که فقه سنتی را به خوبی میخوانند باید به افقهای جدید نیز توجه داشته باشند.
#استاد_درایتی
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
پانزدهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 مقاومت و منافع ملی
با حضور حجتالاسلام و المسلمین
#دکتر_شفیعی
□ زمان: یکشنبه - پنجم آذر
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سرمشق فاطمی
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: «باید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همهی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما.» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
✏️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلامالله علیها مجموعه «سرمشق فاطمی» را منتشر میکند.
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 نکتهای رجالی از درس رهبر انقلاب
(خارج فقه قصاص - ۱۳مهر۷۸)
@DinVatamadon
🔹 رجال این روایت، همه توثیق شدهاند، غیر از جعفر بن محمدبن مسرور، لکن چون او از مشایخ صدوق است، موثق است.
زیرا به نظر ما (بر خلاف نظر بعضی از بزرگان مثل مرحوم آیت الله خویی ره)
شیخوخیت اجازه، مُغنی از توثیق است.
🔹 گاهی مرحوم صدوق روایتی را از یک نفر نقل میکند که این، دلیل بر وثاقت آن شخص نزد صدوق نیست، امّا گاهی صدوق با آن عظمت و جلالت قدر، صد روایت مثلاً از کسی نقل میکند، در این صورت، مسلّماً دلالت بر وثاقت او میکند.
چون اگر او [راوی] شخصی غیر ضابط و یا از نظر صدق و کذب، مورد اعتماد نبود، قطعاً صدوق با این کثرت از او نقل نمیکرد.
#رهبر_انقلاب
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
شانزدهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 فقه تمدنی و روابط بینالملل
با حضور #دکتر_همایون
معاون دانشگاه آزاد اسلامی
□ زمان: یکشنبه - دوازدهم آذر
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی، بررسی ترتیب موضوعات کتب اصولی و ارایه ترتیب برتر.mp3
3.76M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 بررسی ترتیب کفایه و رسائل و فصول
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_اصول
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
استاد محمد جواد شبیری، نکاتی در مورد عنوان بصری، مصباح الشریعه..mp3
780.9K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 #عنوان_بصری وجود خارجی ندارد!
🎙 #استاد_سیدجواد_شبیری
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 هماکنون
شانزدهمین نشست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور #دکتر_همایون
معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹شکلگیری فقه تمدنی
بر اساس بنیانهای دینی
امکان پذیر است 🔹
💠 دکتر همایون گفت: با احساس ضرورت به فقه تمدنی که بعد از انقلاب اسلامی احساس شده است، باید به دنبال شکلگیری فقه تمدنی باشیم.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش تخصصی فقه سیاست خارجی دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که در شانزدهمین نشست تخصصی همایش #فقه_سیاست_خارجی در جمع دانشپژوهان موسسه دین و تمدن صحبت میکرد گفت: بعد از انقلاب اسلامی ضرورت فقه تمدنی بعد از فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی بیش از پیش احساس شد و در همین راستا باید براساس مفاهیم بنیادین دینی، به دنبال شکلگیری فقه تمدنی باشیم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹شکلگیری فقه تمدنی
براساس بنیانهای دینی
امکان پذیر است🔹
💠 دکتر همایون گفت: با احساس ضرورت به فقه تمدنی که بعداز انقلاب اسلامی احساس شده است، بایدبه دنبال شکلگیری فقه تمدنی باشیم.
🌱 به گزارش دبیرخانه نخستین همایش تخصصی فقه سیاست خارجی دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که در شانزدهمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی درجمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن صحبت میکرد گفت: بعداز انقلاب اسلامی ضرورت فقه تمدنی بعد از فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی بیش از پیش احساس شد و در همین راستا باید براساس مفاهیم بنیادین دینی، به دنبال شکلگیری فقه تمدنی باشیم.
◽️وی افزود: ازلحاظ تاریخی بحث مشهوری وجود دارد که به عنوان مثال دربارهی شرب خمر، باتوجه به اینکه با یک آیه حکم آن مشخص نشده، بلکه طی یک فرآیند و به مرور به مرحلهی حرمت رسیده است، آیا بعد از این در هر جامعه جدید بعد از جامعه تشریع، همان پروسه تشریع حرمت خمر، بایدمثل جامعه نخستین باشد یا خیر. بلکه یکبار مراحل تشریع طی شده و دیگر باید با شرایط بعد از تشریع پیش رفت و دیگر فرآیند تدریجی نباید انجام شود؟ این امر در موارد دیگر نیز مطرح است.
◽️دکتر همایون گفت: سؤال مهمتری که در دنبالهی این مطلب مطرح میشود این است که اگر فقه بخواهد تمدن بسازد، ما چه چیزی در دست داریم؟ البته منظور فقه پسینی نیست که بعداز تمدن شکل گرفته و پاسخگوی نیازها و سوالات آن است و همان تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور است. آیا ابواب فقهی ما متناسب این جریان تمدن سازی هست یا نه؟
◽️وی افزود: اگر به قرآن مراجعه کنیم، میبینیم که در آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام که بعداً بنیان حکومت پیامبر در مدینه برهمین اساس شکل میگیرد، ده دستور صادر میشود که به نظر میرسد مبانی و اصول فقه تمدنی است: ۱- قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا؛ این امر اعتقادی امروزدیگر ذیل فقه محسوب نمیشود و امری کلامی است اما اگر قراربر شکلگیری یک تمدن باشد، بنیان آن باید توحید باشد. ۲- وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا؛ در نظام سلسله مراتب ولایت ما به احترام به پدر و مادر میرسیم. اما این امر امروزیک توصیه مستحبی محسوب میشود و نهایتاً در مورد ازدواج دختران وجوب پیدا میکند، درحالیکه دومین بنیان برای شکلگیری تمدن است. ۳- وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ؛ کشتن فرزندان شايد امروز امری غريب شناخته شود، اما چه بسا سقط جنین و موانع ازدواج جوانان هم جزو همین مورد محسوب شود و در این صورت اساس شکلگیری تمدن در نظر گرفته میشود. ۴- وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ؛ ترک همهی آنچه به عنوان فواحش در ذهن ما وجود دارد خود یکی از مبانی تشکیل تمدن است و البته درمورد فواحش پنهانی هم تأکید دارد. ۵- وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ؛ خود قتل هم که منظور جنگها و کشتارها را مدنظر دارد و در انتها میفرماید که ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ که به این معنا است که ارتباط مستقیم بین بالا رفتن عقلانيت جامعه با کنترل این پنج مورد وجود دارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در ادامهی آیات و در بخش دوم وارد تنظیم روابط اقتصادی میشویم: و لا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
با اشاره به مدیریت مالی امور یتیمان، رعایت عدالت در در روابط مالی و اجتماعی، که این خود باب بزرگ و مفصلی است که خیلی به آن نیاز داریم، موارد بعدی را اشاره میکند. منظور از عهدی که با خداوند بستهاید اشاره به محتوای عهدهایی دارد که در عالم ذر گرفته شده و با رعایت این اصول چهارگانهی مورد اشاره، جامعه یک ظرفیت عظیمی از خود نشان میدهد.
همایون با اشاره به اینکه در ادامه در آیه بعدی دهمین مورد را بازگو میشود گفت: قرآن میفرماید: وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ این آیه کاملاً قابل تطبیق با حرکت به سمت حکومت جهانی ولایت است که وحدت جامعه باید اتفاق بیافتد و تازه بعد از همهی اینها به سمت حاکمیت تقوا در جامعه حرکت خواهیم کرد.
◽️ایشان افزود: این آیات عین یک فرمول مشخص است که ترکیب هریک از این مواد در اندازههای معین شده نتیجه مطلوب را به دنبال خواهد داشت.
ادامه مطالب...👇
◽️وی در ادامه گفت: اگر این ده اصل که بنیانهای شکلگیری تمدن است را با آیات ۸۳ و ۸۴ سوره بقره که گزارشی از ده فرمان موسی را ذکر کرده است و نسبت به تورات قابل اعتمادتر است تطبیق دهیم، همین موارد در آنجا هم ذکر شده است. هرچند که ده فرمان تحریف شدهی حضرت موسی که در تورات به آن اشاره شده هم تقريباً همین موارد را اشاره میکند.
◽️ ایشان افزود: در ده فرمان موسی نیز میبینیم که دعوت به توحید و رد شرک و بتپرستی، احترام به پدر و مادر، پرهیز از قتل و زنا و دروغ، پرهیز از قسم خوردن به دروغ و تعطیل کردن کارها در روز شنبه، اشاره شده است که اگر چه این ده فرمان تحریف شده است، اما یک قانون اجتماعی و حکومتی است و از این جهت میتواند به ده اصل اشاره شده در آیات ذکر شدهی پیشین نزدیک باشد.
◽️ معاون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اما در ادامه میتوان اصول قرآنی ذکر شده را با هفت قانون نوح که بعد از طوفان و پیاده شدن از کشتی تشریع شد، مقایسه کنیم و تطبیق دهیم؛ در اينجا هم میبینیم که، توحید و پرهیز از شرک و بت پرستی، پرهیز از ریختن خون به ناحق، پرهیز از خودکشی و قتل فرزندان به ناحق، پرهیز از زنا و تهمت و سوگند ناروا، پرهیز از خوردن گوشت حیوان زنده، برپایی عدل و داوری و در انتها تشکیل دادگاه شرعی برای نظارت بر اجرای شش فرمان قبلی مورد تأکید قرار گرفته است که مجددا با اصول دهگانه ذکر شده در ابتدای بحث تطبیق دارد.
◽️ وی ادامه داد: در آیات سوره اسرا میبینیم که همان بنیانها را با جزئیات ذکر میکند و از این لحاظ نسبت به آیات ذکر شده پیشین، خیلی کاملتر است و همچنین در انتهای آیات میفرماید که اگر دنبال نامی برای این اصول هستید، اینها که گفته شد، حکمت است.
◽️ ایشان با ذکر اینکه بنای این تمدن باید بگونهای باشد که بتوان در جوامع مختلف بتواند تمدن را ایجاد کند، افزود: من جدولی درست کردم که در آن همهی اصول مورد اشاره در ده فرمان موسی و هفت فرمان نوح را با آیات سوره انعام تطبیق دادم که در انتها این اصول با کمی تسامح تبدیل به ۱۳ مورد شد که تقریباً همهی این مبانی روبه روی هم هستند و میتوان فقه تمدنی را بر این بنیانها، بنا کرد.
◽️ دکتر محمدهادی همایون در انتها گفت: اگر براساس مبانی دینی ذکر شده جامعه را بچینیم، جامعه هم همراه با آن پیش میرود. چراکه این امور همان حکمتی است که پایهی جامعه روی اینها بنا میشود و اکنون اگر به سؤالی که در ابتدا مطرح شد بازگردیم، میبینیم که موضوع دیگر تغییر کرده و جامعه وارد مسئلهای شده که نامش تشکیل تمدن است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هفدهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 مداخله بشر دوستانه در فقه اسلامی و حقوق بینالملل
با حضور #دکتر_براتی
استاد حوزه و دانشگاه
□ زمان: چهارشنبه - پانزدهم آذر
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 هماکنون
هفدهمین نشست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور #دکتر_براتی
استاد حوزه و دانشگاه
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هجدهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی
با حضور #دکتر_چگنی
سفیر سابق ایران در هند
و مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه
□ زمان: دوشنبه - بیستم آذر
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
1_8338016568.pdf
247.1K
بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس از همه مراکز علمی و شخصیت های حوزوی که تا کنون در مسیر همایش فقه سیاست خارجی ما را یاری نمودند، اعلام می گردد تمام فعالیت های این همایش با مجوز و هماهنگی مراکز حوزوی و دانشگاهی و دستگاه دیپلماسی بوده و با نهایت احترام به افکار عمومی و تقاضای برخی از اساتید ضمن عذرخواهی از همه مدعوین محترم، جلسه نخستین پیش همایش برگزار نمیگردد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹روابط تجاری و اقتصادی شالوده و اساس روابط بینالملل است🔹
💠 دکتر چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه گفت: پویایی فقه شیعه باعث میشود بتوانیم با استفاده از گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دنیا، جایگاه خود را در روابط بینالملل ارتقا داده و کاری کنیم که دیگر کسی نتواند هرکاری که خواست با ما انجام دهد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه در هجدهمین نشست تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: فقه شیعه همواره از ویژگی پویایی برخوردار بوده و بهخصوص این پویایی از زمان صاحب جواهر تاکنون برقرار بوده است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon