eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
159 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷۳۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار*. با تبريك طلوع نورانی چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی پس از این همه رذالت و کینه توزی و فتنه و توطئه و ترور و جنگ و بدخواهی دشمنان خارجی و داخلی. و با تبریک سالروز میلاد فرخنده و نورانی مادر نازنینمان صدیقه طاهره حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، *دومین پرسش قرآنی* در این *دهه بصیرت افزای فاطمیه* و در تجلیل از *مقام والای زن* اینست که: خداوند در کجای سوره *آل عمران* می فرماید: *هیچ مردی، مثل زن نیست* لطفا فقط *همین بخش* از آیه را بنویسید و ببینید *چه نکتة مهمی با آن بیان شده است. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۱ 📣 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان 🌹به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و روز زن🌹 برگزار می‌کند: 🔴وبینار علمی_فرهنگی بانوی مسلمان؛گمشده زنان عصر تجدّد و حیرت (ویژه بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان) 🔻سخنران: دکتر محمد جعفر غفرانی پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🔸به بانوان شرکت کننده در جلسه به قید قرعه تعدادی تابلو فرش متبرک حرم امام رضا(ع) اهدا خواهد شد. 💻لینک دسترسی: https://b2n.ir/293998 زمان: 🗓چهارشنبه ۱۵ بهمن ⏰ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🔷جهت شرکت در قرعه کشی و دریافت گواهی مشخصات خود را به شماره ۳۰۰۰۹۹۰۰۰۹۸۷۹۷ ارسال فرمایید. ✨ رسانه رسمی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان 🆔 @nahadaizu 🍃موضوع: علمی_فرهنگی بانوی مسلمان_گمشده زنان عصر تجدّد و حیرت @dr_ghofrani2
۱۷۳۲ سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار*. ضمن عذرخواهی از تاخیر در پاسخ و تشكر فراوان از پاسخهای عالمانه شما. *دومین پرسش قرآنی* در این *دهه بصیرت افزای فاطمیه* و در تجلیل از *مقام والای زن* این بود که: اینکه خداوند در سوره *آل عمران* می فرماید: *هیچ مردی، مثل زن نیست* حامل چه *نکته مهمی* است؟ ظاهراً این بخش از آیه ۳۶ سوره آل عمران که می فرماید: *وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ* وَ *لَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى،* فرمایش *الهی* است و نمی تواند گفته *مادر حضرت مریم* سلام الله علیهما باشد. و به نظر می رسد *نکتة مهم اول* این عبارت و از *شگفتی های آفرینش* اینست که: *هر یک* از مخلوقات الهی، *منحصر به فرد* است و هیچکدامشان، *مثل هم* نیستند. یعنی: هر مورچه، هر زنبور، هر پشه و مگس و حشره ای، هر گنجشک، هر کبوتر، ... رد أنگشتان هر فرد، بزاق معده هر فرد و *هر چیزی در جهان* ، *تک* و *یگانه* است و *هیچ فردی و هیچ عنصری، مثل هیچ فرد و عنصر دیگری نیست.* پس به نظر می رسد اینکه *هیچ مردی، مثل هیچ زنی نیست* مربوط به *خصوصیات ظاهری و مادی و بدنی و دنیوی* آنها نیست. بلکه به نظر می رسد *شأن و منزلت و مقام زن،* قابل مقایسه با *شئونات مرد* نیست. این *تفوق مقامی* را می توان: ۱ـ در *ام ابیها* بودن *وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها* نسبت به *وجود مقدس رسول أکرم صلی الله علیه و آله* دید. ۲ـ در *وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها* نسبت به *وجود مبارک أئمه أطهار صلوات الله علیهم* یافت و در *بیان و عرض ارادت أئمه أطهار صلوات الله علیه نسبت به مادر والامقامشان* دید. ۳ـ در این فرمایش که: *الجنه تحت أقدام امهات* (بهشت، زیر گامهای مادران است) می توان یافت. ۴ـ در چندین آیه صریح دیگر قرآن هم می توان دید که فعلا از طرح آنها صرفنظر می کنم. نکته دوم قابل ملاحظه اینست که: عبارت: *لَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى* بسیار شبیه آیه: *لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ* ... (شوری/۱۱) است که احتمالا مکنونات فراوانی دارد. خدایا؛ *عظمت مقام بانوان* را به خود آنان و به مردان مؤمن بفهمان و تمام مؤمنین و مؤمنات را در حفظ *حُرمت* خود موفق بفرما. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۳ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* امیدوارم این سالگشت میلاد فرخنده و نورانی *صدیقه طاهره حضرت زهرای أطهر* سلام الله علیه بر تمام دختران و بانوان عزیز و جمیع مسلمانان جهان، مبارک باشد. *سومین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر فاطمی* و در تجلیل از *مقام والای زن* اینست که: خداوند در کجای قرآن می فرماید که: *هر بانوی بیوه* و *هر دوشیزه* (حوزه و دانشگاه نرفته ای) می تواند *شش صفت بسیار ارزشمند بدون واو* داشته باشد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۴ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ضمن تبریک مجدد این میلاد فرخنده و نورانی و تجلیل از « *مقام والای زن* ». *سومین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر فاطمی* این بود که: آن *شش صفت بسیار ارزشمند بدون واوی* که خداوند برای *هر بانوی بیوه* و *هر دوشیزه* (حوزه و دانشگاه نرفته ای) فرموده کدامند؟ با تشکر از پاسخ أعضاء محترم، خداوند در *آیه ۵ سوره تحریم* می فرماید: (اگر نبی أکرم صلی الله علیه و آله حاضر باشد شما همسرانش را طلاق بدهد، خود من خدا، همسرانی خیلی بهتر از شما را برای او، خواستگاری و جایگزین می کنم!!!: عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْـــرًا مِّنــكُنَّ:)(که شش صفت بدون واو داشته باشند:) ۱ـ *مُسْلِمَاتٍ* (تسلیم رضایت خدا)، ۲ـ *مُّؤْمِنَاتٍ* (پناهنده به خدا با احساس خطر از همه)، ۳ـ *قَانِتَاتٍ* (خضوع و اطاعت کامل برای خدا)، ۴ـ *تَائِبَاتٍ* (مراقبت دائم از خود)، ۵ـ *عَابِدَاتٍ* (هموار کننده ناهمواریها برای بروز و ظهور حق)، ۶ـ *سَائِحَاتٍ* (سبکبار و فراری از تجمل و تکاثر و تفاخر) (البته مهم نیست که *بیوه* باشند = *ثَيِّبَاتٍ* ) وَ (یا *دوشیزه و باکره* باشند = *أَبْكَارًا* ) از این آیه بی نظیر و زیبا معلوم میشود که *تمام دختران و بانوان* (به خاطر مرتبه وجودی خاص و والائی که دارند،) *می توانند* (بدون هیچ ترس و إجباری، بدون هیچ أجر و مزدی، بدون هیچ جایزه و مشوّقی، بدون هیچ نمره و مدرکی) این *شش اسم فاعل* را (عاشقانه) در خودشان *یکجا* به *ظهور* درآورند. خوشا به حال بانوان مؤمن که اینقدر مورد عنایت الهی هستند و چنین شأن والائی دارند. خدایا؛ بر توفیقات بانوان مؤمن بیفزا و آنان را در انجام *مأموریتشان* که *آسمانی* کردن *نگاه همسرانشان* است، بیش از پیش موفق فرما. 🍃واژه: ۵ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۷۳۳ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ام
۱۷۳۵ واقعا چرا *واو* نداره؟ با سلام و احترام و تبریک این ایام نورانی *فجر فاطمی.* وقتی انسان چند هنر را به تدریج « *کسب* » می کند باید آنها را با « *واو عطف* » بیان کند. مثلا: بگوید: من خیاطی *و* گلدوزی *و* آشپزی *و* تیراندازی *و* شنا *و* کوهنوردی *و* .... را آموخته ام. اما وقتی چند صفت در « *ذات چیزی* » هست و « *اکتسابی نیست* » دیگر نیازی به واو عطف ندارد. « *تمام صفات الهی* »،« *عین ذات اقدس الهی* » است پس هیچیکدامشان « *واو ندارند.* » مثلا: * هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ* .... « *مردها،* » ممکن است ابتدا *مسلمان* و بعد *مؤمن* و بعد *قانت* و بعد *تائب* و بعد *عابد* و بعد *سائح* بشوند اما این « *شش صفت* » ظاهرا در « *ذات هر دختر و زنی* » هست و آنها اگر بخواهند « *می توانند* » آنها را (بدون هیچ ترس و إجباری، بدون هیچ أجر و مزدی، بدون هیچ جایزه و مشوّقی، بدون هیچ نمره و مدرکی) « *یکجا* » از خودشان بروز و ظهور دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۶ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *چهارمین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر فاطمی* اینست که: قرآن، *در کدام سوره و آیه* می فرماید: اگر *شوهر* در اتهام زدن به زنِ خود، *دروغ* بگوید باید (در دادگاه) *لعنت الهی* را برای خودش بخواهد اما اگر در *ادعای خود راستگو باشد،* زن او نباید خود را *لعنت* کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۷ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *چهارمین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر فاطمی* این بود که: قرآن، *در کجا* می فرماید: اگر *شوهر* در اتهام زدن به زنش، *دروغ* بگوید باید (در دادگاه) *لعنت الهی* را برای خودش بخواهد اما اگر در *ادعای خود راستگو باشد،* زن او نباید خودش را *لعنت* کند؟ با تشکر از آنهائی که پاسخ دادند. قرآن در *سوره نور* می فرماید: وَ الْخامِسَةُ *أَنَّ لَعْنَـــتَ اللَّهِ عَلَيْهِ* إِنْ كانَ *مِنَ الْكــاذِبينَ.* (۷) وَ الْخامِسَةَ *أَنَّ غَضَــبَ اللَّهِ عَلَيْها* إِنْ كانَ مِنَ *الصَّادِقينَ.* (۹) از اینکه *مردها* ممکن است مورد *لعنت الهی* واقع شوند اما *زنان* (حتی اگر فحشاء مرتکب شده باشند)(به جای لعنت) گرفتار *غضب الهی* می شوند، معلوم می شود که خداوند برای بانوان، *شأن و مرتبه و مقام خاصی* قائل است. خدایا؛ به برکت نام مقدس مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، *تمام بانوان* را از *هر نوع غفلت و انحراف و تخلفی* حفظ بفرما. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۸ سلام استاد بزرگوار ممنون از راهنمایی های شما در مسیر زندگیمون. خیلی نکته جالبی است که توجه به واژه ها چقدر راهگشا هستند در زندگی و گره گشا. اما سوالی برام پیش اومد که: 👇🏻 *این لعنت و غضب چه تفاوتی هایی با هم دارند که اختصاص هر کدام به مرد یا زن بودن باعث تعیین مراتب مقام و شان آن افرادی می گردد ؟* سلام و صلوات و بركات الهی بر شما بانوی فرهيخته و مشتاق. اولا: طبق فرمایش قرآن در دو آیه زیر، *غضب* مقدم بر *لعن* است: وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ *غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ* وَ *لَعَنَهُمْ* وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً (فتح/۶) وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ *غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ* وَ *لَعَنَهُ* وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً (نساء/۹۳) (البته نمی دانم چرا در آیه: *۶۰ سوره مائده،* *لعن بر غضب* مقدم شده: قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ *مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ* وَ *غَضِبَ عَلَيْهِ* وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازيرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبيلِ.) ثانیا: *غضب* مقابل *رحمت* و به معنی *عدم رضایت* است. اما *لعن،* به معنی: *محرومیت مطلق* از هر *خیر و عطوفت و رحمت و لطفی* است. ثالثا: شاید *ظهور غضب،* در *دنیا* و *ظهور نهایت لعن* در *آخرت* باشد. رابعا: افراد *ملعون* از *هیچ حمایتی در دنیا* برخوردار نمی شوند: أُولئِكَ الَّذينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ *وَ مَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصيراً* (نساء/۵۲) خامسا: مؤمنین (با إجازه رسول الهی) موظف اند *ملعونین* را دستگیر کرده و *بکُشند:* *مَلْعُونينَ* أَيْنَما ثُقِفُوا *أُخِذُوا* وَ *قُتِّلُوا* تَقْتيلاً (احزاب/۶۱) (اما چنین دستوری برای *مغضوبین* در قرآن نیامده است.) سادساً: احتمالا *مغضوبین* فرصت *استغفار و توبه* دارند اما *ملعونین* هیچ بازگشتی ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۳۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ضمن تبریک مجددا این ایام فرخنده و نورانی، *پنجمین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر فاطمی* اینست که: لطفا بفرمائید: *چند بار* قرآن و در کدام آیات، *تمام زنان* (با شوهر و بدون شوهر) *عالم* را *دژنشین* و *مردان* را *دژبان* نامیده است؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۰ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* با تبریک این ایام با شکوه و تشکر از پاسخهای ارائه شده، *پنجمین پرسش قرآنی* در *دهه فجر فاطمی،* این بود که: قرآن کجا *تمام زنان* (مجرد یا شوهردار) را *محصنات* و *مردان* را *محصنین* نامیده است؟ همانطور که برخی از شما فرمودید: قرآن، *هشت بار* دختران و زنان را *دژنشین* معرفی کرده است: ۱ـ نساء: ۲۴ وَ *الْمُحْصَناتُ* مِنَ النِّساءِ .... (زنان شوهردار) ۲ـ نساء: ۲۵ ... وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ *الْمُحْصَناتِ* ... (هر دختر یا زن مجرد مسلمان) ۳ـ نساء: ۲۵ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ *مُحْصَناتٍ* (هر دختر یا زن مجرد مسلمان) غَيْرَ ... ۴ـ نساء: ۲۵ .... ما عَلَى *الْمُحْصَناتِ* (زنان شوهردار) .... ۵ـ مائده: ۵ الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ ... وَ *الْمُحْصَناتُ* (هر دختر یا زن مجرد مؤمن) مِنَ الْمُؤْمِناتِ. ۶ـ وَ *الْمُحْصَناتُ* مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ (هر دختر یا زن مجرد أهل کتاب) ... ۷ـ نور: ۴ وَ الَّذينَ يَرْمُونَ *الْمُحْصَناتِ* (تمام دختران و زنان مجرد یا شوهردار مسلمان یا غیر مسلمان) ... ۸ـ نور: ۲۳ إِنَّ الَّذينَ يَرْمُونَ *الْمُحْصَناتِ* (زنان مؤمن شوهردار کرده) ... و قرآن، در *دو جا* مردان را *دژبانِ* (بانوان) معرفی می کند: ۱ـ نساء: ۲۴ ... أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ *مُحْصِنينَ* (هر پسر یا مرد مجرد مسلمان پاکدامن) غَيْرَ ... ۲ـ مائده: ۵ الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ ... إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ *مُحْصِنينَ* (هر پسر یا مرد مجرد مسلمان پاکدامن) غَيْرَ ... اینکه *دختران و بانوان،* در *دژ الهی* و *عیالات الهی* و تحت *ولایت پدر* یا *همسر* یا *حاکم شرع* هستند، و اینکه *مردان،* باید *پاسدار و محافظ* و تأمین کننده *رفاه و أمنیت همه جانبه* دختران و بانوان باشند، آیا *شأن آسمانی و کرامت والای* زنان را إثبات نمی کند؟ خدایا؛ خصوصا در این ایام نورانی به نام *کوثر آفرینش،* حضرت *زهرای أطهر* سلام الله علیها، *تمام دختران و بانوان مسلمان و اهل کتاب* را از بلیات حفظ فرما و همه و خصوصا خود آنها را *قدردان* مقام زن قرار ده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۱ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار،* *ششمین پرسش قرآنی* این *دهه فجر با شکوه فاطمی* اینست که بفرمائید: خداوند در کجای قرآن، *إخراج* آدم و حوا از بهشت را زمینة *شقاوت آدم* اعلام نموده اما این *احتمال* را برای *زن* بیان نفرموده است؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۲ یادمه در یکی ازصوتها استاد ازقول حضرت امام فرموده بودند "به اسم تفسیر به رأی سالها مارا از تدبردر قرآن دور نگه داشتند....." اگه میشه منبع و متن کاملترش به بنده بدی حضرت امام رحمه الله علیه، در کتاب *آداب الصلوه* (صفحه ۱۸۴ تا ۲۰۲)، *حجابهای* مانع فهم کاربردی قرآن و بحث *تفسیر به رأی* را بسیار مستدل و قابل فهم مطرح فرموده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۳ .....اما استاد مهم طریقه به جلوه درآوردن.. لطفا به تبیین چگونگی رسیدن و به تجلی در آوردن این همه زیبایی کرامت بخش هم بپردازید تنها گفتن و دانستن این معارف دردی را دوا میکند؟ ۱ـ پس از طرح آیه پنجم سوره تحریم و بیان *آن شش صفت ذاتی در تمام دختران و بانوان،* شما فرمودید: « *مهم طریقه به جلوه درآوردن این صفات است* » لطفا قبول کنید که در مرحله اول باید *قابلیتهای هر مخلوقی* به درستی *شناخته شود* تا در مرحله بعد، ضرورت شناسائی *نحوه بروز و ظهور* آن هم مورد توجه قرار گیرد. به نظر شما در *تمام جوامع به ظاهر اسلامی* و در میان *تمام علما و مجتهدین حوزه های علمیه* و در میان *تمام زنان حتی تحصیلکرده مسلمان،* چند نفر را می شناسید که *این صفات بسیار ارزنده و این قابلیتهای عظیم نهفته در وجود زن* را می شناسند و آنها را باور دارند و جائی آن را گفته یا نوشته یا مطرح کرده اند؟ البته در کتاب *زن در آینه جلال و جمال* از حضرت آیه الله جوادی آملی و چند کتاب دیگر، به *معرفی بانوان نمونه* پرداخته شده و به برخی از خصوصیات بانوان، اشارات بسیار کوتاهی شده، اما به نظر می رسد برای شناسائی *تمام خصوصیات دختران و زنان* از منظر آیات قرآن، تلاش لازم انجام نشده است. ۲ـ از نحوه بیان آیه پنجم سوره تحریم، استنباط می شود که *بروز و ظهور صفات ذاتی هر دختر و بانوئی،* کار بسیار پیچیده و سختی *نیست* بلکه کافیست *نگاه* والدین به *دختر* إصلاح شود و پسر را *برتر* از دختر نپندارند و *نگاه ابزاری* به او نداشته باشند و در مسیر *رشد* دختران، *مانع* ایجاد نکنند. مثلا: ۱ـ در هفت سال اول که *مرحله بروز و نهادینه شدن سیادت* فرزند است و باید بیشترین لحظات او با *مادر* و به *بازی* سپری شود، از فرستادن او به *مهد کودک،* و از واگذاری او به مادربزرگ و خاله ها و دیگران و از *تحمیل کلاسهای زبان و رقص و غیره،* خودداری کنند. ۲ـ از بردن دختران به مجالس عروسی و جشن تولدها و مجالس بی حساب و کتاب و ساختارشکن که با *شرم و حیاء* در تعارض هستند، بپرهیزند. ۳ـ از *هر گونه کلام و رفتار تحقیرآمیز* و *مقایسه* فرزند با دیگران، خصوصا نسبت به *دختران* خودداری کنند، ۴ـ .... ۵ـ ....، ۶ـ ... ـ نبودن این *موانع رشد،* دختران را *بدون نیاز به تربیت خاص* و *بدون دروس معمولا بی فایده حوزه و دانشگاه،* با *هدایت حکیمانه تکوینی،* به اوج *شور و نشاط و سرزنده بودن و هنر و صبر* می رساند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۴ استاد عزیز، اگر محصنات را زنان در دژ ( محصن ) و محصنین را دژبان ترجمه فرمودید آیا این حصن همان بفرموده حضرت محمد صلی الله علیه و آله .. لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏ ...» حدیث دیگری مشابه این حدیث نیز نقل شده است که آن هم اسناد معتبری دارد، و آن حدیث این است: «...* وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ * حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» می باشد؟ اگر اینطور است حکمت مسئله چیست؟ پس آیا عفت فقط در سایه ولایت و عصمت معنا می شود به نظر می رسد *تمام دختران و بانوان مسلمان (و اهل کتاب)،(با واسطه پدر یا شوهر یا حاکم شرع) در *دژ الهی* و بسیار *محترم* هستند، لذا کمترین تهمت و جسارتی به آنها (بدون ارائه چهار شاهد)، موجب *هشتاد تازیانه* و *فاسق* بودن فرد تهمت زننده می شود. اینکه فرمودید: *عفت* فقط در سایه *ولایت* تحقق می یابد، عبارت زیبا و منطقی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۵ سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ششمین پرسش قرآنی* این *دهه فجر نورانی و فاطمی* این بود که: خداوند، کجا *إخراج* آدم و حوا از بهشت را زمینة *شقاوت آدم* اعلام نموده اما این *احتمال* را برای *زن* بیان نفرموده است؟ با تشکر از عزیزانی که به این پرسش، پاسخ دادند. این مطلب مهم که متأسفانه مورد توچه بزرگان قرار نگرفته، در *آیه ۱۱۷ سوره طه* بیان شده است: فَقُلْنا: *يا آدَمُ؛* إِنَّ هذا، « *عَدُوٌّ لَكَ وَ لِزَوْجِكَ* » فَلا يُخْرِجَنَّـــكُما مِنَ الْجَنَّةِ، « *فَتَشْقى* » ‏ (طه/۱۱۷) {پس گفتيم: اى آدم؛ همانا اين (ابليس که برای تو سجده نکرد)، براى تو و زوج تو، دشمنى (خطرناك) است پس مبادا (از او غافل شوید زیرا او میتواند) شما را از بهشت إخراج كند پس (در آن صورت) تو شقاوت می ورزى.} این *شقاوت،* در هیچ آیه ی دیگری برای *زنان* مطرح نشده، البته (طبق بیان قرآن،) با شقاوت مردان، زنان *اذیت* می شوند. 🍃واژه: طه_۱۱۷ @dr_ghofrani2
۱۷۴۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم و مشتاق گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* اميدوارم در این روزهای بسیار مهم بتوانیم با برنامه های متنوعی که از رسانه های معتبر إرائه می شود برای خود و نزدیکانمان، *شکوه و عظمت* این انقلاب اسلامی و *برکات فوق العاده* آن را روشن تر و بیش از پیش از این همه لطف و عنایت الهی، *تشکر* کنیم. قبلا در *آیه ۴ سوره نور* دیدیم که اگر فردی *هر دختر یا زن مجرد یا متأهلی* را به *بدکاری* متهم کند و (غیر از خودش،) *چهار شاهد* نیاورد، باید *هشتاد تازیانه* بخورد و او *فاسق* است و در هیچ دادگاهی حق *گواهی و شهادت* ندارد. اکنون *هفتمین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر عظیم و فاطمی* اینست که بفرمائید: اگر فردی به *هر دختر یا بانوی دژنشین مؤمـــــن* تهمت بزند (و چهار شاهد نیاورد) *حُکم او از منظر خداوند چیست؟ 🍃واژه: ۴ @dr_ghofrani2
۱۷۴۷ بسم الله الرحمن الرحیم سلام و برکات الهی بر شما. 🌷از ایام متبرک فاطمی و دهه فجر انقلاب اسلامی تا چند هفته میهمان استاد غفرانی بزرگوار خواهیم بود. هر هفته سه شنبه ها ⏰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ کلاس *ازدواج و حواشی آن* با تمرکز بر *والدینی* که فرزندان دم بخت یا متاهل دارند. 🌐 آدرس اسکای روم هر بار پیش از جلسه در گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار* ble.ir/join/NzZmYWQ0Mz و کانال *یک پیوند توحیدی* https://ble.ir/peyvandetohidi قرار خواهد گرفت. 🌷شروع از ۳شنبه ۲۱ بهمن 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۸ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم و قرآن دوست گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *هفتمین پرسش قرآنی* در این *دهه فجر عظیم و فاطمی* این بود که: اگر فردی به *هر دختر یا بانوی دژنشین مؤمــــنی* تهمت بزند، *مجازات* او از منظر خداوند چیست؟ با تشکر از پاسخهای شما. پاسخ این پرسش، در *آیه ۲۳ سوره نور* بیان شده است که می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ *الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ* ، *لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ* وَ *لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ.* (همانا آنهائی كه به *دژنشینانِ مؤمنِ بی توجه* (به نامحرمان)، تهمت بدکاری مى‏زنند، در دنيا و آخرت مورد *لعنت* ‏هستند و مجازات بسیار سختی ‏دارند.) توجه: *محصنات،* در آیه چهارم سوره نور، تمام دختران و زنان مجرد و متأهل هستند که *تهمت* به آنها، موجب: ۱ـ هشتاد تازیانه، ۲ـ محرومیت از شهادت در دادگاهها، ۳ـ فاسق شدن، می شود. اما *محصنات* در آیه بیست و سوم سوره نور، فقط *دختران و بانوان پاکدامن و مؤمن* را در بَر می گیرد که *تهمت* به آنها، (علاوه بر مجازات آیه چهارم نور)، آن تهمت زنندگان را مستحق: *لعن در دنیا و آخرت* و *مجازات عظیم* هم می کند. پس این دو آیه، *کرامت و عظمت و قداستِ زن* در پیشگاه الهی را بیان می کنند و اینکه *مأموریت و رسالت* آنها اینست که به عنوان: *مادر، خواهر، همسر، دختر، عمه، خاله، مادر بزرگ و دایه،* آن *کرامت* و *عظمت* و *قداست* را به همسران، فرزندان و جامعه منتقل کنند. خدایا؛ *حوزه و دانشگاه* و *گویندگان و نویسندگان* ما را از *پنهان نگهداشتن* این همه *منزلت و کرامت و مقام والای بانوان* و *مأموریت آسمانی آنان،* نجات بده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۴۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* با عرض خوش آمد به جوانان برومند و والدین مؤمنی که *تازه به این گروه پیوسته اند.* *هشتمین پرسش قرآنی* در این *ایام با شکوه دهه فجر فاطمی* که در حقیقت *ولادت امامت در این کشور* زیر سلطه استکبار بود، اینست که بفرمائید: خداوند در *کدام سوره و آیه* به *نبی أکرم* صلی الله علیه و آله، *دستور* می دهد که *برای تمام زنان مؤمنی* که (در هر زمانی) با ایشان *بیعت* می کنند، *استغفار* کند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۵۰ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم و قرآن دوست گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *هشتمین پرسش قرآنی* در این *ایام با شکوه دهه فجر فاطمی* این بود که بفرمائید: خداوند در *کدام آیه* از سوره ای که منتسب به *حضرت فاطمه زهرا* سلام الله علیها است به نبی أکرم* صلی الله علیه و آله، *دستور* می دهد که *برای تمام زنان مؤمنی* که (در هر زمانی) با ایشان *بیعت* می کنند، *استغفار* کند؟ با تشکر فراوان از پاسخ شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم. همانطور که اکثرا فرمودید: پاسخ در *آیه ۱۲ سوره ممتحنه* است که می فرماید: *يا أَيُّهَا النَّبِــــيُّ؛* *إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ* (عَلى‏ ۱ـ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً، ۲ـ وَ لا يَسْرِقْنَ، ۳ـ وَ لا يَزْنينَ، ۴ـ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ، ۵ـ وَ لا يَأْتينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرينَهُ بَيْنَ أَيْديهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ، ۶ـ وَ لايَعْصينَكَ في‏ مَعْرُوفٍ)، فَبايِعْهُنَّ *وَ اسْتَغْفِـــرْ لَــــهُنَّ اللَّـــهَ* إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (ممتحنه/۱۲) با توجه به اینکه خداوند چنین فرمانی را *با صراحت* در قرآن *برای مردان* صادر نفرموده، *مقام و منزلت والای بانوان مؤمن،* إثبات می شود. امیدوارم با عنایت الهی، *بانوان مؤمن* که در *پیدایش و رویش* این انقلاب با شکوه، بسیار مؤثر بوده اند، در *پاسداری از کرامت آسمانی* خود هم بیش از پیش موفق و مؤید باشند. 🍃واژه: ۱۲ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۷۵۰ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم و قرآن دوست گروه *جوانان مهدوی* و *والدین ام
۱۷۵۱ پس امر به استغفار در آیه ۱۵۹ آل عمران و ۶۲ سوره نور را چگونه در نظر میگیریم؟ ضمن تشکر از *دقت مؤمنانه* شما. آیه ۱۵۹ سوره آل عمران، به *تمام مسلمانان* (مرد و زن) *اطراف رسول أکرم* صلی الله علیه و آله اشاره می کند که اگر *خوش اخلاقی* ایشان نبود، آن حضرت را *رها می کردند* و با ایشان نمی ماندند. آیه ۶۲ سوره نور نیز درباره *رزمندگانی* است که *با اجازه* از *حضور در جهاد،* مرخصی می گیرند. پس *استغفار برای مردان،* در هیچ آیه ای، *با صراحت* خواسته نشده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
https://www.skyroom.online/ch/it.tazkiehh/quransch4 سلام. آدرس کلاس ازدواج استاد غفرانی. ۳شنبه ها. از ساعت۱۴
۱۷۵۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم قدیم و جدید گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* امروز که سالروز *آخرین دست و پا زدنهای عوامل اختناق و استکبار* و *شکستن حکومت نظامی* توسط مردم به فرمان امام خمینی رحمه الله علیه است، بر مردم *قدرشناس* مبارک باشد. *نهمین پرسش قرآنی* در این *ایام خجسته دهه فجر فاطمی* که *شآني مثل نیمه‌ی شعبان دارد،* اینست که بفرمائید: *سومین پاداش و جایزه الهی،* به بهترین بندگان مؤمن و صالح در قرآن پس از: *ورود به بهشت،* و *خلود و جاودانگی در آن* چیست؟ و از آن چه *پیــام* روشنی استنباط می شود؟ لطفا هر کدام از شما عزیزان بکوشید و *این آیات* و *آن پیام* را خودتان شناسائی کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۵۳ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم قدیم و جدید گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *نهمین پرسش قرآنی* در این *ایام خجسته دهه فجر فاطمی* این بود که: *سومین پاداش الهی* به بهترین بندگان مؤمن و صالح در قرآن پس از: *دخول در بهشت،* و *خلود و جاودانگی،* چیست؟ و از آن چه *پیامی* استنباط می شود؟ ضمن تشکر از تلاش شما عزیزان. قرآن در دو آیه می فرماید: قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ ۱ـ *جَنَّاتٌ* تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ۲ـ *خالِدينَ* فيها وَ ۳ـ *أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ* وَ ۴ـ *رِضْوانٌ* مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ (آلعمران/۱۵) وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ ۱ـ *جَنَّاتٍ* تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ۲ـ *خالِدينَ* فيها أَبَداً لَهُمْ فيها ۳ـ *أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ* وَ ۴ـ *نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ* ظَليلاً (نساء/۵۷) طبق این دو آیه، *سومین پاداش خداوند* به بهترین بندگانش، *همسرانی پاک* است. پس به روشنی میتوان این *پیام* را از این دو آیه استنباط کرد که: *شأن* و *منزلت* و *عظمت زنان پاک،* از *ورود به بهشت* و از *خلود و جاودانگی* در آن، *بسیار با ارزش تر* است. به عبارت دیگر، *مرتبه زنان پاک،* ، *بالاتر* از *مرتبه بهشت* است و شاید بر همین مبنا، فرموده اند: *الجنه تحت أقدام امهات* (بهشت، زیر پای بانوانی است که امام می پرورند و امت می سازند.) خدایا؛ *جمیع بانوان مؤمن و پاک* را از هر غفلت و انحراف و تخلفی حفظ و *عاقبتشان را ختم بخیر بفرما.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2