*هندوستان در گلستان*
🔸️آئین رونمایی نمایشگاه بیش از یکصد قطعه یشم حاصل کار هنرمندان ایرانی و هند در گذر زمان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه با حضور «رودراگائوراوشرست» سفیر هند در ایران، هیأت همراه، جمعی از استادان، پژوهشگران و مدیران میراث فرهنگی برگزار شد.
🔹️گروه «قوالی، شهید نيازى» که از هند آمده بودند چند قطعه موسیقی در مدح و بیان فضائل پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) اجرا کردند که با استقبال حاضران روبرو شد.
✅️ در این مراسم درباره مناسبات تاریخی و فرهنگی ایران و هند سخنرانی کردم که برخی از محورهای آن را برای شما گرامیان بیان می نمایم: 🔽
● روابط ایران و هند به «عهد باستان» باز می گردد. یافته های باستان شناسی در دو کشور نشانه های زیادی از عمق روابط دیرین دارد. حکاکی هایی از تمدن دره سند در موهنجودارو که با حکاکی های شوش در خوزستان تطابق دارد، کاوش های باستان شناسی در «تپه سیلک کاشان» و «شهر سوخته سیستان» با آثار یافته شده در «هاراپا» و «موهنجودارو» مشابهت های فراوانی دارد.
● اسلام، زبان فارسی، هنر، معماری، از جلوه های بزرگ اشتراکات دو ملت بزرگ است. جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند گفته است:
«در تاریخ سراسر جهان، دو ملت ایران و هند به قدری به هم نزدیک بوده اند که نمی توان در جای جای دنیا کسانی همانند این دو تمدن کهن یافت».
● نمایشگاه هندوستان در گلستان نشانگر مجموعه کاملی از یشم های نفیس به همراه اسناد تاریخی و پژوهش های ارزنده است که برای همه چشم نواز و جذاب است.
● دکتر سید مسعود سید بنکدار پژوهشگر جوان و پرتلاش و دستیاران او و همکاران خدوم و پرتلاش مجموعه جهانی کاخ گلستان با مدیریت خانم آفرین امامی مدیر پرتلاش و موفق مجموعه، کاری کرده اند کارستان!
● نمایشگاه ها امروزه کارکرد بزرگی در بسط و توسعه روابط، گسترش صلح و دموکراسی، بازخوانی و روایت گری تاریخ و تمدن و در یک کلمه «پاسداشت از میراث فرهنگی و تمدنی» است.
●دو ملت بزرگ ایران و هند همواره در میان جهانیان به اوصافی چون «اخلاق مداری، مهربانی، مدارا، نوع دوستی، صلح طلبی و فرهنگ دوستی» معروف بوده اند. ایران پس از استقلال هند پیمان دوستی به نام «صلح و دوستی ابدی» امضا کرده اند که آرزومندم همواره پایدار بماند.
#مجموعه_میراث_جهانی_کاخ_گلستان #ایران #هندی
https://www.instagram.com/p/C4HrcstvJ2m/?igsh=a2V3ajQyYWJ4cDF2
*نخستین رمضان جهانی*
ضیافت افطاری و سنت های وابسته به آن، به عنوان بیست و سومین عنصر فرهنگی میراث فرهنگی ناملموس ایران در آذر سال جاری در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. ترکیه، ازبکستان و آذربایجان نیز در این پرونده مشارکت داشتند.
🌙🌙
روزه و افطاری درمیان تمامی فرقه ها و مذاهب اسلام مشترک است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « *رمضان ماه خداست* » . در ماه مبارک رمضان قرآن کریم نازل شد. «تورات» و «انجیل» نیز در همین ماه نازل شده اند. تنها ماهی که در قرآن کریم نام برده شده است «رمضان» است.
🔽
ماه مبارک رمضان افزون بر عمل عبادی و اطاعت از خدای بزرگ کارکردهای دیگری هم دارد:
🔸️ *تأثیر فرهنگ افطاری در تحکم روابط فرهنگی کشورهای مسلمان* ؛ فارغ از مذاهب آنها از این جمله است. گفت و گوی فرهنگی، وحدت، دوستی، صلح، رفع اختلافات، تمرکز بر اشتراکات از جمله این مؤلفه ها است.
🔹️ *تحکیم نظام خانوادگی* ؛ افطاری به مثابه یک سنت حسنه و پر صواب دینی در میان مسلمانان است. دید و بازدید، صله رحم میان اقوام و خانواده و بستگان را موجب می شود. پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه شعبانیه فرمودند: ماه رمضان احترام به بزرگتر ها و رحم کردن و تفقد به کوچکتر است.
🔸️ *ایجاد و تقویت حس همبستگی* ؛ در ماه رمضان فرصتی مناسب برای همبستگی آحاد جامعه بوجود می آید. بسیاری از کمک های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در این ماه پیش از سایر ایام است.
جهان به احترام این سنت الهی و پاسداشت آن توسط ایرانیان و چند کشور مسلمان دیگر رمضان را ثبت جهانی کرده تا همه مردم با آثار و برکات آن بیشتر آشنا شوند.
شاعر پرآوازه پارسی و خالق مثنوی – مولوی می گوید:
اندر رمضان خاک تو زر میگردد 🌿
چون سنگ که سرمه بصر میگردد🌿
آمد رمضان و عید با ماست🌿
قفل آمد و آن کلید با ماست🌿
بربست دهان و دیده بگشاد 🌿
وان نور که دیده دید، با ماست
#افطاری #رمضان #نوروز #ثبت_جهانی #میراث_ناملموس #نیاوران
https://www.instagram.com/p/C4i4sYUxD8l/?igsh=MTIxOG96ZXFpMGNrZA==
عید نوروز مبارک
همه ساله بخت تو پیروز باد *** همه روزگار تو نوروز باد
(حکیم ابوالقاسم فردوسی)
⚘️🌺🌸
نوروز باستانی قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. گستره جغرافیایی نوروز از ایران تا چین، مدیترانه و آفریقا کشیده شده است. نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است.
ایرانیان شادترین مردم جهان بوده اند. بیش از ۶۵ جشن، آیین از جمله مهرگان، سده و نوروز به نام ایران ثبت شده است. جشن نوروز با نو شدن طبیعت و آغاز فصل بهار است.
امسال بهار طبیعت و بهار قرآن با هم تقارن نیکو دارند و بس مبارک است.
🍀 ترکیب واژگانی عید نوروز جالب توجه است. عید در لغت به معنای بازگشت است. عید نوروز یعنی «بازگشت روز نو» روزی که زمین و زمان به آغاز باز می گردد. آغازی برای نو شدن اهل عالم، چرا که نوروز پارسی، نوروز همه عالمیان است.
ایران به همراه ۱۱ کشور در سال ۱۳۸۸ نوروز را ثبت جهانی کرده اند و در هر یک از این کشورهای حوزه نوروز جشن گرفته می شود. در آذربایجان «عید آروزهای خوش نیاکان»، در ترکمنستان «روز بر تخت نشستن جمشید»، در قزاقستان « در سحرگاه به استقبال نوروز»، در تاجیکستان «دوشیزه ای زیبا با لباس سفید یا سبز که سمبل پاکی و بهار است، به منتظران خبر آمدن بهار و رسیدن نوروز را می دهد». در افغانستان «نوروز نوید دهنده شادابی و تازگی است»، در پاکستان «نوروز را عالم افروز» می نامند. به باور ترکان «نوروز تحقق همه آمال و آرزوها است. » در ترکمنستان «روشن کردن چراغ ها، باز کردن پنجره ها به امید افزوده شدن برکت» در قرقیزستان «پر شکوه ترین عید، در ازبکستان «نوروزگاه و مراسم جشن» در هندوستان، مصر، سودان، عراق و ... همه نوروز را گرامی می دارند. براستی کدام جشن و آئین در دنیا این همه فراگیر و گسترده غیر از نوروز را سراغ داریم.؟
⚘️نوروز به خاطر کارکردها، ارزش ها و دستاوردهایی که دارد در طول تاریخ همواره پویا، مانا و فراگیر بوده است؛ گسترش صلح و دوستی، احترام به حقوق بشر، تکریم خانواده، گسترش نیکوکاری، احترام و تنوع و تکثر فرهنگی همه از جمله این دستاوردها و کارکردهای نوروز باستانی است.
🪷🪷
چه زیبا شاعر پر آوازه پارسی، صاحب مثنوی- مولوی فرموده است:
بر خاکیان جمال بهاران خجسته است
بر ماهیان تپیدن دریا مبارک است
دل را مجال نیست که از ذوق دم زند
جان سجده میکند که خدایا مبارک است.
#نوروز #نوروز_جهاني #يونسكو #ايران_فرهنگي #ميراث_فرهنگي #فردوسی_بزرگ #شاهنامه #جشن_ملي #صلح_دوستي #بهار_طبيعت #حقوق_بشر #تنوع_فرهنگی
https://www.instagram.com/p/C4tOd1grHx_/?igsh=MXBrdWkxYmVwdWs1eQ==
*بازخوانى نقش روحانيت به بهانه سالروز درگذشت آيت الله بروجردى*
◀️ دهم فروردين ۱۳۴۰ خورشيدى مصادف با ارتحال مرجع عاليقدر شيعه آيت الله بروجردى است.
◀️ ايشان پس از فوت آيت الله سيد ابوالحسن اصفهانى به مدت ۱۵ سال مرجع عام شيعيان بودند.
از شاگردان برجسته آخوند خراسانى و داراى بيش از ٢٠جلد تاليفات به زبان عربى و فارسى است.
◀️ از شاگردان معروف و شاخص وى به افراد زير مى توان اشاره كرد؛
حضرات آيات ؛خمينى، گلپايگانى، مطهرى، منتظرى، سيستانى، صافى، مكارم شيرازى، سبحانى، شبيرى و هاشمى رفسنجانى را نام برد.
✅️ از فضايل و امتيازات وى مى توان به موارد زير اشاره كرد؛
● سعه صدر و دورى از تنگ نظرى
● تقوا و باور قيامت
● نظم و انضباط فوق العاده در امور
● انجام خدمات اجتماعى و عام المنفعه چون تاسيس كارخانه برق، حمايت از نيازمندان و انجام امور نيكوكارى
● حمايت از مساله فلسطين
● مبارزه بابهائيت
● اهتمام بايسته به امر مرجعيت و روحانيت
مرجع عاليقدر آيت الله بروجردى رويكرد و ديدگاه مشخص و روشنى را در اين حوزه دنبال كرد كه شاگرد خلف وى استاد مرتضى مطهرى در كتاب مجموعه مقاله بحثى درباره مرجعيت و روحانيت كه در سال ۱۳۴۰ نوشته است درباره مزايا و خدمات ايشان از موارد زير ياد مى كند؛
1️⃣ ايجاد دفتر حساب و كتاب
با هدف نظم بخشيدن به امور مرجعيت
2️⃣ همكارى دين و علم از طريق توسعه مراكز آموزشى
3️⃣ اعزام مبلغ به خارج از كشور براى معرفى اسلام و مذهب تشيع
از جمله تاسيس مركز اسلامى هامبورگ در آلمان و كشورهاى ديگر
4️⃣ وحدت اسلامى و تقريب بين مذاهب اسلامى
*(ادامه دربخش دوم)*
#روحانیت #آیت_الله_بروجردی
https://www.instagram.com/p/C5GgDW9LKt2/?igsh=OXJ2OGh4YndyYzh6
*بازخوانى نقش روحانيت به مناسبت سالروز درگذشت آيت الله بروجردى*
(بخش دوم)
از جمله اقدامات مهم آيت الله بروجردى سازماندهى و ايجاد نظم و برنامه ريزى در حوزه علميه و نهاد روحانيت بود.
اين كار مهم بر دوش امام خمينى و همكارى استاد مرتضى مطهرى و آيت الله حائرى (فرزند موسس حوزه علميه) بود.
اصلاح نظام حوزه و روحانيت بر اصول زير استوار بود؛
● بازنگرى در شيوه جذب و گزينش طلاب
● ساماندهى لباس و پوشش روحانيون
● انتظام بخشى به مدارج تحصيلى و مراحل آن.
٠….
اما متاسفانه اين طرح ناتمام ماند و موجب دلخورى امام خمينى و همراهان از آيت الله بروجردى شد…
با اين همه *حفظ كيان روحانيت*
به گونه اى كه مورد تحقير واقع نشود و در عين حال قادر به مبارزه با عوام زدگى باشد همواره در اولويت اين مرجع عاليقدر بود.
ايشان بر اين اعتقاد بود كه مصيبت بزرگ روحانيت "عوام زدگى" و دنباله روى از عموم مردم است و آن را آفت بزرگ براى روحانيت مى دانست.
✅️ استاد مرتضى مطهرى كه از سرآمدان و پيشتازان اصلاح نظام حوزه و روحانيت بود در كتاب "نهضت هاى اسلامى در صدساله اخير" صص ۵۴-۵۸
"امتياز روحانيت شيعه را بر آن مى داند كه يك نهاد مستقل است، بدين معنا كه از نظر روحى به خدا متكى و از نظر اجتماعى به قدرت مردم وابسته است".
مطهرى در كتاب ده گفتار - گفتار دهم به مشکل اساسى در سازمان روحانيت اشاره مى كند و از دنباله روى و عوام زدگى به عنوان يک آسيب اساسى ياد مى كند.
🖋او مى نويسد؛
"عوام زدگى آفتى است كه روحانيت ما را فلج كرده و از پاى در آورده است، از سيل زدگى، زلزله زدگى و مار و عقرب زدگى بالاتر است و اين آفت عظيم معلول نظام مالى است كه موجب عقب ماندگى و حكومت عوام و منشاء رواج فراوان ريا، تظاهر، كتمان حقايق شده است".
✅️ براى من به عنوان نسل انقلابى كه سوداى روحانى شدن و رفتن به حوزه علميه قم را در ابتداى انقلاب داشتم.
✅️ به عنوان كسى كه از سوى خانواده پدرى و مادر اجدادم از مراجع و روحانيت بوده اند.
✅️ به عنوان مقلد امام خمينى كه تاكيد داشت "اسلام تان از اسلام روحانيت جدا نباشد".
✅️ به عنوان يك نويسنده و استاد دانشگاه كه صفحاتى از تاريخ را ورق زده ام.
✅️ به عنوان نويسنده مدخل "روحانى و روحانيت" در بنياد دائره المعارف اسلامى و دانشنامه جهان اسلام،
✅️ و به عنوان نويسنده اى كه از ٢٢ جلد كتاب و تاليفات خود چندين جلد آن در توصيف، تبیین، تحليل، خدمات روحانيت اختصاص دارد…..
✅️ بر اين باورم كه اصلاح نظام حوزه و روحانيت را بايد خود مراجع و روحانيت بر عهده داشته باشند و امروز فورى تر از فردا است.
روحانيت در طول تاريخ منشاء خدمات بزرگ و مهمى بوده است كه نبايد فراموش كرد.
✅️ با اين همه تمايز ميان روحانيت به عنوان مبلغ دين و مروج شريعت و حامى و ملجاء مردم با روحانيت در موضع قدرت و سخن گفتن از موضع آمرانه بايد كاملا مشهود باشد.
✅️ نبايد به نام دفاع از انقلاب و نظام
روحانيت خود را همه كاره و قيم ملت ونظام بداند. اين سخن امام خمينى در سالهاى نخست انقلاب بود.
✅️ درشت گويی، تهديد و ارعاب، نسبت هاى ناروا به مردم، در مواردى رانت خوارى و تبار گمارى، دخالت هاى بی مورد در عزل و نصب هاى مسئولان اجرايي، ارايه چهره اى خشن از دين و خود پندارى مطلق به مثابه شريعت و دين و باطل دانستن ديگران و… همه و همه بايد از سوى قليلى ازروحانيت
كه متاسفانه غالبا ميدان دار هستند كنار گذاشته شود.
✅️ نگاهى به اطراف خودبيندازيد، در ميان گروه هاى مرجع "روحانيت" از رتبه ها نخست در ساليان اول انقلاب هم اكنون در رتبه هاى پانزدهم از بيست گروه مرجع است.
از ۱۵۳ نماينده روحانى در مجلس شوراى اسلامى دوره نخست در انتخابات اخير مجلس دوازدهم تعداد روحانيون به زير ٣٠ نفر رسيده است.!
✅️ دلسوزان روحانيت از عدم اقبال مردم و رويگردانى به آنان ناراحتند.
امروز درست يا غلط اسلام ، تشيع و جمهورى اسلامى با رفتار و مواضع روحانيت سنجيده مى شود.
و اين همان نگرانى بزرگ است كه امام خمينى به عنوان معمار جمهورى اسلامى داشت كه اگر اسلام اين بار ضربه بخورد قرن ها نخواهد توانست سر بلند كند.
#روحانیت #آیت_الله_بروجردی #ایت_الله_سیستانی #امام_خمینی #شهید_مطهری #مدرسه_فیضیه #جمهوری_اسلامی #حوزه_علمیه #انقلاب_اسلامی
(ادامه در بخش سوم)
https://www.instagram.com/p/C5IXlTJOXZe/?igsh=a3lsaGVld3Fhd3ly
*بازخوانى نقش روحانيت به مناسبت سالروز درگذشت آيت الله بروجردى*
(بخش آخر)
اگر برخى سوالات و ابهامات بعد از دو قسمت گذشته بوجود نمى آمد ضرورتى به ادامه مطلب نبود .
✅️ "شعار سياست ما عين ديانت ماست"
موجب سوء برداشت بعد از انقلاب شد و يكباره همه امور را سياست زده، آنهم از نوع افراطى آن كرديم.
روحانى جوانى كه ساليانی است تريبون هاى پر تكرار و رسمى رسانه اى را در اختيار دارد كار را بدانجا كشاند كه هدف از بعثت حضرت محمد (ص) را "كسب قدرت" برشمرد تا مكارم اخلاق كه نص صريح قرآن است؟!
✅️ غالب تريبون های نماز جمعه به جاى ترويج اخلاق و تكريم ديگران و حقوق متقابل حاكميت و مردم
يک سره تفكر تقليد گرايی و پيروى را ترويج كرد. برخلاف انقلابى كه منظومه فكرى آن برپايه معرفت، خرد و عقلانيت بود.
✅️ روزگارى امامان جمعه در قامت و رداى بزرگانى چون؛ طالقانى، مشكينى، جوادى آملى، صدوقى، مدنى، اشرفى اصفهانى، دستغيب، امينى، مهدوى كنی، موسوى اردبيلى، منتظرى و امامى كاشانى بود و امروزه بنگريم چه كسانى اين سنگر را تسخير كرده اند و چه مى گويند؟!
✅️ روحانيت از داشته ها و ظرفيت و اعتبار تاريخى خود فرسنگ ها فاصله گرفته است و اين سرمايه اجتماعى سترگ در حال ذوب شدن است!
✅️ بازگشت به سنگر پاسدارى از ايدئولوژى و ملجا مردم بودن يک اقدام حياتى، عاجل و راهبردى است و نه انتخابى!
✅️ عصر جديد و تنوع و تكثر فرهنگى، جابجايی نسل ها، دگرگونى مطالبات و تقاضاها و از سوى ديگر نقش و تاثير سهمگين رسانه هاى مخرب كه دنيايی از پرسش و ابهامات را بوجود آورده، ماموريت و رسالت روحانيت را بس خطير و دشوار كرده است.
✅️ برخى منسوبان و نيز منصوبان، خانواده و فرزندان و همچنين مواضع و رفتار برخى از روحانيون تاثير بس منفى بر تشخص و جايگاه روحانيت وارد كرده است.
✅️ نهاد عظيم روحانيت به مثابه سرمايه اجتماعى و گنجينه زنده بشرى در طول تاريخ كسب آبرو، اعتبار و جايگاه پيدا كرده است. همه و بيش از ديگران همين روحانيت و مراجع معظم تقليد و حوزه هاى علميه بايد در اصلاح، بازنگرى و روز آمد كردن آن همت نمايند.
اميد كه چنين باد!
*إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ* ﴿هود/۸۸﴾
#نماز_جمعه #روحانیت #امام_خمینی #روحانیت #آیت_الله_بروجردی #جمهوری_اسلامی #انقلاب #مدرسه_فیضیه #طالقانی #مشكينی #جوادى_آملى# صدوقی# مدنی #اشرفی_اصفهانط #دستغيب #امينی#مهدوى_كنی #موسوی_اردبيلی #منتظری #امامی_كاشانى
https://www.instagram.com/p/C5LOAYTuLYo/?igsh=MXFqNjFsaXJ3bHI2Mg==
*نوروز و حال خوش ايرانيان*
✅️ درباره عيد باستانى نوروز كه ميراث نياكان ماست و امروزه به دليل ثبت جهانى متعلق به همه جهانيان است هر قدر بگوييم و بنويسيم كم است.
🌸 نوروز امسال به دليل تقارن با ماه مبارک رمضان تقارن "بهار قرآن و بهار طبيعت" بود.
مردم مومن و ديندار حرمت اين ماه را محترم شمردند.
✅️ تحويل سال نو را مردم در اماكن و بقاع مذهبى و اماكن تاريخى گذراندند و در صدر همه حرم امام هشتم، امام رضا(ع) مثل هميشه مقصد مردم بود.
✅️ نوروز امسال موزه ها، پايگاه هاى ميراث فرهنگى، بناها و محوطه هاى تاريخى مورد اقبال گسترده مردم قرار گرفت.
حافظيه، تخت جمشيد، سعديه، عالى قاپو و نقش جهان، امير چخماق و بافت تاريخى يزد، باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم در كرمان،
مازندران، گيلان، خوزستان، بوشهر، بندرعباس، اردبيل، تبريز و اروميه و… از ديگر مكان هاى مهم براى بازديد مردم بود.
✅️ ٣٠هزار نفر فقط در مراسم تحويل سال حافظيه حضور داشتند. نظم و رعايت مقررات توسط حاضران قابل تقدير است.
در تخت جمشيد ١٠هزار نفر در ساعت تحويل سال حاضر بوده اند.
🔹️از ۲۴اسفندماه تا شامگاه١٢فروردين بيش از ۶ ميليون نفر بازدید از موزه ها و اماكن ميراث فرهنگى بازديد كرده اند كه در نوع خود کمنظیراست.
🔹️سه نكته كليدى درباره سفرهاى نوروزى و حال خوش ايرانيان قابل توجه است؛
1️⃣ مردم بتدريج سفرهاى داخلى و بازديد از ايران عزيز را در كانون توجهات خود قرارداده اند. گرانى تورهاى خارجى و ترجيح مردم به سفر داخلى يكى از دلايل اقبال شهروندان به سفرهاى داخلى است. اگر چه برخى سفرهاى داخلى و هزينه پرواز و… هم در مواردى بالاست كه نياز به اقدامات حمايتى دارد.
2️⃣ ستاد خدمات سفر مركب از ٢٧ وزارتخانه و سازمانهاى اجرايی و ... موفق شده اند شرايط بهترى از گذشته را براى سير و سياحت داخلى فراهم نمايند. بازديد رييس جمهور محترم و سفارشات لازم و حضور وزيران و اهتمام مهندس ضرغامى و همكاران وزارت متبوع نقش مهمى در ارتقاء خدمات رسانى داشته است.
3️⃣ مردم دو قطبى هاى موهوم و ساختگى را عملا كنار زده اند و به عنوان ايرانى مسلمان به هويت و تاريخ و تمدن پر افتخار خود مى بالند و بارفتارخود اين رويكرد را اثبات كرده اند. تقارن ماه رمضان و نوروز راعملا مردم خود مديريت كردند وحرمت ها رامراعات كردند.
ايرانيان پيشتاز جشن در جهان بوده اند. بيش از٦٥جشن وسرور به نام فرهنگ وتمدن ايران ثبت شده است كه هيچ ملتى وكشورى آن راندارد.شادى و نشاط اجتماعى امروزه بيش از هر زمان در مركز حكمرانى و مديريت كشور بايد قرار گيرد.
دشمنان نمى خواهند ملت ايران شاد باشند.
https://www.instagram.com/p/C5N8A1kL_Sz/?igsh=ZG4yendjdWxnNWU1
*بايسته هاى شعار سال*
مقام معظم رهبرى سال جديد را "جهش توليد با مشاركت مردم "نامگذارى كرده اند در اين خصوص توجه به موارد زير ضرورى است:
1️⃣ در گام اول رسانه ها، سازمانها و نهادهاى فرهنگى، تبليغاتى، اجتماعى خود را مكلف بدانند كه شعارى، تشريفاتى و رفع تكليفى با عنوان شعار سال رفتار نكنند. بنرهاى گسترده در سطح شهرها، همايش هاى بى خاصيت و هزينه بر و برنامه ها و تبليغات رسانه اى بدون مخاطب و اعصاب خرد كن يكسره بايد ممنوع باشد و مصداق "منكر" محسوب شود.
2️⃣ تريبون داران، سخنرانان، امامان جمعه، گويندگان و… حتما و حتما با فهم و درک درست و بهره گيرى از مشورت صاحبنظران "موضع گيرى" كنند. مبادا اين شعار مهم را خراب كنند.
3️⃣ دولت، مجلس، قوه قضاييه و همه نهادها و سازمانهاى مربوطه " *سند عملى و اقدام اجرايی* " خود را براى تحقق شعار سال اعلام نمايند. مشروط بر آنكه هر سازمان در حوزه وظايف خود صريح بگويد چه اقداماتى را انجام و مهم تر چه كارهايی كه مخل تحقق اهداف شعار سال است را انجام نخواهند داد.
همچنن ازكلى گويی، شعاردهى جدا اجتناب و امكان راست آزمايی براى ارزيابى عملكرد وجود داشته باشد.
4️⃣ مشاركت مردم يعنى اينكه؛
▪︎ راى و نظر مردم در همه امور مهم و نماد جمهوريت و مردم سالارى است.
▪︎ خصوصى سازى كه مى توانست كارنامه بزرگ و موفقى براى جمهورى اسلامى باشد با كمال تاسف به پاشنه آشيل تبديل شد و به نام خصوصى سازى و واگذارى امور بدست مردم به كام رانت خواران و فرصت طلبان در اغلب موارد تبديل شد. اصلاح اين چرخه معيوب خود، كارى بزرگ براى مردمى سازى امور است كه شعار دولت سيزدهم است.
▪︎ سرمايه داران و ثروتمندان بايد محترم شمرده شوند.
كار آفرينان و مولدان ثروت همين طبقه هستند كه جهاد اقتصادى را امروز بر عهده دارند. اصلاح نگرش نسبت به آنان و حمايت از اقدامات آنان، تسهيل گرى و برداشتن موانع از پيش روى آنان گام هاى مهمى براى تحقق شعار سال است.
▪︎ تقويت و حمايت از سمن ها، تشكل هاى مردم نهاد، نهادهاى غير دولتى عملا در دستور كار دولت قرار گيرد.
▪︎ …
6️⃣ تيم اقتصادى دولت با مشورت نخبگان و صاحب نظران فارغ از گرايش هاى سياسى و جناحى، برنامه اقدام و عمل "اقتصادى دولت در دو سال پايانى خدمت" را تدوين و مبناى كار قرار دهد.
همچنين از هرگونه شعار دهى و تخيل گرايی اكيدا خوددارى شود.
هماهنگى و وحدت نظرى و عملى در دولت عملا مشاهده گردد.
آسيب شناسى و داشتن چک ليستى از وضع موجود و اراده براى برطرف كردن آنها از اولين اقدامات است.
ادامه در بخش نظرات👇
#شعار_سال۱۴۰۳ #جهش_تولید_بامشارکت_مردم #جهش_تولید
https://www.instagram.com/p/C5mAs-iLqra/?igsh=MW5nZXFrenJuNmFvYw==
*وحدت ملى و مولفه هاى آن*
رهبر معظم انقلاب در نوروز و ماه مبارک رمضان سه كليد واژه را شاكله بيانات خود قرار دادند؛
1️⃣ *جهش توليد با مشاركت مردم*
2️⃣ *وحدت ملى و توجه بايسته به آن*
3️⃣ *قدرت رسانه برتر از موشک و سلاح*
كه هر كس به سهم خود بايد در تبين اين موضوعات مهم و راهبردى بنويسد و عمل كند.
درباره وحدت ملى بسيار سخن گفته شده است اما چرا امروز شاهد اين همه اختلاف، منازعه و كشمكش هستيم؟
*نخست آنكه*
وحدت آحاد اقشار جامعه ايران بود كه موجب همبستگى و اتحاد ملى عليه رژيم استبدادى شاه شد و در نتيجه انقلاب اسلامى ۵۷ را بوجود آورد. پس وحدت بزرگترين عامل انسجام ملى ملت ايران بوده است.
*دوم آنكه*
درک درستى از وحدت وجود ندارد!زيرا برخى وحدت را مراد از يكنواختى، سكون، اطاعت محض و نداشتن قدرت تفكر و عمل مى دانند كه قطعا اين برداشت نادرست است.
برخى منظورشان از وحدت آن است كه همه جناح هاى سياسی، گرايش هاى متنوع، عقايد متكثر يكى شوند. زيرا اگر اين امر محقق شود ديگر شاهد اختلاف نظر نخواهيم بود! بديهى است اين امر نيز ناصواب و غير عملى است.
*سوم آنكه*
بايد بدانيم ايران عزيز ما داراى تنوع و تكثر و تعدد عقيدتى، مذهبى و فرهنگى است. از مسلمان شيعه تا اهل تسنن، از اقليت هاى مذهبى چون رزدشتى، آشورى، مسيحى، كليمى و…. را در طول تاريخ در خود جاى داده است كه وحدت و همزيستى مسالمت آميز آنان افتخارى از ميراث فرهنگى و تمدنى ايرانيان است.
*چهارم آنكه*
دو قطبى هاى كاذب و غير واقعى پدر همه را در آورده است؛ملى- مذهبى/ايرانى- اسلامى/خودى- غيرخودى/انقلابى- غيرانقلابى/راستى- چپى/اصلاح طلب - اصولگرا /تعهد - تخصص/ و ده ها عناوين مشابه كه به غلط در سالهاى پس از انقلاب در ميان ما رايج شده است، نگذاشته است "همه باهم" را عملى كنيم.
اين دوقطبى ها كه عمدتا از مقامات ، مسئولان ، رسانه ها و احزاب سياسى به درون جامعه پمپاژ شده است چون موريانه سرمايه اجتماعى ما را از درون خورده است و الان درموقعيت و نقطه بدى قرار داريم. وچاره اى نداريم خودمان را از شر اين دو قطبى ها خلاص كنيم.
*پنجم آنكه*
- همه بدانيم مردم همه كاره هستند. كسى يا كسانى خود را قيم و عقل كل ندانند. قانون فصل الخطاب و محور حكمرانى و اداره جامعه است.
- چند صدايی و عقايد و گرايشات سياسى و فكرى مختلف بايد به رسميت شناخته شود.
- مردم نقش اصلى در اداره امور را دارند و آنها به طبقه فرادست و فرودست تقسيم نمى شوند. هيچ قشر، صنف و طبقه اى اجازه خود برتر بينى ندارد.
ادامه در بخش نظرات👇
#وحدت_ملی #جمهوری_اسلامی #ایران #جهش_تولید_بامشارکت_مردم
https://www.instagram.com/p/C5rAp32rxoM/?igsh=cWd3NDJ2YzJiMjYz
*جامعه شناسى سياسى بازار سنتى در ايران معاصر*
بهار ١٤٠٣ را با چاپ بيست ودومين تاليف و كتابم آغازكردم. دوست فاضل و استاد ارجمند دكتر مسعود مطلبى در تاليف اين اثر يار و مددكار مهمى بودند كه كمال امتنان را دارم.
سازمان انتشارات جهاد دانشگاهى ناشر كتاب است.
🖋 كتاب در شش فصل تدوين شده است؛
*فصل اول* چيستى و مفهوم شناسى بازار سنتى و بازاريان،
*فصل دوم* پيشينه مطالعاتى و نظرى كه در برگيرنده مفاهيمى چون؛ بازار به مثابه طبقه، پايگاه سنتى ارتباط، مكان، ميدان رقابت، گروه فشار، فرهنگ، نهاد اجتماعى غير رسمى، فضاى شهرى سرمايه ساز اجتماعى
*در فصل سوم*
به روابط متقابل بازار سنتى، حكومت و روحانيت از صفويه تا انقلاب مشروطه اختصاص دارد.
*فصل چهارم*
درباره بازار سنتى، تجار و انقلاب مشروطه و مباحث مهمى در خصوص استقلال و نيز تضاد بازار با ساخت قدرت نوشته ام.
*در فصل پنجم*
كه به عصر پهلوى اول و دوم و ساخت و كنش بازار و بازارى هاست.
*و بالاخره در فصل ششم*
بازار سنتى و فرايند سياست و حكومت در جمهورى اسلامى مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
اهميت موضوع كاملا روشن است كه چرا دست به نگارش اين كتاب زده ام؛
✅️ جامعه ايران در يک سده گذشته در رويارويی با فرايندهاى مدرن قرار گرفته و در مواجهه خود با اين فرايند، به بازسازى خود در اشكال جديد پرداخته است و *بازار* يكى از ساحت هاى مهم اين رويارويي بوده است.
✅️ *بازار* در ايران از نظر كاركردى، نهادى چندگانه است و نقش مهمى در سياست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ جامعه ايفا می كند.
و يازده دليل و ضرورت چرايی كه مرا به سمت تاليف اين كتاب كشاند كه به تفصيل در كتاب آورده ام.
📚
اميد دارم خوانندگان و پژوهشگران ارجمند با مطالعه كتاب و راهنمايی خود نويسنده را در ويراست و چاپ هاى بعدى كتاب مورد لطف خود قرار دهند.
#جامعه_شناسی #بازار_سنتی #کتاب #علی_دارابی #جهاد_دانشگاهی #انتشارات #تازه_های_کتاب
https://www.instagram.com/p/C59GDKjLWkB/?igsh=MWpxZzVrdzViMnR3Mw==
*به بهانه روز معمار*
در میان بزرگان، شیخ بهایی برای ایرانیان از جایگاه رفیعی برخوردار است. از بالغ بر ۸۸ کتاب و رسالهای که در حوزههای مختلف از وی به یادگار مانده، جنبه معمار بودنش بیشتر در خاطره ها باقی است و زادروزش بهانهای برای گرامیداشت مقام معمار گردیده است.
🔹️
معماری پیراهنی است که برای سبک زندگی دوخته میشود و معماران در جستجوی خلق کیفیت در فضا هستند. معماری مسجد در نگاه اول جهت اقامه نماز است اما مسجد ایرانی پیراهنی است، دوخته شده بر قامت «معراج المؤمن» که به دنبال بینهایتها است و پژوهش در این مفهوم، جایگاه میراث فرهنگی را تبیین مینماید.
معماران ایرانی غالباً گمنام بودند و اگر معدود نامی از آنان در بنایی یافت میشد، با صفتی متواضعانه همراه بود و چه لطیف در مسجد شیخ لطف الله، معمار خود را معرفی کرده: عمل فقیر حقیر محتاج به رحمت خدا!
برای بهرهمندی مطلوب از آثار تاریخی، شایسته است نسبت معماری معاصر با معماری سنتی، نسبتی جوهری و نه تقلیدی باشد تا معماری در زمان و مکان حبس نگردد و معاصر شود. معاصرسازی معماری با اتصال به ریشههای فرهنگی، حلقه مفقودهای است که پاسخ به آن مراجعه به بنا و بافتهای تاریخی است چرا که حفاظت از ریشه منجر به جوانهزدن خواهد شد و تفکیک نقش ریشه و جوانه در درخت همانند نقش بنای تاریخی و بنای معاصر در شهر است که در گفتمان توسعهی شهری در سدهی اخیر، تفهیم نگردیده است.
✅️
معاونت میراث فرهنگی با برگزاری نشستهای متعدد تخصصی با حضور معماران، شهرسازان و مدیران ارشد شهری این موضوع را از دریچه میراث فرهنگی به بحث گذاشت تا مسیری برای ایفای نقش خود در این حوزه را ترسیم نماید. در سالیان اخیر قوانین و مقررات شهری سعی در بهبود کیفیت معماری و شهرسازی شده و تا حدودی جایگاه حقوقی میراث فرهنگی نیز در این گفتمان ارتقا یافته اما با تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله معنادار است و رسیدن به این نقطه از مسیر «تداوم سنت» و آگاهی نسبت به زمینه سرزمینی حاصل میشود.
◀️
روز معمار را به همکاران پرتلاشمان در حوزه میراث فرهنگی و جامعه معماران تبریک عرض میکنم و امید که شاهد روزهای بهتری برای این جامعه رفیع باشیم.
#شیخ_بهایی #روز_معمار📐 #معمار #میراث_فرهنگی #وزارت_میراث_فرهنگی_گردشگری_و_صنایع_دستی
https://www.instagram.com/p/C6CSL6lLMw9/?igsh=dGxraTZoOTM3MjZi
*ايرانى ترين جمع*
با ٢٢ تن از مجموعه داران بخش خصوصى در مجموعه فرهنگى - تاريخى نياوران نشست صميمى داشتم.
من و همكارانم در اداره كل موزه ها بيشتر شنونده بوديم. همه ٢٢ نفر به بيان ديدگاه ها و نظرها و پيشنهادهاى خود پرداختند.
حسن امین (استاد دانشگاه گلاسگو، حقوقدان، مؤلف و مجموعه دار کتاب و نسخ خطی)، محبوبه کاظمی دولابی، قنبرعلی کرمانی، علیرضا عسگری، کامران نجف زاده، ناصرالدین حسنزاده، راما وزیری، سیدحسین موسوی یکتا، آرمین شهریاری، خسرو احمدوند، عبدالعلی پژویان، رضا سمایی، پویا خادمیان، بهنام بیگدلی، محمود دلیر، محمد امیر راد و میریام گوتس (مدیر سراموزه راهگشای بادرود و همسر فرانسوی الاصل محمد رهگشا که بیش از ۲۵ سال است در ایران سکونت دارد) در این جلسه حضور داشتند. گوتس در این نشست با اشاره به علاقه وافر خود به فرهنگ و هنر ایران گفت: گمان میکنم من ایرانیترین فرد این جلسه هستم!
استاد حسن امين كتاب ايران نامه - تاريخ منظوم ايران تاليف خودشان را از سرلطف به بنده هديه دادند.
مسائل مهمى كه توسط حاضران مطرح شد عبارت بوداز؛
✅️ لزوم حمايت هاى مادى و معنوى وزارت ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى از انجمن مجموعه داران و بخش خصوصى
✅️ فراهم ساختن مكانى براى نمايش و ارايه دارايى ها و داشته هاى بخش خصوصى
✅️ ضعف نظارت و ارزيابى از عملكرد مجموعه ها و بخش خصوصى توسط اداره كل موزه ها
✅️ فقدان ارتباط سازمان يافته و تشكيلاتى ميان بخش خصوصى و دولت
✅️ فقدان دفتر و مكان براى انجام ماموريت ها و فعاليت ها
✅️ عدم حضور بخش خصوصى در نظام برنامه ريزى، سياست گذارى به خصوص قوانين و مقررات مرتبط
✅️ بازنگرى در خصوص اهميت و جايگاه موزه دارى در كشور با توجه به اقتصاد ميراث فرهنگى
✅️ اهميت دادن بايسته به ايده ها، خلاقيت ها و نوآورى ها در حوزه موزه دارى
✅️ …
من هم به عنوان خادم ميراث فرهنگى با قدردانى از تلاش ها و خدمات مجموعه داران وموزه داران بخش خصوصى كه باعشق و علاقه و اراده به حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگى خدمت مى كنند تاكيد كردم كه دولت نبايد تصدى گرى كند بلكه بايد حامى، تسهيل گر، ناظر و پشتيبان باشد.
همچنين تاكيد كردم كه موزهها تابلوی راهنمایی برای جامعه امروز، براى رجوع به گذشته و داشته هاى تمدنى و ميراث فرهنگى است. کاردکرد موزهها صرفاً جمع آوری و ارائه گنجینهها نیست بلکه علاوه بر نگاهداری از تاریخ خوانش و راه حلی برای امروز و فردای جامعه محسوب میشوند و در دیپلماسی فرهنگی نقشی موثر دارند.
ادامه در بخش نظرات 👇
#مجموعه_داران #ایرانی #تمدن_کهن #موزه_داری #موزه #میراث #علی_دارابی
https://www.instagram.com/p/C6VXo5YvVKD/?igsh=N3dwODFuamgzd296