eitaa logo
دُرّ و یاقوت
1.5هزار دنبال‌کننده
19 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ادمین کانال @ahlebeyt14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🟢 درّ و یاقوت علوی 💠یک اربعین با ولایت از اول تیرماه همزمان با 11 ذی القعده سالروز میلاد ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام تا 9 مرداد، 20 ذی الحجة همزمان با میلاد آقا موسی بن جعفر علیه السلام هر روز با یک نکتۀ ناب ولائی، پذیرائی خواهید شد. از هم اکنون برای بزرگداشت هر چه با شکوه تر غدیر آماده شویم 🌺 💎 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی1⃣ 🌹رمز هویت انسان 🔵 قبل از آن که بشر، قدم بر روی این کُره خاکی بگذارد خدای عالمیان فرمود: «(به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روى زمين، جانشينى قرار خواهم داد.»(بقره،30)در منابع دست اول شیعه و اهل تسنن از رسول اعظم خدا نقل شده است که فرمودند: « کسی که از دنیا برود و امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است» 🔸مقصود از امام، همان «خلیفة الله» است نه حاکم اسلامی و خلفائی که قدرت را در دست گرفتند(آنگونه که اهل تسنن می گویند) زیرا نشناختن و نپذیرفتن آنان، نتیجه اش هرگز نمی تواند «مرگ جاهلی» باشد، قطعاً این «امام» کسی باید باشد که از طرف خداوند نصب شده است تا ردّ و نپذرفتن او ملازم با نپذیرفتن خداوند باشد، همانگونه که قرآن، اهل کتاب را به خاطر نپذیرفتن رسالت رسول خاتم، گمراه می نامد(توبه، 29) 🔴 نکته مهم دیگری که از این حدیث نورانی به دست می آید این است که نصب و تعیین امام، از اصول است و کار خداوند نه از فروع و کار مردم، چرا که امامت، «عهد الله» است و امام «ولیّ الله». قید زمان(امام زمانه) نشان می دهد در هر زمان باید امامی باشد که تمسک به او، ضامن هدایت باشد آنگونه که در حدیث ثقلین نیز آمده است. 🔺و دروازه ورود به عالَم انسانیت، شناخت امام یعنی پذیرش ولایت و امامت اوست و به تعبیر دیگر:پذیرش ولایت امامِ منصوب از طرف خداوند، رمز هویت انسان است و رهائی از مرگ جاهلی و دستیابی به حیات طیبه. 🌺 💎 ۱ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 2️⃣ 🌹آیتی بزرگ 🔹دور تا دور مجلس، بزرگان اهل تسنن نشسته بودند و میهمان جلسه، علامه امینی رضوان الله تعالی علیه بود،مقرر شد برای نورانیت جلسه، هر کدام یک حدیث بخوانند، نوبت به علامه رسید، فرمود :قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ‏ يَعْرِفْ‏ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. 🔸سپس از تک تک حضار در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند. 🔵 سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم: آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت؟ اگر می شناخت، امامش چه کسی بود؟ 🔺تمام حضار سرشان را به زیر انداختند و جوابی برای گفتن نداشتند و با خود می گفتند: اگر بگوییم نمی شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد 🔻و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش خلیفه اول بوده است؟! درحالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته:«..فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، فَهَجَرَتْ‏ أَبَا بَكْرٍ، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَت‏»(صحیح بخاری، جلد 5، ص 198، حدیث 2761) (وقتی ابا بکر ارث حضرت زهرا را غصب کرد) فاطمه دختر رسول خدا غضباک شد و از او روی گرداند تا این که از دنیا رفت. 💢و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را ترک کردند. 🌺 💎 ۲ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 3️⃣ 🌹رابطه توحید و ولایت ✅ کسی که معتقد به توحید، نبوت و قرآن است و اهل نماز و روزه و حج و جهاد و زکات، چگونه است که اگر به امامت معتقد نباشد مرگش جاهلی است و اهل نجات نخواهد بود 🔹بین برخی از امور، رابطه اقل و اکثر استقلالی برقرار است همانند بدهی که اگر بخشی از آن را پرداخت شود به همان میزان برئ الذمه خواهید شد. 🔸اما در مواردی که رابطه اقل و اکثر ارتباطی است تا کار به نهایت نرسد آن واقعیت شکل نمی گیرد، همانند نماز که تا سلام داده نشود حقیقتی به نام نماز نخواهیم داشت و تا امساک به اذان منتهی نشود روزه شکل نمی گیرد. 💢 اعتقادات نیز از همین سنخ است، اعتقاد به خداوند تا به ولایت ختم نشود توحید شکل نمی گیرد. 🟢این کلام نورانی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام است که ذیل آیه «فطرت الله»(روم، 30) فرمود:مراد از آن، گواهی به یکتائی خداوند، نبوت رسول خاتم و ولایت امام علی است، سپس فرمودند: «إِلَى‏ هَاهُنَا التَّوْحِيد» یعنی با پذیرش ولایت، توحید شکل می گیرد.(تفسیر صافی، جلد 4، ص 132) 🔺نفی ولایتِ «ولیُّ الله» نفی خداست، همانگونه که شیطان با سرپیچی از دستور الهی، از درگاه الهی طرد و رانده شد. 🌺 💎 ۳ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 4️⃣ 🌹دو امانت بی نظیر 🔸خبرهای نگران کننده ای از رسول خدا شنیده می شد که دل را می لرزاند! «نزدیک است از میان شما بروم» خدایا! پس از رسول خدا چه باید کرد؟ و تکلیف چیست؟ بارها در مدینه، مکه، عرفات، منا و نهایتاً در غدیر خم از حضرتش شنیدند که می فرمود:«نزدیک است از میان شما بروم، دو چیز گرانبها میان شما به امانت می گذارم تا زمانی که به این دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد: كِتَابَ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‏ 📚این گزارش در سه کتاب از مهمترین منابع دست اول اهل تسنن(صحاح سته) آمده است، صحیح مسلم نیشابوری، سنن ترمذی و سنن نسائی. همچنین در مجلدات مختلف مسند احمد بن حنبل این تعبیر(كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي‏ أَهْلَ بَيْتِي‏) به چشم می خورد. 🔹ابن حجر هیتمی از بزرگان اهل تسنن می نویسد: «در احادیثی که تأکید بر پیروی از اهل بیت دارد اشاره ای است بر این که پیوسته تا روز قیامت کسی از آن ها که شایسته پیروی باشد وجود خواهد داشت همان گونه که قرآن این چنین است و به همین جهت آنان امان برای اهل زمین هستند»(الصواعق المحرقه ص 181) ⁉️اکنون سؤال این است که آیا امت اسلام به این سفارش رسول اعظم خدا عمل کردند؟ 🌺 💎 ۴ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 5️⃣ 🌹نگرانی رسول خدا 🟢 رسول اعظم خدا پس از سفارش نسبت به تمسک به کتاب خدا و اهل بیت طاهرینش و این که این دو، تا روز قیامت هرگز از هم جدا نخواهند شد فرمودند:«انْظُرُوا كَيْفَ‏ تَخْلُفُوني‏ فِيهِمَا» بنگرید پس از من با این دو(امانت) چه خواهید کرد؟ (ن.ک: منابع دست اول اهل تسنن: سنن ترمذی 479/5، سنن نسائی 45/5 و مسند احمد بن حنبل 171/17) 🟡 حضرت موسی علیه السلام وقتی از کوه طور برگشت و دید مردم به جای اطاعت از حضرت هارون علیه السلام، گوساله پرست شده اند فرمود: «بِئْسَما خَلَفْتُمُوني‏ مِنْ بَعْدي‏» «پس از من، بد جانشينانى برايم بوديد (به سفارشم نسبت به اطاعت از وصی و جانشینم هارون عمل نکردید!)!(اعراف، 150) 🔺اکنون مقصود رسول خدا از فراز پایانی حدیث ثقلین را به خوبی می فهمیم، ✅ یعنی: ای امت اسلام مبادا پس از من با این دو امانت کاری کنید که روزی مجبور شوم همان چیزی را به شما بگویم که حضرت موسی به قومش گفت، بگویم: «بِئْسَما خَلَفْتُمُوني‏ مِنْ بَعْدي‏» 🌺 💎 ۵ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی6⃣ 🌹چرا جلسه به هم ریخت 🔵 مجلس خیلی شلوغ بود و همه منتظر سخنرانی رسول خدا بودیم، من هم با پدرم در بین جمعیت حضور داشتم،انتظار به سر رسید و حضرت بعد از حمد و ثنای الهی فرمودند: «برای این امت دوازده خلیفه خواهد بود» 🔸جابر بن سمرة ماجرا را این گونه ادامه می دهد که: ناگهان سر و صدا و همهمه ای به پا شد که دیگر صدای رسول خدا را نشنیدم. از پدرم پرسیدم رسول خدا در ادامه چه فرمودند؟ پدرم گفت: ایشان فرمودند: همه آنان از قریش خواهند بود. 🔹این حدیث و احادیثی با این مضمون، در معتبرترین منابع دست اول اهل تسنن و شیعه آمده است.(نگاه کنید: منتخب الاثر، جلد1، تمام کتاب در رابطه با اسناد و مدارک این احادیث است) 🔺خلفاء اولیه، چهار نفر بودند، خلفای بنی امیه و همچنین خلفای بنی عباس هر کدام به تنهائی بیش از 12 نفر بودند!پس مقصود رسول خدا از خلفای دوازده گانه چیست؟ و مصداق این دوازده خلیفه چه کسانی هستند؟ 💢بعد از گذشت 14 قرن هنوز اهل تسنن، پاسخ قانع کننده‌ای به این سؤال نداده اند! 🔺در حالی که شیعه امامیه پاسخ روشنی به این سؤال دارد و مصداق آن را امامان دوازدگانه می داند، اولین آنان، امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و آخرینشان، بقیة الله الاعظم حضرت مهدی صلوات الله علیهم اجمعین هستند. ⁉️راستی به چه علت، عده ای به محض شنیدن موضوع جانشینی، جلسه را به هم زدند و مانع ادامه صحبت رسول خدا شدند؟! و اینان چه کسانی بودند؟ و چه اهدافی در سر داشتند؟ 🌺 💎 ۶ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 7️⃣ 🌹به تعداد نقبای بنی اسرائیل 🔵 همه در محضر صحابی بزرگ، عبد الله بن مسعود بودیم یکی از میان جمع، پرسید: یا ابا عبد الرحمن! آیا شما از تعداد جانشینان رسول خدا از ایشان سؤال نکردید؟ 🔸ابن مسعود گفت: از وقتی که (از مدینه) به عراق آمده ام احدی این سؤال را از من نپرسیده است، بله! از رسول خدا همین سؤال را پرسیدم و ایشان فرمودند:دوازده نفر به تعداد نقباء بنی اسرائیل (مسند احمد بن حنبل، 321/6)(وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيباً. و از آنها، دوازده نقيب [سرپرست‏] برانگيختيم. مائده، 12) 📙در کتاب سنن ابی داوود(از صحاح ستۀ اهل تسنن) ذیل عنوان «کتاب المهدی» روایات خلفاء دوازده گانه را آورده است، این مسئله برای علمای اهل تسنن، معمایی شده است که موضوع خلفاء اثناعشر چه ارتباطی با حضرت مهدی دارد 💢برخی از آنان مثل سیوطی، و همچنین مرکز رابطة العالم الاسلامی در حجاز، این گونه پاسخ داده اند که مهدی، دوازدهمین خلیفه از خلفاء دوازده گانه است! ⬅️ نکته پایانی این است که بیان رسول اعظم خدا،(در مورد جانشینان خود) ابلاغ حکم الهی است، 🔺اما این که امت اسلام،این دوازده خلیفه را بپذیرند یا نه و چگونه برخوردی با آنان داشته باشند بستگی به خودشان دارد که عزّت را بخواهند با چیز دیگر را. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» (انسان، 3 ) ما راه را به او(انسان) نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس! 🌺 💎 ۷ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 8️⃣ 🌹عصبانیت ابن ابی الحدید معتزلی 🔵تازه به مدینه رسیده بود و مشغول استراحت که ناگاه کوبه در به صدا در آمد! کیست این چنین در می زند؟! منم! عبد الله بن عمر، چکار داری؟ می خواهم حجّاج را ملاقات و با ایشان بیعت کنم. 🔺امکان ملاقات وجود ندارد، برو فردا بیا ؛ هرگز! الّا و لا بُدّ بایدامشب خدمتشان برسم، تا مبادا امشب را بدون(بیعت) به سر ببرم! زیرا از رسول خدا شنیدم فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَا إِمَامَ لَه مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» کسی که از دنیا برود و امامی نداشته باشد به مرگ جاهلی مرده است! 🔸حجاج با این که خسته بود و تازه از سفر رسیده بود وقتی سخن او را شنید،گفت: بگذارید وارد شود. وقتی عبد الله بن عمر فرزند خلیفه دوم، وارد شد حجاج گفت: (به جای دست دادن برای بیعت) با دستت پایم را بگیر! و بیعت کن! 🔹ابن ابی الحدید معتزلی بعد از نقل این ماجرا، با عصبانیت می گوید: او آن زمان که علی خلیفه بود از بیعت با او خودداری کرد اما این جا آمده این چنین خودش را مضحکۀ حجاج کرده و نمی تواند بین امام هدایت و امام ضلالت تشخیص دهد (شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج‏13، ص: 242) 📗یکی از بهترین منابع برای آشنائی با حدیث «من مات» کتاب محقق ارجمند جناب آقای فقیه ایمانی است، کتاب «شناخت امام یا راه رهایی از مرگ جاهلی»، مشتمل بر بحث و بررسی اسناد و محتوای حدیث فوق از دیدگاه اهل تسنن. 🌺 💎 ۸ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 9️⃣ 🌹خدا، رسول یا مردم⁉️ 🔺به عنوان جانشین رسول خدا، قدرت را در دست گرفتند و سقیفه به جای غدیر حاکم شد 🔸کم کم با گسترش دامنه اسلام، مسائل و موضوعات جدیدی مطرح شد که خلفا از پاسخ آن، عاجز ماندند و با مراجعه به قرآن و همینطور سنت رسول خدا نیز مشکل حل نشد! و دستگاه حاکم، با مسئله ای به نام «ما لا نصَّ فیه» مواجه شد، یعنی مواردی که در دین مطرح نشده است 🔹بنا شد این مشکل، توسط برخی از صحابه که مورد تأیید دستگاه حاکم هستند حل شود و نظر شخصی آنان، در عرض قرآن و سنت، مبنای حکم شرعی قرار گیرد، طبعاً نظرات و اجتهادات شخصی آنان، متفاوت بود و این امر سبب مشکلاتی در حوزه دین شد. 💢وقتی موضوع را با خلیفه در میان گذاشتند گفت: همۀ شما درست می گویید!! ✅اکنون پای سخن مولایمان امیر المؤمنین امام علی علیه السلام می نشینیم:«گاه مسأله (و دعوايى) مطرح مى‏ شود و قاضى به رأى خود در آنجا حكم مى‏ كند، سپس شبيه همان دعوا نزد قاضى ديگرى عنوان مى ‏گردد، او درست بر خلاف اوّلى حكم مى‏ كند، سپس همه اين قضات (با آن آراى ضدّ و نقيض) نزد پيشوايشان كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، گرد مى‏ آيند و او رأى همه آنها را تصديق و تصويب مى ‏كند در حالى كه خداى آنها يكى و پيامبرشان يكى و كتابشان (نيز) يكى است!(چگونه ممكن است اين همه آراى ضدّ و نقيض در مسأله واحد، حكم خداوند باشد!) ❓آيا خداوند سبحان به آنها دستور اختلاف و پراكندگى داده است و آنها اطاعت فرمان او كرده ‏اند! يا اين كه آنها را از اختلاف بر حذر داشته و آنها عصيان نموده ‏اند! يا اين كه خداوند، دين ناقصى نازل كرده و در تكميل آن از آنها كمك خواسته است! يا اين كه آنها شريكهاى خدايند و حق دارند بگويند (و حكم صادر كنند و قانون بنويسند) و بر خداوند لازم است رضايت دهد! يا اين كه خداوند سبحان دين كاملى نازل كرده، ولى پيامبر در تبليغ و اداى آن كوتاهى نموده است! 🟡 حال آن كه خداوند سبحان مى ‏فرمايد: «ما چيزى در قرآن فروگذار نكرديم» و «در قرآن بيان همه چيز آمده است» و نيز فرموده: «بخشهاى قرآن يكديگر را تصديق و تأييد مى ‏كنند» و هيچ گونه اختلافى در آن راه ندارد» (تا مايه اختلاف آرا شود، چگونه ممكن است در قرآن اختلافى باشد در حالى كه) خداوند سبحان‏ مى ‏فرمايد: «اگر اين قرآن از ناحيه غير خدا بود اختلافات بسيارى در آن مى ‏يافتند». خطبه 18 نهج البلاغه، ✅نتیجه این که خداوند، دین کامل فرستاد و رسول خدا نیز این دین کامل را(غدیر) ابلاغ نمود، اما کوتاهی مردم، سبب شد نا اهلان به جای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قدرت را در دست گیرند و دینی التقاطی شکل گیرد و توحید از دست برود، دینی که بخشی از آن، از خداوند است و بقیه اش نظرات شخصی دیگران.! 🟢 اما شیعه با اعتقاد به غدیر، توحید را حفظ کرد و اجتهاد در شیعه به معنای تلاش در جهت استنباط حکم خداوند، از قرآن و سنت است نه دخالت دادنِ نظر شخصی خود در دین. نگاه کنید: پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 607 🌺 💎 ۹ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 0️⃣1️⃣ 🌹چرا ماجرا را مثل دُم گربه اینقدر می کشید⁉️ 🔸گاهی گفته می شود بعد از رحلت رسول خدا عده ای دنبال سقیفه رفتند و اقلیتی راه غدیر را پیمودند، هر چه بود گذشت، اکنون پس از 1400 سال معنا ندارد به آن پرداخته شود، آیا می خواهید امام علی را زنده کنید و حقش را به ایشان بدهید؟! 💢اگر ما به این موضوع به عنوان یک مسئله تاریخی بنگریم شاید حق با آنان باشد. اما اگر با دید اعتقادی به این آن نگاه کنیم می بینیم گذر زمان نقشی در پرداختن یا نپرداختن به آن ندارد، ما به عنوان عبدالله مطیع محمد بن عبدالله هستیم زیرا ایشان رسول الله است و «كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده است؛»(نساء، 80) 🔹پس از ایشان، به حکم خدا، ما باید مطیع کسی باشیم که اطاعت از او، اطاعت از خداوند باشد یعنی اطاعت از ولیُّ الله و همه از رسول خدا نقل کرده اند که رسولخدا در غدیر خم فرمود: «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏، فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏»(سنن ابن ماجه، ترمذی، نسائی و مسند احمد بن حنبل)سپس بر این مسئله بیعت گرفت و قطعاً بیعت مربوط به ولایت و امارت و حاکمیت است نه دوستی و رفاقت. 🟢 در مکتب غدیر، شرط عصمت برای ولیُّ الله و امام منصوب از طرف خداوند لحاظ شده است تا توحید حفظ شود. 🔺اما رهروان مکتب سقیفه، مجبور شدند نظر شخصی خلفا، صحابه و نهایتاً ائمه چهارگانه(مالک، ابو حنیفه، احمد بن حنبل و شافعی) خود را که معصوم نبودند مصدر و منبع دین قرار دهند و مع الاسف شراکت در دین شکل گرفت، ⚠️و هزاران سال هم از این ماجرا بگذرد باز باید دید پیروی از کدام مکتب، سبب حفظ توحید می شود؟ غدیر یا سقیفه؟ 🌺 💎 ۱۰ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 1️⃣1️⃣ 🌹به عقب برگشتند 📘بعد از قرآن، مهمترین و معتبرترین کتاب نزد اهل تسنن محسوب می شود، این کتاب را که «صحیح بخاری» می نامند محمد بن اسماعیل بخاری(بخارائی) در حدود سال 232 هجری قمری نوشت و بیش از 7000 حدیث دارد؛ 🔺در بخشی از کتاب، تیتری با عنوان «بَابٌ فِي الْحَوْضِ‏ وَ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر» به چشم می خورد که ذیل آن، ماجرایی عجیب نقل شده است، 🟢 رسول اعظم خدا می فرماید: در حالی که کنار حوض کوثر هستم و امتم راسیراب می کنم جماعتی از اصحابم بر من وارد می شوند اما آنان را از نزدیک شدن به حوض باز می دارند و به سوی جهنم می برند می گویم: پروردگارا! اینان از اصحاب من هستند، خطاب می رسد: تو نمی دانی اینان پس از تو چه کردند! (1) آنان به عقب(جاهلیت) بازگشتند و مرتدّ شدند! 🔸پس من می گویم: «سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ غَيَّرَ بَعْدِي» دور باشند، دور باشند از رحمت خداوند کسانی که پس از من، سنّتم را تغییر دادند. صحيح البخاري، ج‏10، ص 191، باب فی الحوض، احادیث شماره 5859 تا 5874. 🔺تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل! (1) این تعبیر، بیانگر شدت و بزرگی این فاجعه است نه به معنای آگاه نبودن رسول خدا از این ماجرا. 🌺 💎 ۱۱ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی2️⃣1️⃣ 🌹چرا فقط خدا؟ 🔺گرفتار برخی از علمای ناصبی(دشمن اهلبیت علیهم السلام) شده بودم که خیلی اهل جدل بودند و هر جوابی در پاسخ شبهاتشان می دادم رد می کردند، حدود چهل و اندی مسئله مشکل که در پاسخش مانده بودم را یادداشت کردم و به قم رفتم تا از احمد بن اسحاق اشعری قمی، وکیل امام حسن عسکری علیه السلام در قم، کمک بگیرم، وقتی به منزل ایشان رفتم گفتند: که به سفر رفته است،خود را به ایشان رساندم و مشکل را مطرح کردم، ایشان فرمود: سعدبن عبد الله! من عازم سامراء هستم، بیا با هم برویم و پاسخ سؤالاتت را از امام حسن عسکری علیه السلام بپرس. 🔹خوشحال شدم و به همراه ایشان به محضر امام شرفیاب شدیم، 🟢امام فرمودند: سعد بن عبد الله! برای پاسخ سؤالاتت آمده ای؟ عرض کردم بله! یابن رسول الله! فرمودند: از نور دیده ام، فرزندم بپرس(این درحالی بود که حضرت مهدی علیه السلام به ظاهر کودک بودند)یک یک سؤالاتم را از ایشان می پرسیدم و کاملترین پاسخ را استفاده می کردم ... 🔹عرض کردم: مولایم! به چه دلیل مردم نمی توانند(و حق ندارند) امام را خودشان انتخاب کنند؟ ایشان فرمودند: امام درستکار یا امام فاسد و خرابکار؟ عرض کردم: امام درستکار، فرمودند: آیا این احتمال وجود دارد که به جهت این که مردم از درون افراد آگاهی ندارند انتخابشان اشتباه باشد و (ناخواسته) فردی خرابکار را انتخاب کنند؟ ✅ عرض کردم: بله درست می فرمایید، کلام مرا تایید کردند و فرمودند: به همین جهت است که مردم نمی توانند خودشان امام انتخاب کنند،سپس فرمودند: حضرت موسی علیه السلام با آن مقام و جلالت، هفتاد نفر از بهترین مؤمنان قومش را برگزید و با خود به میقات آورد اما معلوم شد آنان منافقند و به عذاب الهی هلاک شدند!(اعراف، 155) 🔸در ادامه فرمودند: وقتی انتخاب شخصیتی چون موسی کلیم، اشتباه در بیاد انتخاب مردم تکلیفش مشخص است. 🔻به همین جهت است که انتخاب امام، ربطی به مهاجرین و انصار ندارد.»(و صرفاً به دست خداست.) احتجاج، طبرسی، ج‏2، ص: 465 🌺 💎 ۱۲ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 3️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود همه اشتباه کنند؟ ⁉️آیا ممکن است همۀ امّت اسلام پس از رحلت رسول اعظم خدا، راهِ اشتباه را برگزیده و گمراه شوند؟ و فقط عده ای انگشت شمار بر حق باشند؟ 🔹حضرت موسی علیه السلام به فرمان الهی، برادرش هارون را جانشین خود قرار داد و به آنان توصیه کرد تا بازگشتش از ایشان پیروی کنند، اما پس از آن که آمدنش طولانی شد... 💠ادامه ماجرا را از زبان قرآن می شنویم: «...و پيش از آن، هارون به آنها گفته بود: «اى قوم من! شما به اين وسيله(گوساله) مورد آزمايش قرار گرفته ‏ايد! پروردگار شما خداوند رحمان است! پس، از من پيروى كنيد، و فرمانم را اطاعت نماييد!» ولى آنها گفتند: «ما هم چنان گرد آن مى‏ گرديم (و به پرستش گوساله ادامه مى ‏دهيم) تا موسى به سوى ما بازگردد!» (طه، 90 و 91) 🟢 واقعیت امر در مورد امّت اسلام نیز همین است، فرد دیگری را جلو انداختند و گفتند: با او بیعت کنید چرا که اگر بیاید فتنه و جنگ به پا می شود و همه چیز از دست می رود این کلام افشاگرانه شهیده راه ولایت است که فرمود: «زَعَمْتُمْ‏ خَوْفَ‏ الْفِتْنَةِ» آیا گمان کرده اید (اگر علی بیاید) خوف فتنه خواهد بود؟! «أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِين‏» بدانید در فتنه سقوط کردند و قطعاً جهنم کافران را در بر خواهد گرفت. (دلال الامامه، ص 116) ♨️و در یک کلمه، مردم را بر دنیایشان ترساندند و شد آن چه نباید می شد! و این سیاستی است دیرینه! 🌺 💎 ۱۳ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 4️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود...؟ 🔺گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش! همه با اهل سقیفه همرنگ شدند و اهلبیت را تنها گذاشتند،«..إِلَّا الْقَلِيلَ‏ مِمَّنْ‏ وَفَى لِرِعَايَةِ الْحَقِّ فِيهِم‏» مگر تعداد اندکی که نسبت به حق اهل بیت علیهم السلام وفادار ماندند؛ 🔴 اما این چیز عجیبی نبود! در جامعه ای که همه چیز حول محور رئیس قبیله می گردید و برای اعضاء هر قبیله، خواستِ رئیس قبیله، حجت بود نه حق و باطل، نباید بیش از این توقع داشت. ♨️در جنگ احد، سپاه اسلام متشکل از 1000 نفر، از کنار مسجد به سمت احد حرکت کرد، هنوز در میانه مسیر بودند که عبدالله بن ابیّ، بزرگ خزرجیان و رئیس منافقان از وسط راه برگشت، به محض بازگشت او، 300 نفر از قبیله اش نیز برگشتند! 🔹این در حالی بود که رسول خدا در مقدمه سپاه بود و دشمن شهر را محاصره و قصد نابودی اسلام را داشت. 🔸آن 700 نفر نیز روز بعد در اوج جنگ و درگیری با شایعه کشته شدن پیامبر، همگی و در رأسشان خلیف اول و دوم، پا به فرار گذاشتند و چند نفر انگشت شمار ماندند که در میانشان امیر المؤمنین می درخشید و ندای جبریل در میان آسمان و زمین شنیده می شد، «لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى‏ إِلَّا عَلِي‏» 🔺«[ياد كنيد] هنگامى را كه در حال گريز [از كوه‏] بالا مى‏رفتيد و به هيچ كس توجه نمى ‏كرديد؛ و پيامبر، شما را از پشت سرتان فرا مى‏ خواند.»(و شما اعتنائی نمی کردید!)آل عمران، 153 ❌نهایتاً این که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله کدخدا(رؤسای قبایل) را دیدند و دِه را چاپیدند! ⚠️ 💎 ۱۴ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 5️⃣1️⃣ 🌹راستی چرا؟ 🔺 در نظام قبیلگی، اگر کسی یک نفر را به حق یا ناحق، می کشت، این تمام قبیله بودند که خود را متعهد به انتقام از او می دانستند، به همین جهت در جنگ بدر، احد، احزاب و خیبر و حُنین، هرگز نمی بینید که خلفا کسی را کشته باشند، چون همین مسئله را مدّ نظر داشتند تا برای جانشینی رسول خدا، مانعی برایشان پیش نیاید و براحتی بتوانند با نقطه مقابل این سوژه، امام علی را کنار بزنند. 🟢اکنون معنای کلام صدّیقه شهیده را به خوبی می فهمیم که فرمود: «وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِي حَسَنٍ؟ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ‏ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» آنها چه ایرادى را بر ابوالحسن علی داشتند؟ والله آنها بر شمشیر برنده او ایراد مى گرفتند، و بى اعتناییش در برابر مرگ در میدان نبرد، و قدرت او در جنجگویى، و ضربات درهم شکننده اش بر دشمن! 🟡 و مولایمان نیز فرمود: «أَلَا إِنَّهَا إِحَنٌ بَدْرِيَّةٌ وَ ضَغَائِنُ‏ أُحُدِيَّةٌ وَ أَحْقَادٌ جَاهِلِيَّة» اینها همه عقده‌ های بدر و اُحد و کینه ‌های دوران جاهلیت است (که هم‌اکنون بروز کرده است.) 🔹سر انجام نتیجه این شد که در پی بی بصرتی و بی تفاوتی مردم، آنان موفق شدند و بازندۀ این میدان، خودِ مردم بودند که به قول قرآن، به خويشتن ستم نمودند، «كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون‏» 🌺 💎 ۱۵ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی6️⃣1️⃣ 🌹عبرتی بس عجیب 🔵 زندگی همانند رانندگی در یک اتوبان با سرعت بالاست که یک لحظه غفلت، ممکن است تمام رشته هایمان را پنبه کنیم! انصار کارنامۀ بس درخشانی در یاری رسول خدا داشتند؛ اما با رحلت رسول اعظم خدا، دچار چنان غفلتی شدند و ضربه ای به اسلام زدند که در تاریخ نظیری ندارد! 🔺زمینه هایی چون، درگیری دیرینه و حسادت بین اوس و خزرج و رقابت کور بین آنان و سایر قبایل در این اتفاق شوم بی تأثیر نبود. 🔺سعد بن عبادۀ انصاری بزرگ خزرجیان وقتی دید خلیفه دوم در برابر پیامبر قد علم کرده و نسبت هذیان به پیامبر اسلام می دهد، فهمید که اینان نخواهند گذاشت امام علی علیه السلام جانشین رسول خدا شود؛ به همین جهت در یک اقدام ناشیانه با محاسبه غلط، و به خاطر تعصبات نژادی و ریاست طلبی، برای این که قدرت به دست مهاجرین نیفتد به اصطلاح پیش دستی کرد و انصار را در سقیفه بنی ساعده جمع کرد و با یک سخنرانی آتشین و تحریک کننده، امتیازات انصار را بر شمرد و رضایت هر دو قبیله (اوس و خزرج) را به دست آورد و همه رأی به إمارت او دادند؛ 🔸اما دیری نپایید که مهاجرین و در رأس آنان خلیفه اول و دوم از اجتماع انصار در سقیفه با خبر شدند و در یک چشم به هم زدنی، خود را به سقیفه رساندند و جلسه را به نفع خود مصادره کردند؛ ❌حسادت بشیر بن سعد خزرجی، سبب شد برای این که قدرت به سعد نرسد ابابکر و عمر را تأیید و بیعت کرد و این چنین سد شکسته شد و سپس سایر انصار و مهاجرین بیعت کردند و شد آن چه که شد 🟢حضرت علی علیه السلام درباره اقدام انصار در این حادثۀ تلخ می فرماید: اوّلُ مَن جَرّأ النّاسَ علینا سعدُ بنُ عبادةِ، فتَح باباً وَلَجَه غیرُه و اضرمَ ناراً کان لهبُها علیه و ضوئُها لاعدائه. اول کسی که مردم را بر ما جرئ کرد سعد بن عباده بود، دری را گشود که غیر خودش در آن وارد شد، و آتشی را روشن نمود که شعله(ضرر) آن نصیب خود او و روشنائیش(سودش) نصیب دشمنانش گردید. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص 307 🔺فرجام سعد بن عبادۀ انصاری، عبرتی بزرگ برای ما و تمام مسئولان. 🌺 💎 ۱۶ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 7️⃣1️⃣ 🌹 مهدویت، غدیر، سقیفه 🔵مهدویت، مورد اتفاق تمام فِرق و مذاهب اسلامی است، در معتبرترین و مشهورترین روایت نبوی در منابع دست اول شیعه و اهل تسنن، پیرامون مهدویت، چنین آمده است: «لَوْ لَمْ‏ يَبْقَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنْ وُلْدِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»(1) 🔸اگر از دنیا جز یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا مردی از فرزندانم که همنام من است را بفرستد، او عالَم را پر از عدل و داد می کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است. 🔹وقتی به بزرگان اهل تسنن گفته می شود اکنون دنیا پر از ظلم و جور است، سقیفه ای تشکیل دهید و همانگونه که سایر خلفا را تعیین کردید آخرین خلیفه یعنی حضرت مهدی را نیز تعیین کنید و او را بفرستید تا عالَم را اصلاح کند می گویند: 🟢 تعیین مهدی با ما نیست! بلکه به دست خداست، در بیش از ده روایت تعابیری آمده است که دلالت می کند تعیین و نصب مهدی به امامت و خلافت، مستقیماً به دست خداست، تعابیری مثل: «حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ» «يَبْعَثْهُ‏ اللَّه‏» و امثال آن. 🔸 اکنون سؤال ما این است که حضرت مهدی به عنوان جانشین رسول خدا، نصب و تعیینش طبق منطق سقیفه به دست مردم است یا به دست خدا؟! اگر به دست مردم است پس چرا اقدامی نمی کنند؟ و اگر به دست خداست پس چرا در ابتدای خلافت، دخالت کردند و گفتند: تعیین و نصب امام و جانشین رسول خدا از فروع است و کار مردم نه از اصول و کار خدا! 🔹در تفکر سلفی گری پاسخی که داده می شود این است که هر کاری که صحابه کرده اند درست است و ما حق چون و چرا نداریم، اما پیروان اهل بیت علیهم السلام از همان ابتدا معتقد بوده اند و هستند که امامت و جانشینی رسول خدا همانند بعثت، به دست خداست و غدیر استمرار اهداف بعثت است. 📘(1) ارشاد شیخ مفید، ج‏2، ص 341 و نگاه کنید: سنن ابن ماجه، ترمذی، ابی داوود و مسند احمد بن حنبل از مهمترین کُتُب اهل تسنن. 🌺 💎 ۱۷ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی8️⃣1️⃣ 🌹 ردای امامت 🔵 اصل امامت(به معنای جانشینی رسول گرامی اسلام) مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی است، گر چه در جزئیات آن اختلافات دارند. برای کشف واقعیت، باید به سؤالات ذیل پاسخ مناسبی داده شود: 1. شئون و وظایف رسول گرامی اسلام چه بود؟ 2. جانشین حضرت، چه وظائفی را باید بر عهده گیرد؟ شئون و وظایف رسول خدا: 1. دریافت و ابلاغ وحی به امّت 2. تبیین آیات قرآن(نحل، 44) 3. بیان احکام و سایر نیازهای دینی مردم 4. پاسخ کامل به سؤالات و شبهات 5. قضاوت و داوری(نساء، 65) 6. ولایت معنوی 7. حفظ دین از تحریف 8. زعامت و رهبری ✅ گفتنی است، عهده دار شدن این وظایف نیازمند به علمِ کامل، عصمت، و اذن الهی است. ▪️با رحلت پیامبر گرامی اسلام، مهم ترین و اساسی ترین مسئله ای که در میان امّت اسلام مطرح شد، بحث جانشینیِ رسول گرامی اسلام بود. به حکم عقل و نقل جانشین پیامبر خاتم، همۀ شئون و وظائف رسول به جز دریافت وحی(تشریعی) را باید بر عهده گیرد؛ 🔺نتیجه این که ردای امامت فقط بر قامت انسانِ معصوم و مأذون از جانب حق تعالی زیبنده و برازنده است و جای طرح آن، عرش الهی است نه فرش سقیفه! 🌺 💎 ۱۸ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 9️⃣1️⃣ 🌹دوست یا سرپرست؟ 🔵 شیر در زبان فارسی به معنای شیر جنگل، شیر خوردنی و شیر آب به کار برده می شود؛ اما آنگاه که فرزندتان شیر را باز گذاشته و مشغول مسواک زدن است و به او می گویید: شیر را ببند هرگز دچار تردید نمی شود که منظورتان از شیر چیست؟! 🟢تمام بزرگان امّت اسلام در حد تواتر نقل کرده اند که رسول اعظم خدا در غدیرخم فرمود: «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» 🔺مشکل این جاست که واژه مولی در زبان عربی دارای معانی متعددی است؛ مالک، نعمت دهنده و نعمت داده شده، یاور، دوست، پیرو، همسایه، پسر عمو، هم پیمان، غلام، آزاد کننده و آزاد شده و سر پرست. در چنین مواردی در هر زبانی برای فهم معنای واژه های مشترک، با توجه به شواهد و قرائن، به معنای مورد نظرِ گوینده دست می یابند؛ 🔸واقعیت این است که تردید در معنای «مولی» در حدیث «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» همانند تردید در معنای واژه «شیر» در مثال فوق است. 🟢 رسول خدا در یک بیابان خشک و سوزان، دستور توقف می دهد، و سپس می فرماید: همه جمع شوند؛ آنگاه منبری از جهاز شتر درست می شود، ایشان پس از حمد و ثنای الهی، سخن از نزدیک بودن اجلشان به میان می آوردند و تاکید و توصیه نسبت به پیروی از قرآن و عترت؛ ♨️در ادامه نسبت به ولایتش بر آنان طبق آیه «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» ‏(احزاب، 6) اقرارمی گیرد و آنگاه می فرماید: 🌹 «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» 🔸سپس از تمام جمعیت بر این امر، بیعت می گیرد و بزرگان، دسته دسته برای تبریک و شادباش محضر امام علی می رسند و او را با عنوان «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»‏ مورد خطاب قرار می دهند؛ 🔴با این شواهد و قرائن انبوه، اگر کسی در معنای «مولی» شک کند باید در عقل او شک کرد! 🔺 و به قول آقا امیر المؤمنین باید گفت: «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ‏ سُبَاتِ‏ الْعَقْلِ‏ وَ قُبْحِ‏ الزَّلَلِ‏»‏ پناه مى بريم به خدا از خفتن عقل و زشتى لغزش. 🔹در پایان خطبه غدیر، رسول اعظم خدا یک فرمان و تکلیف عمومی صادر کردند و فرمودند: «فَلْيُبَلِّغِ‏ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة» تا روز قیامت، تمام کسانی که شاهد این ماجرا بودند به کسانی که این جا نبودند و تمام پدران به فرزندانشان این مطلب را برسانند. (هر نسلی به نسل دیگر ماجرای غدیر را باید منتقل کند) 🌺 💎 ۱۹ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 0️⃣2️⃣ 🌹تو را دوست دارم! 🔹یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود؛ گفت و گوی مفصلی در مورد حقانیت اهل بیت علیهم السلام و ماجرای غدیر داشتیم؛ او اصرارداشت که «مولی» در حدیث غدیر به معنای دوست است و هر چه دلیل می آوردم او بیشتر بر حرف خود پافشاری می کرد؛ 🔸حدود یک ساعتی از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: رفیق! سریع برگرد، کار مهمی دارم! گفت: فرصت ندارم و خانواده منتظر و راه دور! تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم؛ برگرد؛ 🔹بالاخره برگشت و گفت: کارِ مهمت چیست؟ 🔸گفتم: می خواستم به تو بگویم: «دوستت دارم» 🔹ناراحت شد و گفت: مرا از این همه راه برگرداندی که این را به من بگویی؟! مرا دست انداخته ای؟ از تو چنین انتظاری نداشتم 🔵 حالا نوبت من بود که نان را به تنوری که خوب داغ شده بود بچسبانم! 🔸گفتم: عجب! کار مرا ناعاقلانه می خوانی و در عین حال به سرآمد عقلای عالَم، خاتم الانبیاء و المرسلین نسبت می دهید که ده ‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانوادۀ خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد»! 🔹دوستم شرمنده شد و اقرار کرد که پس پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکتۀ مهم تری را بیان کند؛ آری! مسئله جانشینی و تعیین تکلیف امّت پس از ایشان. 💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ‏ الْمُتَمَسِّكِينَ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ َالْمَعْصُومِين‏ مِن وُلده عَلَيْهِمُ السَّلَام ⬅️ خاطره مولوی شریف زاهدی از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان که مستبصر شد و از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گردید. 🌺 💎 ۲۰ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی1️⃣2️⃣ 🌹کار به دست اوست 🔺شرائط برایش خیلی سخت و طاقت فرسا شده بود! رحلت بزرگْ حامی و جان فدایش، حضرت ابوطالب و همچنین همسر باوفایش خدیجۀ کبرا، سبب شده بود مشرکان جرئ شوند و آزار و اذیت خود را دو چندان کنند؛ 🔹اما خوشبختانه در مراسم حج، یک فرصت طلائی برای حبیب خدا فراهم می شد؛ از طرفی ماه حرام بود و طبق رسم دیرینۀ مشرکین، همه آزاد بودند و رسول خدا به راحتی می توانست برای حاجیانی که از اطراف و اکناف به سرزمین وحی آمده بودند دین خدا را تبلیغ کند؛ 🟢رسول خدا نزد سران قبایل می آمد و آنان را به دین اسلام دعوت می کرد؛ نکته جالب ماجرا این بود که در نظام قبیلگی اگر رئیس قبیله ایمان می آورد تمام قبیله می پذیرفتند؛ فرزند بطحاء و مکه و منا، به تلاش خود ادامه می داد و آنان را به اسلام دعوت می کرد؛ برخوردها متفاوت بود و معمولاً گوش شنوائی نبود تا این که به «بنی عامر بن صعصعه» رسید؛ یکی از آنان پس از شنیدنِ سخنان رسول خدا گفت: اگر ما با تو بیعت کنیم و به یاری خدا بر مخالفانت پیروز شدی آیا پس از خودت امر(جانشینی) برای ما خواهد بود؟ 🔸ابن هشام سیره نویس اهل تسنن در کتاب خود می نویسد: رسول خدا در پاسخ آنان با صراحت فرمود: الأمر إلى‏ اللّه‏ يَضَعُه‏ حيث شاء. امر(جانشینی) به دست خداست و آنجا که خواستش تعلق گیرد قرار می دهد. 🔺و آنان در مقابل این صراحت گفتند: آیا جان خود را به خطر بیندازیم و جانشینت از دیگران باشد!(سیره ابن هشام، باب عرض الرسول نفسه علی القبایل.) 🔹رسول خدا در آن شرائط سخت که یارانش زیر شکنجۀ مشرکان جان می باختند و اگر قول جانشینی را به این قبیله می داد تمامشان ایمان می آوردند در عین حال، شرطشان را نپذیرفت و صریحاً اعلام کرد که مسئله جانشینی اش صرفاً به دست کسی است که او را به رسالت برانگیخته است.؛ ❓آیا این ماجرا برای پی بردن به واقعیت کافی نیست؟! 🌺 💎 ۲۱ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 2️⃣2️⃣ 🌹حتی با کودتا 🔹در مورد این که رسول خدا، جانشین می خواهد همه اتفاق نظر دارند تا آن جا که وقتی به مخالفان اعتراض می شود که چرا جنازه رسول خدا را رها کردید و در سقیفه جمع شدید! می گویند: چون تعیین جانشین از اَوجب واجبات است! 🔴 اما راه تعیین جانشین چیست؟ اهل سقیفه می گویند: نظر اکثریت. خلیفه اول این گونه انتخاب شد؛ ♨️دو سال و چند ماه بیشتر نمی گذرد که خلیفه دوم صرفاً با نظر شخصی خلیفه اول تعیین می شود با این استدلال که یک گله گوسفند را نمی توان رها کرد؛ من چگونه امّت را بدون سرپرست رها کنم و بروم! 💢خلیفه سوم توسط شورای شش نفره تعیین می شود. ⬅️ و این چنین در کُتُب کلامی اهل تسنن، راههای سه گانۀ ذیل برای تصدی جانشینی رسول خدا اعلام می شود: 🔺- نظر اکثریت 🔺- نصب خلیفه قبل 🔺- رأی اهل حلّ و عقد 🔹اما مشکل اینجاست که در میان کسانی که بعد از پیامبر خاتم، به عنوان خلیفه مطرح شدند به مواردی برخورد می کنیم که خلافتشان در قالب موارد فوق نمی گنجد! مأمون با کشتن برادرش امین که پس از هارون الرشید به خلافت رسیده بود خود را خلیفه و اولی الامر و واجب الاطاعه خواند! 🔸به همین جهت راه چهارمی برای دستیابی به خلافت مطرح می شود با عنوان «القهر و الاستیلاء» یا همان کودتا! ♨️نکته جالب ماجرا این جاست که اگر کودتا در کودتا شد تکلیف مردم چیست؟ و خلیفه کیست؟ در پاسخ می گویند: «صار القاهر اماماً» آن که موفق شود قدرت را در دست گیرد امام خواهد بود! (نگاه کنید: شرح مقاصد، سعد الدین تفتازانی، المرصد الرابع فی الامامه) ⬅️این در حالی است که در مکتب پیروان اهلبیت علیهم السلام تنها راه جانشینی رسول خدا، نصب و تعیین الهی است. 🌺 💎 ۲۲ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
💎درّ و یاقوت علوی💎 3️⃣2️⃣ 👈دو راهی غدیر و سقیفه! چه کسی لیاقت جانشینی رسول خدا را دارد؟ پاسخ مکتب : انسان معصوم پاسخ مکتب : هر کسی قدرت را در دست بگیرد! قرآن در این رابطه، عقل انسان ‌ها را به داوری فراخوانده و فرموده است: «أَ فَمَنْ یهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لا یهِدِّی إِلاَّ أَنْ یهْدى‏ فَما لَكُمْ كَیفَ تَحْكُمُونَ» آیا كسى كه هدایت به سوى حق مى ‏كند، براى پیروى شایسته ‏تر است، یا آن كس كه خود هدایت نمى ‏شود مگر هدایتش كنند؟ (یونس، 35) خداوند متعال در این آیۀ شریفه، بین دو نفر تقابل ایجاد كرده است؛ سپس عقل را به داوری فراخوانده که کدام یک از این دو نفر، شایستگی امامت را دارند: الف) کسی که به سوی حق هدایت می ‌کند. ب) کسی که برای هدایت شدنش به هدایتِ هدایت ‌کننده ‌ای نیاز دارد. طبیعی است که همۀ انسان ‌ها وقتی به دنیا می ‌آیند، چیزی نمی ‌دانند و به تدریج، بر فهم و عقلشان افزوده می ‌شود و با هدایت کسانی مثل انبیا، ائمه، علما، معلمان، پدر و مادر، زمینۀ هدایتشان فراهم می ‌شود؛ در نتیجه دستۀ اول باید کسانی باشند که هرگز ـ حتی لحظه ‌ای ـ در ضلالت و گمراهی نبوده باشند تا نیاز به هدایت داشته باشند؛ در غیر این صورت، داخل در دستۀ دوم خواهند بود و دو گروه نخواهیم داشت؛ با استفاده از این تقابل، نتیجه می ‌گیریم که دستۀ اول کسانی هستند که پیوسته تحت هدایت الهی بوده ‌اند؛ همانند حضرت عیسی که در بدو تولد می ‌گوید: «من بندۀ خدا هستم و ...»؛(مریم، 30 به بعد) به عبارت دیگر، ویژگی این دسته این است که دارای مقام والای هستند؛ به حکم عقل و نقل، مهمترین ویژگی جانشین رسول خدا، مقام والای است و با این معیار می توان در دو راهی و ، حق را از باطل تشخیص داد. ن.ك: محمد حسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج 1، ص 274، ذیل آیه 124 سوره بقره. https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 4️⃣2️⃣ 🌹پس از رسول خدا 🔸حذیفة بن یمان محضر مبارک رسول خدا عرض کرد: یا رسول اللّٰه! ما در شرّ و وضعیت بدی به سر می بردیم (دوران جاهلیت) و خداوند برای ما خیری را آورد که هم اکنون در آن قرار داریم (بعثت) سپس پرسید: آیا پس از این خیر، شرّی خواهد بود ؟ 🔹حضرت فرمودند: بله 🔸 پرسید: چگونه؟ 🔹حضرت فرمودند: «بعد از من پیشوایانی خواهند آمد که هدایتِ مرا نمی ‌پذیرند و سنت مرا عمل نمی کنند؛ در میان آن ها مردانی هستند که قلب آن ها قلب شیاطین است در قیافه انسان. صحيح البخاري، ج‏11، ص: 17، حدیث 6334 و صحيح مسلم، ج‏3، ص: 1476، حدیث 1847 🌺 💎 ۲۴ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot