eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳۰۲ سلام استاد ممنون از پاسخ کاملتون امکان داره مطلب را خلاصه تر بیان کنید سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما. خلاصه ترین عبارت برای اینکه *محبوب* خداوند باشیم اینست که: بکوشیم *فضائل* را در خودمان شکوفا کنیم و از تمام *رذائل* بپرهیزیم. زیارت *امین الله* هم *سیزده* مورد کاربردی را به ما یادآوری می کند: اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي : ۱ـ مُطْـمَـئِـنَّـةً بِقَدَرِكَ، ۲ـ رَاضِـيَـةً بِقَضَائِـكَ، ۳ـ مُولَعَـةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِـكَ، ۴ـ مُحِبَّـةً لِصَفْـوَةِ أَوْلِيَائِـــكَ، ۵ـ مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ، ۶ـ صَابِـرَةً عَلَى نُزُولِ بَلائِكَ، ۷ـ شَاكِـرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِـكَ، ۸ـ ذَاكِـرَةً لِسَـوَابِـغِ آلائِــكَ، ۹ـ مُشْتَاقَةً إِلَى فَرْحَـةِ لِقَائِكَ، ۱۰ـ مُتَزَوِّدَةً التَّقْوَى لِيَوْمِ جَزَائِكَ، ۱۱ـ مُسْـتَـنَّـةً بِسُنَــنِ أَوْلِيَائِكَ، ۱۲ـ *مُفَارِقَـةً لِأَخْـــــلاقِ أَعْدَائِــــكَ،* ۱۳ـ مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيَا بِحَمْدِكَ وَ ثَنَائِكَ. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۰۳ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* *هیجدهمین* پرسش قرآنی *موکب اربعینی* ما اینست که: اگر *آیه ۲۴ سوره توبه* را با دقت *نگاه* کنیم *چه نکتة پنهان اما بسیار جالبی* را در آن *می بینیم؟* *حی علی البصیره* 🍃واژه: ۲۴ @dr_ghofrani2
4_5803443536447669847.doc
78.8K
۱۳۰۴ 👈نوع فایل: متن پیاده شده 👈موضوع: نامه_۳۱ 👈جلسه دوازدهم 🍃واژه: پاییز۹۷ @dr_ghofran2
۱۳۰۶ 📌همراه با نظرات شما فکر میکنم توجه کردن به این حدیث قدسی که خطاب به پیامبر است مارا با منزلت وجایگاه زن آشناتر کند. لولاک لماخلقت الافلاک ولولا علی لما خلقتک و لولا ( فاطمه) لما خلقتکما. استادبزرگوارچه زمانی میتوانیم به کنه وباطن احادیثی از این دست پی ببریم؟ 📌همراه با نظرات استاد قبل از احادیث، ابتدا باید *شأن و منزلت و عظمت مقام رن* را در *آیات متعدد قرآن* بیابیم و باور کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۰۷ در مورد ترس برخی دختران ................ ..................................................... چه ویژگی هایی رو لازمه بهش توجه کنند که در زندگی مشترک دچار یاس از تاثیرگذاری بر روی همسر خود نشوند؟ ۱ـ پرسش شما شبیه به اینست که بپرسیم: پس از اتمام تحصیلات پزشکی و در آغاز طبابت، *کدام بیمار* را بپذیریم؟ و: *مهمترین ویژگیهای یک بیمار کدامند؟* ۲ـ از منظر اسلام دختر مؤمن، مجاز است با هر *پسری* که *تارک الصلوه و شرابخوار و بی اراده و بی ایمان و خبیث* نباشد، ازدواج کند. ۳ـ اینکه فرمودید: *به چه ویژگی هایی باید توجه کنند تا در زندگی مشترک دچار یاس از تاثیرگذاری بر روی همسر نشوند؟* ظاهرا در هیچیک از متون اسلامی، *نیت تأثیرگزاری* در ازدواج سفارش نشده است. یکی از فرقهای ازدواجهای رایج با ازدواج *اسلامی* همین است که در نکاح اسلامی، زن و شوهر قصد و نیتشان، فقط *رشد و تکامل و تعالی و تقرب خودشان به خدا* و *انجام وظیفه و تکلیف* است. اما در ازدواجهای رایج، یا زنان می خواهند شوهرانشان را *آدم* کنند، یا مردان می کوشند زنانشان را *آدم* کنند و یا هر دو می خواهند فرزندانشان را *آدم* کنند. اما هیچکدامشان نمی خواهند *خودشان آدم شوند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۰۸ لطفا این نوع جهاد را یکم بازتر میکنید استاد‌ یعنی چرا خداوند حکیم اینجا واژه جهاد را نام برده؟؟ اکثر یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، ظاهرا *خدا و رسول خدا* را *قبول* دارند اما حاضر به *جهاد* نیستند. طبق *آیه ۲۱ سوره مائده* وقتی حضرت موسی علیه السلام، بنی اسرائیل ( *که تماما آقازاده بودند!!!* ) را به *جهاد* فراخواند، آنها گفتند: خودت و خدا بروید و اشرار را از *بیت المقدس* بیرون کنید تا ما وارد آن شویم!! (شبیه همین توقعی که بسیاری از شیعیان از آخرین حجت الهی دارند که بیاید و با خدایش تمام مرزها را بردارد تا آنها بتوانند بدون پاسپورت و ویزا به راحتی به جهانگردی و التذاذ خود بپردازند.) *صداقت* در ایمان به خدا و رسول او، همین اطاعت در *جهاد* است. ابتدا برای تمام مردان و زنان مؤمن، *جهاد أکبر* علیه *نفسانیت* خودشان، و پس از آن، *جهاد همسرداری* برای زنان، تا *نگاه مردان* از زمین کنده و *آسمانی* شود، و سپس *جهاد فی سبیل الله* و یا *جهاد فی الله* برای تمام مردان مؤمنی که در *بیت* نورانی بانوان، *رجال* شده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۰۹ سلام و رحمت الهي بر شما اعضاء محترمی که به *هجدهمین* پرسش قرآنی *موکب أربعینی* پاسخ دادید. پرسش این بود: *چه نکتة پنــهان اما بسیار جالب و زیبایی* را با دقت در *آیه ۲۴ سوره توبه* میتوان دید؟ در پاسخ باید گفت: اگر *أَبْناؤُكُمْ* را فقط *پسران* و *إِخْوانُكُمْ* را فقط *برادران* بدانیم به این نتیجه زیبا می رسیم که: *محبت* به *هـــر مادر* و *هـــر دختر* و *هـــر خواهری،* هر قدر هم *زیاد* باشد، باز با *محبت خدا* و *رسول او* و *جهاد در راه او* ، هرگز در *تعارض و تضاد و ممنوع* نیست. البته اگر نظر برخی از مترجمین را بپذیریم که: *أَبْناؤُكُمْ* را *پسران و دختران* و *إِخْوانُكُمْ* را *برادران و خواهران* می پندارند، (با استدلالی که جای اعتراض دارد)، در این صورت هم *محبت به هــــر مادری* (از هر نژاد و قوم و ملتی و با هر خصوصیت اعتقادی و مواضع سیاسی و حتی اخلاقی)، قطعا با *محبت به خدا* و *رسول او* و *جهاد در راه او* ، تعارض و تضادی نخواهد داشت و *ممنوع* و *خلاف شرع* نیست. 🍃واژه: ۲۴ @dr_ghofrani2
۱۳۱۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام سجاد صلوات الله علیه، *نوزدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما این پرسش است که: چرا در قرآن بارها و بارها گفته شده است: *قــــل؟* *قل، یعنی چه؟* لطفا *تمام عزیزانی که آرزوی شرکت در رزمایش با شکوه اربعین را دارند* (که با این دو دولت معاویه صفت و خائن، بعید است امسال انجام شود) در این بحث *فراگیر و مهم و شیرین* شرکت کنند. *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۱ سلام و صلوات و رحمت بیکران الهی بر شما *زائرین أربعین* که به *نوزدهمین پرسش موکب* ما پاسخهای خوبی ارائه کردید. *نوزدهمین* پرسش قرآنی ما این بود که: *چرا در قرآن اینهمه گفته شده: *قل، قل، یعنی چه؟* در *پاسخ* به نظر می رسد: *قول* یعنی *سخن* که ممکن است *عاقلانه یا جاهلانه* و *راست یا دروغ* باشد، که اگر *جاهلانه* و *خودخواهانه* و *دروغ* و *بی اجازه* و *ناحق* باشد، حتما *مخرب » خواهد بود و « قابل مؤاخذه و مجازات » است. اما *قل* در قرآن، کلامی بر مبنای *عقل* و *صدق* و *حق* و همراه با *إذن الهی* است. و با این *إذن،* آنچه خداوند قبلا *در فطرت انسان پنهان کرده است،* از درون فرد به بیرون او، *جاری* می شود. پس *قل های قرآن،* انسان را از *باطن* به *ظاهر* سیر می دهد و متحول می کند و به افتخارِ *لسان الهی بودن* می رساند. *قــل* های قرآن، در حقیقت *فتاوا* و *اطلاعیه ها* و *بیانه ها* و *سنت های الهی* در زمینه های مختلف زندگی است که بهترین و روشن ترین *راهکارهای رهایی* از مشکلات و رسیدن به *سعادت* را پیش روی انسان قرار می دهد. *مواضعِ مؤمنین* در موقعیتهای مختلف زندگی را همین *قل های قرآنی* روشن می کنند و به آنان می فهمانند که باید در طول زندگی خود، *قائل* به چه چیزهایی باشند و چه *قولهایی* را *نباید* با زبان، یا با رفتار، یا با لباس، یا با جوارحشان، به دیگران *منتقل کنند.* پس وقتی گفته می شود: *قولوا: لا إله الا الله، تفلحوا،* قطعا *تلفظ* این عبارت، کارگشا و عامل رستگاری نیست، بلکه *قائل* بودن به *یگانگی ذات أقدس الهی* و *موحد شدن،* شرط *فلاح و رستگاری* است. پس افراد *لال* هم می توانند *قائل* باشند و *صادقانه و با قلبشان و تمام جوارحشان بگویند:* قل: *هو الله أحد* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۲ با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* صبح شما بخیر. در پاسخ به پرسشِ *نوزدهم،* شما فرمودید: *قل* یعنی: *بیان ما فی قلب* و من هم عرض کردم: *قل،* آنچه را که خداوند قبلا *در فطرت انسان پنهان کرده،* از درون فرد به بیرون او، *جاری* می کند. اکنون *بیستمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: لطفا بفرمائید: اولا: *گوینــــده* تـــمامِ *قـل ها* کیست؟ ثانیا: حداقل *پنج مورد* از مواردی را که قبلا خداوند در هر فردی *پنهان* کرده لطفا معرفی بفرمائید. (من، *دوازده* مورد را در قرآن یافتم.) *حی علی البصیره* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۳ استاد این یعنی یه مرد میتونه بمونه و به مادر یا همسرش خدمت کنه و همون اجر جهاد رو ببره یا به این معنی هست که یه زن مانع رفتن مرد برای جهاد نشه؟ ظاهرا برداشتتان از آیه درست نیست. *محبت به مادر* مزاحمتی با *محبت به خدا و رسول او و جهاد در راه او* ندارد. یعنی *مادر* اگر مشرک، کافر، منافق، فاسق هم باشد، محبت به او *ممنوع* نیست. 🍃واژه: ۲۴ @dr_ghofrani2
۱۳۱۴ ممنون از پاسخ های روشن کننده تون استاد'احتمالا منظورم رو در مورد واژه "تاثیرگذاری" درست نرسوندم؛ منظور همون مسئله ای هست که "زن می بایست نگاه مردش را آسمانی کند" استاد در مورد ویژگی هایی که فرمودی این نهایت خوشبختی یک نفره که با یک همسفر "باایمان و بااراده" همراه بشه و قطعاً ایمان واقعی خیلی از صفات خوب دیگه رو هم به دنبال خودش میاره از جمله "اخلاق" ولی تو شرایطی که انسان های "با ایمان بد اخلاق" زیاد میبینیم باید چه کرد؟ ۱ـ هر *مؤمنی* باید خودش را مانند شرکت کنندگان در *کنکور* بداند و در تمام لحظات زندگی، *فقط و فقط و فقط* به تقویت *عقلانیت، اراده، ایمان، تعهد، امید و تلاش* خود بپردازد و دائما *مراقب* گفتار و رفتار واخلاق و مواضع خودش در زمینه های مختلف زندگی باشد ۲ـ اینکه نوشته اید: « نهایت خوشبختی یک نفره اینست که همسرش با ایمان و با اراده باشد »، از إلقائات مشاورین و روانشناسان است و قطعا *آموزه اسلامی* نیست. برخی از همسران رسول أکرم صلی الله علیه و آله و همسر امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و همسر جواد الأئمه صلوات الله علیه، با *بهترین شوهرانشان* به *هیچ کمالی* دست نیافتند، اما جناب *آسیه* در کنارِ *بدترین و ظالمترین شوهر، به *سعادت و قرب الهی* رسید. ۳ـ یک *مؤمن،* در طول زندگی خود، هیچ *نیازی* به *شناسایی* اراده و ایمان دیگران ندارد. بلکه مرد و زن مؤمن، دائما مراقب است که فقط خودش رفتار *تصنعی و ریاکارانه* نداشته باشد. (ضمنا، همانطور که هر پزشک یا مهندسی، به راحتی می تواند با چند پرسش، پزشک یا مهندس بودن دیگران را بفهمد، هر انسان *با اراده و صادق و با ایمانی* به راحتی می تواند افراد *هم سنخ* خودش را تشخیص دهد.) (امروز می بینید که این دولت خائن و نالایق و دروغگو، چقدر راحت *افراد ناصالح و خائن و دروغگو* را به دور خود گرد آورده.)(و حزب الله هم چه زیبا از مردم مسیحی و أهل تسنن و شیعه، چه جمع هم سنخی را گرد هم آورده است.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۵ منظور شما از "خباثت" رو متوجه نشدم الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ (نور/۲۶) زنان خبیث، *مال* مردان خبیث اند و مردان خبیث، *مال* زنان خبیث اند، و زنان و مردان پاک مال یکدیگرند. وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ *كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ* اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ *ما لَها مِنْ قَرارٍ* (إبراهیم/۲۶) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۶ سلام و رحمت الهی به شما عزیزان مشتاق و محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* عذرخواهی می کنم از اینکه شما عزیزان را به زحمت انداختم. پاسخ پرسش *بیستم* چنین است: *اولا:* فرمودید: *قل* ، *بیان ما فی قلب* است. پس *تمام قل ها،* فقط و فقط از *قلب* من و ما و شما *صادر* می شود که *حرم الهی* است و *گوینده تمام قل ها،* فقط همان: *الله* معکم و معی *ربی* است. *او* یا *هو* معکم أینما کنتم، در شرائط مختلف برای *شکوفایی باطن پنـــهان* من، ما، شما، *فرمان* می دهد: *قـــل.* (یعنی: آن *معارف باطنی* و *باورهای پنهان* در خود را *جاری* کن.) *ثانیا:* آن *باورهایی* که قبلا خداوند *در هر فردی پنهان کرده،* عبارتند از: ۱ـ علم *القرآن،* ۲ـ علمه *البیان،* ۳ـ علم الإنسان *ما لم یعلم،* ۴ـ *ألهمها فجورها و تقواها،* ۵ـ أَ لَمْ يَعْلَمْ *بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏؟* ۶ـ *لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى* فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ، ۷ـ بَلِ *الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصيرَةٌ،* ۸ـ وَ *لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ* مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ *لَيَقُولُنَّ اللَّهُ،* ۹ـ وَ *لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ* مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها *لَيَقُولُنَّ اللَّهُ،* ۱۰ـ وَ *لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ* مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ *لَيَقُولُنَّ اللَّهُ،* ۱۱ـ وَ *لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ* مَنْ خَلَقَهُمْ *لَيَقُولُنَّ اللَّهُ.* مجددا از اینکه پرسش بیستم، شما را به زحمت انداخت عذرخواهی می کنم. اما امیدوارم اکنون از حلاوت آن، بهره مند شده باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۷ 📌همراه با نظرات شما باسلام و تشکر از خداوند به خاطر این موکب فعال وبه روز پس ان معی ربی *سیهدین* از طریق همین *قل ها * در من و ما و شما. جاری میشود.. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و هزار آفرین به شما که *حق* را فرمودید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۸ 📌همراه با نظرات شما حرفهاشون خیلی آرمانی و قشنگه اما من واقعا نمی‌دونم چجوری میتونم توی زندگی ام پیاده کنم! مثلا اینجایی که میگن زن خورشید هست و باید گرما رو به همسر و فرزندانش بده، این گرما و نور رو از کجا میگیره؟ 📌همراه با نظرات استاد تمام أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم و تمام بانوان مؤفق، *برکات* وجودی خود را از *خداباوری* و *توجه عاقلانه و مؤمنانه* به خدا به دست می آورند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۱۹ استاد فرمایشتون درست اما آیا داشتن این روحیه که در موارد ۱ و ۲ با ذکر مثال اشاره فرمودید، برای "بعد ازدواج" نیست؟ چه بسا لزوم اتخاذ چنین روحیه ای در مواجه شدن با همسرانی به شدت متفاوت، برای سربلند شدن در امتحان الهی باشه و این شرایط هم ناخواسته برای انسان پیش بیاد آیا منطقی نیست که هر انسان صاحب عقل و اختیار، برای "قبل ازدواج" ملاک هایی رو مدنظر داشته باشه؟ از طرفی، این جمله که "یک مومن در طول زندگی خودش هیچ نیازی به شناسایی اراده و ایمان دیگران ندارد"، چگونه با بحث لزوم کفویت و هم شان بودن زن و مرد در مباحث اعتقادی و اخلاقی(که مورد تاکید قرآن و روایات هم می باشد)، قابل جمع بستن هست؟ *ازدواج* یک *تکلیف الهی* است پس باید فقط ملاکها و خصوصیاتی را قرآن بیان کرده رعایت شوند. مثلا فرموده: مؤمن با مؤمن، مشرک با مشرک، زناکار با زناکار، طیب با طیب، خبیث با خبیث. *کفویت* هم یعنی رعایت همین نکات قرآنی در آغاز ازدواج، تا *امانتهای الهی* به *اهلش* برسد. و إلا *فردای* هیچ فردی، *گارانتی و تضمینی* ندارد. البته تا دختران و پسران مهدوی و والدین امانتدار آنها، آیه *لاتسقط من ورقه* را باور نکنند، و به *رازق* خود اعتماد و توکل پیدا نکنند، این *نگرانی ها* آنها را رها نمی کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۲۰ تفاوت اسوه و الگو در چیست؟ *الگو* به *نمونه* ای گفته می شود که می خواهند (بدون دخالت ابتکار و خلاقیت خودشان) از روی آن تعداد زیادی همانند آن را بسازند. (در کارگاههای لباس دوزی، برای *سری دوزی* از الگو استفاده می کنند.) و (در کارخانجات تولید خودرو، هزاران ماشین را مانند *ماشین الگو* می سازنند. که *هیچ فرقی با هم ندارند) اما *اسوه* ، فرد یا افرادی هستند که فقط *جهت* تلاش و کوشش و زندگی را روشن می کنند و قرار نیست هیچ فردی *مثل آنها باشد* . مثلا: امام خمینی رحمه الله علیه، *اسوه انقلابیون* است و *جهـت انقلاب* را در شرائط مختلف، روشن می کند. پس *الگو* یعنی: *ادا درآوردن* و *تقلید کردن* و از *اراده و ابتکار و خلاقیت خود* صرفنظر کردن. اما *اسوه* یعنی: آنکه *کلیات* و *خطوط اصلی* را مشخص می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۲۱ ناقص العقول دلیلی بر تحسین مقام زن است، یعنی چه؟ چون به این پرسش بارها پاسخ داده شده است، لذا این بار پاسخ را به شکل دیگری ارائه می کنم: هر انسانی، *دو نوع عقل* دارد: *عقل معاد* و *عقل معاش،* اول: عقل معاد یا *عقل تشخیص دهنده تکالیف،* دوم: عقل معاش و *عقل حسابگر.* *عقل تشخیص دهنده تکالیف،* در دختران، *شش سال* زودتر از پسرها فعال می شود و به کمال می رسد. اما عقل *حسابگر* در آنها معمولا ضعیف می ماند. لذا در تمام جوامع بشری، دختران و زنان با کمترین بهانه و گاهی حتی بدون بهانه و داوطلبانه، *توانایی های* مختلف خود را در *مجموعه های نیکوکاری* و *مهد کودکها* و غیره *ابراز* می کنند و به *رایگان* و یا *دستمزدی بسیار اندک،* خودشان را *در اختیار هر نامحرمی* و در اختیار *هر نوع فرزندی* قرار می دهند و هر *شغل* سختی (حتی کار در معدن) را هم می پذیرند و با اینکه می دانند مورد ظلم و تجاوز قرار می گیرند، *کارهای نظامی* را هم می پذیرند. پس اینکه *تمام زنان* در طول تاریخ به رایگان *همسرداری* و *خانه داری* و *بچه داری* می کنند و غالب آنها، *أهل کار و تلاش* هستند و *بیشترین فرشهای نفیس و صنایع دستی* را آنها به رایگان تولید کرده و می کنند ...... و به راحتی *مورد سوء استفاده مردها* قرار می گیرند و *مثل مردها* دنبال پس انداز و مال اندوزی نیستند، قابل تحسین هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۲۲ در کتاب عشق وازدواج تالیف شما ص۵۴ پاراگراف خداوند فرزند را تکوین میکند. اصلا متوجه نشدم یعنی: خداوند به فرزند، *شکل و صورت* می دهد و *واقعیت* می بخشد. و این *شکل دهی و صورت بخشی* در درون بدن *مادر* صورت می پذیرد. پس مادر، به *خالق* و به *فاطر* نزدیکتر است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۲۳ ص ۵۵، حمل مرد و حمل زن را بیشتر توضیح میدهید؟ اگر انسان، *باری* را بر *دوش خود* جا بجا کند به آن *حِمل* گفته می شود. (مثل باربرها) اما اگر *باری* را در درون *قلب* یا *رحم* خود جابجا کند، به آن *حًمل* گفته می شود. (مثل زنان باردار) مردها بیشتر اهل *حِمل* هستند اما زنان آنقدر کرامت دارند که بیشتر اهل *حَمل* هستند. مَثَلُ الَّذِينَ *حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ* ثُمَّ *لَمْ يَحْمِلُوهَا* كَمَثَلِ الْحِمَارِ *يَحْمِلُ أَسْفَارًا* مثل آنها که *عمل* به تورات بر آنها تكلیف شد اما آنها *با قلبشان نپذیرفتند* و به كار نبستند، مانند خرى است كه كتابهايى را فقط بر پشت خود مى ‏كشد (و هیچ بهره ای از آنها نمی برد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۲۴ یک بار راجع به این فرمودید که مکر و فریب زن نسبت به شوهر پسندیده و مثبت است. آیا در مورد خانواده شوهر نیز این مکر و فریب جایز است؟ *مکر در رفتار جذاب و دلربا* و *خدعه با شیرین زبانی* و *حیله با زینت آلات* منحصرا برای *جذب همسر* مجاز است. اما شما بانوان مؤمن، با *هنر هدایت نامحسوس* خود (مثلا با تکریم و تشویق نکات مثبت و طرح پرسشهای تفکر برأنگیز و مناسب) به زیبایی می توانید *نگاه* والدین سببی و اطرافیان خود را هم *آسمانی* کنید. امیدوارم در *متحول* کردن اطرافیانتان موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2