#درسگفتار
| نوجهــــان - ۲ |
نظــم جهانی و خیزش نظم مقاومت
موقعیت خــاص جهــان امــروز و درگیـــریهای بزرگ منطقــهای که پیــرامون جمهوری اسلامی در حال وقــوع است، حاکی از تولد نظمینو و تغییراتی گسترده است. این تغییرات پرسشهایی بــزرگ و متنــوع را پیش روی ما قرار داده است. درسگفتار #نوجهــان کوششی است در پاسخ به این پرسشها و تلاشی است برای آگاه شدن از این تغییر بــزرگ.
لینک ثبت نام:
https://www.negahschool.ir/product/nojahan2/
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌏 هویت دولتساز
ادراک #هویت_ملی یکی از سنگبناهای #دولتسازی است. توجه به این امر حیاتی در آموزش و پرورش یکی از نقاط غفلت نظام اسلامی در چهار دهه گذشته برای شتاب بخشیدن به دولت سازی بوده است.
امید است این تذکر پدرانه و رنج نهفته در آن -البته اگر برای مخاطبش قابل لمس بوده باشد- تحرک مناسبی را در این راستا رقم بزند.
#نوجوان_نوجهان
#امر_ملی
#نگاه_ملی
#دولت_سازی_مطلوب_اسلامی
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰رونمایی از مقدمه طرح ملی استعمار شناسی ایرانی
✅طرح ملی استعمارشناسی ایرانی در دو سال و نیم گذشته دهها محقق و استاد و مولف و مترجم در پژوهشگاه علوم انسانی را در شاخه های مختلف این حوزه به پژوهش کشانده است و نتیجه آن سی اثر علمی فاخر شده است .
🔴مقدمه این سی اثر برتر در روز معلم توسط دو وزیر فرهنگی دولت رونمایی گردید . انشاء الله در هفته های آتی این سی اثر به تدریج در معرض دید علاقه مندان قرار بگیرد تا این مجموعه فاخر و کم نظیر بتواند یکی از مهمترین معضلات جامعه ایرانی و اسلامی و انسانی و جهانی یعنی استعمار را در سطوح عالی دانشگاهی و علمی مورد بررسی و تبیین و پرسش قرار دهد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
💥 کتاب «یک ذرّه بیشتر از صفر» بهزودی روانه بازار کتاب خواهد شد.
◽️ تألیف: محمدحسین طاهری
◽️ حجم: 504 صفحه
◽️ ناشر: کتاب فردا
🔍 ناشناختگی خلّاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای
📜 عناوین و موضوعات:
◽️فصل اول: مسأله چیست؟
◽️فصل دوم: ناشناختگی انقلاب اسلامی
◽️فصل سوم: کدام انقلاب؟ انقلاب سیاسی یا انقلاب اجتماعی؟
▫️فصل چهارم: ناتمامی انقلاب اسلامی
◽️فصل پنجم: ناشنیدگی انقلاب اسلامی
◽️فصل ششم: نابسندگی محاسباتی
◽️فصل هفتم: چرخهی عمل و نظر
◽️فصل هشتم: گذار به روایت اجتماعی راقی
◽️فصل نهم: نامحاسبهی روزگار
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
|
💥 معرفی اجمالی کتاب
«یک ذرّه بیشتر از صفر»
ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی حضرت آیتالله خامنهای
◽️ «انقلابِ کاملِ ناتمام» گویاترین عبارت برای بهتصویرکشیدن مختصات موقعیت فعلی انقلاب اسلامی است. یکی از وجوه ناتمامی این انقلاب کامل، عدم تشکیل «دولت مطلوب اسلامی» و تداوم ساختارهای «دولت مدرن آمرانه» بعد از پیروزی انقلاب است. این نقصان، نه به انقلاب و نظام اسلامی، بلکه به ضعفِ روشیِ «امر سیاسی» ما برای پیشبرد مرحلهی دولتسازی برمیگردد.
◽️ آبشخور این نقص را باید در نابسندگی ادراک امروزین ما از اقتضائات روشیِ ساختِ نهادیِ قدرت بهتبع پیدایش «استیت» و سیطرهی جهانیِ نظمِ وستفالیایی پیجویی نمود.
◽️ اینک نظام اسلامی بهناچار بر مرکب فرسودهی دولت مدرن آمرانهی باقیمانده از رژیم پیشین سوار شده است. «انقلاب سیاسی اسلامی» و «نظام جدید اسلامی» برای سرپرستی عرصهی عمومی باید مرکبِ رهوار خودش را بیافریند؛ این امر نیازمند تدوین خلاقانهی نظریهی دولت مطلوب اسلامی است.
◽️ این نظریه، بستری برای استحالهی نظم وستفالیایی است. بهنظر میرسد «خلاء روششناختی» برای چگونگی «توسعهی اثر» و «امتدادبخشی وجودی» به تجربهزیستهی تصورناپذیر انقلاب اسلامی، حلقهی مغفول تدوین این نظریه است.
◽️ کتاب «یک ذرّه بیشتر از صفر» این خلاء را به تصویر کشیده و چگونگی پرکردن آن را مورد تامل قرار داده است. محور این تبیین، نشاندادن ناشناختگی روششناختی خلّاق محفوف در پیدایش و پایایی انقلاب اسلامی است.
💥 این کتاب به زودی توزیع خواهد شد.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
.
⭕️ شناخت نابسندگیهای نظری جبههی انقلاب برای تبیین حرکت تمدنی انقلاب اسلامی
🔻 کتاب «یک ذره بیشتر از صفر»، حلقهی نخست از مجموعهی «اندیشهی پشتیبان #انقلاب_اسلامی» است. هدف این مجموعه، تئوریزهکردن حرکت عمومی انقلاب برای دستیابی به «نظریهی دولت تمدنی اسلامی» است. هدایت حرکت عمومی انقلاب بهنحویکه به تحقق «دولت مطلوب اسلامی» بیانجامد، چنین مطالعاتی را ضروری کرده است.
🔻 اولویّت و اضطرار کاوش دربارهی اندیشهی پشتیبان انقلاب اسلامی به این فرض تئوریک برمیگردد که همواره میان وضعیت «گذشته»، «حال» و «آینده»ی هر پدیده، تناسبات قابل محاسبه و سنجشی حاکم است. پذیرش فرض امکان شناخت و دسترسی به این نسبتها و روابط را میتوان مترادف با کنترلپذیری پدیدهها -اعم از پدیدههای طبیعی یا اجتماعی- دانست. یعنی ازآنجاییکه میان وضعیت سابق و لاحق تحولات اجتماعی، ربط و نسبتِ قابلِ تصرفی وجود دارد، از امکان «شناخت» و «هدایت» و «نظارت» بر حرکت و تغییراتِ جامعه نیز میتوان سخن گفت و سلسلهی تغییرات و تحولات را برای رسیدن به وضعیت ازپیشتعریفشده، «تنظیم» و «بهینه» نمود. این امر به ابزارهای مختلفی احتیاج دارد که ابزارهای نظری از آن جملهاند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
00_011101_fehrest.pdf
301.8K
فهرست کتاب یک ذره بیشتر از صفر
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
هدایت شده از صابرین نیــوز
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مساجد نخبهپرور | پیشرانهای تمدنسازی
📌 پنجگام عملیاتی برای نخبهپروری
🔸 محتوای کارشناسی شده + تجربهی ۳۰ ساله
🔹 تشکیل پرونده ویژه برای نخبگان در مساجد
🔸 اختصاص پشتیبان ویژهی نخبهپروری
🔹گام به گام تا تشکیل چرخهی نخبهپروری
🎯 «وقتشه با دیدن این فیلم مسجدتون رو به مرکز #نخبهپرور شهر تبدیل کنید...»
💯 برای شروع عدد ۵ را به ۹۰۰۰۱۹۸۱ ارسال کنید.
🔗 | مساجد نخبهپرور | شبکه مربیان نخبه پرور |
#بنیاد_ملی_نخبگان
#مساجد_نخبهپرور
#نخبگان_و_تمدنسازی
🆔 @tarbiat_nokhbeh
|
⭕️ بازی بزرگ در مرزهای ایران تمدنی
📌 استعمار ایبریایی چگونه به مرزهای ممالک محروسهی پارس رسید؟
در پستهای پیشین، اجمالا به تبار تاریخی حوادثی پرداختیم که در آغازین روزهای قرن نوزدهم میلادی و قرن 13 شمسی، جغرافیای کشور عزیزمان ایران را تغییر داد. این تبار بر محور #استعمار_ایبریایی بهتبع فروپاشی #آندلس متمرکز بود. اکنون در دور جدید مباحث، به شکلگیری #بازی_بزرگ در مرزهای #ایران_تمدنی و خاصه #ممالک_محروسهی_پارس (Guarded Domains of Iran) خواهیم پرداخت. این سلسله مباحث شامل تصویرسازی اجمالی اما دقیق از شکلگیری رقابتهای ژئوپلیتیکی و امنیتی میان سه کشور بریتانیا، فرانسه و روسیه خواهد بود. در اثنای سخن نیز گاهی به حسب نیاز به تحولات داخلی این کشورها و گاهی به بنیادهای روشی نگرش ژئوپلیتیکی خواهیم پرداخت و ریشههای ساخت #دولت_مدرن و پدیداری #استیت را در #فلسفه_جغرافیا دنبال خواهیم نمود.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
|
⭕️ فلسفهی جغرافیا
📌 تقارن رستاخیز مطالعاتی "فلسفهی جغرافیا" و "نظریههای دولت"
🔸 رسوخ و تعمیم تفکر فلسفی در مطالعهی #جغرافیا، رستاخیز جدیدی در مطالعهی #قدرت و توسعهی #هژمونیک آن را نیز -در قرن بیستم- در پی داشت.
🔹اثر شهیر ریچارد هارتشورن تحتعنوان «ماهیت جغرافیا: بررسی انتقادی اندیشهی کنونی در پرتو گذشته» (The Nature of Geography: A Critical Survey of Current Thought in the Light of the Past)، اثر جریانساز #دیوید_هاروی تحتعنوان «تبیین در جغرافیا» (Explanation in Geography) از جملهی تولیدات فکری این تکاپوی نظری است.
🔸دیدگاههای #هنری_لوفور در باب #تولید_فضا، از این مطالعات تغذیه کرده است؛ #دِرِک_فورد کوشیده است تا این تاثیر را در کتابی تحتعنوان «آموزش و تولید فضا: آموزش سیاسی، جغرافیا و انقلاب شهری» (Education and the production of space_ Political pedagogy, geography, and urban revolution) به تصویر بکشد.
🔹چشمانداز جدیدی که #فلسفه_جفرافیا در تولید و بسط و حفظ #هژمونی ایجاد کرد، در نظریههای دولت و احیای #دولت_پژوهی تاثیرات عمیقی به همراه داشت. این چشمانداز باعث گردیده است تا میان #رقابتهای_ژئوپلیتیکی و ساخت #دولت_مدرن ارتباط روشی برقرار شود.
🔸 دستاوردهای این مطالعات میتواند به ترسیم نگاههای بدیل و تعریف آلترناتیو جهت #واحدبندی در #نظام_بینالملل کمک شایانی نماید.
#ژئوپلیتیک
#ژئواستراتژی
#ساخت_قدرت
#معماری_دولت
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
چالش آمال ایرانیان
عاشق شو ار نه روزی
کار جهان سرآید
ناخوانده نقش مقصود
از《کارگاه هستی》
.
هدایت شده از 🇮🇷💥 عهد ✊🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مربیان عزیز، استادان و معلمان گرامی!
شما هم از اینکه برای #فلسطین🇵🇸کاری
نکردین یا نمیدونید چکار کنید، ناراحتین؟ 😔
⚠️
این کلیپخیلی مهم
رو حتما ببینید☝️ ✅ دعوتید به شرکت در دوره آموزشی «راویان قصه فلسطین» (آفلاین و آنلاین) 💢در این دوره چه اتفاقی میفته؟ 🔰کلی
مستندو
محتواهای مفید
میبینیدو محتواش رو به صورت عملیاتی برای مخاطب خودتون روایت میکنید. 🔰در طول دوره، روایتگری رو تمرین میکنید و اقدامتون توسط رهیاران ما هدایت میشه. 🔰شرکت کنندگان ایدههاشون رو به اشتراک میگذارن و از هم کلی نکته یاد میگیرن👌 🔰در پایان، یه برنامه حضوری عالی تو #مشهد داریم، با حضور راویان برتر 🔰 منتخبین نهایی دوره برای روایتگری به #کربلا در #اربعین اعزام میشن😍 🏷 درگاه ثبتنام: https://digiform.ir/palestinestory ⏰مهلت ثبتنام: ۲۵ اردیبهشت کسب اطلاعات بیشتر📨 📲 @farej313 📲 09177145292 🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید: 🌐 @palestinestory
|
📌 موانعی که به #ملت_سازی انجامیدهاند
⭕️ جغرافیا، مادرِ تفاوتها و تمایزها و رنگارنگیها
🔸 کیست که بتواند نقش «دوری» و «نزدیکی» را در شکلدادن به «تفاوت»ها و «شباهت»ها انکار کند؟! کیست که بتواند بر تاثیر «عینیت» و «ثبات» #جغرافیا، در شکلدادن به نزدیکیها و دوریها چشم بپوشد؟!
🔹وقتی کوهی مثل #دماوند میان دو جمعیت انبوه فاصله میاندازد، آب و هوا و خورد و خوراک و پوشاک آنورِالبرزیها را با اینورِ البرزیها متفاوت میکند؛ زبان و گویششان را متمایز میکند؛ راههای گوناگونی را برای بروز خوشحالی و ناراحتی پیش رویشان باز میکند؛ آداب و رسوم و فرهنگ و مناسکشان را تغییر میدهد و ... و بیراه نیست که بگوییم در ادراکشان از #قدرت، از ماهیت قدرت، از منابع قدرت، نوع اِعمال قدرت، شیوهی مهار و تعلیق قدرت و .... نیز تاثیرات مستقیم و عمیق میگذارد.
🔸آیا میتوان در کویر و دریا و کوهستان، ادراک ما از قناعت و کرامت و امنیت و بقا را تغییر نمیدهد؟! آیا سکنیگزینی در کنار رودخانهها و جلگههای #بین_النهرین همان صورتی از زندگی را میآفریند که زندگی در پیرامون کوهستان #هیمالیا یا #بیابان_گوبی (Gobi Desert) #چین و #مغولستان اقتضا میکند؟! آیا واقعا تفاوتی ندارد که آنسوی #آلپ و رو به جلگهی اروپا داشته باشیم یا اینسوی آلپ همسایهی #مدیترانه شویم؟!
🔹اگر این فرضها را بپذیریم، ظهور #استیت و #دولت_مدرن در اروپا بهجای مشرقزمینی که سابقهی هزاران ساله در #زمام_داری داشته است را هم شاید بهنحو گویاتری بتوان تبیین و تفسیر کرد.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
.
|
📌 هجرت قدرت در پهنههای جغرافیا
⭕️ تحول در فهم از «اداره» بهواسطهی بهرهمندیهای متمایز جغرافیایی
🔸 با چشماندازی که #فلسفه_جغرافیا و #ژئوپلیتیک در اختیار قرار میدهد، به #روایت قانعکنندهتری از چرایی و چگونگی #هجرت_قدرت از شرق به غرب در #عصر_مدرن میتوان رسید. جایی که #اقتضائات_جغرافیایی:
1️⃣ #اقلیم رنگارنگی را میآفریند؛
2️⃣ نیازهای متفاوتی را پدید میآورد؛
3️⃣ ساختِ ابزارهای متنوعی را برای رفع نیازهای متفاوت ضروری میکند؛
4️⃣ محرک تولد #صنعت جدیدی میشود؛
5️⃣ امکانهای متنوعی را برای کار و انباشت و توزیع خلق مینماید؛
🔹آنگاه باید پذیرفت که در این جغرافیای مختلفالالوان، بهرهمندیهای متمایز از اقلیمهای گوناگون لاجرم فهمهای مختلفی نسبت به امر #اداره و #تنظیم را نیز ایجاب میکند و درنتیجه، #چهره_قدرت را تغییر داده و معادله و موازنهی قدرت را در سرتاسر جهان تحتالشعاع قرار میدهد.
#معادله_قدرت
#موازنه_قدرت
#جغرافیای_قدرت
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ترمینولوژی جغرافیای سیاسی
آشنایی با مقدماتیترین اصطلاحات #جغرافیای_سیاسی
#ترمینولوژی
#ترمینولوژی_جغرافیای_سیاسی
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
|
📌 خلاقیّت جغرافیا
⭕️ محیط اجتماعی یا محیط طبیعی؛ کدامیک موثرتر است؟
پیوند و وابستگی میان «ویژگیهای فرهنگی هر جامعه» با «مکانی که آثار و نمودهای انسانی در آن زمینهای مساعد مییابد»، اساس #علم_جغرافیا را تشکیل میدهد. اگر #جغرافیا را علم برخورد انسان با طبیعت بنامیم، میتوانیم در سیر تکوینی آن، سه دورهی معین و مجزا تشخیص دهیم:
1️⃣ دورهای که موضوعات جغرافیایی در آن، جنبهی توصیفی داشته است؛
2️⃣ دورهای که مطالعه و کشف نظام معین و وضع #قوانین_جغرافیایی مورد توجه بوده است؛
3️⃣ دورهای که تغییر سیمای محیط و دگرگونی سیارهی زمین از اختصاصات آن بهشمار میرود.
از #محیط که در اینجا سخن رفت، میتوان دو عنوان کاملا مشخص استنباط کرد:
🔸 یکی #محیط_اجتماعی شامل: خانه، مدرسه، مسجد، کلیسا، زمینهای ورزشی، جوامع شهری و روستایی است که همهی سنتها، رفتارها و عقاید شخصی افراد متاثر از آن است.
🔹دیگر، #محیط_طبیعی که نقشپذیری و شکلیابی جوامع انسانی از آن، بیشتر از محیط اجتماعی است.
تاثیرات #محیط_طبیعی، همان نقشی را در جوامع انسانی ایفا میکند که #محیط_اجتماعی در خصیصههای فردی و شخصی پدید میآورد.
⏰ پینوشت:
به مجموعه عواملى که از خارج، #ارگانيسم را دربر مىگيرد و در آن اثر مىکند، #محيط مىگويند. محيط، مجموعهی شرايط و عواملى است که تاريخ، طبيعت، جامعه، روابط فردى و ويژگىهاى خانوادگى و ارثى را مىسازد و از درون و برون، فرد را در خود مىگيرد و مىپروراند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
📌 آمریت محیطی
⭕️ دامنهی تاثیرگذاری انواع محیط بر کیفیت حیات انسان
🔸 تمام شرايط و پديدههاى طبيعى که مستقل از #اراده_انسان هستند و بر کیفیت زندگى او تأثير مىگذارند، #محيط_طبيعى ناميده مىشوند. آبوهوا، نور، رطوبت، دما، اختلاف شب و روز، شرايط اقليمي، پستىوبلندىها و جمعيت از جملهی این عواملاند. امروزه از: کموکيف جادهها، شهرها و روستاها، ساختمانها و انرژىهاى مختلفی که انسان آنها را در خدمت خود درآورده است نیز ذیل محیط طبیعی یاد میشود.
🔹 افراد و اجتماعات -خواه یا ناخواه- در محاصره و احاطهی سنتهاى قومی، آداب و رسوم اجتماعى، سازمانها و نهادهای اجتماعی مختلف هستند. این عوامل #محيط_اجتماعى را شکل مىدهند. محيط اجتماعى بهنوبهی خود شامل: محيط خانوادگي، محیط اتفاقی، محیط انتخابى و محیط تحميلى میشود.
🔸 #محيط_اتفاقى مثل محيط مدرسه، کار و سربازى است. وسايل انتقال افکار و رسانههاى گروهى از نمونههای نوپدید #محیط_انتخابی محسوب میشوند. محيطى که در آن، آزادى بهکلى از بين رفته يا به حداقلها محدوده شده است، #محیط_تحمیلی نام دارد. مثل بازداشتگاه، ندامتگاه، کانونهاى اصلاح و تربيت و ديگر سازمانهاى مشابه.
🔹 هرکدام از این محیطها آمریت خودشان را دارند. از این مقوله میتوان تحتعنوان #آمریت_محیطی یاد کرد. #آمریت_جغرافیا نیز از آن جمله است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
|
📌 امر سیاسی: تنظیمگر آمریّتهای محیطی
⭕️ دولت مدرن؛ ایجادگر انحصار جهتِ اِعمال و تعلیق اقتدار
🔸 آدمی وقتی چشم میگشاید، خود را در آغوش محیطهای مختلفی مییابد که هرکدامشان آمریت خاصی دارند. محیطها #فاعل هستند و #اراده و #اختیار انسان را به مبارزه میطلبند.
🔹حتی با فرض اینکه عرصهی عمومی صرفاً با حضور انسانهای فرهیخته شکل گرفته باشد، بازهم این احتمال قابل پیگیری نیست که صرفا با تکیهبر #امر_اجتماعی، امید #تنظیم_و_تنسیق_عرصه_عمومی را داشته باشیم. زیرا:
1️⃣ در #عرصه_عمومی با انسانهای گوناگونی طرف حسابیم که امیال و اهداف متنوعی دارند و از سطح فکر و اقدام متفاوتی برخوردارند؛
2️⃣ با محیطهای غیرانسانی همچون #محیط_طبیعی مواجهیم که جبر سنگین و نسبتا پایدارشان را، فارغ از فهم و توافق انسانی، در بدو امر، بر شکلدادن به عرصهی عمومی تحمیل میکنند.
🔸 آدمی در فضایی زاده میشود که هرکس ساز خودش را مینوازد. ازاینرو #امر_اداره در فقدان #امر_سیاسی محتمل نیست و باید برای آن چارهای اندیشید.
🔹مهار #کثرت_میل_و_فکر_و_اقدام ازیکسو، و فائقآمدن بر #آمریت_محیط_طبیعی ازسویدیگر، انسان را بهتدریج به مکانیزمی سیاسیای متوجه ساخت که ماحصل آن، شکلگیری state یا #دولت_مدرن بوده است.
🔸 اگرچه اصل شکلگیری این #نهاد، کاملا معقول و برخاسته از نیازهای آدمی بوده است، اما این #مکانیزم همچنان قابل تغییر و تصرّف و ارتقاست. حتی این #امکان_عقلانی وجود دارد که بتوانیم به اَشکال تکاملیافتهتری از مکانیزمهای #تنظیم_و_تنسیق عرصه_عمومی و مهار #آمریت_محیطی بیاندیشیم.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
📌 مهار آمریّت اقیانوس
⭕️ خیزش «بازی بزرگ» از خاکستر اسلام اموی آندلس
🔸#ایبریا، محل تولد قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی جدیدی در هزارهی دوم میلادی بود. #جنگهای_صلیبی نقش ماما را بهعهده داشتند. #خیزش_الهیاتی_قرون_وسطا در سواحل منتهاالیه جنوبی اروپا کناره گرفت و فرزند شومش را بر زمین نهاد.
🔹این مولد، ازیکسو از میراث #اسلام_اموی_اندلس تغذیه میکرد و ازسویدیگر از #تغییرات_اقلیمی_قرن_دهم بهره میبرد. ماحصل این ارتزاق را میشد در فائقآمدن بر آمریت اقیانوسها، برای نخستینبار در تاریخ بشر، مشاهده کرد. بدینترتیب از خاکستر #اسلام_اموی در #آندلس، جریان #استعمار متولد شد و با تکیهبر #قدرت_دریایی، با درنوردیدن #اقیانوس، راهی قطب تجاری و صنعتی جهان اسلام، یعنی #هند گردید.
🔸نسل اول استعمار که از شبه جزیرهی ایبریا به راه افتاده بود، با پرچم #اسپانیا و #پرتغال شناخته میشود. #هلند نیز با کسب استقلال از اسپانیا به این نسل پیوست. هوش اقتصادی هلندیها با خلق #بورس، گوی سبقت را از همترازان خود ربود. مقرر شد که ثروت گردهمآمده در بورس هلند، پشتیبان چپاول #هند شود. حفاظت از استعماری که در هند و جزایر مالزی و اندونزی شکل گرفته بود، ایجاب میکرد که همسایگان هند نیز بهنحویازانحاء مهار شوند. این تدبیر به #بازی_بزرگ شهرت پیدا کرد.
🔹این امر، سرنوشت #ایران را نیز به این بازی گره زد. ایران معاصر در بحبوحهی تدابیر ژئوپلیتیکی استعمارگران برای حفاظت از مستعمراتشان در آسیا، چشم به جهان گشود و خود را در بطن #نظم_جدید_جهانی پیدا کرد.
#آمریت_جغرافیا
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
خدایا!
در کتاب کریمت فرمودی که آدمیان را با آنانی محشور خواهی کرد که در دنیا دوستشان داشتند.
پروردگارا!
ما به این وعدهی تو امید بستهایم.
تو بر دلها آگاهی و نیک میدانی که ما این مرد را از صمیم جانمان دوست داشتیم.
به او غبطه میخوردیم که از سربازان همان گهوارههایی بود که خمینی کبیر به آنها استشهاد فرموده بود.
از آنانی بود که برای نهضت الهی زاده شدند؛
برای راه او دویدند...
برای او از جان مایه گذاشتند...
سنگ دیپلماسیِ میدانی را با افتخار به سینه زدند...
اینک که آغوش خود را بهسوی جان بیقرار و پرکار و خستهی ایشان گشودهای، باز هم به او غبطه میخوریم.
خدایا!
این مسیر و این آغاز و پایان را از دوستداران ایشان نیز دریغ مفرما.