eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲۶۶ ۱۲۶۴ ضمن تشکر از تلاش قرآنی شما برای یافتن پاسخ پرسش *دوازدهمین* موکب اربعینی. همانطور که اکثر شما متوجه شدید، از یکسو طبق *فرمان الهی* هر مؤمنی *باید شاد* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما قرآن از سوی دیگر، *شادی* را مذمت کرده است: مثل این آیات: *إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ* *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* و ما را از شاد بودن، *منع* هم می کند: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا* بِما آتاكُمْ (حدید/۲۳) به نظر شما، چگونه این *تضاد* یا *تناقض* را می توان بر طرف کرد؟ *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۷ ۱۲۶۶ سلام و صلوات رحمت الهی بر شما عزیزانِ گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* که به *دوازدهمین* پرسش *موکب أربعینی،* پاسخ های زیبایی را ارائه نمودید. من به این *سه نکته مهم* رسیدم: *نکته اول:* طبق آیه ۵۸ سوره یونس، هر مرد و زن پیر و جوان مؤمنی، همواره باید *سرشار از شادی و نشاط و شکرگزاری و رضایت* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما *به خاطر چی؟* ۱ـ به خاطرِ فقط *لطف، عنایت، تفضلات و فرصت هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است:* *قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا* (يونس/۵۸) ۲ـ به خاطر *امداد و توفیق و حمایتهای الهی* که در اختیار او قرار گرفته است: *فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ* (آل‏ عمران/۱۷۰) ۳ـ به خاطر *هر نوع پیروزی عوامل جبهه حق بر عوامل و مراکز استکبار جهانی:* *وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* (روم/۴) ۴ـ به خاطر *هر نوع اقتداری که برای رهبری الهی فراهم می شود:* *يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ* (رعد/۳۶) *نکته دوم:* هیچ انسانی، هرگز *نباید با آنچه در اختیار دارد، شادی کند و نباید با آنها به مقایسه و تفاخر بپردازند.* *چــــرا؟* چون *تمام چیزهایی که در طول زندگی،* در اختیار هر انسانی قرار می گیرد، *امانت* الهی و *فانی* است و فقط برای *آزمایش* او و به طور *موقت* در اختیار او قرار می گیرد: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ* ... (حدید/۲۳) (تا براي آنچه از آنها گرفته می شود *مأیوس نشوند* و برای آنچه در اختیار آنها قرار می گیرد، *سرمست و خوشحال نشوند* ...) *نکته سوم:* وظائف مؤمنین عبارت است از: ۱ـ مؤمن در هر سطحی، نباید به خاطر *علم اندکِ و محدود خود* (در هر زمینه ای) مغرور و سر مست شود: *فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ* (غافر/۸۳) ۲ـ مؤمن، نباید (مثل دشمنان اسلام،) به خاطر *آسیب و خسارت و جراحتی که به مؤمنین می رسد، خوشحالی کند:* إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ *إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها* ... (آل‏ عمران/۱۲۰) ۳ـ مؤمن، هرگز نباید به دروغ، کار مثبت دیگران را به خود نسبت دهد و از این موذیگری خود خرسند شود: لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ *يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا* .... بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ ... (آل‏ عمران/۱۸۸) ۳ـ مؤمن، باید حتی *بهترین شرائط* را هم برای *آزمایش* خود بداند و با آنها سر مست و غافل نشود: فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا *فَرِحُوا بِما أُوتُوا* أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً ... (آنعام/۴۴) ۴_ مؤمن، از هر *خسارت و آسیب و لطمه ظاهری به رهبر نظام اسلامی،* نباید خشنود شود: ... وَ إِنْ تُصِبْكَ مُصيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنا أَمْرَنا مِنْ قَبْلُ *وَ يَتَوَلَّوْا وَ هُمْ فَرِحُونَ* (توبه/۵۰) ۵ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *شرکت نکردن در دفاع و جهاد* خشنود شود: *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* ... (توبه/۸۱) ۶ـ مؤمن، حتی در *شرائط عادی* هم باید خود را در معرض *آزمایش الهی* بداند و شادی غافلانه نداشته باشد: ... إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ *فَرِحُوا بِها* ... (یونس/۲۲) ۷ـ مؤمن، حتی پس از *رفع گرفتاریهایش* هم نباید از *آزمون الهی* غافل و دچار غفلت و تفاخر شود: وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي *إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ* (هود/۱۰) ۸ـ مؤمن، نباید (مانند کفار) *امکانات دنیوی* را جاودانه بپندارد و خوشحالی کند و از *آزمون* خود غافل شود: *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ (رعد/۲۶) ۹ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *تحلیلهای تفرقه آفرین* خود (در مسائل سیاسی، ...) خشنود باشد: فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً *كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ* (مؤمنون/۵۳) ۱۰ـ مؤمن، نباید از *رشوه گرفتن* خشنود شود و آن را به *اجرای أمر الهی* ترجیح دهد: .... فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ *بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ* (نمل/۳۶) ۱۱ـ مؤمن، نباید مانند قارون تحصیلکرده، *ثروت و امکانات* خود را *مالِ خود* بپندارد و با آنها *تفاخر* کند: إِنَّ قارُونَ ... إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* (قصص/۷۶) ۱۲ـ مؤمن، از *هر کار غیر مجازی* حتی برای مزاح و شوخی و خنده، باید بپرهیزد: *ذلِكُمْ بِما كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ* ... (غافر/۷۵) خدایا؛ ما را برای اینکه *مخلوق و مورد عنایت تو
هستیم* به بالاترین *فرح و تفریح مجاز* برسان. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
هستیم* به بالاترین *فرح و تفریح مجاز* برسان. 🍃واژه: #فرح @dr_ghofrani2
۱۲۶۸ ۱۲۶۵ 📌همراه با نظرات شما روا نبوِد به ِخاطر اینکه ناخواسته مجردم اینطوری تحقیر بشم. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما؛ از اینکه بر مبنای *آمارهای روزافزون طلاق،* شما را به: « قصور و تقصیر *احتمالی* » توجه دادم و باعث *مکدر شدن خاطر * شدم، بسیار عذرخواهی می کنم. کاش می فرمودید که نباید *احتمالات* را مطرح می کردم. قطعا قصد جسارت و ناراحت کردن شما را نداشتم. امیدوارم مرا ببخشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۹ اگر کسی یک اختلال روانی مثل وسواس یا پرخاشگری داشته باشه توصیه میکنید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنه یا همین استفاده از فایل های خود شناسی براشون کفایت میکنه ۱ـ افراد مدعی *روانشناس* بودن، چون فقط *عالم مادی* را قبول دارند و *روان* را هم منبعث از *ماده* می پندارند پس قطعا: *۱ـ عقل، ۲ـ روح، ۳ـ اراده، ۴ـ اختیار، ۵ـ غیب، ۶ـ آخرت، ۷ـ الهام، ۸ـ وحی، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ خالق علیم حکیم مقتدر* را هرگز قبول ندارند. ۲ـ اختلالات *رفتاری* مانند وسواس و *پرخاشگری،* ناشی از: *۱ـ خودنشناسی، ۲ـ تأخیر در بلوغ، ۳ـ ضعف اراده، ۴ـ علم و اطلاعات ناقص و غلط، ۵ـ ضعف در معارف مستدل و مستند، ۶ـ ضعف در ایمان قلبی* می باشند. با این مقدمات، روانشناس نمی تواند این مشکلات رفتاری را برطرف کند. اما چون خداوند علیم حکیم، لوازم *خودشناسی و خودسازی و اصلاح خود* را در وجود هر فرد قرار داده، لذا هر کدام از ما افراد بشر می توانیم *با تفکر و تعقل،* شش مورد فوق را در خودمان برطرف و خود را *ویرایش* و با *قرآن* خودمان را *تراز* و *تنظیم* کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۰ با سلام و احترام فراوان به أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* صبح شما بخیر. *سیزدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: بفرمائید: علت بیان این آیه چیست: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُـــــوا آمِنُـــــــوا* بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً (نساء/۱۳۶) *حی علی الإیمان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۱ هدف این گروه تربیت فرزند هست؟ و روال گروه به چه صورت می باشد؟ تلاش می کنیم *تمام مسائل خانواده* را مورد بررسی قرار دهیم. اماظاهرا *هیچ آیه و روایتی* درباره *تربیت فرزندان* دیده نشده است. تأکید اسلام بر اینست که *والدین فقط مراقب خودشان باشند* زیرا فرزندان، *آینه* آنها و *فتنه* و اسباب *آزمایش ویژه* برای والدین هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۲ ۱۲۶۷ بسیار سپاسگزارم که به ما نوع و مدل تفکر کردن و نوع بیان آن را می آموزی فقط استاد از کجا متوجه شدین قارون تحصیلکرده هستش!؟ از آنجا معلوم می شود که قارون فرد *تحصیلکرده ای* بوده که وقتی *مؤمنین و صالحین* او را از *خرسندی ابلهانه* منع و به *احسان* فرا می خوانند او به *دانشی* استناد می کند که خودش داشته و دیگران آن را نداشته اند، لذا می گوید: *قالَ: إِنَّما أُوتيتُهُ عَلى‏ عِلْـــمٍ عِنْدي* ... (قصص/۷۸) 🍃واژه: ۷۸ @dr_ghofrani2
۱۲۷۳ ۱۲۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استادبزرگوار.نیت پدرانه ودلسوزانه ی شما برای مخاطبین وهمراهان دراین گروه کاملا روشن است. شرایطی که باعث دلخوری این دوست عزیزشد گاها بین ماواطرافیان هم ایجادمیشود ومارا به سمت (نگفتن وعدم ابراز آنچه ازنگاه ماکمک به آن فرد است سوق میدهد) آیا نگفتنها ومراعات ناراحت نشدن احتمالی آنها ممکن است از وساوس شیطان بوده ومورد بازخواست قراربگیریم. غالبا روی لحن ونیت کارمی کنیم ولی بازهم باعث دلخوری اطرافیان میشود. 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استادبزرگوار بنده هم حول وحوش این موضوع ابهام دارم در قرآن کریم خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) فرمود« اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى به سوى فرعون برويد كه او به سركشى برخاسته است و با او سخنى نرم گوييد شايد كه پند پذيرد يا بترسد» خداوند در این آیه بیان می‌دارد حتی امر به معروف و نهی از منکر فرعون نیز باید با * زبان نرم* صورت گیرد و ما نیز باید در گفته‌های خود با دیگران در حوزه امر به معروف قول نرم و لین را مورد توجه قرار دهیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۴ ۱۲۷۳ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. کلامتان کاملا درست است. اما لطفا شما به من کمک کنید که چگونه به این همه جوانان برومند و مؤمن (و خصوصا به دختران بسیار عزیزی) که بهترین سالهای جوانی و شادابی و جذاب خود را برای مدارک دانشگاهی صرف کرده اند اما: ۱ـ بدون *خودشناسی* ، ۲ـ بدون شناخت *معنای زندگی* ، ۳ـ بدون شناخت *اصول و مبانی زندگی* ، ۴ـ بدون شناخت *فرق ازدواجهای رایج* با ازدواج *اسلامی* ، ۵ـ بدون شناخت *چرایی* ازدواج، ۶ـ بدون شناخت و قبول *جهاد همسرداری* ، ۷ـ بدون شناخت *نقش و تکالیف زن یا شوهر* در فردای ازدواج، ۸ـ بدون *تمرین هنر زن (یا مرد) بودن* ، ۹ـ بدون تمرین *هنر هدایت نامحسوس* با محارم، ... می خواهند به *انتخاب همسر* و به انجام *أمر مقدس ازدواج* اقدام کنند، ... چگونه باید به آنها گفت که *آمادگی* ندارید و برای این آماده شدن، *هیچ تلاش مفیدی* هم نمیکنید؟ *که خاطر حساس و شریفشان، مکدر نشود؟* چگونه باید به *والدین محترم مذهبی* گفت که شما *نظر قرآن درباره ازدواج* و احکام ازدواج *اسلامی* را به درستی نمی دانید؟ *که به آنها برنخورد؟* لطفا هر کدام از شما أعضاء محترم، *لحن و عبارت نرم تری* را سراغ دارید که بشود این موارد را با آن *عبارات نرم* ارائه کنم، به من *هدیه* بدهید و مرا مرهون خود سازید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۵ چرا به ماه صفر ،صفر میگویند وچرا این اسم روش گذاشته شده واینکه چرا در عموم مردم این ماه سنگین شناخته شده چرا محرم اینجوری نیست؟ ۱ـ *زمان و علت نام گذاری* ماه دوم سال قمری به *صفر* و *معنای* آن را نمی دانم. ۲ـ در مفاتیح و از نظر برخی از علماء درباره *سنگینی* ماه صفر ، مطالبی مطرح شده است. اما (به استناد سخنی از رسول أکرم صلی الله علیه و آله) احتمالا *سنگینی* این ماه به خاطر *اربعین* است و اینکه *بندگان خدا* تا *عاشورایی* و *أهل معاشرت با أهل الله* نشوند (صفر مقابل یک = ۱۰) و در واقع به *بلوغ أربعینی* نرسند و تا از *جهالت* و *حیرت ضلالت* بیدار و رها و *موحد* نشوند و تا *مردم مستضعف* دست از *حمایت و اطاعت أهل شقاق و نفاق* بر ندارند، مورد *لعنت* هستند. و این *لعنت برای امت* برای رسول أکرم صلی الله علیه و آله، خیلی سخت و سنگین بوده است. و إن شاء الله تعالی در آستانه ظهور آخرین حجت الهی، این *بیداری عاقلانه و عارفانه و موحدانه* در اکثر مردم جهان رخ می دهد و با ظهور حضرتش، این سنگینی و سختی و نحسی از تمام ایام برداشته می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۲۷۵ #پرسش چرا به ماه صفر ،صفر میگویند وچرا این اسم روش گذاشته شده واینکه چرا در ع
۱۲۷۶ ۱۲۶۹ 📌همراه با نظرات شما این فرمایش شما کاملا درست است اما در منابع علمی روانشناسی بعضا جزئیاتی ذکر شده که واقعا به شناخت خوبی نسبت به خود دست پیدا میکنیم 📌همراه با نظرات استاد اسلام ما را به بهره بردن از *تجربیات واقعی و عملی* دیگر افراد بشر دعوت و تشویق فرموده است. اما لطفا گوشه چشمی به *مراکز فعالیت روانشناسان مهم* در آمریکا و أنگلیس و فرانسه بیاندازید و *مأموریت* آنها را *مراکز أمنیتی و نظامی و علمی و فرهنگی و رسانه ای* (مثل یونسکو) ببینید تا به این هشدار برسید که خیلی باید مراقب بود که تحت تأثیر *إلقائات* ناقص و غلط و دروغ آنها که *جاده صاف کن استکبار* هستند، قرار نگیرید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۷ وقتی اکثر پسرا هنوز به قوامیت نرسیدن، دخترا چیکار میتونن بکنن؟؟ متأسفانه تقریبا هیچکدام از *پسران و دختران* در *خانواده و مدرسه و مسجد و حوزه و دانشگاه،* کمترین اطلاعات درستی درباره *چرایی* و *چگونگی* ازدواج و *زندگی* دریافت نمی کنند. یعنی غالب جوانان تحصیلکرده دختر و پسر حتی از *آمادگی لازم* هم برخوردار نیستند و این *آماده نبودن،* میان دختران و پسران و والدین، *مشترک* است. اینکه شما بر *ضعف بیشتر پسرها* تاکید می کنید، آماده نبودن دختران را منتفی نمی کند. نکته مهم اینست که اگر دختران حتی از *آمادگی نسبی* برخوردار باشند، می توانند آن ضعف پسران را هم به زیبایی برطرف کنند. اما اگر دختران از *حداقل آمادگی* برخوردار نباشند، اصلا نمی توانند *جذاب* و *مطلوب* باشند لذا می بینید که بر تعداد مجردین هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سال افزوده می شود. یک علامت دخترانی که *آمادگی ندارند* و در دانشگاه *یکپارچه آقا* شده اند اینست که در *چهره* و ظاهر پسر *متوقف* مانده اند!!! (مثل پزشک *ناواردی* که به *بهانه* ناخوشایندیش از *چهره بیمار* از مداوای او خودداری کند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۷۸ 📌همراه با نظرات شما بابت کانال بسیار خوب وقوی که منو لایق دونستید ودعوت کردید کمال تشکر رادارم ای کاش اوایل زندگیم توفیق داشتم که بااین مطالب آشنا بشم واقعا از صمیم قلبم بخاطر کوتاهی وقصوری که داشتم ازخدا طلب عفو میکنم من تا یک ماه پبش فکر میکردم فقط پدر بچه ها گناهکاره ومن بی تقصیرم .. افسوس که اون همه تلاش بی فایده فقط جسم منو رنجور کرد وروح من پربشان شد هیچ ثمری نداشت 📌همراه با نظرات استاد بانوی محترم به تجربه ثابت شده است: ماهی را هر موقع از آب بگیرید، *تر* و *تازه* است. 🍃واژه: وقت دیر نیست @dr_ghofrani2
۱۲۷۹ ۱۲۷۰ سلام و صلوات بیکران الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* از پاسخهای سنجیده شما به *سیزدهمین* پرسش *موکب أربعینی* بسیار متشکرم. پرسش این بود که: چرا قرآن می فرماید: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا* (ای آنها که ایمان آوردند؛ ایمان آورید.) یا (ای أهل ایمان؛ ایمان آورید.) (نساء/136) به نظر می رسد: هر انسانی، *یک باور ذهنی و محاسباتی و نفسانی* دارد و *یک باور قلبی* که ظهور *عقلانیت و عشق* است و *تمام ارکان و جوارح* او را در بر می گیرد. *باور ذهنی و محاسباتی و نفسانی،* یک نوع *معامله* و *پُر از خواستن* است. اما *باور قلبی،* اوج و نهایت *تسلیم* و *جز اراده محبوب نخواستن* است. انسان با *ایمان ذهنی* خود *عبادت* می کند تا در *جهنم،* مجازات نشود و از *پاداش بهشت* برخوردار شود. اما اگر *قلب* انسان که *عرش الرحمن* است، *معیت رب* و *الله* (إن معی ربی + إن الله معنا) را خوب *بفهمد و باور کند* و به مقلب القلوب، *توجه و توکل* پیدا کند، انسان را به *عبادتی صادقانه و اطاعتی مخلصانه و همه جانبه و بی خواهش* می کشاند زیرا *محبوب و معبود* را *خالق، مالک، حاکم، رب، علیم، حکیم، مقتدر و شایستة بندگی* می بیند. پس *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا،* ضرورتِ *هجرت* از *معاملة کاسبکارانه به تسلیم عاشقانه،* از *شک به یقین،* از *خواستن به بی خواهشی،* از *باور ارثــی و قدیمی و کهنه* که فقط *جنبه دانستن* دارد به *باوری إرادی و روزآمد شده و عمل آفرین و سرشار از صُلح و صلاح* را به ما می فهماند. پس پیام مهم و اصلی *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا،* اینست که *ایمان به خدا و آخرت و نماز و رعایت مظاهر مذهبی،* اگر به ایمان به *نبوت و اطاعت از امامت و تبعیت از ولایت* منجر نشود و إرتقاء پیدا نکند، *آن ایمان بدون اطاعت از رهبری، *قطعا ناقص* است و فرد را به مقام *مؤمن* بودن نمی رساند: (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ: آمَنَّا ۱ـ بِاللَّهِ، ۲ـ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ *وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ* ) و *هیچ خاصیت و فایده و ارزشی* ندارد. اما اگر *ایمان قلبی و کامل* باشد، شخص، *تمام ابعاد زندگیش* را با شش چیز *تراز و تنظیم* می کند: آمِنُوا: ۱ـ *بِاللَّهِ،* ۲ـ وَ *رَسُولِهِ،* ۳ـ وَ *الْكِتابِ* الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ (قرآن)، ۴ـ وَ *الْكِتابِ* الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ (تورات و انجیل و زبور و صحف إبراهیم)، ۵ـ ... وَ *مَلائِكَتِهِ،* ۶ـ ... وَ *رُسُلِهِ* *اللهم ارزقنا* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *چهاردهمین* پرسشِ قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست: هر دختر و پسر و زن و مردِ پیر و جوانی، *چگونه می تواند برترین باشد؟* لطفا فقط با یک جمله *پنج کلمه ای* پاسخ دهید. خیلی ممنون. *حی علی جوابه* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۱ ۱۲۸۰ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* و تشکر فراوان از تلاش شما عزیزان برای یافتن پاسخ *چهاردهمین* پرسش *موکب أربعینی*. *چهاردهمین* پرسشِ قرآنی *موکب أربعینی* ما این بود که: *انسان چگونه می تواند برترین باشد؟* پاسخ قرآن (علاوه بر: *هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ* ) و (علاوه بر: *إِنَّ مَعي‏ رَبِّي* ) و (علاوه بر: *إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* ) اینست که: اگر شما بدانید و بفهمید و باور کنید که همیشه و همواره *خدا با شماست* شما نسبت به تمام مخلوقات عالم، قطعا *برتر* هستید: *أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ* (محمد/۳۵) اگر دختران و پسران و مردان و زنان عاقل و مؤمن، *قلباً* باور کنند که *خالق* هستی با آنهاست، *آیا ممکن است کمترین احساس ضعف، ترس، تنهایی، فقر، بدشانسی، بیچارگی ... داشته باشند؟* لطفا *امروز* که روز عزیز *چهارشنبه* است، خودتان را با صد بار *یا حی یا قیوم* از هر گونه *احساس حقارت، خودکم بینی، تنهایی، افسردگی، ضعف و ناتوانی ...* پاک کنید و به *حیات طیبه* برسید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۲ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پانزدهمین* صبحانة قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست: لطفا بفرمائید چرا قرآن می فرماید: *مثل آنهایی که خدا را فراموش کردند نباشید؟* *وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ* ... (حشر/۱۹) *یا حی یا قیوم* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۳ ۱۲۷۷ این قسمت که فرمودین (نکته مهم اینست که اگر دختران حتی از آمادگی نسبی برخوردار باشند، می توانند آن ضعف پسران را هم به زیبایی برطرف کنند.) این امر بعد از ازدواج ممکنه محقق بشه. درسته؟ یا قبل از ازدواج باید این آمادگی دختر جواب بده؟ خداوند، *تمام* شما *بانوان* را *بسیار تأثیرگزار* آفریده است. بنابراین ((( اگر دختران از کمترین *خودباوری* و *آمادگی نسبی* برخوردار باشند، می توانند ضعف پسران را ـ حتی از اولین جلسه خواستگاری ـ به زیبایی برطرف کنند.))) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۴ ۱۲۸۳ منظور تان از آمادگی نسبی دختران چیست؟ منظور از *آمادگی نسبی* یعنی: *حداقل افتخار به زن بودن خود.* با کمترین *مطالعه تاریخ* و یا *انس با قرآن،* مشخص می شود که *مردان عامل (تمام یا) بیشترین مشکلات* در جهان بوده و هستند و خواهند بود. و خداوند با *آفرینش زن،* انتظار دارد که *نگاه مردان* با *ازدواج* با آنان، *آسمانی* شود. و جالب است که خداوند با زنان (جز موارد بسیار اندک) اصلا *سخن نمی گوید.* چرا؟ چون آنان *سخن خداوند را از ذات پاک و قلب روشن خود می شنوند.* (و شاید و شاید و شاید اگر أنبیاء الهی صلوات الله علیهم نمی آمدند، بانوانی که به زن بودن خود افتخار می کنند، (مثل حضرت آسیه، دختران حضرت شعیب، همسر حضرت ایوب، مادر حضرت مریم، حضرت مریم، همسر حضرت عبدالمطلب، همسر حضرت ابوطالب، حضرت آمنه، ام أیمن، جناب حلیمه، حضرت خدیجه، همسر حضرت جعفر بن ابی طالب، فضه، و ...... که سلام و صلوات الهی برای آنان باشد)، هیچ مشکلی *برای خوب بودن* نداشتند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۵ ۱۲۸۳ 📌همراه با نظرات شما خدا رو شکر که زن هستیم و این همه توانمند و ان شاء الله همون طوری که داریم کم کم به برکت وجود شما ازشون آگاه میشیم، بتونیم شکوفاشونم بکنیم استاد میشه این مورد رو توضیح بفرمایید که دقیقا یعنی چطور؟ متاسفانه اینو صادقانه بگم که من خودم خیلی چیزا رو تا قبل از آشنا شدن با صحبتای شما، وارونه میدونستم و فک میکردم همونا درسته!!! 📌همراه با نظرات استاد فرق *تمام مادرها* با *تمام پدرها* در چیست؟ با اینکه *پدرها* بسیار عزیز و محترم و دوست داشتنی هستند اما *مادر* (با هر قیافه و خصوصیتی) یک *گوهر* دیگری است. اگر *حماله الحطب هایی* هم به *شکل زن* دیده می شوند، زن نیستند بلکه افرادی *مسخ* شده و از *غابرین* (مردان خاک بر سر) هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۶ ۱۲۸۳ مگر اینطور نیست که آدم ها هرچه خوبتر باشند فقر و نیاز خود نسبت به خدا و قرآن و انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر درک می کنند و نیازشان هم بیشتر است؟ بالتبع ظرفیت بیشتری هم دارند و بهره ی بیشتری هم میبرند؟ به *بهانه* این پرسش *مردانه* شما توجه شما را به این نکته جلب می کنم که: صحیفه علویه و صحیفه سجادیه و تمام دعاهایی که اهل البیت صلوات الله علیهم به ما رسیده، *نمی* از صحیفه *فاطمی* است. 🍃واژه: # صحیفه *فاطمی* @dr_ghofrani2
۱۲۸۷ ۱۲۸۱ برتری جویی در قرآن مذمت شده : *تلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «۸۳» -سوره قصص* پس این برترین بودن به چه معنی هست؟ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما و *تشکر فراوان از پرسش به موقع شما.* ۱ـ *علو* و *تعالی* در قرآن *مذمت نـــشده* بلکه خواستن علو *در دنیایی که همه چیز آن فانی* است و تحت *رحمانیت* الهی است (و هیچ *امتیاز ذاتی* برای هیچ فردی نیست و هیچ فردی، *تافته جدا بافته* و *فرزند خدا* و *نورچشمی خداوند* نیست،) کار عاقلانه و مجازی نیست. ۲ـ *يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ* (برتری طلبی در دنیا) با *أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ* (شما برتر هستید) خیلی فرق دارد. ۳ـ *برتری طلبی،* جنبه *فـــردی* دارد که زمینة پیدایش *رذائل* را فراهم می کند در حالی که *برتر بودن* در آیه ۳۵ سوره حضرت محمد صلی الله علیه و آله، برای *تمام افراد بشر* است، زیرا *معیت* خداوند با *تمام افراد بشر است* و منحصر به فرد خاصی ندارد. ۴ـ اگر *معیت الهی* را برای خودم و تمام افراد بشر باور کنم، اولا: هرگز احساس تنهایی و افسردگی و ضعف نمی کنم، ثانیا: از خالق مقتدر همراهم، *خوف و خشیت و تقوا و حیا* پیدا می کنم و هرگز هیچ کار *غیر مجازی* را انجام نخواهم داد، ثالثا: رفتاری مثل *سگ* یا *أنعام* حتما از من سر نمی زند، رابعا: نسبت به دیگر افراد بشر که *خدای مقتدر* با آنهاست، هرگز *ظلم و تعدی و حرمت شکنی* نمی کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۸ ۱۲۸۱ ببخشید استاد، مگر اینطور نیست که عبارت ((والله معکم)) به عبارت ((انتم الاعلون)) عطف شده و معنی حالیه را نمی دهد، پس چه طور می شود برشی از آیه را اینطور ترجمه کنیم؟ در المیزان این طور آمده است که: و جمله ((و انتم الاعلون)) جمله اى است حالیه . مى فرماید: تن به صلح ندهید، در حالى که شما غالب هستید. و مراد از ((علو)) همان غلبه است . و این خود استفاده اى است معروف. *و جمله ((و اللّه معکم)) عطف است بر جمله ((و انتم الاعلون))* که سبب علو و غلبه مؤمنین را بیان و تعلیل مى کند. پس مراد از معیت (همراهى ) خداى تعالى با مؤمنین ، معیت نصرت است ، نه معیت قیومیت که آیه ((و هو معکم این ما کنتم)) بدان اشاره کرده است . ۱ـ ظاهرا *واو* میان *فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا* و *واو* « وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُمْ « *واو عطف* » است اما *واو* « وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ » و *واو* « وَ اللَّهُ مَعَكُمْ » هر دو، *واو حالیه* می باشند. ۲ـ طبق مطلبی که شما نقل کردید، ترجمه عبارت چنین می شود: (در حالیکه شما برترید *و* خدا با شماست) که درست به نظر نمی رسد. زیرا *وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ،* بــــا *وَ اللَّهُ مَعَكُمْ* إثبات شده و ترجمه عبارت چنین است: شما برتر هستید. *چرا* چون خداوند با شماست. ۳ـ در کتابهایی که آیات قرآن *تجزیه و ترکیب* شده اند و *إعراب* و *نقش* هر کلمه بیان شده است، این *واو* « وَ اللَّهُ مَعَكُمْ » واو *حالیه* معرفی شده است. ۴ـ اینکه این *معیت* برای افاده معنای *نصرت* است یا *قیومیت* بحث دیگری است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۸۹ ۱۲۷۱ ببخشید پس سوره لقمان چی؟ک اونجا ب پسرشون کلی سفارش میکنن؟ ‏ اینا آداب تربیت فرزند نیست؟ در سوره حضرت لقمان علیه السلام، ایشان چند *موعظه* را برای پسرشان مطرح فرموده اند. (که با کلمه تربیت خیلی فرق دارد.) در قرآن برای *فرزندان نسبت به والدین،* چهار پنج *تکلیف* بیان شده. اما قرآن نسبت به وظائف *والدین نسبت به فرزندان،* هیچ تکلیفی را به صراحت نفرموده است. و والدین در قرآن و حدیث، به *تربیت* (که در سیرک کاربرد دارد) برای فرزندانشان موظف نشده اند. البته رسول أکرم صلی الله علیه و آله و برخی از أئمه أطهار صلوات الله علیهم *سه یا چند حق* را فقط برای *پدر نسبت به فرزندان* مطرح فرموده اند که متأسفانه معمولا *ناقص و غلط* ترجمه می شوند در حالی که ترجمه درست آنها *تکلیفی برای خود پدر است* (به اسم فرزند) ......... 🍃واژه: @dr_ghofrani2