eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳۷۹ مدتی است که یکی ازاقوام همسرم شوهر به ظاهرمومنی دارن ولی متاسفانه بدن .متاسفانه رذایل اخلاقی بسیارزیادی هم دارن والان خانومشون گوشی شون روچک میکنن وتذکرمیدن وهمین باعث دعوای.. ۱ـ لطفا به *هزار و یک دلیل* در امور دیگران *کمترین دخالتی* نداشته باشید و اجازه بدهید خودشان پیگیر حل مسائلشان باشند. ۲ـ *گوشی* هر فردی، *حریم شخصی و خصوصی* اوست و *تجسس* در آن به فرموده قرآن، *حرام* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۰ خانم محترمی فرموده اند: چند سالی است که ازدواج کردم و دو فرزند دارم ،همسرم در اوایل ازدواج رابطه مطلوبی با خانواده اش نداشت و من همیشه ایشون رو به ارتباط پسندیده با خانواده اش و عزت گذاشتن سفارش کردم و همسرم هر وقت لازم داشتن کمک مالی بهشون می کرد و من مخالفت نمی کردم الان رابطشون خیلی خوب شده طوری که وابسته شده اند خانواده همسرم طوری شده برا کارهای غیر ضروری درخواست پول دارند در حالی که ما زندگیمون متوسط رو به ضعیف هست و خیلی مشکل مادی داریم و گاهی همسرم با وابستگی از اونها سخن میگه طوری که حس می کنم منو نمیبینه، در حالی که همیشه سعی کردم حقوقشو به جا بیارم، مادر و خواهرش مدام خواسته های بیجا دارن ازش (من بعد ۵سال هنوز یه مانتو به زور خریدم و اونها همیشه چند دست نو می خرند) ،،،طوری که چند وقت پیش همسرم بی دلیل به من پرخاش کرد و بعد عذرخواهی کرد و گفت مادرم و خواهرم از من خواسته هایی دارن که چون نمی تونم برآورده کنم اعصابم خورد بوده به شما پرخاش کردم ،،، تا الان با همه چی کنار اومدم ولی الان مدتیه از خانواده اش متنفرم میرم خونشون ساکت میشینم طوری که همه میگن چرا گوشه گیری ،،،همسرم انتظار داره مثل قبل صمیمی باشم ولی من نمی تونم، چی کار کنم ؟؟ رابطه من و همسرم عالیه اما وقتی پای خواسته های اونها وسط میاد رابطمون مدتی سرد میشه ، من وقتی شوهرم بی محلم میکنه دیگه نمی تونم حتی یه ظرف جابه جا کنم و همش به بچه ها پرخاش می کنم چه کار کنم ؟؟خیلی وقتها حس خستگی و دلزدگی دارم و به روی خودم نمیارم' اندیشه درست و رفتار درست چیه؟ میخام یه زندگی قرآنی داشته باشم ؟ در مورد سوءاستفاده های خانواده همسرم چه کنم؟ رفتارم با اونها چه طور باشه؟ .ناگفته نماند به خاطر خواسته های اونها من خیلی وقتها از خواسته هام گذشتم و از نظر مالی فشار بالایی روم بوده مثلا بیست روز بدون یه تومان پول که بتونیم هزینه کنیم ولی دیگه خسته شدم چون اونها واقعا کمبودی ندارند و سوءاستفاده می کنند البته گاهی هم می ترسم با خودم میگم با این روال که همسرم در پیش گرفته هیچ وقت صاحب خانه و ماشین و امکانات نمیشویم خلاصه دوست دارم رها شوم رها خیلی گرفتار و اسیرم. به ایشان عرض شد: اگر واقعا قصدتان زندگی قرآنی است، بدانید که شما « مهمان » همسرتان هستید همین. پس نباید هیچ گونه » طلبی » از ایشان داشته باشید و باید از « دخالت مستقیم » در کار ایشان بپرهیزید. بلکه باید گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع شما آنقدر جذاب و دلربا و منطقی و زببا و هنرمندانه باشد که ایشان را به فراهم آوردن رفاه بیشتر برای شما و رفتار منطقی با دیگران مشتاق سازد. ظاهرا مشکل اصلی شما این نیست که چرا برای شما مانتو نخریده بلکه مشکلتان اینست که توجه ندارید که شیطان شما را دارد وسوسه می کند تا اعتراض داشته باشید که چرا او به « مادر و خواهر سببی » شما کمک می کند. برای خانم محترمی که می خواهد قرآنی زندگی کند عجیب است که به جای اینکه همسرش را برای کمک به « نزدیکان سببی » خود او بسیار تشویق کند و از اینکه آنها را بر او مقدم داشته بسیار تشکر کند و بسیار خوشحال باشد (از اینکه شبیه آنان شده که سه شب افطاری خود را .... )، شوهرش را سرزنش می کند و با مادر و خواهر سببی خودش با سردی برخورد می کند؟ این اخلاق و رفتار، کجایش قرآنی است؟ اگر در منزل مادرتان خداوند از شما بپرسد: ای بنده من چرا نمی خندی؟ چرا شاد نیستی؟ چرا به مادرت احترام نمی گذاری؟ چرا حرف نمی زنی؟ چرا مثل دیوار ساکت و سرد هستی؟چه پاسخی خواهید داد؟ می گوئید: چون شوهرم « مال فــــانی » را به آنها می دهد و به من نمی دهد برای رضایت شما ناراحتم؟ یا می گوئید: چون من به شما که خالق من هستی اعتماد و توکل لازم را ندارم و از آینده می ترسم کارتن خواب شوم، لذا با این اخلاق بد و زشت می خواهم شوهرم را آدم کنم؟ خانم محترمی که باید برای ظهور آخرین حجت الهی حاضر شویم و زمینه سازی کنیم؛ لطفا خودتان قضاوت کنید این برخورد این تحلیل این وسوسه ها خیرخواهانه و منطقی و عاقلانه است و می تواند قرآن پسند باشد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۱ 📌همراه با نظرات شما سلام وعرض ادب در صـحـيـفـه سجاديه است كه: پروردگارا تو خودت فرمودى (ادعونى استجب لكم ان الّذيـن يـسـتـكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين ) و در اين كلام شريفت دعا و خواندن خـود را عـبـادت، و تـرك آن را اسـتـكـبـار خـوانـدى، و تـاركـيـن را بـه دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى. و در كـافـى به سند خود از حماد بن عيسى، از امام صادق (عليه السلام) روايت آورده كه گـفـت: از آن جـناب شنيدم كه فرمود: دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش نمى دهد، بـراى ايـنـكـه دعـا خـود عـبـادت اسـت، و خداى عزّوجلّ مى فرمايد: (ان الّذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين ) و نيز فرموده: (ادعونى استجب لكم ). 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
۱۳۸۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و پنجمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما این بود که: *ترجمه و پیام مهم آیه ۶۰ سوره غافر* چیست که می فرماید: ... *إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ* همانطور که شما عزیزان نظر دادید، ترجمه آیه اینست که: و خدای تو فرمود: مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم زیرا آنهایی كه از عبادت من (و دعا کردن)، « تكبر » مى ‏ورزند به زودى با خواری وارد جهنم مى شوند. من گمان کردم که با توجه به عبارت *یستکبرون عن عبادتی،* ترجمه درست آیه اینست که: .... همانا آنهایی كه *با عبادت من، تكبر مى ‏ورزند و به استکبار می پردازند،* به زودى با خواری وارد جهنم مى شوند. زیرا بسیاری از تخلفات و جنایتهایی که در طول تاریخ رخ داده از افرادی سر زده که (مثل صفین و نهروان و کربلاء ...) ظاهرا *اهل دعا و عبادت* و *پیرو پیامبران الهی* هم بوده اند. اما با عبارتی که یکی از أعضاء محترم از *دعای ۴۵ صحیفه سجادیه* در توضیح همین آیه نقل فرمودند، معلوم می شود که *این برداشت درست نیست.* لذا از ایشان *تشکر* و از خداوند متعال *استغفار و توبه* و از شما عزیزان *عذرخواهی* می کنم که پذیرایی موکب ما، پختگی لازم را نداشت. استغفر الله ربی و أتوب إلیه. 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
۱۳۸۳ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. از تلاش محققانه و بیان مستند شما که من نسبت به آنها غافل بودم، بسیار ممنون و متشکرم. خداوند خیر کثیر روزیتان فرماید. إن شاء الله تعالی 📌همراه با نظرات شما سلام. خواهش میکنم صددرصد استاد عزیزو خوبی داشتم که منو به تحقیق وادار کردند 🌹🌹 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۴ با سلام و احترام الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ضمن تشكر از حضور فعال و مشتاقانه برخی از أعضاء، *بیست و ششمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما اینست که: از منظر « قرآن »،« *وارثان زمین* » چه « *خصوصیت بارزی* » دارند؟ لطفا آن *خصوصیت* را با *ذکر متن آیه مربوطه* به اختصار توضیح دهید. *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۵ چطور باید آیات و روایات را درکنارهم بخوانیم؟ انگار لازم است که واقعا از بیخ و بن در هرچه آموختیم یک بازبینی اساسی صورت بدهیم! منابع فقه اسلامی عبارتند از: اول: تفکر و تعقل، دوم: انس با قرآن و قرائت و تلاوت آن، سوم: استمداد از احادیث و روایات معتبر. اما آنها که در کتابهای درسی و رسانه ها و حوزه و دانشگاه تلاش دارند این منابع را به این ترتیب تغییر بدهند: ۱ـ استناد به هر چیزی به اسم حدیث و روایت، ۲ـ فقط رو سر گذاشتن قرآن، ۳ـ « ناقص معرفی کردن عقل » و « بی اعتنایی به آن و اجاره دادن آن »، آنها دنبال « اخباری گری » هستند و نمی خواهند « اجتهاد » در حوزه و دانشگاه، زمینه رشد و آمادگی مردم را برای « زمینه سازی » ظهور فراهم آورد. این غافلین و یا مزدوران شیطانی، (با برداشت غلط از روایات) این « زمینه سازی برای ظهور » را هم « پرچمی بر خلاف ظهور » می پندارند و « انقلاب شکوهمند امام خمینی رحمه الله علیه » را هم تقبیح و متهم می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۶ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* سالروز ارتحال رسول أکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را تسلیت عرض کرده و از پاسخهای قرآنی که برخی از أعضاء محترم گروه إرائه فرمودند تشکر می کنم، *بیست و ششمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما این بود که: *خصوصیت بارز وارثان زمین* را از منظر « قرآن » توضیح دهید. در ارتباط با *وارثان زمین* ظاهرا فقط به *یک آیه* می توان اشاره کرد: وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ *أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ* (أنبیاء/۱۰۵) (و به راستی در زبور پس از تورات نوشتيم (و قطعی کردیم) كه: زمين را *بندگان صالح من* به ارث می برند.) خداوند می فرماید: *وارثان زمین،* افرادی هستند که علاوه بر *بندگی موحدانه من* ، *صالح* هستند. به نظر می رسد ترجمه *نیکوکار* برای *صالح،* (که تمام أعمالش از روی آگاهی و بصیرت و شایسته است) گویا و مناسب و کامل نیست. صالحین: *مدیران لایق و با درایت و شایسته ای* هستند که: نگاهشان، کلامشان، رفتارشان و اخلاقشان سرشار از *محبت و عشق و سلام* به تمام مخلوقات الهی است و می کوشند *أمنیت همه جانبه و عدالت فراگیر* را در تمام گوشه و کنار جهان، مستقر کنند و تمام کجی ها و انحرافات و نواقص را *إصلاح* و در میان مردم، *سلامتی روانی و همدلی عمیق و صلحی وحدت آفرین و آرامشی پایدار* پدید آورند. پس آن *صلح و همدلی و وحدت و آرامشی* که *عباد صالح* با *مدیریت مؤمنانه و موحدانه و مقتدرانه* خود در زمین پدید می آورند، (بر خلاف سخن دروغگوترین مسئول کشور) اولا: *مذاکرات احمقانه و سازشکاری ذلیلانه افراد نالایق و خائن با دشمنان حیله گر* نیست، ثانیا: *عرضی، نمایشی، تصنعی و موقتی* نیست و آنان ادای *اصلاح طلبی* را در نمی آورند، ثالثا: خالی از هر گونه *نفسانیت و کینه توزی و اجبار و خشونت غیر منطقی* است، رابعا: از *تحول مؤمنانه ای* سرچشمه می گیرد که از *درون آحاد مردم* برآمده است. *صلح،* از بزرگترین *صفات ذاتی* خداوند و سرشار از *خیر و برکت* است: *وَ الصُّلْحُ، خَيْرٌ* (نساء/۱۲۸) پس *صالحین* می کوشند *مظهر این صفت الهی* و عامل *آرامش و همدلی و وحدت* باشند. نکته جالب اینکه: آن *ارضی* که صالحان *وارث* آن می شوند، ابتدا *زمین نفسانی* خود آنهاست. آنها ابتدا بر نفسانیت و خودخواهی خود *تسلط* یافته و *درون* خود را *إصلاح* نموده و به *بندگی موحدانه* رسیده اند. زیرا هیچ انسانی نمی تواند بدون *إصلاح درون* خود به *إصلاح بیرون* از خود بپردازد و قطعا هیچ *خودخواه مشرک و منافقی* هم نمی تواند *أمنیت و عدالت و همدلی و وحدتی پایدار* پدید آورد. پس وارثان زمین، افرادی هستند که: ۱ـ *نفسانیت* خود را عاقلانه *تسلیم خالق* نموده و با خدای خود به *صلح* رسیده اند (و با ربا و زنا و با انواع گناه، با او سر جنگ ندارند)، ۲ـ خود را از هر *غفلت و انحراف و شرک و کفر و نفاق و فسق و فسادی،* با *مراقبت* مؤمنانه (و با مواردی که در آغاز سوره مؤمنون گفته شده)، *اصلاح* کرده اند، ۳ـ برای اجرای دستورات الهی که می فرماید: *وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ* ، *فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا* ، *فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ* ..... بسیار تلاش کرده اند، ۴ـ به *مدیریت عالمانه و مقتدرانه ای* دست یافته اند که می توانند *أمنیت همه جانبه* و *عدالت فراگیر* (که اساس صلح پایدار و شرط اصلی هر اصلاح سازنده ای است.) را برای *تمام نژادها و اقوام و اقشار مردم* زمین، فراهم کنند. *اللهم؛ اجعلنا من عبادک الصالحین.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۷ با سلام و عرض تسلیت شهادت رسول أعظم صلی الله علیه و آله و شهادت سوزناک امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و تشكر از پاسخها و گفتگوهای شما در رابطه با انعام احتمالا تازه واردهای گروه احساس کردند که شماها « ختم أنعام » گرفته اید!! برای پایان دادن به این بحث انعام که احتمالا « مقدماتش خوب طرح نشده بود »، آرزو می کنیم کاش « تمام » افراد بشر « کالأنعام » بودند زیرا در آنصورت: اولا: ازدواج ها، (بدون مشاوره، بدون دوران عقد، بدون هزینه های هنگفت فیلمبرداری، گُلکاری ماشین، و حواشی دیگر) « به موقع » انجام می شد، ثانیا: « پسرها » برای خواستگای از دخترها، آنقدر جدّی بودند که (مثل أنعام) با هم « نزاع » می کردند، اما الآن نه تنها بعد از خواستگاری، پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند و انصراف خود را هم اعلام نمی کنند و با خواستگاران دیگر دعوا هم نمی کنند بلکه برخی، پسر ازدواج کرده را مسخره هم می کنند، ثالثا: در میان تمام « أنعام و حیوانات » هیچ پدر و مادر مانع ازدواج فرزندش نمی شود، اما در میان افراد بشر، والدینی هستند که مانع ازدواج فرزندان خود می شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۸ با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه. شهادت غریبانه حضرت ثامن الأئمه امام رضا صلوات الله علیه را به شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم تسلیت می گویم. امروز باید تجلیل کنیم خاطره « ۹۹ بانوی مؤمن و عَلَمدار محله نوغان مشهد » را که در سال ۲۰۳ هجری قمری با « بخشیدن مهریه خود » از همسرانشان، « اجازه » گرفتند تا در « تشییع پیکر مطهر امام رضا صلوات الله علیه »، شرکت کنند و با این هنرمندی، « غیرت » مردان را برانگیختند و در فضای پُر از اختناق « مأمونی »، تشییع با شکوهی را فراهم آوردند. استاد ما برای دریافت جواب پرسش باید چه کار کنیم؟ ببینید مولی الموحدین أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، چه تکلیفی را برای ما بیان فرموده اند: اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ یَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ وَ مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنًى فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِينُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَالُ فَاسْأَلُوا اللَّهَ بِهِ وَ تَوَجَّهُوا إِلَيْهِ بِحُبِّهِ وَ لَا تَسْأَلُوا بِهِ خَلْقَهُ .... بدانيد كه قرآن خيرخواهى است كه خيانت نمیكند، و هدايتگرى است كه گمراه نمینمايد، و سخنگويى است كه دروغ نمیگويد. احدى با قرآن ننشست جز اينكه به فزونى يا كمى از پيش آن برخاست: فزونى در هدايت، و كم شدن در كور دلى. بدانيد كه براى كسى بعد از بودن با قرآن تهيدستى نيست، و براى احدى‏ منهاى قرآن بی نيازى نمیباشد. از قرآن براى بيماريهاى خود شفا جوييد، و از آن براى پيروزى بر مشكلات يارى خواهيد، كه شفاى از بزرگترين بيماريها كه كفر و نفاق و تباهى و ضلالت میباشد در قرآن است. پس با قرآن از خدا بخواهيد، و با عشق به قرآن به خدا توجه كنيد، و به وسيله آن از مردم چيزى مخواهيد وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ .... كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَيْسَ الْكِتَابُ إِمَامَـــــــهُمْ فَلَمْ يَبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلَّا اسْمُهُ وَ لَا يَعْرِفُونَ إِلَّا خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ ... پس از من به زودى بر شما روزگارى رسد كه .... گويى آنان پيشواى قرآنند نه قرآن پيشواى آنان، لذا از قرآن نزد آنها جز اسمى نماند و از كتاب خدا جز خطّ و نوشته‏اى نشناسند. 👈 واژه: #۹۹بانوی_مومن_علمدار @dr_ghofrani2
۱۳۸۹ سلام و صلوات و برکات فراوان بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* ضمن تبریک آغاز ماه *ربیع المولود* امیدوارم این ماه برای شما و تمام مسلمین، ماهی پر از خیر و برکت و سلامتی و خبرهای نشاط آور باشد. *بیست و هفتمین* صبحانه *موکب قرآنی* ما اینست که: به استناد *آیه هفتم سوره إسراء* که می فرماید: *إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا* بفرمائید *چه قانونی* بر جهان حاکم است؟ *حی علی الحُسن و الحَسن و الإحسان* 🍃واژه: ۷ @dr_ghofrani2
۱۳۹۰ جوان برومندی فرموده اند: من قبل از ماه محرم خیلی امیدوار بودم و شوق اینو داشتم که ازدواج کنم ولی تو این مدت خیلی سرد شدم مخصوصا اینکه از لحاظ مالی که حساب میکنم اگه ازدواج کنم مثل یه فقیر مطلق باید زندگی کنم خوب نمیشه دختری رو بیاری خونه بخت تو تنگ دستی و فقر زندگی کنه ، الان که فکرشو میکنم یه زندگی معنوی و خوب از مهمترین نیازهاش حمایت مالی هست که همین موضوع منو خیلی سرد کرده شما راهکاری دارید برای این موضوع؟ به ایشان عرض کردم: اولا: « محاسبات » بشر که بر اساس « ذهنیات » او انجام می شود و عامل خیالیافی و دلسردی و انواع افسردگی است، مورد تأئید قرآن نیست. لازم است توجه داشته باشید که « محاسبات ذهنی »، غیر از « تفکر » و بر مبنای « إطلاعات گذشته و مادی » است و هیچ اعتبار و ارزشی ندارند. ثانیا: قرآن می فرماید: به شرط اینکه « عفت » (که مرتبه ای از تقواست) پیشه کنید (و نیازهای غریزی خود را عاقلانه مدیریت و مهار کنید)، خداوند هم با غنای بیکران خود « فقر » شما را (از هر نظر) برطرف می سازد: وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ پس اگر شما فرزند عزیز ، طفل (وابسته) و تنبل و راحت طلب و خیالباف و رؤیاپرداز نباشید و « عاقل و بالغ و با اراده و با ایمان » و « اهل کار و سعی و تلاش » باشید حتما با « توکل » می توانید (مانند هزاران هزار جوان مثل خودتان) از « عنایات و الطاف خاص الهی » برخوردار شوید. بسیاری از والدین مؤمن، با اطمینان به « وعده های الهی »، زندگی « ساده » خود را با « جیب خالی » اما با « همت و دستان تلاشگر » خود زندگی مشترکشان را شروع کرده اند و توانسته اند با « همدلی و هنرمندی »،« میم » را از ابتدای « مــشکلات » بردارند. این « دست خالی » بودن برای غالب جوانان همه کشورها هست و تنها « راهکار عبور » از آن « کشف معنای زندگی » و در حال « آزمایش » بودن انسان و « تغییر نگاه » و « حذف تشریفات و تجملات و چشم و همچشمی ها » و خواهان یک زندگی « ساده » بودن است. والدین زیادی هستند (مثل احتمالا والدین خود شما) که اگر دامادی « عاقل و با اراده و مؤمن و با ادب و پر تلاشی » را پیدا کنند، حاضرند نه تنها بر او سخت نگیرند بلکه همه جوره زیر بال و پر چنین داماد « نایابی » را بگیرند امیدوارم بتوانید مرحله اول ازدواج « که آمادگی خویش » است را به خوبی بگذرانید تا به زودی لایق عنایات و الطاف خاص الهی بشوید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: های_الهی @dr_ghofrani2
۱۳۹۱ اینکه گفتید هر گونه توقع مذمومه چون توقع هم به نوعی از جنس همین امیدواری هاست ؟ بله « هر گونه توقعی » مذموم است. اما « انتظار عاقلانه و منطقی » خوب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۹۲ استاد بنده متوجه ترجمه درست نشدم. در اینجا اهمیت دعا مطرح است؟ آیه *۶۰ سوره غافر* که می فرماید: ... *إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي*‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ ... انسان را از *خودخواهی* که نشانه آن، *تکبر در بندگی خدا* است، پرهیز می دهد. البته *اوج بندگی* در *دعا* است و اینکه بشر دائما و در هر زمینه ای از زندگی، خودش را فقط با *خالق* خود طرف ببیند و *فقط از او کمک بخواهد* و *فقط در خدمت خالق خود باشد.* 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
۱۳۹۳ 📌همراه با نظرات شما با این گرونی های بسیار شگفت انگیز! منم مثل شما امیدوارم و دست به دعا هستم طفلی آقایون که چقدر این روزها شرمنده خانواده میشن ، به قول مادربزرگا خدا باعث و بانیشو شرمنده و روسیاه کنه 📌همراه با نظرات استاد باعث و بانی وضعیت امروز جامعه ما، کاملا مشخص است که *دولت نالایق و ناصالح و دروغگو و بیگانه پرست و خائن و وقیحی* است که حتی از *جسارت* به امام حسین صلوات الله علیه و امام حسن صلوات الله علیه هم خجالت نمی کشد. زیرا می داند که از حوزه و دانشگاه و مساجد، *هیچ اعتراضی* بلند نخواهد شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۹۴ آیا در هنگام بردن نام اشخاص توصیه به بردن لقب نیکو شده، خاصه اهل بیت سلام الله علیها و خاصه تر ربِ جلیل القدر به نظرم *خداوند متعال* را با همان *عباراتی* که در *قرآن* و *ادعیه* آمده است بخوانید، زیباتر است.
۱۳۹۵ شما چرا همیشه خانوم ها رو تو اشتباهات همسرانشون مقصر می دونید ، به نظر من اکثر آقایونی که با وجود داشتن همسر به بیراهه میرن دچار کمبود عاطفه ی مادری هستن . یک زن هیچ وقت نمی تونه برای همسرش ، مادری کنه . قبلا دو نکته را در گروه عرض کردم: نکته اول: چون هر انسان سالم و بالغی « مخـتار » است، پس کارنامه و سرنوشت و سعادت یا شقاوت و بهشت و جهنم او، « فقــط » تابعِ گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع اعتقادی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود اوست. لذا قرآن می فرماید: وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً نگران روزی باشید که « هیچ فردی » را به خاطر قصور و تقصیر « هیچ فرد دیگری » هرگز محاکمه و مجازات نمی کنند. پس زن و شوهر و پدر و مادر و فرزندان، « مسئول أعمالِ غیر مجاز یکدیگر » نیستند و من هم هرگز بانوان را « در » غفلت و انحراف و تخلف « شوهرانشان »،« مقصر » ندیده ام. نکته دوم: اما « بهترین افرادی » که می توانند « عامل بیداری و رفع غفلت و رشد عقلانی و هدایت ایمانی » و « عاملِ درمان و اصلاح گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع مهم « هر انسانی » باشند »،« فقط بانوان » هستند که عبارتند از: ۱ـ مادر، ۲ـ همسر، ۳ـ خواهر، ۴ـ دختر، ۵ـ خاله، ۶ـ عمه. زیرا « تمام کودکان » در آغاز تولد، « فقط مادر » را می شناسند. (نه خدا، نه پیامبر، نه امام، نه پدر) و « جذابیت بانوان »،« قویترین جاذبه ای » است که در دنیا « مردان » را « مجذوب » خود می کند: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ ... با این دو نکته، هرگز نمی گویم: « شما » در ضعف عقلانیت، اراده، ایمان و عبادت همسر محترمتان، قاصر و یا مقصر هستید. اما اگر همسر محترم شما قبلا از مهر و محبت و عواطف مادر و خواهر و عمه و خاله اش، بی بهره یا کم بهره مانده ، الآن چه باید کرد؟ قطعا « هر فردی » که بتواند این همسر مسئله دار را « إصلاح » و « به حق هدایت کند » أجر بالایی خواهد داشت و خداوند اکنون این « فرصــــــت بسیار ارزشمند » را به شما سپرده است. که می توانید با گفتگوهای شیرین و دلچسب، با تشویق نکات مثبت ایشان با آراستگی ظاهر و با ظرافت و لطافت و زیبایی ها و جذابیتهای فراوان و دلربایی های عجیب خود، نگاه ایشان را آسمانی و او را به معراج معنویت بکشانید. البته می توانید به حکمت خالقتان اعتراض کنید و مأموریت و رسالت خود را (به بهانه بچه داری، مامان داری، باباداری، عشق به برادر، عشق به کار و درآمد مستقل، عشق به کارهای فرهنگی!!!) « نپذیرید »و بر خلاف نظر خالقتان، « طلاق » بگیرید و از این « آزمون سخت جهاد همسرداری » صرفنطر کنید و به کارهایی که « از شما خواسته نشده » و « فردای قیامت از شما نمی پرسند » خودتان را سرگرم کنید. پس در هر حال « مختار » هستید یعنی باید « یکی از این دو گزینه و عواقبش » را انتخاب کنید. لطفا از اوائل دعای بیست صحیفه سجادیه این مضمون را پیدا کنید و اینجا بنویسید که « کاری که فردا از من نمی پرسند نباید انجام دهم » در هر حال امیدوارم شما بانوانی که « توفیق ازدواج » را پیدا کرده اید (چیزی که هزاران هزار دختر حسرتش را دارند) بتوانید از این « فرصـــت الهی »، بیشترین امتیاز را از خالق مهربان دریافت کنید.إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۹۶ خانم محترم و پرتلاشی فرموده اند: گاهی باید همسرم را در مسافرت های سختی همراهی کنم اما این همراهی برایم سخت است چه کنم؟ به ایشان عرض کردم: خوب شد خداوند « فقط یک شوهر » را به شما سپرده، اگر قرار بود یک لشکر یا یک سپاه یا یک کشور را به شما می سپرد چه می گفتید؟ البته نمی دانم چرا شما بانوان پر انرژی، مهد کودک و مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و حوزه و ادارات را بهتر از خیلی از مردها « مدیریت » می کنید و شاید اگر لشکر و سپاه و مردم یک کشور را هم به شما بسپارند (مثل ملکة سبأ) آنها را هم خوب اداره کنید اما چرا « شوهرداری » اینقدر برایتان مشکل است؟ جالب اینکه گاهی دختران دانشجوی مجرد با اعتراض به من می نویسند: چرا خدا به مردها اجازه داده چند همسر داشته باشند اما ما زنان فقط باید « یک شوهر » داشته باشیم؟ برای آنها « از قول شیطان » می نویسم اگر از پس یک شوهر برآمدید و دادتان گوش آسمان را کر نکرد سراغ همسران بعدی هم بروید عیبی ندارد. در هر حال خوشا به حال شما بانوان عزیز و مؤمن که « خداوند با تمام عنایتش » حامی شماست و مرتبه شما را « فوق بهشت » و « بهشت مردان » را « زیر سایه مادر نازنینمان حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیه » و شما جلوه های وجود مطهر ایشان قرار داده است. خوشا به حال شما که می توانید: مطلق خوبی و بزرگواری و حسن و زیبایی و « خیرات حسان باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۹۷ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *بیست و هفتمین* پذیرایی *موکب قرآنی* ما این بود که: از آیه ۷ سوره إسراء: *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها* چه قانونی در جهان استنباط می شود؟ در *موکب چهارم* دیدیم که: از میان تمام مخلوقات (:ملائکه و جن و حیوان و گیاه) *فقط* انسان *ما بین* آسمان و زمین و در *مرکز جهان* قرار دارد. اکنون از آیه ۷ سوره إسراء: *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* استنباط می شود که: *فقط* برای انسان، *قانون بومرنگ* وضع شده است. اما به این معنی که: *اولا:* اگر *تلاشی* از او در هر زمینه ای از زندگی سر بزند، چه با *نیت و شکل زیبا* و چه با *نیت و شکل زشت،* بلافاصله *آن انرژی و تلاش،* توسط نظام حکیمانه و عادلانه الهی، *جایگزین* می شود: « ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ *فَهُوَ يُخْلِفُــهُ* ... »(سبأ/۳۹) پس *انجام هر کار خوب یا بدی* انسان را حتما در همان کار *ورزیده تر* می کند. *ثانیا:* هر کار *خیر یا شر، خوب یا بد، مجاز یا غیر مجازی* که او انجام دهد، بلافاصله در *حساب کاربری جهانی* او ثبت و در *کارنامه و سرنوشت* او *تجلی* پیدا می کند و او *صاحب بهشت یا جهنم خود* می شود و پس از عبور از *خط پایان مسابقه* و رسیدن به *آخرتِ،* باید با *تجسم حقیقی* کارهایش تا *أبد* محشور باشد. پس معنی آیه ۷ سوره أسراء این نیست که *نتیجه أعمال حتما در دنیا دیده می شوند* زیرا غالب مردم در جهان با آن دستی که *داده اند* نه تنها با آن دست چیزی *نگرفته اند* بلکه اشتباها *نقره داغ* هم شده اند. (زیرا دنیا، ظرفیت تحقق *عدالت الهی* و *تجلی حقیقت* را ندارد.)(هر چند که ممکن است *برخی از آثار* برخی از کارها در دنیا دیده شوند.) پس اگر *زن یا مردی* با همسرش یا همسایه یا دیگران، خوش اخلاقی یا مهربانی کند و به آنها احترام بگذارد یا چیزی به آنها ببخشد، این طور نیست که از آنها حتما خوش اخلاقی، مهربانی، احترام و بخشش دریافت می کند. مثلا احترام و محبت و تکریمی که حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام و رسول أکرم صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به همسرانشان ابراز داشتند، اصلا باعث نشد که از جانب آنها هم *احترام و محبتی دریافت کنند.* یا *محبت و سخاوت فراوانی* که تمام *أنبیاء و أولیاء الهی* نسبت به مردم زمانشان داشتند موجب این نشد که از طرف مردم هم، مورد احترام قرار بگیرند. (بجز حضرت یونس علیه السلام که تمام قوم او توبه کردند و مطیع ایشان شدند.) آنان که با *شهادت و جانفشانی* خود باعث *تحول* جامعه شدند هم فرصت دریافت *تشکر دنیوی* پیدا نکردند. متأسفانه کم نیستند *جهادگران و ایثارگرانی* هم که پس از خدمات ارزشمند و مجاهدتهای بزرگشان، اکنون *فراموش* شده اند و از کمترین *توجه و تشکر مفید مسئولین* بی بهره اند. پس *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* نباید این *توقع* را در ما ایجاد کند که با انجام هر عبادت یا کار خیر و خوبی، بخواهیم به تمام آرزوهایمان برسیم. و *وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها* هم نباید باعث این *توهم* شود که اگر *تخلف، ظلم، شرک، کفر، تعدی، ربا، زنا، خیانت، جنایت، رذالت، خباثت، شرارت یا اختلاسی* از ما یا از هر فردی سر زد، بلافاصله *مجازات الهی* گریبانگیرمان شود. (اقوام زیادی به پیامبران الهی می گفتند: این مجازات ما کی می رسد: *وَ يَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ؟* ، *وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ* )(به جز یک مورد که فردی تقاضای عذاب کرد و فورا مجازات شد: *سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ* (معارج) بلکه این آیه، از یک *قانون قطعی الهی* سخن می گوید که طبق آن، هیچ فردی نسبت به *کوچکترین عمل خوب یا بد خود،* در *آخـــــرت* مورد *ظُلم* قرار نمی گیرد و از *حشر با تجسم أعمال خود* هرگز محروم نمی شود: *فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* (۷) *وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ* (زلزال/۸) 🍃واژه: ۷ @dr_ghofrani2
۱۳۹۸ جوان برومندی در مقطع پیش دانشگاهی، مورد مناسبی را برای ازدواج از من تقاضا نموده است. من از ایشان پرسیدم: آیا آمادگی پذیرش « مدیریت یک دبستان » را دارد؟ ایشان فرمودند: « مدیریت هر مجموعه ای »،« اطلاعات، تجربه و مهارت » می خواهد. لذا به ایشان عرض کردم: ضمن تبریک این ابراز توانایی شما برای انجام أمر مقدس ازدواج، معلوم می شود آنقدر عاقل و بالغ هستید که بپذیریی هر کاری « اطلاعات و تجربه و مهارت » می خواهد. ازدواج و تشکیل یک خانواده شاد و موفق هم همینطور است و « اطلاعات و تجربه و مهارت » لازم و کافی را لازم دارد. لابد آمار طلاق را شنیده ای که ثابت می کند افراد مغرور و هوسباز بدون اطلاعات و تجربه و مهارت » وارد آن می شوند و خیلی زود کارشان با هزار نوع گرفتاری به جدایی منجر می شود. در مشاغل بیرون اگر « وارد » نباشی اخراج می شوی و در جای دیگر و رشتة دیگری مشغول می شوی اما ازدواج اینطور نیست باید بتوانی و « بخواهی » تا آخر عمر آن را حفظ و مدیریت کنی تا یک دختر خانم بتواند به شما « اعتماد » کند. اما اگر تصور شما از ازدواج این باشد که اگر نتوانستید با هم سازگار باشید می توانید از هم جدا شوید و با فرد دیگری زندگی کنی قطعا امکان پذیر نیست. شاید در سینما یک هنرپیشه بتواند در فیلمهای مختلف، همسر افراد مختلفی باشد اما در زندگی واقعی این طور نیست. بنابراین به شما جوان عزیز پیشنهاد می کنم ابتدا کتاب « ازدواج چرا؟ » و پس از اتمام آن، کتاب « ازدواج چگونه؟ » را بخوانید و در پایان مطالعه این دو کتاب، پرسشنامه ازدواج را که در سایت هست پر کنید و برای من بفرستید شاید بتوانم مورد مناسبی را به شما پیشنهاد کنم. در طول مطالعه این دو کتاب می توانی از همین جا با هم گفتگو داشته باشیم. امیدوارم با تقویت « معرفت و بصیرت و اراده و ایمان و ادب » خود همواره شادکام و موفق باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۹۹ قبلا فرموده بودی که، برای بروز رسانی معرفت همسرمان در مورد لزوم بندگی ،سوال بپرسیم، میشه بفرمایبد چه سوالی بپرسیم در یکی از جلسات حضوری عرض کردم که اغلب ما مسلمانان و شیعیان، « باورهای » دینی، شرعی، تاریخی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی « مستدل و مستندی » نداریم. لذا بهترین کار اینست که « تمام باورهای » خود را (به تدریج و در شرائط مناسب) در زمینه های مختلف (خصوصا مواردی که همسرمان در آنها تسلطی دارد) مطرح و « نظرات منطقی » ایشان را در بوق و کرنا کنید و به زیبای تشویق و تحسین و تکریم و همچین همسری افتخار کنید. هر قدر بتوانید ابتدا با تقویت بحثهای عقلانی و منطقی ، « مشتــــــرکات » خود را گسترش دهید و فضای اندیشیدن را « روشن » کنید بعدا به راحتی می توانید شرائطی را فراهم آورید که همسر محترم و یا فرزندانتان و یا بستگان محرم شما ، خودشان « موارد اختلاف » را بفهمند و بر طرف کنند. در مواقعی لازم است شما ابتدا « مدافع جدی باورهای نــادرست باشید » تا ایشان بکوشد با دلایل عقلانی و منطقی « شما را قانع کند » و به تدریج با « قانع شدن هنرمندانه شما » خودش روشن شود. قبلا درباره « موافق درمانی » و « مخالف درمانی » مطالبی را عرض کرده بودم اگر هر کدام از أعضاء دسترسی به آن مطالب دارند لطفا مجددا عرض کنند تا مطلب روشن تر شود. موفق باشید. 🍃واژه: درمانی @dr_ghofrani2
۱۴۰۰ خانم محترمی پرسیدند: همسرم از اینکه بنده ایشون را در زمینه سیاسی و اعتقادی قبول ندارم شاکی است و غبطه افرادی را میخورند که همسرشون خیلی قبولشون داره. با اینکه ایشون انتقادات سیاسی شدید و شبهاتی در بحث ولایت دارند چطور باید برخورد کنم؟ نظرتون در مورد اقتدا در نمازها به ایشون چی هست؟ در پاسخ عرض کردم: هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و مأموریتش را درست بداند می تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهي و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هدایت نامحسوسِ » خود نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنان را نیز به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند. ۱ـ خانم محترم ؛ « مواجهه » با هر نوع « التهاب، بیماری، انحراف، تخلف و ناهنجاری »، به « دو شکل » ممکن است: اول: « مخــــــالف درمانی »، دوم: « موافــــــــق درمانی » مخـــــالف درمانی، روش اکثر پزشکان غیر حکیم است که با داروهای « آنتی بیوتیک = ضد حیات »، به جنگ میکرب، ویروس، أنگل و باکتری می روند و با نگاهی خشن، سریعا « عمل و جراحی » و « مسئله » را « حذف » می کنند، اما چیزی را « حل » نمی کنند لذا درمانشان معمولا پر عارضه است و بیماری، پس از مدتی دوباره بر می گردد و عود می کند. در این روش باید با « اطرافیانِ مخالفمان » دائما « مخالفت » و آنها را « نهی » و خودمان به هر بهانه ای « قهر » کنیم و یا « طلاق » بگیریم. البته با این روش کمتر دیگران به همراهی با ما ترغیب میشوند. اما در روش مـــــوافق درمانی: مثلا: به شخصی که بسیار بازی و عرق کرده (به جای آب خنک)، آب ولرم یا مایع گرم می دهند تا عطش او بهتر فروکش کند و عارضه ای هم پیدا نشود. یا مثلا: وقتی بچه به سمت خیابان می دود، با او « همراه » می شوند و حتی از او « تندتر » می دوند تا بتوانند او را « مهار » کنند. پس موافق درمانی، یکی از « شیوه های هدایت نامحسوس » است که شما (مثل افراد پلیس لباس شخصی) « وانمود » می کنید با فرد خطاکار یا غافل یا منحرف یا متخلف .... « همراه و موافق » هستید اما (با اسناد یا استدلال یا استناد)(و با تشویق مناسب نکات مثبت طرف) به تدریج آنقدر روشنایی به وجود می آورید که یا طرف با تفکر و تعقل، احساس کرامت می کند و خودش از پیمودن راه غلط منصرف شود و یا به نحوی بتوانید او را « مهار » کنید. پس اگر (بر خلاف بسیاری از مذهبی نماها) از یکسو به « مختار » بودن انسان و « ذهنیات » همسر محترمتان احترام بگذارید و از سوی دیگر، باورهای خودتان را آنقدر « مستدل و مستند » کنید که بتوانید به « شبهات » ایشان پاسخ بدید و یا ایشان را به « مراجع مسلطی » إرجاع دهید و یا با « پرسشهای منطقی و مناسب » ایشان را به « تفکر » بکشانید، و با توکل به خدا و استعانت از او و با شیرین زبانی نکات مثبت و باورهای درست ایشان را به زیبایی تشویق و تکریم کنید، خیلی بهتر می توانید در « جهادهمسردای » خود و « همراه سازی ایشان » موفق باشید. ۲ـ اگر حج تشریف ببرید آنجا « مجاز » هستید در نماز جماعت به « وهابیون » إقتدا کنید. چرا؟ چون آنها « اَمام = جلو » شما قرار دارند اما « إمام » شما نیستند. اما وقتی جناب « حر بن ریاحی » و سربازانش، مانع حرکت کاروان امام حسین صلوات الله علیه به سمت کوفه شدند و اذان گفته شد و امام به نماز ایستادند، جناب حر هم با افرادش به ایشان إقتدا کرد در حالی که نمازش « قبول » نـــبود. چرا؟ چون إمام در « اَمام » او بودند اما « إمام » او نـبودند، إمام او آن روز، یزید ملعون بود. پس وقتی در منزل با همسرتان هستید، إقتدا به ایشان که « مسلمان » هستند (با هر شبهه ای پیرامون رهبری و انقلاب)، قطعا « مجاز » است، زیرا خود شما « ولایت و نیابت » را (ظاهرا) قبول دارید. البته اگر در منزل شما، پدر بزرگ یا مهمان عالم تر و باتقواتری باشد، در آنصورت اگر بخواهید نمازتان را به جماعت بخوانید (که برای زنان واجب نیست) می توانید « با همسرتان » به ایشان إقتدا کنید. ۳ـ لطفا به هر اندازه که فرزندانتان را دوست دارید به همان اندازه از آنها « دوری » کنید و فقط و فقط به « جهادهمسرداری » و « احترام و تکریم پدر » بپردازید تا مفیدترین زمینه عقلانیت و رشد را برای آنها هم فراهم آورید. امیدوارم موفق و مؤید باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۰۱ 📌همراه با نظرات شما این سوال بارها و بارها و بارها است که توسط خانمها از شما مطرح میشود و شما با اعتماد به نفس کامل ، و بدون داشتن پاسخی واضح و بدون دادن راهکار به بانوان همچنان همان جواب را تکرار میکنید . و اصطلاحات «هنر زن بودن» و « هدایت نامحسوس خود» را مثل پُتک بر سر بانوان می زنید .و آنها را به قرآن و اهل بیت (ع) رجوع میدهید . فقط گفتن این دو کلمه برای بانوان راهگشا نیست . به نظرم همه ی بانوانی که به شما پیام میدهند، با طرح مشکلات خود خیلی علاقه مند هستند که بتوانند راهکارهای شما را با جزئیات کاربردی در زندگی خود به کار ببرند و بتوانند در زندگی موفق باشند . 📌همراه با نظرات استاد چند سال قبل که کلاس « هنر زن بودن » را در شش ترم می گذراندیم « شبکه دانشجو » در برنامه پر بیننده « دکتر سلام » و « احتمالا برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما ، کار مرا به سُخره گرفتند که چرا « یک مرد » درس « هنر زن بودن » می دهد. لذا از زمانی که شما و یکی دو نفر دیگر این پرسش را مطرح کردند، اشتباها « امیدوار » بودم که بانوان موفق و با تجربه حاضر در گروه ، به این پرسش شما پاسخ دهند. چشم، اکنون مشغولیتهایم زیاد است در فرصت مناسبی به پرسش شما پاسخ می دهم. اما لطفا این نمونه از « هنر زن » « نبودن » را ببینید تا بعد: از خانم محترمی پرسیدم: آیا اگر یکی از برادرانتان (که حوزوی هستند) پارسال به رزمایش اربعین می رفت در بازگشت چه تجلیل و تعریفی از او می کردید؟ آیا برای همسرتان که « نیمه وجودی شماست »(و یک کارگر است که پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله دست کارگر را در اعتراض به زهد دروغین برادرش بوسیدند) کاری کردید؟ آیا طبق فرمایش امام سجاد صلوات الله علیه « حمد و شکر » خود را ابراز کردید؟ ایشان فرمودند: اتفاقا برادرم بهمراه خانواده و ۴ فرزند کوچکش رفت و ما هم بسیار او را تحسین کردیم ولی همسرم که کار بزرگ خاصی انجام نداده بودند که بخواهم اورا حمد و شکر کنم. یک پیاده روی معمولی که همه انجام دادند. از موقعی که این خانم (با تحصیلات دانشگاهی و حوزوی و تدریس در حوزه) چنین پاسخی دادند، من در پیشگاه الهی بسیار بسیار شرمنده و متأسف شدم و بسیار این نظام آموزشی استکباری را تحسین کردم که چقدر موفق است در « زمینی » کردن « نگاه » بانوان و اینقدر آنها را از انصاف و منطق دور و « حمد » و « شکر » را چه راحت از همه گرفته اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۰۲ اگر مردی همسری آسمانی نداشته باشد نمی‌تواند به معراج برسد؟ برای هر مرد و زن مؤمنی، فقط *« رغبت به نکاح »* واجب و مهم و حیاتی است، و هر کدام از آنها با داشتن چنین رغبتی، می تواند *با داشتن « هر نوع همسری »، خودش را به معراج و به کمال و تعالی و تقرب برساند.* اما زنان مؤمن (به عنوان مادر، خواهر، همسر، دختر، عمه، خاله، مادربزرگ، و ...) می توانند « در ایجاد آن رغبت (یا نفرت) نقش داشته باشند و از این *« توفیق وساطت »* برخوردار شوند. ظاهرا در قوم لوط و الآن در کشورهایی مثل کانادا و غیره، زنان (تحصیلکرده!؟)، با *« ظهورات غیر مجاز خود »* چنان « نفرتی » در مردها ایجاد کرده اند که مردها، « همجنسگرایی » را به « ازدواج با یک زن » ترجیح می دهند. در کشور خود ما هم « دختران و زنان » در *« ترساندن و متنفر کردن پسرها از ازدواج »* بی تأثیر نیستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۴۰۳ استاد شرمنده اگر متوجه بشی همسر دورغگوست چطور باید متوجش کنی که متوجه دورغ گفتنشون هستیم یا بروشون نیاریم ؟ اگر خود شما به این بیماری گرفتار شده باشید چه روشی را همسرتان. میپسندید که برای درمان شما بکار بگیرد؟ آروم با محبت ازم بپرس دلیل اینکه چرا دورغ میگم . ولی فکر نکنم با ایشون بشه این روش و پیش برد خودم خیلی فکر کردم که بگم یا نگم .ولی میگم غیر مستقیم بپرسم . مثلا نمونش دیشب بهم گفت شیفت از صبح تا فردا ولی متوجه شدم نرفته .بعد گفتم بپرسم چرا با من رو راست نیست مثلا بپرسم اگر با حضور من کنارت بعضی اوقات راحت نیستی و نیاز به تنهاییی داری نیازی نیست بگی سر کارم بگو میخوام تنها باشم .چطور استاد اینطوری بگم .از یطرفم میترسم غرورش شکسته بشه 📌همراه با نظرات استاد اینکه روش درستی نیست چون حتما برای دروغتان « یک توجیه و بهانه ای » می آورید. تا کنون « چند فقره دروغ » خود را « با تذکر دیگران » پذیرفته اید؟ درست میگید استاد به این موضوع فکر نکرده بودم شما چه راهنمایی میکنید در این مورد؟ هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و مأموریتش را درست بفهمد حتما میتواند مظهر صفاتِ جمالِ الهي و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هدایت نامحسوسِ خود »،« نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنان را نیز به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند.. نورچشمی عزیز؛ در ابتدای تیرماه پارسال « پنج جلسه حضوری » دو سه ساعته درباره ازدواج و مراحل و مسائل آن برگزار و پس از اولین جلسه، گروه جوانان مهدوی.... را برای پرسش و پاسخ در این زمینه تأسیش شد و دو سه ماه قبلش در این گروه « بحث بسیار مفصلی » را درباره « دوران عقد » با اعضاء گروه داشتیم. لطفا بکوشید آن صحبتها را « در زمینه مراحل ازدواج » و آن گفتگوهای « در زمینه دوران عقد » را با دقت بشنوید و بخوانید و ببینید که تمام این « خیالبافی ها و حساسیتها و توقعاتی » که الآن گرفتارشان شده اید به این خاطر است که اولآ: شما « مراحل ازدواج » را درست طی نکرده و حتما « بدون آمادگی لازم » وارد این پیمان مقدس شده اید و قطعا « چرایی » ازدواج برایتان روشن نیست، ثانیا: شما از ازدواج « اسلامی » هم اطلاعات درستی ندارید و نمی دانید که در اسلام « دوران عقد » از ازدواج جدا نبوده، پس « شما هنوز ازدواج نکرده اید » و تا این موارد مهم برای شما « روشن » و « نگاه » شما اصلاح نشود، « این همه توقعات و توهمات و حساسیتهای شما » برطرف و إصلاح نمی شود و چیزی تغییر نمی کند و « حال » شما بهتر نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2