eitaa logo
کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
228 دنبال‌کننده
181 عکس
30 ویدیو
10 فایل
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی
مشاهده در ایتا
دانلود
الْإِصْرَار(نوری، پیشین، حدیث13281) 9) لَا وِزْرَ أَعْظَمُ مِنَ التَّبَجُّحِ‏ بِالْفُجُورِ.(آمدى، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، دفتر تبليغات، قم،1366ش.ص462، حدیث10603) 10) لَا يُفْلِحُ مَنْ‏ يَتَبَجَّحُ‏ بِالرَّذَائِلِ‏.(همان، ص323، حدیث7517) 11) إِيَّاكَ وَ الْمُجَاهَرَةَ بِالْفُجُورِ فَإِنَّهُ مِنْ أَشَدِّ الْمَآثِمِ.( ليثي، پیشین، ص95، حدیث2194) 12) قرب الإسناد بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏) إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ‏ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ‏ بِالْعَامَّةِ (مجلسى، بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربي - بيروت، 1403 ق. ج97 ص74) 13) ما ضرب الله عبداً بعقوبة اشد من قسوة القلب(نوری، پیشین، ج 13، ص 93) عقوبت سنگدلی و دل مردگی محسوس نیست تا موجب تنبه و بیداری شود و زمینه لطف و رحمت الاهی محسوب شود. به تعبیر شهید مطهری، چنین اموری را حقیقتا باید عقوبت نامید؛ زیرا اولاً معلول اراده و اختیار خود انسان هستند. ثانیاً: مقدمه هیچ خیر و هیچ کمالی نیستند(عدل الهی، ص 164 و 165). 14) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏) إِذَا ظَهَرَتِ‏ الْبِدَعُ‏ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.(کلینی، پیشین، ج1 ص54)
یارو معرکه گرفته بود و میگفت: زمان شاه چقدر ارزونی بود! با صد تومن چی می خریدیم، با دویست تومن چی می‌خریدیم و... بچه ها هم با حسرت به حرفاش گوش می‌کردند. گفتم: چقدر حقوق می گرفتی؟ 😉
به نظر می رسد نظم نوین جهانی بر محور حسین (ع) و اربعین در حال شکل گیری است. اربعین نه تنها عامل شناساندن مهدی(ع)، به عنوان پسر حسین(ع)، به جهان است، بلکه موجب شکل گیری فرهنگی جدید و سبک زندگی جدیدی است. بله، اربعین رمز ظهور مهدی(عج) است، اگر هر روز را روز اربعین بدانیم.
➰➰ مصیبتی بزرگ در آخر ماه صفر: وصیتی که هرگز نوشته نشد ➰➰ "روز پنجشنبه بود! چه پنجشنبه ای؟" این را گفت و... ... گریه دیگر امانش نداد! آنقدر گریه کرد که اشکهایش بر روی ریگ های زمین می ریخت با خودش تکرار می کرد و اشک می ریخت "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟" "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟" 👈 اما ماجرا به این شرح بود: نشانه های مرگ ظاهر شده بود. هنگام ملاقات محبوب فرا رسیده بود. اما همچنان دلسوز امت بود. اگرچه هنوز مدت زیادی از زمان تعیین "ولی" پس از خود نگذشته بود، اما باز هم از گمراه شدن امت پس از خودش نگران بود. پس دستور داد: قلم و دواتی(یا قلم و کتف گوسفندی که بتوان بر روی آن نوشت) بیاورید تا آخرین وصیتم را بگویم! می خواهم وصیتی بکنم تا پس از من گمراه نشوید! عده ای بسیار خوشحال شدند! آخرین وصیت پیامبر(ص) باید شنیدنی باشد حتما آن را نصب العین خود خواهیم کرد؛ چون پیامبر(ص) وعده داده که با تمسک به آن هرگز گمراه نخواهیم شد. پیامبری که خود خدا فرموده: «از روی هوا وهوس سخن نمی گوید و هیچ چیزی نمی گوید مگر آن که وحی الهی است»(سوره نجم: 3-4) گروهی صدا زدند: «آنچه پیامبر(ص) خواسته است فراهم کنید» یک نفر برخواست تا امر ایشان را اطاعت کند اما ناگهان صدایی بلند شد! و کاش هیچ گاه چنین صدایی را نمی شنیدم. صدایی که می گفت:«لازم نیست قلم و کاغذ بیاورید!!! تب او بالا رفته و درد بر او غلبه کرده است. این مرد هذیان می گوید!!!! قرآن ما را بس است و با وجود آن، گمراه نمی شویم». گویا دنیا بر سرم خراب شده بود. چه مصیبتی از این بالاتر چه مصیبتی از این دردناک تر صحبتها بالا گرفت گروهی گفتند سخن پیامبر را گوش کنید! و گروهی سخن آن گوینده را تکرار کردند سر و صدا بالا گرفت پیامبر در بستر بیماری بود و... اصحابش!!! بالای سرش!!! و چیزی نمانده بود که... ناگهان صدای ضعیفی به گوش آمد صدایی که 🌾 تمامش غربت بود 🌾 تمامش مظلومیت بود هیچ گاه صدای زیبای رسول خدا را این گونه نشنیده بودم صدایی که می گفت: "برخیزید و از نزد من بروید" دوباره دنیا بر سرم خراب شد دوباره دنیا در چشمم تیره و تار شد دوباره همان صدا را شنیدم: "برخیزید و از نزد من بروید! برخیزید و نزد پیامبر خود نزاع نکنید! آنچه من در آن هستم، بهتر از آنچیزی است که به من نسبت می دهید! برخیزید و مرا رها کنید!" پس روی خود را از مردم برگرداند مردم رفتند و من به همراه عده ای ماندیم. ⚫️⚫️ چه روزی بود؟!! چه مصیبتی بود؟!! و این بود مصیبت عظمی و این بود بزرگترین مصیبتی که در عمرم دیدم "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟ آن روزی که بر بالین رنجور و بیمار پیامبر، سر و صدا به راه انداختند و نگذاشتند آخرین وصیتش را بگوید تا بعد از او، همه به آن تمسک کنند و گمراه نشوند" و دوباره... اشک امانش نداد و .... 👈 (گزارشی از ابن عباس، صحابی جلیل القدر پیامبر ص از ماجرای پنجشنبه و حدیث قرطاس) ✔️ مستندات و نکات در مورد حدیث قرطاس: http://abedisa.blogfa.com/post-58.aspx
💢آیا صحت دارد که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس درب سه یا هفت مسجد را بکوبد و پایان را به من یا سه نفر اطلاع دهد بر او واجب است؟ متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این مطلب ای بیش نیست و ناشی از و بدفهمی یک روایت است. ✅مستند این افراد حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمودند: « من بشرنی بخروج فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده است می رود» . عده ای معتقد شدند آذار همان است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است . مرحوم شيخ در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به طور کامل و با ذکر ‌مورد(شأن نزول) آن به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم(ص) روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر(ص) از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرار داریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر(ص) فرمودند: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. 📚علل الشرايع،ج1ص176 ✅ بنابراین روشن می شود که حدیث بشارت به خروج آذار، تنها برای بیان این مطلب بوده که ابوذر مردی بهشتی است تا کسی نتواند فضایل این مرد بزرگ را انکار کند. و از این رو نه ربطی به تمام شدن ماه صفر دارد و نه دلالت می کند که هر کسی چنین بشارتی بدهد به بهشت می رود.
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: 1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد . 2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان بر آن صدق نمی کند. 3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است. این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2) مؤید این سخن این است که (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5) 4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد. 5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود. این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است () و ثانیا این ایام مصادف با بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است. 6️⃣ آخرین نکته این که و از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛ 👈 اما نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام (ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است()(6). 👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی « اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8). 👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند. 📚 پی نوشتها: 1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک: http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9) 3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386 4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک: http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87 5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389 6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص397) 7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص412) 📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
🔸شهید سلیمانی به مراتب قوی تر از است حسین(ع) با شهادتش طومار بنی امیه را پیچید
در شرایطی که کارشناسان معتقدند ، آمریکا و اسراییل را از حمله به ایران منصرف کرده، یا ، حاکی از ضعف ایران در مقابله با آنها است و این یعنی . یادمان باشد این اولین باری است که در طول چهل سال، آمریکا حمله مستقیم کرده و با افتخار، آن حمله را گردن گرفته است!
برجام واقعی امروز در مجلس تصویب شد #برجام #برنامه_جامع_انتقام_ملی انتشار حداکثری
🔴 با عرض سلام و احترام کانال پژوهستان با هدف آموزش کاربردی منابع اطلاعاتی‌ و روش های پژوهش نوین در حوزه علوم انسانی، اسلامی و به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی اساتید، طلاب و دانشجویان و پژوهشگران تاسیس شده است. 📣 به فضل الهی و با همکاری اساتید محترم خدمات ذیل را به شما ارایه می نماییم. ✅ هر روز حداقل یک مطلب آموزشی ✅ معرفی نرم افزارها و بانکهای اطلاعاتی ✅ معرفی کتب و مقالات کاربردی ✅ ارایه پادکست ها و ویدیو های آموزشی ✅ برگزاری وبینارهای تخصصی ✅ مشاوره اطلاعاتی پروژه های پژوهشی ✅اطلاع رسانی نیازمندی ها و توانمندی های پژوهشی ✅ برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی با شرایط ویژه برای اعضا عضویت در کانال(ایتا) http://eitaa.com/pajouhestan @pajouhestan ارتباط با مدیر @vsharifi
شهادت ام الائمة حضرت زهرا سلام الله علیها و ثلث السادات حضرت محسن علیه السلام تسلیت باد
🤔 پرسش یا شبهه🤔: یکی از دلایلی که وهابیت با استناد بدان قضیه (س) را انکار می کنند این است که چرا با وجود حضرت علی(ع)، که به قول شیعیان مظهر غیرت است، حضرت زهرا پشت درب رفتند تا در را برای نامحرمان! باز کنند؟! ✍🏻 پاسخ: ▪️ صرف استبعاد، دلیل بر رد واقعه مسلّم تاریخی نیست. این امر ممکن است به هر دلیلی باشد از جمله این که حضرت مشغول کاری همچون نماز خواندن بوده باشد و یا هر علت دیگری. ▪️ این که زنان درب را بازکنند امری مرسوم بوده و حتی زنان پیامبر(ص) هم به دستور ایشان چنین کاری می کردند.(1) ▪️ در هیچ کجا نقل نشده که فاطمه(س) به قصد ، آمده باشند یا درب را برای آنها باز کرده باشند؛ بلکه آنچه از نقل قول های مختلف به دست می آید آن است که حضرت، قبل از آمدن مهاجمان پشت درب بوده اند(2) و با دیدن آنها درب را بستند(3) ▪️هدف حضرت صحبت کردن با مهاجمان از پشت درب بسته و منصرف کردن آنها از بیعت گرفتن اجباری و نیز دست برداشتن از اذیت و آزار اهل بیت پیامبر(ص) و بر آنها بوده است. ▪️ اتمام حجت کامل، تنها با آمدن حضرت زهرا ممکن بود؛ زیرا اولا آنها به قصد بردن علی(ع) آمده بودند و از این رو صحبت خود ایشان را نمی پذیرفتند و ثانیا همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده است: رضا و غضب فاطمه، رضا و غضب خدا است(4) و این بدان معنا بود که اگر فاطمه به وارد شدن مهاجمان به خانه علی(ع) و بردن او برای بیعت راضی نباشد، خدا از این کار راضی نیست. ▪️ حضرت زهرا(س) با این کار پیروز تاریخ شدند؛ زیرا عده ای که از روی نادانی و به قصد تماشا همراه جماعت شده بودند با شنیدن سخنان حضرت، منصرف شدند و از شرکت در این ظلم و هلاکت بزرگ نجات یافتند و آنها که بی اعتنا بودند، از روی علم و آگاهی و با سوء قصد خود دچار هلاکت شدند و رسوای ابدی تاریخ گشتند(5) (لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ . انفال:42). 🖇 پی نوشتها: 1) «قومی فافتحی له» (ابن عساكر، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470) «یا عائشة افتحی له الباب»( الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293) 2) ثُمَّ أَقْبَلَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى بَابِ عَلِی(ع) وَفَاطِمَةُ (س) قَاعِدَةٌ خَلْفَ الْبَابِ قَدْ عَصَبَتْ رَأْسَهَا وَنَحَلَ جِسْمُهَا فِی وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص))(كتاب سلیم بن قیس، ص 864) 3) چون نزدیك خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد(تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ الشیخ المفید، الاختصاص ص 186؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج 28، ص 227) 4) إن الرب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة(مستدرک الحاکم- ج3 – ص154) 5) فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكین، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم. (الدینوری، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 16، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص37، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24) 📚: ایمان نو واژگان کلیدی: (س)
⁉️پرسش یا شبهه⁉️: 📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔 🗣پاسخ🗣: ✍️ در ابتدا این نکته را باید خاطر نشان کرد که بر فرض این كه حضرت، هیچ واكنشی نشان نداده باشد، این مسئله دلیل بر رد چیزی که در تاریخ مسلم است نمی باشد همانگونه که پیامبر اسلام (ص) در مكه مكرمه، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداده و فقط برای آنها دعا کردند و آنها را سفارش به صبر و وعده به بهشت دادند.(1) 👈 بنابراین باید از میان شواهد تاریخی علت این مسئله را جست و جو کرد. 📌 ثانیا اینکه حضرت در برابر این جنایات سکوت کرده باشد سخن درستی نیست؛ بلکه تا آخر عمر در هر موقعیتی به این ظلم ها و جنایات اعتراض می کردند و آن را برای مردم یاد آور می شدند. کما این که در سخن اشعث بن قیس آمده است.(2) 📌 ثالثا حضرت به دلایلی صرفا از جنگ خودداری کردند و نخواستند با زور شمشیر، حق خود را بگیرند اما در هر موردی اقدامات مناسب را انجام دادند. 🏮از جمله این اقدامات درگیری با عمر و به زمین کوبیدن وی(3) و جلوگیری از نبش قبر فاطمه(س) و نماز خواندن خلیفه بر ایشان بود تا به وصیت فاطمه(س) عمل شود و سند مظلومیت ایشان از بین نرود.(4) 📌 رابعا در اسناد معتبر تاریخی و روایات متعدد تصریح شده که علت صبر حضرت علی(ع) ، عمل به سفارش پیامبر(ص) بوده است مبنی بر اینکه اگر یاورانی یافتی مبارزه کن و حقت را بگیر وگرنه صبر کن (تا خودت و اهل بیتت و شیعیانت را محافظت کنی و از تفرقه و ارتداد مردم از دین جلوگیری کنی) تا در موقعی که یاورانی یافتی بتوانی دین خدا و سنت مرا احیا کنی.(2) 📌 به طور کلی در این دسته از روایات فایده صبر حضرت هنگام نداشتن یاور چند چیز بیان شده است: 1- حفظ جان حضرت واهل بیت و شیعیانش به منظور ذخیره شدن برای احیای قرآن و سنت و باقی ماندن دین(5) 2- جلوگیری از تفرقه (مقایسه با گوساله پرست شدن مردم پس از رفتن موسی وسکوت هارون به­خاطر جلوگیری از تفرقه که در پاسخ به اشعث بن قیس اشاره شده بود)(2) 3- جلوگیری از ارتداد مردم از اسلام(6) 📚 پی نوشتها: 1️⃣ (العسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة،1412، بیروت، ج 7، ص 712) 2️⃣ اشعث بن قیس روزی در اعتراض به سخنان حضرت گفت: اى پسر ابوطالب! چرا هنگامى كه افرادى ... با ابوبكر بیعت كردند، نجنگیدى و شمشیر نزدى؟ و از هنگامى كه به عراق آمده‏اى در هر سخن و خطبه‏اى كه با ما داشته‏اى نبوده كه در پایان آن پیش از به زیر آمدن از منبر نگویى كه: 📌 «به خدا سوگند! من از خود مردم به آنان سزاوارترم، از پگاه درگذشت رسول خدا هماره به من ستم شده است»؛ پس چرا در دفاع از حقت شمشیر نزدى؟! 📌علی علیه السلام فرمود: اى پسر قیس! گفتى و حال پاسخ را بشنو؛ این ترس و فرار از مرگ نبود كه مرا از آن بازداشت، من بیش از هر كسى مى‏دانم كه آنچه نزد خداوند است برایم از دنیا و آنچه در آن است بهتر مى‏باشد [و از این رو مشتاق شهادتم]؛ ولى آنچه مرا از شمشیر كشیدن بازداشت وصیت و پیمان رسول خدا با من بود. ...فرمود: 📌 «اگر یارانى یافتى با آنان جهاد كن و اگر نیافتى دست نگهدار و خون خویش حفظ كن تا كه براى برپایى دین و كتاب خدا و سنت من یارانى بیابى». ... رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم مرا خبر داد كه من نسبت به او مانند هارونم نسبت به موسى، و اندكى پس از حضرتش سرنوشت امّت همانند هارون و پیروانش و گوساله و گوساله پرستان خواهد شد ... و من ترسیدم كه برادرم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم به من چنین گوید كه: چرا میان امت پراكندگى افكندى و وصیتم را به كار نبستى؟ به تو گفتم كه اگر یارانى نیافتى دست نگهدارى و خون خود و اهل بیت و پیروانت را حفظ كنى؟... 📔 (الهلالی، كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص666؛ بحار الأنوار، ج 29، ص 468 ) 3️⃣ فأخذ على بتلابیب عمر و هزه ووجأ أنفه ورقبته. 📒(تفسیر آلوسی :3/124) 4️⃣ طبری، دلایل الامامة،137 5️⃣ و إِنِّی خَشِیتُ أَنْ یقُولَ لِی ذَلِكَ أَخِی رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَ‏ فَرَّقْتَ بَینَ الْأُمَّةِ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی وَ قَدْ عَهِدْتُ إِلَیكَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً أَنْ تَكُفَّ یدَكَ وَ تَحْقُنَ دَمَكَ وَ دَمَ أَهْلِ بَیتِكَ‏ وَ شِیعَتِك 📕 ‏(سلیم بن قیس، ج2ص666) 6️⃣ أما حقی فقد تركته مخافة أن یرتد الناس عن دینهم 📗(طبری، دلایل الامامة،137) 🗯 واژگان کلیدی: علی (ص) 📚 ایمان نو
💭 تعبیر وفات در مورد شهادت حضرت زهرا(س) ✍ پرسش یا شبهه: در تاریخ، در مورد رحلت حضرت زهرا(س) تعبیر به وفات شده است(و لما توفّیت فاطمه) و در تقویم های جمهوری اسلامی نیز تعبیر رحلت یا وفات می آمد اما ناگهان از سال 1371 مجلس تصویب کرد که این روز را تعطیل اعلام کنند و در تقویم ها شهادت نوشتند! 🗣پاسخ اجمالی🗣: ⬅️ اولا: در بسیاری از تقویم‌ها قبل از این تاریخ هم واژه شهادت می‌نوشتند و حتی بر فرض این كه چنین باشد، تقویم نمى‌تواند ملاك درستى یا نادرستى وقایع و اعتقادات باشد! این که چند تقویم تعبیر وفات یا رحلت بنویسند چه چیزی را اثبات می کند؟! ⬅️ ثانیا: درست است که نمایندگان مجلس، روز سوم جمادی الثانی را به عنوان روز ‌تعطیل رسمی اعلام كردند اما شهادت حضرت زهرا (س) واینکه علت مرگ ایشان مصدومیتی بوده که از حمله به خانه ایشان و سقط جنین ایشان بر اثر ضربات مهاجمان در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) رخ داده از مسلمات تاریخی بوده و از 1400 سال پیش حتی در خبرهای غیبی پیامبر(ص) و نیز در فرمایشات امامان شیعه و در کلمات بزرگان شیعه و سنی در طول تاریخ آمده است ⬅️ ثالثا: در طول تاریخ همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود. ⬅️ رابعا: تعبیر رحلت یا وفات هیچ یک منافاتی با قتل و شهادت ندارد؛ زیرا رحلت به معنای سفر کردن و انتقال از یک جا به جای دیگری است و وقتی در مورد جان دادن به کار می رود یعنی انتقال از دار دنیا به دار آخرت اعم از اینکه به مرگ عادی باشد یا غیر عادی. تعبیر وفات نیز همین شکل است؛ زیرا وفات در لغت یعنی چیزی را به طور کامل گرفتن (مثلا توفیتُ مالی منه یعنی مال خودم را به طور کامل از او پس گرفتم) و این تعبیر در مورد مرگ اشاره به گرفتن روح توسط فرشته مرگ است که در فارسی از آن به «جان دادن» تعبیر می کنیم؛ و این تعبیر نیز اعم از مرگ عادی و غیر عادی است و در مورد قتل و شهادت نیز به کار می رود. ↩️ شاهد این مدعا آن است که در بسیارى از موارد حتى در كتاب‌هاى معتبر، نسبت به شهادت حمزه سید الشهدا، امیر مؤمنان(ع)، امام حسین(ع)، جعفر طیار و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز كلمه وفات به كار رفته است. ⬅️ خامسا: جریان رحلت حضرت زهرا(س) در روایات و اسناد تاریخی با عبارات و اشکال مختلفی آمده که همگی دلالت بر غیر عادی بودن مرگ حضرت در سن 18 سالگی و کشته شدن ایشان به جهت صدمات ناشی از هجوم به خانه ایشان دارند. این تعابیر عبارتند از: 1⃣ تعبیر قتل و سخن از قاتلان ایشان و لعن آنها 2⃣ تعبیر شهیده یا سخن از استشهاد و کیفیت آن 3⃣ تعبیر وفات یا وفات به سبب ضرب. 4⃣ تعبیر موت به سبب ضرب (که خود قرینه بر شهادت است). واژگان کلیدی: 💢 پاسخ تفصیلی و مستندات در: 🖥 http://abedisa.blogfa.com/post-70.aspx
این روز ها همه صحبت از می‌کنند. اما منظورشان این است که نیروهای نظامی انتقام بگیرند!! ولی آیا ما هیچ وظیفه‌ای در این مورد نداریم؟ آیا ریختن این همه خون‌های پاک نتیجه فقط شلیک چند موشک غرب است؟! آیا موشک‌های فرهنگی، عقیدتی، اقتصادی و... نبودند که زمینه این موشک‌های نظامی را فراهم کردند! آیا زمان آن نرسیده که در زمینه‌هایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سبک زندگی و ... هم انتقام خون شهیدانمان را بگیریم؟
🔴سخنان جالب حجت الاسلام کاشانی در برنامه جهان آرا شبکه افق : 🔹اول لهوف، سید بن طاووس روایتی را نقل میکند که در آن پیامبر اکرم در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین را برای مردم تعریف میکند. همه شروع میکنند به گریه کردن، بعد پیامبر همه را توبیخ میکند با این جمله تاریخی که اتبکونه و لاتنصرونه... برایش گریه میکنید ولی یاریش نمیدهید؟ 🔹از هر کس میپرسی میگوید، انتقام سختی میگیریم. ولی همه منظورشان این است که نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشور انتقام حاج قاسم را میگیرند. خوب پس ما چی؟ من دقیقا چطوری انتقام بگیرم؟ شما چطور؟ 🔹 ترامپ محصول غربه، ترامپ معنای آزادی غربیه. باید میگفتیم نگفتیم. الله ولی الذین آمنوا را نگفتیم هر سطحی از کفر معنایش حاکمیت طاغوت است. حالا باید منبرهای فاطمی را پر کنیم از احساس تنفر به غرب. ترامپ نماد غرب است. 🔹امشب دیدم جوانی رو که روی لباسش پرچم آمریکا بود. خواستم فریاد بکشم لامصب هنوز روت میشه اینو بپوشی؟ دیدم من باید یادش میدادم. من سالها است که خفه خون گرفتم. سردار تصمیم گرفت کم کاری مثل مرا جبران کند. آی روحانی و آیت الله حجره نشینی که رهبر را برای بازگشت مردم به خودشان یاری ندادید، اتبکونه و لاتنصرونه؟ 🔹آی آقایی که پولهاتو تبدیل به مسکن کردی و ریسک نمیکنی؟ از این داغ دلت سوخت؟ میخوای انتقام بگیری؟ بسم الله بیا سرمایه ات رو بیار وسط بزن تو کار تولید ملی که آدمهای ضعیف الایمانمان موقع فشار ها باز نیم نگاهی به دستان آلوده این حاکمیت خبیث جهانی نیندازند. به خدا همه ما مسوولیم 🔹آی جناب مدیر، جهادی شو حرکت کن. جناب وکیل غیرت کن و مدیران بی خاصیت را مجبور به حرکت کن. اینها انتقام نیست؟ 🔹آی خانمهای خانه دار! بیایید از این پس تصمیم بگیرید ایرانی بخرید هزار توجیه در نخریدن کالای ایرانی را کنار بگذارید. نفرتتان را از غرب به بچه هایتان یاد بدید تا فردا با سند بیست سی و آرزوی اون ور آب به دانشگاه ها نروند. 🔹آی مردمی که دلتان سوخته، هر جایی هستید نفرتتان را تبدیل به سبک زندگی تان کنید. آمریکا یک فرهنگ است یک سبک زندگی است یک سبک پوشش است آمریکا یک سبک سرمایه گزاری و کار است. آمریکا یک سبک اجتهاد است یک سبک منبر است یک مدل اسلام است یک سبک شیعگی است به خدا. بیایید کنار بگذاریم اسلام آمریکایی را. 🔹کاش رسانه های ما روضه ها و اشکها را مقدمه کنند تا انتقام را تبدیل به یک واقعه عمومی کنند در کشور نه واقعه ای که صرفا باید به دست رزمندگان انجام شود. 🔹انتقام یعنی مردم شیفتگی و خوش بینی به غرب را در درونشان منفجر کنند. یعنی بازگردیم به خودمان. این انتقام عمومی، دوران ساز است. آمریکا باید از خانه دلمان خارج شود و البته از منطقه و جهان نیز هم. https://eitaa.com/salehinrasad
در مورد اصابت موشک به هواپیمای اکراینی، اگرچه شواهد نشان می دهد تعمدی در کار نبوده و حتی ممکن است در آن شرایط حساس جنگی، امری عادی یا حتی ضروری محسوب شود که البته نیازمند بررسی است؛ اما دو نکته قابل تامل وجود دارد که آنها نیز نیازمند بررسی اند و مسیولان باید پاسخ گو باشند. اول اینکه چرا با وجود این سطح بالای امنیتی و درگیری و آمادگی نیروهای دفاعی و هشدار مسیولان سپاه مبنی توقف پروازهای عادی، چرا این توقف صورت نگرفته تا زمینه خطاهای انسانی پیش نیاید؟! دوم اینکه چرا با وجود خبر دادن فرمانده سپاه مبنی بر برخورد موشک، این مطلب به موقع اطلاع رسانی نشده؟! و به تحلیل ها و گمانه زنی ها و توجیه ها مبنی بر عدم برخورد موشک ادامه داده شده است. لااقل می توانستند به تحلیل گران بگویند فعلا از ارایه تحلیل خودداری کنند و سکوت پیشه کنند تا نتیجه تحقیقات کامل شود و صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی از نشر آن تحلیل ها خودداری می کردند. بنظرم این دو مساله را هم مسیولان باید پاسخگو باشند
خطای عامل انسانی یا تقصیر وی؟ تفاوت از زمین تا آسمان است اینکه سردار حاجی زاده اعلام کردند که سقوط هواپیمای اکراینی به خاطر خطای انسانی بوده است نکته مهمی است که خود حاکی از این مدافعان وطن است اما این مطلب به معنای مقصر بودن عامل انسانی مذکور نیست. توضیح اینکه: 1⃣ از نظر حقوق جزا و جرم شناسی، آنچه موجب مسئولیت است یا است که شامل خطای ناشی از افراط و تفریط نیز می باشد نه خطای قصوری. خطایی که بدون افراط و تفریط باشد، به حکم ، موجب مسئولیت و مجازات نیست. بنابراین، اثبات خطا، به معنای مقصر بودن شخص و افراط و تفریط نیست و این مطلب نیازمند اثبات است. 2⃣ با توجه به اینکه در آن زمان کشور در شرایط جنگی و امنیتی بود طبیعتا هدف قرار دادن متخاصمان و مهاجمان است. بنابراین اگر پدافند از مسافری بودن و غیر انتحاری بودن هواپیما اطلاع داشته خطای نابخشودنی مرتکب شده و مستحق اشد مجازات است همچنین اگر امکان بررسی بیشتر و فرصت کسب اطلاع از وضعیت داشته نباید اقدام به شلیک می کرده و زیاده روی کرده است. اما اگر از این مطلب اطلاع نداشته و آن را شیئ متجاوز به امنیت می پنداشته که می تواند جان صدها نفر را به خطر انداخته و تهدید مهمی برای کشور باشد، و امکان کسب اطلاع و فرصت بررسی بیشتر نیز نداشته، قطعا به وظیفه خود عمل کرده و نه تنها از باب آیه شریفه «ما علی المحسنین من سبیل»(التوبه:۹۱) مستحق مجازات یا ملامت نیست بلکه به جهت شهامت در اقدام به دفاع از ملت مسلمان مستحق پاداش و حمایت است. 3⃣ به این نکته مهم باید توجه داشت که اگر ثابت گردد که عامل انسانی که به اشتباه هواپیما را ساقط کرده، مقصر نبوده و به وظیفه خود عمل کرده، نباید هیچ گونه عقوبت یا حتی ملامتی نسبت به او وجود داشته باشد، که در این صورت یک را با پاسخ داده ایم؛ چرا که در این صورت، دیگر احدی در چنین مواقع حساس و خطرناکی، اقدام به سرنگونی متخاصمان و دفاع از این کشور نخواهد کرد و این همان چیزی است دشمنان این ملت خواهان آن هستند. علت مذکور در نیز بر همین مطلب دلالت دارد. در این روایت حضرت امام صادق علیه السلام در مورد کسی که به خاطر اجرای مجازات به صورت تصادفی کشته می‌شود، در حالی که مستحق کشته شدن نبوده، فرمودند نباید مجری مجازات مورد بازخواست قرار گیرد و او مسئول نیست، و ! (کلینی، الکافی، ۱۴۰۷، ج۷ ص۲۹۱) 4⃣ نکته آخر اینکه این اتفاق نباید موجب فراموشی گردد بلکه با توجه به اینکه بروز چنین وضعیتی بوده باید این تصمیم با جدیت بیشتری دنبال شود و انتقام جان باختگان این هواپیما از آمریکای جنایتکار نیز مورد مطالبه قرار گیرد.
خطای گولبول های سفید! ✅ گولبول های سفید گاهی اشتباهاً به بخشی از بدن به خیال آنکه میکروب است، حمله می کنند وآسیب می زنند. اما هیچ پزشک حاذقی آنها را تضعیف یا نابود نمی کند بلکه آنها را تعدیل و اصلاح می کند. ✅ نابودی و یا تضعیف بیش از حد گولبول های سفید، کاری است که ویروس HIV با بدن می کند. ایدز با تضعیف و ناکارآمد کردن سیستم دفاعی، بدن را چنان بی سلاح می کند که ممکن است یک آنفلانزای ساده آن را از پای در بیاورد. ✅ نیروهای مسلح برای هر کشور، همانند گولبول های سفید برای بدن هستند. نیروهای دفاعی وقتی اشتباه می کنند، باید تعدیل و تصحیح شوند اما هرگز نباید تضعیف شوند. ⛔️ انگشتی که اکنون به اشتباه بر ماشه رفته، بارها ضامن اقتدار، عزت و صلابت بوده است. مبادا گفتار و رفتار ما دست آنها را بلرزاند.
سقوط هواپیمای خودی یا هواپیمای دشمن؟! با روشن شدن این مطلب که هواپیمای اکراینی که حامل تعداد زیادی از هموطنان عزیمان بود، توسط پدافند خودی مورد اصابت قرار گرفته، سوالات و ابهامات جدیدی به وجود آمد از جمله اینکه: ✅ چرا در آن شرایط جنگی و امنیتی، پروازهای عادی لغو نشده؟! ✅ چرا هواپیما با وجود نقص فنی به پرواز درآمده؟! ✅ چه کسانی به اپراتور اعلام کرده بودند که موشک کروز شلیک شده؟! ✅ چرا در آن لحظه حساس راه های ارتباطی اپراتور قطع می شود؟! و ... اینها پرسش هایی است که باید بررسی و به مردم شریف ایران اطلاع رسانی شود؛ اما گذشته از موارد فوق این مسئله نیز در خورد توجه است که: 1️⃣ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ نسل بعدی (Boeing 737 Next Generation) 🇺🇸 است؛ 2️⃣ این هواپیما از مدرنترين و به روزترين انواع هواپيماهاي جهان است که بوده و از سيستم هاي high tech بهره مي برد كه از جمله می توان به سيستم auto land كه به معناي فرود خودكار در فرودگاه ها است اشاره كرد، و تمام داده هاي هواشناسي، پارامتريك زمين و مسيريابي را به صورت online دریافت می کند،🛰 3️⃣ با توجه به نکات بالا می توان فهمید که این نوع هواپیماها به راحتی خصوصا 🇺🇸 است؛ 👈 با این توضیح، شامل خطا در ناوبري و تغيير مسير، تغيير كدهاي شناسايي و اعلام آنها به فرودگاه هاي مسير، تغيير و تفسير اشتباه داده هاي موتور ها و فرامين كنترلي و ... می تواند به شبیه به آنچه در قضیه هواپیمای اکراینی رخ داد منجر شود. 👈 برای نمونه تصور کنید که این هواپیما با ارسال امواج UHF مخصوص هواپيماهاي نظامي به جاي امواج راديويي VHF پدافند هوايي را دچار اشتباه در شناسايي کرده باشد، چون اساس و بنياد شناسايي سيستم راداري پدافند بر كدهاي إرسالي از هواپيماهاست. 👈 البته این مطلب در حد یک احتمال است اما با توجه به این که سازنده این هواپیمای فوق پیشرفته، کشور متخاصم و متجاوزی همچون آمریکا است که از هیچ اقدامی برای آسیب زدن به دشمنانش دریغ نمی کند، این احتمال بسیار بالا است و از آنجا که این امر بسیار مهم بوده و با جان صدها نفر در ارتباط است، عقل و خرد سلیم اقتضا می کند که احتیاط کرده و از چنین هواپیماهایی دست کم در مواقع تنش و ناامنی، استفاده نشود. 👈 به تعبیر دقیقتر، بر اساس (لزوم جلوگیری از ضرر ها و خطر های احتمالی) خصوصا در جایی که درصد احتمال زیاد بوده و خطر و ضرر مهم باشد ()، باید پرواز این هواپیماها در شرایط حساس منع شود و در دراز مدت به طور کلی ممنوع گردد. 🙏 بنابراین توقع ما از مسئولان خصوصا نمایندگان شریف ملت در مجلس شورای اسلامی این است که: 1️⃣ این مسئله را به دقت بررسی کرده و همانگونه که سرداران رشید اسلام، صادقانه و باشجاعت، اصابت موشک خودی را به اطلاع مردم رساندند، نتایج این بررسی ها را نیز به اطلاع مردم شریف ایران برسانند، 2️⃣ قانونی وضع شود که در شرایط حساس و امنیتی، پرواز چنین هواپیماهایی را ممنوع کرده و در دراز مدت دولت را موظف به جایگزینی هواپیماهای امن تر نمایند. به امید اینکه دیگر شاهد تکرار این تجربه های تلخ نباشیم. ✍️ علیرضا عابدی سرآسیا
یک تقاضا از قوه قضائیه! در مورد های هنجارشکن و که در تجمعات غیرقانونی شرکت داشتند اگرچه دارند و در شرایط جنگی به تضعیف نیروهای نظامی پرداختند و به احساسات مردم شریف ایران اخلال و توهین کردند و اقدامات خلاف امنیت انجام دادند، اما از قوه قضائیه تقاضا داریم با این افراد به جهت اینکه داشته و قصد با ملت شریف ایران را داشتند، با رأفت اسلامی برخورد کند و آنها را برای ابراز همدردی به اعزام نماید. پ.ن: چرا دانشجویان و اساتید دانشگاه در جواب به آنها شعارهای زیر را می دادند!؟ ؟!
سخنان را در توجیه اینکه چرا خبر اصابت موشک خودی به هواپیمای اکراینی بارها در ذهنم مرور کردم، 👌 بنظرم اینکه در آن شرایط حساس جنگی که مردم و خصوصا مدافعان میهن باید از روحیه و آمادگی بسیار بالایی بر خوردار باشند و اعلام این خبر، به تضعیف و آسیب پذیر شدن آنها منجر می‌شد، به نظر می رسد اما که: چرا با وجود اطلاع از این مسئله، دست کم با طرح و اعلام چنین احتمالی (و نه اعلام قطعی آن) به عنوان یکی از چند احتمال موجود، تحلیل گران و رسانه‌های خودی را در ارائه تحلیل های درست، منطقی و جامع کمک نکردند؟ نتیجه این نحو از اطلاع رسانی این بود که با اعلام خبر قطعی شلیک موشک خودی، همه آن تحلیل گران -که نوعا صادقانه و بر اساس اطلاعات اولیه خود تحلیل می کردند- در شوک فرو رفته، احیانا دلسرد شده وحتی در معرض اتهام قرار گرفتند. امیدوارم با اطلاعات دقیقتر بعدی برای این پرسش هم بتوانم پاسخی منطقی بیابم.
وقتی پروپاگاندای رسانه های غربی و غرب گرا، سعی در #به_فراموشی_سپردن_ترور_سردار رشید مقاومت و کمرنگ کردن #موفقیت_بزرگ_ایران در غلبه بر امریکا و کتمان #شکست_هیبت_پوشالی وی داشتند، رهبر فرزانه انقلاب یک تنه به میدان آمد و #کمکاری_رسانه_های_خودی را جبران کرد.
هنوز چیزی از شهادت سردار دلها سپهبد سلیمانی عزیز نگذشته که و آغاز شده است و بیشتر نیز خواهد شد؛ و این خود نشان از طراحی نقشه شومی دارد که و را هدف قرار داده است. بی شک این رسالت نیروهای ارزشی است که با تبیین و و این شهید عزیز جلوی این تحریف ها و مصادره ها را بگیرند.
سهم من در به کسی رأی می دهم که زمینه خروج تروریست های آمریکایی از منطقه را فراهم کند
#پیشگیری و #درمان_مادی لازم است؛ اما #کافی_نیست و سزاوار است مومنان به: #توکل، #توسل، #یاد_خدا و #داروهای_معنوی نیز اهتمام کنند که شفا و مرض دست خدا است. یکی از بهترین ذکرهای توسل که در زمان شیوع وبا در ایران، بسیاری از علما و مومنان آن را #تکرار کرده و #در_خانه_های_خود_نصب_میکردند، این ذکر شریف است: لی خمسةٌ اُطفی بِهم نارَ البلاء الحاطمة---المصطفی والمرتضی وابناهُما و فاطمة. @Dr_AbediSarasia
پیشینه لباس روحانیت به چه زمانی برمی‌گردد؟ پاسخ اجمالی 1- اصل لباس روحانیت از سه رکن اصلی؛ یعنی عمامه، قبا و عبا تشکیل شده است. چنین پوشش‌هایی در زمان پیامبر(ص) و امامان(ع) سابقه داشته و آن بزرگواران نیز از این لباس‌ها استفاده کرده و در مواردی به آنها توصیه نموده‌اند.(1) البته این لباس در امتداد تاریخ تغییر کرده و به شکل‌هاى گوناگون درآمده ‏است. 2- در صدر اسلام عمامه، عبا و قبا، مختص دانشمندان دینی نبود و عموم جامعه از آن استفاده می‌کردند و لباس دانشمندان و دیگر مردم تفاوتی با هم نداشت، اما بعدها به تدریج - و احتمالاً به دستور ابویوسف قاضی- (2) این لباس به عنوان علامت و نشانه‌ای برای دانشمندان اسلامی به شمار آمد. 3- جداشدن لباس روحانیت از لباس سایر مردم ناشی از گسترش روابط اجتماعی و پیدایش تخصص های متعدد در جوامع است و در حقیقت نوعی یونیفرم محسوب می شود. لباس همسان یا لباس متحد‌الشکل یا یونیفرم (Uniform) به مجموعه لباسی گفته می‌شود که توسط اعضای یک نهاد استفاده می‌شود. این لباس‌ها مشابه بوده و باعث بازشناسی آسان‌تر اعضای نهاد توسط خود آنان یا توسط دیگران می‌شود. استفاده کنندگان اصلی از لباس همسان گروه‌هایی مانند نظامیان و ارتشیان، نیروهای امدادی و آتشنشانان، درمانگران و پزشکان، نیروهای امنیتی و پلیس، دانش‌آموزان مدارس، بازیکنان تیم‌های ورزشی، کارگران و کارکنان کارخانجات و مناطق صنعتی، معدنی و ساختمانی، و حتی کارمندان برخی از شرکت‌ها هستند. از مزایای لباس فرم می توان به: بالا بردن وفاداری افراد به سازمان، تأثیر روی مراجعان، معیار تشخیص و تمایز میان افراد به حسب تخصص یا مسئولیت و... اشاره کرد. 4- در راستای لزوم تعیین لباس متحد الشکل برای عالمان که مرجع پاسخگویی دینی مردم بودند، ایشان ترجیح دادند لباسی را که مشابه لباس پیامبر(ص) و معصومان(ع) باشد و در روایات نیز بدان توصیه شده است برگزینند. 5- با توجه به اینکه لباس فرم در جامعه کارکرد تعریف شده ای دارد و اکثر افرادی که وابسته به آن صنف خاص هستند آن لباس را می پوشند نمی توان آن را لباس شهرت نامید. پی نوشت ها: 1- برای نمونه: پیامبر اسلام(ص)، در روز غدیرخم، با دستان خود، بر سر على(ع) عمامه گذاشت.[شیخ صدوق، الخصال، ج ‏2، ص 573، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش] در حدیثى از پیامبر(ص) آمده است که؛ دو رکعت نماز با عمامه، بهتر از چهار رکعت بدون عمامه است.[طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 119، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق] سلیمان بن خالد می‌گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: اگر کسى بدون عبا امام جماعت شود، چه حکمى دارد؟ امام فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و یا عمامه باشد»[کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏3، ص 394، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق] 2- ابن خلکان برمکی اربلی، أحمد بن محمد، وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، ج 6، ص 379، بیروت، دار صادر، 1900م(«و یقال إنه أول من غیر لباس العلماء إلى هذه الهیئة التی هم علیها فی هذا الزمان، و کان ملبوس الناس قبل ذلک شیئاً واحداً، لا یتمیز أحد عن أحد بلباسه»)؛ مطهری، مرتضی، مجموعه ‏آثار، ج ‏21، ص 126، تهران، صدرا. برای پاسخ تفصیلی به منابع ذیل مراجعه کنید: https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38576# https://www.mehrnews.com/news/2781816/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA https://fa.shafaqna.com/news/721846/ @Dr_AbediSarasia
«راهنمای خودمراقبتی و بهبود ایمنی در برابر ویروس کرونا بر اساس اصول بهداشتی، پزشکی رایج و آموزه‌های طب ایرانی»، توسط دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، منتشر شد. از نسخه های تایید نشده بپرهیزید. ارسال برای تمام کسانی که دوستشان دارید http://behdasht.gov.ir/index.jsp?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=55373&newsview=200010 @Dr_AbediSarasia