📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_102_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ.
🟡آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل.
در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است.
در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌پيش گويى عجيب
🔮بخش اول🔮
📜اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كندوهشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش.
💠 امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند.
✅نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد»
📌اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند.
✴️در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مى گردد.
🔷تعبير به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى حاصل بودن زمين است.
📌افراد حيله گر و سخن چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته اند.
🔷 «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى گويند و از شوخى هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند.
🔷«مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى كند; ولى در محيط زشت كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود;
✴️ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى كنند، آدم هاى زرنگ و لايقى هستند.
💠 سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود».
📌آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است.
📌و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند.
✴️كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند.
💠جمله امام(عليه السلام) «يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فيهِ غُرْماً» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد آمده است كه درباره عرب جاهلى مى فرمايد: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً);
⭕️ بعضى از عرب هاى باديه نشين (كه از تعاليم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى كند غرامت و خسران براى خود مى پندارد».
✅و جمله «صِلَةُ الرَّحِمِ مِنّاً» شبيه چيزى است كه در آيه 17 سوره «حجرات» آمده است:
✴️«آنها بر تو منت مى نهند كه اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهيد خداوند بر شما منت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است اگر (در ادعاى ايمان) صادق هستيد».
📌روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌 پیش گویی عجیب
🔮بخش دوم (پایان)🔮
📜 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سه عامل فساد در چنين جامعه اى اشاره مى كند كه سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرمايد:✴️ «در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود».
🔶بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است.
✅به همين دليل در تمام دنيا حتى در زمان ما كه شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر كرده است
📌ابتكار تمام حكومت ها و پست هاى مهم سياسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسيار معدودى ـ در دست مردان است چرا كه آنها آمادگى بيشترى براى اين كار دارند.
💢حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد.
🔰بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزيى دقيق تر از مردان اند; ولى در تصميم هاى كلان مشكل دارند و به همين دليل امر حكومت كه نياز به كلان نگرى دارد براى آنها مشكل است.
📌منظور از «امارة الصبيان» (حكومت كودكان) ⏬
1⃣ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت.
2⃣و يامعنی آن این باشد:کسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند و افكار عميق ندارند.
🔰 نيز «تدبير الخصيان» (تدبير خواجه ها)
📌ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند.
🔷آنان با كمك همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منويات خود را در حكومت اجرا مى كردند و كسانى كه در حاشيه بودند از نفوذشان استفاده مى كردند
🔷و به اين ترتيب نظام جامعه در مسيرهاى غلط و در طريق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت.
✴️اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد تا آنجا كه بعضى گفته اند:
✴️در ميان خواجگان در طول تاريخ كمتر نابغه اى پيدا شده است.
📌 نکته
ارزش هاى واقعى
💢همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟
❇️پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند.
📌حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند.
🔶مثلا در دوران جاهليت كه ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعيين مى كرد هنگامى كه قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتيبان هاى انسانى، تعجب كردند و گفتند:
📌 چرا اين قرآن بر يكى از ثروتمندان با شخصيت مكه و طائف نازل نشده است ⁉️
يا فرعون هنگامى كه موسى را در لباس چوپانى ديد تعجب كرده گفت: «چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد».
💠بر اين اساس مهم ترين كارى كه پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود;
❇️ثروت را تحقير كرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ)جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همين امر همه چيز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بيراهه ها به مسيرهاى واقعى هدايت فرمود.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 79
قبول اعمال
🔶 به اینجا رسیدیم که به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره.
🔵 چون گاهی از اوقات دستگاه امتحان به ما اجازه میده که "با وجود عملکرد نادرست به نتیجه برسیم" تا در همین نتیجه هم از ما دوباره امتحان گرفته بشه.
⭕️ در یه جایی هم ممکنه که ما کاملا به وظیفه خودمون عمل کنیم ولی به نتیجه نرسیم.
✔️✔️✔️ در اینجا نباید احساس شکست کنیم چون به وظیفه خودمون در امتحان عمل کردیم.
☢️ «حتی این نگاه که آیا خدا از ما قبول میکند و به عمل ما نتیجه میده؟» هم نتیجه نگاه اشتباهی هست.
✅ چون ممکنه که خدا عمل ما رو قبول کنه ولی نتیجه دنیایی به عمل ما نده.
⭕️ بر عکس هم ممکنه اتفاق بیفته و خدا عملی رو از ما قبول نکنه ولی نتیجه دنیایی به ما بده!
🌋 @doostibakhoda
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری |اگر اتفاقا #امام_زمان (عج) را دیدم...😔
🔺️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) در رابطه با حضرت ولی عصر (عج)
🌋 @doostibakhoda
22.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری بسیار تاثیر گزار👌
🎙🌸 آيت الله حاج آقا #مرتضی تهرانی (ره)
👈موضوع : سلامت روح خلوص و حضور قلب می آورد!
🌋 @doostibakhoda
#یادداشت_روز
از مهرت ای خورشید جان، چون ذرهام هر سو روان
مجذوب حُسن دیگران، ای ماه خوبان نیستم!
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
تا قلب، چشم از حُسنِ دیگران، فرو نبندد؛
جلوههای جانان را، هرچند پرتکرار، نخواهد دید!
قلب، فقط خانهی اوست!
این خانه را با کسی شریک، نباید شد ...
🌋 @doostibakhoda
🌿هرصبح، یک حدیث🌿
🌻حضرت علی علیه السلام:
🦋دوستی میان پدران سبب خویشاوندی فرزندان است و خویشاوندی به دوستی نیازمندتر است از دوستی به خویشاوندی.
📜نهج البلاغه،حکمت ۳۰۸
🌋 @doostibakhoda
❇️حاج آقا مجتبی تهــرانی(ره):
🍃هـــر ڪارے میخــواهے ڪُن امـا این را بدان ڪه این #عمل تو را خدا پیغـمبر و مومنین مےبینند!
👌حیا ڪن ڪه یڪ وقت نڪند عمـل #زشــتت را ببرند نشـان آقا رســول الله (ص) بـــدهند.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
🔹🔸از آیه ۲۵ سوره مبارکه هود داستان حضرت نوح(ع)
♦️در میان پیامبران بزرگ الهی حضرت نوح(ع) اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب شریعت است او عمر طولانی داشت لذا به شیخالانبیاء معروف بود.
این یک حادثه مهمی که در زمان حضرت نوح اتفاق افتاد طوفان بود،
در آن دوران بهدلیل اینکه شرک و بتپرستی آشکار شد لذا خداوند متعال حضرت نوح(ع) را فرستاد تا در بین مردم تبلیغ کند و حجت را بر همه تمام کرد کمااینکه ۹۵۰ سال عمر تبلیغی حضرت نوح(ع) اثری بر مردم نداشت لذا خدا عذابش را بر قوم نوح نازل کرد.
وی گفت: خداوند به نوح دستور داد یک کشتی بزرگ بسازد و خودش و کسانیکه ایمان آوردهاند و بعضی از حیوانات را سوار کشتی کند و بقیه دچار عذاب الهی شدند لذا حضرت نوح(ع) را پدر دوم و آدم دوم مینامند و نسل بشر از حضرت نوح(ع) گسترش پیدا کرد.
اینکه ۲۵ آیه از سوره هود درباره حضرت نوح است، گفت: در آیات ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ سوره هود با این مضمون «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿۲۵﴾أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ(۲۶)فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ(۲۷)قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ﴿۲۸)
خدای متعال سه مطلب را بیان میکند
♦️ اول اینکه محتوای دعوت حضرت نوح چه بوده است،
♦️دوم اینکه عکسالعمل قوم نوح در برابر دعوت نوح چه بوده است
♦️ و سوم اینکه پاسخ قوم نوح چه بوده است.
🔷🔶قیامت؛ نشانه عدل خدا
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: محتوای دعوت حضرت نوح(ع) همانند سایر انبیای الهی دعوت مردم بهسوی خدا بوده است اینکه جز خدا کسی را نپرستید لذا ما هم وظیفه داریم خدا را بندگی و عبادت کنیم، حضرت نوح(ع) از قومش میخواهد به روز قیامت ایمان بیاورند و برای روز قیامت عمل کنند چراکه قیامت نشانه عدل خداست و اگر قیامت نباشد عدل خدا نیز زیر سؤال میرود لذا عدالت خدا اقتضا میکند قیامتی باشد.
در رابطه با عکسالعمل قوم نوح نیز با بیان اینکه قوم نوح دو دسته اشراف و عوام بودند،
اشراف و مشرکان در برابر دعوت نوح سه عکسالعمل نشان دادند اول گفتند تو پیغمبر نیستی بلکه بشری مثل ما هستی اگر خدا میخواست پیامبری به سوی ما بفرستد فرشتهای را میفرستاد نه انسانی مثل خودمان، آنها نبوت را انکار کردند و گفتند تو به حق نیستی چون خودت و اطرافیانت آدمهای پست و فقیر و تهیدست جامعه هستید تو فضیلتی بر ما نداری قوم نوح فضیلت را در پول و مقام و موقعیتی و مادیات میدانستند.
وی گفت: حضرت نوح(ع) به آنها پاسخ داد و گفت من پیامبر خدا هستم و دلیل و معجزه دارم، اگر شما ایمان نیاورید خدا شما را دچار عذاب فراگیر میکند، عذابی که در آن رهایی نیست.
در طول تاریخ در مقابل پیامبران الهی اشراف، ستمگران و طاغوتیان قرار داشتند، پیامبران برای اثبات حقانیت خود از طریق برهان و معجزه وارد میشدند و پیروان حضرت نوح(ع) توده مردم بودند و خداوند هیچ قومی را عذاب نمیکند مگر آنکه حجت را برآنها اتمام کند.
#نکات_قرانی
🌋 @doostibakhoda