و این خود دلالت میکند بر اینکه آبروی مسلمان نزد خداوند بسیار محترم است و او اجازه نمیدهد که هر چه درباره مؤمنان گفته و شنیده میشود برای دیگران بازگو گردد، زیرا اگر انسان با چشم خود ببیند کسی گناهی را انجام داده حق ندارد سرّ او را فاش کند، چه رسد به اینکه از دیگران شنیده و خود ندیده باشد. (دقت کنید.)
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «من قال فی مؤمن ما راته عیناه و سمعته اذناه فهو من الّذین قال اللّه عزّ و جلّ «انَّ الَّذینَ یُحِبَّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَه؛
[۲۱]
درباره انسان مؤمن هر چه را دیده یا شنیده بازگوید، آن را بین مردم شایع کند. جزو کسانی است که خدای متعال درباره آنان فرموده است: «انَّ الَّذینَ یُحِبَّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَه.»
🌸۱۱ - راه مبارزه با اشاعه فحشا
اکنون که بحث به اینجا رسید چگونه میتوان با توطئه دوستداران شیوع فحشاء (شایعه پردازان) مبارزه کرد و نقشههای شوم آنان را نقش بر آب ساخت؟ به نظر حقیر، بهترین راه، مبارزه منفی است. مبارزه منفی اشکال گوناگونی دارد که از میان آنها به دو راه اشاره میکنیم:
🍃۱۱.۱ - عدممجالست با عیبجویان
افراد عیبجو همانند مگس روی آلودگیها مینشینند و تنها روی جنبههای منفی انگشت میگذارند و جنبههای مثبت اشخاص را نمیبینند، چنانکه امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «الاشرار یتّبعون مساوی النّاس و یترکون محاسنهم کما یتّبع الذّباب المواضع الفاسده من الجسد و یترک الصّحیح. افراد زبون و فرومایه مانند مگس روی ناپاکیها و آلودگیها مینشینند و دنبال کارهای زشت و عیوب مردم هستند و خوبیهای آنان را نادیده میگیرند، همانطور که مگس دنبال نقاط فاسد بدن میگردد و مواضع صحیح و سالم را ترک میکند.»
بنابراین، باید از معاشرت و همنشینی با آنها خودداری کرد و گذشته از اینکه نباید آنان را به عنوان دوست برگزید بلکه باید این گونه افراد را در ردیف دشمنترین مردم نسبت به خود به حساب آورد زیرا ممکن است در اثر رفت و آمد نقطه ضعفی را مشاهده کنند و یک روز آبروی انسان را ببرند. از این رو امیر مؤمنان (علیهالسّلام) فرمود: «لیکن ابغض النّاس الیک و ابعدهم منک اطلبهم لمعائب النّاس. باید دشمنترین مردم نزد تو و دورترین آنها از تو کسانی باشند که بیشتر در صدد یافتن خطاهای مردم هستند.»
🍃۱۱.۲ - بیاعتنایی به عیبجویان
راه دیگری که برای جلوگیری از اشاعه فحشاء وجود دارد بیاعتنایی به کسانی است که میخواهند با شایعه پراکنی و عیبجویی از دیگران از قبح و زشتی گناهان بکاهند و آن را در نظر مردم بیاهمیّت جلوه دهند. این قبیل افراد با ذکر عیوب دیگران جوّ جامعه را آلوده کرده و بدین وسیله برای تعمیم فساد و گسترش گناه زمینهسازی میکنند. پس اگر به سخن آنها ترتیب اثر داده نشود و در همه جا با بیاعتنایی مردم روبرو شوند ناگزیر دست از این کار زشت برداشته و بیکار خود میروند.
شخصی به نام محمد بن فضیل میگوید: خدمت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (علیهالسّلام) رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم، درباره یکی از برادران دینی من کاری را نقل میکنند که من آن را ناخوش دارم ولی هنگامی که از خود او سؤال میکنم انکار میکند با اینکه گروهی از افراد موثق و مورد اعتماد این خبر را برای من نقل کردهاند. حضرت فرمود: «یا محمّد کذّب سمعک و بصرک عن اخیک فان شهد عندک خمسون قسامه و قالوا لک قولا فصدّقه و کذّبهم، لا تذیعنّ علیه شیئا تشینه به، و تهدم به مروّته فتکون من الّذین قال اللّه فی کتابه «انَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَه فِی الَّذینَ امَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ فِی الدُّنیا وَ الاخِرَه؛
[۲۲]
ای محمد گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن و اگر پنجاه نفر به عنوان شاهد قسم یاد کردند و درباره او چیزی به تو گفتند ولی خود او انکار کرد به گواهی آنان ترتیب اثر مده، سخن او را بپذیر و گفته آنها را قبول مکن. سپس فرمود: مبادا چیزی را که مایه عیب و ننگ او و وسیله درهم کوبیدن شخصیت و شرف انسانی او میگردد منتشر کنی، زیرا در زمره کسانی قرار خواهید گرفت که خداوند درباره آنها فرموده است: «کسانی که دوست میدارند زشتیها در میان مؤمنان پخش شود برای آنها است عذابی دردناک در دنیا و آخرت.»
در حدیث دیگری امام باقر (علیهالسّلام) فرمود: «یجب للمؤمن علی المؤمن ان یستر علیه سبعین کبیره؛ هر مؤمنی وظیفه دارد هفتاد گناه کبیره را بر برادر مؤمن خود بپوشاند.»
حضرت علی (علیهالسّلام) میفرماید: «ایُّها النّاس، من عرف من اخیه وثیقه دین و سداد طریق فلا یسمعنّ فیه اقاویل الرّجال اما انّه قد یرمی الرّامی و تخطئ السّهام و یحیل الکلام، و باطل ذلک یبور، و اللّه سمیع و شهید.
اما انّه لیس بین الحقّ و الباطل الا اربع اصابع، فسئل علیه السّلام، عن معنی قوله هذا، فجمع اصابعه و وضعها بین اذنه و عینه ثمّ قال: الباطل ان تقول سمعت و الحقّ ان تقول رایت؛ ای مردم آن کس که نسبت به برادر دینیاش از لحاظ دین و مذهب سابقه خوبی سراغ دارد دیگر نباید به سخنانی که این و آن درباره او میگویند گوش فرا دهد. آگاه باشید، اثر زیان کلام از زیان تیر سختتر و بیشتر است، زیرا گاهی تیرانداز تیر میاندازد و تیرش به خطا میرود، اما کلام بیاثر نمیماند. اگر چه دروغ باشد و سخن باطل و نادرست فراوان گفته میشود. ولی سخنهای باطل نابود خواهد شد و گناه آن برای گوینده باقی میماند و خداوند شنوا و گواه است. بدانید بین حق و باطل بیش از چهار انگشت فاصله نیست. از امام (علیهالسّلام) درباره این سخن سؤال شد، حضرت انگشتانش را کنار هم گذاشت و میان گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم.»
🌸۱۲ - کلام پایانی
بیتردید، انسان نیاز دارد که عیبهای خویش را بازشناسد و در این راه باید از نظریات و انتقادات دیگران نیز بهره بگیرد و برای این کار به کسانی که به خلوص و صفای باطن آنها اطمینان دارد مراجعه کند.
از سوی دیگر، دوستانی که به قصد خیرخواهی، لغزشها و خطاهای دوست خود را یادآوری میکنند باید خیلی سرّی و خصوصی مراتب را به او تذکّر دهند، نه در انظار مردم.
اما اگر کسی به نام عیبزدایی و نصیحت، گناهان و عیوب مؤمنان را در میان مردم افشا کند به مصداق آیه شریفه «انَّ الَّذینَ یُحِبَّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَه؛ جزو کسانی خواهد بود که اشاعه فحشاء را دوست میدارند و چنین کسی در دنیا و آخرت به عذاب دردناک الهی دچار خواهد شد و در عظمت این گناه همین بس که خدای متعال در آخر آیه میفرماید: «وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ انْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛
[۲۳]
خدا میداند که آثار و عواقب ناگوار این گناه چیست و شما نمیدانید.»
۱.↑ مصطفوی، حسن، التحقیق، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸، اول، ج۸، ص۲۷۰.
۲↑ نراقی، مهدی، علم اخلاق اسلامی، (جامع السعادات) ترجمه جلال الدین مجتبوی، تهران، حکمت، ۱۳۶۶، دوم، ص۳۶۰.
۳↑ حقانی زنجانی، حسین، پژوهشی در ارزشهای اخلاقی، تهران، دانشگاه الزهرا، ۱۳۸۳، اول، ص۱۱۷.
۴↑ نراقی، مهدی، علم اخلاق اسلامی، (جامع السعادات) ترجمه جلال الدین مجتبوی، تهران، حکمت، ۱۳۶۶، ص۳۶۳.
۵↑ حقانی زنجانی، حسین، پژوهشی در ارزشهای اخلاقی، تهران، دانشگاه الزهرا، ۱۳۸۳، اول، ص۱۲۹.
۶↑ شیخ کلینی، اصول کافی، ترجمه جواد مصطفوی، تهران، علمیه الاسلامیه، بی تا، اول، ج۴، ص۵۸.
۷.↑ شفیعی مازندرانی، محمد، پرتوی از اخلاق اسلامی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۷۲، اول، ص۲۳۷-۲۳۳.
۸↑ حقانی زنجانی، حسین، پژوهشی از ارزشهای اخلاقی، تهران، دانشگاه الزهرا، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۲۰
۹↑ محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۹، دوم، ج۹، ث۴۲۱۶.
۱۰.↑ محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۹، دوم، ج۹، ث۴۲۱۶، ص۲۴۱.
۱۱↑ همزه/سوره۱۰۴، آیه۱-۲.
۱۲.↑ مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۱، دهم، ج۲۷، ص۳۱۱-۳۰۹.
۱۳.↑ طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه علی کرمی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۰، اول، ج۱۶، ص۱۳۶۳.۱۴.
↑۱۴ توبه/سوره۹، آیه۷۹.
۱۵.↑ مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۱، دهم، ج۸، ص۵۸-۵۵.
۱۶.↑ حجرات/سوره۴۹، آیه۱۲.
۱۷.↑ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۱، دهم، ج۲۲، ص۱۸۸-۱۸۷.
۱۸.↑ طباطبائی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، بیتا، ج۱۸، ص۴۸۴.
۱۹.↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۸۴.
۲۰.↑ نور/سوره۲۴، آیه۱۹.
سایت پژوهه.
سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «عیب جوئی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۶/۱/۱۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیباترین دعایی که شنیدم🤲🏻🌸...
به به چه دختری 🧕☺️
آدم حظ می کنه 🥰
#دختران_بهشتی
🛐 #اعمال فردا ۱۴ خرداد مصادف با
۲۵ذی القعده، روز دحوالارض
❣حرم
مطهر امام رضا(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) وقیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد
____🍃🖤🍃____
💎دعا برای سلامتی یادگار نبوت و ولایت صاحب الزمان (عج)💎
✨"بسم الله الرحمن الرحیم"✨
💗"اَللّـهُمَّ" كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَة وَفي كُلِّّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا برحمتک یا "ارحم الراحمین"💗
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 دعای فرج برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی موعود (عج)💎
✨"بسم الله الرحمن الرحيم"✨
💗"اِلـهي" عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاء وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ،
السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛"يا اَرْحَمَ الرّاحِمين"، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرین.💗
🌷🍀🌷🍀🌷
🌸امير المؤمنين عليه السلام :
✅بِالتَّعَبِ الشَّديدِ تُدرَكُ الدَّرَجاتُ الرَّفيعَةُ وَ الرّاحَةُ الدّائِمَةُ ؛
🌷درجات بلند و آسايش هميشگى، با سختىِ بسيار به دست مى آيد .
📚غررالحکم ؛ 4345
#حدیث_روز
@dokhtaranebeheshtiy
🕊💐🕊 ﷽ 🕊🍀🕊
📖 دعایی که در زمان غیبت باید هر روز خوانده شود👇🏻
📿 اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ،
🍃فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ،
📿 اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ،
🍃 فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ،
📿 اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ
🍃 فَاِنَّکَ اِنْ لَْم تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ .
♻️ دعای غریق ♻️
♡🌸 دعای تثبیت ایمان در آخرالزمان 🌸♡
💠 یا اَللَّهُ یا رَحْمن یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ
ثَبِّتْ قَلْبِیِ عَلی دِینک 💠
❤️💛 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 💚🧡
#صبحتبخیرمولایمن
🏝یا صاحبالزّمان!
میگوییم سلامتی و شفا
ولی شما معنی کنید فرج و گشایشتان!
میگوییم دارایی و وسعتِ رزق،
امّا مولای غریب، منظورمان ظهور و فرمانرواییِ شماست!
اگر خانواده و زندگیِ خوب میخواهیم، در حقیقت دلِ غمگینمان بهانهی شما را میگیرد ای مهربان پدر!
یا حجة الله!
ما را عفو کنید، که عمریست
نیازِ حقیقیمان را نفهمیدیم!
بر ما ببخشید که دینمان را مثل دنیامان به بازی گرفتهایم!
ببخشید که خودمان را اسیرِ حاجاتِ بیپایانمان کردیم و شما را این گونه به استیصال کشاندهایم!
شرمندهی شماییم
یا صاحبالزّمان!🏝
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#سالروزارتحالامامخمینیتسلیت