eitaa logo
دروس و بحوث
759 دنبال‌کننده
75 عکس
8 ویدیو
62 فایل
لقد أنشنا هذه القناة العلمية نظرا لطلب الطلاب، حتی یساعدون الإمام المطرود (عج) في النهاية. تقبل الله منّا و منکم انشاءالله... " کانال رسمی بارگزاری دروس استاد احمدی " ارتباط با ادمین👈 @Matroud15 ⛔️ انتشار مطالب کانال تنها در صورت درج لینک و عضویت
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوالات زیادی از طرف دوستان پرسیده شده است.ضمن عذر خواهی بابت تاخیر ها ، به قدر وسع اندک خود، به مرور به همه پاسخ خواهم داد ان شا الله. ✅ دوستان شرح شمسیه نیز کم مانده که حقیر را بابت معطلی ها نفرین (😁) کنند ! درس مدرسه به تازگی تمام شد ان شا الله به دعای دوستان و یاری حق از امروز صوت های شمسیه را به طور منظم ضبط نموده و در کانال خواهم گذاشت. ✅ دوستان جدید هم می توانید از الان صوت ها رو گوش کرده و در کنار آن از ابتدا بحث ها را دنبال کنید. ✅ در فکر آنم که نوشته ها و صوت هایی که تا الان ضبط کرده ام همه را در این کانال عرضه کنم ولی فعلا فرصت کافی ندارم ان شا الله بعد از ماه مبارک.
۱۱ ، ص ۲۵۳ _۲۵۲ تاریخ : ۲۷ / ۲ / ۹۹ ◽️ادامه تحلیل مفاد گزاره حملیه ◽️عقد الوضع و عقد الحمل ◽️نزاع شیخ و فارابی 👇👇👇👇
مقاله ثانیه ۱۱_1589630954660.mp3
20.45M
🛑 نشر صوت ها جائز نیست.
۱۲ ، ص ۲۵۳ _۲۵۵ تاریخ : ۲۸ / ۲ / ۹۹ ◽️تقسیم گزاره به حقیقیه و خارجیه ◽️تبیین گزاره حقیقیه از نگاه کاتبی 👇👇👇👇
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
پیرامون درس سیوطی.pdf
886.3K
پرونده مورد اشاره، نقدی است بر رویکرد و راهبرد مرکز تدوین متون که در ضمن، ناظر به کتاب سیوطی هم هست. ناقد: حجت الاسلام جناب آقای احمدی دام عزه *نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست* ارتباط: @hm1370 🌸🌺کانال میراث علمی سلف /لینک عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹متنی از حجت الاسلام جناب آقای احمدی دام عزه که فرمودند تا به همراه پرونده، منتشر شود: بسم الله الرحمن الرحیم 🔺"از امید تا بیم" 🔶🔹سال نود و پنج بود. تازه کتاب های صرف جدید روانه میدان شده بود و برخی مدارس به صورت خودجوش یا به پیشنهاد مرکز اقدام به تدریس این کتب کرده بودند. یکی از مدارس بنده را برای تدریس این کتاب ها دعوت کرد ، آن زمان به تازگی دور پنجم تدریس شرح تصریف را تمام کرده بودم و برنامه ای برای تدریس این کتب نداشتم. البته به علت عدم آشنایی ، نظری درباره آنها نداشته و بعضا به مقتضای توصیه شرع مقدس به مولف کتب و مرکز متون حسن ظن داشته و این کار را گامی به جلو تلقی می کردم. 🔺 با اصرار زیاد مدیر آن مدرسه و لزوم تصحیح کتب جدید و بازخوردگیری، توسط اشخاص خبره، تدریس را قبول کردم. در ابتدا قصد داشتم اشکالات کتاب را یاداشت کرده و داوطلبانه و خیرخواهانه به مرکز متون ارسال کنم.کاغذی برداشته و با نگاه موشکافانه که از کتب سنتی آموخته و اندوخته بودم به بررسی صفحات نخست کتاب "صرف۱" پرداختم در کمال تعجب با اشکالاتی مواجه شدم که از طلاب صرف میرخوان ( یا صرف میر دان) هم توقع نداشتم! 📚 سطر به سطر پیش می رفتم و خروار خروار بر تعجب درونی ام افزوده می شد تا اینکه در چند صفحه ابتدائی، ۲۳ اشکال جدی و بعضا بنیادی و روشی گرفتم و فهمیدم خانه از پای بست ویران است و اساسا این کتاب ارزش علمی و اتقانی محتوایی ندارد و به قول برخی اساتیدم "باید آن را به دریا ریخت" ، اینجا بود که "قلم سر بشکست". کتاب را رها کرده و از تدریس کتاب در آن مدرسه استعفا دادم و مدتی پیگیر فضای حاکم بر مرکز متون بوده و احیانا کتب جدید در نحو بلاغت و ... را رصد می کردم، و بارها با اساتیدی که در آنجا رفت و آمد داشتند بحث کردم که هیچ نتیجه ای نداشت "و ما کان جواب قومه الا ان قالوا: این کاریست که دارد می شود و مخالفت امثال شما راه به جایی نخواهد برد". بدین ترتیب "امید"م تبدیل به "بیم" شد و فعالیت های این مرکز را ضربه ای سهمگین بر علمیت حوزه های علمیه و تاریخچه نورانی آن دانسته و روز به روز بر تاسفم افزوده شد در این میان حمایت جاهلانه برخی مسوولین که طی گزارش ها و آمارهای صرفاً کمی، صورت گرفت بر عمق فاجعه افزود ، بالکل از اصلاح صرف نظر کرده و شمشیر در نیام و زبان درکام نگه داشته و سکوت را ترجیح دادم. 🔺از نیک یا بد حادثه، سال گذشته برای تدریس سیوطی در یکی از مدارس ممتاز دعوت شدم، شرط کردم فقط "سیوطی ای که جلال الدین سیوطی نوشته" را تدریس می کنم و مدیر آن مدرسه شرط را پذیرفت اما وقتی آغاز سال برای تدریس آمدم، در اوج ناباوری، گفتند باید سیوطی جدید تدریس شود و به حکم ضرورت مدتی ادامه دادم و بیشتر در صدد روشنگری نسبت به واقعیت تغییر متون برای طلاب و حتی اساتید و مسوولین آن مدرسه بودم و نتیجه این روشنگری این شد که در پایان ترم عذرم را خواسته و گفتند از ادامه کار معذوریم! بنده با کمال میل تدریس را واگذار کردم و غایله ختم شد. 🔺اما نزدیک به چهار ماه بعد به طور اتفاقی نقدها و دیدگاهای حقیر به گوش یکی از اساتید معظم که در تغییر سیوطی جدید نقش اصلی را ایفا کرده بودند رسیده بود و در فضای مجازی مطالبی را برای بنده ارسال کردند و حقیر در نامه ای ۱۷ صفحه ای پاسخ ایشان را نوشته و ارسال کردم. 🔶🔹اینک که در کانال "میراث علمی سلف"- که افتخار داشته و در آن عضو هستم- بحث مرکز تدوین مطرح شد و داغ های پنهان تازه شد تصمیم به انتشار نامه فوق الذکر گرفتم امیدوارم برای کسانی که دغدغه رشد و پیشرفت حوزه را دارند نافع باشد. "و الی الله المشتکی و الیه الزلفی" العبد الفقیر احمدی 29 آذر 1398 قم المقدّسة *نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست* ارتباط: @hm1370 🌸🌺کانال میراث علمی سلف /لینک عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
۱۳، ص ۲۵۶ _ ۲۵۷ تاریخ : ۲۹ / ۲ / ۹۹ ◽️تاویل گزاره حقیقیه به شرطیه و بررسی آن ◽️دیدگاه محقق خونجی در تفسیر قضیه حقیقیه و نقد آن 👇👇👇👇
🔸از برکات "ایام کرونائیه" این بود که فرصت کردم برخی از کتاب هایی که سال ها اسم آنها را شنیده ولی توفیق مطالعه شان نصیب نشده بود، مطالعه کنم. از جمله کتاب "فضیلت های فراموش شده" در شرح حال مرحوم آخوند ملاعباس تربتی نوشته فرزندشان مرحوم حسینعلی راشد. 🔸اسم کتاب را از سال ها قبل شنیده و کتاب را دیده بودم ،اخیرا در جمعی از اساتید، جناب حجه الاسلام و المسلمین سید احمد شبیری زنجانی از والد ماجد خود - حفظه الله - نقل کردند که ایشان فرموده اند:جناب آقای راشد ( حسینعلی راشد نویسنده کتاب مزبور) مرد ثقه ای است. این نقل عزمم را بر خواندن کتاب جدی کرد و دنبال فرصت بودم که سر و کله ی ویروس منحوس پیدا شد. 🔹کتاب یادشده ، نمونه برجسته یک روحانی ملا ، مومن،مخلص،پرتلاش، خدوم و مردمی را به تصویر می کشد، روحانی ای که سراسر وجود خود را صرف انجام تکلیف شرعی خود کرده و در این مسیر خم به ابرو نیاورده و مزدها سال ها تلاش در راه خدا را قبل از مرگ دریافت کرده است( ر.ک: فضیلت های فراموش شده، ص ۱۶۵). روحانی ای که یونجه درو می کرد و در همان حال "الفیه ابن مالک" را از اول به اخر و برعکس بدون هیچ اشتباهی ، برای عیال خود از بر می خواند (ص ۱۷۹) و از جامع المقدمات تا کفایه الاصول در هیچ صفحه ای یک کلمه نفهمیده نگذاشته بود (ص ۲۰۵). روحانی ای که در زلزله معروف خراسان در سال ۱۳۰۱ شمسی ، به مثابه نیروهای جهادی کرونا در زمان ما، به روستاهای تربت رفته و با امکانات ان زمان در سه شبانه روز، مقدمات تجهیز بیش از هزار جنازه را فراهم کرده و خود بر تک تک آنها نماز می خواند و در تدفین آنها با رعایت موازین شرعی همکاری می کند. ( ص ۱۵۶). 🔻توصیه می کنم خواندن این کتاب را چون من به تاخیر نیاندازید.امیدوارم با خواندن این کتاب به این درک برسیم که در چه صنفی قرار گرفته و پیشینه ای ما چه بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
این کتاب از دو بخش تشکیل شده : مقدمه ای در ۱۱۰ صفحه از جلال رفیع ، و اصل کتاب که از ص ۱۱۱ شروع می شود و حدود ۱۲۳ صفحه است.
ینده نامه شمارو مطالعه کردم ولی یک نکته که وجودداشت این بودکه بعضی از کتب مرگز متون حوزه تاحدودی قابل پذیرش برای اون مقصودشان است برای مثال بنده درر البلاغه رو نزد استاد قابشی خوندم ایشون هیچ موقع ادعاءنداره که این کتاب تمام مطالب بلاغی را متذکر شده وتماما به صورت دقیق پرداخته خودایشون میفرمایدکه این مقدمه ای است برای بلاعت ودرحد اینکه بدرد عموم طلاب بخورد (چراکه همه نمیخواهند فقیه یا مفسر شوندبعضی به خاطر تبلیغ آمده اند) واگرکسی خواست که تاحدودی به تمام علوم بلاغی علم پیداکند من 22جلد کتاب بلاغی رو نوشته ام وباز هم کسی بااون عالم به علوم نمیشود مگراینکه ذوق سلیم عرب راپیداکند واینکه ایشون یک جلسه ای داردند هز سال که به اشکالات کتابشون که ازطرف اساتید فرستاده میشود اساتید رو دعوت کرده واشکالات رو برطرف میکنند ومثل بقیه مولفین نیستند که کتاب روبنویسند بعد تدریسش نکند تا به اشکالات برنخورند ایشون هرساله دویاسه تدریس درر دارند واینکه ایشون بیش از 30تالیف بلاغی دارند که فقط دوکتاب دررالبلاغه ومختارالبلاغه که درحوزه عراق تدریس میشه به نام خودشون است وکتابی نوشته اند22جلد دربلاغت که نامش رو حضورذهن ندارم واینکه ایشون به اون 6ویژگی که دراصل دهم ذکرفرمودین تاحدودی ایشون داراهستند چراکه ایشون هم عرب هستند وهم اینکه به تمام لهاجات موجود در زبان عربی مسلط هسند ومی توانند غث را از ثمین تفکیک کنند و اینکه سابقه زیادی در تدریس کتب گذشته مثل جواهر ومختصر ومطول وکتب نحوی وصرفی گذشته داردوهمچین درفقه واصول که ایشون واقعا مبرّز هستند وتسلط کامل به کتب دارند وایشون دارای جامعیتی درهمه علوم دارند چه درعلوم ادبی وچه درعلوم فقه واصول رجال وحتی علوم جدید دانشگاهی مثل روانشناسی و...که کتب ایشون در این زمینه دردانشگاه تدریس میشود واینکه ایشون عالم به تحولات حدید در حوزه ادبی هستندچراکه از اساتیدومحقیقن الازهر مصربوده اند و چرا که کتاب ایشون که باهمکاری پدرشان نوشته شده حتی در الازهر تدریس میشودوکتب
آقای قابشی را حدود ۸ سال هست که می شناسم و ایشان نیز حقیر را می شناسد و بعضا با هم در یک مدرسه توفیق تدریس داشتم و یا امتحان شفاهی گرفته ایم . ببینید در جواهر البلاغه ایراد های جدی ( از حیث روش - محتوا - ورود و خروج ها و...) وجود داشت که متاسفانه درر این ها را برطرف نکرده است. سوابق و شایسته گی های مولف محترم را انکار نمی کنم ولی اگر عرض بنده را در آن نامه به طور کامل توجه فرمایید و با درر و سایر کتب مرکز متون مقایسه کنید آن را تصدیق خواهید کرد. مجال تفصیل بیش از این ندارم.
و به زودی به اذن الله و توفیقه و منّه به تفصیل همه را پاسخ خواهم داد : اذا جاء موسی و القی العصا فقط بطل السحر و الساحر
سوالی دیگر که بنده قبلا شبیه این را پاسخ داده ام. به 2⃣ مراجعه کنید
اظهار لطف برخی از دوستان عزیز
اظهار لطف دیگر و اینم نمونه نکته برداری دوست عزیزمون 👇👇
چندی پیش یکی از دوستان قدیم پیام دادند که برای کتابخانه ی مدرسه تازه تاسیسشان در نجف اشرف، نیاز به لیستی از کتب ضروری ادبیات در حدود ۲۰۰ جلد ، دارند. به اقتضای حسن ظن دیرین ، از حقیر تقاضا کردند که این لیست را تهیه کرده و خدمتشان ارسال کنم. پس از چندی ، توفیق یافته ، لیست مذکور را در جدولی نوشته و برایشان ارسال کردم. این لیست ممکن است برای مدارس دیگر خصوصا مدارس شهرستان و یا کتابخانه قفسه باز مدارس قم نیز مناسب باشد از این رو در این کانال به اشتراک گذاشته می شود. تذکر این نکته لازم است که در لیست زیر تمرکز بر کتب صرف، نحو و بلاغت بوده است و در آن کتب لغت و اعراب القران و ... ذکر نشده است. به نظر می رسد برای تهیه لیست جامع تر حداقل حدود ۵۰۰ جلد ظرفیت نیاز است. 👇👇👇
لیست کتب..pdf
442.2K
لیست ۲۰۰ جلد از کتب ضروری ادبیات عرب
5⃣ 🔹 استفاده از صوت در علوم عقلی
خیلی هامون در هنگام مطالعه کتب قدیم و تراث سلف خیلی دقت به خرج نمی دهیم.و این جای تاسف دارد.البته یکی از منشا های آن انس با کتب غیر دقیق امروزی است. یادم هست استاد مومنی حفظه الله در توضیح "انقدح" که مرحوم آخوند زیاد در کفایه به کار برده خیلی بحث کردند(۱) و از آن تفسیری لطیف داشتند که بر بسیاری از اساتید کفایه نیز پنهان مانده است. یکی از تعبیرهایی که در کتب قوم بعضا مشاهده می شود "ملخص الکلام" است. که کثیرا آن را به معنای "خلاصه سخن" معنا می کنیم در حالی که مفاد آن ، دقیق تر از این معنا است، در واقع تفسیر فوق ، اخذ به لازم ِ معنا می باشد. عبدالحکیم سیالکوتی در یکی حواشی خود "ملخص الکلام" را چنین توضیح می دهد: "(قوله ملخص الکلام) -- فی التاج: التلخیص : هویدا کردن(۲) -- ای: ما اظهر و حصل بعد التفتیش و التنقیح من الکلام"(۳) بنابراین "ملخص الکلام" را به "نتیجه سخن" معنا کنیم ادق و اولی است. ____________________________ ۱) از نوار کفایه ایشان استفاده بردم اما توفیق درک مجلس درس کفایه را نداشتم و بعضا تقریرات حقیر را دیده و بنده نوازی کرده ، تحسین بسیار نموده اند. (۲)مراد از التاج، تاج المصادر ، تالیف بوجعفرک بیهقی از اعلام لغت در قرن ششم هجری است.این کتاب مشتمل بر ۱۷۰۰۰ مصدر عربی و ترجمه آنها به زبان فارسی است و به اصطلاح از معاجم دو زبانه محسوب می شود. این فرهنگ لغت در نزد علماء سابق از اهمیت و اتقان بالایی برخوردار بوده است و زیاد به آن ارجاع می دهند از جمله همین سیالکوتی در حواشی خود بر شرح شمسیه و مطول و.. در معنا کردن واژگان زیاد از این کتاب بهره می گیرد. گفتنی است در منابع لغت عربی متاخر خصوصا اقرب الموارد، نیز گاهی "التاج" گفته می شود که مراد از آن "تاج العروس" است نه "تاج المصادر" فثبت ان فی کتب اللغه تاجین احدهما تاج المصادر للبیهقی من اعلام القرن السادس و ثانیهما تاج العروس للزبیدی من اعلام القرن الثانی عشر. (۳) نک: شروح الشمسیه، ج۱ ، ص ۲۳۳
۱۴، ۲۵۷ _۲۶۲ تاریخ : ۳۱ / ۲ / ۹۹ ◽️توضیح گزاره خارجیه ◽️سه قول در تقسیم قضیه به خارجیه و حقیقیه 👇👇👇👇
سال گذشته شب بیست هفتم ماه مبارک به همراه جمعی از نخبگان حوزه علمیه قم، افطار مهمان مدیریت محترم حوزه های علمیه ، معاونین ایشان و تعدادی از مسوولین حوزه بودیم. حقیر به عنوان نماینده دوستان نخبه در بخش آموزش حدود ده دقیقه در این جمع صحبت کردم.نصف این زمان به بیان پیشنهادات دوستان و نصف دیگر به بیان دیدگاه های حقیر اختصاص داشت.گرچه از قبل نیز امید چندانی به پذیرش سخنان خود نداشتم ولی در این یک سال نیز اثر محسوسی از آن پیشنهادات مشاهده نکردم. اینک بعد از یک سال گزارشی از آن جلسه و سپس متن سخنان خود را تقدیم دوستان می کنم 👇👇👇
🔻گزارش تفصیلی از نشست صمیمی نخبگان با آیت‌الله اعرافی؛ ❓پیشنهادات نخبگان حوزه به مدیر حوزه‌های علمیه چه بود؟ دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با استعدادهای جوان برتر حوزه، عصر شنبه ۱۱ خردادماه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. 🔻حجت الاسلام رهنما: 🔹برای تبدیل رابطه امروزه حوزه و نظام به یک رابطه قوی تر و هدفمند تر، باید شرایطی را ایجاد کنیم؛ ایجاد انگیزه و دغدغه لازم بین طلاب و نخبگان در زمینه نیازهای جامعه، تعریف کارکردهای اجتماعی روحانیت بر اساس نیازهای فعلی نظام و جامعه و تربیت طلاب متناسب با کارکردها و نیاز از جمله این شرایط است. ابهام در ماموریت اصلی نخبگان و حوزه، ابهام در عرصه سند چشم انداز حوزه های علمیه، عدم استقبال و ارتباط از سوی مسئولان نظام، استفاده نشدن از ظرفیت علمی حوزه در سامان دهی و جهت دهی طلاب، عدم تطبیق آموزش ها و نیازهای جامعه و ... از موانع این مسیر است. 🔻حجت الاسلام سید هادی سیادت: 🔹مقام معظم رهبری بر تشکیل یک مرکز مطالعات راهبردی حوزه تاکید کردند؛ اگر این مرکز، تشکیل شده است باید ثمرات آن به بدنه حوزویان برسد و اگر نشده است باید این دفتر را تشکیل دهیم؛ اگر این کار انجام شود بهانه تراشی های بی مورد از بین می رود؛ تشکیل این دفتر موجب رشد بدنه و خود حوزه می شود. 🔻حجت الاسلام حامد احمدی: 🔹در برنامه دروس سطح، شاهد مظلومیت علوم عقلی و عرفانی و ذوقی هستیم؛ بیش از 85 درصد وقت مفید طلاب به فقه و اصول پرداخته می شود. میتوان از استعدادهای برتر در جامعه المصطفی بهره بود؛ همچنین حوزه و مدارس باید به فضای آزاد گذشته برگردد و اساتید نیز به شکل آزاد خود را برای تدریس معرفی کنند؛ بهره وری از نخبگان نباید در عرصه تدریس محصور شود و زمینه های دیگری در زمینه بهره وری از نخبگان فراهم شود. آیا دینی که ادعای متعالی ترین برنامه برای بشر را دارد، یک نظام آموزشی نداشته باشد؟ این نظام آموزشی، تقریبا بدترین مدل آموزشی جهان است که وارد دانشگاه و سپس وارد حوزه شده است و امروزه دانشگاه های مطرح جهان همان سبک های قدیم ما را اجرا می کنند. 🔻حجت الاسلام جلیلی خامنه: 🔹با توجه به چشم اندازی که در حوزه انجام شده است، امیدواریم تمام این موازی کاری ها از بین برود زیرا امروز شاهد 80 نهاد بین المللی در این عرصه فعالیت دارند که همه آنها باید تحت لوای حوزه فعالیت کنند. متاسفانه موازی کاری در عرصه تبلیغ بین الملل بیداد می کند؛ باید یک فرماندهی کامل جامع در یک کشور یا یک قاره با همکاری و همفکری حوزه و سازمان فرهنگ و ارتباطات و دفتر رهبری تعیین شود. 🔻حجت الاسلام رجبی: 🔹متاسفانه برخی تصور می کنند که امر تهذیب، امری «دلی» است و برنامه پذیر نیست. میزان کلاس های درسی آموزشی و تهذیبی چه نسبتی با هم دارند؟ تدوین سند جامع تهذیبی حوزه، پژوهش در حیطه طلبه تراز انقلاب اسلامی، ارایه راهکارهای تربیت طلبه مهذب، تاسیس مرکز تربیت مربی اخلاق، تربیت مربیان اخلاق برای پژوهش و تدریس به طلاب، تولید کتب اخلاق مضاف و صنفی از دیگر پیشنهادات میان مدت و بلند مدت است. 🔻حجت الاسلام مهدی صداقت: 🔹مقام معظم رهبری در سال 91 فرمودند، مساله رعایت نخبگان و شناسایی آنها را به شکل شبکه ای مبدل کنیم؛ در این عرصه باید مربی گری را تقویت کنیم؛ باید استعدادهای نخبه را از آموزش و پرورش شناسایی کنیم و بهترین ها را انتخاب کنیم و نگهداری و ارتقای آنها را در دستور کار قرار دهیم؛ایشان فرمودند که اگر این کار انجام شود نخبه را باید وارد نخبه پروری کنیم. 🔻حجت الاسلام احمد آذربایجانی: 🔹برنامه‌های پژوهش محور، نگاه کاملی به آموزش پژوهش محور ندارند؛ تا زمانی که اساتید ما، در فضای پژوهشی قرار نگیرند قطعا نمی توانیم منتظر جوشش طلاب باشیم و این مساله چاره ای جز فعال کردن اساتید ندارد. پژوهش ها به مسایل ساختاری توجه بیشتری می کنند و نسبت به عرصه های محتوایی غفلت دارند. آسیب بعدی برخی طلاب در عرصه پژوهش است که یکی از علل آن، تفکیک و جداسازی آموزش، از پژوهش است؛ وقتی وقت طلاب را به شکل کامل در مدارس در عرصه آموزشی پر میکنیم وقتی برای پژوهش باقی نمی‌ماند. http://hawzahnews.com/detail/News/493964 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
نظام آموزشی..pdf
427.9K
متن سخنان حقیر در دیدار با آیه الله اعرافی با موضوع : "تاملی در نظام آموزشی حوزه"
۱۵ ، ص ۲۶۳ _۲۶۵ تاریخ : ۱ / ۳ / ۹۹ ◽️معدوله و محصله ◽️فرق سالبه محصله با معدوله ◽️ جمع بندی معنای ایقاع و انتزاع 👇👇👇👇