تواضع و حلم
۶۳_وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً
ترجمه:
۶۳ ـ بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانى هستند که بى تکبر بر زمین راه مى روند; و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند( و حرف های جاهلانه و توهین میزنند)، به آنها سلام مى گویند (و با بزرگوارى مى گذرند).
نخست مى گوید: بندگان خاص خداوند رحمان، کسانى هستند که: با آرامش و بى تکبر بر روى زمین راه مى روند
در واقع، نخستین توصیفى که از عباد الرحمان شده است، نفى کبر، غرور و خودخواهى است که در تمام اعمال انسان و حتى در کیفیت راه رفتن او آشکار مى شود; زیرا ملکات اخلاقى، همیشه خود را در لابلاى اعمال، گفتار و حرکات انسان نشان مى دهند، تا آنجا که از چگونگى راه رفتن یک انسان، مى توان با دقت و موشکافى به قسمت قابل توجهى از اخلاق او پى برد.
آرى، آنها متواضعند، و تواضع کلید ایمان است، در حالى که غرور و کبر کلید کفر محسوب مى شود.
دومین وصف آنها حلم و بردبارى است چنان که قرآن در ادامه همین آیه مى گوید: و هنگامى که جاهلان آنها را مورد خطاب قرار مى دهند و به جهل و جدال و سخنان زشت مى پردازند، در پاسخ آنها سلام مى گویند
سلامى که نشانه بى اعتنائى، توأم با بزرگوارى است، نه ناشى از ضعف،
سلامى که دلیل عدم مقابله به مثل، در برابر جاهلان و سبک مغزان است.
سلام وداع گفتن با سخنان بى رویه آنها، نه سلام تحیت، که نشانه محبت و پیوند دوستى است، خلاصه سلامى که نشانه حلم، بردبارى و بزرگوارى است
قالو سلاما باید مصداق ما مذهبیایی که در برابر فحاش ها و ملحدین قرار میگیرم باشه و هرگز حق مقابله به مثل نداریم
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
شب زنده داری
۶۴_وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً
کسانى که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى کنند.
سومین ویژگی بندگان خاص خدا اینه که
در ظلمت شب، که چشم غافلان در خواب است و جائى براى تظاهر و ریا وجود ندارد، خواب خوش را بر خود حرام کرده، و به خوش تر از آن که ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت او است، مى پردازند، پاسى از شب را به مناجات با محبوب مى گذرانند، و قلب و جان خود را با یاد و نام او روشن مى کنند:)
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
اعتدال در انفاق
۶۷_وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً
ـ و کسانى که هر گاه انفاق کنند، نه اسراف مى نمایند و نه سخت گیرى; بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالى دارند.
جالب توجه این که: اصل انفاق کردن را مسلّم مى گیرد، به طورى که نیاز به ذکر نداشته باشد; چرا که انفاق، یکى از وظائف حتمى هر انسانى است، لذا، سخن را روى کیفیت انفاق آنان برده، مى گوید: انفاقى عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت گیرى دارند، نه آن چنان بذل و بخششى کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان سخت گیر باشند که دیگران از مواهب آنها بهره نگیرند!
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
اعتدال در انفاق ۶۷_وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ ک
۳ ویژگی
۶۸_وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لا یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً
۶۹_یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهاناً
۷٠إ_الاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً
۷۱_وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللّهِ مَتاباً
و کسانى که معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند; و انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى کشند; و زنا نمى کنند; و هر کس چنین کند، مجازات سختى خواهد دید!
عذاب او در قیامت مضاعف مى گردد، و همیشه با خوارى در آن خواهد ماند!
مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى کند; و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!
و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مى کند (و پاداش خود را مى گیرد).
ششمین ویژگى عباد الرحمان که در آیات مورد بحث آمده، توحید خالص است که آنها را از هر گونه شرک و دوگانه و یا چند گانه پرستى، دور مى سازد، مى فرماید: آنها کسانى هستند که: معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند
البته این آیه تنها منظورش پرستش معبود دیگر نیست بلکه ریا کردن و خودنمایی در اعمال صالح نیز نوعی خواندن غیر خداست
هفتمین صفت، پاکى آنها از آلودگى به خون بى گناهان است: آنها هرگز انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق، به قتل نمى رسانند
از آیه فوق به خوبى استفاده مى شود: تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ریختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پیش آید که این احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد، و مجوز ریختن خون گردد.
هشتمین وصف آنها این است که: دامان عفتشان هرگز آلوده نمى شود و زنا نمى کنند
آنها بر سر دو راهى کفر و ایمان، ایمان را انتخاب مى کنند،
و بر سر دو راهى امنیت و ناامنى جان ها، امنیت را،
و بر سر دو راهى پاکى و آلودگى، پاکى را
آنها محیطى خالى از هر گونه شرک، ناامنى، بى عفتى و ناپاکى با تلاش و کوشش خود فراهم مى سازند!
و در پایان این آیه، براى تأکید هر چه بیشتر اضافه مى کند: و هر کس یکى از این امور را انجام دهد، عقوبت و مجازاتش را خواهد داشت
ولى از آنجا که: قرآن مجید هیچ گاه راه بازگشت را به روى مجرمان نمى بندد و گنهکاران را تشویق و دعوت به توبه مى کند، در آیه بعد، چنین مى گوید:
مگر کسانى که توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهانشان را مى بخشد و سیئات اعمال آنها را تبدیل به حسنات مى کند، و خداوند آمرزنده و مهربان است
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
۳ ویژگی ۶۸_وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ
شهادت ندادن به ناحق و شرکت نکردن در مجلس گناه
۷۲وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً
و کسانى که شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شرکت نمى کنند); و هنگامى که با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند
در حقیقت، آنها نه در مجلس باطل(مجلس موسیقی حرام، لعب و لهو، شراب، رقص غیبت، تهمت و...)حضور پیدا مى کنند و نه آلوده لغو و بیهودگى مى شوند.
و با توجه به این که: لغو شامل هر کارى که هدف عاقلانه اى در آن نباشد مى گردد، نشان مى دهد که: آنها در زندگى، همیشه هدف معقول، مفید و سازنده اى را تعقیب مى کنند، و از بیهوده گرایان و بیهوده کاران متنفرند.
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
شهادت ندادن به ناحق و شرکت نکردن در مجلس گناه ۷۲وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذ
تدبر در قرآن
۷۳وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمّاً وَ عُمْیاناً
ـ و کسانى که هر گاه آیات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، کر و کور روى آن نمى افتند!
مسلماً منظور اشاره به عمل کفار نیست; چرا که آنها به آیات الهى اصلاً اعتنائى ندارند، بلکه منظور گروه منافقان یا به ظاهر مسلمانان قشرى است که چشم و گوش بسته بر آیات خدا مى افتند بى آن که حقیقت آن را درک کنند، به عمق آن برسند، و مقصود و منظور خدا را بدانند و به آن بیندیشند و در عمل از آن الهام گیرند
پس تفسیر و تدبر در قرآن بر بنده ی خاص خدا الزامیست!
برخی قرآن رو کتاب داستان فرض کردن و حوصلشون که سر میره میرن داستانای قرآنو همینطوری میخونن رد میشن
بابا این آیات مخاطبش توعه!
این داستانا واقعیه میخواد به تو ی چیزی بفهمونه
باید روشون فکر کنی و تفسیرشونو بخونی تا عبد رحمان بشی!
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
تدبر در قرآن ۷۳وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها ص
پیشوایی و خانواده ی صالح
۷۴وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُن وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً
و کسانى که مى گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان !
مسلماً چنین افرادى آنچه در توان دارند، در تربیت فرزندان و همسران و آشنائى آنها به اصول و فروع اسلام و راه هاى حق و عدالت، فروگذار نمى کنند و در آنجا که دستشان نمى رسد، دست به دامن لطف پروردگار مى زنند و دعا مى کنند، اصولاً، هر دعاى صحیحى باید این گونه باشد، به مقدار توانائى تلاش کردن و خارج از مرز توانائى دعا نمودن
و بالاخره، سیزدهمین وصف برجسته این بندگان خالص خدا، که از یک نظر مهمترین این اوصاف است این که:
آنها هرگز به این قانع نیستند که خود راه حق را بسپرند، بلکه همتشان آنچنان والا است که مى خواهند امام و پیشواى جمعیت مؤمنان باشند و دیگران را نیز به این راه دعوت کنند
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
پیشوایی و خانواده ی صالح ۷۴وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُر
آنها الگوها و اسوه هاى جامعه انسانى هستند.
آنها سرمشق هائى براى پرهیزگاران محسوب مى شوند.
آنها به چراغ هاى راهنمائى در دریاها و صحراها مى مانند که گم گشتگان را به سوى خود مى خوانند و از فرو غلتیدن در گرداب، و افتادن در پرتگاه ها رهائى مى بخشند
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
آنها الگوها و اسوه هاى جامعه انسانى هستند. آنها سرمشق هائى براى پرهیزگاران محسوب مى شوند. آنها به
پاداش بندگان خاص خدا
۷۵أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّةً وَ سَلاماً
۷۶خالِدِینَ فِیها حَسُنَتْ مُسْتَقَرّاً وَ مُقاماً
آرى،) آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبائیشان به آنان پاداش داده مى شود; و در آن، با تحیت و سلام روبرو مى شوند.
ـ در حالى که جاودانه در آن خواهند ماند; چه قرارگاه و محل اقامت خوبى!
بله!
عبدالرحمان در درجات بالا و خاص بهشت قرار دارند
چون خودشان هم خاص بودند!
آیا بدون این ویژگی هایی که گفته شد میتوان به این مرحله رسید؟
هرگز!
خدایا حالا که یادگرفتیم بنده های خاص تو کیان
تلاش میکنیم که خودمونو شبیهشون کنیم
خودتم کمکمون کن!
آمین
ماخذ:
تفسیر نمونه آیت الله مکارم
و مرکز ملی پاسخگویی
کپی:
حلال است و اشکالی نداره ولی اگه باعث بشید کانال ما رشد کنه و مباحثو فور کنید خیلی قشنگ تر میشه
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
و چون به آنان گفته شود همانندِ
مردم، ایمان بیـاورید؛ می گویند:
آیا ماننـد ابلهان ایمـان بیـاوریم؟
بدانیـد اینهـا همان ابلهاننـد، ولی
نمیدانند!
-بقره|۱۳
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
4_5958597030992416072.mp3
15.3M
وصل الله،سلام الله عبا دلبر
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
4_5958597030992416066.mp3
15.46M
تو بگو عشق من میگم رقیه
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
4_5958597030992416063.mp3
7.37M
سلام به ساحت مقدس علی
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
4_5958597030992416061.mp3
13.41M
بین این همه خوب یه بد اصن دیده نمیشه
یه بغل باز کنی برا بدا مگه چی میشه
⏺عطایی نیا
4_5870924877191452057.mp3
3.51M
مهربون طاعفه تویی پادشاه قلب من
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
Untitled 9 (1).mp3
6.57M
به به مه کامل حسین عباس
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
Untitled 6.mp3
6.01M
صاحب ارامشع هرکی میگه یا رقیه و نفس میکشع
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
4_6012339918112558108.mp3
10.33M
اسلام ای تفسیر آیه به آیه قرآن
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
شور احساسی.mp3
7.46M
همه روی زخمام نمک زدن ولی تو شدی دوباره مرحمم حسین توی اتیشم میای سراغ من
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
شور سر .mp3
11.25M
سر میدم پا علمت ابلفضل قربون حرمت ابلفضل
⏺عطایی نیا
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
Seyed Javad Zaker - Ye Refigh Daram Ke (128).mp3
5.1M
یه رفیق که نامش حسین است خوش آن دل که دل آرامش حسینه
⏺سید جواد ذاکر
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1_گوش بکنید داره میاد یه صدایی از مدینه
2_من حسینم که جهان در خور فرمان من است
3_همه ی آیه ی قرآن امین است به قرآن حرف یزدان این چنین است به کوری دو چشم اهل سنت فقط حیدر امیرالمومنین است
5_یله کربلا ابلفضل قربون اون قد بالا
6_یاحسین غریب مادر تویی ارباب دل من
⏺سید جواد ذاکر
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز دیگه کلمه مرد باش رو هم باید از فرهنگمون بندازیم دور..
شهید بهشتی
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
واشنگتن اروینگ
سیاستمدار و نویسنده آمریکایی درباره حضرت علی می گوید؛
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³