eitaa logo
دوستی با خدا
30.6هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
101 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
@dars_akhlaq.mp3
2.37M
🔊‍ حضرت آيت الله استاد حق شناس (ره) 🔴موضوع : در مورد حاجت گرفتن و موانع حاجت گرفتن... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
4_5789757515784784841.mp3
7.53M
💥 من، هیـــــــچ بنده‌ای را به این اندازه عذاب نمی‌کنم که....!!! - کدام رفتار، ما را این چنین مغضوب خداوند می‌کند؟ - آیا این رفتار در ما وجود دارد؟ 🎤 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 💠 امام علی علیه السلام: 🌷 بهترین عدالت یاری مظلوم است. 📚غرر الحكم ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله علّامه حسن زاده آملی: 1⃣ به فکر خود باش و از خویشتن غافل مباش. 2⃣ همواره کشیک نفس بکش که کشیک نفس کشیدن کشکی نیست، از خداوند توفیق بخواه. 3⃣ با ابنای روزگار بساز و مرد تحمّل باش «آسیا باش، درشت بستان و نرم باز ده». 4⃣ مرد فکر باش که فکر لُبّ عبادت است. 5⃣ مناجات و راز و نیاز با خداوند را قطع مکن. 6⃣ خلوت شب را از دست مده. 7⃣ به حقیقت بگو «الهی! آمدم» تا کامروا گردی. 8⃣ سخن و خواب و خوراک باید به قدر ضرورت باشد. 9⃣ با عهد الله که قرآن مجید است هر روز تجدید عهد کن. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَ مِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِکَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ{۱۲۹} قوم موسى گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مى‌شديم و هم پس از آنكه آمدى! پس چه بايد كرد؟ موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مى‌كنيد.(۱۲۹) ⬅️ بنی اسرائيل توقع داشتند پس از قيام موسى علیه‌السلام كارها یک شبه درست شود و كشور مصر، با همه امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است اما در پاسخ آنان مى‌فرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر تلاش و توکل دارد كه با فراهم شدن آنها يارى الهى فرا مى‌رسد. ◽️نکتـــه‌ها 🍃رفاه و امنیت، اولین خواسته‌هاى مردم از حكومت‌هاست «قالُوا أُوذِينا» 🍃مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبیاء توقع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مى‌كنند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ‌» 🍃گاهى رهبران آسمانى مورد انتقاد پيروان كم ظرفیت و کم تحمل خود نيز قرار مى‌گرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا» 🍃اغلب مردم سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مى‌پندارند و نبود آن را ناكامى مى‌دانند غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمده‌اند نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما» 🍃مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد نه با اعجاز با توجه به آيه قبل‌ «اصْبِرُوا» و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا» 🍃رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسى‌ رَبُّكُمْ» 🍃ايمان به نظارت خداوند مایه دقت و پرهيزكارى است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ» 🍃حكومت بر مردم وسیله آزمايش است نه لذت جوئی «فَيَنْظُرَ كَيْفَ» 🍃مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مى‌شوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️* وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ؛ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ؛ وَ لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ، رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدَارَكُهَا بِالتَّوْبَةِ، وَ رَجُلٍ يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ. 🟡شناخت نيكى ها و خوبيها (اخلاقى، تربيتى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند «خير» چيست فرمود) خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان، و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در ميان مردم سر فراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جا آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست. يكى گناه كارى كه با تو به جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 94🔰* 👌🔆 خير در چيست؟ 📜امام(عليه السلام) در اين كلام پربار حكمت آميز، پاسخ به سؤال كننده اى مى دهد كه «از آن حضرت پرسيد: خير و نيكى چيست؟»; (وَسُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ). 💢امام در پاسخ جامع خود خير را در پنج چيز خلاصه كرد: 💠نخست فرمود: «خير و خوبى در آن نيست كه مالت فراوان و فرزندانت زياد شوند»; (فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَوَلَدُكَ). 📌منظور از اين سخن نفى ديدگاه غالب در مسئله مال و فرزندان (نيروى انسانى) است كه ارزش والا را در مال و فرزند خلاصه مى كنند و شخصيت را براى كسانى قائل هستند كه اموال بيشترى در اختيار دارند و ثروت آنها زياد و نفرات آنها نيز فراوان است. 🔰 به تعبير ديگر، تنها از جنبه هاى مادى و دنيوى به مال و فرزند نگاه مى كنند و گرنه اگر اين مواهب در راه خدمت به خلق و جلب رضاى خالق صرف شود آن هم مصداق خير است، 📌چرا كه در قرآن مجيد در آيات متعددى واژه خير بر مال اطلاق شده است. از جمله در آيه 180 سوره «بقره» مى خوانيم ✴️بر شما نوشته شده هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذارده براى پدران و مادران و نزديكان به طور شايسته وصيت كند». 💠سپس مى افزايد: ولى خير در اين است كه علمت زياد گردد و حلمت فزونى يابد و با پرستش پروردگار به مردم مباهات كنى و هر گاه كار نيكى از تو صادر شد خدا را سپاس گويى و اگر گناهى سر زد استغفار نمايى»; 💠در واقع، امام(عليه السلام) در اين عبارات پر معنا نظام ارزشى اسلام را بيان مى كند و بر خلاف آنچه در دنياى مادى ديده مى شود كه ارزش را در مال و ثروت و قدرت ناشى از نفرات خلاصه مى كنند، 💠امام(عليه السلام) ارزش را در علم و حلم و عبادت و شكر و استغفار خلاصه مى فرمايد، زيرا مال و ثروت و قدرت اگر جدا از علم و حلم و بندگى پروردگار باشد مايه فساد و تباهى و ابزارى است كه در مسير شر قرار خواهد گرفت. ✴️البته علم اگر از عبوديت پروردگار و حلم جدا شود نيز ممكن است در مسير انحراف و بدبختى قرار گيرد، 📌لذا امام آن را به ضميمه امور ديگرى كه علم را به كنترل در مى آورد به عنوان خير معرفى فرموده است. 🔰تعبير به كثرت ولد مربوط به زمان هايى است كه فرزندان نيروى حامى و مدافع خانواده محسوب مى شدند و زيادى آنها سبب قوت و قدرت بود و در آيات قرآن نيز كراراً به آن اشاره شده است; 📌ولى در امثال زمان ما مى توانيم آن را به معناى وسيع ترى تفسير كنيم و بگوييم: فزونى نيروهاى انسانى; خواه فرزند باشد يا قبيله و يا طرفداران ديگر. 💠هدف امام(عليه السلام) اين است كه بفرمايد: خير و سعادت انسان در فزونى مال و نيروهاى انسانى اطراف او نيست، بلكه در علم و حلم و عبادت است. ✴️منظور از «حلم» بردبارى آميخته با تدبير است. ممكن است انسانى عالم باشد اما شتاب زده و بى تدبير. 📌چنين كسى به جايى نمى رسد; ولى وقتى علم، آميخته با بردبارى و تدبير شد آثار عميقى از خود به جاى مى گذارد. ✴️ منظور از مباهات به عبادت و بندگى پروردگار اين نيست كه انسان عباداتش را به رخ مردم بكشد، بلكه مقصود آن است كه افتخار واقعى او به بندگى پروردگار باشد و در درون وجود خود به آن مباهات كند. 🔰شبيه جمله اى كه از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده كه به پيشگاه خداوند عرضه مى دارد: «إِلَهِي كَفَى بِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً». 💠آنگاه امام(عليه السلام) در پايان اين گفتار به نكته مهم ديگرى اشاره كرده و خير و سعادت دنيا را در دو چيز خلاصه مى كند و مى فرمايد: «دنيا فقط براى دو كس خوب است: كسى كه گناهانى كرده و مى خواهد با توبه جبران كند و كسى كه با سرعت به سراغ كارهاى خير مى رود»; 📌حقيقت امر نيز همين است، زيرا اگر ما دنيا را به صورت يك گذرگاه براى زندگى جاويدان آخرت تصور كنيم به عنوان يك منزلگاه و هدف، خواهيم دانست بهره اى كه انسان مى تواند از اين مزرعه يا از اين بازار براى سراى ديگر ببرد يا جبران گناهان است و يا سرعت در خيرات. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
71 ✅ در حقیقت خداوند متعال وقتی بخواد با انسان صحبت کنه با زبان امتحان صحبت میکنه. 💕 اگه کسی دوست داره خدا رو ببینه، خدا رو حس کنه و با خدا زندگی کنه این فقط یه راه داره؛ به خدا "به عنوان امتحان گیرنده زندگیت" نگاه کن.😌 چرا معمولا ما آدم ها ارتباط عمیقی با خدا نداریم؟ 🚫 علتش اینه که خدا رو "به عنوان امتحان گیرنده زندگی خودمون" نمیدونیم. معلومه که خدای ندیده رو نمیشه عاشقش شد... معلومه که سر نماز نمیشه به اون خدا توجه کرد... ✅ اما وقتی که انسان، خدا رو در اتفاقات زندگیش ببینه باهاش ارتباط عمیقی پیدا میکنه، دیگه حتی لازم نیست که جسمی رو بخواد به عنوان خدا تصور کنه. فقط توجه داشته باش که خدا داره ازت امتحان میگیره. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرح حدیث اخلاق| ⭕️ چه چیزی موجب حفظ ایمان می شود؟ ❤️ (حفظه الله)❤️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند : هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد. بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند. 📚 کتاب ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
روایت 105 کتاب جهاد.mp3
18.33M
✨✨ 📚 🎧👆 ✨ جلسه ۱۶ ✨موضوع: تقارن و . حقیقت و . خوف و رجا رابطه ما را با خدا و خودمان تنظیم می کند. 🔊 : 📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ (ره) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 یه بار بریم های قبل رو مرور کنیم؛ که یادمون بموننـــد ⛔️ .... 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 🔅مولا علی(ع) 🌷امانت را برگردانید، حتی اگر به قاتل فرزند پیامبران باشد. 📚کافی:5:133 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️علامه حسن زاده آملی ره: 🍃برادرم! بنگر و عبرت بگیر، دست توسّل به دامن خاتم اوصیا و اولیا، امام زمان مهدی موعود حجة بن الحسن العسکری(ع) دراز کن که گردنه‌های سهمگین و هولناک در پیش داری و آن بزرگوار امیرکاروان است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَ بَوَّأَكُمْ فِی الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَ تَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا ۖ فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللهِ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ{۷۴} و به ياد آوريد هنگامى كه خداوند شما را پس از هلاكت قوم عاد جانشينان آنان ساخت و در زمين شما را جايگاه مناسب داد از قسمت‌هاى هموار زمين قصرها مى‌سازيد و كوه‌ها را براى ساختن خانه‌ها مى‌تراشيديد. پس الطاف و نعمت‌هاى خداوند را ياد كنيد و در زمين فساد نكنيد.(۷۴) ⬅️ «عَثو» يعنى خروج از حدّ اعتدال و «لا تَعْثَوْا» به معناى «لاتفسدوا» است و کلمه «مُفْسِدِينَ» يا براى تأكيد است يا به اين معنا كه فساد شیوه شما نشود و مراد از «فِی الْأَرْضِ» سرزمين بين حجاز و شام است. منطقه جغرافيايى قوم ثمود داراى دو بخش دشت و كوهستان بود. «سُهُولِها ... الْجِبالَ‌» و آنان مردمى متمول و متمدن بودند و به فنون خانه سازى و قصرسازى آگاه بودند. «قُصُوراً ... بُيُوتاً» ◽️نکتـــه‌ها 🍃تحولات تاريخى و اجتماعى بر اساس قوانين و سنت‌هاى الهى است. «إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ» 🍃همه امكانات زندگى ما از خداوند است. «بَوَّأَكُمْ فِی الْأَرْضِ» 🍃از تاريخ گذشتگان عبرت بگيريم. «وَاذْكُرُوا ... بَعْدِ عادٍ» 🍃انسان از همه شرايط طبيعى مى‌تواند بهره بگيرد. «سُهُولِها ... الْجِبالَ‌» 🍃مسكن از نعمت‌هاى ويژه الهى است. «قُصُوراً ... بُيُوتاً ... آلاءَ اللهِ» 🍃رفاه، مسكن و قصر اگر از ياد خدا جدا باشد زمینه فساد مى‌شود. «قُصُوراً ... بُيُوتاً ... مُفْسِدِينَ‌» 🍃اگر نعمت‌ها را ودیعه الهى بدانيم و خود را در معرض هلاكت ببينيم از تجاوز دورى مى‌كنيم. «وَاذْكُرُوا ... لا تَعْثَوْا» 🍃قصرنشينان و كسانى كه امكانات بيشترى دارند بيشتر نيازمند ياد خدايند تا به فساد كشيده نشوند. کلمه «قصر» ميان دو جمله‌ «اذْكُرُوا» آمده، البته در صورتى كه قصر در آيه معنى معروف زمان ما را داشته باشد نه اينكه به معنى خانه معمولى باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
72 🔸 اینکه ما صرفا خبر داشته باشیم که خدا از ما امتحان میگیره فایده چندانی نداره. بلکه باید "نگاه امتحانی" داشتن در جامعه ما تبدیل به یک بشه. ✅ اگه در فکر ما این موضوع فرهنگ سازی بشه جلوی بسیاری از اتفاقات بد گرفته میشه؛ مثلا یکی از فواید امتحان اینه که در خانه ها و خانواده ها دیگه هیچ وقت دعوایی نمیشه! 💢 اگه در خانواده کسی به شما ظلمی کرد قبل از اینکه بخوای تصمیمی بگیری یه نکته ای رو توی ذهن خودت مرور کن! با خودت بگو: قبل از اینکه اون عضو خانوادم بخواد منو ناراحت کنه، این خداست که تصمیم گرفته من رو امتحان کنه. آیا به اصل این امتحان هم اعتراض دارم؟☺️ 🔸 قبلا گفته شد که خداوند متعال زندگی ما رو برای امتحان آفریده و ما هیچ وقت نمی‌تونیم جلوی خدا رو بگیریم؛ ما نمیتونیم طوری عمل کنیم که خداوند متعال ما رو امتحان نکنه. ✅ وقتی انسان در هر اتفاقی از همون اول تسلیم امر خدا باشه مهربان تر رفتار خواهد کرد و آروم تر خواهد بود. 👌🏻و کسی که عمیقا میدونه تمام مشکلاتش امتحان هست دیگه نمیشه. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى، وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ. 🟡تقوى و ارزش أعمال (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: هيچ كارى با تقوا اندك نيست، و چگونه اندك است آنچه كه پذيرفته شود. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 95 🔰* 👌🔆 ارزش تقوى 📜امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و حكمت آميزش اشاره به نقش تقوا در قبولى اعمال مى كند، يا به تعبيرى ديگر، كيفيت عمل را معيار قبولى در درگاه خدا قرار مى دهد نه كميت عمل را و مى فرمايد: 💠 «عملى كه توأم با تقواست كم نيست (هرچند ظاهراً كم باشد) چگونه عملى كه مقبول درگاه خداست كم مى باشد؟»; 🔰اين سخن برگرفته از قرآن مجيد است; آنجا كه در داستان فرزندان آدم (هابيل و قابيل) مى فرمايد: «(إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ); خداوند تنها اعمال پرهيزگاران را قبول مى كند». ✴️بسيارى از بزرگان در كتب فقهى اين مطلب را يادآور شده اند كه شرايط صحت عمل با شرايط قبول متفاوت است. 📌عمل صحيح عملى است كه جامع تمام شرايط و اجزا و خالى از موانع باشد; ولى گاه اين عمل، با اعمال ديگرى پيش و پس از آن يا صفات ناشايسته اى همراه مى گردد كه مانع قبولى آن در درگاه خداوند مى شود 📌(قبولى به معناى پاداش عظيم و تحقق اهداف و فلسفه هاى عمل). مثلاً در روايات آمده است كه كسى كه شرب خمر كند اعمال او تا چهل روز پذيرفته نمى شود. 🔰در حديث ديگرى مى خوانيم: كسى كه به پدر و مادرش نگاه غضب آلود كند خدا نماز او را قبول نمى كند، همچنين در مورد خوردن غذاى حرام يا شبهه ناك. 📌بنابراين اعمالى مقبول درگاه خداوند واقع مى شود كه توأم با تقوا باشد و بى تقوايان ممكن است عمل صحيحى انجام دهند و اسقاط تكليفى شود; 📌اما عمل آنها بى ارزش و فاقد پاداش عظيم و فلسفه و روح عمل باشد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند : هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد. بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند. 📚 کتاب ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda