eitaa logo
دوستی با خدا
31.2هزار دنبال‌کننده
13.8هزار عکس
4.8هزار ویدیو
100 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃سنگینی_بار_گناه... ❇️آیت الله مجتهدی: 🔹دیدید بعضی ها تا میخواهند دو رکعت نماز بخوانند، انگار یک کوه پشت آنها افتاده، اینھا همه بر اثر گناهان زیاد است... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ{۹۷} آيا اهل آبادى‌ها خود را در امان مى‌بينند و ايمن هستند از اينكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفته‌اند به آنان برسد؟(۹۷) ✨أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى‌ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا ضُحًى وَ هُمْ يَلْعَبُونَ{۹۸} يا آنكه اهل آبادى‌ها در امان هستند از اينكه قهر و عذاب ما در روز در حالى كه سرگرم بازى‌اند به آنان وارد شود؟(۹۸) ✨أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ{۹۹} پس آيا از مكر خدا و عذاب ناگهانى او ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمى‌كند.(۹۹) ⬅️ «مكر» گر چه در فارسى به معناى نيرنگ و حيله است اما در لغت عرب به معناى تدبير و چاره‌انديشى براى بازگرداندن از هدف است چه حق باشد چه باطل مكر خدا تدبير الهى است كه نقشه کفار را بر هم مى‌زند. ⬅️ پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام نيز خود را در امان نمى‌دانستند. و همواره مراقب اعمال خود بوده‌اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند. لذا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّی عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ» ↲سوره انعام، آیه ۱۵ ⬅️ راوى مى‌گويد پشت سر امام صادق عليه السلام نماز مى‌خواندم كه حضرت در نماز فرمود: «اَلّلهُمَّ لا تؤمنّى مَکرک» خداوندا مرا از مكر خودت غافل و ايمن نگردان آنگاه حضرت فرمود: «فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ» ↲تفسیر نمونه ⬅️ حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: حتى بر نيكوكاران اين امت از كيفر الهى ايمن مباش زيرا خداوند مى‌فرمايد: «فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ» ↲نهج البلاغه، حکمت ۳۷۷ در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى به معنى توجه مسئولیت ها و تكاليف و ترس از كوتاهى در انجام وظايف است. ◽️نکتـــه‌ها ⓵ براى احساس مسئولیت احتمال خطر كافى است. «أَ فَأَمِنَ‌ ...» 🍃به نظام آرام موجود مغرور نشويم و هرگز خود را مصون ندانيم «أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى‌ ...» آرى عذاب‌ها مخصوص اقوام پيشين نيست. قانون الهى شامل‌ همه اقوام در هر زمانى مى‌شود. 🍃اگر خداوند اراده كند مى‌تواند قهر خويش را در زمانى نازل كند كه هيچ راه چاره‌اى نباشد و شبانه همه را نابود كند. «بَياتاً وَ هُمْ نائِمُونَ» 🍃هدف از اسباب توجه و غفلت زدايى بيان احتمال خطر است «أَفَأَمِنَ، أَوَ أَمِنَ» 🍃سرگرمى‌هاى نابجا زمینه قهر الهى است. «يَلْعَبُونَ» 🍃زندگى بدون ايمان و تقوا بازيچه‌اى بيش نيست. «وَ هُمْ يَلْعَبُونَ» 🍃هرگز از قهر الهى احساس ايمنى نكنيم. «أَفَأَمِنَ‌ ... أَ وَ أَمِنَ‌ ... أَفَأَمِنُوا مَكْرَ الله» آرى، زيستن همراه با بيم و اميد مطلوب است. 🍃كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا بى‌خيالند زيان كارند. «فَلا يَأْمَنُ‌ ... الْخاسِرُونَ‌» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ، وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى. 🟡ره آورد عفّت و شكرگذارى (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: عفّت ورزيدن زينت فقر، و شكرگزارى زينت بى نيازى است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 68🔰* *👌🔆زينت فقر و غنا:* 📜امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: _✴️«خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست»;_ 🔷فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، 🔹از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید_:«(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا);_ 🔰(انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند». این همان عفت است که زینت فقر است. 💠البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: 🔹معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است . ✴️شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. 🔰رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: _«مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ;_ 🔹خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد» مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
45 ✅ واقعا هم این یه موضوع بسیار مهم هست. 👈🏼 خداوند متعال داره به طور مداوم ما رو امتحان میکنه امتحان هم که به اندازه ظرفیت ماست. پس چرا بازم انقدر شکست میخوریم؟🤔 این موضوع چند تا علت داره: 💢 اولین و مهم ترین موضوع اینه که ما آدم ها معمولا "مراقبت دائمی" از خودمون نداریم. کلا آدم اگه میخواد توی امتحانات خودش پیروز بشه حتما باید به طور دائمی مراقب هوای نفسش باشه. 🔸 بله ممکنه آدم یه مدتی یه جلسه هیات بره یا یه چله بگیره یا راهیان نور بره و.... یه مقدار بیشتر مراقب خودش باشه ولی اگه این مراقبت دائمی نباشه دوباره سر جای اولش برمیگرده. 💢 اون چیزی که آدم رو زمین میزنه اطاعت از هوای نفسه. همین که آدم خودش رو رها کنه چه بخواد و چه نخواد مغلوب نفسش میشه. ✅ یه مدتی باید هر لحظه حواست به تک تک کارات باشه که آیا طبق حرف عقلت داری انجام میدی یا حرف هوای نفست. این آغاز قدم زدن در راه بندگی حقیقی پروردگار هست... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸حضرت آيت الله شناس (ره) ❇️ موضوع : پیامبر صلی الله علیه و آله را اذیت نکنید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
AUD-20211024-WA0007.mp3
2.39M
🔊‍ 🎙🌸 آيت الله استاد مجتهدی تهرانی (ره) ❇️ موضوع : نگاه خداوند به قلبهاست و نه ظاهر ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
⚠️ خطرناک‌ترین خوردنی دنیا خوردن گول ظاهر آدماست کم حجم و خوش هضم با تاوان سنگین. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هر صبح،یک حدیث 🍃 ♦️دوبهم زنى و سخن چينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست ‌ 📚غررالحكم، حديث ٢٤٤٢ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله جاودان: ☘ اگر گناه روی دل آدم بماند، گرفتاری بار می‌آورد. نشانه‌اش این است که نیم ساعت در روضه می‌نشینیم ولی گریه نمی‌کنیم. 👌این نشان می‌دهد که گرد و خاک روی دل ما نشسته و اگر نه ساختمان دل ینگونه است که با روضه بسوزد. 🌿 اگر کسی هویٰ و هوس را کنار بگذارد، با اینکه بشر است، ولی ساختمانش عوض می‌شود. 📜 امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: ✍ «اجر کسی که قدرت بر گناه بیابد و عفت پیشه کند، کمتر از اجر مجاهد در راه خدا نیست. کسی که عفت پیشه کند، نزدیک است که جزء فرشتگان شود.» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَ نَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ{۱۰۰} آيا سرگذشت پيشينيان براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاک می‌کنیم و بر دلهايشان مُهر مى‌زنيم كه حق را نشنوند.(۱۰۰) ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود: قلب مؤمن مانند صفحه‌اى سفيد است با هر گناه نقطه‌اى سياه در آن پديدار مى‌شود. كه اگر توبه كند آن سياهى پاک مى‌گردد اما اگر بر گناهش ادامه دهد آن نقطه زياد مى‌شود تا جايى كه تمام قلبش را فرا مى‌گيرد و مانع رسيدن او به خير مى‌شود و ديگر راهى به سعادت ندارد. چنانكه خداوند مى‌فرمايد: «بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» ↲سوره مطفّفین، آیه ۱۴ گناه و كار زشت ملكه و خوى و طبيعت آنان مى‌شود. ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ انسان گاهى در مسير غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى چنان گام مى‌نهد كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مى‌بندد و به صورت خصلت و ملکه او در مى‌آيد و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمى‌شود البته اين تأثير و تأثر را خداوند كه سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده بنابراين انسان با اراده خود خودش را به اين مرحله رسانده است. ◽️نکتـــه‌ها 🍃افراد غافل نيازمند تنبيه و مستحقّ توبيخ هستند «أَوَ لَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ‌» گروهى كه به قدرت مى‌رسند بايد از كارنامه دولت‌هاى پيشين آگاه باشند و از تجربیات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند. 🍃كيفرهاى الهى بخاطر گناهان انسان است «بِذُنُوبِهِمْ» گناه، مقدمه مهر خوردن بر دل و مانع درک صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است. 🍃درک نکردن حقايق دينى از كيفرهاى الهى است. «نَطْبَعُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ» 🍃 قوانين حاكم بر تاريخ ثابت است از اين رو تاريخ گذشتگان مى‌تواند راهنماى عمل آيندگان باشد. «كلّ آيه» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ، فَلَا تُبَلْ [كَيْفَ] مَا كُنْتَ. 🟡حفظ روح اميدوارى (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: اگر به آنچه كه مى خواستى نرسيدى، از آنچه هستى نگران مباش. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت69 🔰* 👌🔅نگران مباش 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به افرادى كه در رسيدن به مقصودشان ناكام مى مانند دستورى مى دهد كه مايه آرامش است، مى فرمايد: ✴️«هنگامى كه آنچه را مى خواهى انجام نمى گيرد، هرگونه باشى اعتنا نكن»; (إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ مَا كُنْتَ). 🔰براى اين جمله تفسيرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذكر شده است; اكثر شارحان بر اين عقيده اند كه اين سخن حكيمانه اشاره به همان چيزى است كه در قرآن مجيد آمده: (لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُم) يعنى هنگامى كه به مقصد نرسيدى غمگين مباش، چرا كه اگر مقصود مادى است دنياى مادى بقايى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى كه كردى به تو اجر و پاداش مى دهد. 🔰بعضى ديگر مانند «محمد عبده» گفته اند كه منظور اين است كه اگر به مقصود نرسيدى دست از تلاش و كوشش بر ندار و به سخنان اين و آن اعتنا مكن. 🔰بعضى ديگر گفته اند: مقصود اين است كه اگر به مقصود نرسيدى به همان حال كه هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند كاسته نشود. 🔰تفسير چهارمى براى اين سخن به نظر مى رسد كه از بعضى جهات مناسب تر است و آن اين كه اگر به مقصود نرسيدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى كند 🔶مثل اين كه كسى هدفش اين بوده كه در فلان شهر زندگى كند و موفقيت خود را تنها در آنجا مى بيند. 🔸 اگر اين مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مى كند كه در هر شهر ديگرى باشد، زيرا همه شهرها نسبت به خواسته او يكسان است و نبايد در اين باره سخت گيرى كند. ✴️ اين شبيه چيزى است كه مرحوم «علامه شوشترى» در شرح نهج البلاغه خود آورده كه زنى تنها يك پسر داشت و از دنيا رفت. آن مادر گفت: من مى خواستم اين فرزند من زنده بماند حال كه از دنيا رفت هر كس ديگرى مى خواهد بعد از او زنده بماند يا نماند. 🔸بارها گفته ايم كه اراده چند معناى مختلف از عبارت واحد مانعى از نظر ادبى ندارد و در نثر و نظم كلام عرب و ساير لغات، نمونه هاى فراوانى از آن هست، بنابراين ممكن است تمام معانى فوق در محتواى كلام امام(عليه السلام)جمع باشد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
46 ⭕️ یکی دیگه از دلایل شکست در امتحانات الهی اینه که ما رابطه درستی با خدا نداریم... گاهی اصلا "حسن ظن به پروردگار نداریم"... 💢 اصلا با اخلاق خدا آشنا نیستیم.... 🌺💕 خداوند مهربان میفرماید عزیز دلم نترس از مشکلات... من کمکت میکنم... من دستتو میگیرم... آروم باش... به من توکل کن... به من تکیه کن... من برای تو کافی هستم... من هزاران برابر از پدر و مادرت مهربان ترم... 💢 ولی ماها زیاد امیدی به رحمت و نصرت پروردگار نداریم.. ⭕️ اتفاقا اگه کسی به یاری خدا ایمان نداشته باشه، خداوند هم میگه پس منم دیگه بهت کمک نمیکنم... برو تا در امتحاناتت شکست بخوری... ❇️ به میزانی که انسان به یاری پروردگار ایمان داشته باشه خداوند هم بهش کمک خواهد کرد تا در امتحاناتش موفق بشه. یه سوال؟! الان ما چقدر به رحمت پروردگار امید داریم؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضرت آیت‌الله ضیاء آبادی (ره) مراقب دلهایمان باشیم چرکین نشوند‼️ گناهکاری دل را تاریک می کند و دیگر دل معرفت ندارد... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توصیه های ناب آیت الله بهاء الدینی (ره) برای باز شدن گره ها در زندگی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
⚠️ 🔔 دل شکستی، دلت میشکنه هنگامی که دل کسی را میشکنی.... صدای شکستنش را به خاطر‌ بسپار! تا هنگامی که دلت را شکستند! رو به آسمان فریاد نزنی خدایا.... به کدامین گناه؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام صادق عليه السلام: 🌷تَجِدُ الرَّجُلَ لا يُخطِئُ بِلامٍ ولا واوٍ خَطيبا مِصقَعا، ولَقَلبُهُ أشَدُّ ظُلمَةً مِنَ اللَّيلِ المُظلِمِ. وتَجِدُ الرَّجُلَ لا يَستَطيعُ يُعَبِّرُ عَمّا في قَلبِهِ بِلِسانِهِ، وقَلبُهُ يَزهَرُ كَما يَزهَرُ المِصباح.ُ 🌷شخصى را مى بينى كه در لام يا واوى خطا نمى كند و سخنورى زبردست است؛ امّا دلش از شب تار هم سياه تر است و شخص ديگرى را مى بينى كه نمى تواند حرف دلش را به زبان بياورد؛ ليكن دلش مانند چراغ مى درخشد. 📚الكافی جلد2 صفحه422 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️علامه حسن‌زاده آملی(ره): 🍀اعمالتان همانند یڪ پرنده از شمـا پرواز نمی‌ڪند ڪه برود بلڪه مطلق اعمــالتـان در جـانتــان می‌مــاند. 🌱و وقتی پرده‌ها ڪنار رود ڪتاب وجود خـود را می‌بینید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨و مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴} و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند. (۹۴) ⬅️ «بأساء» به حوادث و ضربه‌هاى جسمى مثل بيمارى و مرگ و «ضراء» به ضربه‌ها و زيان‌هاى مالى گفته مى‌شود. ◽️نکتـــه‌ها 🍃تلخى‌ها و ناملايمات، به عنوان یک سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد. «ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا» 🍃سختى‌ها و مشكلات عامل سازندگى غفلت زدايى و توجه به خداوند است. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» 🍃ناگوارى‌ها هميشه قهر الهى نيست گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‌كند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است حوادث و شدايد نيز انسان‌ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‌دارد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️* وَ قَالَ (علیه السلام): لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً. 🟡روانشناسى جاهل (اخلاقى، علمى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا كند رو مى بينى. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda