#قطرات_بارانی_۲.۶۴۶
#پرسش
استاد حکمت تشهد بعد از دو سجده رو می فرمایید؟
#پاسخ
« تشهدِ » (وحدانیت و بندگی و رسالت نبی و رسیدن به مقام سلام)(نه مشاهده)(از باب تفعل و مطاوعه) ، پس از « دو یا چهار بار سجده !!؟؟؟ » و نهایت خالی شدن از « خودخواهی » و « خودسری »، امکانپذیر می شود
#پرسش
..... زراره از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: «سجده بر هفت استخوان است که باید آن ها را بر زمین گذاشت. پیشانی و دو کف دست ها و زانو و دو انگشت ابهام پاها و بینی خود را نیز بر زمین بگذاری.....درسته؟
#پاسخ
نکته جالب و « عشقولانه و مستـــــحبــــی » آن « به خاک مالیدن دماغ » است!؟
#پرسش
استاد، شاید نکته کلیدی و عشقولانه مطلب اینکه برای چرخیدن کلید و باز شدن در باید دماغم به خاک بیفته و منیت را در خاک کنم تا کلید حکمت بچرخه و در رحمت باز شود....؟
#پاسخ
و این به « خاک » رساندن هفت عضو بدن و خصوصا « دماغ »،
آنهم دوبار (در نمازهای یک رکعتی)، و گاهی چهار بار (در نمازهای دو رکعتی) و گاهی شش بار (در نمازهای سه رکعتی) و گاهی هشت بار (در نمازهای چهار رکعتی) قبل از « تشهد »،
در واقع باید بتواند انسان نمازگزار را به اوج « بت شکنی » برساند.
👈واژه: #سجده #تشهد
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی *پانزدهمین* جلسه *لوازم ظهور*
امروز *دوشنبه* ۱۱ مرداد ماه، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵*
در آستانه *سالروز واقعه بزرگ مباهله* برگزار می شود.
لطفا بررسی بفرمائید:
۱ـ *تمایل* یعنی چه؟
۲ـ *رغبت* یعنی چه؟
۳ـ نشانه *رغبت به دولت کریمه* چیست؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
#قطرات_بارانی_۲.۶۴۷
#همراه_با_نظرات_شما
قراری بود که در مورد چیستی علم تحقیق نمایم.....مطالب ۳۴صفحه از کتاب علم چیست؟......نویسنده عبدالکریم سروش.... تئوریهای علمی تصویری از یک قطعه از جهان را برای ما تفسیر می...
#همراه_با_نظرات_استاد
سلام و برکات الهی بر شما. بسیار زحمت کشیده اید از لطف شما متشکرم. اما لابد می دانید که آقای سروش، (به خاطر ایراد علوم انسانی از منظر غرب) ظاهرا خوش عاقبت نشده و در دامن دولت استکباری خبیث انگلیس، از شیطان پیش افتاده و راه الحاد را طی می کند. این تعریف *ناقص* از علم که از ایشان نقل کردید در تمام مراکز آموزشی هم مطرح است و تقریبا تمام اساتید صاحب تریبون هم اگر خیلی به خودشان فشار بیاورند همین را می گویند. در واقع *اومانیست های* خبیثی که این دانشگاهها را به ملتها تحمیل کردند، خوب می دانستند که چگونه می توان افراد را به اسم *مدرک* از *درک* و کشف و فهم محروم کنند. در هر حال از زحمتی که شما متحمل شدید بسیار ممنونم و امیدوارم خداوند عاقبت ما و شما را ختم بخیر فرماید.
👈واژه: #علم #سروش #مدرک #درک
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۴۸
#پرسش
استاد،حضرت زهرا می فرمایند:
اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ وَ *اَحَبَّکَ فِی جَمیعِ خَلْقِکَ*. ( دعای روز جمعه حضرت زهرا سلام الله علیها)
معنی عبارت "اللهم... ، مرا از افرادی قرار ده که تو را در تمام افریدگانت دوست دارند" چیست؟
#پاسخ
حضرت در این عبارت، دو *راهبرد* خیلی مهم را مطرح فرموده اند:
۱ـ اینکه (باید متوجه باشیم که) تمام *کارهای* ما (به بهانه: والدین، همسر، فرزند، بستگان، دوستان، همسایگان، هموطنان، حیوانات و حفظ محیط زیست) همگی (باید) برای *تقرب* خود ما به *تو* باشد.
(پس بر سر هیچ فردی، نباید کمترین *منّتی* بگذاریم و کمترین *توقعی* از هیچ فردی نباید داشته باشیم و حتی کمترین *تشکر* هم نخواهیم.)
۲ـ اینکه *تمام مخلوقات* را *آیه، جلوه، تجلّی* تو ببینم،
پس در هر حال و در ارتباط با هر انسان و حیوان و جمادی، خودمان را فقط با خود تـــو *طرف* ببینیم،
در آنصورت باید:
اولا: به *هر مخلوقی* (حتی یک تکه نان)(حتی دشمن،) *احترام* بگذاریم و *حُرمت* او را حفظ کنیم و *قدرش* را بدانیم،
ثانیاً: در *هر نوع ارتباط* با *هر مخلوقی* (خودی، نـخودی، بی خودی) حتماً *تعالیم و احکام و حدودی* که تو برایمان معین کرده ای را *رعایت* کنیم و *هیچ نوع توقعی* از آنها نداشته باشیم.
ثالثا: هر گونه *رفتار* افراد (دوست یا دشمن)، أشیاء، حیوانات و عناصر طبیعت (باد، باران، زلزله، طوفان، کسوف، خسوف ....) را *آزمون* تو بدانیم و *واکنش* عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه از خودمان *ابراز* کنیم.
👈واژه: #دعای_روز_جمعه #حضرت_زهرا سلام الله علیها
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۴۹
#پرسش
با توجه به اهمیت خودشناسی از محضر استاد تقاضا می کنم
سلسله مباحث بی نظیرشون در این باب رو ادامه بدن
اینکه چگونه به مرحله همکاری در ربوبیت می توان نایل شد
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ الآن چنین توفیق و فرصت پرداختن به بحث *خودشناسی* را ندارم. ۲ـ به نظر می رسد اگر هر انسانی بکوشد *خودخواهی* خود را کاملا کنار بگذارد و کاملا در *امتداد عقل و وحی* قرار بگیرد، در واقع در *شبکه ربوبیت الهی* قرار گرفته است. پس حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله، در راستای *ربوبیت الهی* قرار داشته و دارند.
👈واژه: #ربوبیت_الهی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۰
#پرسش
هرچی کلاسای شما را استاد رو شرکت میکنم از یه لحاظ نشاط پیدا می کنم ولی بعدش افسردگی می گیرم به نطر شما اشکال کارم چیه؟
#پاسخ
۱ـ به شنیدن *اکتفا* نکنید و بکوشید حداقل یک مطلب روشن تر را در رفتار روزانه خود رعایت کنید. ۲ـ برخی نکات مهم کلاس را بنویسید و برای اطرافیانتان هم مطرح کنید و به آنها *مثال* اضافه کنید. موفق باشید.
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۱
#پرسش
من بعد از ۱۲سال زندگی مشترک تصمیم گرفتم تغییر در زندگیم بدم وجسارت جدا شدن رو هم ندارم چون خیلی نگران دختر ۱۱ ساله وپسر ۸ ساله ام هستم
همسر من بسیار فحاش هست
اصلا دوست نداره سر کار بره و مدام پیش مادرش که طبقه اول ساختمان ما هستند میره برای امرار معاش. من سر کار میرم و عابر بانکم دست ایشونه وباید برای خرجی ازش پول بگیرم
خیلی اذیت میشم ما با هم هیچگونه رابطه ای نداریم نه کلامی ونه زناشویی
لطفا راهنمایی بفرمایید
#پاسخ
با سلام و احترام. تنها راه اینست که برایش *همسری* بگیرید که ۱ـ *دلربائی* بلد باشد. ۲ـ *عاشق همسرداری* باشد. ۳ـ *نخواهد مَرد و نان آور خانواده* باشد. ۴ـ عمر خودش را با *بچه داری* تلف نکند. ۵ـ مادرشوهرش را *مادر سببی خودش* بداند و او را دوست داشته باشد و به او *احسان* کند.
👈واژه: #همسری #بچه_داری
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۲
#پرسش
لطفا معنی مربوط به تسبيح وسباحه را بفرمایید
#پاسخ
با سلام و احترام. *تسبیح* یعنی: در آفرینش حکیمانه الهی، هیچ *نقص و ایراد و فسادی* نیست و هر *ایراد و فسادی* هست از *عملکرد انسان* است. *سباحه* یعنی: *شنا* کردن. یعنی: *غلبه درون بر بیرون* اینکه نگذاریم *محبت مخلوق* وارد *قلب* ما بشود و جای *محبت به خالق* را بگیرد. زیرا در آنصورت (با محبت به آن مخلوق) *غــرق* می شویم.
👈واژه: #تسبیح #سباحه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۳
#همراه_با_نظرات_شما
با سلام وتشکر از توضیحات بسیار عالی وکاربردی شما استاد بزرگوار ..این مطلب مارا یاری می کند تامراقبت دائمی بر رفتار وگفتار واعمالمان داشته باشیم وانشاالله در مسیر درست قرار بگیریم..
👈واژه: #نظرات_شما
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۴
آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا*
بخش سوم *درس چهارم:*
*محتویات دعا*
موضوع دوم: *حمد و شکر و مدح و ثنا و تملّق خداوند*
*أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، هم تقریبا *در تمام دعاهایشان،* به *ستایش خداوند* پرداخته اند.
نمونه سوم: در *دعای ابوحمزه ثمالی:*
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَدْعُوهُ فَيُجِيبُنِي وَ إِنْ كُنْتُ بَطِيئا حِينَ يَدْعُونِي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَسْأَلُهُ فَيُعْطِينِي وَ إِنْ كُنْتُ بَخِيلا حِينَ يَسْتَقْرِضُنِي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أُنَادِيهِ كُلَّمَا شِئْتُ لِحَاجَتِي وَ أَخْلُو بِهِ حَيْثُ شِئْتُ لِسِرِّي ....،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا أَدْعُو غَيْرَهُ وَ لَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ لَمْ يَسْتَجِبْ لِي دُعَائِي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا أَرْجُو غَيْرَهُ وَ لَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ لَأَخْلَفَ رَجَائِي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَكَلَنِي إِلَيْهِ فَأَكْرَمَنِي وَ لَمْ يَكِلْنِي إِلَى النَّاسِ فَيُهِينُونِي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي تَحَبَّبَ إِلَيَّ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنِّي،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّي حَتَّى كَأَنِّي لا ذَنْبَ لِي فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي،
نمونه چهارم: در *دعای افتتاح:*
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ ....
الْحَمْدُ لِلَّهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ کُلِّهَا عَلَى جَمِیعِ نِعَمِهِ کُلِّهَا.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْکِهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا شَرِیکَ لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ لَهُ فِی عَظَمَتِهِ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْکَرَمِ مَجْدُهُ .....
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِی غَضَبِهِ وَ هُوَ قَادِرٌ عَلَى مَا یُرِیدُ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ بَاسِطِ الرِّزْقِ فَالِقِ الْإِصْبَاحِ ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ .... ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَیْسَ لَهُ مُنَازِعٌ یُعَادِلُهُ وَ لا شَبِیهٌ یُشَاکِلُهُ ..... ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یُجِیبُنِی حِینَ أُنَادِیهِ وَ یَسْتُرُ عَلَیَّ کُلَّ عَوْرَةٍ ...،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا یُهْتَکُ حِجَابُهُ وَ لا یُغْلَقُ بَابُهُ وَ لا یُرَدُّ سَائِلُهُ .....،
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِینَ مُبِیرِ الظَّالِمِینَ مُدْرِکِ الْهَارِبِینَ .....،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مِنْ خَشْیَتِهِ تَرْعَدُ السَّمَاءُ وَ سُکَّانُهَا ....
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یَخْلُقُ وَ لَمْ یُخْلَقْ وَ یَرْزُقُ وَ لا یُرْزَقُ ....،
نمونه پنجم: *ده دعای صحیفه سجادیه* با *حمد* شروع شده است:
(۱) الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ كَانَ قَبْلَهُ وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ بَعْدَهُ
(۲) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ....
(۶) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ (۲) وَ مَيَّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ
(۱۵) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى ....
(۱۸) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِكَ وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّي مِنْ بَلَائِكَ ...
(۳۴) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ ....
(۳۵) الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللَّهِ، شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ ....
(۴۴) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ ...
(۴۷) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ...
(۵۱) إِلَهِي أَحْمَدُكَ وَ أَنْتَ لِلْحَمْدِ أَهْلٌ عَلَى حُسْنِ صَنِيعِكَ إِلَيَّ ....
تا کنون ما « چقدر » و « به خاطر چه چیزی » خداوند را « ستایش » کرده ایم؟
👈واژه: #دعا #حمد #افتتاح #ابوحمزه_ثمالی #صحیفه_سجادیه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۵۵
#پرسش
در کلاس بعضی مواقع استاد میفرمایند
که؛ در گروه بعدا راجع بهش بحث می کنیم
میخواستم اگر امکانش هست بنده هم در گروه عضو بشم....و اینکه…
بنده میخواستم بدونم استاد غفرانی مشاوره هم انجام میدن؟!
#پاسخ
۱. گروهی که استاد در موردش صحبت می کنند، گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار تو فضای مجازی بله هست.
گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار گروهی است که از تير ماه ۱۳۹۸ برای گفتگو پيرامون مسائل:
۱ـ *ازدواج،* (چرا؟، چگونه؟، فردای ازدواج، و عوامل اختلاف و طلاق و ...)
۲ـ *ضرورت و راه های خودشناسی و خودسازی و تقويت اراده،*
۳ـ *بررسی مفاهيم قرآن، نماز، دعاها و پيام آيات، كاربرد آنها در زندگی،*
۴ـ *مباحث همسرداری و مسائل خانواده،* ۵ـ *بررسی باورهای دينی و شرعی،* تشكيل شده و به *پرسش و پاسخ* می پردازدیم و از نظرات يكديگر بهره می بريم.
در هر هفته، يكی دو پرسش قرآنی هم مطرح می كنيم كه افراد نظراتشان را بيان می كنند و پس از چند روز آنها را جمع بندی می كنيم.
مطالب قبلی براتون نمیاد (البته سوال و جواب ها تو کانال تسبیح ۲ همون روز گذاشته می شود)
ضمنا از هر *باز نشر پيام و تصوير و صوت و تبليغی* هم در این گروه خودداری می كنيم.
*لینک گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار* ⬇️
ble.ir/join/N2JjYTQwZD
ble.ir/join/NmIyMWYxMD
۲. چون مشاوره حضوری، مجاز و مفید نیست لطفا مطالبتان را با شماره: 09101473246 و فقط از طریق پیامرسانهای: *بله*، *ایتا* ، *واتساپ* و به طور خلاصه و با ذکر *سن* ، *مدرک تحصیلی* ، *مجرد یا متاهل* بودن بنویسید.
👈واژه: #گروه_جوانان #مشاوره
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات بارانی _ ۲۶۵۶
#پرسش
آیا میشه نگاهی بین این دو حالت داشت؟... دلخوری نقطه مقابل شکر؟
#پاسخ
نقطه *مقابل شکر* در بیان قرآن، *کفر و کفران* است. یعنی: برای شناختن *قــدر* و *قیمت* و *ارزش* هر چیزی، *تلاش نکردن* و *هر چیزی* را (در نزد خود و یا در نزد دیگران) *آیه و رحمت و نعمت و فرصت* الهی *نـــدیدن* و در واقع *حـــق نشناسی* و *حــق پوشی.* یکی از *وظائف* والدین *خصوصا مادران مؤمن* همین است که ۱ـ *قــدر* هر چیزی را (ابتدا خودشان بشناسند و سپس) با *بازی* و *شیرین زبانی* و *هنرمندی* به فرزندان، *تفهیم* کنند و زمینه *شکر* را برای آنها فراهم آورند. ۲ـ آنقدر از یکدیگر *تشکر* کنند که فرزندان بفهمند که برای *چه چیزهائی* باید از مخلوق و خالق، متشکر باشند. از همین الآن تلاش کنید *هر ساعت،* یک رحمت و نعمت و فرصت را *ببینید* و با *توجه و استفاده* درست از آن، از *اطرافیان* و از *خداوند* تشکر کنید.
👈واژه: #شکر #کفر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۵۷
#پرسش
بنده تازه وارد دوره های تدبر شدم و اشنایی چندانی ندارم. اما در حوزه چشم زخم به فهرست موضوعی کتاب المیزان مراجعه کردم...
#پاسخ
*تدبر* یعنی *پشت سر قرآن* قرار گرفتن و *همه چیز* را از منظر قرآن *دیدن* پس: ۱ـ نگذارید *نظرات* حتی افراد خوب و موجّه، شما را از بیان قرآن دور کنند. ۲ـ بکوشید به دستور قرآن، ابتدا *تفکر و تعقل* را در خودتان تقویت کنید و پس از آن، *محکمات* قرآن را خوب بفهمید و زندگی خود را با آنها *تطبیق* دهید و *تنظیم* کنید و حتی الإمکان وارد *متشابهات* و *مباحث اختلافی* نشوید. اینکه در *آغاز* کار تدبر وارد بحث *چشم زخم* شده اید، کارتان *خوش عاقبت* نخواهد بود.
👈واژه: #تدبر #تفکر #تعقل
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۵۸
#پرسش
سر کلاس، در مورد رجعت موقع ظهور در جواب به سوال یکی از دوستان فرمودی که چرا اینقدر ناامید هستی. آیا اینکه در مورد مرگ و....ناامیدی هست؟
#پاسخ
*تمنای رجعت* داشتن پس از ظهور آخرین حجت الهی و *پیروزی حق در جهانی*، بسیار عاقلانه و مؤمنانه و از خواهشهای هر مؤمنی در دعای *عهد* است.
اما اینکه آن *۳۱۳* فرماندهان اولیه آن *قیام* و آن *ده هزار* نفر اولین *حامیان* آن حضرت را از *شهداء و گذشتگان* بپنداریم،
به این معنی است که از *مؤمنین و شیعیان* حاضر در جهان، *ناامید* هستید، که اصلا منطقی و مورد تأئید قرآن نیست.
اگر قرار بود این ده هزار نفر با *رجعت شهیدان* تأمین شوند،
همان دوازده قرن قبل، باید از حواریون حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهم السلام و اصحاب بدر و احد و غزاوات دیگر (که در قرآن از آنها تجلیل شده) و از اصحاب امام حسین صلوات الله علیه و از اصحاب خاص سایر أئمه أطهار صلوات الله علیهم، این تعداد، رجعت می کردند و از *آخرین امام* حمایت می کردند و اصلا *غیبت* رخ نمی داد.
آیات: *لیقوم الناس بالقسط* و *حتی یغیروا ما بأنفسهم* و ... این *توهم* را تأئید نمی کنند.
پس چاره ای نیست جز اینکه *زنان و مادران و خواهران و دختران و عمه ها و خاله های* واقعا *منتظر* بکوشند و از *همین شوهران، پسران، برادران، پدران* حاضـــر، *ده هزار نفر* آدم *عاقل و مؤمن و صالح و محسن و انقلابی،* بپرورند و منتظر *برگشتن شهیدان* نباشند.
(قطعا شهیدان به چنان مقامی رسیده اند و چنان بر سر سفره رزق خاص الهی، متنعم اند که مانند اصحاب رقیم، دیگر هیچ رغبتی به این دنیا ندارند.)
👈واژه: #رجعت #ظهور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*قطرات بارانی _ ۲۶۵۹*
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
ضمن تبریک *مناسبتهای نورانی* ۲۴ ذی الحجه (و ۱۲ مرداد که مصادف با میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در نیمه شعبان هم هست) و ضمن تبریک پایان *سلطة دولت خائن* و *آغاز دولت انقلابی و فسادستیز* و آرزوی موفقیت این دولت عزیز.
*شصت و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما، در این روز با شکوه و مزین به اسم *حی قیوم* اینست که:
بفرمائید: *پیام* عبارت: ... *أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ* (بقره/۶۷)
(...پناه می برم به خدا كه از جاهلان باشم...) چیست؟
*حیّ علی التفکّر*
👈واژه: *#موکب_قرآنی_۶۴ #بقره_۶۷*
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۰
پرسش
استاد چطور میشه فهمید که در چه درجه ای از ایمان قرار داریم ؟
پاسخ
۱ـ ببینید چقدر با انجام نمازهایتان، از *فحشاء و منکر* فاصله می گیرید و نمازهایتان را با شوق و توجه به جا می آورید. ۲ـ ببینید چقدر از انجام آنها *لذت* می برید و با آنها *شور و شوق و نشاط زنــدگی* پیدا می کنید. ۳ـ ببینید چقدر به *شناخت تکالیف و تعهدات و مسئولیتهای* خود راغب هستید و با خواندن قرآن و رساله احکام برای شناخت وظائف خود تلاش می کنید. ۴ـ ببینید چقدر *انتقاد* و *تذکر* اطرافیانتان را *هدیه* تلقی می کنید و یا عصبانی می شوید. ۵ـ ببینید چقدر در برخورد با *انواع حوادث* واکنش منطقی دارید و *شاکر* و *صبور* هستید. ۶ـ ببینید چقدر اطرافیان شما از « گفتار و رفتار و اخلاق » شما در *أمان و أمنیت* به سر می برند و از بودن با شما لذت می برند و نگاهشان آسمانی می شود، به همان مقدار شما از *ایمان* برخوردارید.
👈واژه: #ایمان
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۱
پرسش
۱.جهل در مقابل علم است....چرا در این آیه، .اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ... اِنَّهُ كانَ ظَلوماً جَهولًا، چرا انسان اینجا جاهل است یعنی به علمش رجوع نکرده است؟
علم الانسان مالایعلم. علم در فطرت ما بالقوه هست که باید بالفعل در بیاریم.
اعوذ بالله ان اکون منالجاهلین یعنی پناه می برم به خدا که به علمم رجوع نکنم؟
۲. به نظر بنده انسان قبل از اینکه رجوع به علمش کند مسئولیتی را پذیرفته و موجبات ظلم به خود را فراهم کرده و ظلوما جهولا گشته
پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما و تشکر از اظهار نظر شما. لطفا توجه کنید که
۱. *ظلوما جهولا* حتما به معنی *ظالم و جاهل* نیست.
۲. *قبول تعهدات و مسئولیتهای ذاتی* کاری *عاقلانه و مؤمنانه* است و هرگز *ظلم* تلقی نمی شوند.
👈واژه: #جهل
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۲
#پرسش
.....حضرت موسی پاسخ دادن به سخن لغو آنها را *جهل* میداند و به جای مجادله و توضیح دادن به آنها میفرماید که.....پناه می برم به خدا که از جاهلان باشم....
استاد، *آیا* می تونیم بگیم اون امانتی که همه از تحمل آن امتناع کردند اما انسان چون جاهل بود آنرا پذیرفت؟
#پاسخ
مخلوقات آن *امانت* را نپذیرفتند چون *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را نداشتند. انسان پذیرفت چون در چنین جایگاهی بود و *باید* می پذیرفت چون *لایق* بود (نه جاهل). زیرا هیچ *جاهلی* مسئولیت پذیر نیست.
👈واژه: #جهل #مسئولیت #امانت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۳
#پرسش
پیامی در گروهها منتشر شده که درست بودنش رو نمیدانم خواستم درست بودنش رو استاد بفرمایید
#پاسخ
۱_ قرار این گروه نیست که نسبت به مطالب منتشر در گروههای دیگر اظهار نظر کند.
۲_ اکنون که آغاز با شکوه دولت انقلابی است و باید شکرگزار این نعمت و تحول بزرگ باشیم، طرح این مطلب بلند، خیلی جالب نبود.
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۴
#پرسش
استادگرامی از آنجا که شما مخالف مشاوره گرفتن های مرسوم کنونی هستید اگر مشورت و مشاوره بااین کارشناسان باعث تذکر و هشیاری نسبت به مسائل مهم مغفول مانده در محیط خانواده بشود بازهم آن را نهی می کنید و خلاف عقل میدانید؟
آیا این نوع مشورت گرفتن را نمیشود مصداق آیه فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون دانست؟
#پاسخ
تا کنون نشنیده ایم که هیچ مشاوری خودش را « أهل الذکر » نامیده باشد.
ظاهرا تمام « مشاورین آموزش دیده در دانشگاههایی که استکبار به ما تحمیل کرده »، خود را « أهل علم » می دانند و اصلا نمی خواهند عنوان « أهل ذکر » داشته باشند.
بله ممکن است مشاوری تذکرات خوبی به مراجعینش بدهد و آنها را درست « راهنمایی » و « ارشاد » کند.
اما « اگر کتابهای مشاوره » را (که شاخه ای از روانشناسی است) دیده باشید و درس مشاوره خوانده باشید تأئید می کنید که در اصول مشاوره، « عقل و وحی و غیب و الهام و ملائکه و آخرت و اراده و اختیار و خدا و معنویات » اصلا مطرح نیستند.
« هدایت ، ارشاد ، تذکر ، راهنمایی ، یاددادن حل مسائل ، یاددادن نحوه ماهی گرفتن » خیلی خوب است اما لطفا بررسی کنید ببینید حتی یک نفر را می توان پیدا کرد که با رجوع به مشاورین آموزش دیده غربی به عقلانیت و بلوغ رسیده باشد و به مشاوره های بعدی محتاج و معتاد نشده باشد؟
آیا مشاوری را تا کنون آنقدر عالم و صادق دیده اید که بگوید « مشاوره های رایج » کاری غیر از مشورت قرآنی » است؟
👈واژه: #مشاوره #هدایت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی *پانزدهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از زبان قرآن،
فردا *یکشنبه* ۱۷ مرداد ماه،(آخرین جلسه دور نهم)،
از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود.
لطفا برای یافتن پاسخ پرسشهای زیر به من کمک کنید:
۱ـ *معوقین* چه افرادی هستند؟
و آنها چه فرقی با *مخلّفین* دارند؟
۲ـ *قائلین* در آیه ۱۸ أحزاب *چه خصوصیاتی* دارند؟
۳ـ (پرسش مهم:) *بـأس* یعنی چه؟
۴ـ منظور از *قلیلا* در آیه ۱۸ أحزاب، چیست؟
۵ـ آیا *قوی بودن* یک *تکلیف* قرآنی است؟
۶ـ *حزب* یعنی چه؟ و *أحزاب* از منظر قرآن کدامند؟
۷ـ *واکنش مؤمنین با احزاب* چگونه است؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
قطرات بارانی _ ۲۶۶۶
سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه
*شصت و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما، اين بود که:
*پیام* عبارت: ... *أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ* (بقره/۶۷) *چیست؟*
از پاسخهای بسیار عالمانه عزیزانی که اظهار نظر فرموده بودند، سپاسگزارم.
*جاهلین* قطعا افراد *بی دانش* نیستند، زیرا *عجایب هفتگانه* در دوران *جاهلیت اول* و انواع *بمبهای اتمی و کشتار جمعی* و انواع *ویروسهای* مرگبار و انواع *ویروسهای خطرناک رایانه ای* و انواع *خوراکیهای تقلبی و زیان آور* در *جاهلیت دوم* و توسط *دانشمندان فوق تخصص* ساخته شده و می شوند.
از منظر قرآن، *جاهلین* افراد *خودپرستی* هستند که *خدا ندارند* و به *خالق* خود کمترین *توجهی* ندارند.
*به خدا پناه می برم که از جاهلین باشم* یعنی: فقط افرادی *جاهل نیستند* که خود را در *پناه خدا* قرار داده باشند. *چرا؟*
زیرا *منبع علم و حکمت* فقط *خدا* است.
پس *بی خدا* همان *جاهل* است، هر چند که *ذهن* او پر از *اطلاعات* باشد.
در قرآن هر کجا *جاهلین* آمده است، به همین *بی خدائی* توجه می دهد:
۱ـ آب و طوفان، زمین و پسر نوح علیه السلام را فراگرفته و *تنها راه نجات* فقط پناه بردن به خداست (نه سوار کشتی شدن) لذا خداوند به آن حضرت می فرماید: إِنِّي *أَعِظُـــكَ* أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ (هود/۴۶)
۲ـ حضرت یوسف علیه السلام مورد *هجوم شهوت* قرار گرفته و نزدیک است *اراده و ایمانش* سرقت شود و او *سقوط* کند، لذا می فرماید: ... *وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلينَ* (یوسف/۳۳)
۳ـ خداوند به رسول أکرم صلی الله علیه و آله هم می فرماید: ... *وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ* (أعراف/۱۹۹)
و در ارتباط با *هدایت مردم* به ایشان *تأکید* می کند که: .... *فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلينَ* (أنعام/۳۵)
پس *جاهل* آنست که در *تاریکی نفس* و *محاسبات ذهنی* خودش *اسیر* است.
زیرا *علم و حکمت، مطلق و نامحدود* است، پس فقط افرادی جاهل *نیستند* که با *نماز و دعا و عبادت* خودشان را *دائما* به آن *سرچشمه علم و معرفت مطلق* مرتبط و *متوجه* نگه دارند و در مواجهه با هر *لغوی* پیوسته *شعارشان* این باشد که: .... سَلامٌ عَلَيْكُمْ *لا نَبْتَغِي الْجاهِلينَ* (قصص/۵۵) (ما از بی خداها پیروی نمی کنیم.)
👈واژه: #بقره_۶۷ #جاهل
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطراتبارانی _ ۲۶۶۷
متن پیاده شده *جلسه اول_بخش۲* زندگی از منظر سوره مبارکه الرحمن (استاد غفرانی)
۲۹مهرماه ۹۸
پس اولین سوغاتی اربعین ما برای شما ابن است که:
کوفیان آن همه رذالت و خباثت را از کجا آوردند
۱. این که علی را گم کردند و ۱۰۰ سال علی نداشتند
۲. این که حمد و شکر نداشتند
و این دو به هم مرتبط اند وقتی حمد و شکر نداشتند نمیتوانستند علی را داشته باشند
پس هر « فرد » یا « دولت اسلامنمای عراق و شامی » که إمامت و ولایت حضرتِ « علی » صلوات الله علیه را گم کند و تابعِ « نفسانیتِ درّندهخویِ » خود و « بهیمه » شود، هر نوع نامردی، خیانت، خباثت، دنائت، رذالت و شرارتی، برایش « طبیعی » است.
داعش و طالبان همون کار را کردند که کوفیان کردند.
* بهیمه* یعنی کسی که در ابهام مانده است مانند کسی که شک کند و در شک بماند (شک کردن به تنهایی بد نیست ولی در شک ماندن است که نهی شده است)
ثالثا: در کربلای سالِ ۶۱ محرم، سپاه کوفیان تحت فرمان عُمر سعد ملعون، همگی أهلِ « نماز » بودند، و حتی برای « نماز اول وقت » بر شرارتشان افزودند. پس چرا « نماز » مانعِ آن همه « شرارت » نشد؟
به نظر میرسد که آن افرادِ خبیث و جنایتکار، نماز را از روی « عادت » و برایِ « خدا » میخواندند و خودشان « هیچ بهره و نورانیتی » از آن نمیبردند، و در وضو، صورت و « دستهایِ » خود را میشُستند اما حاضر نبودند از ثروت، قدرتِ دنیای فانی، « دست » بشویند.
سوغاتِ دوم:
در زیارت أربعین شهادت دادیم که « قیام امام حسین » صلوات الله علیه، برای: « رهایی تمام بندگان خدا از جهالت و حیرت ضلالت » بود: لِیَسْـتَنْقِذَ عِبــادَکَ مِنَ: الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ
حال ضلالت یعنی چه؟
*ضلالت* یعنی جستن حق بیرون خود در صورتی که همه چیز درون ماست
در « رزمایش با شکوه أربعین » دیدیم که چگونه « حُبّ الحسین »،« معجزه » کرد و « بزرگترین راهپیمائی و تجمّع انسانی تاریخ بشریت » و « مانور اقتدار و همدلی و نشاط دینی و انتظار فرج » را در « سکوت رسانههای استکباری و با انواع مزاحمتها » آفرید.
ظاهرا نقل شده است که « آخرین حجّت الهی » در « لحظه ظهور »، خودشان را به جهانیان، « فرزندِ حسین » معرفی میکنند یعنی « همایش اربعین » با « عنایات الهی »، دارد « نامِ حسین » را برای جهانیان، « معرفی » میکند.
👈واژه: #الرحمن #ولایت #بهیمه #ضلالت #اربعین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۸
#پرسش
استاد شیطان مخلوق خدا است و قسم خورده ما بنی آدم را گمراه کند و ما را با هم که همه با هم اولاد حضرت آدم هستیم را دشمن کند و تفرقه ایجاد کند و... قدر این مخلوق را چطور بدانیم؟ و چطور به او احترام بگذاریم؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ *احترام* يعنی *رعايت حُرمت* هر چيز كه شامل *دو كار* می شود:
اول: استفاده از امكانات *مجاز* آن چيز،
دوم: صرفنظر كردن از ارتباط *غير مجاز* با آن چيز.
مثلا: احترام به *نماز و مسجد و مكه* به اينست كه اولا: از بركات و نورانيت آنها بهره ببرد، و ثانيا: از كارهای غير مجاز در آنجا بپرهيزد.
۲ـ خداوند *إبليس* و *جن و إنس* را آفريده و آنها را *مختار* قرار داده، اما خداوند خالق *شيطان* و *شيطنت* و *تمرد* نيست.
۳ـ لازمه احترام به *سارقين* اينست كه بر *مراقبت دقيق و هميشگی* خودمان بيفزائيم و *راه دستبرد* سارقين را با دقت ببنديم و مانع تخلف آنها شويم.
احترام به تمام *ميكربها، ويروسها، آلودگيها، پليديها، متمردين و متخلفين* (كه همگی مصداق شياطين اند) اينست كه:
اولا: *پاكيزگی* و *پاكی* و *نظافت* و *طهارت* و *سلامت* ظاهری و باطنی *خودمان* را بيش از پيش *بشناسيم* و از آنها *مراقبت* و *محافظت* كنيم.
ثانيا: مراقب باشيم خودمان عامل: *پليدی، شرارت، شيطنت، خباثت، خيانت، جنايت و رذائل* نشويم.
👈واژه: #احترام #شیطان
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی *شانزدهمین* جلسه *لوازم ظهور*
امروز *دوشنبه* ۱۸ مرداد ماه،(آخرین جلسه)،
از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود.
لطفا به این پرسشها بیاندیشید:
۱ـ در کوتاهترین عبارت، *انتظار* یعنی؟
۲ـ چه ذهنیتی *ظهور را به تعویق* می اندازد؟
۳ـ عبارت: *وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ* چه *وظائفی* را به عهده ما می گذارد؟
۴ـ عبارت: تَجْعَلُنَا فِيهَا ... *وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ* حامل چه *پیامها و تکالیفی* است؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110