1_7549859728.mp3
6.27M
طبیعتگرایی و خداگرایی
محمد فنایی اشکوری
12/8/1402
https://eitaa.com/dreshkevari
مابعدالطبیعه (متافیزیک) چیست؟
Metaphysics, according to Scotus, is a “real theoretical science”: it is real in that it treats things rather than concepts, theoretical in that it is pursued for its own sake rather than as a guide for doing or making things, and a science in that it proceeds from self-evident principles to conclusions that follow deductively from them.
Metaphysics concerns “being qua being” (ens inquantum ens). That is, the metaphysician studies being simply as such, rather than studying, say, material being as material.
✍از نظر دانس اسکاتوس (فیلسوف مسیحی قرن سیزدهم میلادی)، متافیزیک یک «علم نظری واقعی» است:
1. واقعی است چون به اشیا می پردازد، نه به مفاهیم [مانند منطق].
2. نظری است چون به خاطر خودش دنبال می شود، نه برای مقصودی دیگر مانند انجام کارها یا ساختن چیزها [مانند اخلاق که به عمل مربوط است].
3. علم است، از این جهت که به روش قیاسی از اصول بدیهی نتایجی را استخراج می کند [مجموعه ای از معارف نظام مند و روشمند است].
موضوع مابعدالطبیعه وجود بماهو وجود است. در این علم هستی از آن جهت که هستی است مطالعه می شود، نه از جهات دیگر مانند مادی بودن.
✍این بیان اسکاتوس تماما برگرفته از کتاب شفای ابن سینا است.
#متافیزیک
#مابعدالطبیعه
#هستی
#وجود
https://eitaa.com/dreshkevari
آینده ایران را چگونه می بینید؟
آیا نسبت به آینده ایران امیدوار و خوشبین هستید یا ناامید و بدبین؟
نسبت به جهان اسلام چطور؟
✍پاسخ را در پست بعدی ملاحظه فرمایید.
https://eitaa.com/dreshkevari
👇
1_7655280458.mp3
41.06M
آینده ایران را چگونه می بینید؟
محمد فنایی اشکوری
16/8/1402
https://eitaa.com/dreshkevari
شگفتی آفرینی حکیم طوس
_آیا می توان خلاصه و عصارۀ یافته های خرد و حکمت و اخلاق و دین و عرفان را در دو بیت نشان داد؟
_بله.
_مگر می شود؟
_آری، شده است.
حکیم ابوالقاسم فردوسی، خداباوری، معاد باوری، خداپرستی، اخلاق انسانی و همۀ آنچه که برای زندگی انسان و نجات و سعادتش لازم است را به نحو شگفت انگیزی در دو بیت کوتاه بیان کرده است:
ز روزِ گذرکردن اندیشه کن
پرستیدن دادگر پیشه کن
به نیکی گرای و میازار کس
رهِ رستگاری همین است و بس
https://eitaa.com/dreshkevari
عبادت دگر است و زهدفروشی و ریاکاری دگر
زاهدی مهمان پادشاهی بود. چون به طعام بنشستند کمتر از آن خورد که ارادت او بود و چون به نماز برخاستند بیش از آن کرد که عادت او، تا ظنّ صلاحیت در حق او زیادت کنند.
ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی
کاین ره که تو میروی به ترکستان است
چون به مقام خویش آمد سفره خواست تا تناولی کند. پسری صاحب فراست داشت. گفت: ای پدر! باری به مجلس سلطان در طعام نخوردی؟ گفت: در نظر ایشان چیزی نخوردم که به کار آید. گفت: نماز را هم قضا کن که چیزی نکردی که به کار آید.
ای هنرها گرفته بر کف دست
عیبها بر گرفته زیر بغل
تا چه خواهی خریدن ای مغرور
روز درماندگی به سیم دغل
گنهکار اندیشناک از خدای
به از پارسای عبادت نمای
گلستان: باب 2 در اخلاق درویشان
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸یووال نوح هراری نظریهپرداز اسرائیلی و نیز استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم و نویسنده سهگانه پرفروش انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، انسان خداگونه می گوید:
استفاده از بمب هستهای برای نابودی ایران و همپیمانانش حق قانونیه اسراییله!
آنها بمب هسته ای را برای همین ساختند که استفاده کنند.
✍آیا ما نباید سلاح های بازدارنده ای در اختیار داشته باشیم که کسی جرات چنین تهدیدی را به ما نداشته باشد؟ بنابراین هرگز نباید در تقویت بنیه نظامی کشور ذره ای تردید کرد و در این راه کمترین تعلل و کوتاهی روا نیست.
https://eitaa.com/dreshkevari
📌منیر البرش مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که اجساد بیش از 100 شهید مقابل بیمارستان شفا روی زمین افتاده است و آمبولانسها به خاطر ادامه بمبارانها قادر به حرکت به سمت این منطقه نیستند.
وستانیوز
https://eitaa.com/westanews
اگر کسانی با دیدن این همه جنایت و قساوت که با حمایت همه جانبه دولت های غربی و بدست صهیونیست های وحشی انجام می گیرد همچنان به این دولت ها خوشبین هستند و شعارهای فریبنده آنها درباره حقوق بشر را باور می کنند قطعا عقل و وجدانشان ازکار افتاده و مصداق بارز این آیه هستند که می گوید:
ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و ابصارهم غشاوه...
https://eitaa.com/dreshkevari
خطوط کلی سلوک در عرفان اسلامی
عرفان عملي اسلامي مبتني بر هستيشناسي توحيدي است. سلوک حرکت براي قرب به خدا و لقاي اوست و بدون محوريت حقتعالي سلوک بيمعناست.
جهانشناسي برخاسته از خداشناسي توحيدي مبناي ديگر سلوک عرفاني است. شناخت عوالم در دو قوس نزول و صعود که مسير و محل عبور مسافر عالم معناست براي اين سير ضروري است.
عرفان عملي اسلامي بهنحو اکيدي بر معرفتالنفس مبتني است. مسافر همان نفس است و احوال، مقامات و منازل در درون نفس معنا و تحقق دارند. سلوک عرفاني تربيت و تکميل نفس و رفع موانع کمال نفس است که جز با شناخت ظرايف و خفاياي نفس ميسور نيست.
عرفان عملي اسلامي، پوياست و مراحل و مقاطع دارد.
عرفان عملي اسلامي درونگرايانه است، بدين معنا که توجه اصلي در عرفان متمرکز بر باطن و جان انسان است. مراد اين نيست که عمل بيروني در عرفان اهميت ندارد، بلکه ازآنجاکه آنچه در عمل بيروني انسان ظهور مييابد نمود درون اوست، تنها با اصلاح درون بيرون نيز اصلاح ميگردد.
عرفان عملي اسلامي بالاصاله فردي بوده و تمرکز آن بر اصلاح فرد است. طرح اين عرفان وابسته به وجود اجتماع يا موافقت و همراهي اجتماع نيست. حتي اگر اجتماعي در کار نباشد و فردي تنها را در نظر بگيريم که با احدي در ارتباط نيست، اين سلوک مطرح خواهد بود و کارايي خواهد داشت.
عرفان عملي اسلامي بعد اجتماعي هم دارد و انزواي مطلق و فرار از مسئوليت اجتماعي را نميپذيرد. بخشي از تکاليف سلوکي فرد، ناظر به وظايفش در قبال جامعه است. آنچه در اينجا گفتيم با فقرۀ پيشين ناسازگار نيست، بلکه آنها مکمل يکديگرند.
سلوک عرفاني اسلامي سيري معرفتي است و سالک در مراحل سيرش مراحل معرفت را طي ميکند و با سه چراغ عقل، وحي و شهود به پيش ميرود.
عرفان عملي اسلامي عرفاني ديني بوده و آموزههايش برگرفته از منابع اسلامي است.
در عرفان عملي اسلامي رياضت به معناي تحمل دشواريها در مسير سلوک و انجام تکاليف، نقشي تعيينکننده دارد و از همين جهت طي اين طريق مستلزم جهاد اکبر است و همتي عالي ميطلبد.
سلوک عرفاني اسلامي، سلوکي عاشقانه است و سالک به شوق رسيدن به کوي دوست به سويش دوان است.
عرفان عملي اسلامي فراجنسيتي، فراطبقاتي، فرانژادي، فرازباني، فراقومي و فراسني است و بابش به روي زن و مرد، فقير و غني، عرب و عجم، سياه و سفيد، پير و جوان، تحصيلکرده و تحصيلنکرده باز است و هيچيک از اين ويژگيها مانع سلوک عرفاني نيست.
برگرفته از کتاب آفاق عرفان اسلامی
نوشته محمد فنایی اشکوری
ص 745.
https://eitaa.com/dreshkevari
20.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آهنگ جانسوز مایکل هارت درباره مصایب مردم غزه
We will not go down , In the night , without a fight
We will not go down , In Qaza
https://eitaa.com/dreshkevari