eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
155 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۴۱ می خواستم بدونم آیا ختم قران هایی که بعد از فوت کسی اطرافیان برای او می گیرند وغذایی که چندین روز میدهند آیا در حال آن مرحوم تاثیر دارد؟ شما فرمودید پرونده انسان بعد مرگ بسته میشود و اگر درست فهمیده باشم اگر لایق باشد آن (خیرات) به او میرسد. پس ما وظیفه خودمان را انجام دهیم؟ با *مرگ* و ورود هر فرد به *قیامت صغری،* فرصت *عمل* او به پایان می رسد و پرونده آن فرد *بسته* و مجلس *ختم* او برگزار می شود. اما برای *تکمیل پرونده،* آن فرد باید در *عالم برزخ* (که مثل اتاق انتظار است) منتظر بماند تا تمام *اعمال ما تأخّر* او جمع آوری شود. اعمال ما تأخر، *تمام اعمال ـ خوب یا بدی ـ است که او در زمان حضورش در دنیا، نسبت به دیگران انجام داده و تا آنها زنده هستند و از کارهای خوب و بد او استفاده می کنند، *آثار* آن اعمال به پرونده آن فرد اضافه می شود. مثلا مرحوم کلینی رحمه الله علیه، کتاب کافی را قرنها قبل جمع آوری کرده است. پس تا زمانی که این کتاب مورد استفاده قرار می گیرد، ثواب در پرونده ایشان اضافه می شود. و یا پانزده قرن قبل، یک یا چند نفر *بلافاصله پس* از ارتحال و شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله، (حتی قبل از غسل و کفن و دفن آن رسول عزیز)، *از طرف خدا* ، *برای خدا* ، *خلیفه* تعیین کردند و *اساس ظلم* را در اسلام بنا نهادند و *جای حق و باطل* و *جای خادم و خائن* و *جای ظالم و مظلوم* و *جای مشروعیت و مقبولیت* و *جای خیلی از کلمات* را *عوض* و خیلی از حقایق را *تحریف و تبدیل* کردند و هزاران هزار نفر را به *انحراف* کشاندند، و باعث *کشته شدن* هزاران هزار نفر شدند و خیلی ها را به قهقرا کشاندند. پس تا هر زمانی که *آن ظلم بزرگ و غصب خائنانه و تحریف و تبدیل و انحراف* ادامه دارد، بر *پلیدی های* آن افراد اولیه، اضافه می شود. پس هر کار خوب یا بدی که *وارثان* و یا *مردم* به نام *درگذشتگان* انجام می دهند، به شرط اینکه آنها در انجام این اعمال، *سهم و نقشی* داشته باشند، بهره مثبت یا منفی می برند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۲ 📌همراه با نظرات شما اعضای بدن انسانها، اطاعت محض از خدا دارند و نه از انسان. و حتی اگر بعضی از اعضا مثل چشم و پا هم از فرمان و اراده انسان تبعیت می‌کنند، این هم با دلیل اراده خداست. پس، این اعضا هم مطیع محض خدا هستند. 📌همراه با نظرات استاد بله، *اندام هر انسانی* چون فقط *مطیع* نظم نظام ناظم علیم و حکیم هستند و *همان کاری که از آنها خواسته شده را انجام می دهند* پس در حال *تسبیح* هستند. اما افراد بشر، تا عاقلانه و آگاهانه و مؤمنانه و موحدانه، *توفیق حمد* پیدا نکنند و به *صدق بالحسنی* نرسند، توفیق *تسبیح* هم پیدا نمی کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۳ استاد چطور میشه که آدما اینطور میشن و چطور باید اینا رو از خود دور کرد؟ أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: خداوند رحمت کند فردی را که (تلاش کند تا) بفهمد ۱ـ از کجاست؟ ۲ـ در کجاست؟ ۳ـ عازم کجاست؟ رحم الله من عرف من أین؟ فی أین؟ الی أین؟ غفلت افراد بشر از *خودشناسی،* آنها را از *مراقبت* از خودشان باز می دارد و به *بازی* و *کارهای لغو و عبث* و *انواع بیماری و رذائل* می کشاند و از *رشد و معرفت و تکامل و تعالی و تقرب* محروم می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۴ در تعریف تسبیح فرمودید نگذارم محبت غیر خدا وارد قلبم شود آیا محبت به خانواده. عزیزان.....جزء محبتهای غیر خداوند نمیشه؟ اگر *محبت* ما به *هر فرد یا هر چیزی،* دارای *اجازه عقلی و شرعی و قانونی* باشد، *خداپسندانه* هم هست، اما اگر *نفسانیت و خودخواهی* کمترین دخالتی در آن *محبت* داشته باشد، خداپسندانه هم نیست و آن فرد، *فاسق* است. قرآن پیشنهاد می کند لطفا *یک ترازو* تهیه کنید و در یک کفه آن *محبت آباء و اجداد و برادران و پسران و همسران و بستگان و اموال و شغل و درآمد* خود را بگذارید و در کفه دیگر، *محبت خداوند و رسول او و جهاد در جهت حاکمیت ارزشهای الهی* را بگذارید. نباید کفه آن *هشت چیز فانی* از کفه این *سه چیز باقی* سنگین تر باشد!!! قُلْ: إِنْ كانَ ۱ـ آباؤُكُمْ ۲ـ وَ أَبْناؤُكُمْ ۳ـ وَ إِخْوانُكُمْ ۴ـ وَ أَزْواجُكُمْ ۵ـ وَ عَشيرَتُكُمْ ۶ـ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها ۷ـ وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها ۸ـ وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها، *أَحَبَّ إِلَيْكُمْ* مِنَ: ۱ـ اللَّهِ ۲ـ وَ رَسُولِهِ ۳ـ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ *الْفاسِقينَ* (توبه/۲۴) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۵ 📌همراه با نظرات شما متاسفانه شما چندین بار در جلسات و پیام هاتون اشاره به مرگ خفت بار آقای هاشمی کردید واقعا نمیدونم انگار نه انگار ایشون جزو یکی از ارکان این انقلاب رییس جمهور، رییس مجلس و..... بودند 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ لابد می دانید که وقتی *غاصبین ملعون خلافت* به *بیت مطهر حضرت زهراء أطهر سلام الله علیه* یورش بردند و آتش افروختند، یکی از *مدافعین حرم* در آن خانه، جناب *زبیر* بود. طلحه و زبیر و بسیاری از صحابه دیگر، مجاهدتهای فراوانی برای *بر پائی و گسترش اسلام* انجام دادند اما چون *مراقب* واردات خود نبودند و *نفسانیت* خود را عاقلانه و به موقع *مهار* نکردند، به اسفل سافلین *سقوط* کردند. إبلیس با هزاران سال عبادتش و *شمر ملعون* با *شانزده بار پیاده به حج رفتنش،* عاقبت بخیر نشدند. پس اینکه *ما و شما و دیگران* در *گذشته* چه موقعیت *بــد یا خوبی* داشتیم، در نظام حکیمانه الهی، *اصلا مهم و ملاک* نیست، بلکه ملاک، *حال افراد* و *عاقبت کار* آنهاست. ۲ـ از ابتدای نبوت حضرت آدم علیه السلام تا امروز، یکی از *مهمترین روشهای دشمنان حق* ، *تحریف* حقایق بوده و هست. پس اگر *اولین فردی که به خدا نسبت دروغ داد* ، *صدیق* بنامند و *منافق جنایتکاری* مثل کشمیری را *شهید* بنامند و شهید نامیدن فردی که روز جمعه و عاشوراء نماز جمعه را ترک و در لواسانات جت اسکی بازی می کند و در استخر فرح می میرد و تحریفات فراوان دیگر (مثل ادعاهای عجیب آقای امجد علیه حضرت امام رحمه الله علیه و انقلاب و اسلام)، هیچکدام تازگی و جای تعجب ندارد، اما این ادعاها، باید وجوب *بصیرت* و *مراقبت* از خود را برای ما روشن تر کند. یک *نکته بسیار بسیار مهم* که *هر مسلمانی* هر روز *چندین بار* باید به خودش *یادآوری* کند و از خداوند کمک بخواهد، اینست که او الآن بر *صـــــراط* از *مو باریکتر و از شمشیر برنده تر* قرار دارد: *إهدنا الصراط المستقیم* پس هر انسانی، اگر *هر آن و لحظه ای،* عاقلانه و مؤمنانه *مراقب* خود نباشد، حتما و قطعا *سقوط* می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۶ علت اینکه جبهه دشمن چرا راحت تر تأثیر میزاره روی بعضی از مردم ولی حرف حق نرود میخ آهنین به فولاده. چرا از همون اول مردم خیلی سخت حق رو میپذیرن با اینکه خدا از روح خودش به انسان دمیده و طبیعتا باید حق پذیر باشه نه باطل پذیر؟ سلام و برکات الهی بر شما و بیشترین صلوات الهی بر مقام معظم رهبری که بارها فرموده اند: باید *قــــــوی باشـــــید.* هر نوع *میکرب و ویروس و سوسه ای،* فقط در افراد *ضعیف* یا *غافل در مراقبت از خود،* می تواند *نفوذ* و آنها را *بیمار* کند. و چون به فرموده قرآن *اکثر مردم جهان* ، *۱ـ قدرنشناس و ناشُکر، ۲ـ بی ایمان، ۳ـ از خودبیگانه و غافل* هستند، لذا *ظلم و فحشاء و فساد* هم *ظاهرا* روزافزون است. البته بلافاصله باید بدانیم که *چون جریان حق و حق طلبی* هر روز *قــــوی تر* می شود، *کف* هم بیشتر دیده می شود. یعنی هر قدر به ظهور نزدیکتر شویم، *تلاطم* بیشتر می شود و برخی در جامعه، *کف* می کنند و *سطح* جامعه را ظاهرا پُر می کنند. آشوبها و وقایعی که هم اکنون در آمریکا، اروپا، فلسطین اشغالی، در حال وقوع است، حکایت از این دارد که *میزان معرفت، بصیرت، بیداری، حق شناسی، حق طلبی* (در درون تمام افراد و داخل کشور و در سطح جهان) هر لحظه در حال *افزایش* است. پس این *اعتراضات* و این وقایع،* علائمی *بسیار امیدوارکننده و امیدبخش* هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۷ بانوی محترمی پرسیده اند: از بین مراجع تقلید، کدام یک از مراجع از نظر شما *اعلم* هستند؟ به ایشان عرض شد: *اولا:* این انتخاب (مثل شناخت نبی و رسول و امام،) باید *فقط* بر مبنای *بررسی و تشخیص خودتان* باشد. *ثانیا:* با تأئید ۱۷۰ فقیه، در هیچیک از کشورهای اسلامی و حوزه های علمیه، امروز *تواناتر، عالم تر، فقیه تر، عادل تر، شجاع تر، جامع تر و مسلط تر به امور بشر از مقام معظم رهبری،* مرجعی وجود ندارد. البته فهرست اسامی *تمام آن فقهاء* که در سال ۱۳۶۸ منتشر شد، الآن در دسترسم نیست که اگر اسامی آنها را هم برایتان بنویسم نمی توانم بگویم آنها کجا و چگونه ایشان را تأئید کرده اند. اما بر مبنای تأئید همان ۱۷۰ فقیه، مجلس خبرگان، ایشان را به عنوان نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر انقلاب، معرفی کردند و خبرگان دوره های بعدی هم تا به امروز ایشان را از هر نظر مورد بررسی قرار داده و *تأئید* کرده اند. در هر حال برای إحراز و اثبات *بلوغتان،* باید خودتان عاقلانه و مؤمنانه و با بصیرت بکوشید *خیرالموجودین* را شناسائی کنید زیرا فقط *خیر الموجودین،* می تواند *نماینده منصوب الهی* باشد. ضمنا غیر از *تأئید فقهاء مورد اعتماد،* شما باید *ملاکهای دیگری* را هم در نظر بگیرید. مثل: *واکنش مثبت یا منفی مراجع به مسائل مختلف* اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره. و *بیانیه ها* و *سخنرانی ها* و *پیامهای آنها* در مسائل مختلف کشور و امت اسلامی. مثلا: برخی فقط *ادعای مرجعیت* دارند در حالی که اساتید آنها، آنها را تأئید نکرده اند و نوع فعالیتهایشان، *نفوذی* بودن آنها را اثبات می کند زیرا هم اکنون در قم و نجف و لندن، با پول ملکه انگلیس و یا آمریکا، به *اختلاف افکنی میان اهل تسنن و شیعه* مشغول اند و اهداف دشمنان اسلام و انسانیت را دنبال می کنند. و یا برخی از مراجع موجود، برای مُردن خفت بار هاشمی در استخر فرح، *چند روز عزاداری کردند* و با کلماتی از او یاد کردند که در شأن او نبود. (زیرا تخلفات زیادی داشت و به انقلاب و مردم بسیار لطمه زده بود.) اما اکنون همانها، پس از ارتحال حضرت آیه الله العظمی علامه مصباح که خار چشم دشمنان و حامی صدیق انقلاب و مردم بود، کمترین واکنشی از خود نشان نداده اند. در هر حال امیدوارم با عنایت الهی، شما و تمام جوانان برومندی که *بالغ* می شوند در این أمر مهم موفق باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۸ آیا میتوان به راحتی مرجع تقلید خودرا عوض کرد؟ *نکته خیلی مهم* اینست که *داشتن مرجع* فقط *به حکم عقل واجب است* و شرع در این زمینه *حکمی ندارد.* پس اگر برای شخصی *به طور قطعی روشن شود* که انتخاب قبلی او *عاقلانه و آگاهانه* نبوده و *اشتباه* کرده است، بلافاصله باید به *حکم عقل* از رفتار گذشته خود *استغفار و توبه* و از *انتخاب درست* پیروی کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴۹ با سلام وادب و احترام استاد بزرگوار من هم بعد از بررسی و تحقیق مرجع تقلیدم رو عوض کردم وبه حضرت آقا برگرداندم اما از طرف خیلیها که مرید آقا هستن وایشون رو به شدت قبول و تأیید میکنن مورد حمله و سرزنش قرار گرفتم وبهم میگفتن مسأله ولایت فقیه با مرجعیت فرق داره ونباید باهم قاطی بشه ولی من ذره ای در دلم تردید پیدا نکردم چون اعتقادم اینه کسی که گوشش به دهن امام زمان باشه از نظر مرجع تقلید بودن هم از بقیه اعلم تره چون *ولی فقیه* از تمام مراجع، *أعلم، افقه، أعدل، اشجع، أقوی و خیر الموجودین* است، و چون به همین خاطر، *اطاعت از ولی فقیه* بر *تمام مراجع هم واجب است،* و چون اگر میان *حکم مرجع* و *حکم ولی فقیه* در هر زمینه ای *تعارض* پیش بیاید همگان باید به حکم *ولی فقیه* عمل کنند، پس *مرجع اصلی* ما نباید غیر از *ولی فقیه* که *نایب منصوب* تلقی می شود، باشد. البته *تمام مراجع* می توانند *محترم و محل رجوع افراد باشند* اما فقط اطاعت از *حکم نایب منصوب* واجب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۰ فرق بین جعل و خلق چیست؟ *خلق* ، *ایجاد نیست* بلکه *پیدایش یک اراده* است. هر *شعر* ، *نقاشی* ، *مجسمه* ، *ساختمانی* ، *نوعی خلق و آفرینش* است. *بدن* مردان و زنان، *خلق* شده و مثل *تمام* مخلوقات، *تابع غرائز و تعلق* و *متغیر و فانی* است. اما *جعل* ، واگذاری یک *مأموریت خاص* و واگذاری *لوازم قطعی* آن به *هر چیزی* است. مثلا: ۱ـ وقتی خداوند حضرت ابراهیم صلوات الله علیه را برای *امامت* جعل کرد، *تمام صلاحیت و طهارت و معرفت و لوازم امامت* را هم *به طور قطعی و ثابت* در او قرار داد: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي *جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً.* (بقره/۱۲۴)(پس هیچ غفلت، انحراف، تخلف، شرک، کفر، نفاق، طغیان، عصیان، ربا، ریا و ارتدادی قطعا به ایشان سرایت نمی کند.) ۲ـ وقتی خداوند مأموریت *هدایت* را برای *اجرام آسمانی* قرار داد، *نورانیت و موقعیت آنها* (مثلا ستاره قطبی) را *ثابت* قرار داد: وَ هُوَ الَّذي *جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها* في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ (أنعام/۹۷) ۳ـ هر فردی که خودش را با خدا *تنظیم* کند خداوند *اسباب تفکیک حق و باطل را قطعا* برایش قرار می دهد و زشتیهایش را *قطعا می پوشاند* و او را *قطعا می آمرزد:* إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ *يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً* وَ *يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ* وَ *يَغْفِرْ لَكُمْ* (انفال/۲۹) ۴ـ هر فردی که به *رسول و حجت باطنی* خودش اعتماد و مراجعه نکند خداوند *تمام پلیدیها* را *قطعا* برایش قرار می دهد: وَ *يَجْعَلُ الرِّجْسَ* عَلَى الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ (یونس/۱۰۰) پس اطاعت از عقل، انسان را از هر نوع پلیدی حفظ می کند: إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (احزاب/۳۳) ۵ـ خداوند، حضرت عیسی بن مریم سلام الله علیهما را *پیام آور* قرار داد: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ *جَعَلَني‏ نَبِيًّا* (مریم/۳۰) یعنی: *تمام علم و معرفت و طهارت و لوازم پیامبری را به طور قطعی و ثابت* در ایشان قرار داد. (پس حتی *احتمال* غفلت، شرک، کفر، نفاق، طغیان، عصیان، تخلف و ارتداد برای أنبیاء قطعا نیست.) ۶ـ خداوند از جنس خودتان، *همسرانی پیونددهنده* قرار داد تا با آنها *آرامش* پیدا کنید: وَ اللَّهُ *جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً* (نحل/۷۲) یعنی: *تمام زیبایی، ظرافت، لطافت، جذابیت، شیرین زبانی و لوازم دلبری* و *شوق و أنگیزه پیوند دهندگی و ایجاد همدلی و توان و لوازم آرامش بخشی* را خداوند به طور *قطعی و ثابت* در *تمام دختران و بانوان* قرار داده است. (مگر اینکه دختر یا زنی به خواست خودش، *مسخ* و یکپارچه *آقا* شده باشد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۱ این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن و راحتی و آسایش آن ها صحبت میشه. چرا از ولایت پدر و استرس هایی که مرد به دوش می کشه صحبت نمیشه. از زحمات مرد چیزی گفته نمیشه پدر خانه هم کلی مشکلات به دوش می کشه. مرد خانواده هر چه داره و هر چه به ارث می بره برای خانواده اش و بچه هاش ولی هر چه زن داره و هر چه به ارث می بره برای خودش بر می داره و آخر سر می گند بهشت زیر پای مادران. می دانید که *عدالت* به معنی *برابری و مساوات* نیست. یکی از *زیبایی های شگفت انگیز* نظام عالمانه و حکیمانه و عادلانه الهی، اینست که *هر چیزی* در *دنیا* *نقش و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی* دارد و در همان جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را دارد قرار گرفته است. و *افراد بشر* هم در *آخرت* در جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را *به دست می آورند،* قرار می گیرند. *تمام عناصر آفرینش* در *مخلوقیت و آیت الهی* بودن *مشترک و برابر* هستند اما *مرتبه* وجودی آنها بستگی به *نقشی* دارد که باید ایفا کنند. پس مظهر صفات *جمال الهی* بودن بانوان مؤمن، از *ارزش* مظهر صفات *جلال الهی* بودن آقایان، *کم* نمی کند، بلکه این دو، *زوج و لازم و ملزوم و همراه* یکدیگرند و باید *با هم باشند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۲ استاد ممنون بله درست میگید. ولی اینکه اینقدر خدا برای زن ارزش قائل است چرا برای مرد این ارزش قائل نیست این تبعیض نیست؟ درست فرمودید: در آفرینش *تبعیض هست* و این یکی از *زیبائی های شگفت أنگیز* در آفرینش است. *تبعیض* یعنی *هر چیزی،* خصوصیات *منحصر به فردی* دارد و (مثل ذات اقدس الهی،) *یکتا و یگانه* است. پس *دو پروانه* ، *دو مورچه* ، * دو زنبور* ، *دو گنجشک* ، *دو رد أنگشت* ، *دو ژاپنی یا دو چینی* .... مثل هم *نیستند و این خیلی زیباست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۳ چرا در ارث سهم مرد دو برابر زن است؟ همیشه واسم سواله که چرا سهم زن رو به خودش ندادن ۱ـ ارث، *سه حالت* دارد. ۱ـ مرد، *دو* برابر می برد، ۲ـ مرد و زن، *برابر* می برند، ۳ـ زن، *دو* برابر می برد. ۲ـ ارث *برادر و خواهر* از مواردی است که *برابر* دریافت می کنند. ۳ـ سهم ارث زن، طبق بیان قرآن، به *خودش* پرداخت می شود. لطفا اگر در جائی *رفتار غلطی* را دیده اید آن را به عنوان *احکام اسلامی* تلقی نکنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۴ 📌همراه با نظرات شما دوست عزیزم کجا وجود آقایون کم رنگ هست اصلا زن خلق شده برای آرامش مرد 📌همراه با نظرات استاد بله بانوان عاقل و مؤمن، باید عامل *آرامش مردان* و مردان عاقل و مؤمن، باید عامل *آسایش بانوان* باشند. خداوند بر توفیقات هر دو گروه *مؤمنین و مؤمنات* بیفزاید و آنها را از *همزات شیاطین* حفظ فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۵ قضا و قدر یعنی اندازه و مقدار ثابت؟ آیا حب و انس از جنس قضا است؟ اگر هست پس چرا انسان با علم و تذکر و تسبیح و تزکیه, حبش بیشتر میشود ؟ قضا: یعنی قطعیت، قدر: یعنی: اندازه. پس *هــــر قـــدر* علم و تذکر و تسبیح و تزکیه، آگاهانه تر و مداوم تر و عملی تر باشد، *محبت* هم *قطعــــــاً* بیشتر می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۶ خواندن قران و برگزاری جلسات دعا به یاد اموات تاثیری نداره؟ هر کار خوب و خیر و صالحی، قطعا برای شما ثواب و اجر دارد و اموات هم به اندازه *قابلیت و لیاقت و استحقاقشان* (نه به اندازه ارث و پولشان) بهره می برند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۷ استاد شما توصیه می کنین ما چه چیزی از خودمون به جا بذاریم؟ (فرض کنین درآمدی از خودمون نداریم. در حد نوشتن کتاب مثل علامه هم نیستیم) *رعایت بندگی* و *ایفاء نقش و ابراز عاقلانه و مؤمنانه تمام توانائی های خدادادی* و *انجام مشتاقانه تکالیفی که خالق ما از ما خواسته،* و خلاصه *اعمال صالح* بهترین ارث و میراثی است که از ما می ماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۸ چرا لازمه تسبیح حمد می باشد؟ در شهر و در اطراف هر فردی، هزاران هزار *خانه* است، اما انسان خسته و درمانده و در معرض انواع دشمنان و خطرات، از میان تمام آن خانه ها، فقط به آن *خانه ای* پناه می برد که *بداند* در آنجا *أمنیت و آرامش و آسایش* پیدا می کند. پس انسان باید برای *خودشناسی* بکوشد تا از این طریق، *معرفت الله* لازم برایش حاصل شود و *خالقش* را *محمود* ببیند و به *حمد و سپاس و ستایش و تقدیس* او بپردازد تا به *شوق* لازم برای *تسبیح موحدانه* و *عروج مشتاقانه* و *تقرب مشفقانه* دست پیدا کند. لذا قرآن بارها می فرماید: *وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ* *فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ* وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ. *وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ* چنین فردی، قطعا به سوی هیچ *من دون الهی،* دست دراز نمی کند و لحظه ای از *اطاعت و تبعیت حق،* غفلت و سرپیچی نمی کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۹ تفاوت علاقه و انس چیست؟ ۱ـ کلمه *تفاوت* به معنی: *خلل و نابسامانى و ناهمگونى و تناقض و کمی یا زیادی* است و در *آفرینش* خداوند علیم حکیم، *هیچ تفاوتی* نیست. متأسفانه این کلمه در فارسی، به جای *فرق و اختلاف* استعمال و رایج شده. پس بهتر است بگوئیم: *فرق علاقه با انس* چیست. ۲ـ هر *علق، علاقه، تعلق، وابستگی و دلبستگی،* (چه کم و چه زیاد،) عامل *توقف و اسارت* انسان است. ضمن اینکه *هر نوع علاقه ای،* حتما *موقتی و ناپایدار* است و با *تغییر خصوصیات* آن چیز و *تغییر آگاهیهای فرد،* تعلقات او هم قطعا *تغییر* می کنند. به همین خاطر اکثر دانشجویان ایرانی که با توصیه مشاورین و روانشناسان، *بر اساس علاقه انتخاب رشته* می کنند، از رشته تحصیلی خودشان *راضی نیستند.* و *اکثر پسرها و دخترهائی* هم که بر مبنای *علاقه های حتی آتشین،* ازدواج کرده اند، خیلی زود نظرشان *عوض* می شود و *علاقه* خود را از دست می دهند و کارشان به *قهر و طلاق* منجر می شود. ۳ـ *انسان* فقط مجاز به *اُنس ورزی* است، که کاری *عاقلانه و منطقی* و *خالی از نفسانیت و خودخواهی* است و فقط نسبت به *هر چیزی* ابراز می شود که از *جنس هستی* باشد. پس *خداوند* می تواند *انیس و مؤنس* انسان باشد، به *أنبیاء و أولیاء الهی* و به *قرآن* و به *مقام والدین* هم می توان *انس* ورزید اما انسان عاقل، به *هیچ چیز آفل و فانی* انس نمی ورزد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۰ استاد فرمودید که هر علاقه ای باعث توقف و اسارت انسانه، در مورد شهید فخری زاده عزیز شنیده بودم که ایشون از همان دوران تحصیل در مدرسه علاقه به فیزیک داشتن و راهشون رو انتخاب کرده بودن و در مورد بسیاری دیگر از شهدای علمی هم این موضوع صدق میکنه که بر اساس علاقه مسیر تحصیلی شون رو انتخاب کردن استاد برام سوال شده که این گرایش و میل به یک رشته تحصیلی خاص که این شهدای عزیز داشتند رو چگونه میبینید و تحلیل میکنید؟ در کلام شایع میان مردم و حتی خواص جامعه، *کلمات زیادی* به جای کلمات دیگر استعمال می شوند که به آنها *غلط مصطلح* گفته می شود. مثلا: اکثر مردم، ۱ـ *تفاوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *تبعیض* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالیکه بر عکس است.) ۲ـ *فوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *موت* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالی که بر عکس است.) ۳ـ *ایمان* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اسلام* به کار می برند.(و هر مسلمانی را مؤمن می پندارند.) ۴ـ *علاقه* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اُنس* به کار می برند. ۵ـ *کسب* علم را *اشتباها و غفلتا* به جای *طلب* علم به کار می برند. ۶ـ *درست* را *اشتباها و غفلتا* به جای *راست* به کار می برند. ۷ـ *اعتقاد* را *اشتباها و غفلتا* به جای *ایمان* و یا بر عکس به کار می برند. ـ فرق: *قرائت* و *تلاوت* و *تلفظ* ، فرق: *شعور* و *هوش* و *دقت* و *فهم* و *درک* و *فکر* و *عقل* ، فرق: *زیبایی* و *خوشگلی* ، و فرق: *نیاز* و *خواست* و فرق صدها واژه دیگر با واژه های مترادف آنها متأسفانه برای غالب مردم و حتی برای اکثر خواص، روشن نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۱ سوالی در خصوص انواع شخصیت داشتم که به برون گرایی و درون گرایی تقسیم می شه. گفته می شه که هر شخصی به طور ذاتی یا با شخصیت برون گرایی و یا درون گرایی متولد می شه و چون ذاتی و خدادی هست، قابل تغییر نیست. این دیدگاه روانشناسی چقدر درست هست و اگر درسته آیا با مبانی اسلام سازگار هست که بپذیریم با شخصیت خاصی به طور ذاتی متولد می شیم و نمی تونیم تغییرش بدیم؟ خودم با توجه به مبانی اسلام به نظرم می آد، متولد شدن با شخصیت ذاتی خاص که نتونیم تغییرش بدیم، نوعی جبر محسوب می شه و اصلا با بحث اختیار انسان سازگار نیست، مخصوصا اینکه ما تا اخر عمر وقت داریم در رشد شخصیتی خودمون تلاش کنیم و بهتر شیم و اشتباهات خودمون رو اصلاح کنیم. آفرین به شما که عاقلانه *بوی جبر* را از این مزخرفات استشمام کردید. ابتدا باید بدانید که *روانشناسی* زائیده *اومانیسم = اصالت انسان* است و آن را *علیه* خداپرستی پدید آورده اند، لذا ۱ـ خدا، ۲ـ روح، ۳ـ عقل، ۴ـ اختیار، ۵ـ اراده، ۶ـ الهام، ۷ـ وحی، ۸ـ غیب، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ آخرت را اصلا قبول ندارد و کاملا در خدمت *استکبار جهانی* و *نظام های شیطانی* است. بنابراین افرادی که هنوز مسیر *روشن و نورانی قرآن و اسلام* را نیافته اند و دوست دارند یا ملزم به *حرکت در فضای مه آلود و تاریک* هستند، باید *تمام نظریات* روانشناسان و جامعه شناسان را با *شک و تردید* بررسی کنند. زیرا *این عوامل استکبار* گاهی *ادعاهایی* می کنند که *أنبیاء و أولیاء الهی* صلوات الله علیهم چنین ادعاهایی نداشته اند. به عنوان مثال: همین که شما فرمودید: گفته می شه هر شخصی *به طور ذاتی* یـــــا با شخصیت *برون گرایی* و یا *درون گرایی* متولد می شه و چون ذاتی و *خدادادی* هست، پس *قابل تغییر نیست.* به نظر شما روانشناسی که خدا را قبول ندارد چگونه از طرف خدا و از کدام منبع چنین ادعائی را مطرح می کند؟ آیا اینکه *قابل تغییر نیست* به معنی *نفی اراده و اختیار و عقل* و *انکار حکیمانه بودن ارسال أنبیاء و أولیاء الهی* و *بیهوده بودن کار خداوند* و ..... و *تلقین جبر* نیست؟ آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *تعریف واحد و روشنی* از *شخصیت* دیده اید؟ آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *فرق خوی و خُلق* را دیده اید؟ پس لطفا به جای اینکه تلاش کنید *نظریات نفسانی و ناقص و استکباری و شیطانی* آنها را با *قرآن* تطبیق دهید و درست یا غلط بودن آنها کشف کنید، بکوشید از ابتدا *هر حقیقتی* از *سرچشمه* بنوشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدين امانتدار. *چهل و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست: لطفا بفرمائید: آیا به آنچه *می دانیم* ، *ایمان* می آوریم؟ یا *ایمان* می آوریم تا *بدانیم؟* *حی علی التفکّر* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۳ بانوی محترمی از أعضاء گروه فرموده اند: من از تولد فرزند دومم چادر رو برداشتم..چون بسیار برام سخت بود..بچه بغل. یه بچه دستش تو دستم..کیف و وسایل.. حالا شاید بهانه باشه اما واقعا برام سخت بود.. در ضمن شوهرم همیشه ابراز میکرد شیک و مرتب و محجبه باش و ترجیحش بدون چادر بود. من همیشه لباس بلند و گشاد میپوشم با روسری های بلند. اما خیلی ‌از اوقات تردید دارم که آیا حجابم درسته یا نه؟ و این خیلی اذیتم میکنه.‌ مادرم هم از اینکه من چادر سر نمیکنم خیلی ناراحت هستن‌. به ایشان عرض کردم: ۱ـ حجاب، یک « واجب عقلی است » که « شرع هم آن را تأئید و تاکید و تکمیل کرده » است. پس « چادر »، هیچ « ضرورت شرعی » ندارد و « چادر زنان ایران » هم از زمان « حضرت زردشت علیه السلام » است که با چادر عربی، فرق دارد و حجاب با مانتو و روسری، طبق نظر مراجع محترم، هیچ ایرادی شرعی ندارد. ۲ـ اما یکی از جلوه های جذاب و حماسی عاشوراء اینست که حضرت اباالفضل العباس علیه السلام، « پرچمـــــدار و علمـــــدار » سپاه کوچک اما با شکوه اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه بودند. و الآن پس از انقلاب اسلامی، « چادر »،« یک پرچم » و « خار چشم حامیان استکبار » شده است در حالی که قبل از انقلاب چادر مشکی اصلا چنین خاصیت و ارزشی را نداشت. بنابراین با اینکه وضع الآن شما هیچ ایراد شرعی ندارد اما اگر بخواهید جلوه و پرچمدار شکوه مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها باشید و به فرزندان عزیزتان « با اراده » و « مؤمن » بودن خود را (بدون کلام) إثبات کنید، بهتر و زیباتر اینست که دو رکعت نماز با توجه بخوانید و با تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها نگاهتان را به آسمان برسانید و « زحمت بسیار سنگین چادر » (آن هم در گرمای تابستان) را مؤمنانه و صبورانه (نه به خاطر حرف این و آن) و فقط بخاطر رضایت الهی بپذیرید و صف ملائکه ای که به فرمان الهی به کمک شما خواهند آمد را در کنار خود ببینید و به احترام این افتخار و برای « تولد مجدد خودتان » جشن بگیرید. امیدوارم شما بانوان عزیز و با اراده و مؤمن، همواره شادکام و موفق و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
با سلام و احترام جلسه یازدهم *مفاهیم قرآن* امروز ۹۹/۹/۲۱ ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵ لینک کلاس مفاهیم قرآن استاد غفرانی: ⬇️ https://live.quranetratschool.net/ch/mafahime-ghoran-agh-dr-ghofrani
سلام واحترام ● امروز دوشنبه ۲۲دیماه ۹۹ از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵ زندگی به سبک سوره الرحمن https://live.quranetratschool.net/ch/zendegi-arahman-agh-dr-ghofrani