eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۹۸ بانوی محترمی فرموده اند: شوهرم گاهی کارهایی میکنه که واقعا من بهم میریزم مثلا کادوهایی رو که پس انداز کرده بودیم همشو داد برای این اینترنتها که گول میزنن پول میگیرن یعنی ظرف یکماه ۳ میلیون الکی داد و کلاهشو برداشتن بهش میگم ما که منبع درآمد نداریم نباید اینکار را انجام دهی. مثلا خونه داشته داده یه نفر که شرکت بزنن خونش هم ازش خوردن و طرف فراریه خب اینها چیزهایی نیست که نشه حرص نخورد. به من میگه به تو ربطی نداره من اختیار خودمو دارم تو نباید دخالت کنی. آخه میشه پولها رو همشو خراب کنه و من ساکت باشم؟ به نظرتون من چطور با این موضوع کنار بیام اون خونه ای هم که داشت از ارث پدرش بود که اونم رفت به ایشان عرض شد: اگر با این روش « ایرادگیری » و « نصیحت کردن » به نتیجه نرسیده اید پس معلوم می شود که روشتان غلط است. بحث « موافق درمانی » را در کانال پیدا و مرور کنید و با تشویق ایشان و نشان دادن اعتماد خود به ایشان بکوشید « عقلانیت و اراده و ایمان » ایشان را تقویت کنید. پس اگر در هر اقدام دیگری باز هم ضرر کرد (که قطعا خودش هم رنج می برد و از دست خودش عصبانی می شود) به او بگوئید فدای سرت الحمد لله که شما مؤمن و پاک هستی و شما حق دیگران را ضایع نمی کنی. به او بگوئید من که اصلا در مسائل مالی وارد نیستم و خود شما بهتر می دانی چه کاری بهتر است اما به نظر شما « اینطوری » بهتر نیست؟ پس ابتدا حمایت و تأئید و تکریم و بعد با پرسشهای هنرمندانه ایشان را هدایت کنید. و نکته خیلی مهم اینست که بدانید « رزق و روزی شما » از جای دیگری می رسد و مقدار آن به « مقدار شکر » شما بستگی دارد زیرا خداوند در قرآن فرموده است: لئن شکرتم لأزیدنکم. امیدوارم با این صبر عاقلانه ای که دارید در مدیریت مؤمنانه ایشان موفق و عاقبت به خیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۹۹ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدين امانتدار.* ضمن تشكر فراوان از اظهار نظرات شما عزیزان، *چهل و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *عزت* چیست؟ و چرا *تمام عزت برای خداوند است؟* *فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعاً* .... (فاطر/۱۰) همانطور که اکثر شما به درستی فرمودید: « *عِـزّ* » در مقابل « *ذُلّ* » به معنی « تفوّق، استعلا، قاهر، غالب، شدید و قوی » بودن و « *اقتدار همه جانبه* » و « *نفوذناپذیری و شکست ناپذیر بودن* » است. مثلا: « أرضٌ عزیز » یعنی: زمین بسیار سفت و سختی که « بیل و کلنگ » هم در آن فرو نمی رود. البته ممکن است: ۱ـ « *عزت* »،« *موقتی و ناپایدار* » باشد: يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ *لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ* مِنْهَا الْأَذَلَّ ... (منافقون/۸) ۲ـ « *عزت* »، با دخالتِ « *عامل خارجی* » باشد. مثل « تأئید و تفوق دو رسول، با رسول سوم »: إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا *فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ* .... (یس/۱۴) ۳ـ « *عزت* »،« *محدود* » در « *سخنوری و مباحثه* » باشد: إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَ *عَزَّنِي فِي الْخِطَابِ* ... (ص/۲۳) ۴ـ « *عزت* »،« *عارضی* » و به خاطر « *مال، ملك، عنوان، علم، مقام، نسب، صنعت یا هر چیز دیگری* » باشد. که *کمالی* را برای انسان پدید نمی آورند. اما چرا « *تمام عزت* » برای « *خداوند* » است؟ پاسخ: زیرا فقط خداوند است که « *عزتش* » از « *زورگوئی* » و « *قدرت طلبی* » و *موقتی* و *محدود* و * عارضی* نیست، بلکه « *عزت الهی* » ناشی از: « *عشق* و *رحمت* و *محبت* و *حکیم* و *علیم* و *غفار* و *غفور* ...* » بودن *ذاتی* اوست: الْعَزيزُ *الْحَكيمُ* (۴۷ بار)، الْعَزيزُ *الرَّحيمُ* (۱۳ بار)، الْعَزيزِ *الْعَليمِ* (۶ بار)، الْعَزيزِ *الْحَميدِ* (۳ بار)، الْعَزيزُ *الْغَفَّارُ* (۳ بار)، الْعَزيزُ *الْغَفُورُ* (۲ بار)، الْعَزيزِ *الْوَهَّابِ* ، عَزيزٍ *مُقْتَدِرٍ* ... « *عزت الهی* »، خصوصا ناشی از « *فرمانروائی* » بسیار « *پاک و منزه و سالم و جبران کننده و کبریائی*» الهی است: هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ *الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ* ...(حشر/۲۳) لطفا اکنون بفرمائید چگونه « *عزت الهی* » به *مؤمنین* هم سرایت می کند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۰ بانوی محترمی پرسيده اند: آیا *قرب* فاصله ای است که ما با عبودیت آن را کم میکنیم؟ و در نهایت آنقدر نزدیک میشویم که طلب و عطش دیدار خالق را داریم؟ مثل آرزوی شهادت یا اینکه قرب با یک لحظه مقلب القلوب بدست می آید؟ مثل جناب حر؟ به ايشان عرض شد: احتمالا *هر قدر بروز منيت و نفسانيت و خودخواهی و خودپرستی* در ما *كمتر* و ظهور *اراده و أسماء و صفات الهی* در ما *بيشتر* شود، *تقرب* ما بيشتر شده است. مثل اينكه اگر *آينه ای شفاف* به منبع *نوری،* نزديك شده باشد، *انعكاس نور* و *تجلی آن منبع نور* در آن آينه، حتما *بيشتر* خواهد بود. به عبارت ديگر، هر قدر *نيت و افكار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع (سياسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ...) ما *خداپسندانه تر* و با *قرآن و احكام شرع* تطبيق بيشتری داشته باشد، ما بيشتر *محبوب خدا* می شويم و *خود او* ما را بسمت خودش *می كشاند* و نزديك می كند: الَّذينَ جاهَدُوا فينا *لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا* پس هر قدر *نيت، افكار، گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع (سياسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ...) ما *صادقانه تر و مؤمنانه تر و موحدانه تر و مخلصانه تر* و با *قرآن و احكام شرع* تطبيق بيشتری داشته باشد، *ظهور معيــــــت الهی* در ما بيشتر می شود و در نتيجه، خداوند می شود: قلب ما، چشم ما ، گوش ما ، دست و پای و جوارح ما. و تمام *امور* ما تحت *تكفل و وكالت خاص الهی* قرار می گيرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۱ بانوی محترمی فرموده اند: *طعام* در آیه ۸ سوره انسان توضيح دهيد. ظاهرا طعام یعنی سهم مسکین را دادن البته این سهمی است که متعلق به خود مسکین است نه اینکه بخواهیم منتی گذاریم. توی این آیه چطوری اینو عنوان میکنیم. باتوجه به یطعمون در همین آیه و در مورد اطعام یعنی منت گذاشتند و علاوه بر سهم حقیقی مسکین سهمی مضاعف به مسکین دادن؟ به ايشان عرض شد: چون انسان عاقل و بالغ و مؤمن، *تمام توانائی ها و امكانات درونی و بيرونی و مادی و معنوی و عاطفی* خودش را *امانـــــت* الهی می داند كه بايد به *أهلش* رسانده شود، لذا در هر شرائط و موقعيتی، فقط و فقط *رشد و شكوفائی* تمام استعدادهای خدادای *خودش* را دنبال می كند، لذا *غفلت و جهالت و ضعف و فقر و كمبود و نياز و تقاضای* ديگران و *هر بهانه ی* ديگری را *فرصتی مغتنم* برای *بروز و ظهور و بالندگی* خودش می بيند. پس چنين فرد فهميده ای، برای *هيچ عبادت و خدمتی* نسبت به خالق و براي *هيچ خدمتی* نسبت به مخلوق، ۱ـ هرگز *منت* نمی گذارد. ۲ـ *أجر* نمی خواهد. ۳ـ *تشكر* هم نمی خواهد. ۴ـ *كار خير* خود را با *آزار و اذيت* گفتاری و رفتاری، *باطل و بی ارزش* نميكند. ضمنا با توجه به *مضارع* بودن *يطعمون* در آن آيه مورد نظر شما، معلوم می شود كه *آن بهترين خلق خدا،* دائما مشغول *إطعام* مادی و معنوی و عاطفی نسبت به ديگران بوده و هستند و خواهند بود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۲ بانوی محترمی فرموده اند: همچون دختری که با پدرش درد دل میکند می‌نویسم: چهار ساله بودم که پدرم به شهادت رسیدند ایشان بین سرباز شاه شدن (رفتن به دانشگاه افسری) و سرباز امام زمان شدن (رفتن به حوزه) طلبگی را انتخاب کردند. و مادرم هم در ۱۳ سالگی با مطالعه کتابهای شهید مطهری سبک زندگی شون رو تغییر دادند. اینها رو میگم به این دلیل که بدونید در خانواده مذهبی و انقلابی بزرگ شدم من و تمام خواهر ها و برادرم بخاطر اینکه آقای خامنه ای خطبه عقدمان را جاری کنند با مهریه ۱۴ سکه ازدواج کردیم. متاسفانه بعد ازدواج خیلی آرام در مسائل سیاسی به سمت خانواده همسرم گرایش پیدا کردم بطوری که دیگه حرف های آگاه کننده اطرافیان رو نمیشنیدم و به افرادی که مورد تأیید همسرم بودند رای میدادم. تقریبا دو سال پیش خواهرم که در زمان شهادت پدرم ۶ ماهه بود و همیشه در حسرت آغوش پدر بود به رحمت خدا رفت و در آغوش پدرم به خاک سپرده شد این اتفاق تمام ذهنیت مرا بهم ریخت و باعث شد تا به واکاوی کارهام در سال های گذشته بپردازم اوایل بخاطر اینکه آنقدر در ظلمت بودم و در میدان جهالتم مست، بسیار پرخاشگر و عصبی شده بودم و همسرم را مقصر در این اشتباهات اعتقادی سیاسی می‌دانستم تا اینکه یک روز بعد از کلاس شروع به صحبت با شما کردم هنوز حرف هام تمام نشده بود که به من تشر زدید... میشه گفت این برخورد شما ، آغاز تغییر رفتارم شد با ادامه کلاسها و انس با قرآن رویه زندگی ام تغییر کرد ضمن احترام و محبت به همسرم ، خودم به تحلیل مستقل می‌پردازم و نظرات همسر و اطرافیانم را با قرآن می سنجم و در تلاش برای خودشناسی و اصلاح رفتار هستم اما متأسفانه هر چه پیش می روم عذاب وجدانم بیشتر و بیشتر می شود طوری که بارها گریه میکنم و نمیدانم که عمل (انتخاب روحانی) و اثر عمل من مستحق چه عذابی ست؟ این روزها و شب ها با دیدن بچه هایی که بی گناه مثل ما از نعمت پدر محروم شدند عذاب وجدانم صد چندان شده و نمی دانم که باید چه کار کنم؟ به ایشان عرض شد: خوشا به حال شما که نورچشمی یک « شهید زنده » هستید. و ما شاء الله به اراده و توفیق شما در متحول شدنتان و پشیمانی از انتخابتان. لطفا مرا به خاطر آن « تشری » که زدم و به مقام والای شما جسارت کردم ببخشید. حضرت آقا در تمام انتخابات می فرمایند: اگر بر اساس « حجت » به هر که رأی بدهید و بعدا معلوم شود که آن منتخب صلاحیت لازم را نداشته، در پیشگاه الهی إن شاء الله مأجور هستید. خداوند باب استغفار و توبه را برای همین قصورها و تقصیرات ما باز گذارده و قطعا به همه قاصرین و مقصرین و متخلفین فرصت می دهد و آنها می توانند سرنوشت خود را اصلاح کنند و به صراط حق برگردند زیرا « جناب حر بن ریاحی » ثابت کرد که می توان « سرنوشت را از سر نوشت. » الحمد لله شما هم فرزند شهیدید و هم بانویی مومنه و هم مادر هستید پس بسیار نزد خداوند منان، محترم و مستجاب الدعوه هستید لطفا از عمق قلب پاکتان برای تمام افرادی که از روی غفلت یا جهالت یا لجاجت از این دولت دروغگو و خائن و وقیح و رذل حمایت کرده یا حمایت می کنند، بیداری و بصیرت و معرفت و هدایت طلب کنید. و امیدوارم با تمسک به ریسمان آسمانی ولایت ، عاقبت به خیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۳ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء مشتاق و فعال گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* از پاسخ های پر نکته و مستند و مستدل و زیبای شما بسیار بسیار متشکرم. پرسش این بود که: چگونه « *عزت الهی* » به *مؤمنین* می رسد؟ خداوند *حکیم* ، *علیم* ، *غفار* ، *غفور* ، *مقتدر* .. » قطعا *عزيز* است: { *فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعاً* (فاطر/ ۱۰)} یعنی: هیچ عاملی در زمین و آسمان نمیتواند او را در تحقق اراده اش، *عاجز* کند: {وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ *غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ* ... (۲) ... فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ *غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ* ... (توبه/۳)} پس « *رسول و سفیر* » او هم قطعا « *عزیز* » است: {وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ *لِرَسُولِــهِ* (منافقون/۸)} بنابراین هر كه خدا را « *خالق، مالك، رب، ولی، رازق، ناظر، سميع و بصير* » خود بداند و *همه چيز* خود را « *مال خدا و امانت الهی* » ببیند و *عاقلانه و صادقانه* و در تمام ابعاد زندگی خود، كاملاً *تسلــيم تعاليم قرآنِ* او و *مطیع كلام و تابع سنت رسول و سيره أولياء* او باشد و در هر شرائطی فقط به او *توكل* کند، قطعا *عزيز و عزتمند* خواهد بود. پس فقط آنهائی که « *معيت* » خدا را باور دارند، « *خدا دارند* »، و آنها که خدا دارند قطعا « *هیچ ترس و غم و اندوهی* » ندارند: { إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا *فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ* (احقاف/۱۳)} و آنها نه تنها *تحت تأثير هيچ حادثه یا گفتار و رفتاری* قرار نميگيرند و *منفعل و جوگیر* و از صراط حق، *منحرف* و از *استغفار و توبه و خودسازی و إصلاح خود* ، *ناامید* نمی شوند، بلکه تمام عوامل زمين و آسمان هم در خدمت آنها و « *مسخّر* » آنها خواهند بود. چرا؟ چون: « *من كان لله، كان الله له* » (هر که در بست برای خدا باشد، خدا با تمام قدرتش حامی او و برای اوست.) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در « نامه ۵۳ نهج البلاغه » به مالک أشتر می فرمایند: *فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ* (خداوند قطعا کفالت و کفایت می کند هر که تعالیم او را حمایت کند و *عزیز و نفوذناپذیر می کند* هر که ارزشهای او را عزیز بدارد و با مال و جان خود، *مدافع حریم و حرم الهی* باشد.) *پرسش مهم دیگر:* لطفا با استناد به *سه آیه از سوره بقره* بفرمائید: رئیس دولتی که خوب سخنرانی می کند اما *قلبش تسلیم عقل و وحی و حق* نیست، و برای *نفی دروغگوئی* خود، خدا را هم وقیحانه *شاهد* می گیرد، و با *نماینده منصوب خدا،* « *خصومت کهنه و دیرینه و کینه حسودانه* » دارد، از *عزت شغلی و مصونیت قانونی* خودش چه استفاده ای می کند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۴ بانوی محترمی فرموده اند: اینکه شما میفرمایید باید انتظار داشته باشیم ولی توقع نداشته باشیم نمیدونم چرا نمیتونم هضمش کنم مثلا من انتظار دارم مادرم ، دوستم یا خواهرم به من محبت کنن، ولی نمیکنن و من ناراحت میشم و ناخودآگاه فاصله میگیرم ازشون ، سعی میکنم بهشون محبت کنم ولی دیگه انگار یه فاصله ای بین خودم و اونها احساس میکنم. چیکار کنم؟ به ایشان عرض شد: اینکه می خواهید دیگران به شما *محبت کنند* ، یک *توقــع کودکانه* و یک *خواسته نفسانی و خودخواهانه* است. انسان عاقل و بالغ و *رشدیافته* از این خوشحال می شود که بتواند بزرگوارانه *یتیمی* را نوازش کند یا *مستضعف* یا *درمانده ای* را مورد حمایت قرار دهد یا به والدینش و همسر و فرزندانش به شاگرادانش و به مردم ، با صداقت و اخلاص و بدون هیچ چشمداشتی، *محبت* کند. (مثل محبت بی دریغ مادر نسبت به فرزندش) قطعا *لذت و شور و نشاطی* که در *ابراز محبت* نسبت به دیگران هست در *گدایی محبت از دیگران* نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۵ با سلام و احترام و تشکر از سه بزرگواری که در گروه و آنها که در خصوصی پاسخ دادند. بله همانطور که همه متوجه شدند آن آیات، عبارتند از: ۱ـ وَ مِنَ النَّاسِ، ۲ـ *مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا،* ۳ـ وَ *يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ،* ۴ـ وَ *هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ* (۲۰۴) ۵ـ وَ *إِذا تَوَلَّـــى،* ۶ـ *سَعـى*‏ فِي الْأَرْضِ، ۷ـ *لِيُفْسِدَ فيها،* ۸ـ وَ *يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ* وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ (۲۰۵) ۹- وَ إِذا قيلَ لَهُ *اتَّقِ اللَّهَ،* ۱۰ـ *أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ* فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ (بقره/۲۰۶) به نظر می رسد در ترجمه ی این سه آیه باید حداقل به *۱۰ مورد* زیر بیشتر دقت کرد: ۲ـ وَ *مِنَ النَّاسِ:* او *یک* نفر برآمده از مردم است. یعنی مردم در *انتخاب* او *قاصر یا مقصر* هستند. ۲ـ *مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا:* یعنی: در بیان سخنان منافقانه و فریبنده (علیه دنیا و ظاهرا موافق با تعالیم الهی)(برای ایجاد جنگ روانی)، *بسیار حرفه ای* است تا جائی که حتی تو را ای *رسول خدا،* به تعجب وامی دارد. ۳ـ وَ *يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ:* یعنی: چون *بسیار دروغگو* است، برای فریب مردم، *با بی پروائی و وقیحانه،* خداوند سمیع و بصیر را *گواه صدق قلبی* خود معرفی می کند. (یعنی: هرگز از علم خداوند بر دروغگو بودنش، هیچ إبائی ندارد.){(مانند إبلیس که برای حضرت آدم و حوا سلام الله علیهما، *قسم* خورد که از خیرخواهان است:وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحينَ (اعراف/۲۱)} ۴ـ وَ *هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ* : در حالی که *خداوند* او را *کینه توزترین دشمن* می داند و می نامد. ۵ـ *إِذا تَوَلَّى* : یعنی وقتی (با پشت کردن به عقل و وحی و با خدعه) *متولی* بخشی یا تمام کشور میشود. ۶ـ *سَعـى*‏ فِي الْأَرْضِ: *فقط تلاش* می کند. (اما به خاطر اینکه *خداوند مکر او را به خودش بازمیگرداند* او به تمام اهداف مورد نظرش نمی رسد.) ۷ـ *لِيُفْسِدَ فيها* : تلاش او *تباه کردن* تلاش علمی خیرخواهان و زحمات اقشار مختلف مردم در عرصه های تولیدی، اقتصادی، کشاورزی، سیاسی، فرهنگی، صادراتی ... است. ۸ـ وَ *يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ* : *مهمترین سرمایه آینده ساز* و *زیرساخت بسیار ارزشمند* هر کشوری، *بانوان* آنجاست. از اهداف اصلی چنین *متولی ناصالح و دروغگو و حیله گر* به *ابتذال* کشاندن دختران و زنان است تا در نتیجه *نسل* مردم *در معرض بیداری* قرار گرفته هم، (بدون جنگ و خونریزی و بدون سر و صدا) منقرض شود. (رسما اعلام شد که در سالهای اخیر، بیشترین بودجه تکثیر نسل، برای جلوگیری از زاد و ولد هزینه شده است.) ۹ـ إِذا قيلَ لَهُ: *اتَّقِ اللَّهَ* : بارها و بارها، رهبری، مراجع، علماء، مراکز تحقیقاتی و علمی، دانشگاهیان، متخصصین و فرهیختگان به او *هشدار* می دهند. ۱۰ـ *أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ* : اما *آن متولی ناصالح و اهل خدعه و مکر و حیله،* از *عزت و مصونیتی* که قانون به او داده و رهبری بر حفظ آن تاکید دارد، سوء استفاده می کند و *حق الناس = إثم* را در مراکز تولیدی و مسکن و بورس و بازار و غیره، *پایمال* می کند. چنین فرد خائنی، در بیان صریح خداوند، ملعون و لایق جهنم است: فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۶ آرامشی که گفته شده با ازدواج به دست می آید از چه نوع آرامشی است؟ زیرا در تمام طول زندگی چه آقا وچه خانم حتی پس از ازدواج انسان همیشه با مشکلاتی روبه رو می شود که احتمالا برهم زننده آرامش باشد واز جانبی دیگه... *نکته اول:* خداوند در قرآن، *چهار چیز* را عامل *سکون و آرامش* معرفی فرموده است: اول: *شب* را : هُوَ الَّذي *جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ* ... (یونس/۶۷) اللَّهُ الَّذي *جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ* ... وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (غافر/۶۱) أَ لَمْ يَرَوْا *أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فيهِ* ... (نمل/۸۶) دوم: *شب و روز* را: وَ لَهُ *ما سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَ النَّهارِ* ... (أنعام/۱۳) وَ مِنْ رَحْمَتِهِ *جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فيهِ* ... وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (قصص/۷۳) سوم: *بیت* را: وَ اللَّهُ *جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً* ... (نحل/۸۰) چهارم: *زن* را: يا آدَمُ *اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ* ... (بقره/۳۵) يا آدَمُ *اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ* .. (أعراف/۱۹) وَ مِنْ آياتِهِ *أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها* .. (روم/۲۱) *چرا زن؟* زیرا دختران و زنان (با ظرافت، لطافت، زیبایی و جذابیتهای خاصی که خداوند به آنها امانت سپرده) می توانند *ریحانه* و *سرشار* از *روحیه، زندگی و أنگیزه و شور و نشاط* باشند و *بهجت* بیافریند. *نکته دوم:* آب داخل لیوان و پارچ و حوض و استخر، حتی اگر خیلی تکان بخورند باز *متوقف* و *راکــد* اند، لذا پس از مدتی که حبابهای هوای مخلوط در آنها، خارج شوند،آب آنها، گندیده و بدبو و بدرنگ می شود. اما با اینکه *خون* در کیلومترها رگهای داخل بدن انسان زنده، *استقرار* دارد ولی *راکد* نیست بلکه *حرکت و جریان* دارد. یعنی آن جویبار، دائما از *سرچشمه،* شارژ می شود، هر *جریانی،* اگر *بدون تلاطم و هیجان و اضطراب و امواج بلند* و *جاری* هم باشد، *آرام و ساکن* نامیده می شود. پس *جنس* سکینه و آرامش، از نوع *اضطراب و هیجان نداشتن* و *استقرار روحی و روانی داشتن* و از *الطاف خاصی* برخوردار شدن است. (اما احتمالا از جنس *اطمینان* نیست.) *نکته سوم:* طبق آیات فوق، *فقط* انسان، میتواند (اگر بخواهد) *در* شب، *در* روز، *در* بیت (مسکن) و *با* زن، خود را از *تلاطم و هیجانات* دور نگهدارد و به *سکون و آرامش* برسد. پس اینکه آیه ۷۳ سوره قصص می فرماید: *وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ* یعنی به *خواست خود انسان* بستگی دارد که *قدردان* شب، روز، بیت، زن باشد و بخواهد با آنها به آرامش برسد یا خیر لذا قرآن در « آیه ۶۱ سوره غافر » فرمود: *وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ* یعنی اکثر مردم، از *شب* (و از روز و از بیت و از زن)، برای *آرامش یافتن* خودشان استفاده نمی کنند. پس این *چهار مورد،* انسان را *آزمونهای دائمی* خداوند، *معاف* نمی کنند و اینکه حضرت ابراهیم صلوات الله علیه فرمود: *رَبَّنا إِنِّي *أَسْكَنْتُ* مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ ... (ابراهیم/ ۳۷)(من برخی از نسل خود را در سرزمینی غیر قابل کشت مستقر کردم ..) به این معنی نیست که حضرت هاجر و حضرت اسماعیل علیهما السلام، در آن سرزمین بی آب و گیاه، یک زندگی بی دردسر و بسیار راحتی داشتند. *نکته چهارم:* هر *بانوی مؤمنی* برای اینکه برای همسرش، *ریحانه و آرامش بخش* باشد، باید یک دستش در دست خداوند *عزیز و مقتدر* باشد که *سرچشمه آرامش* است. پس *قبل* از اینکه *آرامش* ببخشد، خودش از *سرچشمه نامحدود الهی،* آرامش می نوشد. (هر چند که شوهرش مثل فرعون باشد و نخواهد به آرامش برسد.) *نکته پنجم:* همانطور که شما هم متوجه شدید، وقتی زن و مردی با *اطاعت از أمر الهی،* ازدواج می کنند در واقع *لایق و قابل و مستحق* آرامش می شوند، *حتی اگر ارتباط یک نفرشان* با خداوند، *قطع* شود. لذا حضرت نوح و حضرت لوط علیهما السلام و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه قطعا *آرامش* داشتند هر چند که زنان بدکارشان، هرگز روی آرامش را ندیدند. *نکته ششم:* *اولین هدیه بسیار ارزشمند* به هر *عروس و داماد مؤمنی* را *خداوند* می دهد: *وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَـــوَدَّةً وَ رَحْمَـــةً* ... (روم/۲۱) اما *این هدیه* هم *مشروط* است به اینکه *توجه* هر کدام از عروس و داماد مؤمن، به *خالقشان* باشد و بخواهند با ازدواج، *به او برسند* (نه اینکه به هم برسند یا به اهداف دنیوی برسند.) امیدوارم تا حدودی مطلب برایتان روشن شده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۷ ببخشید استاد، یه سوالی بدجوری گیجم کرده، درمورد (قطرات بارانی93) این که شما میگین دختران باید ازدواج کنن تا این کار هایی که شما میگین را انجام بدن تا به مقام زن بودنشون برسن، پس اون قسمت از سوره آل عمران که در مورد حضرت مریم صحبت میکنه، ایشون بدون شوهر به مقام زن بودنشون رسیدن و به نظرتون اینو نمیرسونه که خانم ها حتی وقتی مجرد هم هستن میتونن همون زن بودنشون رو به جا بیارن؟ ببخشید خیلی گیج شدم، از یه طرف داشتم سوره آل عمران رو میخوندم، وازطرفی هم مطالب گروه رو دنبال میکنم نمی‌فهمم الان دقیقا چی درسته؟ خدا با تعریف کردن ماجرای حضرت مریم چیو پس میخواسته بگه؟ البته شما خیلی توضیح دادین ولی متاسفانه بازم متوجه نشدم و گیج شدم هر دختر یا پسری که عاقل و بالغ می شود باید « تکلیف » عقلانی و الهی خودش را بفهمد و آن را انجام دهد. و اولین تکلیف یک دختر و پسر مؤمن، « آماده شدن » برای أمر مقدس ازدواج است. حالا اگر خداوند « لازم دید » و اراده کرد که (دختری که خود را برای ازدواج آماده می کند)، بدون شوهر، فرزنددار شود، این کار « خلاف روال عادی و خارق العاده و معجزه » نامیده می شود اما چیزی « گیچ کننده ای » نیست. پس شما باید برای « آماده تر شدن خودتان » همچنان تلاش کنید. احتمالا پیام آیه مورد نظر شما اینست که: (همانطور که بی عشق خامنه ای نتوان عاشق مهدی شد) بدون ازدواج و جهاد شوهرداری هم به « بچه » نمی رسید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۸ استاد، تشکر برای پاسخی که زحمت کشیدید آیا یک مرد با تقوا مردی زمینی ست؟ تمام مردان « زمینی » هستند. یعنی اگر در اوج ایمان و تقوا هم باشند، اگر بلعم باعورا هم باشند، اگر صحابه خاصی چون طلحه و زبیر هم باشند، اگر مراجع تقلیدی مثل آقای منتظری و ..... باشند ... باز به تحقق آیه ۳۴ سوره احزاب نیازمندند تا ایمان و تقوای آنها « نهادینه » شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۰۹ عقد ازدواج عهد است یا میثاق؟ بنظر خودم هر دو میتونه.... احتمالا « عهد » پیمانی است « نانوشته » که در « ذات هر نوع توانایی » قرار دارد و انسان (و هر مخلوقی) به اندازه « توانایی های خدادادی خــــــودش، نسبت به خداوند متعهد است. » (خودکار به اندازه جوهرش بــــاید بنویسید.) اما « میثاق » پیمانی است نسبت به « چیزی خارج از خود » مثل « میثاق ازدواج » و یا « میثاقی » که خداوند از تمام « أنبیاء » صلوات الله علیهم برای « رســــولی » که « بعد » از آنان می آید گرفته است. پس همانطور که شما فرمودید: ازدواج از یک نظر عمل به عهد با خداست و از یک نظر عمل به میثاق با همسر است. اما هم زن و هم شوهر با « عقد با خدا » با هم « محرم » می شوند. انسان به خاطر توانایی هایی که دارد حتما « متعهد » هست اما می تواند به تعهداتش عمل نکند و در جهنم معذب شود. 🍃واژه: # عهد @dr_ghofrani2
۱۷۱۰ سلام استاد با توجه به اینکه کِلاس مفاهیم و سوره الرحمن تا اواسط بهمن ماه تعطیل است. چه تکلیفی داریم برای این مدت؟ سلام و صلوات الهی بر شما. اگر شما (و هر کدام از أعضاء محترم گروه) مایل هستید تا شروع کلاسها، کاری انجام دهید، لطفا با دقت در قرآن و منابع موثق روائی بررسی کنید و با ذکر آیات و روایات مربوطه بفرمائید *برای ظهور آخرین حجت الهی، چه مقدماتی و چه شروطی و چه لوازمی و چه زمینه هایی* لازم است که *باید منتظران و حامیان ایشان فراهم آورند؟* (منظورم علائم ظهور که به ما ربطی ندارد، نیست.) موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۱ تفوق و استعلا یعنی چی؟ *تفوق* یعنی: *بالای* چیزی قرار گرفتن و از هر مکان یا موقعیت یا حالت یا شرائطی، یک پله *بالاتر* رفتن. پس فرد بیمار وقتی بهبود می یابد و یا بیهوش به هوش می آید، می گویند: دارو و درمان، *إفاقه* کرد. و به فرد فقیری که *نگاه و امیدش* به ثروتمندان است، *أهل فاقه* گفته می شود. *تعال* یعنی: بیا (بالا) در مقابل *سُفلی* به معنی: پستی. و *علیّ* از اسمای حسنای الهی است و بیانگر *علوّ مطلق و نامحدود* خداوند است. یعنی: خداوند در *ذات و صفات و افعال و در همه جهات،* نسبت به تمام موجودات زمینی و آسمانی، متعالی است و *علو و برتری ذاتی* دارد. پس *إستعلاء* (برتری جوئی و طلب برتری ذاتی نسبت به دیگران) برای انسانِ *فانی* اصلا *امکان ندارد* و این *عطش برتری جوئی نفسانی،* حتما فرد را به *تکبر و ظلم و تعدی و دیگر رذائل* می کشاند. *استعلاء* در انسان، نشانگر *خودنشناسی* و *علاقه و تعلّق نفسانی به مادیات و حرف مردم* و *بالاترین مرتبه حُبّ دنیا* و *فوق تمام تمایلات مادی* است. در واقع این افرادِ از خودبیگانه، می پندارند با *برتری و تفاخر و تفوق بر دیگران* می توانند درد و رنج *احساس خودکم بینی* و *احساس حقارت* خود را درمان کنند. البته مؤمنین باتقوا موظف اند برای اینکه *در آخرت، قابل و لایق و مستحق مقام عرفانی و معنوی بالاتر* شوند، دائما تلاش کنند. آنان در *قیامت،* قطعا نسبت به *أهل جهنم،* از *برتری مقامی* برخوردار خواهند بود. لذا قرآن می فرماید: *تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ* وَ لا فَساداً *وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ* (قصص/۸۳) (آن سراى آخرت را براى آنهائی قرار میدهيم كه در زمين دنبال برترى (نسبت به همسر، همسایه، همکار و سایرین) و دنبال تباه کردن (عُمر و توانائی ها و امکانات مختلف و انواع نعمتها) نيستند (آنان، متقین اند) و بهترین فرجام و سرانجام برای آنانست که همه ابعاد زندگی خود را با خواست و رضایت و تعالیم و شریعت خدا تنظیم می کنند.) امیدوارم این دو واژه با این توضیحات،برایتان روشن شده باشد. 🍃واژه: # تفوق @dr_ghofrani2
۱۷۱۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدين امانتدار. ضمن عرض تسلیت سالروز *ارتحال حضرت اُم البنین سلام الله علیها* و روز *تجلیل از مادران و همسران شهداء اسلام* به شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم، *چهل و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست: لطفا بفرمائید: *پیام این عبارت* چیست؟ ... *إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليكُمْ بِنَهَرٍ* ، فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ... (بقره/۲۴۹) (... ‏خداوند *آزمایشگر* شما با رودى است، پس هر كه از آن بنوشد از من نيست و هر كه از آن نخورد او حتما از من است مگر آنكه با دستش یک كف بخورد ...) *حی علی المعرفه* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۳ 📌همراه با نظرات شما انسانهادرهرزمان به نوعی آزمایش میشوند مهم اطاعت محض وبی چون وچراازولی خداست وچون این گروه تقاضای جهادکرده بودند وادعاکردندکه ماحتماجهادمیکنیم این نهرآب وسیله اثبات ادعای آنهابود که آیاواقعا ازفرمانده خودتبعیت میکنندیانه؟ 📌همراه با نظرات استاد از اینکه پیشتاز شدید بسیار متشکرم. پاسختان قطعا درست است، اما می دانید که *قرآن،* « *معجزه دائمی* » و برای *تمام افراد بشر* در *تمام زمان ها و مکان ها* است. لذا یکی از *مقاصد* این *پرسشهای قرآنی* اینست که با کمک هم بکوشیم *ربـــط* این عبارتهای عالمانه و حکیمانه و نورانی را با *زندگی امروز خودمان* پیدا کنیم. به همین خاطر من سالهاست که وقتی *آیه ای* را می خوانم از خودم می پرسم: *این آیه به من چه ربطی داره؟* *این آیه چه پیام و تکلیفی برای مــــن داره؟* اینکه معمولا *بخشی* از آیه مطرح می شود، (که اگر اصرار برخی نبود مایلم حتی نشانی آیه را هم اعلام نکنم) به این خاطر است که شما عزیزان، (مثل غالب مترجمین و مفسرین) به *شأن نزول* گرفتار و *محدود* نشوید و قرآن را *کتاب تاریخ* یا *کتاب داستان* (اساطیر الأولین) تلقی نکنید. لذا از شما بانوی محترم و از سایر أعضاء محترم گروه تقاضا می کنم، آیه را با *امروز* خودمان تطبیق دهید و *پیامهای* حیاتبخش آن را استنباط فرمائید. مجددا از شما تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۴ استاد قبلا فرموده بودی سعی کنیم در تمام عرصه های زندگی بیان ما، بیان قرآن و اهل بیت باشد. پس متاهل و مجرد ندارد، همه می توانند بیان داشته باشند؟ آیا مگر « بیانگر اهل بیت و قرآن » بودن با « زبان » است؟ 📌همراه با نظرات شما خیر استاد فقط با زبان نیست. گفته شد که ناطق بودن انسان یعنی اینکه نطقش سبب رشد و تعالی اش شود و او را به سمت ملکوت ببرد و اینکه نطق هم با رفتار است و هم با گفتار 📌همراه با نظرات استاد نطق اگر « منطقی و عملی » و « همراه با حمد و شکر » نباشد سبب رشد و تعالی نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۵ ببخشید در قرآن کریم واژه ی متاهل آمده است؟ « متأهل »، اسم فاعل از « أهل » است اما در قرآن « شرف حضور » ندارد. احتمال بدهید چــــرا؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۶ استاد زندگی چیه؟ میتونید با یک یا دو جمله بهم بگید زندگی چیست؟ بچه ها مدرسه رفته و باز من در تنهایی خودم فرو رفته ام دفعتا.... زندگی، یعنی: « ابراز دائمی عشق و محبت و بزرگواری » به هر بهانه ای. زندگی یعنی: « جلوه رحمانیت الهی » و « خالی از هر گونه نفرت و زحمت » بودن. زندگی یعنی: مثل خورشید بر همه تابیدن و مثل ابر بر همه باریدن و مثل گُل، روئیدن و زیبایی های ذاتی خود را به نمایش گذاشتن. زندگی یعنی: زمینه حیات و اختیار و بالندگی و رشد و شور و نشاط دیگران را فراهم آوردن. ببخشید استاد وقتی از دست کسی عصبانی هستی بهانه از کجا بیاریم برای ابراز محبت؟.... ۱. هنرمندانه بتراشید. ۲. با اسلحه او را بکشید. ۳. با تریلی یا ژیان از زویش رد شوید. ۴. با « محبت عاقلانه و مؤمنانه » و « خوش اخلاقی هنرمندانه » برای درمان او اقدام کنید. ۵. اگر این شخص « برادر » خود شما بود چه راه حلی را برایش مناسب می دیدید؟ آ.ف استاد شاید مریضه و باید درمان بشه شاید خیر ، حتما چنین شخصی مریض است و هر نوع درمانی نسبت به ایشان صورت بگیرد مظهری از محبت است. خداوند شما و همه ما را هم از انواع بیماری شفا عنایت فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۷ استاد بزرگوار در ویس های قبلی که فرمودین در معنی بسم الله الرحمن الرحیم .چرا معنی بخشنده بودن رو حذف کرده وبه خدای فرصت دهنده تغییردادید درحالی که سیره اهل بیت وکلامشون مبین این موضوع بوده و صفت غفاربودن خدادرراستای همین بخشندگی است. اولا: رحمان با غفار فرق دارد. ثانیا: چگونه متوجه شدید که « در سیره اهل البیت » رحمان به معنی « بخشندگی » است؟ ثالثا: فقط یکی از چیزهایی که خداوند به شما « بخشیده » را نام ببرید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۸ 📌همراه با نظرات شما استاد، برای سوال آخر. معتقدم اولین نعمتی خدابه انسان بخشیده همین حق حیات وزندگی است وشکرهردم و بازدم برمن واجب است. 📌همراه با نظرات استاد بخشیدن یعنی اینکه « پس نگیره » اما حیات دنیوی ما محدود و ما فانی هستیم. ما و شما هر چه داریم « امانت » است و « بازخواست » هم دارد. پس خداوند به ما نبخشیده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۱۹ 📌همراه با نظرات شما وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنْتَ وَلِيُّنَا مِنْ دُونِهِمْ ۖ بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ سبإ/۴۰و۴۱ سلام میگم به بنده خوب خداوند و یاور قرآن عزیز، استاد غفرانی استاد من رسیدم به این دو آیه گیج شدم استاد! ۱. چرا این پرستش را خداوند از ملائکه میپرسه!؟ ۲. منظور خداوند از پرستش چیه؟ ۳. پرستیدن جن یعنی چه؟ خداوند چه هشداری داره بما میده؟ ۴. به چه شکلی و توسط چه کسانی جن *پرستیده* میشه استاد؟ ۵. و سوال مهمتر اکثرشان به آنها ایمان داشتند یعنی چه؟ 📌همراه با نظرات استاد مشابه این آیه ۴۰ سوره سبأ، از حضرت *مسیح علیه السلام* هم چنین سئوالی می شود: وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ *أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ؟* قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (مائده/۱۱۶) این پرسشها برای اینست که برای افراد *غافل و جاهل و منحرف،* *اتمام حجت* شود و بهانه ای برایشان باقی نماند. امروز هم وقتی در شبکه های اجتماعی *دروغی* نسبت به شخص مهمی مطرح و منتشر می شود، مردم انتظار دارند که *آن شخص* با *تکذیب* خودش را اذهان را روشن کند. به نظر می رسد خداوند با این آیات، *ادعاهای غلط و دروغ* بعضی ها را در واقع *تکذیب* کرده است. توجه: من به خاطر حساسیت قرآن، *ملائکه* را در نوشته هایم هرگز *فرشته* ترجمه نمی کنم تا از آن مؤنث بودن استشمام نـــشود. 🍃واژه: ۴۰ ۱۱۶ @dr_ghofrani2
۱۷۲۰ 📌همراه با نظرات استاد با سلام مجدد، ۱ـ همین الآن هم در شهرهای مختلف افرادی هستند که تلاش می کنند (در حالی که ممنوع و غیر مجاز است) از *نیروهای نامرئی و از جن* برای رفع بیماریها و یا حل بعضی گرفتاریها استفاده کنند. ۲ـ همیشه افرادی بوده و هستند که در خدمت *مستکبرین شیطان صفت* هستند و زن و شوهرها و جوانان و مردم را به شیوه ها و رسانه های مختلف و با *انواع وسوسه و تهمت و دروغ و شایعه ...* به *مجرد ماندن، طلاق، سقط جنین، تفرقه افکنی، التقاط، نفاق، خیانت و انواع رذائل و آتش افروزی* می کشانند. لذا هر مؤمنی باید دائما از شر آنها به خداوند پناه ببرد: مِنْ *شَـــرِّ* الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ *الْجِنَّــةِ* وَ النَّاسِ (۶) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۲۱ 📌همراه با نظرات استاد با سلام مجدد، اینکه پرسیدید: *اکثرشان به آنها ایمان داشتند یعنی چه؟* متأسفانه بسیاری از مردم (حتی تحصیلکرده و به ظاهر مذهبی) جهان، *شانس و بخت و چشم زخم و نحسی عدد ۱۳ و سر کتاب باز کردن و فالگیری و انواع خرافات* دیگر را *اعتقاد* و حتی *باور* هم دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۲۲ 📌همراه با نظرات شما بزرگترین نعمت وجود اباصالح عجل الله تعالی فرجه به نظرم ایجاد صلح در جهان می باشد .... به نقطه برسیم که بتوانیم در وجود خودمان و در جهان و جهانیان آنچنان رفتار سلوک و تدبری داشته باشیم که نخواهیم کسی را به خاطر خطا، زشتی هایش حذف کنیم بلکه... 📌همراه با نظرات استاد ضمن تشکر از بیانات پر نکته شما. عرض کردم: تا شروع کلاس *دوشنبه ها،* لطفا با دقت در قرآن و منابع موثق روائی بفرمائید برای ظهور آخرین حجت الهی، *چه مقدماتی و چه شروطی و چه لوازمی و چه زمینه هایی* لازم است که باید منتظران و حامیان ایشان فراهم آورند؟ لطفا این موارد را *با ذکر شماره* و رعایت *تقدم و تأخرشان* ابتدا فقط *نــــــام ببرید* و *ضرورت* را در *ظهور* اثبات کنید و بعدا اگر لازم دیدید هر یک را جداگانه توضیح دهید. بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2