eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
152 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
قطرات بارانی _ ۲۷۴۷ پرسش حد و مرز زوجیت چیه؟ مثلاً آسیه... آیا با فرعون دوست هم بوده...یا امام حسن علیه السلام آیا دوست بوده با همسرش؟ پاسخ ۱ـ اگر زندگی *عشاير* و *روستائيان* (مثلا: در خراسان جنوبی و سيستان و بلوچستان ... ، آنها كه دانشگاه آزاد ندارند) را از نزديك ببينيد حتما اين *لوس بازی ها* و *رفتارهای تصنعی* و *توقعات خودخواهانه* مخصوص *فيلم های هندی و غربی* را در روابط زوج های بسيار مؤمن و مهربان و زحمتكش آنجا هرگز نمی بينيد. ۲ـ اينكه حضرت نوح و حضرت لوط عليهما السلام و حضرت آسيه سلام الله عليها با فرعون چگونه رفتار می كردند، كاملا قابل تصور است كه *طبيعی* و *عاقلانه* و *انسانی* و *صادقانه* و *محترمانه* و *مؤدبانه* و *مهربانانه* بوده است. ۳ـ زنان و مردان *مؤمن،* تمام *عشق* خود را در *مناجات* نيمه شب با *خالق* خود و *دعای خيرخواهانه* برای *فقراء و مستضعفين* ابراز می كنند و هرگز *توقع* ندارند كه *مخلوقی* مثل خودشان يا *كمتر* از خودشان بتواند به *قلب* آنان *آرامش* و *اطمينان* و *نشاط* بدهد. ۴ـ احتمالا بتوان *زوجيت* را در رفتار *پرندگان* ديد، شايد *زوجيت* مثل رفتار فداكارانه *اندكی* از پزشكان برای مداوای بيمارانشان باشد، شايد *زوجيت* مثل رفتار فوق العاده و *بی توقعی* است كه غالب *مادران* (به اشتباه) نسبت به فرزندان ـ و خصوصا پسران ـ خود ابراز می كنند. *زوجيت* كاری است شبيه كار *كاتد* و *آند* كه *روشنائی* می آفرينند. (كه متأسفانه مثبت و *منفی* ترجمه می شوند.) بهترين مثال برای *زوجيت،* گفتار و رفتار و اخلاق بسيار زيبای زيباترين بانوی عرب، حضرت خديجه كبری سلام الله عليها نسبت به شوهری يتيم و بينواست. بهترين مثال برای *زوجيت،* گفتار و رفتار و اخلاق *كوثر* آفرينش سلام الله عليها با أميرالمؤمنين صلوات الله عليه است. زيبايی *زوجيت* در اينست كه شما فقط به بيشترين و زيباترين *شكوفائی* خودتان بپردازيد، *صادقانه* ، *طبيعی* ، *بی توقع* و *لله.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۸ پرسش یک دختر ۲۱ ماهه دارم که... حق آزادیش رو رعایت کردم. اما وقتی می‌خواد کاری کنه... که میدونه من خیلی راضی به اون نیستم با نگاه کردن به من ... منتظر اجازه من میشه...حالا نمیدونم این نشانه خوبیه... یا نه... تو کتابتون خوندم هفت سال اول باید لا اله رو تمرین کنه و بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه ای دنبال انجام خواسته هاش باشه پاسخ ۱ـ احتمالا يا من مطلب را درست بيان نكرده ام و يا كتاب خوب *پياده نشده* و يا شما خوب آن را نخوانده ايد. ۲ـ اما اين مطلب شما اين *پرسش* را برای من ايجاد كرد و آن اينكه: آيا همانقدر كه فرزند ۲۱ ماهه (كه هيچ تعهد محضری با مادرش ندارد ولی) *آنقدر می فهمد* كه خودش را با *نگاه* مادر *تنظيم* كند، آيا مادران خودشان را با *همسرشان* (كه تعهد محضری با او دارند) تنظيم می كنند؟ ۳ـ نقش *فرمانروا* ، *وزير ارشاد* ، *مرجع تقليد* ، *گشت ارشاد* ، *بازجو* ، *زندانبان* ، و .... برای بانوان *مؤمن* اصلا *خداپسندانه* و زيبنده نيست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۹ استاد اگه از ازدواج فامیلی مذمت شده پس چرا ازدواج اسوه های ما حضرت زهرا با پسرعموی پدرشون و... بوده؟ ۱ـ *ازدواج فاميلی،* حرام و *ممنوع* نيست. ۲ـ اما هم *معصومين* صلوات الله عليهم و هم *دانشمندان بزرگ* مردم عادی را از ازدواج *فاميلی* پرهيز داده اند و *علم ژنتيك* و *تجربه* هم آن را تأئيد نمی كنند، زيرا معمولا *عوارضی* دارد كه *خوشايند* نخواهد بود. ۳ـ غالب جوانان *سوابق ناخوشايندی* در دوران كودكی و نوجوانی دارند كه *يادآوری* آن خاطرات برايشان بسيار *تلخ* است و در ازدواج های فاميلی، شايد بدون هيچ قصد و غرضی ـ بارها آن خاطرات مطرح می شوند و باعث آزردگی خاطر آنها می شود. اما در ازدواج *غير فاميلی* جوانان اين فرصت را پيدا می كنند كه زندگی خود را از *صفر* شروع كنند. ۴ـ *موارد خاصی* از ازدواج های فاميلی كه در تاريخ سراغ داريم، همگی مربوط به *شرائط خاص* و رعايت *ضرورت* بوده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۰ پرسش سوالات توحیدی پسر۷ساله ام را چطور پاسخ دهم؟ همچنین سوال پسرم که برای خودم هم ایجاد چالش کرد: مگه حضرت آدم پیامبر و اولین انسان نبوده؟ مگه ما تو کتاب ها نخواندیم که انسان های اولیه خلق وخوی وحشی داشتن...یعنی آدم و حوا هم خلق و خوی انسان های اولیه را... پاسخ ۱ـ بانوی محترم؛ پسر هفت ساله شما اين مطالب *درست و نادرست* را در كدام كتاب خوانده؟ يا چه فردی اين كتاب های خيالبافانه را برای او خوانده؟ چرا چنين كتاب هايی در دسترس اين بچه قرار گرفته؟ ۲ـ كدام كتاب معتبری نوشته: انسان های اوليه خلق و خوی *وحشی* داشتند؟ ۳ـ آيا قرآن حضرت *هابيل* عليه السلام را *وحشی* معرفی فرموده؟ ۴ـ به نظر می رسد فرزندان (احتمالا از جانب خداوند) *مأمور* هستند كه *نقاط ضعف* والدينشان را افشا كنند. ۵ـ اين پرسش ها ـ كه باور نمی كنم تماما توسط اين فرزند مطرح شده باشند ـ چه ربطی به *مسائل توحيدی* دارند؟ ۶ـ لطفا ابتدا به *اصلاح* باورها و *منابع* اطلاعاتی خودتان بپردازيد تا با فرزند هفت ساله به چالش كشيده نشويد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۱ 📌همراه با نظرات شما استاد گرامی بابت این همه لطفی (سخنرانی ها و پاسخ سوالات و کلاس ها و پاورپوینت ها) که نسبت به تک تک ما دارید متشکرم و مدیون شما هستم. برای تشکر از شما تنها کاری که میتوانم انجام دهم فقط دعاست...الحمدلله که این توفیق نصیب من شد تا بتوانم از راهنمایی های بی نظیر شما بهره ببرم. خدا شما را حفظ کند. 📌همراه با نظرات استاد از حُسن ظن شما و ابراز محبت شما متشكرم. از خداوند منان، *عاقبت بخيری* خودم و شما عزيزان و جميع مؤمنين و مؤمنات را مسئلت دارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۲ پرسش استاد متوجه علت مطرح کردن نکته سوم شما نمیشم، کجای متن سوالم باعث شد احتمال وجود این نقش ها رو در بنده بدین؟! پاسخ با سلام و احترام. مورد سوم، يك *توصيه و تجربه كلی* به شما و همه مادران بود. اما اگر باعث رنجش خاطر شما شدم، عذرخواهی می كنم. احتمال دارد فرزندی كه در سن *شيرخوارگی* و بيست و يك ماهگی از نگاه مادرش *حساب ببرد،* در بيست و يكسالگی، هيچ حُرمتی برای والدينش قائل نخواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۳ سلام و تهنيت بر شما أعضاء محترم *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *شصت و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما، اين بود که: عبارت: *طائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَ إِنْ ذُكِّرْتُمْ* یعنی چه؟ و توضیح آن چیست؟ آفرین به پاسخ های خوب و پر نکته شما. (هر چند که أکثر شما آن را *ترجمه* نکرده بودید.) *طیر* و *طائر* به هر چیزی گفته می شود که می تواند در فضا *شناور* باشد که *پرنده* یکی از مصادیق آنست. اندیشه و وهم و خیال و احساسات و آرزوها و خواسته های انسان هم مانند پرنده، در حال *پرواز* اند و پرندگانی اند که *آینده و سرنوشت* انسان را می سازند. پس *طائر* هر فرد، پرنده ی *پرونده ساز* اوست. طائر هر فرد به *هر کجا رود،* بسوی خود آن فرد *بر می گردد،* پس انسان همواره با *بازتاب* اندیشه و عمل خودش روبروست. (ای برادر تو همین اندیشه ای ...) پس انسان عاقل باید دائما *مراقب پرنده ی خودش باشد.* اگر با دنیای *کفتربازها* آشنا باشید، لابد می دانید که آنها *کبوتران آموزش دیده ای* دارند که *کبوتر دیگران* را می ربایند. ما امروز در زمانی زندگی می کنیم که *ترافیک پرندگان هوائی* آن معمولا بسیار سنگین و *آلوده* و *هیجان زا* و *غرورآفرین* و *بیماری زا* و *مخرّب* و *مأیوس کننده* و .... هستند. پرندگانی از جنس: *اطلاعات ناقص* ، *هوس* ، *مقایسه* ، *طمع* ، *حسادت* ، *چشم و هم چشمی* ، *بدبینی* ، *قضاوت سطحی و یکطرفه* ، *ظُلم* و ..... پس خیلی باید *مراقب* باشیم که: اولا: *پرنده های* ذهنی و خیالی و وهمی و یا فکری ما، از *عقل و قلب و فطرت* ما، دور نشوند تا بتوانند تا ملکوت، *اوج* بگیرند و مراقب باشیم که به *نفسانیت و هوا و هوس* ما، نزدیک (و لاشخور) نشوند و برای ما، *پرونده ی بدی* را نسازند و *آینده و آخرت و سرنوشت* ما را خراب نکنند، ثانیا: *پرنده های* ذهنی و خیالی و وهمی و یا فکری ما *ترافیک هوائی* خانواده و اطرافیان و جامعه ی ما را *سنگین تر* و *آلوده تر* و *بیمارتر* و *ناامیدتر* و *سیاه تر* نکنند. آسمانِ اندیشه ی *امام خمینی* رحمه الله علیه و افرادی مثل *شهید سلیمانی،* چقدر *پُر پرنده* است و پرندگان آنان، چقدر *زیبا* و *سالم* و *بلندپرواز* و *نشاط أنگیز* و *شوق آفرین* و *امیدبخش* و *هدایتگر* اند. *طوبی لهم.* پس دائما به خودمان *یادآوری* کنیم که: *طائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَ إِنْ ذُكِّرْتُمْ* (پرنده ی شما همواره با شماست، اگر خوب بیاندیشید و به خودتان یادآور شوید.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۴ پرسش پدر محترمی فرموده اند: به نحوی فهميدم كه پسر هشت ساله ام، با گوشی خود وارد گوگل شده و تصاوير مستهجنی را از روابط جنسی زنان و مردان را ديده است. ما خانواده مذهبی هستيم و او به مدرسه مذهبی می رود.چه راهکاری پیشنهاد میدید که دنبال این چیزا دیگه نره و از ذهنش خارج بشه و براش درد سر ساز نشه و باعث بلوغ زودرس نشه و سوالاتی که با دیدن این تصاویر براش ایجاد شده بدون جواب نمونه و ..... به ايشان عرض شد: ۱ـ گوشی متصل به اينترنت به هيچ عنوان، *نبايد* بدون *محدوديت و نظارت* در اختيار كودك *كنجكاو در اين سن* قرار می گرفت. ۲ـ ظاهرا تصور و تعريف شما از *مذهبی* بودن خانواده و خصوصا مدرسه، تصور درستی نيست و چند رفتار *ظاهراً مذهبی* بزرگترهای خانه و مدرسه، فرزندان و دانش آموزان را *بيمه* نمی كند. ۳ـ تلاش برای يافتن راهكاری كه با آن بتوانيد آب رفته را به رودخانه برگردانيد و آن تصاوير را از *ذهن* او *پاك* كنيد، قطعا *بی فايده* و *غير ممكن* است. ۴ـ قطعا او نبايد در اين زمينه با شما صحبت كند و شما هم نبايد باعث يادآوری اين مسائل شويد. ۵ـ مهمترين *تكليف* شما (و ديگر أعضاء خانواده)، اينست كه بكوشيد: اولا: *عقلانيت* و *اراده* و *ايمان* او را بسيار هنرمندانه *تقويت* كنيد. ثانيا: مفهوم *حُرمت* و *حريم خصوصی* را به او *تفهيم* كنيد. (كاری كه متأسفانه مدارس و ساير مراكز آموزشی و رسانه ملی هرگز انجام نمی دهند.) ثالثا: *دشمن شناسی* را در او *تقويت* كنيد و او را از *دشمنی و خطرات ويرانگر* آنها بترسانيد. (كاری كه متأسفانه مدارس و مراكز آموزشی و رسانه ملی و گويندگان مذهبی معمولا انجام نمی دهند.) ۶ـ با مطرح كردن *پرسش هائی* مثل پرسش های زير *در شرائط مناسب* با *خود او* و يا با *افراد خانواده* (به طوری كه فرزند شما هم حتما بشنود) می توانيد به اهداف فوق دست پيدا كنيد: ـ از خود او بپرسيد: آيا اجازه می دهی ديگران محتويات گوشی شما را ببينند؟ چرا؟ ـ آيا اگر درب منزل *باز* باشد ديگران اجازه دارند داخل خانه را *نگاه كنند* و يا *وارد* آن شوند؟ چرا؟ ـ چرا هيچ انسان عاقلی، به *خورشيد* و به *نور جوشكاری* نگاه *نمی كند؟* ـ آيا *شكستن حريم خصوصی* و *نشان دادن* *روابط خصوصی* افراد توسط *شبكه های خارجی،* نوجوانان و جوانان و مردم را از *ديدن حقايق* زندگی و يافتن *راه سعادت و كمال* ، *كور* نمی كند؟ ـ آيا تمام *ظلم ها* و *جنگ ها* و *جنايت ها* و *غارت* مردم جهان، توسط همين افراد *حرمت شكن* و *هوسران* و *عوامل شيطان* انجام نمی شود؟ ـ آيا نشانه *عاقل* بودن *رعايت حدود و حريم* در خط و نقاشی و معماری و .... نيست؟ ـ آيا *هيچ دانش آموزی* در *حضور* معلم و ناظم و مدير و *هيچ انسانی* در *حضور* پليس و ديگران، *تقلب* و *دزدی* و *تخلف* می كند؟ چرا؟ ـ مؤمن كيست؟ آنكه می داند خالق او *سميع و بصير و عليم و خبير* است لذا *نظارت دائمی خداوند* را بر تمام *درون و بيرون خودش* باور دارد و حتی در *خلوت* خودش *تخلف* نمی كند و نيمه شب كه همه خوابند، *نماز شب* می خواند و *مناجات* می كند و بدون اينكه شناخته شود به ديگران *خير* می رساند. ...... اميدوارم در مديريت *نامحسوس* ايشان موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۵ پرسش استاد گرامی سوالی داشتم در مورد سوره نوح در آیه ۱۲ اموال وبنین ذکر شده و در آیه ۲۱ ولد آمده چه تفاوتی باهم دارند بنین وولد؟ در بنین مدد خداوند هست ودر ولد خسارا هست؟ پاسخ سلام و بركات و صلوات الهي بر شما و سلام به *دقت مؤمنانه* شما. پيرو پرسش شما و با « راهنمائی استاد عزيزم » به اين جمع بندی رسيدم كه: ۱ـ *ولد،* « جدا شدن » و *خروج چيزی از چيزی است.* (توليد شده) و چون خداوند *تمام هستی* و « نامحدود » و « بيكرانه » و *صمد* است و *چيزی از او جدا نشده،* پس *ولد ندارد.* لذا هر روز بايد بگوئيم: *لَمْ يَلِدْ* *ولد* برای « مفرد و جمع » و « مذکر و مؤنث » به کار می رود. ۲ـ *ابن* ممكن است از « بنی » یا « بنو » و به معنی: *چيزی كه انسان، به آن تكيه دارد* باشد. پس عبارت: *ابن العلم،* يعنی: آنكه به علم تكيه دارد، *ابن الدنیا،* آنكه به دنيا دلبسته شده، *ابن الوقت،* آنكه نان را به نرخ روز می خورد (ثبات ندارد)، *ابن الحرب،* آنكه شوق جنگيدن دارد، *إبن السبيل،* آنكه برای حاكميت ارزش های الهی می كوشد و ... ۳ـ ظاهراً اگر انسان، *بنین* و *أموال* خود را *نعمتِ الهی* ببیند و *شاکر* باشد و *خداپسندانه* با آنها برخورد کند، آنها برایش *إمـــداد الهی* خواهند بود: *وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ* وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا (نوح/۱۲) اما اگر انسان، *اولاد* و *أموال* را (مانند قارون) *مالِ خودش* بپندارد و به آنها *دلبستگی و وابستگی* پیدا کند و *خودخواهانه* با آنها برخورد کند، موجب *زیانکاری* او خواهند بود: قَالَ نُوحٌ رَّبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَ اتَّبَعُوا مَن *لَّمْ يَزِدْهُ مَالُــهُ وَ وَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا* (نوح/۲۱) 👈واژه: ۲۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۶ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس پنجم:* *محتویات دعا* سومین محتوا: *صلوات بر محمّد و خاندان ایشان* صلوات الله علیهم *صلوات* بر خاندان نبوت و امامت، از *ارکان اصلی* دعاها و زیارات أئمه أطهار، صلوات الله علیهم است. نمونه دوم: در *دعای ندبه:* اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمينَ، وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْليماً، .... اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ وَ صَلِّ عَلى أَبيهِ السَّيِّدِ الْأَصْغَرِ وَ جَدَّتِهِ الصِّدّيقَةِ الْكُبْرى، فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى مَنِ اصْطَفَيْتَ مِنْ آبائِهِ الْبَرَرَةِ وَ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ وَ أَتَمَّ وَ أَدْوَمَ وَ أَكْثَرَ وَ أَوْفَرَ ما صَلَّيْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً لا غايَةَ لِعَدَدِها وَ لا نِهايَةَ لِمَدَدِها وَ لا نَفادَ لِأَمَدِها .... نمونه سوم: در *دعای عرفه امام حسین* صلوات الله علیه: ... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ عَلى الِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَجْمَعينَ ... ... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ كَما مُحَمَّدٌ اَهْلٌ لِذلِكَ مِنْكَ يا عَظيمُ فَصَـلِّ عَلَيْـهِ وَ عَلى الِهِ الْمُنْتَجَبيـنَ الطَّيِّبيـنَ الطّاهِرينَ اَجْمَعينَ .... نمونه چهارم: در *صلوات شعبانیه:* اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ و آل‏ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ‏ مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ ‌‏لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ‏ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَ مَلْجَأِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَ قَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الطَّیِّبینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ، الَّذینَ‏ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ .... نمونه پنجم: در *زیارت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه: اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَىٰ عَبْدِكَ وَ أَمِينِكَ الْأَوْفىٰ وَ عُرْوَتِكَ الْوُثْقىٰ وَ يَدِكَ الْعُلْيا وَ كَلِمَتِكَ الْحُسْنىٰ وَ حُجَّتِكَ عَلَى الْوَرىٰ وَ صِدِّيقِكَ الْأَكْبَرِ، سَيِّدِ الْأَوْصِياءِ وَ رُكْنِ الْأَوْ لِياءِ وَ عِمَادِ الْأَصْفِياءِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَعْسُوبِ الْمُتَّقِينَ وَ قُدْوَةِ الصِّدِّيقِينَ وَ إِمامِ الصَّالِحِينَ، الْمَعْصُومِ مِنَ الزَّلَلِ وَ الْمَفْطُومِ مِنَ الْخَلَلِ وَ الْمُهَذَّبِ مِنَ الْعَيْبِ وَ الْمُطَهَّرِ مِنَ الرَّيْبِ، أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَصِيِّ رَسُولِكَ وَ الْبائِتِ عَلَىٰ فِرَاشِهِ وَ الْمُوَاسِي لَهُ بِنَفْسِهِ وَ كَاشِفِ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِهِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ سَيْفاً لِنُبُوَّتِهِ وَ مُعْجِزاً لِرِسَالَتِهِ وَ دَلالَةً واضِحَةً لِحُجَّتِهِ وَ حامِلاً لِرايَتِهِ وَ وِقَايَةً لِمُهْجَتِهِ وَ هادِياً لِأُمَّتِهِ وَ يَداً لِبَأْسِهِ وَ تاجاً لِرَأْسِهِ وَ باباً لِنَصْرِهِ وَ مِفْتاحاً لِظَفَرِهِ حَتَّىٰ هَزَمَ جُنُودَ الشِّرْكِ بِأَيْدِكَ وَ أَبادَ عَساكِرَ الْكُفْرِ بِأَمْرِكَ وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضاتِكَ وَ مَرْضاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَها وَقْفاً عَلَىٰ طاعَتِهِ وَ مَجِنّاً دُونَ نَكْبَتِهِ، حَتَّىٰ فاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَها وَ مَسَحَهُ عَلَىٰ وَجْهِهِ وَ أَعانَتْهُ مَلائِكَتُكَ عَلَىٰ غُسْلِهِ وَ تَجْهِيزِهِ وَ صَلَّىٰ عَلَيْهِ وَ وارىٰ شَخْصَهُ وَ قَضىٰ دَيْنَهُ وَ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ لَزِمَ عَهْدَهُ وَ احْتَذىٰ مِثالَهُ وَحَفِظَ وَصِيَّتَهُ وَ حِينَ وَجَدَ أَنْصاراً نَهَضَ مُسْتَقِلّاً بِأَعْباءِ الْخِلافَةِ، مُضْطَلِعاً بِأَثْقالِ الْإِمامَةِ، فَنَصَبَ رايَةَ الْهُدَىٰ فِي عِبَادِكَ وَ نَشَرَ ثَوْبَ الْأَمْنِ فِي بِلادِكَ وَ بَسَطَ الْعَدْلَ فِي بَرِيَّتِكَ وَ حَكَمَ بِكِتَابِكَ فِي خَلِيقَتِكَ وَ أَقامَ الْحُدُودَ وَ .....
👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* *درس ششم:* *محتویات دعا* چهارمین محتوا: *توجّه به امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف. نمونه اول: در *دعای ۴۷* صحیفه سجادیه (در عرفه): (۶۰) اللَّهُمَّ؛ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ « *بِإِمَامٍ* » *أَقَمْتَـــهُ* عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ *حَبْلَــــــــــهُ* بِحَبْلِكَ وَ *جَعَلْتَـــــــــهُ* الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ *طَاعَتَـــــــهُ* وَ حَذَّرْتَ *مَعْصِيَتَــــهُ* وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِ« *هِ* » وَ الِانْتِهَاءِ عِنْدَ *نَهْيِـهِ* وَ أَلَّا *يَتَقَدَّمَــهُ* مُتَقَدِّمٌ وَ لَا يَتَأَخَّرَ *عَنْـــهُ* مُتَأَخِّرٌ *فَهُوَ* عِصْمَةُ اللَّائِذِينَ وَ كَهْفُ الْمُؤْمِنِينَ وَ عُرْوَةُ الْمُتَمَسِّكِينَ وَ بَهَاءُ الْعَالَمِينَ. (۶۱) اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِيِّكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ *بِــــــهِ* عَلَيْهِ وَ أَوْزِعْنَا *مِثْلَـــــــــــــــــهُ* فِيهِ وَ *آتِـــــــــهِ* مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً وَ افْتَحْ *لَــهُ* فَتْحاً يَسِيراً وَ *أَعِنْـــهُ* بِرُكْنِكَ الْأَعَزِّ وَ اشْدُدْ أَزْرَ « *هُ* » وَ قَـوِّ عَضُدَ « *هُ* » وَ *رَاعِــهِ* بِعَيْنِكَ وَ *احْمِـــهِ* بِحِفْظِكَ وَ انْصُرْ « *هُ* » بِمَلَائِكَتِكَ وَ امْدُدْ « *هُ* » بِجُنْــدِكَ الْأَغْلَبِ. (۶۲) وَ أَقِمْ « *بِـــهِ* » كِتَابَكَ وَ حُدُودَكَ وَ شَرَائِعَكَ وَ سُنَنَ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ اللَّهُمَّ *عَلَيْــــهِ* وَ *آلِــــــهِ* وَ أَحْيِ « *بِــــهِ* » مَا أَمَاتَهُ الظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِينِكَ، وَ اجْلُ « *بِــــهِ* » صَـــــدَاءَ الْجَـــوْرِ عَنْ طَرِيقَتِكَ، وَ أَبِنْ « *بِـــــهِ* » الضَّـــرَّاءَ مِنْ سَبِيلِكَ، وَ أَزِلْ « *بِــــهِ* » النَّاكِبِينَ عَنْ صِرَاطِكَ، وَ امْحَقْ « *بِـــــهِ* » بُغَــاةَ قَصْدِكَ عِوَجاً (۶۳) وَ أَلِنْ *جَانِبَـــــــــهُ* لِأَوْلِيَائِكَ، وَ ابْسُطْ « *يَـــــــــدَهُ* » عَلَى أَعْدَائِكَ، وَ هَبْ لَنَا *رَأْفَتَــــهُ* وَ *رَحْمَتَـــهُ* وَ *تَعَطُّفَـــهُ* وَ *تَحَنُّنَـــهُ،* وَ اجْعَلْنَا « *لَــــــــهُ* » سَامِعِينَ مُطِيعِينَ، وَ فِي رِضَا « *هُ* » سَاعِينَ، وَ إِلَى *نُصْرَتِـــهِ* وَ الْمُدَافَعَةِ *عَنْــــهُ* مُكْنِفِينَ، وَ إِلَيْكَ وَ إِلَى رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ اللَّهُمَّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِذَلِكَ مُتَقَرِّبِينَ. لطفا دو سه نفر از شما أعضاء محترم، موارد *توجه به امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف در *خطبه غدیر خم* را استخراج و در گروه ارائه بفرمائید. ممنون. 👈واژه: ۴۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۸ 📌همراه با نظرات شما سلام وقتتون بخیر استاد سوال من دو بخش داشت اول پاسخ سوالات توحیدی که در پاسخ های قبلیتون ( قطرات بارانی _۲۷۴۴) لطف کردین پاسخ دادین و بعد سوال دوم که راجع به انسان بود منظورم از چالش این بود که خودم هم پاسخ سوال دوم را نمی دانم بوده نه اینکه دچار شک شده ام. اینکه خلق وخوی انسان های نخستین چگونه بوده را از کودکی در کتاب های درسی خودمان خوانده ایم و باور خودمان هم شده بود اما نمی دانم چرا تابحال برای خودم سوال ایجاد نشده بود مقایسه آدم و حوا با انسان های نخستین کتاب های علوم و تاریخ مدرسه و یا برنامه کودک ها استاد قبل از اینکه سوالم را اینجا مطرح کنم با دوستان دیگر مطرح کردم و اونها هم براشون پاسخ گنگ بوده و این پرسش عجیب. اما این سوال کاملا از طرف خودش مطرح شده چون متاسفانه من تاکنون فکری نکرده بودم که طرح سوال شود برایم حاصل تماشای برنامه کودک پیامبران و دانشنمامه کودک و نوجوان است‌. قطعا همینطور است استاد نقاط ضعف ما بسیار است و نقش ما بسیار و متاسفانه تا این سن در جهل و ناآگاهی که فکر می کردیم همسری یعنی کار درست ما.مادری یعنی کار درست ما در زمان محصلی و دانشجویی با آن همه وقت آزاد فکر می کردیم بهترین استفاده از وقتمان می کنیم و همه چیز می دانیم و الان با همسرداری، مادری (نوزاد و کودک) خانه داری و همه سرشلوغی های مقتضی می بینیم نه تنها چیزی نمیدانیم بلکه غلط هم می دانیم..... دعا کنید برای ما. 👈واژه: ادامه قطرات بارانی ۲۷۴۴ و ۲۷۵۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۹ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. ۱ـ *تنها منبع معتبری* كه به آفرينش حضرت آدم عليه السلام اشاره دارد، *قرآن* و *نهج البلاغه* است و *تمام مطالب ديگری* كه در هر كتاب و برنامه ی ديگری مطرح شده، *خيالبافی* و *حدس و گمان* و غیر قابل استناد است. ۲ـ يكی از *اهداف شوم شياطين* اينست كه *ذهن* جوانان و مردم را با *بمباران اطلاعات غير ضروری* درگير كنند تا از *تفكر و تعقل* و كشف و درك *معنا و مقصد و مبانی زندگی* و *نقش و مأموريت* خودشان *غافل* شوند. ۳ـ مؤمنين و خصوصا *والدين* موظف هستند قبل از هر چيز با *مفاهيم قرآن* انس پيدا كنند و فرزندانشان را با آن آشنا و مأنوس كنند. ۴ـ قرآن، *كنجكاوی* درباره *اطلاعات غير ضروری* (و غفلت آفرين) را *ممنوع* می داند. مثلا: اصرار دارد كه *تعداد دقيق* اصحاب رقيم (كهف) را (كه مشخص بوده اند) را بازگو *نــكند* ، *تعداد و نام* تمام أنبياء را مشخص نكند، نحوه *زاد و ولد* فرزندان حضرت آدم عليه السلام را بيان نكند، و .... ۵ـ از منظر قرآن، افراد *جاهل* آنهائی نيستند كه *اطلاعات نــدارند* بلكه آنهائی هستند كه *خودشناسی* و *خداباوری* ندارند. پس لطفا بعنوان يك *بانوی مؤمن* بكوشيد خودشناسی و خداباوری را در خانواده ترويج كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۰ پرسش ببخشید استاد *الا انما طائرهم عندالله* را هم بیان می کنید؟ ممنون. پاسخ فرعونيان و كفار، *آزمايشات متنبه كننده* خداوند را به حساب حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين می گذاشتند، آيه ۱۳۱ سوره أعراف، در *رد* اين *توهم* می فرمايد: *پرنده* حضرت موسی و همراهان مؤمن او، در *آسمان الهی* سير می كند، پس نمی تواند *عامل سيئه و گرفتاری* برای *فرعونيان و كفار* باشد. و اين *پرنده* خود كفار است كه (مانند هر لاشخوری) بر هر *سيئه* و *زشتی و پلشتی* می نشيند و صاحبش را *گرفتار* می كند. (پس كِرم از خود درخت است.) در واقع مرجع ضمير *هم* در *طائرهم،* حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين همراه ايشان است. مترجمين، *مرجع* ضمير *هم* را *فرعونيان و كفار* گرفته اند لذا عبارت *عند الله* در ترجمه آنها *ابهام* دارد و پيام مفيدی ندارد: فَإِذَا جَاءتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ *يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَ مَن مَّعَهُ* أَلا *إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللّهُ* وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿أعراف/۱۳۱﴾ 👈واژه: ۱۳۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۱ پرسش وظیفه ی یک مرد چی هست؟ منظورم اینه که از نظر عقل و قرآن درسته که دنبال انواع وام ها بریم و تقریبا همه ی حقوقمون رو برای وام ها پرداخت کنیم تا بتونیم خونه ای بخریم فقط در حد رهایی از مستاجری پاسخ ۱ـ *مديريت* هر ماشين و كشتی و هواپيما و قطاری، *فقط* به عهده *راننده* ، *ناخدا* و *خلبان* آنهاست و ديگران *اجازه* دخالت در كار آنها را *عقلا و قانونا و شرعا* ندارند. ۲ـ اما *مسافرين* و خصوصا *بانوی مؤمنی* كه نقش *هم سری* را پذيرفته، *بايد* با *هنرمندی* و *هنر هدايت نامحسوس* خود، مانع *غفلت و خواب آلودگی و انحراف و تخلف* آن *راننده* يا *ناخدا* يا *خلبان* يا *شوهر* شوند. سئوال: اگر او *گوش نكرد* چه بايد كرد؟ پاسخ: غالب مردم دنيا، (مثل جنگ صفين) در اينگونه مواقع، نظر خودشان را به پيشوای خود، *تحميل* می كنند. اما *مؤمنين* بلافاصله از *خالق* جهان، *دو* چيز را *استمداد* می طلبند: اول: اينكه *خودشان* روشن شوند و مبادا خودشان *اشتباه* كنند. دوم: اينكه آن *راننده* يا *خلبان* يا *شوهر* را خداوند *هدايت* فرمايد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۲ پرسش اینکه اگر همسر خانمی از جهت توانایی فهم مسائل و حل ان ضعف داشته باشد آیا باز هم همسر ایشان موظف به اطاعت از او است..... پاسخ به نظر شما *مادران هنرمند* با *فرزندان چموش* خود چه می كنند؟ آيا به فرزندشان می گويند: *تو نفهمی* ، *تو هيچی نمی فهمی.* ، *من* از *تو* فهميده ترم. *ای بچه نفهم و ....* و عبارت هائی اين چنينی می گويند؟ يا خير، با لبخند، با نوازش، با تشويق نكات مثبت، با شيرين زبانی و كلام موزون، و با گفتن اينكه: *هر چی تو بگی!!* اما بسيار هنرمندانه و با *صبر و حوصله* به آن بچه *غذا* يا *دارو* می خورانند و او را در انجام *تكاليفش* ياری می كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۳ پرسش زمان غیبت ما به امام هم دسترسی نداریم. پس با مکانیزمی ولی فقیه را انتخاب میکنیم که خود این مکانیزم دچار چالش است. ترکیب فعلی شاید مطلوب گروهی باشد ولی مرد نقد گروه دیگر است. ان‌شاءالله شاملیت حکم ولی فقیه را به طرفداران نظام تعمیم نمیدهید. ۱. آن ولی انتخابی معصوم که نیست قطعا. پس بایستی نظارت بر عملکرد داشته باشد. حال این مسئله پیش میاید که ساختار کنونی آیا قدرت انتقاد و نظارت بر آن شخص را دارد؟ اگر دارد لطفا نمونه‌ای از آن را در چند سال اخیر بفرمایید. ۲.‌ مسئله بعدی اختیارات آن شخص است. آیا مثل امام است یا خیر و طبق گفته علمایی مثل شیخ انصاری در محل‌های اضطرار است صرفا. ۳. یک بحث هم دسترسی به آن ولی است. مخصوصا که آن ولی مسئول مستقیم چندین نهاد عظیم اقتصادی و امنیتی است. آیا مردم چگونه با ایشان ارتباط داشته باشند؟ ۴. ما شاهد روایت‌های تاریخی از شنیدن و جواب دادن سوال از حضرت علی حتی میان میدان جنگ هستیم. پس قطعا این درباره ولی غیرمعصوم باید وجود داشته باشد. حال مردم چگونه انتقاد خود را برسانند؟ ۵. این بحث که اکثریت با حق همیشه قطعا برابر نیست پذیرفته‌است. اما این بحث با انتخابات چگونه قابل جمع است. پس رای مردم مهم است. حال چگونه آن ولی می‌تواند با خواست مردم مخالفت کند؟ اگر سوالاتم را بی پرده میپرسم عذر میخوام ولی ایمان کم اما واقعی را از کوهی ادعای توخالی بیشتر می پسندم و تجربه و تاریخ برایم ثابت کرده که در موقع عمل است که افراد کاملا مطمئن به وظیفه خود عمل میکنند و کوچکترین سوال بی جواب میشود سلیمان صرد خزاعی. ....مسائل ایران و عملکرد طرفداران این تفکر و برخورد ولی با آن‌ها را لطفا مدنظر بگیریید. مثل جریان اخیر زندان اوین، آبان ۹۸و... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۴ پاسخ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ در مقدمه فرموديد: « ما به امام دسترسی نداريم »، در حالی كه اصلا قرار نبوده و نيست كه *تمام افراد بشر* بتوانند و لازم و ممكن و مفيد باشد با *امام* (حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف) در ارتباط *بی واسطه* باشند. ۲ـ فرموديد: « با مكانيزمی ولی فقيه را *انتخاب* می كنيم. » اما از نظر عقل و قرآن، *هر نوع ولايتی* بايد *منصوب الهی* باشد و ما (مثل مردم مصر، بصره، مدائن و ...) فقط *نايب منصوب* امام را *شناسائی* می كنيم (نه انتخاب). ۳ـ فرموديد: « ولی فقيه، مورد *نقد* بعضی از طرفداران نظام است » سخنتان *مبنای* درستی ندارد، زيرا در طول تاريخ، هميشه *خدا* و *تمام أنبياء و أولياء* و *تمام حقايق* و *خوبان* مورد *نقد* بوده و هستند و اين فقط *جهالت* يا *لجاجت ناقدان* را إثبات می كند. ۵ـ فرموديد: « ولی فقيه، معصوم نيست. » در حالی كه هيچ آيه و روايتی، *عصمت* أنبياء و أولياء الهی را *شرط اطاعت* از آنان قرار نداده و خود آنان هم *ادعای* عصمت نداشتند و هيچ كدام از *نواب* آنان هم، *معصوم* نبودند اما اطاعت تمام آنان به خاطر *نصب الهی* حتما *واجب* بوده و هست. ۵ـ فرموديد: « چه *نظارتی* بر ولی۰ فقيه است؟ ». *نظارت* از نظر هر عاقلی، (و هر كشوری) بايد از مقام *بالاتر* باشد نه *پائين تر* (مثلا: قرار نيست مردم ناظر بر أنبياء و أولياء الهی، يا فرزندان ناظر بر رفتار والدين باشند.) و مجلس خبرگان و مراجع، بر *ولی فقيه،* و *امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشريف بر كار *نايب* خود، و *خداوند* بر *سفير* خود نظارت دائمی دارند. ۶ـ در تمام كشورها و در بيان قرآن، *اختيارات* قائم مقام و *نايب* همان اختيارات *مقام اصلی* است. ۷ـ نحوه *ارتباط* مردم با *مقام معظم رهبری* حفظه الله، به دهها شكل مختلف در جريان است. ۸ـ *تعداد پرسش هائی* كه از مقام معظم رهبری (دامت بركاته) شده و می شود، از پرسش هائی كه از أميرالمؤمنين صلوات الله عليه شده، *كمتر* نيست. ۹ـ *انتقاد* ، *ايرادگيری* ، *اعتراض* بـا *سئوال* فرق دارد. متأسفانه در طول تاريخ، مردم از أنبياء و أولياء الهی، *سئوال* نداشته و ندارند، لذا أميرالمؤمنين صلوات الله عليه، بارها فرمودند: *سلونی* (از من بپرسيد.) مقام معظم رهبری (دامت إفاضاته) هم بارها مردم و خصوصا جوانان را به *مطالبه گری* توصيه فرموده اند. اينكه بگوئيم: خدايا؛ چرا يكجا *سيل* و يكجا *خشكسالی؟* چرا يكجا *سرمای كشنده* و جای ديگر *گرمای خفه كننده؟* چرا يكجا *وفور نعمت* يكجا *فقر و قحطی؟* و چرا .... اينها *سئوال* نيست، *اعتراض* است كه از *ضعف اطلاعات* يا *جهالت* و يا *عناد و لجاجت* است. ۱۰ـ *نظام قرآنی* چيزی به نام *انتخابات* ندارد، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، (كه نظارت استصوابی دارد) انتخابات، نام ديگر همان *بيعتی* است كه *به أمر الهی* در *غدير خم* از مسلمانان گرفته شد. ۱۱ـ طبق بيان صريح قرآن، *رأی مردم* فقط در *بيعت* دخالت دارد، اما بعد از آن، هر مسلمانی بايد *تسليم* باشد و *بی چون و چرا* از *مقام منصوب* الهی، *اطاعت* كند. (و رسيدن به اين درجه از فهم و معرفت و اطاعت، از *لوازم ظهور* حق در جهان است.) ۱۲ـ اينكه سپاه ظاهراً *مسلمان* و *تحت فرمان* (معصوم) در جنگ *صفين* با كمال بی عقلی و بی أدبی و بی تقوائی، با *ولی أمر الهی* خود *مخالفت* كردند، ناشی از اين بود كه *عاقلانه* مسلمان و مؤمن نبودند. به فرمايش قرآن: *وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ* ۱۳ـ از اينكه اين *ابهامات مهم و گريبانگير اكثر مردم* را كه *ناشی از ضعف و ايراد كتاب های درسی* و *سخنان ناقص و گاه غلط مطرح در رسانه ملی* است، مطرح فرموديد، بسيار از شما سپاسگزارم. ۱۴ـ برای اينكه مسائل (صدر اسلام)(و امروز جامعه) برايمان به درستی روشن شود، بايد *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد نظام جمهوری اسلامی* را از *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد مسئولين لايق يا نالايق* در طول اين چهل و دو سال، حتما جدا كنيم. اگر يك *تازه مسلمان* بخواهد رفتار *خلفاء غاصب* و *معاويه* و *يزيد* و *مروانيان* و *بنی العباس* و *فاطميون مصر* را به حساب *نظام اسلامی* بگذارد، قطعا به *سرچشمه* نمی رسد. ۱۵ـ *اقتدار* و *أمنيت* و *عظمتی* كه امروز *امت اسلامی* پس از چهل و دو سال *غلبه نفاق و جنگ و فتنه و خيانت و تحريم* در زمينه ها و ابعاد مختلف و به *بركت حمايت مردم فهيم كشور* از *نايب حكيم منصوب الهی* به دست آورده، و از *فرش ذلت كامل* به *عرش عزت روزافزون* رسيده، قابل كمترين خدشه ای نيست و با *چشم غير مسلح!* هم می توان آنها را اعتراف كرد. ۱۶ـ احتمالا اگر از *رفتار خالد بن وليد* با *مردم يمن* در زمان رسول أكرم صلی الله عليه و آله و *زياد* در زمان أمير المؤمنين صلوات الله عليه مطلع بوديد، *حوادث اوين* و غيرو را به حساب *نظام* و *رهبری* نمی گذاشتيد. و العاقبه للمتقين. 👈واژه:
_فقیه 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۵ پرسش استاد عزیز آیا عادت همان تکرار است؟ پاسخ *عـــادت،* هر کار *تکـــراری* و *بدون اراده* و *بدون نیت و توجّه* و *بی ارزش* است. (مانند: تکیه کلام ها، لرزش دست سالخوردگان، شب ادراری، تیک های رفتاری) اما *تکرار یک عمل ارادی،* از *ارزش و فایده جدیدی* برخوردار است. پس *عمل تکراری* با *تکرار یک عمل،* حتما *فرق دارد* مثلا: *صفرهای* روی اسکناس ها، (که جلو عدد قرار گرفته اند)، *تکرار* شده اند اما *تکراری نیستند. زیرا *ارزش مکانی* هر *صفر* با *ارزش مکانی* صفر دیگر، فرق دارد. (یکان، دهگان، صدگان ...) اما *صفرهائی* که *پشت عدد* قرار بگیرند، *هیچ ارزشی ندارند.* در *رکعات نماز* و *تسبیحات حضرت زهرا* سلام الله علیها و *صد بار ذکر هر روز* و در *تکرار برخی عبارت ها در برخی از دعاها،* این *خطر* هست که *تکرار یک لفظ یا یک حرکت،* به رفتاری *تکراری* و *بی توجه* و *بدون نیت و حضور قلب* تبدیل شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۶ پرسش در سوره نوح آیه ۵ برداشت می شود که استغفار اجل را به تاخیر میندازد؟ پاسخ بله، طبق آیه *۴* سوره نوح، *استغفار* می تواند *أجل متغیّر* انسان را به تأخیر بیاندازد. زیرا هر انسانی، دو *أجل متغیر* و *أجل ثابت* دارد. *أجل متغیر* آن *لیاقت و قابلیتی* است که هر فرد با رفتارش برای خود، إحراز و از خود، ابراز می کند. (مانند: *نمره ای* که هر دانش آموز یا دانشجوئی با تلاش خود به دست می آورد.) اما *أجل ثابت* (أجل محتوم) آن *فرصت حتمی* است که برای هر فرد از قبل تعیین و *قطعی* شده و قابل تغییر نیست. (مانند: نمره *۲۰* یا *۱۰۰* که بالاتر از آن برای هیچ فردی امکان ندارد.) البته *استغفاری* می تواند *مهلت* انسان را افزایش دهد که همراه با *عمل مناسب* باشد و در حد فقط *تلفظ یک عبارت* نماند. 👈واژه: ۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۷ پرسش چطور بچه ها را طالب درس خواندن کنیم؟ پاسخ تقریبا هیچ کدام از دروس مدارس و دانشگاه ها، به دلایلی، *هیچ جذابیتی* (خصوصا در حالت مجازی) ندارند. چرا؟ زیرا انسان در *دو حالت* کمترین *کنجکاوی* و کمترین *شوق پرسش* و *فراگیری* را *نــدارد:* اول: وقتی چیزی را *مــی داند،* دوم: وقتی چیزی را *نـمی داند.* اما اگر *والدین* و *معلمین* و *رسانه ها* بتوانند با *پرسش های* مناسب، *موضوعات* فراوان اطراف بشر را به *مسئله* تبدیل کنند، *کنجکاوی* و *سئوال* در انسان *متولد* می شود و *شوق پرسش و کاوش و پیگیری* پیدا می کند. لذا معمولا *دانشمندان* و *مخترعین* و *مبتکرین* افرادی اند که *والدین* آنها بجای *دانائی* (که کنجکاوی فرزندان را عقیم میکند.)، أهل *تشویق* اند. پس یک راه حل رفع *بی أنگیزگی* دانش آموزان اینست که *والدینشان* (خصوصا مادران) نقش *خدای علیم خبیر* را بازی نکنند و حداقل برای *بعضی* از پرسش های بچه ها بگویند: *نمی دانم* و بلافاصله فرزند را *مأمور* پیدا کردن پاسخ کنند و *منابع مناسب* را هم به آنها معرفی کنند. (مثلا بگویند: به فلان معلم (از بستگان یا دوستان یا مدرسه) زنگ بزن و بپرس، به فلان کتاب لغت یا رساله یا منبع مشخص مراجعه کن. و ....)(ضمنا شماره *۰۹۶۴۰۰* مرکز پاسخگوئی به پرسش های قرآنی و شرعی و اسلامی است.) راه حل دیگر اینست که *مادر* (خودش را تا سطح فرزندش پائین بیاورد و) نقش یک *همکلاسی خیلی کنجکاو* را بازی کند و درس ها را با فرزندش همراه با *بازی* و با *لحن موزون* تکرار و مرور و تمرین کند. *نکته مهم* برای *معلمین* و *والدین* اینست که طبق بیان قرآن، *تمام بچه ها* ، *تمام چیزها* را *بالقوه* می دانند و معلمین و والدین و مبلغین باید بکوشند *زمینه یادآوری* آنها را با هنرمندی فراهم کنند. خداوند این *هنــر زیبای یادآوری* را در آیه *۳۵ سوره احزاب* از مأموریت های *بانوان* اعلام فرموده است. 👈واژه: ۳۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۸ پرسش برای تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس چه باید کرد؟ پاسخ ۱ـ آیا می توان به *نفس* اعتماد کرد؟ ۲ـ پیشنهاد خود شما برای تقویت *عزت نفس* چیست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۹‌ پرسش استاد چرا حرف زدن و... بین زن و شوهر را لوس بازی و .... می‌دانید؟ پاسخ اگر *باور* کنیم که در هر *لحظه* زندگی، در حال *آزمایش الهی* هستیم، اگر *باور* کنید که *بانوان* مأمور ایجاد *آرامش* برای همسر و خانواده هستند. اگر به *دغدغه های ذهنی* تمام مردها در *هر شغلی* دقت کنید و به آنها پی ببرید، اگر *خصوصیات اخلاقی* شوهران برای بانوانشان روشن شود، هرگز *توقع* نخواهند داشت که شوهرشان (مانند عروسک)، سنگ صبور دلتنگی های آنها باشند و حوصله *خاله بازی* یا *عشق بازی* و *شنیدن* گزارش رفتار بچه ها یا همسایه ها را داشته باشند. بانوان *مؤمن* خود را با *ذکر و دعا* شارژ می کنند و الهامات *ملائکه* را از خود بروز می دهند و می کوشند *ریحانه* و عامل تقویت *روحیه* باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2