eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
153 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲۴۸ ۱۲۳۹ 📌همراه با نظرات شما با عرض پوزش با قسمتی از فرمایش شما هم عقیده نیستم اینکه انسان همان چیزی را می بیند که به آن می اندیشد و دوست دارد ببیند درباره افرادی که از تعقل برخوردار نیستند صدق می کند نه چشم مبصر و محقق.... 📌همراه با نظرات استاد از اینکه لطف می کنید و مطالب را *نقادی* می فرمائید بسیار از شما متشکرم و از آن استقبال می کنم. ۱ـ نظرتان بسیار محترم و قابل تأمل است. ۲ـ از اینکه توضیحاتم کافی و روشن نبوده عذرخواهی می کنم. اما ظاهرا نظر قرآن هم چنین است که (غالب) مردم، *فقط ظاهر* هر فرد یا هر چیزی را می بینند و بر مبنای *محاسبه ذهنی* خود از *ظاهر* آن فرد یا آن مخلوق، *قضاوت* می کنند. ای برادر تو همین اندیشه ای ما بقی تو استخوان و ریشه ای ... امیدوارم در پرسشهای آینده مطلب برایتان روشن تر شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۴۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه (اکثرا خاموش و قلیلا روشن) صبحانه *موکب أربعینی* امروز ما، *یک مسابقه* است: کدامتان می توانید *فقط با چهار کلمه از قرآن* صحت این فرمایش که: *من عرف نفسه فقد عرف ربه* را إثبات کنید؟ *فقط با چهار کلمه از قرآن* *فقط با چهار کلمه از قرآن* *فقط با چهار کلمه از قرآن* *فاستبقوا الخیرات* 🍃واژه: عرف نفسه فقد عرف ربه @dr_ghofrani2
۱۲۵۰ خانم محترم و موفقی از أعضاء گروه نوشته اند: شما درست می فرمایید که: حر بن ریاحی ثابت کرد میشه سرنوشت را سر نوشت، اما وقتی از نادانی و جهل، خسران به بار میاری انقدر جبرانش سخت میشه که هر لحظه میگم کاش زن صالحه ای بودم و انقدر زیانکاری به بار نمیآوردم در ابتدای ازدواجم اصلا نمیدونستم ولایت یعنی چی، ۷سال از زندگی متاهلیم گذشت تا اینکه با چند تا نقد همسرم و تغییر رفتارش، به خودم اومدم فهمیدم اشتباه کردم و عاجزانه از خدا خواستم برام جبران کنه و با کلاسهای خودشناسی آشنا شدم، چادر رو انتخاب کردم .... الان سه سال میگذره همسرم یکسال و نیم هست یه خانم رو صیغه کرده اما با مدد امام زمانم من به روی خودم نیاوردم و یکسال و نیم است که در راه دادگاه هستیم ایشون اقدام کردند برای طلاق، هر کاری کرد من در عین احترامی که داشتم مقاومت کردم خونه رو ترک نکردم و به تمام وظایفی که داشتم رسیدم و به خانواده ام هم هیچی نگفتم و از خدای مهربان خواستم کسریهام رو جبران کنه الان الحمدالله و با معجزه خداوند آرومتر شده، انشاءالله خدا رحم کنه و بر ما آسون بگیره. و من عرض کردم: خدا را هزاران بار شکر که ما مردان (بعضی وقتها نا.... ) را به شما بانوان هنرمند و با اراده و صبور سپرده است. و ما شاء الله به شما بانوانی که لایق « جلوه صفات جمال الهی بودن » را دارید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۱ ۱۲۴۹ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما عزیزانی که به من لطف کردید و به پرسش دیروز پاسخ دادید. اما برای اینکه *لذت و حلاوت* پاسخ را بچشید تا امروز عصر فرصت دارید آن *چهار کلمه قرآنی* را بیابید، اما با این راهنمایی که یکی از کلمات *اصلی* حدیث: *من عرف نفسه فقد عرف ربــه* در آن چهار کلمه هست. فردا قبل از أذان ظهر *راهنمایی بعدی* را عرض خواهم کرد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: عرف نفسه فقد عرف ربــه @dr_ghofrani2
۱۲۵۲ ۱۲۵۱ سلام و رحمت الهی بر شما عاشقان قرآن و کلام وحی. آن *چهار* کلمه مورد نظر که می تواند حدیث: « مَن عرف *نفسه* فقد عرف *ربـه* » را إثبات کند: مثل این *چهار* کلمه است: *هو معکم اینما کنتم* با این توضیح که اولآ: *یکی از کلمات اصلی این حدیث* در آن *چهار کلمه* هم *محور اصلی* است. ضمنا آن را در نیمه دوم قرآن باید جستجو کنید و از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری هم است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۳ ۱۲۵۲ 📌همراه با نظرات شما سلام استاد بزرگوار *ان معی ربی سیهدین* 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و صد آفرین به شما. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۴ 📌همراه با نظرات شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 📌همراه با نظرات استاد و احشرنا معهم و أهلک أعدائهم. شما این ذکر ادامه ی صلوات است و میشه بفرمایید به چه معناست؟ مارا با خاندان رسول الله ص محشور بگردان و دشمنانشان را هلاک کن؟ استاد درست فرموده بودید: ما را با آنان محشور فرما و بدخواهانشان را نابود کن. شما تشکر استاد گرامی بدخواه با دشمن فرق دارد از نظر مرتبه بدخواه بدتر است؟ استاد دامنه *عداوت* خیلی بیشتر از *خصومت* است. *عداوت،* ظهور *حسادت* است اما *خصومت،* ظهور *حرص و طمع* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۵ ۱۲۴۹ سلام و رحمت الهی بر أعضاء محترم گروه از عزیزانی که برای *مسابقه* روز گذشته وقت گذاشتند و تلاش کردند، بسیار تشکر می کنم. حدیث نورانی: « *مَن عرف نفسه فقــد عرف ربـه* » (هر که خود را بشناسد حتما *رب* خود را شناخته است) با این کلمات إثبات می شود: *إن معی ربی سیهدین* ( *رب* من همیشه با من است و دائما مرا هدایت می کند.)(مثل: *هو معکم اینما کنتم.* او در هر زمان و مکان و شرائطی با شماست.) لذا قرآن می فرماید: *وَ اذْكُرْ رَبَّكَ في‏ نَفْسِكَ* .... *وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلينَ* (ربوبیت خداوند را در *درون* خودت به یاد بیاور .... و از غافلین مباش.) پس اگر انسان به *خودشناسی* بپردازد و این *معیت دائمی* را در خود بیابد و باور کند، هم *عزت* پیدا می کند و هم *خوف* بیرونی و *حزن* درونی نخواهد داشت و در هیچ شرائطی هم خود را *تنها و رها* نمی بیند و به انواع *خودکم بینی و ضعف و افسردگی و احساس پوچی* گرفتار نمی شود و حتی در درون خودش، *نافرمانی و تخلف و گناه* را مرور نمی کند. شاید به همین خاطر است که قرآن به جای اینکه افراد بشر را به « خداشناسی » دعوت کند، می فرماید: *وَ في‏ أَنْفُسِكُمْ* أَ فَلا تُبْصِرُونَ؟ خدایا؛ توفیق *خودشناسی* در *آینه درخشان قرآن* را به تمام مسلمین و مؤمنین عنایت فرما 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۶ ۱۲۵۵ استاد درواقع ما با خودشناسی و نگریستن به درون خود به این معیت خداوند و اینکه خداوند ما را هدایت میکند میرسیم و این معنای شناخت خدا هست؟ شناخت خدا نه به این معنا که ذات واقعی خدا را بشناسیم بلکه ارتباط خدا را با خود میشناسیم؟ بله، با خودشناسی می فهمیم که *غیر از خدا، چیزی نیست* و ما *نمود و جلوه و پرتو و آیه* اوئیم. و این معرفت اگر درست تحقق پیدا کند، هر گونه *منیت، نفسانیت، خودخواهی، خودسری، خودپرستی، غرور و تکبر* را از انسان با معرفت، دور می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۷ ۱۲۴۴ این زمینه چگونه در خانواده، مدرسه و رسانه باید فراهم شود؟ به عبارتی والدین، مراکز آموزشی و مسوولان فرهنگی چه اقداماتی باید انجام دهند؟ ۱ـ ابتدا باید محققانه و مستدل و مستند باورتان بشود که *رسول باطنی،* در تشخیص تکالیف انسان، هیچ *نقصی* ندارد. ۲ـ این باور باید با هنرمندی و صبورانه به اطرافیان منتقل شود. ۳ـ باید فرزندان و اطرافیان، *با هر بهانه ای* به *عقل و تشخیص خودشان* رجوع داده شوند. ۴ـ بجای *انواع مسابقاتی* که فقط بر اساس *اطلاعات* است باید مسابقاتی در عرصه خانواده و مدرسه و مسجد و انواع رسانه ها به اجرا درآید که افراد به *تفکر و تعقل* تشویق شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۸ ۱۲۳۹ رسیدن به این مقام حقیقت که فرمودین راهکار عملی هم دارد؟ شاید بهترین راهکار عملی در این زمینه اینست که به فرمان قرآن، در همان مواردی که *قرآن دستور داده* بکوشیم چند نفری و یا دو تا دو تا و یا حتی یک نفری، *تفکر* کنیم. لطفا آیات: *افلا تتفکرون* را استخراج و آنها را فهرست و ارائه کنید. ممنون. 🍃واژه: ۱۹۸ @dr_ghofrani2
۱۲۵۹ ۱۲۴۵ اینکه کارهابدون اسباب انجام شوندیعنی چی؟ *اسباب* همان *علل و عواملِ پیدایشِ هر چیز* مادی یا غیر مادی هستند. پس *هیچ حادثه و اتفاقی،* قطعا *اتفاقی و شانسی* و *بدون علت و عامل* نیست. مثلا: هیچ انسانی، *بی علت* بیمار نمی شود. تا *آب* صد درجه حرارت نبیند، به *جوش* نمی آید. تا زن و شوهری ازدواج نکنند، *فرزندی متولد نمی شود.* نابرده رنج گنج میسر نمی شود .... *کما تکونوا، یولی علیکم* === خلایق، هر چه *لایق.* *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۰ خداشناسی چه تفاوتی با شناخت خدا دارد ؟ مگر خداشناسی همان شناخت خدا نیست خداشناسی و درست تر اینکه بگوئیم: *خداباوری،* ثمره خودشناسی است و *مقصد و جهت* زندگی انسان را روشن می کند. اما چون وجود خداوند *نامحدود* است و *ذهن* ما *بسیار محدود* لذا *شناخت خداوند* برای انسان از هر نظر بسیار محدود، کار *غیر ممکن و محالی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۱ 📌همراه با نظرات شما فقط *بعضی اوقات* پرسش و پاسخها یکم برام سنگینه،،،چندین بار میخونم و تجزیه میکنم تا متوجه بشم،،،برای همینه که با عرض پوزش جوابی ندارم بگم لطفا منو ببخشید 📌همراه با نظرات استاد هر نوع *صعودی* سخت است اما اگر در پیمودن آن *صبور* باشیم هر لحظه *شیرین تر* و *شوق* انسان بیشتر می شود. شاید بهترین راهکار عملی در این زمینه اینست که به فرمان قرآن، در همان مواردی که *قرآن دستور داده* بکوشیم چند نفری و یا دو تا دو تا و یا حتی یک نفری، *تفکر* کنیم. لطفا آیات: *افلا تتفکرون* را استخراج و آنها را فهرست و ارائه کنید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۲ ۱۲۶۱ 📌همراه با نظرات شما قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ. الأنعام/۵۰ استاد فقط یک آیه نازنین *افلا تتفکرون* پیدا کردم! 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ *لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ* (دو بار) ۲ـ وَ *يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ* ۳ـ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ *أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ؟* ۴ـ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ *لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ* (دو بار) ۵ـ *أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا* ۶ـ *كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ* ۷ـ وَ هُوَ الَّذي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ .. *إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ* (شش بار) ۸ـ *أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ* ۹ـ قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ *ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا* ۱۰ـ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ *لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۳ 📌همراه با نظرات شما * نفخت فیه من روحی. * شناخت نفس انسان مستلزم شناخت 📌همراه با نظرات استاد به استناد: *إن معی ربی سیهدین،* خودشناسی، *مــلازم* خداشناسی است نه *مستلزم* شناخت خدا. درمورد فرمایشات شما چند سوال داشتم ۱_فرمودید معیت دائمی با خودشناسی داشته باشد هم عزت پیدا می کند ...هم خوف بیرونی وهم حزن درونی... را متوجه نمی شوم ؟ ۲_لطفاً ارتباط آیه شریفه .. ..لا خوف علیهم و لاهم یحزنون... را کمی با مفهوم بالا توضیح می دهید؟ ۳_فرمودید خودشناسی ملازم خداشناسی است را توضیح می فرمایید ۱ـ اگر باورتان باشد که *خالق علیم حکیم مقتدر* همیشه *همراه* شماست، (چون خداوند عزت دارد) پس همواره *شکست ناپذیر* و *لاخوف علیهم و لاهم یحزنون* خواهید بود. ۲ـ اگر باور داشته باشید که *ارباب شما* همیشه با شماست به طوری که آن را *فریاد* بزنید: *رَبُّنَا اللَّهُ* ثُمَّ اسْتَقامُوا، تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ *أَلاَّ تَخافُوا* وَ *لا تَحْزَنُوا* (بلاتشبیه، بچه ای که پدرش *رئیس کلانتری* یا *رئیس پلیس* یا *رئیس ارتش* یا *وزیر اطلاعات* یا *رئیس جمهور* است از چه چیزی می ترسد یا از نسبت به چه چیزی احساس ضعف می کند؟) ۳ـ اگر شما *پزشک* باشید حتما *تزریقات* هم می دانید، این دو *ملازم* یکدیگرند. اما اگر بخواهید پزشک *بشوید* باید حتما *دیپلم* داشته باشید، زیرا این *پیش نیاز* آنست. پزشک شدن *مستلزم* دیپلم داشتن است. ۴ـ شاید *ســـ* به این معنی است که به محض اینکه شما *ربوبیت* خداوند و *معیت* این ارباب علیم حکیم مقتدر را با خودتان *باور* و به او *توکل و تکیه* کردید، بلافاصله از *عنایت و حمایت و امداد و توفیق* او برخوردار می شوید و راه زندگی برایتان *روشن* می شود. (شاید *سـ* به این معنی است که تا *کلید* چراغ قوه را بزنید، روشن *خواهد* شد.) ۵ـ (مثالم غلط است اما فقط برای تقریب به ذهن عرض می کنم:) اگر وقتی گوشی می خرید بفهمید که *شارژر* هم همراه آن هست، آن را از دیگران *تمنا و گدایی* نمی کنید. اما اگر جعبه آن را نگاه نکنید و *امکانات همراه* آن را نبینید، خود را *محتاج* دیگران می پندارید و *آب در کوزه و یار در خانه و شما گرد جهان سرگردان می مانید* یکی از *ثمرات* خودشناسی، فهم *مخلوقیت* خویش و *معیت* خالق و رازق و رب و ولی ... است. که اگر این معیت از مرحله *دانستن* به مرحله *باور* برسد، از *حمایت و هدایت* آن *همراه* برخوردار می شویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۴ أعضاء محترم گروه سلام صبح شما به خیر و *شادی.* *دوازدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست: چرا قرآن در آیه ۵۸ سوره یونس می فرماید: *فَلْــيَفْرَحُـــوا* (همواره *باید* شاد باشید.) ؟؟؟ لطفا با *استناد به آیات قرآن* و به اختصار بفرمائید: *شاد بودن* یا *غمگین بودن* کدامیک از این دو، از *ویژگی های اخلاقیِ* هر مرد و زن مؤمنی است؟ *حَیّ عَلی الفَرِح* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۵ استاد اگر سن طرف مقابل کوچکتر باشه با کوچکترین سوال یا حرفی در این زمینه حس میکنه میخواهیم نصیحت کنیم و اصلا پاسخی نمیدن و دوست ندارن در زمینه مشکلشون هیچ صحبتی بشه حتی بدون لحن نصیحت. به شخصه جز تشویقی که فرمودید نتونستم کاری کنم در مورد مربوطه خودم و هیچ وقت بحثی نمیکنم. آیا درسته؟ ۱ـ *قصور و تقصیر* احتمالی خود شما در *تأخیر أمر واجب ازدواج،* در واقع *بی إعتنایی به أمر الهی و مخالفت با سنت نبوی* و به نحوی *اهانت به مقدسات* است. ۲ـ *شوخی یا جدی* ایشان علیه مقدسات هم به خاطر *بی اعتنایی ایشان به أمر مقدس ازدواج* است که *مهمترین نیاز و تکلیف* هر انسان است. ۳ـ ظاهرا میان *باورهای پر رنگ* شما و *باورهای کمرنگ* ایشان *عملا* هیچ فرقی دیده نمی شود. ۴ـ چون بر سر سفره *ولایت پدر* قرار دارید لطفا (جز تشویق خواهرانه برای نکات مثبت) در مدیریت والدین و در کار ایشان کمترین دخالتی نداشته باشید. ۵ـ لطفا با *استغفار و توبه،* از این همه *تأخیر* در انجام این *أمر طبیعی و عرفی و عقلی و تکلیف الهی* به خدا پناه ببرید و با تلاش برای *افزایش آمادگی* خود، زمینه *دریافت این رزق الهی* را برای خودتان فراهم آورید و برای آماده شدن ایشان و سایر دختران مجرد هم دعا کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۶ ۱۲۶۴ ضمن تشکر از تلاش قرآنی شما برای یافتن پاسخ پرسش *دوازدهمین* موکب اربعینی. همانطور که اکثر شما متوجه شدید، از یکسو طبق *فرمان الهی* هر مؤمنی *باید شاد* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما قرآن از سوی دیگر، *شادی* را مذمت کرده است: مثل این آیات: *إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ* *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* و ما را از شاد بودن، *منع* هم می کند: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا* بِما آتاكُمْ (حدید/۲۳) به نظر شما، چگونه این *تضاد* یا *تناقض* را می توان بر طرف کرد؟ *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۷ ۱۲۶۶ سلام و صلوات رحمت الهی بر شما عزیزانِ گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* که به *دوازدهمین* پرسش *موکب أربعینی،* پاسخ های زیبایی را ارائه نمودید. من به این *سه نکته مهم* رسیدم: *نکته اول:* طبق آیه ۵۸ سوره یونس، هر مرد و زن پیر و جوان مؤمنی، همواره باید *سرشار از شادی و نشاط و شکرگزاری و رضایت* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما *به خاطر چی؟* ۱ـ به خاطرِ فقط *لطف، عنایت، تفضلات و فرصت هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است:* *قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا* (يونس/۵۸) ۲ـ به خاطر *امداد و توفیق و حمایتهای الهی* که در اختیار او قرار گرفته است: *فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ* (آل‏ عمران/۱۷۰) ۳ـ به خاطر *هر نوع پیروزی عوامل جبهه حق بر عوامل و مراکز استکبار جهانی:* *وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* (روم/۴) ۴ـ به خاطر *هر نوع اقتداری که برای رهبری الهی فراهم می شود:* *يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ* (رعد/۳۶) *نکته دوم:* هیچ انسانی، هرگز *نباید با آنچه در اختیار دارد، شادی کند و نباید با آنها به مقایسه و تفاخر بپردازند.* *چــــرا؟* چون *تمام چیزهایی که در طول زندگی،* در اختیار هر انسانی قرار می گیرد، *امانت* الهی و *فانی* است و فقط برای *آزمایش* او و به طور *موقت* در اختیار او قرار می گیرد: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ* ... (حدید/۲۳) (تا براي آنچه از آنها گرفته می شود *مأیوس نشوند* و برای آنچه در اختیار آنها قرار می گیرد، *سرمست و خوشحال نشوند* ...) *نکته سوم:* وظائف مؤمنین عبارت است از: ۱ـ مؤمن در هر سطحی، نباید به خاطر *علم اندکِ و محدود خود* (در هر زمینه ای) مغرور و سر مست شود: *فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ* (غافر/۸۳) ۲ـ مؤمن، نباید (مثل دشمنان اسلام،) به خاطر *آسیب و خسارت و جراحتی که به مؤمنین می رسد، خوشحالی کند:* إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ *إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها* ... (آل‏ عمران/۱۲۰) ۳ـ مؤمن، هرگز نباید به دروغ، کار مثبت دیگران را به خود نسبت دهد و از این موذیگری خود خرسند شود: لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ *يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا* .... بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ ... (آل‏ عمران/۱۸۸) ۳ـ مؤمن، باید حتی *بهترین شرائط* را هم برای *آزمایش* خود بداند و با آنها سر مست و غافل نشود: فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا *فَرِحُوا بِما أُوتُوا* أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً ... (آنعام/۴۴) ۴_ مؤمن، از هر *خسارت و آسیب و لطمه ظاهری به رهبر نظام اسلامی،* نباید خشنود شود: ... وَ إِنْ تُصِبْكَ مُصيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنا أَمْرَنا مِنْ قَبْلُ *وَ يَتَوَلَّوْا وَ هُمْ فَرِحُونَ* (توبه/۵۰) ۵ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *شرکت نکردن در دفاع و جهاد* خشنود شود: *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* ... (توبه/۸۱) ۶ـ مؤمن، حتی در *شرائط عادی* هم باید خود را در معرض *آزمایش الهی* بداند و شادی غافلانه نداشته باشد: ... إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ *فَرِحُوا بِها* ... (یونس/۲۲) ۷ـ مؤمن، حتی پس از *رفع گرفتاریهایش* هم نباید از *آزمون الهی* غافل و دچار غفلت و تفاخر شود: وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي *إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ* (هود/۱۰) ۸ـ مؤمن، نباید (مانند کفار) *امکانات دنیوی* را جاودانه بپندارد و خوشحالی کند و از *آزمون* خود غافل شود: *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ (رعد/۲۶) ۹ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *تحلیلهای تفرقه آفرین* خود (در مسائل سیاسی، ...) خشنود باشد: فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً *كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ* (مؤمنون/۵۳) ۱۰ـ مؤمن، نباید از *رشوه گرفتن* خشنود شود و آن را به *اجرای أمر الهی* ترجیح دهد: .... فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ *بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ* (نمل/۳۶) ۱۱ـ مؤمن، نباید مانند قارون تحصیلکرده، *ثروت و امکانات* خود را *مالِ خود* بپندارد و با آنها *تفاخر* کند: إِنَّ قارُونَ ... إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* (قصص/۷۶) ۱۲ـ مؤمن، از *هر کار غیر مجازی* حتی برای مزاح و شوخی و خنده، باید بپرهیزد: *ذلِكُمْ بِما كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ* ... (غافر/۷۵) خدایا؛ ما را برای اینکه *مخلوق و مورد عنایت تو
هستیم* به بالاترین *فرح و تفریح مجاز* برسان. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۸ ۱۲۶۵ 📌همراه با نظرات شما روا نبوِد به ِخاطر اینکه ناخواسته مجردم اینطوری تحقیر بشم. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما؛ از اینکه بر مبنای *آمارهای روزافزون طلاق،* شما را به: « قصور و تقصیر *احتمالی* » توجه دادم و باعث *مکدر شدن خاطر * شدم، بسیار عذرخواهی می کنم. کاش می فرمودید که نباید *احتمالات* را مطرح می کردم. قطعا قصد جسارت و ناراحت کردن شما را نداشتم. امیدوارم مرا ببخشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۹ اگر کسی یک اختلال روانی مثل وسواس یا پرخاشگری داشته باشه توصیه میکنید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنه یا همین استفاده از فایل های خود شناسی براشون کفایت میکنه ۱ـ افراد مدعی *روانشناس* بودن، چون فقط *عالم مادی* را قبول دارند و *روان* را هم منبعث از *ماده* می پندارند پس قطعا: *۱ـ عقل، ۲ـ روح، ۳ـ اراده، ۴ـ اختیار، ۵ـ غیب، ۶ـ آخرت، ۷ـ الهام، ۸ـ وحی، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ خالق علیم حکیم مقتدر* را هرگز قبول ندارند. ۲ـ اختلالات *رفتاری* مانند وسواس و *پرخاشگری،* ناشی از: *۱ـ خودنشناسی، ۲ـ تأخیر در بلوغ، ۳ـ ضعف اراده، ۴ـ علم و اطلاعات ناقص و غلط، ۵ـ ضعف در معارف مستدل و مستند، ۶ـ ضعف در ایمان قلبی* می باشند. با این مقدمات، روانشناس نمی تواند این مشکلات رفتاری را برطرف کند. اما چون خداوند علیم حکیم، لوازم *خودشناسی و خودسازی و اصلاح خود* را در وجود هر فرد قرار داده، لذا هر کدام از ما افراد بشر می توانیم *با تفکر و تعقل،* شش مورد فوق را در خودمان برطرف و خود را *ویرایش* و با *قرآن* خودمان را *تراز* و *تنظیم* کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۰ با سلام و احترام فراوان به أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* صبح شما بخیر. *سیزدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: بفرمائید: علت بیان این آیه چیست: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُـــــوا آمِنُـــــــوا* بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً (نساء/۱۳۶) *حی علی الإیمان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۱ هدف این گروه تربیت فرزند هست؟ و روال گروه به چه صورت می باشد؟ تلاش می کنیم *تمام مسائل خانواده* را مورد بررسی قرار دهیم. اماظاهرا *هیچ آیه و روایتی* درباره *تربیت فرزندان* دیده نشده است. تأکید اسلام بر اینست که *والدین فقط مراقب خودشان باشند* زیرا فرزندان، *آینه* آنها و *فتنه* و اسباب *آزمایش ویژه* برای والدین هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2