eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
779 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
✍️ گشایش فلسفی در تنگنای تکفیر 👤مرتضی ابراهیم‌پور خرمشهری 📌برش‌هایی از یادداشت: 🔹۸ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ رياض میزبان همایش بین‌المللی بود. برخی از سخنرانان و میهمانان همایش، از نظریه‌پردازان فلسفه در دانشگاه‌های مهم جهان از جمله دانشگاه پرتوریا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه تورین، موسسه مطالعات داده‌های شرق و آفریقایی در دانشگاه لندن، دانشگاه قاهره، دانشگاه ملک سعود و… بودند. 🔹مایکل سندل، فیلسوف برجسته و شناخته‌شده آمریکایی از جمله افراد دانشگاهی بود که در این رویداد سه‌روزه در ریاض شرکت کرد. سندل به یک داستان باستانی چینی در مورد گرفتاری حاکمی اشاره کرد که پدرش را قاتل یافت. مضمون این داستان واضح بود و به نوعی با نقل این داستان به جریان قتل و نقش ولیعهد محمد در آن اشاره می‌کرد. 🔹پیش از همایش سعودی‌ها، در نوامبر گذشته و مصادف با روز جهانی فلسفه، جمعی از فیلسوفان، سخنرانان و متخصصان عرب در حوزه فلسفه و علوم انسانی را با هدف «برجسته‌سازی تفکر فلسفی» در همایش بین‌المللی فلسفه در فجیره گرد هم آورد. 🔹 سعودی سال گذشته تدریس برنامه درسی فلسفه را به منظور «نفی و ترویج در جامعه» تصویب کرد، اما در کمال تعجب درس «»، که یک موضوع فلسفی است، به معلمانی غیرمتخصص از رشته‌های معارف اسلامی، مطالعات اجتماعی و زبان عربی سپرده شد! 🔹همایش بین‌المللی فلسفه در عربستان سعودی با هدف تشویق تفکر انتقادی، در کشوری برگزار شد که در آن شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سلمان العوده، عوض القرنی، رائف بدوی و بسیاری دیگر به دلیل ابراز عقاید مخالف زندانی شده‌اند و برخی همچون موسی القرنی در همان زندان جان داده‌اند. 🔹دهه‌هاست که عربستان بر اساس فتوا‌ها و تصمیمات مقامات دینی این کشور از جمله «اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء» وابسته به هیئت عربستان، تدریس فلسفه در تمامی مراحل تحصیلی حتی دانشگاه‌ها را ممنوع کرده است. از این گذشته، شیوخ سعودی همچون ابن عثیمین و صالح الفوزان هر گونه آموزش و تعلیم فلسفه را مذموم و فتوا به آن داده‌اند و عبدالمحسن الزامل ابن سینا و فارابی را کرده است. 👈 متن کامل این یادداشت را از اینجا دنبال کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🔻 بودیسم سیاسی: درگیری مذهبی و قومی در سریلانکا
💢 بودیسم سیاسی: درگیری مذهبی و قومی در سریلانکا ✍🏼 إسلام المنسي 🔹اضاءات: در سال‌های اخیر شاهد موجی از تندرو بوده است که بر مسلمان که حدود یک دهم جمعیت را تشکیل می‌دهند و دومین اقلیت بزرگ بعد از (٧٠ درصد جمعیت) هستند، سایه منفی انداخته است. 🔹معمولاً به دنبال هرگونه حادثه یا اختلاف بین یکی از و یک بودایی، امواج خشمگین خشونت علیه اقلیت مسلمان به راه می‌افتد. یک تصادف ساده رانندگی مانند تصادف دوچرخه با عابر پیاده ممکن است منجر به خشونت و آتش زدن خانه‌ها و بازارها شود. برخی تجمعات و ناآرامی‌ها ممکن است فقط به دلیل انتشار شایعه‌ای توسط یک شهروند مبنی بر حمله مسلمانان به یک معبد یا مجبور کردن شهروندان به گرویدن به اسلام به وجود بیاید و گروه‌های بودایی افراطی در پاسخ شروع به بسیج حامیان خود کنند. 🔹اگرچه مقامات اقداماتی مانند استقرار پلیس ضد شورش، دستگیری برخی از مهاجمان و اعمال مقررات منع آمدوشد در مناطق ناآرام را برای متوقف کردن خشونت‌ها انجام داده‌اند، اما اعضای اقلیت موجود، پلیس را به چشم‌پوشی از خشونت و حملات علیه مردم، متهم می‌کنند. 🔹قانون اساسی به بودیسم و مذهب که اکثر مردم از آن حمایت می‌کردند، جایگاه ویژه‌ای اعطا کرده است. در بحبوحه رقابت‌های سیاسی، عامل فرقه‌ای در بسیج مردمی نقش مهمی دارد و رهبران ملی با رهبران مذهبی تراوادا هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. 🔹همین امر شدت مبارزات فرقه‌ای در سریلانکا را تشدید کرد؛ در سال ٢٠١٢ گروه «بودو بالاسینا» (نیروی بودایی) شکل گرفته و کمپین‌هایی علیه پوشش اسلامی، شرعی پرندگان و حیوانات و تحریم مغازه‌های «غذای » و دیگر فعالیت‌های تجاری اقلیت مسلمان سازماندهی شد. علاوه بر آن رویدادهایی برگزار شد که نسبت به احتمال افزایش تعداد مسلمانان و تغییر ساختار جمعیتی هشدار می‌دهد. 🔹در زمان رئیس جمهور سابق مایتریپالا سیریسنا، ثيرو رهبر سازمان سیاسی بودایی‌ها، به دلیل فعالیت‌های دستگیر شد. اما تنها چند ماه و پس از فشارهای عمومی و در پی بمب‌گذاری‌های معروف در آوریل ٢٠١٩ توسط سازمان تروریستی داعش که منجر به کشته شدن حدود ٢٥٠ نفر شد، آزاد گردید. این حمله تروریستی یک نقطه سیاه در تاریخ کشور بود، چرا که پس از این اتفاق، حملات به مسلمانان شدت گرفت. 🔹پس از آزادی ثیرو، وی خواستار سرنگونی نظام و جایگزینی آن با نهادی به نمایندگی از هویت مردم سینهال شد و از راهب آتورالی راتانا، عضو پارلمان و مشاور رئیس جمهور، خواستار برکناری یک وزیر و دو فرماندار مسلمان شد و شروع به اعتصاب غذا کرده و تهدید کرد که تا زمانی که به خواسته او پاسخ داده نشود به این اعتصاب ادامه خواهد داد. همین باعث شد تمام ٩ وزیر مسلمان دولت و فرمانداران دو استان برای جلوگیری از تشدید تنش استعفا دهند. 🔹چند ماه بعد، گوتابایا راجاپاکسا، وزیر دفاع سابق، با حمایت راست‌گرایان بودایی، با ٥٢ درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و رقیب اصلی خود، ساجیت پرماسادا، که توسط اقلیت‌هایی مانند مسلمانان و تامیل‌ها حمایت می‌شد، در نوامبر ٢٠١٩ شکست خورد. 🔹بسیاری از نظامیان متهم به جنایات جنگی تحت حاکمیت راجاپاکسا به مناصب ارشد دولتی رسیدند و نفوذ راست بودایی، نزدیک به دولت راجاپاکسا، افزایش یافته و خواستار آن شدند که سریلانکا یک «دولت بودایی سینهالی» شود و در صورت عدم تحقق این مسأله تهدید به جاری کردن «رودخانه‌های خون» کردند. 🔹راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا یک کمپین امنیتی علیه مسلمانان به راه انداخت و صدها نفر از آنها، به ویژه رهبران احزاب سیاسی و فعالان حقوق بشر را دستگیر کرد. وی با هندوهای نیز همین کار را کرد و در پی این اقدامات، دو اقلیت مسلمان و تامیل تظاهرات مشترکی در جهت برقراری عدالت و آزادی زندانیان متهم به برپا کردند. 🔹با توجه به بحران کرونا، تندروها با سازماندهی تظاهراتی خواستار جلوگیری از دفن مردگان مسلمان و لزوم سوزاندن اجساد آنان برای جلوگیری از نفوذ بیماری به آب‌های زیرزمینی شدند. در مقابل اقلیت مسلمانان نیز تظاهراتی را برای جلوگیری از سوزاندن مردگان خود سازماندهی کردند. 🔹در فوریه گذشته، عمران خان، نخست‌وزیر از سریلانکا بازدید کرد و از دولت خواست که به آیین‌های مذهبی مسلمانان احترام بگذارد. ماهیندا راجاپاکسا در پاسخ به آن اعلام کرد که مسلمانان اجازه خواهند داشت مردگان خود را دفن کنند، اما این تصمیم روز بعد لغو شد و این تراژدی به دلیل فشارهای جنبش تندرو بودایی که از رئیس جمهور حمایت سیاسی می‌کند، ادامه یافت. 🔹در اکتبر گذشته، رئیس جمهور راجاپاکسا کارگروهی را برای تهیه لایحه «یک کشور، یک قانون» تشکیل داد که قوانین مسلمانان را ملغی می‌کند. ثیرو، رهبر سازمان بودایی افراطی، به رهبری این کارگروه منصوب شد. @dolatedin
🔻 کریسمس در عراق؛ افزایش جلوه‌های جشن کریسمس در میان مسلمانان
💢 کریسمس در عراق؛ افزایش جلوه‌های جشن کریسمس در میان مسلمانان 🔹دویچه وله: با وجود کاهش تعداد در ، خیابان‌های بغداد اکنون با درختان تزئین شده است. دلیل افزایش بیش از پیش جشن کریسمس میان مسلمانان عراق با وجود مخالفت برخی روحانیون چیست؟ 🔹شش سال پیش، خلود خرطوم، روزنامه‌نگار عراقی با اهدای درخت کریسمس پلاستیکی کوچک و هدایایی برای کودکان خردسالش در روستای خود در نزدیکی شهر کربلا، غوغایی در عراق به پا کرد. 🔹او در گفت‌وگو با دویچه وله گفت: «بچه‌ها به خاطر تزئینات، چراغ‌ها و هدایا آن را دوست داشتند، سپس همسایه‌هایم آمدند و از آن خوششان آمد.» 🔹با این حال، در طی این سال‌ها جشن کریسمس در عراق به یک منظره رایج تبدیل شده است. خلود می‌گوید که همسایگان او جشن‌های کریسمس را برگزار و بسیاری از آنها درخت کریسمس را جلوی خانه‌های خود می‌گذارند. 🔸افزایش جشن‌ها 🔹جشن کریسمس تنها به همسایگان و نزدیکان خلود ختم نشد، بلکه روزنامه‌نگار عراقی متوجه افزایش روزافزون جشن کریسمس توسط بین النهرین شد. 🔹وی می‌گوید: «چند سال پیش، تزئینات درخت کریسمس و چیزهای دیگر در مغازه‌های محله‌های مسیحی‌نشین مانند الکرادة یا الجادریة در بغداد به فروش می‌رسید، اما اکنون در سراسر شهر رایج شده است.» 🔹وی افزود که جشن کریسمس در مناطق نشین جنوب عراق افزایش یافته است و خاطرنشان کرد که معلمان مدرسه برادرزاده‌اش در شهر کربلا، درخت کریسمس بزرگی برپا کرده‌اند. 🔹به نظر می‌رسد صحبت‌های خلود به واقعیت تبدیل شده است، زیرا شورای شهر بغداد درختان کریسمس را در تقاطع خیابان‌ها قرار داده و هتل‌ها و رستوران‌های بزرگ با نمادهای کریسمس تزئین شده‌اند. 🔹وب سایت عراقی "شفق نیوز" گزارش داد که فروش درختان کریسمس و بابانوئل امسال بی‌سابقه و با مشارکت قابل توجهی همراه بوده است. این سایت ادامه داد که جشن کریسمس امسال در عراق بیش از هر سال دیگر در حال برگزاری است. 🔸تعطیلات رسمی 🔹شایان ذکر است که دولت عراق در سال ٢٠١٨ تصمیم گرفت کریسمس هر سال (٢٥ دسامبر) را تعطیل رسمی در نظر بگیرد. 🔹علی رغم تجلی فزاینده جشن کریسمس در عراق، اما این دلیلی بر افزایش تعداد مسیحیان نیست، زیرا مسیحیان عراق هنوز در معرض تهدید هستند. 🔹بر اساس آخرین سرشماری جمعیتی که توسط دولت عراق در سال ١٩٨٧ انجام شد، تعداد مسیحیان عراق در حدود ١.٤ میلیون نفر بوده‌ است، اما با گذشت این سال‌ها، تعداد مسیحیان در عراق به دلیل موج‌های فزاینده به جهت آزار و اذیت یا بحران‌های سیاسی و نگرانی‌های امنیتی، کاهش یافته است. 🔹با توجه به این موضوع، برخی معتقدند که بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار مسیحی عراق را ترک کرده‌اند، در حالی که برخی معتقدند این تعداد غیر واقعی است. 🔸کریسمس.. جشنی با طعم سیاسی 🔹با همه این حرف‌ها، سؤالات زیادی در مورد دلیل افزایش محبوبیت جشن کریسمس در «عراق» و البته در «این زمان» وجود دارد؟ 🔹این امر را می‌توان تا حدی به و گسترش پلتفرم‌های و همچنین بازاریابی فزاینده بازی‌های کودکان و فیلم‌های مرتبط با کریسمس نسبت داد. 🔹عمرو علی، جامعه‌شناس دانشگاه آمریکایی قاهره می‌گوید که کریسمس، مانند روز ولنتاین، به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. 🔹او در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ گفت: «جشن گرفتن این مناسبت‌ها راهی برای جوانان عرب شده است تا آنچه را که به عنوان یک سنت مترقی اروپایی یا یک جشن عاشقانه می‌دانند را جشن بگیرند.» 🔹اسقف اعظم کلدانی اربیل می‌گوید: «در جریان سفر فرانسیس به عراق در ژوئیه گذشته، مسلمانان زیادی در پذیرایی و جشن استقبال از او شرکت کردند.» 🔹وی معتقد است که افزایش برگزاری جشن کریسمس توسط عراقی‌ها یک چیز مثبت است و ممکن است به نفع بهبود وضعیت اقلیت مسیحی باشد. 🔸انتقادهای روحانیت 🔹با وجود محبوبیت روزافزون جشن کریسمس در عراق، با این حال، برگزاری این جشن توسط مسلمانان، مورد انتقاد برخی از روحانیون قرار گرفته است. 🔹عمده این انتقادات مربوط به شرکت مسلمانان در مهمانی‌های کریسمس، سرو در آن مهمانی‌ها و استفاده از نمادهای مرتبط با مسیحیت است. @dolatedin
🔻 بازسازی و بازگشایی مسجد تاریخی ایاصوفیه در ادیرنه در مرز ترکیه و یونان
⭕️ بازسازی و بازگشایی مسجد تاریخی ایاصوفیه در ادیرنه در مرز ترکیه و یونان 🔹سی‌ان‌ان ترکی: روز جمعه، «مسجد شریف » در ادیرنه، در مرز ترکیه و ، را پس از اتمام بازسازی افتتاح کرد. 🔹این یک ی بیزانسی قرن دوازدهم بوده است که در سال ۱۴۵۶م پس از فتح این مکان توسط مسلمانان، توسط محمد فاتح به «مسجد فتح» تغییر کاربری یافت. 🔹، رئیس ترکیه در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت: «پس از بازگشایی سال گذشته مسجد ایاصوفیه در استانبول، امروز دوباره در اینجا برای بازگشایی مسجد ایاصوفیه در ادیرنه یکدیگر را ملاقات می‌کنیم.» 🔹این بنای تاریخی به دلیل آسیب‌های جدی ناشی از زلزله ۱۹۶۵م مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، اما پس از ۵۶ سال مرمت شد و توسط علی ارباش با برگزاری در آن بازگشایی شد. 🔹ارباش طی سخنانی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی فرهنگی است که بر مسجد متمرکز است، اظهار داشت: «چند ماه پیش، ما از کشورهای بالکان دیدن کردیم. آنجا هرگاه چشمان‌مان مناره‌ای می‌دید، قلبمان شروع به تپیدن می‌کرد». ✍️ ملاحظه: شهر ادیرنه پیش از فتح قسطنطنیه توسط محمد دوم، به مدت ۹۲ سال پایتخت عثمانی‌ها بوده است. از این رو جایگاه مهمی در تاریخ و هویت دولت و مردم ترکیه یافته است. 🔸روز پنج‌شنبه، فاطما آکسال، رئیس کمیسیون فرصت‌های برابر زنان و مردان و معاون حزب عدالت و توسعه در ادیرنه، در بیانیه‌ای برای بازگشایی این مسجد گفت: «ما در حال برداشتن یک گام بزرگ دیگر در جهت تبدیل شهر مرزی خود یعنی ادیرنه، که سال‌ها به عنوان پایتخت امپراتوری بوده و میزبان بسیاری از میراث تاریخ و تمدنی ما است، به یکی از شهرهای پیشرو در گردشگری فرهنگی در ترکیه هستیم.» 🔸گرچه رسانه‌های یونانی، همچون گریک سیتی تایمز، در راستای اختلافات خود با ترکیه، خبر بازگشایی این مسجد را با عنوان «تغییر کاربری کلیسایی دیگر در شب کریسمس» رسانه‌ای کردند، اما حقیقت آن است که از این بنای تاریخی در پی زلزله ۱۹۶۵م، مخروبه‌ای بیش باقی نمانده بوده است و از این گذشته پیش از این زلزله نیز این بنا برای بیش از ۵ قرن کاربری مسجد داشته است. @dolatedin
🔻 «ما ۲۰٪ بودیم و الآن کمتر از ۲٪ هستیم»؛ حملات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به مسیحیان قدس اشغالی
💢 «ما ۲۰٪ بودیم و الآن کمتر از ۲٪ هستیم»؛ حملات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به مسیحیان قدس اشغالی 🔹رصیف22: در حالی که تلاش‌های برای بیرون راندن فلسطینی از اشغالی و جابجایی اجباری آنها ادامه دارد، بیرون راندن جمعیت غیر یهودی تنها به محدود نمی‌شود، بلکه فلسطینی در قدس را نیز شامل می‌شود. این امر فریاد دادخواهی بسیاری از رهبران مسیحی بلند کرده است. 🔹بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷، ۹۰۱۳۰۰ نفر در قدس سکونت داشته‌اند که شامل حدود ۳۴۲ هزار شهروند عرب در قدس شرقی، حدود ۳۴۵ هزار یهودی در قدس غربی و ۲۱۵ هزار یهودی ساکن در قدس شرقی بوده است. حضور مسیحیان به ۱۵۸۰۰ نفر محدود شده است (۱۲۶۰۰ مسیحی عرب، ۳۲۰۰ مسیحی غیر عرب). 🔹از سال ۲۰۱۲، همزمان با تشدید حملات علیه جوامع مسیحی و مقدسات در قدس، کلیساهای اورشلیم بارها خواستار کمک در برابر تلاش‌های اسرائیل برای "تضعیف" حضور مسیحیان در شهر شده‌اند. با این حال، حملات و توطئه‌های اخیر علیه آنها "بی‌سابقه" و به ویژه نگران‌کننده تلقی می‌شود. 🔸"ارعاب مسیحیان" و "هتک حرمت" مقدسات آنها 🔹فرانچسکو پاتون، مسئول اماکن مقدس مسیحیان در قدس در مقاله‌ای با عنوان "مسیحیان قدس در خطر انقراض هستند"، گفت: «افراط‌گرایان اسرائیلی جنگی فرسایشی را علیه مومنان صلح‌طلب که مایل به جنگ نیستند به راه انداخته‌اند و ما برای زنده ماندن به کمک‌های خارجی نیاز داریم.» 🔹وی توضیح داد، در حالی که قدمت حضور مسیحیان در به بیش از دو هزار سال می‌رسد، اما اکنون در معرض تهدید بوده و آینده ما در خطر است. این در حالی ست که ما ۲۰٪ از جمعیت قدس را تشکیل می‌دادیم، اما امروز جامعه مسیحی کمتر از ۲٪ است. 🔹پاتون گروه‌های محلی را متهم کرد که با تکرار جنایت‌های نفرت‌انگیز و حمله به کشیش‌ها، راهبان و عبادت‌کنندگان، زندگی بسیاری از مسیحیان را غیر قابل تحمل کرده‌اند. 🔹روزنامه تایمز اسرائیل این را تایید می‌کند که فعالان افراطی یهودی در طول سال‌های متمادی، به همان شکلی که مناطق مسلمانان را هدف قرار داده‌اند، اماکن مسیحیان در قدس و دیگر مناطق را نیز تخریب کرده‌اند. 🔹۱۶ دسامبر، پدرسالاران و روسای کلیساهای مسیحی در قدس از دولت‌های اسرائیل، فلسطین و اردن درخواست کردند تا در برابر گروه‌های رادیکال که جوامع محلی مسیحی را تهدید می‌کنند، بایستند. 🔹رهبران کلیسا در قدس در بیانیه خود به حملات فیزیکی و لفظی به کشیشان، حمله به کلیساها، و اقدامات خرابکارانه و هتک حرمت مقدسات، به عنوان "سوءاستفاده‌های مستمر از سال ۲۰۱۲" اشاره کردند. 🔹رهبران مسیحی هدف از این کارها را کاهش حضور مسیحیان از طریق خرید املاک استراتژیک آنها در محله‌های مسیحی‌نشین، قراردادهای فروش غیرعمومی، برنامه‌ریزی برای اخراج ساکنان از خانه‌های‌شان و ایجاد مانع بر سر مسیرهای زیارتی تاریخی بیان کرده‌اند. 🔹اگرچه نام آن به طور علنی در بیانیه ذکر نشده است، اما این اتهام به برنامه‌های سازمان صهیونیستی "Ateret Cohanim" مربوط می‌شود که پس از خرید املاک و مستغلات از مالکان غیر یهودی، تلاش می‌کند تا شهر قدیمی و محله‌های مختلف قدس شرقی را از ساکنان یهودی پر کند. 🔹جاستین ولبی اسقف اعظم بریتانیایی کانتربری و حسام نائوم اسقف اعظم انگلیکن اورشلیم در مقاله‌ای مشترک نسبت به تلاش هماهنگ برای ایجاد وحشت و اخراج مسیحیان هشدار دادند. آنها بر این باورند که افزایش جوامع شهرک‌نشین اسرائیلی و محدودیت‌های حرکتی مرتبط با دیوار حائل که توسط اسرائیل برپا شده است، انزوای روستاهای مسیحی را عمیق‌تر کرد. 🔸پژواک‌های گسترده 🔹درخواست‌های پی در پی مسیحیان اورشلیم، همدردی گسترده‌ای را از سوی جامعه کلیساهای جهانی برانگیخت؛ "شورای جهانی کلیساها" که نماینده ۳۴۹ کلیسا است، حمایت خود را از آنها اعلام و در بیانیه‌ای بر لزوم احترام و قدردانی از مسیحیان در جهان تاکید و گفت: «سرزمین قدس به عنوان بخشی از میراث و آینده منطقه است.» "سازمان کلیساهای صلح" در خاورمیانه، مستقر در ایالات متحده، نیز به نوبه خود بر اهمیت جوامع مسیحی در سرزمین مقدس تأکید کرد. 🔹بر اساس تحقیقات اخیر بنیاد بین‌المللی قدس که در اوایل ماه جاری میلادی انجام شد، اسرائیل چندین مسیر همزمان را برای اراضی اشغالی دنبال می‌کند: مسیر یهودی‌سازی مذهبی شهر، از جمله بناهای مذهبی، فرهنگی و شهری، مسیر ایجاد هویت یهودی برای قدس، مسیر یهودی‌سازی جمعیتی و مسیر یهودی‌سازی زندگی مردم از نظر آموزش، بهداشت، نهادهای اقتصادی و مدنی. 🔹این تحقیق در مورد خطر آوارگی جمعیت فلسطینی، مسلمانان و مسیحیان، از محله‌هایی مانند و سیلوان و غیره، به بهانه مالکیت بر خانه‌ها یا زمین‌های خود در چند دهه پیش، یا به بهانه منافع عمومی، هشدار داده و آن را خطرناک‌ترین ابزار طرح یهودی‌سازی قدس برشمرد. @dolatedin
🔻 تغییر رویکرد‌های احتمالی نهضت العلماء در پی انتخاب یحیی خلیل ثقوف
⭕️ تغییر رویکرد‌های احتمالی نهضت العلماء در پی انتخاب یحیی خلیل ثقوف 🔹استریتس تایمز: یحیی خلیل ثقوف که به عنوان "نماد نسل جدید" شناخته می‌شود، به عنوان رئیس (NU)، سازمان اسلامی بانفوذ و بزرگترین سازمان اسلامی جهان انتخاب شد. 🔹 ثقوف ٥٥ ساله، ، رئیس دو دوره اخیر نهضت العلماء و سه نامزد دیگر را در رقابتی فشرده در روز جمعه (٢٤ دسامبر) در کنگره ملی نهضت العلماء شکست داد و به ریاست این سازمان رسید. 🔹در رابطه با پیروزی یحیی خلیل در انتخابات ریاست سازمان نهضت العلماء اندونزی، آقای مو توفیق الرحمن، محقق ارشد مرکز مطالعات افراط‌گرایی و ضد افراط‌گرایی مستقر در جاکارتا، به استریتس تایمز گفت: "یحیی خلیل نه تنها (از آقای سعید) جوان‌تر است، بلکه تفکر او نیز مترقی‌تر است. اعضای نهضت العلماء از مدیریت کنونی خسته شده‌اند و می‌خواهند شاهد تغییر باشند. تمرکز آقای یحیی بر چگونگی توانمندسازی اعضای نهضت العلماء و تامین رفاه خواهد بود، در حالی که آقای سعید بر مشارکت نهضت العلماء در سیاست ملی متمرکز بود." 🔹سعید عقیل، سلف ٦٨ ساله‌ یحیی خلیل، به داشتن نقشی کلیدی در نزدیک کردن نهضت العلماء به سیاست شناخته شده بود. یحیی خلیل نیز به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی ریاست جمهوری در سال ٢٠١٨، به جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در مورد مسائل مذهبی، داخلی و بین‌المللی مشاوره می‌داد. 🔹به جز زمانی که در سال ١٩٩٩، رئیس سابق نهضت العلماء، ، رئیس جمهور اندونزی شد، رهبران نهضت العلماء عموماً نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست در دو دهه اخیر بازی نکرده‌اند. اما در سال ٢٠١٩، رئیس‌جمهور ویدودو، رهبر سابق نهضت العلماء را به عنوان معاون خود در انتخابات انتخاب کرد و این امر نهایتا به پیروزی وی در انتخابات و بازگشت نهضت العلماء به سیاست منجر شد. 🔹آقای توفیق الرحمن ضمن اشاره به حمایت تاریخی نهضت العلماء از دولت‌ها افزود: "نهضت العلماء اگر می‌خواهد تغییر بزرگی در اندونزی ایجاد کند، باید سیاسی باشد، زیرا این تغییر بیشتر از طریق سیاست انجام می‌شود." 🔹حزب ، که یکی از بزرگترین احزاب اسلام‌گرای اندونزی نیز می‌باشد ابزار سیاسی نهضت العلماء است که در حال حاضر ٥٨ کرسی از ٥٧٥ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارد و دارای چهار وزیر در کابینه نیز می‌باشد. یحیی خلیل فرزند خلیل بصری است که یکی از بنیانگذاران این حزب بود و برادر کوچکتر او نیز یاقوت خلیل قوماس وزیر امور مذهبی اندونزی است. 🔹در زمینه تعامل جهانی، تحلیلگران خاطرنشان کردند که یحیی خلیل از نظر سیاسی به سمت گرایش دارد، در حالی که سعید عقیل به رابطه دوستانه‌اش با معروف است. یحیی خلیل یکی از بنیانگذاران سازمان مستقر در ایالات متحده است که هدف آن گسترش فعالیت‌های نهضت العلماء در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه است. 🔹در سال ٢٠١٨، هنگامی‌که یحیی خلیل به دعوت انجمن جهانی آمریکا از بازدید کرد، در اندونزی با واکنش‌های شدید مواجه شد. اندونزی روابط دیپلماتیک رسمی با ندارد و دائما با اشغال سرزمین‌های مخالفت کرده است. 🔹نهضت العلماء، در زمان سعید عقیل، به دلیل اینکه ظاهراً در مورد ظلم ادعایی به مسلمانان در کمتر ابراز نظر می‌کرد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. تحلیلگران بر این باورند که یحیی خلیل از ذکاوت سیاسی کافی برخوردار است که با سیاست خارجی اندونزی همسو نمی‌شود و روابط خوبی با چین خواهد داشت. 🔹تحلیلگران می‌گویند که نهضت العلماء قطعا از مذهبی و تحت رهبری یحیی خلیل حمایت خواهد کرد و رویکرد سعید عقیل را ادامه می‌دهد. همچنین یا "اسلام مجمع الجزایری" را ترویج می‌کند، نمادی منتسب به نهضت العلماء از اسلام میانه‌رو که آداب و رسوم و سنت‌های محلی را در درک دین در خود جای داده است. 🔹آقای رابی سوگارا مدیر اجرایی سازمان غیردولتی مرکز بحران مسلمانان اندونزی ضمن بیان این امر که چالش رئیس جدید این است که راهی برای تکرار موفقیت نهضت العلماء در اندونزی برای جوامع مسلمان در جاهای دیگر پیدا کند، افزود: "نگرانی‌های نهضت العلماء دیگر فقط مربوط به اندونزی نیست، بلکه [مسائل] جهانی است. نهضت العلماء همیشه راه میانه و مسیر معتدل را تبلیغ کرده است و چالش این است که چگونه این را در سطح جهانی عرضه کنیم." @dolatedin
💢 نیجریه لایحه برابری جنسیتی را رد کرد
💢 نیجریه لایحه برابری جنسیتی را رد کرد 🔹راشاتودی: اعضای مجلس برای سومین بار در پنج سال گذشته طرحی را که به دنبال ترویج است، با استناد به "نگرانی‌های اجتماعی، فرهنگی و اسلامی" رد کردند. 🔹قانون پیشنهادی پس از آن کنار گذاشته شد که برخی از قانونگذاران، عمدتاً شمالی، در مجلس عالی قانون‌گذاری کشور استدلال کردند که این قانون در تضاد با تفسیر آنها از اصول دینشان است. 🔹از جمله حامیان این لایحه، سناتور ابیودون اولگیمی از ایالت اکیتی در جنوب نیجریه بود که مدعی شد قانون پیشنهادی موج علیه را متوقف خواهد کرد. 🔹این لایحه تبعیض بر اساس یا موقعیت اجتماعی را جرم‌انگاری می‌کند و همچنین به دنبال بهبود اجرای قوانین موجود در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت است. 🔹اما برای بسیاری از قانونگذاران در جلسه علنی روز چهارشنبه 15 دسامبر، این موضوع صرفاً مذهبی بوده و سناتور یوسف یوسف از ایالت تارابا در شمال گفت: «فرصت برابر در واقع ناقض احکام قرآن و کتاب مقدس است.» 🔹حامیان این طرح برای جلوگیری از انتقادها، عنوان این لایحه را از «لایحه برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر» به «قانون برابری جنسیتی» تغییر دادند، اما این نیز تفاوت چندانی برای مخالفان ایجاد نکرد و بار دیگر با این لایحه مخالفت شد. @dolatedin
🔻 جنجال بر سر ابعاد دینی طرح مالی اردوغان
⭕️ جنجال بر سر ابعاد دینی طرح مالی اردوغان 🔹تسنیم: پس از بروز عجیب‌ترین بحران ارزی در و رسیدن هر 1 دلار آمریکا به نرخ رکوردشکن 18 و نیم لیره، اردوغان راهکارهایی به کار بست و توانست این نرخ را به 11 لیره برساند. 🔹منتقدین می‌گویند: این یک کلک است؛ چرا که به مردم وعده داد که به سپرده‌های لیره نیز، سود دلاری می‌دهد! در نتیجه عطش برای تبدیل لیره به دلار فروکش کرد. 🔹منتقدانی که نگرش‌های اعتقادی و دینی دارند معتقدند دولت اردوغان، همچنان در حال ترویج مدل دادن و نزول‌خواری است و تنها کاری که صورت گرفته، این است که لقمه دور سر چرخانده شده و نام آن را تغییر داده‌اند. 🔹در نتیجه آن فضای روانی و اجتماعی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه از آن هراس دارد، به شدت به قوت خود باقی است. یعنی فضایی که در آن، ده‌ها میلیون شهروند ی ترکیه، به شکل جدی، خواهان حذف هستند و از اردوغان انتظار چنین اقدامی دارند. اما وقتی که او سود را پایین می‌کشد، دلار بالا می‌رود و بحران اقتصادی همه جا را فرامی‌گیرد. در هر حال، اردوغان باید این گروه بزرگ جامعه را راضی کند تا موفق به حفظ بقای حزب خود شود. در نتیجه گروهی از علما را به میدان آورده است. 🔹یکی از علمای دینی طرفدار اردوغان، تلاش کرده تا راهکاری برای توجیه پرداخت سود علاوه به سپرده‌های بانکی پیدا کند و این موضوع، واکنش‌های منفی به دنبال داشته است. 🔹پروفسور خیرالدین کارامان 87 ساله، نام یکی از مهم‌ترین علمای دینی ترکیه است. البته او یک عالم دینی صاحب جُبه و خرقه نیست. او یک پروفسور کت و شلواری بدون کراوات است که در چند روزنامه مهم طرفدار حزب عدالت و توسعه قلم می‌زند. 🔹ظاهراً، اردوغان برای توجیه طرح مالی جدید خود، به کارامان پناه برده و از او کمک خواسته است. او نیز خطاب به مردم گفته است: «باید حُسن نیت دولت را قبول کنیم و مبلغی را که به عنوان سود علاوه به مردم داده می‌شود، همچون تلقی کنیم.» 🔹کارامان، عامدانه به جای لفظ عادی هدیه، از لفظ دینی هبه استفاده کرده تا به زعم خود، این موضوع را توجیه کند. 🔹احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، اولین سیاستمداری بود که به کارامان پاسخ داد و با تشرها و کنایات خود، خشم خود را ابراز کرد. 🔹وی گفته است: «کشور ما سومین بحران ارزی 50 سال اخیر را تجربه می‌کند. این به دلیل سیاست‌های جاهلانه‌ای است که در نهایت لجاجت از سوی دولت اجرا می‌شود. این حکومتی است که با سوء استفاده از ارزش‌های دینی ما، سعی در سرپوش گذاشتن بر فاجعه ناشی از سیاست‌های غلط دارد. اسم این پول، ربا و نزول است و نه هبه. تعریف هبه چیزی است که با تمایل و اشتیاق نثار کسی می‌شود. وقتی که شما از پول و بودجه مردم، از جیب خزانه دولت سود می‌دهید، این هبه نیست. همان سود و نزول است. ما در دین مبین اسلام، قرض الحسنه داریم. هبه داریم. اما اگر به سپرده بانکی سود می‌دهید، جرات داشته باشید و اسم آن را تغییر ندهید.» 🔹پروفسور احمد یمان از متخصصین حوزه فقه حنفی نیز سخنان کارامان را رد کرده و معتقد است، پولی که در جریان طرح جدید به عنوان سود علاوه داده می‌شود، همان سود مذموم شده است و ارتباطی با هبه ندارد. 🔹پروفسور اورهان چکر متخصص و استاد دانشکده الهیات نیز گفته است:«دولت، در مواردی جایز است هبه دهد. اما وقتی که مبلغ بر اساس یک سپرده و نرخ خاص ارزی تعیین می‌شود، این نامش هبه نیست. سود است.» 🔹بسیاری از سیاستمداران، تحلیل گران و فعالان فضای مجازی، سخنان کارامان را به عنوان مصداقی از سوءاستفاده از باورهای دینی و فقهی به نفع حزب حاکم، قلمداد کرده‌اند. البته این نخستین بار نیست که برخی از علمای دینی برای توجیه تصمیمات و اقدامات اردوغان، نکاتی بیان می‌کنند که با واکنش گسترده مخالفین روبرو می‌شود. @dolatedin
🔻 دولت هند مجوز کمک‌های خارجی به موسسه خیریه "میسیونرها"ی مادر ترزا را تمدید نکرد
⭕️ دولت هند مجوز کمک‌های خارجی به موسسه خیریه "میسیونرها"ی مادر ترزا را تمدید نکرد 🔹بی بی سی: دولت از تمدید مجوز کمک مالی خارجی به موسسه خیریه "مسیونرها"(مبلغان) که مادر ترزا تاسیس کرده بود، خودداری کرده است. موسسه خیریه " ها" هزاران راهبه دارد که بر پروژه‌هایی مانند خانه‌های کودک، مدارس، درمانگاه‌ها و آسایشگاه‌ها نظارت می‌کنند. 🔹در روز ، وزارت کشور هند اعلام کرد که مجوز این خیریه را به دلیل "ورودی‌های نامطلوب" تمدید نکرده است. 🔹تندروهای مدت‌هاست که این موسسه خیریه را متهم کرده‌اند که از برنامه‌های خود برای استفاده می‌کند. این موسسه خیریه این اتهامات را رد کرده است. 🔹اکنون این موسسه در بیانیه‌ای اعلام کرده که در روز دوشنبه، تایید کرد که درخواست تمدید آن رد شده است، و هیچ حساب مالی خارجی را "تا زمانی که موضوع حل نشود" اداره نخواهد کرد. 🔹موسسه خیریه مستقر در کلکته در سال ۱۹۵۰ توسط مادر ترزا، راهبه رومی تأسیس شد که از زادگاهش مقدونیه به هند نقل مکان کرده بود. 🔹نهاد "میسیونرهای خیریه"، انجمن خیریه‌ای است که بیش از سه هزار در سراسر جهان در‌ آن عضویت دارند. این نهاد نوانخانه، مدرسه و درمانگاه تاسیس کرد، جزامی‌ها را اسکان داد، برای بچه‌های یتیم سرپناه ساخت و به زاغه‌نشینان کلکته کمک‌های فراوانی کرد. 🔹این یکی از شناخته‌شده‌ترین موسسه‌های خیریه کاتولیک در سراسر جهان است. 🔹مادر ترزا در سال ۱۹۷۹ به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه خود جایزه را دریافت کرد و ۱۹ سال پس از مرگش، پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۶ او را به عنوان "" معرفی کرد. هر چند او منتقدانی هم داشت. 🔹دولت نخست وزیر نارندرا مودی به دنبال کاهش بودجه خارجی برای موسسات خیریه و سایر سازمان‌های غیردولتی مستقر در هند است. 🔹سال گذشته، محدودیت‌ها منجر به مسدود شدن حساب‌های بانکی متعلق به "صلح سبز" و "عفو بین‌الملل" شد. 🔹پیشتر گزارش‌هایی از حمله به اقلیت‌های مذهبی در سراسر هند منتشر شده بود. گروه‌های تندروی هندو امسال جشن‌های کریسمس را در بخش‌هایی از کشور برهم زدند. آنها همچنین در خارج از اجتماعات مذهبی تظاهرات و کلیسایی در شمال هند را تخریب کردند. اکثریت جمعیت هند هندو هستند. اما حدود 24 میلیون مسیحی در این کشور زندگی می‌کنند، رقمی حدود دو درصد از جمعیت این کشور. 🔹پس از فیلیپین، هند دومین جامعه بزرگ کاتولیک آسیا را دارد. مقامات به دنبال سرکوب کارزارهایی هستند که اظهار دارند برای گرویدن هندوها به مسیحیت و اسلام فعالیت کرده‌اند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 دولت هند مجوز کمک‌های خارجی به موسسه خیریه "میسیونرها"ی مادر ترزا را تمدید نکرد
🔻 به بهانه «جهاد عشق»؛ تصویب قانون «ممنوعیت تغییر دین» در هند برای جلوگیری از گرویدن به اسلام و مسیحیت
⭕️ به بهانه «جهاد عشق»؛ تصویب قانون «ممنوعیت تغییر دین» در هند برای جلوگیری از گرویدن به اسلام و مسیحیت 📌 بخش اول 🔹الجزیره: تصویب لایحه‌ای تحت عنوان "ممنوعیت " از سوی پارلمان ایالت "کارناتاکا" - که تغییر از دینی به دین دیگر را به دلایلی از جمله گمراه کردن، زور، تقلب، وسوسه یا ازدواج ممنوع می‌کند - جنجال بزرگی را در محافل مذهبی و حقوقی هند برانگیخت. 🔹طبق موارد مقرر در قانون در صورتی که ثابت شود شخصی برای تغییر دین دیگری اقدام کرده است، مجازات‌هایی از جمله جزای نقدی و حبس از 6 ماه تا 10 سال پیش‌بینی شده است. 🔹حدود 40 سازمان و انجمن در تظاهرات بزرگی در بنگلور، پایتخت ایالت، در 24 دسامبر شرکت کردند و این قانون را محکوم کردند. 🔹این قانون همزمان با تشدید فعالیت‌های سازمان‌های علیه پیوستن هندوها به مذاهب اسلامی و مسیحی است. افراط‌گرایان هندو ادعا می‌کنند تغییر دین هندوها در برای تبدیل آنها به گروه اقلیت در کشورشان صورت می‌گیرد و با کمک مالی غرب به و بودجه خلیج فارس برای پشتیبانی می‌شود. افراط‌گرایان هندو مدعی هستند در چارچوب طرحی که آن را "" می‌خوانند، مسلمانان زنان هندو را وسوسه می‌کنند تا دین خود را تغییر دهند تا با آنها ازدواج کنند. 🔸قانون جدید کارناتاکا چیست؟ 🔹نام رسمی این قانون، "قانون آزادی دین کارناتاکا 2021" است، اما به طور کلی به عنوان "قانون ممنوعیت تغییر دین" شناخته می‌شود. هدف آن جلوگیری از گرویدن هندوها به اسلام و مسیحیت، به ویژه ازدواج مسلمانان و مسیحیان با زنان هندو است. 🔹این قانون شرایطی را برای تغییر دین تعیین می‌کند؛ یکی از آنها این است که شخص مایل به تغییر دین یک ماه قبل از تمایل خود تقاضای تغییر دین می‌کند و قاضی درخواست را منتشر می‌کند تا هر فردی ظرف یک ماه به آن اعتراض کند. در صورت اعتراض، کمیسیونی رسمی برای بررسی انگیزه‌های تغییر مذهب تعیین می‌شود. 🔹در صورتی که قاضی تشخیص دهد که تغییر دین غیرقانونی است، موضوع را به پلیس ارجاع می‌دهد تا اقدامات لازم را انجام دهد. اما در صورتی که درخواست تغییر دین را قانونی تشخیص دهد دستور می‌دهد که فرد را در سوابق دولتی مجدداً طبقه‌بندی کنند که این امر بر وام بانکی و شغل فعلی وی تأثیر می‌گذارد و ممکن است از آن محروم شود و همچنین باید بدهی‌های خود را پیش از موعد پرداخت کند. 🔹اگر ثابت شود که تغییر مذهب به منظور ازدواج، تحصیل یا درمان رایگان یا تأمین شغل صورت گرفته است، مقامات او را 25000 روپیه جریمه و از 3 تا 5 سال حبس خواهد داشت. 🔹در صورتی که نوکیش کودک، زن یا فردی متعلق به طبقه «» باشد، جریمه نقدی و مدت زندان دو برابر می‌شود. (دالیت‌ها که غیر قابل لمس یا نجس نیز خوانده می‌شوند، پایین‌ترین طبقه و در واقع طبقه‌ای هستند که از نظام چهار کاستی یا طبقه‌ای هندو حذف شده‌اند. دالیت‌ها برای فرار از آزار و شکنجه هندوهای طبقات بالاتر بیشترین کسانی هستند که مذهب خود را تغییر می‌دهند) 👇 ادامه دارد... @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 دولت هند مجوز کمک‌های خارجی به موسسه خیریه "میسیونرها"ی مادر ترزا را تمدید نکرد
⭕️ به بهانه «جهاد عشق»؛ تصویب قانون «ممنوعیت تغییر دین» در هند برای جلوگیری از گرویدن به اسلام و مسیحیت 📌 بخش دوم 🔸زمینه‌ها و قوانین مشابه 🔹مبارزات هندوها علیه گرویدن برخی از آنها به مسیحیت یا اسلام قدیمی است و در سال 1920 با شعار "تصفیه" آغاز شد، اما از سال 1981، زمانی که 150 خانواده دالیت در جنوب هند برای فرار از آزار هندوهای طبقات بالا به اسلام گرویدند، این مبارزات شدت گرفت. 🔹قبل از تصویب قانون کارناتاکا، ایالت‌های آروناچال پرادش (1978)، گجرات (2003)، اودیشا (1967)، هیماچال پرادش (2006)، مادیا پرادش (1968)، جارکند (2017)، چاتیس کارا (1968) و اوتار پرادش (2021) راجستان (2006)، تامیل نادو (2002) و اوتاراکند (2018) قوانین مشابهی را وضع کرده‌اند، اما قانون کارناتاکا بدترین و شدیدترین این قوانین محسوب می‌شود. 🔸مغایرت این قانون با قانون اساسی سکولار هند 🔹این قانون با ماده (25) قانون اساسی هند که آزادی مذهب و حق شهروندان هندی را برای گسترش دین خود تضمین می‌کند، مغایرت دارد. این قوانین از این فرض سرچشمه می‌گیرند که زنان و دالیت‌ها آنقدر عقل ندارند که بدانند چه چیزی برایشان مناسب است و ممکن نیست دین خود را تغییر دهند، مگر اینکه نوعی وسوسه و تشویق وجود داشته باشد. 🔸حقیقت محدودیت‌های انجمن‌های مسیحی و اسلامی 🔹دولت نارندرا مودی بیش از 25000 مجوز برای دریافت وجوه از خارج از کشور را لغو کرده و همچنین برخی از این سازمان‌ها را از ثبت خارج کرده است. این محدودیت شامل سازمان‌های مسیحی، اسلامی و می‌شود. این سازمان‌ها در مناطق مختلف هند مورد حملات امنیتی قرار می‌گیرند و آنها را به تغییر مذهب هندو متهم می‌کنند. 🔸برجسته‌ترین بازداشت‌شدگان متهم به تغییر مذهب هندو 🔹مقامات تنها در اوتار پرادش در ماه‌های اخیر 340 نفر را دستگیر کرده‌اند که اکثر آنها از فعالان دعوت به دین اسلام هستند، از جمله دکتر عمر گوتام که ژوئن گذشته و شیخ کلیم صدیقی که سپتامبر گذشته دستگیر شدند. ده‌ها نفر از دستیاران و بستگان آنها نیز به همراه آنها دستگیر شدند و اتهام "" نیز به اتهامات آنها اضافه شد تا با قرار وثیقه تا ادامه محاکمه آزاد نشوند. @dolatedin
🔻 گردهمایی تاریخی: اسقف‌ها و کشیشان چینی دیدگاه‌های مذهبی شی را برای کشیشان هنگ‌کنگ تبیین می‌کنند
⭕️ گردهمایی تاریخی: اسقف‌ها و کشیشان چینی دیدگاه‌های مذهبی شی را برای کشیشان هنگ‌کنگ تبیین می‌کنند 🔹رویترز: اسقف‌ها و رهبران مذهبی در نشستی بی‌سابقه که توسط دفتر نمایندگی چین در این هنگ کنگ برگزار شد، دیدگاه‌های رئیس‌جمهور شی جین پینگ درباره دین با «ویژگی‌های چینی» را برای روحانیون ارشد توضیح دادند. 🔹روحانیونی که در نشست 31 اکتبر شرکت داشتند یا از آن اطلاع داشتند، آن را قاطعانه‌ترین اقدام پکن در تلاش‌هایش برای تأثیرگذاری بر اسقف‌نشین هنگ‌کنگ توصیف کردند که پاسخگوی بوده و شامل برخی از رهبران عالی‌رتبه است که از دیرباز مدافع دموکراسی و حقوق بشر در منطقه نیمه‌مختار هنگ کنگ بوده‌اند. 🔹روحانیون گفتند در حالی که رهبران کاتولیک هنگ‌کنگ در گذشته با همتایان خود در چین دیدار داشته‌اند، این اولین بار بود که دو طرف به طور رسمی ملاقات می‌کردند. 🔹دو تن از روحانیون گفتند، سخنرانان چینی بدون اشاره به رئیس جمهور شی یا صدور هیچ دستورالعمل یا بیانیه‌ای، توضیح دادند که چگونه سیاست "چینی‌سازی (sinicization)" شی با سیاست‌های بلندمدت فرهنگ‌سازی واتیکان (تطبیق در فرهنگ‌های سنتی و غیر مسیحی) همسو است. 🔹شی یکی از طرفداران اصلی بوده است و سیاست‌هایی را برای تغذیه مذاهب با آنچه که وی «ویژگی‌های چینی» می‌نامد، در پیش گرفته است؛ این شامل پیوند نزدیکتر ادیان با فرهنگ چینی، میهن‌پرستی و اهداف دولت و حزب کمونیست حاکم برای دستیابی به «رویای چینی» شی است. 🔹در اوایل ماه جاری، شی در کنفرانسی در پکن که در گزارش‌های رسمی به عنوان نشست کاری ملی در مورد امور مذهبی توصیف شد، گفت که همه ادیان در چین باید حزب را بپذیرند و یکی از سیاست‌های دیرینه او را گسترش دهند. 🔹شی جین پینگ گفت: «(ما) باید جهت‌گیری اساسی حزب را در فعالیت‌های دینی حفظ کنیم، ما باید مسیر کشورمان را برای چینی‌سازی دین ادامه دهیم، ما باید تعداد زیادی از مؤمنان مذهبی را در نظر بگیریم و آنها را حول حزب و دولت متحد کنیم.» 🔹مقامات واتیکان می‌گویند، توافقی که بین چین و واتیکان در سال 2018 برای کاهش تنش‌های طولانی‌مدت با دادن حق اظهار نظر قابل توجه به دولت چین در انتصاب اسقف‌ها صورت گرفت، در مورد هنگ‌کنگ صدق نمی‌کند. @dolatedin
✍️ عقب‌نشینی برخی شیوخ سلفی در «حرمت تبریک کریسمس به کفار» 🔹، یکی از اعضای هیئت و مشاور دربار پادشاهی سعودی، با استناد به آیه‌ای از قرآن و حدیثی از پیامبر(ص) گفت که غیراسلامی همچون طبق شرایطی جایز است. 🔹عبدالله مطلق در برنامه‌ای در رادیو قرآن عربستان گفت اگر شخصی از این تبریک عید مصلحتی را اراده کند که به نفع خود و دین باشد، چنین تبریکی جایز است. 🔹عبدالله مطلق به آیه مبارکه (وقولوا للناس حسنا؛ با مردم به نیکی سخن بگویید) و نیز این روایت از پیامبر(ص) که «اتق الله حيثما كنت واتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن؛ در هر جایی تقوای الهی پیشه کن و بدی را با نیکی پاسخ بده و پاکش کن، و با مردم با اخلاق نیک رفتار کن» استناد کرد و گفت این اخلاق نیک می‌تواند زمینه دعوت به دین خدا (اسلام) باشد. 🔹در همین راستا، ، واعظ سعودی روز یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه «روتانا» گفت که تبریک کریسمس به غیر مسلمانان از روی ادب ممنوع نیست. وی توضیح داد: «وقتی اسلام آمد، در جامعه مشرک، یهودی و مسیحی بود و مسلمانان با آنها به خرید و فروش می‌پرداختند و با آنها دیدار می‌کردند، و چون به پیامبر(ص) می‌نگریم، همسایگان یهودی داشت و چه بسا بیمارانی از آنان را عیادت کرده و برای یکی از آنان دعا کرد». 🔹الدریهم گفت کسی که از روی تکریم و بزرگداشت عید کریسمس به مسیحیان تبریک بگوید و تأیید کند که عیسی پسر خدا است، موجب شرک می‌شود. اما کسی که به یهودی و مسیحی تبریک بگوید و به دین او یقین نداشته باشد و از روی ادب چنین کند، مانعی ندارد. 🔹شیوخ از دیرباز بر حرمت تبریک اعیاد «» اتفاق نظر داشته‌اند. سلفی‌ها در این موضوع چنان خط قرمز روشنی دارند که حتی سکوت این روزهای ایشان در مورد برگزاری جشن‌ها و آیین‌های کریسمس در عربستان، خود عقب‌نشینی مهمی از مواضع قبلی به شمار می‌آید. این روزها اکثر شیوخ و فقهای سعودی از اظهار نظر در این باره خودداری می‌کنند، گرچه برخی کاربران در توئیتر ویدئوهایی قدیمی را منتشر کردند که به ممنوعیت تبریک می‌پردازد. 🔹با این وجود، ، از شیوخ سلفی، فتوای عبدالله مطلق را بی‌پاسخ نگذاشت و در توییتی نوشت: «فتوای دکتر عبد الله المطلق مبنی بر جواز تبریک اعیاد به کفار، فتوای عجیبی است که در آن ادله و اجماع و دیدگاه علمای مذاهب اربعه و فتوای علمای ما مانند و و و مفتی اعظم را زیر پا گذاشته است و هیچ کس از سلف با او همراه نشده است جز اخوانی و کسانی که بر عقیده سلف نیستند.» 🔹شیخ ، یکی دیگر از اعضای هیئت کبار العلماء، نیز در ویدئویی جدید گفت که تبریک اعیاد مذهبی به غیر مسلمانان «بر اساس علما از نظر شرع و جایز نیست». وی تصریح کرد: «تبریک نگفتن به معنای توهین به کفار غیرحربی نیست، بلکه باید با آنها مهربانانه رفتار کرد تا دلشان به اسلام متمایل شود.» 🔹هر ساله در بسیاری از کشورهای اسلامی موضوع تبریک کریسمس به غیر مسلمانان به موضوعی داغ تبدیل می‌شود. در ، اداره کل و الأوقاف فتوا داد: «در شرع اسلام هیچ ایرادی برای تبریک اعیاد به غیر مسلمانان با تعابیری نیکو وجود ندارد.» 🔹در مصر شیخ و همچنین چندین بار تاکنون به مسلمانان اجازه داده‌اند تا اعیاد غیر مسلمانان را تبریک بگویند. الطیب پیشتر در دفاع از این موضوع گفت: «چگونه قرآن به مسلمان اجازه می‌دهد برای خود زن مسیحی یا یهودی بگیرد و در کنار شوهر مسلمانش بر دین خود بماند، سپس به او گفته می‌شود: مراقب باش، میلاد مسیح را به همسرت تبریک نگویی، چون حرام است؟» @dolatedin