eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
135 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عزیز ، سلام و درود خدا بر شما. در جلسه بیست و دوم زندگی از منظر سوره یس اظهاراتی در خصوص رجم فرمودید که با اجازه شما به بعضی از نکات آن بتدریج اشاره می کنم: ... ۴- مع الاسف در خصوص بحث سنگسار زمان نبی مکرم اسلام اشارات اشتباه و مبهم فرمودید. لطفا مقاله تحقیقی آقای ... توجه بفرمایید: ... سلام و رحمت الهی بر شما استاد ارجمند. از حساسیت مؤمنانه و تذکرات مشفقانه شما بسیار سپاسگزارم. ۱ـ اکثر مفسرین محترم در ابتدای تفسیر خود *چندین علم* را برای تفسیر لازم شمرده‌ و *علم لغت* را از موارد *اولیه* آن اعلام فرموده‌اند. اما شاید به خاطر اینکه واژه‌ها برای خودشان روشن بوده و یا به هر دلیل دیگری غالب آنها *بدون توضیح اکثر واژه‌ها* به تفسیر آیات پرداخته‌ و اکثرا *مصادیق* را بجای *معنا* گرفته و مثلا بدون هیچ قرینه‌ای، *خیر* را *خیل* (اسبها) ترجمه نموده‌اند. ۲ـ به عنوان مثال: کلمه *رب* و *نساء* و *محصِن* و *محصَن* و *ضرب* و *رجال* و *قسط* و *نشوز* و *نبی* و *رسول* و صدها واژه دیگر، *ترجمه* مشخص و روشن و یکسانی در تفاسیر ندارند. که اگر *حصن* و لزوم *محصن بودن مردها* و *محصَن بودن بانوان* ترجمه روشنی داشت توضیحات مفصل شما برای آیه ۲۵ سوره نساء لازم نبود. ۳ـ در جلسه بیست و دوم زندگی از منظر سوره *یس* با ذکر چند آیه، عرض شد که در طول تاریخ فقط *أنبیاء الهی* صلوات الله علیهم به *رجم* تهدید شده‌اند. ۴ـ لابد قبول دارید که در قرآن، *حکم رجم* نیامده و به *دستور* رسول أکرم صلی الله علیه و آله و به *دستور* أئمه أطهار صلوات الله علیهم هم *هیچ رجمی* (آنهم فقط علیه بانوان) صورت نگرفته است. ۵ـ لابد قبول دارید که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری دامت برکاته، از طرح و اجرای چنین حکمی جلوگیری و در این چهل و چهار سال انقلاب چنین حکمی انجام نشده است. ۶ـ شاید به خاطر بیاورید که در درس *تحریر الوسیله* استادمان در ذیل همین بحث فرمودند که نظر فقهاء شیعه اینست که *سنگها* باید *آنقدر ریز* باشند که *زخمی* نکنند و اگر آن شخص *گریخت* تعقیبش *نکنند* که با حکم اهل تسنن بسیار فرق دارد. ۷ـ لابد می‌دانید که در بحث حدیث، کلمه *تواتر* جایگاه خاصی دارد و هر شایعه‌ای را به خاطر *کثرت نقل آن* نمی‌توان *متواتر* نامید. با این مقدمات اجازه بدهید نسبت به این *چند روایت معدودی* که بیشتر أهل تسنن به نقل آن اصرار داشته‌اند *مشکوک* باشیم و تحقیقات دانشگاهی *یک نفر* (غیر مجتهد) را *کافی* ندانیم و این سوره نورانی را که به درستی *قلب قرآن* است و باید *قلب تپنده مسلمین* باشد را *منحصر به یک روستای مجهول الهویه در انطاکیه* (آنطور که فرموده‌اند) نپنداریم و *پیامهای نورانی* این سوره عظیم الشأن را در *زندگی امروز* خود بیابیم. با اینکه همواره می‌کوشم مطالبم را با اساتید عالیقدرم تطبیق دهم اما از تذکرات شما سروران عزیز هم بهره خواهم برد. مجددا از اظهار نظر و تذکرات جنابعالی متشکرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی، *هشتمین* جلسه دور سیزدهم کلاس *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* امروز *یکشنبه‌ ۴ تیر* ۱۴۰۲ از ساعت: *۱۴.۳۰ تا ۱۵.۴۵* برگزار می‌شود و به این *پرسشها* می‌پردازیم: ۱ـ « *أجر* » یعنی چه؟ ۲ـ « *انواع أجر* » کدامند؟ ۳ـ فرق « *أجر دنیوی* با *أجر اُخروی* » چیست؟ ۴ـ « *تقاضای افراد غافل و جاهل* » چیست؟ ۵ـ « *تقاضای افراد بیدار و عاقل* » چیست؟ ۶ـ « *خصوصیت دنیاشناسان* » چیست؟ ۷ـ چرا « *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله از مردم *دو أجر* » خواستند؟ ۸ـ « *پرداخت أجر* در *چه زمانی* » است؟ ۹ـ « *أجر چه افرادی نزد خداوند* » است؟ ۱۰ـ « *چه افرادی چند برابر* » می‌گیرند؟ ۱۱ـ « *چه افرادی زیباتر از عملشان* » می‌گیرند؟ ۱۲ـ « *أجر بی‌حساب* » برای کیست؟ ۱۳ـ « *أجر بی‌منّت* » برای کیست؟ ۱۴ـ « *أجر دو برابر* » برای کیست؟ از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها از *قرآن* و از حضور به موقع شما در کلاس متشکّرم. ضمنا *حضور* در این کلاس‌ با داشتن *وضو* برای *عموم* آزاد است. *نشانی* کلاس: https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-quran110 *صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح۱* و *تسبیح۱۲* در *گروه زیر* هم بارگذاری می‌شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
*تشکر نامه ویژه:* *اول تیر ماه ۱۳۹۸* با عنایت الهی و تشویق سرکار *خانم ادیب،* این گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* آغاز به کار کرد. الحمد لله، در طول این *چهار سال* با لطف الهی، *صد پرسش قرآنی* و بیش از چند هزار *پرسش و پاسخ* و هزاران هزار *اظهار نظر* و *هفت پیشنهاد* برای *کارهای خانوادگی،* در این گروه مطرح شد. *بانوی محترمی* از أعضاء گروه، *تمام گفتگوهای* مطرح در طول این *چهار سال* را *ثبت* فرموده‌اند، و *سرکار خانم جاودان،* با تلاش شبانروزی خود علاوه بر دریافت *صدها پرسش* از *مردم کشورهای دیگر* و مطرح کردن در گروه، تمام پرسش و پاسخ‌های این چهار سال را هم پس از *شماره گذاری مرتب* بلافاصله در *کانال تسبیح۲* منتشر نموده و زحمات زیادی را در این زمینه متحمل شده‌اند. اکنون در *آغاز تیر ماه ۱۴۰۲* و در *اغاز سال پنجم* فعالیت این گروه، ابتدا از *توفیقات الهی* و سپس از *سرکار خانم ادیب* که *بانی* این گروه هستند و از *یکایک شما أعضاء محترم* که *رونق* گروه مدیون حضور فعال و با نشاط و صبورانه شماست و خصوصا از تلاشهای بی‌دریغ و فراوان *سرکار خانم جاودان،* بسیار ممنون و متشکر و سپاسگزارم. ضمن *عذرخواهی فراوان* از *ادبیات گاه ناخوشایند* و *پاسخ‌های ناقص* و *قصورها* و *تقصیرهای احتمالی خودم،* امیدوارم همه أعضاء محترم این گروه، همچنان از توفیقات و عنایات و الطاف الهی برخوردار باشیم و با تلاش عاقلانه و مؤمنانه خود بتوانیم موجبات *رشد خود* و *رفع ابهامات* و *گشودن برخی گره‌ها* و *افزایش معرفت* و *تقویت آرامش* یکدیگر را فراهم آوریم و همگی در *زمینه‌سازی ظهور حق در جهان* سهیم و *عاقبت بخیر* باشیم.  إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی، *بیست و سومین* جلسه کلاس *زندگی از منظر سوره یس* امروز: *دوشنبه ۵ تیر* ۱۴۰۲ از ساعت: *۱۴:۳۰* تا: *۱۵:۴۵* برگزار می‌شود و با عنایت الهی به این پرسشها می‌پردازیم: ۱ـ « آن *رجل* أهل *قریه* چرا *از مدینه* » آمد؟ ۲ـ آیا « *انسان* می‌تواند یک *مدینه* » باشد؟ ۳ـ « *أقصی* » یعنی چه؟ (مسجد الأقصی؟) ۴ـ « *أقصی المدینه* » کجاست؟ و « *أهل المدینه* » چه افرادی‌اند؟ ۵ـ آن « *رجل* » که بود؟ یا کیست؟ ۶ـ منظور از « *قوم من* » چیست؟ ۷ـ « *اتبع المرسلین* » یعنی چه؟ ۸ـ « *أجر* » یعنی چه؟ ۹ـ چرا مرسلین « *أجر* » نمی‌خواستند؟ ۱۰ـ آن رجل، « *مهتدون بودن* » رسولان را چگونه فهمید؟ از *تلاش* شما برای *یافتن پاسخ‌* این پرسش‌ها و از *حضور فعال* شما در این جلسه متشکرم. *نشانی* کلاس: https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-quran110 *صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح۱* و *کانال تسبیح۱۰* در *گروه زیر* هم بارگذاری می‌شود: ble.ir/join/YzhhMDIzM2
دایره با دائره فرق داره؟ آخه در التحقیق ریشه دائره رو دور معرفی کرده و در آخر به گردی رسیده ... بله ظاهرا *دائره* و *دایره* از *دور* گرفته شده اند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اگرمادرمان ازما درخواست های غیر معقول داشته باشه که به ضررما باشه ایا باز باید اطاعت کرد؟ مثلا بنده یک سرمایه دارم ایشان میگویند بده شوهرخواهرت درحالی که خودم نیاز دارم. و اگرندم قهرمیکنند ونفرین .من اقا هستم ومتاهل .باتشکر خیلی مؤدبانه و محترمانه و بدون هیچ توجیه و توضیح و انتقادی از مادرتان عذرخواهی کنید و بفرمائید که خودتان به آن نیازمندید. البته اگر مقداری برایتان مقدور باشد و بتوانید به آنها کمک کنید در واقع به خداوند قرض داده اید و برایتان برکات زیادی خواهد داشت. ضمنا بکوشید اولا: با خنده و شوخی روابطتان را مدیریت کنید. ثانیا: *اسرار* خود را برای همه مطرح نکنید تا تحت فشار قرار نگیرید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اینکه درهنگام قرائت سوره حمد در نماز، اهدناالصراط المستقیم ب نیت انشا نباشه وب نیت قرائت باشه یعنی چی؟ کلا نیت قرائت چجوریه؟ میشه درقالب مثال توصیح بفرمایید؟ممنونم خیلی زیاد در فارسی‌ کلمه *خواندن* در *دو جا* بکار می‌رود: اول: وقتی *شعر شاعری* را با *زبانمان* می‌خوانیم. دوم: وقتی *شاعری* با تمام وجودش *شعرش* را می‌خواند. هنرپیشه‌ها *فیلمنامه* را ابتدا از روی *نوشته* آنقدر *می‌خوانند* تا متنش را حفظ کنند اما در مقابل دوربین، آن متن را *از زبان خودشان* و با *احساس خودشان* بیان می‌کنند. عبارتهای *نماز* و *دعا* را هم ما گاهی (و لو از حفظ) فقط *روخوانی* می‌کنیم اما گاهی آنها را با *زبان قلب خودمان* و با *تمام وجودمان* و با *تضرع* و با *احساس* بیان می‌کنیم. آن حالت اول فقط برای *رفع تکلیف* خوب است و تحولی را در ما پدید نمی‌آورد و *لذتی* هم برایمان ندارد. اما آن حالت دوم، *قصد إنشاء* و *حرف دلمان* تلقی می‌شود و در *تحول* ما بسیار مفید و لذتبحش است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بنده راجب این بحث پر از شبهه و سوالم.. طبق فرمایش شما که فرمودین افراد هرگز نباید نقش معلم و قاضی و گشت ارشاد داشته باشن... در صورتی که در تمامی فضاها و اموزشهای مذهبی و فرهنگی کاملا برعکس رو اموزش و ترویج میدن.. واقعا هضم و درکش برامون سخت و پیچیده میشه همه این نقشها خوبند اما شما بانوان مؤمن باید آنها را بطور *نامحسوس* و با *رفتار زیبا و شایسته و هنرمندانه* و گاهی با *سلاح البکاء* خود و بدون تلاش برای *تحمیل خود،* به اطرافیانتان *تفهیم* کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
همسری که خیلی گیر میده و تیکه میندازه...... اولا: با *خنده* و *شوخی* و *محبت* و با *تکریم نکات مثبت* ایشان به راحتی می‌توانید ایشان را *مجذوب* خود کنید. ثانیا: آنقدر بر انس با قرآن و مطالعات خود بیفزائید و بر علم و معرفت خود را بالا ببرید و آنقدر *مراقب* گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودتان باشید که دچار *اشتباه* نشوید و *بهانه‌ای* برای حساسیت ایشان فراهم نکنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
لطفا گزینه ۱ رو توضیح بدین که منظورتون چی بوده من متوجه نشدم لطفا بفرمائید *غیبت کردن* یعنی چه؟ و چه غیبتی *ممنوع* است؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... آیا فقط برای قومی که پدرانشان انذار نشدند قرآن نازل گشته بقیه نیاز ندارند؟ در آیه ۶۰ سوره یس عهد با انسان ترجمه شده در حالیکه کلمه الیکم آمده و معکم نیامده ضمنا منظور از عهد وپیمان همان صراط مستقیم است؟ ۱ـ برای کلمه *ما* در آیه ۶ سوره یاسین، دو احتمال هست: اول: اینکه *حرف نفی* باشد و دوم: اینکه *موصول* باشد. که ظاهرا نظر دوم صحیح تر است. یعنی: تا تو این قوم را به *همان چیزی* که اجدادشان هشدار داده شدند اما اینها از آنها *غافل* اند، هشدار دهی. ۲ـ *عهد* در آیه ۶۰ سوره یاسین، *پیمانی* است که از *عقل* انسان گرفته شده و لذا *تمام افراد بشر* (اگر سالم و بیدار باشند) از *تمرد* و *شیطنت* نفرت ذاتی دارند. ۳ـ *الیکم* یعنی *با شما* اما *معکم* یعنی: *همراه شما.* ۴ـ عهد *مخلوق* فقط *بندگی خالق* و *اطاعت از سفیران او* و *سبک زندگی عاقلانه و صادقانه و آگاهانه و مؤمنانه‌ای* است که در هیچ شرائطی *متزلزل* نشود و از *کوره* در نرود که از آن به *صراط مستقیم* تعبیر می‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
توی صوت چهارم خودشناسی فرمودید که نباید به احادیث استناد کنیم و دائما باید به قرآن رجوع کنیم. خواستم بدونم توی قرآن به فرزند آوری توصیه شده یا نه؟ اگر توصیه نشده باشه دلیلی نداره خودمون رو توی زحمت بندازیم و راحت زندگیمون رو بکنیم و توی رشته های مورد علاقمون تلاش و پیشرفت کنیم قرآن بیشتر *احکام کلی* را بیان می‌فرماید. پس به طور کلی فرموده است که انسان هم (مانند تمام گیاهان و حیوانات که *تمام توانائی‌هایشان* را در شرائط مناسب *ابراز* می‌کنند و کمترین *بخل* و *کتمانی* ندارند،) *باید* تمام *ظرفیت‌های* جسمی، *جنسی،* عاطفی، فکری، *عقلی،* علمی، معرفتی ... خود را مؤمنانه و هنرمندانه و مخلصانه *ابراز* کند. لذا با اینکه افراد می‌توانند از *بارداری* خودداری کنند اما *عقیم کردن* خود و *مسدود کردن رحم* خود و *سقط* فرزند خود از نظر جمیع فقهاء سنی و شیعه *ممنوع* است. ضمنا *مؤمن* اجازه ندارد از نظر *هدایت* و *رزق فرزندانش* نسبت به *نظام حکیمانه* خداوند *بدبین* و *مشکوک* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... چطور در مقابل تعریف ها می شود مقاومت کرد تا مغرور نشویم؟ ... شاید تا به حال در مهمانی‌های خانوادگی و یا افطاری‌های مساجد در *انتقال* غذا و *توزیع* میان مهمانان، سهیم بوده‌اید. در آنجا وقتی *مهمانان* از *شما* بابت *غذا* تشکر می‌کنند، شما کمترین غروری پیدا نمی‌کنید. چرا؟ زیرا می‌دانید که شما *آشپز* و *بانی* مجلس *نبوده‌اید.* *هیچ مادری* هم در زمان *شیردادن* به فرزندش دچار *غرور* نمی‌شود و به خودش نمی‌گوید: به به عجب شیر پر چرب و پر خاصیتی تولید کرده‌ام!!! اگر *وساطت* خود را در *همه امور* بفهمیم و باور کنیم، اصلا در معرض *غرور* قرار نمی‌گیریم. امیدوارم خداوند *فهم* و *درک* و *باور* واسطه بودن را به ما و شما عطا فرماید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... آیا اینجا تربیت با پدر هست؟... لطفا بفرمائید *تربیت* فرزندان را *کدام آیه* یا *کدام روایت* بر *پدر* یا *مادر* واجب یا حداقل *توصیه* کرده است؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
چطور میشه انرژی کافی برای همسرداری داشت با فرزند کوچک؟ من تمام مدتی که همسرم سرکار هستند با دخترم که ۴ و نیم ساله هست تنهام با وجود اینکه باهاش بازی و توجه میکنم بازم نق میزنه و گاهی انقدر گریه و لج میکنه واقعا صبرم لبریز میشه بنده باردارم واقعا گاهی اذیت میشم از کاراش. سلام و برکات الهی بر شما بانوی محترم. احتمالا برای کارهای روزمره خود *برنامه* مشخصی ندارید و همین بی‌برنامگی و مرور انبوه کارها، *آرامش* و *صبوری* را از شما سلب می‌کند. شاید خیلی زیاد و محسوس مراقب فرزندتان هستید (و اعصاب او را تحریک می‌کنید) و خیلی به او *أمر* و *نهی* می‌کنید. بکوشید فقط *فضای* خانه را برای او *مناسب‌سازی* کنید و در زمانی که با او *همبازی* نیستید بگذارید او برای کارها و بازیهایش *ابتکار عمل* داشته باشد. از او برای برخی کارها *کمک* بخواهید مثلا چیزی را بیاورد یا در نظافت وسائل و یا آماده سازی مواد غذا و وسائل به شما کمک کند و فقط از *دور* با او صحبت‌های شیرین و تشویق‌آمیز داشته باشید و بارها بگوئید که چقدر شما به من کمک می‌کنی و بلافاصله برایش *دعا* کنید و به او غیر مستقیم *تفهیم* کنید که در *محضر خداوند سمیع و بصیر* هستید. هفته‌ای یکبار از او بخواهید *نیمی* از اسباب‌بازیهایش را در حمام بشوید و آب‌کشی کند و در سبد بگذارد و به بهانه خشک شدن، مدتی از دسترس او خارج شود. *آب بازی* از بهترین تفریحات کودکان است. هرگز با او *لج* نکنید، عصبانی نشوید، فریاد نزنید، در حالت *ایستاده* او را *بازخواست* نکنید بلکه روی زانو بنشینید و اگر لازم است با او گفتگوی تنبیهی داشته باشید اما در پایان او را در آغوش بگیرید و ببوسید تا زهر تنبیه شما از بین برود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
دلیل خاصی داره که میفرمایید از نظر پدر یا شوهر استفاده کنن؟ فقط خداوند *سرچشمه خیر* است و خداوند آنچه *خیر* است را از طریق *ولی* ما به ما می‌رساند. لذا با مراجعه به *پدر* برای افراد مجرد و مراجعه به *شوهر* برای *بانوان مؤمن،* برکات زیادی را برای آنها فراهم می‌آورد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*صد و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *پیام* این عبارت: .... *وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ* ... (توبه/۹۸) چیست؟ (... و براى شما دائره و پيشامدهاى بد انتظار مى‏ کشند، دائره و پيشامد بد براى خود آنهاست.) *دایره* مفرد *دوائر* و به معنای حلقه‌های *مدوّر* و *گِرد* و *محصور* است. البته برخی از « دایره‌ها »، *مرئی* و برخی *نامرئی* و برخی *خیر* و برخی *شرّ* هستند. از مشخصات *عنکبوت* اینست که به *دور شکار* خود آنقدر تار می‌تند تا مثل *کیسه‌ای* او را فرا بگیرد، آنگاه مایعی را در آن ترشح می‌کند تا شکار با آن *ذوب* شود و او بتواند آن را *بنوشد:* *أُشْرِبُوا في‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ* ... (بقره/۹۳) *شیاطین* و *کاهنان* و *ساحران* و *معاندان* و *منافقان* هم عوامل *مخرّبی* هستند که (مثل ضحّاکان مار به دوش) با انواع *شایعه* و *تحریف* و *دروغ‌* و *تهمت‌* و *شبهه* و *جذّابیت‌های کاذب* (در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای و انواع رسانه‌های دیگر) به کمک *تمایلات شهوانی* افراد بشر، به شکل *لفظی* یا *کتبی* یا *تصویری* یا *صوتی* بر گِرد *جان* انسان حلقه می‌زنند و دائما می‌کوشند *دوایر سوئی* را از جنس *اوهام* و *تخیلات* و *محاسبات سطحی* برای *ذهن* افراد بشر و خصوصا جوانان پدید ‌آورند تا *عقل* و *منطق* و *وجدان* و *حیاء* را در آنها *قفل* و *منجمد* و *غیر فعال* و *تعطیل* کنند تا مردم در زندگی خود، *جهت مشخص* و *مقصد عالی* نداشته باشند و به *عرفات* و *مشعر* نرسند و *حاجی؟؟؟* نشوند، بلکه با *اهداف کودکانه* سرگرم باشند و با کارهای *تکراری* به دور خود *بچرخند* و به آنها *عادت* کنند و به درجازدن *معتاد* شوند. این برادران شیطان، با *فضاسازی‌های وهمی* و *سیاه‌نمائی‌های کاذب* بسیار می‌کوشند مردم را از *درون* به *جهالت* و *فقر معنوی* و *ناامیدی* و *بحران هویت* و *نارضایتی* و *افسردگی* و *فحشاء* و *فسق* و *فساد* و به انواع *رذائل* بکشانند و *حیات* و *کارآمدی* و *نشاط پایدار* آنها را از بین ببرند و از آنها برای خودشان *مزدور رایگان* و *نوکر مجانی؟؟؟* و *برده مقلّد؟؟؟* (سگ دست‌آموز) بسازند. اما این شیطان‌صفتان إضرارطلب که با *بدن‌نمائی* بعضی‌ و *شورشی 24 ساعته* به هیجان می‌آیند و *پایکوبی* و *گردباد* و *گرد و خاک* و در هر فرصتی، *خیانت* و *رذالت* و *شرارت* و *جنایت* می‌کنند، غافل هستند از اینکه *انسان‌های خودساخته‌ی* سرشار از عقلانیت و معرفت و شعور و حیاء که حاجی شده و *محبوب* و *مقصد* و در زندگی *جهت* پیدا کرده و با *مناسک* (عبادتهای جمعی)، *یکپارچه* و *همدل* و *متحد* و *مقاوم* شده‌اند، از *حفظ* و *صیانت الهی* برخوردارند و با *لباس تقوا* و با *إذن* و *نصرت الهی،* همچون *امواجی خروشان اما نامرئی* (= دوایر خیر) بساط *دوایر سوء* را به تدریج (در عراق و سوریه و رومانی و فرانسه و ....) از بین می‌برند و آنها را *مچاله* نموده و در زباله‌دان تاریخ، دفن و نابود می‌کنند. و به فرمایش قرآن، *این کف‌ها* و این *حباب‌های میان تهی،* به زودی و قطعاً از بین می‌روند و فقط *حقّ* و آنچه به *نفع عموم مردم* است در زمین *می‌ماند:* ... *يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ* ... (رعد/۱۷) *خدایا؛ در این روز عزیز عرفه، به آبروی حضرت امام حسین صلواتک علیه، توفیق بیشترین معرفت و عمل صالح و مراقبت از خود را به ما عنایت کن و از تمام مصادیق « دوایرالسوء » حفظمان فرما و در شناخت و نابودی آنها و در حاکمیت بخشیدن به حق در « درونمان » و برافراشته کردن پرچم حق در « تمام زمین » ما را سهیم قرار ده.* 👈واژه: ۱۰۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و تبریک مجدد این روز عزیز *عرفه* به شما أعضاء محترم. پیشنهاد می‌کنم ضمن خواندن *ترجمه* دعای عرفه، در این ده عبارت‌ بیشتر *بیاندیشید:* ۱ـ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ حَتَّى لا أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ. ۲ـ اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي وَ الْیَقِینَ فِي قَلْبِي وَ الْإِخْلاصَ فِي عَمَلِي وَ النُّورَ فِي بَصَرِي وَ الْبَصِیرَةَ فِي دِينِي. ۳ـ وَ اجْعَلْ سَمْعِي وَ بَصَرِي *الْوَارِثَیْنِ* مِنِّي. ۴ـ أَسْأَلُكَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، ۵ـ إِلَهِي تَرَدُّدِي فِي الْآثَارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزَارِ فَاجْمَعْنِي عَلَیْكَ بِخِدْمَةٍ تُوصِلُنِي إِلَیْكَ ... ۶ـ *مَتَى غِبْتَ* حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِیلٍ يَدُلُّ عَلَیْكَ *عَمِیَتْ عَیْنٌ لا تَرَاكَ* عَلَیْهَا رَقِیبا ۷ـ إِلَهِي حَقِّقْنِي بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِي مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْبِ ۸ـ إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِیرِكَ لِي عَنْ تَدْبِیرِي وَ بِاخْتِیَارِكَ عَنِ اخْتِیَارِي وَ *أوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِي* ۹ـ إِلَهِي أَخْرِجْنِي مِنْ *ذُلِّ نَفْسِي* وَ طَهِّرْنِي *مِنْ شَكِّي* وَ *شِرْكِي* قَبْلَ حُلُولِ رَمْسِي، بِكَ أَنْتَصِرُ فَانْصُرْنِي وَ عَلَیْكَ أَتَوَكَّلُ فَلا تَكِلْنِي، *مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ؟* ۱۰ـ أَنْتَ الذَّاكِرُ قَبْلَ الذَّاكِرِينَ وَ أَنْتَ الْبَادِي بِالْإِحْسَانِ قَبْلَ تَوَجُّهِ الْعَابِدِينَ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ بِالْعَطَاءِ قَبْلَ طَلَبِ الطَّالِبِینَ ... إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
با سلام و احترام به شما سروران محترم. *عید سعید قربان* را که یادبود مبارزه عاقلانه با *تعلقات نفسانی* و تلاش مؤمنانه برای رسیدن به اوج *بندگی* مخلصانه و *اطاعت* صادقانه حضرت *إبراهیم* صلوات الله علیه و حضرت *اسماعیل* علیه السلام و *عید وارستگی* است، خدمت شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم خداوند به ما و شما نیز توفیق *وارستگی* عاقلانه و *بندگی* مخلصانه و *اطاعت* صادقانه و توفیق شرکت در *نماز این عید بزرک* را عنایت فرماید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم. إن شاء الله تعالی *هر شب، یک بخش* از *پنج بخش خطبه غدیریه* خدمت شما تقدیم می‌شود. خواهشمند است ابتدا *فقط ترجمه* آن را که چند دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد *خودتان* بخوانید و بعدآ اگر مایل بودید از عبارات عربی سخنرانی آن حضرت نیز لذت ببرید و در شرائط مناسب برای افراد خانواده هم مجددا بخوانید. می‌توانید آن را برای دوستان و بستگانتان هم مطرح و توصیه کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بخش اول خطبه غدیر.pdf
3.49M
👈 نوع فایل: اسلاید 👈واژه: بن ابی طالب صلوات الله علیه ۵۵ ۶۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بخش۲خطبه غدیر.pdf
2.84M
👈 نوع فایل: اسلاید 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* به *سه نفر* از عزیزانی که تا *صبح پنجشنبه ۱۵ تیر ماه* به پرسشهای دهگانه بالا *پاسخ درست* بدهند، به هر کدام *یک میلیون ریال* تقدیم می‌شود. لطفا پاسخ ها را به اختصار و در *خصوصی* ارسال بفرمائید.
چند پرسش درباره غدیر.pdf
4.28M
👈 نوع فایل: اسلاید 👈 چند پرسش درباره غدیر 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اگر ممکن در مورد این حدیث توضیح دهید. برای هر گناهی توبه ای قرار داده شده است،  گناهان سرّی، توبه اش سرّی است ، گناهان علنی ،مستلزم توبه آشکار است. بحارالانوار ، جلد۷۷، ص ۱۲۷ لطفا ابتدا نظر خودتان را در توضیح آن جمله بفرمائید. 📌همراه با نظرات شما بنظرم، گاهی انسان در تنهایی دچار گناه به سوء ظن ،و گمان‌ها و برداشت های اشتباه می شود (یعنی به مرحله عمل نمی رسد) که با ندامت و پشیمانی درونی بخشیده میشود ولی گاهی با حرفی، نگاهی ، رفتاری و یا هر نوع بروزاتی که از خود نشان می دهد دچار گناه می شود، که در این مواقع با اضطرار در پیشگاه الهی باید انابه و استغفار و توبه کرد 📌همراه با نظرات استاد شاید منظور از گناهان *سری* گناهانی‌اند که *عوارض بیرونی محسوسی* ندارند و شخص باید *درون* خود را از آن گناه *پاک* کند. (مانند: بدبینی، ناامیدی، بدگمانی یا ظن غلط، ....) و شاید منظور از گناهان *آشکار* گناهانی‌اند که *عوارض بیرونی محسوسی* دارند و به *حیثیت دین* یا  *اسلام* یا *تشیع* یا *انقلاب* یا به *آبرو یا اموال افراد،* آسیب وارد کرده و خسارت زده‌اند و لازم است *جبران* شوند. (مانند: ترک واجبات، انجام محرمات، عبادتهای تصنعی، بدعت در رفتارهای مذهبی، غیبت، تهمت، توهین ....) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2