🔷خداشناسی شهودی🔹
➖باتوجه به اینکه خدا جسم نیست، شهود خدا که عارفان مدعی هستند چگونه ممکن است؟
☑️پاسخ: طبق تعالیم اسلامی دو نکته مسلم است:
1️⃣نخست اینکه رؤیت خداوند ممکن و محقق است.
2️⃣دوم اینکه این رؤیت با چشم سر نیست. این هردو در بیانات معصومین به صراحت آمده است.
⬅️برای نمونه کافی است به بیان زیر از مولی امیرالمؤمنین (ع) توجه کنیم.
➖ ذعلب از حضرت پرسید چگونه خدای ناپیدا و نادیده را عبادت میکنید؟
در پاسخ فرمودند:
«ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ.»
📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۵.
من پروردگاری را که نبینم، نمیپرستم. پرسید چگونه او را دیدی؟ فرمود: دیدههای ظاهر نمی توانند او را ببینند، اما دیدههای دل از راه حقایق ایمان او را مشاهده میکنند.
✍ برای رویت حسی دو شرط بیش از هرچیز دیگری ضروری است؛
1️⃣قدرت بینایی شخص و 2️⃣حضور امر مرئی در حیطۀ دیدِ بیننده.
▫️شخص نابینا چیزی نمی بیند. اگر شخص بینا باشد، اما مرئی دور باشد یا بین بیننده و شیئ مانعی باشد باز شخص قادر به دیدن نخواهد بود.▫️
⏪افزون بر این در رؤیت حسی وجود نور نیز لازم است. ما در تاریکی قادر به دیدن نیستیم.
☑️ برای شهود قلبی خداوند نیز تحقق این دو شرط لازم است: توان انسان بر شهود و حضور خدا.
▪️شرط دوم همیشه فراهم است. خدا در همه چیز و همه جا (آفاق و انفس) حضور دارد. او همیشه با ما است. «وهو معکم اینما کنتم». آنچه مهم و برعهدۀ سالک است فراهم نمودن شرط نخست است.
▪️ امکان شهود برای همۀ انسان ها به نحو بالقوه وجود دارد. سلوک عرفانی برای فعلیت بخشیدن به این امکان است. البته در اینجا نیز آنچه بر عهده سالک است زمینه سازی و آمادگی برای دریافت فیض الهی است.
⬅️ ازاین جهت است که در عرفان نظری از حضور فراگیر الهی سخن گفته می شود و در عرفان عملی از اعمالی همچون مراقبه و تهذیب نفس سخن می گویند.
➖مانع و حاجبی نیز جز خودبینی و انانیت بین انسان و خدا وجود ندارد.
☑️ "تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز." اگر این پرده کنار رود رؤیت حاصل است.
▪️«بینی و بینک انی ینازعنی/فارفع بلطفک انیی من البین.» معلوم می شود خودی که در "انی" است غیر از خودی است که در "بینی"است.
آن خودی که حجاب است "انیّت" یا خودِ پنداری است که غیر از خودِ حقیقی به معنای هویت شخص است.
↩️به تعبیر برخی دو مرتبه از خود و من مطرح است: من سافل و من عالی، یا به تعبیر جولیان نورویچی عارف انگلیسی در قرن چهاردهم، جان سفلی و عِلوی.
◽️درک حضور و ملاقات و وصال با معشوق برای جان عِلوی است، چنانکه حافظ از جان علوی سخن می گوید که تمنای وصال آن یگانه را دارد.
جان علوی هوس چاه زنخدان تو داشت
دست در حلقه آن زلف خم اندر خم زد
➖اما نور که وجودش در رؤیت حسی شرط است، در رؤیت قلبی همیشه حاضر هست. حقایق عِلوی از جنس نورند و خداوند نور الانوار و نور مطلق است، لذا چشم بینا برای دیدنش کافی است و به نور دیگری نیاز نیست. او اصلا برای دیده شدن جهان را آفریده است: «فخلقت الخلق لکی اعرف.»
کی رفتهای زدل که تمنا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را
غیبت نکردهای که شوم طالب حضور
پنهان نگشتهای که هویدا کنم تو را
با صد هزار جلوه برون آمدی که من
با صد هزار دیده تماشا کنم تو را!
📝محمدفناییاشکوری
#خداشناسی
#عرفانی
#شهود
http://eitaa.com/dreshkevari ◼️
4_5854945047639755334.pdf
317.3K
شیخ اجل سعدی: زبان رسای اخلاق جوانمردی
🔈 گفتاری از فناییاشکوری در روزنامه فرهیختگان
#فتوت
#جوانمردی
#سعدی
http://eitaa.com/dreshkevari ◽️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیا حوزه علمیه به تحولات شتابان علم و فناوری می اندیشد؟
🔺 آیا تصویر روشنی از حال و آینده جهان دارد؟
🔴 آیا متناسب با سرعت تحولات جوامع بشری برای آینده برنامه دارد؟
اگر دارد ارائه دهد. اگر ندارد آیا به پیامدهایش توجه دارد؟
#حوزه
http://eitaa.com/dreshkevari
roozpajuhesh_1.mp3
6.91M
◽️◽️◽️اهمیت پژوهش و نگارش، انواع و بایسته های آن
🔊فناییاشکوری
#صوتی
#پژوهش
http://eitaa.com/dreshkevari
عن أمير المؤمنين ع انه قال:
أكرم ضيفك وإن كان حقيراً، وقُم على مجلسك لأبيك ومعلمك وإن كنت أميراً. 🌹🌹🌹صبحكم الله بالخيرات والبركات 🌺🌺🌺
"میلاد حضرت مسیح"
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ. (الصف/6)
و هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: «اى فرزندان اسرائيل، من فرستاده خدا به سوى شما هستم. تورات را كه پيش از من بوده تصديق مىكنم و به فرستادهاى كه پس از من مىآيد و نام او «احمد» است بشارتگرم.» پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد، گفتند: «اين سحرى آشكار است.»
And when Jesus son of Mary said, ‘O Children of Israel! Indeed I am the apostle of Allah to you, to confirm what is before me of the Torah, and to give the good news of an apostle who will come after me, whose name is Ahmad.’ But when he brought them manifest proofs, they said, ‘This is plain magic.’
میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر پاکی و مهربانی را به مسلمانان، و مسیحیان خاصه هموطنان مسیحی تبریک عرض می کنیم.
#حضرتعیسی
#کریسمس
🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹
http://eitaa.com/dreshkevari
جهاد و شهادت در آیین جوانمردی
به یاد سردار دلها و به پاس یک عمر مجاهدت او که به پایان با سعادت شهادت ختم شد☑️
⬇️⬇️⬇️⬇️
yun.ir/2o8tod
#شهادت
#شهیدسلیمانی
http://eitaa.com/dreshkevari
بررسی اندیشه های فلسفی آیت الله مصباح یزدی رضواناللهتعالیعلیه
⬇️
yun.ir/hehrk5
#استادمصباح
#فلسفه
روزجهانی فلسفه در اکسپوی دبی
در گفتگو با خبرگزاری حوزه
دکتر محمد فنایی اشکوری در سخنانی با اشاره به روز جهانی فلسفه و برنامه ای که به این منظور در اکسپو تدارک دیده شده بود اظهار داشت: ایران قطب و مرکز فلسفه در جهان اسلام بوده است و بزرگترین فلاسفه اسلامی، ایرانی هستند. از دیرباز تا کنون ایران در فلسفه حرفی برای گفتن داشته است و جادارد این ظرفیت را به جهانیان معرفی کنیم. اگر امروز در جهان فلسفه و فلسفه جهان نامی از ایران نیست، این کوتاهی به خودمان برمیگردد؛ چرا که فلسفه اسلامی و فلاسفه گذشته و امروز خودمان را به جهانیان معرفی نکردهایم.
امروز ما باید با فلسفه و فلاسفه دنیا تعامل داشته باشیم، فلسفههای موجود را بشناسیم و داشتههای فلسفی خود را ارائه دهیم. متأسفانه تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده و اگر هم شده بسیار ناچیز و محدود است.
فنایی اشکوری ادامه داد: در روز جهانی فلسفه برنامههای متنوعی در جهان برگزار میشود، و رویداد بینالمللی اکسپو در دبی فرصتی بود برای معرفی جهانی و بینالمللی فلسفه اسلامی که همگان از ظرفیت های علمی جمهوری اسلامی ایران مطلع شوند و با برنامه ای که تدارک دیده شده بود، مخاطب بینالمللی میتوانست با فلسفه اسلامی در ایران تاحدی آشنا شود، اما متاسفانه این درک در میان بسیاری از مسئولان ما وجود ندارد بطوری که نه تنها در این زمینه کمکی صورت نگرفت بلکه متاسفانه کارشکنی شد.
در برپایی این نمایشگاه زحمات زیادی کشیده بودند و توانسته بودند بخشی از فرهنگ و محصولات ایران را نمایش دهند، اما برای هدف اصلی که فلسفه وجودی نمایشگاه بود کار درخوری صورت نگرفته بود.
ساختمان پاویون ضمن اینکه زیبا و ابتکاری بود اما نمایانگر معماری ایرانی- اسلامی نبود و صبغه ایرانی روشنی نداشت.
اکسپو یک نمایشگاه عادی نیست که فقط محصولات و صنایع دستی مثل فرش و گلیم و تولیدات غذایی مثل سوهان و گز را در آن ارائه دهیم. بلکه اکسپو اولا محلی برای نمایش فرهنگ کشورها و ثانیا محلی برای نشان دادن آخرین پیشرفت های علمی و فناری است. به عبارت دیگر، شرکت کنندگان وقتی وارد یک پاویون می شدند در جستجوی آن بودند و سوال مقدرشان این بود که این کشور برای آینده بشر چه ارمغانی دارد. فرزندان ابن سینا و رازی و مولانا و سعدی چه تهفه ای آورده اند؟ جای این تفکر در پاویون ایران خالی بود و اساسا ردپایی از این ذهنیت دیده نمی شد. مثلا به محض ورود در پاویون فرانسه با تصویر مجلدات آنسیکلوپدی (دائره المعارف فرانسه) روبرو می شدی که فرهنگ و دانش آن کشور را به بیننده انتقال می دهد. در پاویون روسیه به محض ورود تصویر و معرفی دانشمندان برجسته و گزارش آخرین پیشرفت های علمی را می بینی. همینطور دیگر کشورهای با فرهنگ و تمدن قابل طرح. اما در پاویون ایران نمایش تصویری رقص محلی اقوام ایرانی جلب توجه می کرد. آیا برجستگی فرهنگ ما رقص محلی است؟ آیا ارمغان ما برای آینده بشریت رقص است؟ دنیا به رقص ما نیازی ندارد و آنها خود بهتر می رقصند. فرهیختگان دنیا خیام و مولوی و ابن سینا و حافظ را می شناسند و ما باید اینها را معرفی می کردیم که اثری از اینها نبود.
فرهنگ کهن و استوار ایرانی اسلامی در این نمایشگاه برجستگی نداشت، چنانکه پیشرفت های علمی جدید ما هم در انجا انعکاس نداشت، در حالیکه اصل نمایشگاه برای این دو موضوع بود. ما اگر همین روز جهانی فلسفه را در آنجا به شکل مقبولی برگزار می کردیم می توانست یک پدیده منحصر به فرد در اکسپو باشد و ایران را با این ابتکار به عنوان پرچمدار حکمت و عقلانیت از همه کشورها متمایز کند.
در ادامه فنایی اشکوری، بر آسیب شناسی حضور ایران در نمایشگاه تأکید کرد و افزود: ضمن اینکه از زحماتی که کشیده شده است باید سپاسگزاری کرد اما آنچه پاویون ایران در این نمایشگاه عرضه می کند در خور عظمت نام ایران و نشان دهنده فرهنگ والای آن نیست. اگر می توانستیم داشته هایمان را به درستی معرفی کنیم بی شک شاهد صف طولانی جمعیت انبوه در مقابل پاویون جمهوری اسلامی ایران می شدیم، چنانکه در پاویون های بسیاری از کشورها چنین بود. لازم است با نگاه بی طرفانه و علمی وضع موجود و نوع نگرش به نمایشگاه اکسپو از سوی جمهوری اسلامی را بررسی کرد تا نواقص، ضعفها و کاستیها شناسایی و آسیبها برطرف شود تا در رویدادهای پیش رو، معرفی درستی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی داشته باشیم.
http://eitaa.com/dreshkevari
منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی
https://iqna.ir/fa/news/4025224/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%AE%D8%B1
http://eitaa.com/dreshkevari
عرفان ستیزی: گفتگوی فصلنامه نگاه آفتاب با محمد فنایی اشکوری
https://negaheaftab.com/magazine/1400/spring/critique/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%9B-%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8F%E2%80%8F%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%81%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C
http://eitaa.com/dreshkevari
آیت الله مصباح فیلسوف و اسلام شناس برجسته معاصر در گفتگوی تسنیم با فنایی اشکوری (بخش نخست)
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/10/19/2641025/%D9%81%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%91%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرچه دل چون سنگ خارا می کند
جان من عزم بخارا می کند مولانا
http://eitaa.com/dreshkevari
به مناسبت سالگرد درگذشت،
از مکارم اخلاق استاد سیدجعفر شهیدی
«در دانشکدهٔ ادبیات، سال ۶۸ تا ۷۲ دانشجو و در یک درس، شاگرد دکتر شهیدی بودم. ایشان -- که استادی برجسته و مدّتی هم مدیرگروهمان بود -- خودش از نارمک با اتوبوس میآمد ولی به دانشجوها وجهِ دستی قرض میداد. هرگز کلمهای دربارهٔ شهادت فرزند طلبهاش در دفاع مقدّس از او نشنیدم و تا چند سال بعد هم خبر نداشتم. با این که چند ماه در لغتنامهٔ دهخدا هم کار کردم و رئیس ما بود از هیچ محقّق یا کارمندی هم نشنیدم.
محمدهادی خالقی
🌺عشق را نمیشود با پول خرید یا معاوضه کرد!
🔸دربين آثار مرحوم دکتر شهیدی، از همه مهمتر و سنگينتر، ترجمه نهج البلاغه است كه با ويژگی خاصی ترجمه شده و تاكنون بيش از ۱۵ بار چاپ شده است و عجيب آنكه ايشان، علیرغم مشكلات مالی- از جمله اجاره نشينی- بابت آن، حق الترجمه نگرفتند و در پاسخ دوستان میفرمودند:
عشق را كه نمیشود با پول خريد يا فروخت و معاوضه كرد!
(مرکز بررسی های اسلامی، گفتگو با مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی)
🔹یک ویژگی مهم مرحوم علامه سید جعفر شهیدی خضوع و خشوعش بود. با این که مجتهد و فقیه بزرگی بودند، وقتی میخواستند از درِ دانشگاه وارد شودند، کسی او را نمیشناخت. یک بار دیدم که یکی از نگهبانان به ایشان گفت: حاج آقا! کجا سرت را پایین انداختهای و میروی؟!
(خبرگزاری مهر، مرحوم دکتر صادق آئینه وند، ۹۱/۱۰/۲۷)
🔸ترجمه نهج البلاغه علامه شهیدی در مسابقه (کتاب سال ولایت) رتبه اول را از خود ساخت. 24 سکه جایزه ایشان بود. حضرت استاد به خاطر این که خُلفِ وعده با دو دانشجو نکنند، نتوانستند در مراسم شرکت کنند. در دانشگاه تربیت مدرس خدمت ایشان رسیدم و سکه ها را تقدیم کردم نپذیرفتند. اصرار کردم فایده ای نداشت. فرمودند: در هر راه خیری که تشخیص می دهید، خرج کنید!
عرض کردم: لااقل خودتان پیشنهاد دهید در چه راهی خرج کنیم؟ فرمودند: سکه ها را نقدکنید و زندانیان آبرومندی که به جهتِ بدهکاری در زندان هستند، و نتوانسته اند بدهیِ خود را بدهند، آزاد کنید!
چون ماه مبارک رمضان بود فرمودند: کاری کنیدکه زودتر آزاد شوند و شب عید فطر سر سفره خانواده خود باشند! همان طورکه استاد فرموده بودند عمل شد و چند زندانیِ بدهکار آزاد شده و شب عید نزد خانواده خود برگشتند!
(مجله بخارا،شماره۹۷،ص۳۱۷،نقل خاطره ازمحمدعلی مهدوی راد)
http://eitaa.com/dreshkevari
تصویر (مربوط به چند سال پیش) *شیخ حسن شحاته*، عالم شیعی مصری، که تکفیری های سلفی اخوانی مصر او را با چوب و آهن و مشت و لگد کوبیدند و جسد نیمه جانش را این طور به ترک موتور بستند و در کوچه ها گرداندند و...
بی شک کسانی که مدام بر آتش اختلاف و تخاصم می دمند در این فجایع و وحشیگری ها شریکند! خشونت کلامی و زبانی عالمان در عمل جاهلان چنین ترجمه می شو. آیا وقت آن نرسیده است که حکمت سعه صدر و وحدت فهمیده شود؟
http://eitaa.com/dreshkevari
آیت الله مصباح فیلسوف و اسلام شناس برجسته معاصر در گفتگوی تسنیم با فنایی اشکوری (بخش دوم)
yun.ir/mjn1pa
#مصاحبه
#علامه مصباح
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرقه صوفی بریلوی هند. برخی از این رفتارها برگرفته از آیین هندو است. درباره اینگونه رفتارهای تاسفبار چه بگوییم که توهین تلقی نشود! بهتر است چیزی نگوییم و فقط تماشاکنیم و فکر کنیم که چرا مردم جهان اسلام تا این اندازه گرفتار انواع متنوع جهل و عقلگریزی است! چقدر خلاقیت در تنوع خرافات! اگر بجای این گونه خرافات عقلانیت حاکم بود آیا استعمار پیر و فریبکار انگلیس می توانست چند قرن حاکم مطلق شبه قاره هند بزرگ باشد؟!
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم یکی از سویه های وطنی این بلای جهانگیر (pandemic)
غرض هرگز سرزنش نیست. ما خود مصون از این ناهنجاری ها نیستیم اینها برادران و عزیزان ما هستند و همه ما به شکلی گرفتار انواع بدعت های بی ریشه و اساس هستیم. راه حل نهایی بازگشت به عقلانیت است که روح دینداری و معنویت راستین است.
http://eitaa.com/dreshkevari
حاصل دیانت و معنویت بدون عقلانیت، یا خرافات است یا خشونت، و یا هردو و نتیجه ضروری آن عقبماندگی است.
http://eitaa.com/dreshkevari