🔺اگر 100 مورچه سیاه و 100 مورچه قرمز را در یک شیشه بریزید، هیچ اتفاقی نمیافتد.
اما اگر شیشه را تکان دهید، مورچه ها شروع به کشتن یکدیگر میکنند.
▪️مورچه های قرمز معتقدند سیاه دشمن است، در حالی که سیاهان معتقدند قرمز دشمن است. اما دشمن واقعی کسی است که شیشه را تکان داده است.
▪️در جامعه ما هم همینطور است. قبل از شروع مبارزه با یکدیگر، باید از خود بپرسیم: چه کسی شیشه را تکان داد؟
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ چه گذشت؟
بخشی از تک نگاری کمتر دیده شده در مورد واقعه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که به قلم یکی از شاهدان عینی ( شهید دکتر مصطفی چمران) در سال ۱۳۴۱ به رشته تحریر در آمده:
.. وقایع آن ایام چون حلقه های زنجیر به هم مرتبط بوده یکی پس از دیگری پیش می آمد.
دولت آمریکا به کمک انگلستان وارد معرکه شد و پس از یک سلسله توطئه چینی اداره جاسوسی آمریکا، اشرف خواهر شاه، جنرال شوارتذکف و هندرسن سفیر آمریکا در ایران کودتای 28 مرداد با صرف 21 میلیون دلار عملی شد. ...
دکتر مصدق و یاران با وفای وی به زندان افتادند. آزادی مردم سلب شد و به جای آن حکومت نظامی و دیکتاتوری مردم آزاده را تحت فشار گذاشت. آزادیخواهان و وطن پرستان در مخوف ترین شکنجه گاهها زجر می دیدند و به دورترین و بد آب و هواترین نقاط تبعید می شدند.
سفارت انگلستان دوباره افتتاح می شد و «دنیس رایت» کاردار سفارت قرار بود که به ایران بیاید. کمپانی های نفتی برای تصرف مجدد نفت ایران نقشه می کشیدند.
نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا به ایران می آمد تا نتیجه 21 میلیون دلار کودتا را ببیند. ...
دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا و طرفداری خود را از دکتر مصدق نشان دهند...
روز 15 آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می رسد که «باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون صداها خفه گردد و جنبنده ای نجبند ...»
این بود که به خاطر انتقام از دانشجویان و بهانه تظاهرات بر علیه تجدید رابطه با انگلستان و برای جلوگیری از تظاهرات در مقابل نیکسون جنایت بزرگ هیات حاکمه ایران در صبح روز دوشنبه شانزده آذرماه 1332 در صحن مقدس دانشگاه به وقوع پیوست.
... ما در کلاس دوم دانشکده فنی که در حدود 160 دانشجو داشت، مشغول درس بودیم [که ناگهان] ...
.....................
صبح ورود نیکسون یکی از روزنامهها در سرمقاله خود تحت عنوان «سه قطره خون» نامه سرگشاده ای به نیکسون نوشت که فورا توقیف شد.
در این نامه سرگشاده ابتدا به سنت قدیم ما ایرانیها اشاره شده بود که «هر گاه دوستی از سفر می آید یا کسی از زیارت باز می گردد و یا شخصیتی بزرگ وارد می شود، ما ایرانیان به فراخور حال در قدم او گاوی یا گوسفندی قربانی می کنیم» آنگاه خطاب به نیکسون گفته شده بود که؛ «آقای نیکسون وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود که در قدوم شما سه نفر از بهترین جوانان این کشور یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند.»
آری حکومت کودتا در قدوم نیکسون سه جوان قربانی کرد تا نیکسون، آیزنهاور را مطمئن کند که میلیونها دلار کمک به دولت کودتا به هدر نرفته ...
متن کامل این تک نگاری ارزشمند را در اینجا بخوانید:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/09/12/577475/16-%D8%A2%D8%B0%D8%B1-1332-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
📣 پانزدهمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401
🔔#نشست_حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «چالشهای امر حجاب در وضعیت موجود (بر اساس پرسشهای حضار)»
🎤سخنرانان:
👤 دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
👤 دکتر مرتضی مغربی
🌿اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
📆زمان: چهارشنبه 25 آبان ماه ساعت 17:00
🎥پخش مستند ساعت 16:55
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
@umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#گزارش_نشست_15
#چالشهای_امر_حجاب_در_وضعیت_موجود
🔰گزارشی از پانزدهمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401
💬 با عنوان «چالشهای امر حجاب در وضعیت موجود (بر اساس پرسشهای حضار)»
👤با ارائه آقایان دکتر علیرضا عابدی سرآسیا و و دکتر مرتضی مغربی؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
📆تاریخ چهارشنبه 25 آبان ماه
🍃🌹🌹🌹🍃
👤دکتر عابدی سرآسیا در پاسخ به سؤال «وظایف ما در مقابل بدحجابی و کشف حجاب در شرایط کنونی چیست؟» فرمودند در ابتدا باید موارد زیر توضیح داده شود:
✅لزوم بازخوانی معانی معروف و منکر (معروف و منکر #شرعی -اعم از نقلی و عقلی- و معروف و منکر #عرفی)
✅لزوم بازخوانی معانی امر به معروف ونهی از منکر و امکان تقسیم به دو معنای #عام و #خاص
✅امر به معروف و نهی از منکر به معنای خاص، در مقابل دعوت و تبلیغ و ارشاد جاهل است و حتماً باید با صیغه امر یا نهی انجام شود.
✅امر به معروف و نهی از منکر به معنای عام، اعم از دعوت و تبلیغ و ارشاد است و داستان بُشر حافی و نیز تعلیم وضو توسط امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در خردسالی به پیرمرد در قالب مسابقه، نمونه ای از امر به معروف و نهی از منکر به معنای عام آن است.
@umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#گزارش_نشست_15
#چالشهای_امر_حجاب_در_وضعیت_موجود
👤دکتر عابدی در خصوص #شرایط امر به معروف و نهی از منکر افزودند:
🔷امر و نهی به معنای خاص، مشروط به شرایطی نظیر قدرت و اطاعت پذیری (انما هو علی القوی المُطاع)، عدم تأثیر منفی (معکوس)، عدم وهن دین و عدم مفسده بزرگتر است.
🔶اگر مسئله بد/ بی حجابی در زمان و مکان خاصی فاقد یکی از شرایط فوق گردد، امر و نهی در مورد آن غیرواجب و حتی گاهی غیرجایز می شود.
🔷با کمک شواهدی می توان این نظر را تقویت کرد که امر و نهی به معنای خاص، تنها در مورد چیزی مطرح است که هم معروف/ منکر #شرعی باشد و هم معروف / منکر #عرفی. (وامُر بالعرف)
🔶اگر چیزی مثل بدحجابی در زمان و مکان خاصی، منکر عرفی تلقی نشود، اگرچه قطعاً منکر شرعی است، اما امر و نهی به معنای خاص در مورد آن نوعاً فاقد شرایط فوق می گردد و واجب/جایز نیست.
🔷در چنین مواردی وظیفه امر و نهی به معنای عام به قوت خود باقیست و باید با اقداماتی نظیر دعوت، تبلیغ، ارشاد، تذکرات عمومی و مشفقانه و تلنگرهای محرّک وجدان (و نه توهین های مخرّب شخصیت) به معروف و منکرسازی در عرف (مطابق با معروف و منکر شرعی) اقدام شود.
@umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#چالشهای_امر_حجاب_در_وضعیت_موجود
👤دکتر عابدی در خصوص رویکرد اقناعی افزودند:
✅امر و نهی درون سازمانی با رویکرد اقناعی/انضباطی باید بطور خاص مورد توجه قرار گیرد. در این روش افراد متخلف توسط سازمان و ارگانی که وابسته بدان هستند فراخوانده میشوند و در گفتگویی مشفقانه با رویکرد اقناعی و مشاوره ای نسبت به مسئله توجیه شده و در صورت تکرار تخلف، پس از طی چند مرحله با وی برخورد انضباطی و قانونی صورت میگیرد (الگوی مواجهه با بدحجابی دانشگاه فردوسی مصوب 1401).
📌درمورد افرادی که وابسته به سازمانی نیستند، میتوان اینکار را با کمک مساجد و افراد مورداعتماد محله، در منزل متخلف یا مسجد محله او انجام داد.
👤درادامه دکتر مغربی اظهار داشتند:
🔶 نسل جدید، فرق بنیادینی با نسلهای پیشین ندارد. شرایط امر به معروف مردمی هم فرق چندانی با گذشته ندارد. در گذشته نیز حاکمیت کمک خاصی به آمرین نمیکرد.
🔶 در نقد گفتار دکتر عابدی نیز، گفتند: معروف از نظر بسیاری فقها همان انجام واجبات و ترک محرمات است و ربطی به عرف جامعه ندارد. در شرایط فعلی نیز امر به معروف قطعاً باعث وهن دین نیست، بلکه برعکس، باعث تقویت دین است.
🔷 همچنین ایشان بیان داشتند: فقه فعلی و مرسوم توان اقامه امر به معروف را ندارد و در امتداد فقه فعلی، باید قسمتی از اندیشه ورزیها، مهارتها و تجارب وارد شده و آموخته شوند والا اقامه امر به معروف میسور نیست. در این زمینه تقریباً همه مردم و حتی دولتمردان و فقیهان محتاج آموختن هستند.
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/EELka9tfJwzdXA2
@umefafgaraei
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
به مناسب روز دانشجو
تقدیر از دانشجویان نمونه
تریبون آزاد دانشجویی
پرسش و پاسخ با هیات مدیره دانشکده و دانشگاه
مسابقه و ...
منتظرتون هستیم
چهارشنبه ساعت ۱۲
سالن آمفی تئاتر دانشکده الهیات
27.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ #مادر_غمخوار ؛ کاری زیبا از مهدی رسولی
حضرت فاطمة(س):
از پدرم در زمان بیماری ای که به رحلت ایشان انجامید شنیدم - در حالی که اتاق از اصحاب پر شده بود- می فرمود:
«ای مردم! نزدیک است که به سرعت قبض روح شوم و پیش از این، آنچه را شرط بلاغ بوده تا عذری باقی نگذارد، با شما گفته ام.
بدانید من، کتاب پروردگارم عز و جل و خاندانم، اهل بیتم را میان شما برجای می نهم».
سپس دست علی را گرفت و فرمود:
«این علی، با قرآن است و قرآن، با علی؛ از هم جدا نمی شوند، تا کنار حوض [کوثر] نزد من آیند و از شما می پرسم که، با آن دو چه کردید».
(ينابيع المودّة، ج ۱ ص ۱۲۴ ح ۵۶)
شهادت ام ابیها حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها را به همه شیعیان و دوستداران حضرتش تسلیت عرض می کنیم
┅═══🍃✼🇮🇷✼🍃═══┅
💠 چهل حدیث زیبا از حضرت زهرا سلام الله علیها:
http://hadith.net/post/62699/%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7/
┅═══🍃✼🇮🇷✼🍃═══┅
🔴اعدام یک کارگر زحمت کش و حافظ قرآن به اتهام اقدام به قتل
🔹سواد رسانه ای را جدی تر بگیریم
عبدالرحمن مرادی کارگر زحمت کش و حافظ قرآنی که اخیرا نیز در آستانه ازدواج بود و در دوران نامزدی به سر میبرد، به بهانه تلاش برای ترور خلیفه وقت علی ابن ابیطالب دستگیر و در آستانه اعدام است.
🔹نامزد جوان وی قطام نیز بخاطر حال روحی نامساعد و از ترس نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی گریخته است...
🗣 معاویه اینترنشنال
🔸به همین راحتی جلاد به مظلوم تبدیل میشه
سواد رسانه ای را جدی تر بگیریم
عجب؟!
پس از این به بعد یادمون باشه
وقتی یک برانداز به کسی میگه #بی_گناه
منظورش کسیه که حداقل دو نفر رو کشته و چند نفر رو چاقو چاقو کرده!
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
🔸چرا فوتبال زیباست؟!
چرا اعدام زیباست...
"آیت الله حائری شیرازی "
⚽️ این فوتبال، یک جامعه کوچک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید.
⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمهاش، به شدت #متناسب_با_جرم است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را میکند، یا با دستش توپ را میگیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمهاش پنالتی است. ما میبینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییهاش هماهنگ کار میکنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند.
⚽️ در فوتبال، #کارت_زرد دادنش هم زیبا است. #کارت_سرخ دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج میکنند، زیبا است. مردم #لذت میبرند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون.
⚽️ کارت زرد و قرمز، #خشونت_نیست. کسی که #زیباشناسی_دین را بداند، میفهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، #یک_شهر_آرام_بشود! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانهها سیخ برای امنیت آویزان کردهاند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم میشود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است.
⚽️ عالَم نمیفهمد، میگویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ (تعداد قاتل هایتان کمتر شد یا بیشتر؟) شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال میکنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او میگوییم اگر نمیتوانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو.
⚽️ اگر داور این کار را نمیکرد، هر کس که #قویتر بود، پهلوانتر بود، توپِ او میرفت در گل. چینیها ریز و کوچک هستند، کرهایها ریز و کوچک هستند، آفریقاییهایی هیکلدار و درشتاند. اینها وقتی با هم مسابقه میدهند، چینیها برنده میشوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینیها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها میدادند و پرتشان میکردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای اینها رد میشود، گل میکند، اما آنها #جرأت_ندارند دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید.
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
از خون جوانان وطن ويزا رسيده !
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia