بررسی الگوی کنشگری و عاملیت زنانه در کتاب هدیه ای باشد برای تو
✍معصومه فاطمی
📰منتشر شده در روزنامه ایران
📆(دوشنبه۱۹تیر۱۴۰۲)
«هدیهای باشد برای تو» از جنس کتابهایی است که وقتی میخوانی خجالت میکشی از داشتههایی کهداری ولی آن را درست صرف نکردهای، از انسانهایی میگوید که با حداقل داشتهها، بزرگترین قدمها را برمیدارند، از آدمهایی که سختترین شرایط را با اراده و ایمان تغییر میدهند.
«هدیهای برای تو» از پشتیبانی جنگ روایت میکند؛ از زنان و مردان کاشانی که با حمایتهای خود به پیروزی در جنگ هشتساله کمک کردند.
کتابهای مربوط به پشتیبانی مردمی جنگ، به موضوعی میپردازند که کمتر شنیده و روایت شده و آن، نقش زنان در دفاع مقدس است. این مسأله در دورهای فقط از زاویه روایت همسران و مادران شهدا دیده میشد که اگرچه بسیار ارزشمند بود ولی اینها تنها بخشی از حضور زنان در جنگ بود. اما پس از کتاب «دا»، تحولی در پرداختن به روایتهای زنانه رخ داد و نقش زنان در پشتیبانی از جنگ و حضور در این جنگ روایت شد.
در بخش اول کتاب «هدیهای باشد برای تو»، به اهمیت حضور زنان در غائله کردستان و جنگ پرداخته میشود که زنان با کنشگری عمدتاً فرهنگی و خدماتی سعی میکنند فضای ملتهب کردستان را آرام کنند. بخشهای بعدی کتاب با عناوینی مجزا شده که برخی از آنها نامفهوم است و به تبع آن مشخص نیست چرا خاطرات در این فصول مجزا شده است. این بخشها به پشتیبانیهایی در زمینه تهیه لباس و مایحتاج جبهه، رسیدگی به خانوادههای جنگزده، کارآفرینی برای جنگزدهها و... پرداخته است؛ کمکهایی مثل دو تا تخممرغ، چند دانه گردو، یک پارچ شیر و یک قلک تا کمکهای چند تنی و چند میلیونی برجستگان شهر کاشان، نشان از باورمندی عمیق نسبت به انقلاب در دل پابرهنگان و ثروتمندان شهر دارد که همه اینها با سازماندهی ستاد و نقشآفرینی امام جمعه کاشان به بهترین شکل صورت گرفته است و الگویی برای کار پرثمر برای انقلاب است.
زنان که امکان حضور در جبههها را نداشتند مصرانه تلاش میکردند با پختن نان، تهیه انواع لبنیات، لباسدوزی، شستوشوی پتو و... به پیروزی و حمایت از انقلاب اسلامی کمک کنند.
کتاب توانسته دل را گاه محزون و گاه مسرور کند، گاه داشتههایت را به هم بریزد و گاه نداشتههایت را بسازد. در پی خاطرات 46راوی کتاب، اوج و فرودهایی وجود دارد، تکرار و شباهت برخی روایتها هرچند از جهت مستندات تاریخ شفاهی مفید است اما از جذابیت کتاب، میکاهد گرچه برای درک بهتر وقایع و تجربیات، همراهی و صبوری لازم است. البته نویسنده برای جلوگیری از تکرار سعی کرده است برخی روایتها را ادغام کند.
کتاب «هدیهای باشد برای تو»، نمونهای از همبستگی اجتماعی و فرهنگی مردم مذهبی و انقلابی شهر کاشان است که نظیر آن را در کتاب «حوض خون» در اندیمشک، کتاب «تنها گریه کن» در قم، کتاب «خیرالنساء» در روستای صَدخرو سبزوار و سرتاسر ایران میتوان دید. تبدیلکردن خانهها و مساجد به پایگاههای پشتیبانی جنگ، در واقع استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای مردمی به ظاهر کوچک برای بهبود وضعیت جنگ بود که در دوره کرونا نیز چنین تجربهای تکرار شد و برای همه مسائل اجتماعی، اقتصادی انقلابی قابل تکرار است. این کتاب به قلم محمد قاسمزاده در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
لینک
https://irannewspaper.ir/8228/11/50234
کانال نویسنده👇
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیزی گرین ، سیزده روز هست اعتصاب غذا کرده تا بتونه اقدامی اعتراضی بکنه در برابر حاکمیت کشورش، یعنی بریتانیا
چرا؟
چون بودجه بریتانیا صرف کشتار در فلسطین و حمایت از اسرائیل می شود
#کمی_تامل
ما چه کردیم؟
https://eitaa.com/dokhtarehavva
امام در صحیفه، در مورد اختلاف در جامعه و #وفاق می گویند و اینکه تا کجا وفاق خوب است و ....
از امام خمینی در مورد اختلاف نظرها در بین جریان های انقلابی سوال کردند و بنظرم پاسخ امام را کامل بخونید اینجا فقط بخشی از پاسخ را آوردیم
انگار برای همین روزهاست
📄نامه تحکیم برادری ۱۰/۸/۶۷
https://eitaa.com/dokhtarehavva
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به تو حسودی میکنم ، کاش بچه ها برای من بودند...
روایتی از زن فلسطینی که فرزندی ندارد اما مادر ۷ یتیم است
🔹«می الحداد»، بانوی فلسطینی ساکن اردوگاه آوارگان دیرالبلح، به رغم ناتوانی از فرزندآوری، پس از شهادت خانواده برادرش، سرپرستی فتحی و آدم دو برادرزاده خود را برعهده گرفته است.
🔹می الحدید می گوید: هميشه به عروسمان می گفتم به تو حسودی میکنم؛ دوست دارم اين بچهها فقط مال من باشند. همسر برادرم به من ميگفت: براي خودت، من كه جلوی تو را نگرفتهام؛ ولي وقت ازدواجشان باید به مادر داماد تحویلشان بدهی! خدا رحمتش کند، همیشه آرزوی دیدن دامادی فرزندانش را داشت.
🔹می الحداد با شوق و اشتیاقی وصف ناپذیر از آینده برادرزاده هایش میگوید: «حتي اگه چشمهایم را بخواهند، تقدیمشان میکنم، از خدا میخواهم به من کمک کند تا امانتدار خوبی باشم.»
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبتهای جالب یک زن آلمانی در یکی از شبکه های تلویزیونی آلمان در مورد تجربهاش از سفر به ایران و رسیدنش به درکی جدید از ایران و زنان ایران
https://eitaa.com/dokhtarehavva
دختر حوّا |
صوت نشست "استعمار زنان و مقاومت زنانه" ارائه: خانممعصومه فاطمی در این نشست نقش دشمن در جلوگیری ا
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان، از نشست "استعمار زنان و مقاومت زنانه ، دو تا کلیپ تهیه کردند👇👇👇
استعمار زنان.mp3
9.22M
🔰استعمار و مقاومت زنان
🔺🔺از پهلوی تا امروز
🎙سرکارخانم معصومه فاطمی
صوت کامل نشست "استعمار زنان و مقاومت زنانه"
@nehzatepishraft
https://eitaa.com/dokhtarehavva
جنبش های زنانه.mp3
7.84M
🔰خواستگاه جنبش های زنانه
🔺🔺از زن زندگی ازادی تا اسلام گرایی
🎙سرکارخانم معصومه فاطمی
صوت کامل نشست "استعمار زنان و مقاومت زنانه"
@nehzatepishraft
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ترانه را حتما ببینید
هرشب می خوابم...
درحالی که در امنیت و آزادی هستم...
#غزه
https://eitaa.com/dokhtarehavva
این دو روایت تاثر برانگیز را حتما و حتما بخوانید.
ما با کسی نجنگیدیم ولی توانمقاومت هم، در حکومت نبود، بنابراین در دو جنگ جهانی چنین روزگاری گذراندیم
هزینه سازش همیشه بیشتر از مقاومت هست
https://eitaa.com/dokhtarehavva
🔰 انجمن علمی پژوهشی مطالعات زن و خانواده معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گنبد کاووس برگزار می کند.|
🔆نشست علمی
« فلسفه حمایت از فلسطین»
❇️ استاد محترم: سرکار خانم مریم اردویی
⏳ زمان برگزاری: یکشنبه 27 آبان ماه 1403 ساعت 18
✅ لینک مجازی: http://b2n.ir/b64561
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
انجمن مطالعات زن و خانواده
https://eitaa.com/dokhtarehavva
تا حالا در موضوع حجاب، اقدام قانونی مورد حمله بود...
حالا می بینیم اقدام فرهنگی هم مورد حمله هست.
برای کلینیک می شد اسم بهتری گذاشت، ولی نمیشه نشنیده و ندیده، همگام با دشمن #کلینیک حجاب مورد حمله باشه
https://eitaa.com/dokhtarehavva
اندر حکایت برخی نقدهای "علمی" بر کلینیک ترک بیحجابی
دقیقا نمیدانم این ایده در التیام زخم بیحجابی بر بدنه جامعه واقعا کارآمدی کافی خواهد داشت یا نه. اما این را میدانم که هیچ کاری بیعیب و نقص نیست. وقتی ایدههای سلبی مطرح شد گفتند مسئله بیحجابی با کار سلبی حل نمیشود باید کار ایجابی کرد. گفتند با بگیر و ببند حل نمیشود باید کار فرهنگی کرد. همانهایی که این را گفتند و میگویند از سیاسیون تا دانشگاهیان تا حوزویان هیچکدام هیچ کار فرهنگی و ایجابی نکردند بلکه هیچ ایدهای هم نداشتند و ندارند. آنقدر بر سر ایده کار سلبی کوفتند تا معضل بیحجابی به پدیده عریانی و کشف حجاب به کشف لباس افزایش وخامت یافت. گفته بودیم چنین میشود گفتند بدبینانه نگاه میکنی!
امروز که یک کسی خواسته یک کار ایجابی انجام دهد حال اسمش هر چه باشد به اسمش اشکال میکنند. گویا مسئله این عزیزان اساسا آن است که هر کاری در زمینه حجاب باید در نطفه خفه شود.
عزیزی فرموده است این نحوه اسم گذاری سوءاستفاده از علم است. علم که بازیچه نیست! درست فرموده علم بازیچه نیست اما علم همواره ایدئولوژیک است. متخصصین فلسفه علم این را به خوبی و بهتر از علم زدگان میدانند که علم منهای ایدئولوژی وجود خارجی ندارد. علم روانشناسی و روانپزشکی که همجنسبازی را بدون هیچ پشتوانه پژوهشی و برخلاف حجم زیادی پژوهشهای علمی بهنجار تلقی کند به قول مککانگی یک علم اومانیستی است. این تلقی که علم بیطرفی ایدئولوژیک دارد نزد فلاسفه علم خندهدار و کودکانه است. عزیزان گویا به این نکته توجه ندارند.
عزیز دیگری فرموده است که حجاب ربطی به سلامت روان ندارد! یا للعجب! چرا وقتی اولین کشف حجاب علنی اتفاق افتاد آن را ناشی از فشار روانی به علت تنشهای اجتماعی و سیاسی دانستید؟ و چرا وقتی زنی در دانشگاه عریان شد او را بیمار روانی خواندید و بستریاش کردید؟ یک بام و دو هوا که نمیشود عزیزان من! یا کشف حجاب ربطی به سلامت روان ندارد یا دارد. نمیشود هروقت به نفع جریان سازمانیافته بیحجابی باشد ربط داشته باشد و هروقت به ضرر جریان بیحجابی باشد ربط نداشته باشد!
چگونه است که شما همه عادات و جزییات سبک زندگی هر فرد را با سلامت روانی او مرتبط میدانید اما رفتار مهمی مانند حجاب و بیحجابی را که تعیین کننده بخش بزرگی از سبک زندگی فرد است مرتبط با سلامت روانی ندانید.
عزیزنی هم که میدانم دغدغه حجاب را دارند میفرمایند این اسم مناسب نیست و دافعه دارد. شاید درست میفرمایند شاید هم نه! اما بیایید کمک کنید نه آنکه بنشینید بالای گود و بگویید لنگش کن. ایراد گرفتن آسان است، شما میخواهید چه کنید یا چه کردهاید؟
به هر سه گروه عرض میکنم کمی هم انصاف خوب است!
https://eitaa.com/SAmarashi
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنان ستون اصلی مقاومت مردمی در غزه هستند
ببینیم این روزها زنان غزه ای چطور برای تهیه لباس گرم دست به ابتکار زدن. همغم داره و همحماسه
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صهیونیستها برادر کوچکش را شهید کردند، کودک بیگناهی که حتی فرصت نکرد شکلاتش را بخورد😥
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡
ایده عملیاتی| پویش اجازه ندهیم برندهای صهیونسیتی وارد خانه هایمان شود. ما هم برند اسرائیلی نمیخریم و برای نخریدن بقیه هم تلاش میکنیم. #مقاومت_زنانه https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متاثر شدن جراح سرشناس انگلیسی، هنگام سخنرانی درباره جنایات اسرائیلیها علیه کودکان غزه
🔶 نظام مامود، جراح مشهور انگلیسی، هنگام شهادت در پارلمان انگلیس درباره پهپادهای اسرائیلی که بعد از هر بمباران در غزه برای شلیک به کودکان وارد آن منطقه میشوند بغض میکند.
https://eitaa.com/dokhtarehavva
یهودیت و اسرائیل.. استاد مریم اردویی.m4a
25.83M
برای مبلغین و معلمین...
⬅️ آشنایی با قدس و فلسطین و ارزش و اهمیت آن
⬅️تاریخچه ی اسرائیل
⬅️چرا جنگ؟ چرا مقاومت؟
ارائه:خانم اردویی
https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مادرها و پسرها چقدر عاشقند....
مادر شهید لبنانی:میدانستم آخرین دیدار با فرزندم است و به او گفتم میخواهم نزد حضرت زهرا (س) شفیعم باشی.
ما معنی «لبیک یا حسین» که سید حسن نصرالله گفت را از عمق وجود میفهمیم
.
https://eitaa.com/dokhtarehavva
حمایت از طرح تپش🤩
اگر دلت برای ترویج خواندن بیانات رهبری می تپه می تونی به ما تو طرح تپش کمک کنی
کلا پنج میلیون تومن نیاز داریم و تو حتی میتونی با ۲۰ هزار تومن، به ما کمک کنی،
اگرمبلغی اضافه بیاد حتما برای ترویج خواندن بیانات رهبری هزینه میشه
برای حمایت روی شماره کارت بزن، خودش کپی میشه👇
6063731176480326عاطفه محمدباغبان برای اطلاعات بیشتر اینجا بزن و سوال کن
🔰انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
🔆 کارگاه تخصصی «کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش های کلامی»
❇️ با حضور استاد سرکار خانم دکتر فاطمه فاطمی
💎مهلت ثبت نام: 2 آذر ماه 1403
لینک ثبت نام:
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
🔴(تعداد شرکت کنندگان محدود می باشد)
🕕 تاریخ برگزاری: شنبه 3 آذرماه 1403 ساعت 10- 12
(فقط به صورت حضوری)
🔆مکان: ساختمان کتابخانه، طبقه سوم
https://eitaa.com/dokhtarehavva
بهمناسبت قطعنامه ی بی شرمانه ای که در سازمانملل علیه ایران تصویب شد،
به یاد یادداشت " حجاب انرژی هسته ای فرهنگی" افتادم این یادداشت را خبرگزاری مهر و چندین خبرگزاری دیگر منتشر کردند.
کاش می فهمیدیم هم حجاب و هم انرژی هسته ای بهانه ای برای مواجهه با انقلاب اسلامی است.
و اگر ما کوتاه بیایم آنها کوتاه نمی آیند. و سنگر به سنگر پیش روی می کنند.
https://eitaa.com/dokhtarehavva
حجاب انرژی هسته ای فرهنگی
انرژی هستهای مثل دیواری بود که هرگاه ایران، از اهمیت آن دل برید و دیوار را کوتاه کرد، دست مخالفان به تعدی به دیوار پشت آن دراز شد مثل تعدی به حق موشکی که بارها مورد اعتراض غربیها قرار گرفته است «میگویند ما با سلاح هستهای مخالفیم؛ دروغ میگویند؛ این هم مسئلهشان نیست؛ شاید بسیاری از آنها یا همهی آنها میدانند که ما دنبال سلاح هستهای نیستیم؛ [آنها] حتّی با سلاح متعارف ما مخالفند، با امکانات دفاعی ما مخالفند؛ میخواهند مؤلّفههای قدرت را از ایران بگیرند؛ وَالّا اصل نیاز کشور به غنیسازی یک امر مسلّمی است ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری»
حذف انرژی هستهای مثل جنجال اجتماعی برای حجاب، راهبرد دشمن نبود بلکه وسیلهای برای تضعیف انقلاب اسلامی و مؤلفههای قدرت انقلاب اسلامی بود. تا جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند.
در این سالها قوت و ضعف دولتها در برابر حقوقی مثل حجاب یا انرژی هستهای، توجه و عدم توجه به توان داخلی برای حل این گونه مسائل و همچنین توجه یا عدم توجه به ارزشها و شعارهای انقلاب اسلامی موجب رشد یا عدم رشد ما در حجاب یا انرژی هستهای شده است.
در موضوع حجاب تا زمانی که دلهای مسئولین لرزان باشد نمیتوانند مردم را همراه کنند و توان داخلی را برای مقابله با ضد ارزشها فعال کنند بلکه وادادگیها اوج میگیرد و رسانه دشمن غلبه بر بخشی از افکار عمومی پیدا میکنند.«[دشمن] برای خود حق مداخله در امور بقیهی انسانها و بقیهی ملتها قائل است، آنچه برای او ارزش محسوب میشود بایست همه در دنیا تسلیم بشوند قبول بکنند و گردن بنهند اگر چیزی که او ارزش میداند دیگران قبول نداشتند این به خودش حق میدهد در کار آنها دخالت کند به آنها تحمیل کند (۱۳۹۲/۸/۲۹)
✍ معصومه فاطمی
مطالعه یادداشت کامل "حجاب انرژی هسته ای فرهنگی"
https://eitaa.com/dokhtarehavva
نشست «ضرورت الگوبرداری نسل جدید از سبک زندگی فاطمی»، فردا یکشنبه در خبرگزاری ابنا برگزار میشود
ارائه توسط:
فاطمه عرب زاده(استاد جامعه الزهراء)
معصومه فاطمی(پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان)
🔹 یکشنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰
به صورت حضوری: قم، بلوار جمهوری، نبش کوچه شش، مجمع جهانی اهلبیت(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات خبرگزاری ابنا
مجازی: از طریق لینک زیر و به صورت پخش زنده از آپارات، قابل مشاهد خواهد بود:
https://www.aparat.com/Abna/live
https://eitaa.com/dokhtarehavva