eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷۵۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم قدیم و جدید گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* و تبریک *حضور با شکوه مردم بصیر* در مراسم بی نظیر امروز. *دهمین و آخرین پرسش قرآنی* در این *ایام خجسته دهه فجر فاطمی* این بود که: خداوند، *کدام سوره* را به خاطر *شکایت یک بانو از شوهرش* نازل فرمود؟ و *کدام آیه* می فرماید: اگر *شوهری* (به غلط)، *همسرش* را *مادر* بنامد، برای جبران این تخلفش، باید *شصت روز پیاپی روزه بگیرد؟* با تشکر فراوان از پاسخ های درست و فراوان شما عزیزان مأنوس با قرآن. پاسخ: همانطور که شما فرمودید: سوره *مجادله* و آیه، *آیه چهارم* این سوره بود. و *پیام* بسیار بسیار مهم *آیات اول این سوره* اینست که: *تمام بانوان شوهردار،* چنان *مقام والا و کرامت آسمانی و منزلت مهمی* دارند که *ابراز یک کلمه غلط به آنان،* چنین *جریمه بسیار سنگینی* را برای شوهرشان دارد: *شصت* روز *روزه پی در پی.* (در حالی که *هیچ گناهی در اسلام،* چنین جریمه و مجازاتی ندارد.) (که اگر روزه *روز شصتم* ایراد پیدا کند، *آن شوهر خطاگو،* باید مجددا شصت روز دیگر پیاپی روزه بگیرد که اگر باز روزه روزِ .....) (نکته بسیار سخت تر دیگر اینکه، قرآن *دو بار* تکرار و تأکید می کند: *قبل از تماس* )(بیچاره اون شوهر!) خدایا؛ به تمام مردان و به تمام زنان مسلمان (خصوصا به بعضی از *مادر شوهرها* و *خواهر شوهرها* )(و مخصوصا به برخی از *مادران شهداء* )، توفیق رعایت *حُرمت بانوان* و توفیق *قدردانی* از *مقام والای آنان* را عنایت بفرما و همه ما را در *زمینه سازی ظهور آخرین حجت خود،* سهیم قرار بده. 🍃واژه: ۴ @dr_ghofrani2
۱۷۵۷ زنانی که امام پرورند وامت می سازند شامل من وامثال من نمی شه بنابراین جایگاه ما کجاست؟ ممکنه از امت حساب بشیم؟وسوال دیگه اینکه آیامادران وهمسران شهدا امام پرور هستند؟ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما و این یوم الله عظیم هم بر شما مبارک. مؤمن، با احتمال هر قصور و تقصیری، باز اجازه ندارد به هیچ عنوان خودش را *تحقیر* کند. مؤمن موظف است همواره خودش را میان *خوف و رجاء* قرار دهد و به لطف و عنایت الهی، حسن ظن داشته باشد. إن شاء الله تعالی خانواده شهداء والامقام، مأجور و مورد عنایت خاص الهی هستند اما درباره *سرنوشت نهائی* هر کدام از آنها نمی توان قضاوت کرد و نباید قضاوت کرد. زیرا عملکرد افراد گاهی تمام سوابق « خوب یا بد » آنها را از بین می برد و زیر و رو می کند و تاریخ و این چهل و دو سال، *ریزش ها و رویش های* فراوانی را به خود دیده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۵۸ چطور ممکنه پدر و مادر مسئولیتی نسبت به بچه ای که بزرگ کردن نداشته باشند یعنی کسی که بچه خوب تربیت کند با کسی که بچه بد تربیت کند در یک مرتبه اند این با عدل خدا و حساب ذره ذره کار خیر و شر ما در آخرت نمی خواند لطفا من را راهنمایی کنید سلام و برکات الهی بر شما و این یوم الله عظیم بر شما مبارک. ۱ـ خداوند، *خالق* فرزندان است و *هدایت* و *رزق* آنها را تضمین کرده است. ۲ـ *تربیت* کلمه اسلامی و قرآنی نیست و از والدین چنین چیزی خواسته نشده است. ۳ـ والدین و خصوصا *مادر،* قرار است با فرزندان، فقط *آزمایش* شوند. (مادر حتی موظف به شیر دادن به فرزند هم نیست.) لذا قرآن، *حتی با یک آیه،* هیچ *تکلیفی* (به اسم تربیت یا تعلیم یا تأمین رفاه یا تأمین هیچ خواسته ای) برای فرزندان را از والدین نخواسته است. ۴ـ والدین موظفند فقط خودشان *خوب* باشند و هیچ گفتار و رفتار و اخلاق *غیر مجازی* با فرزندانشان نداشته باشند و *مانع* رشد و بلوغ و *اختیار* آنها نباشد و نباید خودشان را به فرزندانشان *تحمیل* کنند. ۵ـ پس اینکه فرزند، به *اختیار خودش* خوب یا بد شود به والدین او (حتی اگر پیامبر و امام باشند) ربطی ندارد و این عین عدالت است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۵۹ یکی از أعضاء محترم گروه پرسیده اند: شرایط *مشاوره* چیست؟ به ایشان عرض شد که: در اسلام *مشورت* (برای هماهنگی در انجام یک کار مشترک) *مجاز* و خوب است اما *مشاوره،* کار *مجاز* و *مفیدی* نیست. ایشان مجددا پرسیدند: آیا مشورت برای ازدواج، اختلاف بین افراد خانواده، زن و شوهر، دختر و پسری که برای ازدواج معرفی شدن و به خاطر سن بالا دچار ترس شده اند و مواردی از این قبیل صحیح نیست؟ به ایشان عرض شد: *انسان؛* فقط برای *آزمایش* به دنیا آورده شده است؛ و برای اینکه او بتواند مسائلش را *درست* حل کند و *میم* را از ابتدای *مـشکلات* بردارد و از *موانع* عبور کند؛ به او توانایی *اختیار* داده شده است. پس *تکلیف* هر فرد را (در هر آزمونی و برای حل هر مسئله ای،) *فقط خود او* باید *تشخیص* دهد و دیگران *اجازه دخالت* در کار او را ندارند. البته افراد بشر *مجاز* هستند (و لازم است) برای استفاده از *تجربیات* دیگران؛ از آنها *سئوال* کنند، اما باز خود آنها *موظف* هستند که *درست یا غلط* بودن *سخنان و حرف* دیگران را خودشان تشخیص دهند تا *منحرف* نشوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۰ چرا خداوند علیم حکیم مردی را که از مباشرت خودداری میکند به طلاق توصیه نمود اما زن را به طلاق توصیه نمیکند؟ ۱ـ از کدام آیه، این *توصیه الهی* را استنباط کردید؟ آیا منظورتان *آیه إیلاء* است؟ ۲ـ به نظر شما چرا بسیاری از *بیماران* پزشک خود را *عوض* می کنند اما تقریبا *هیچ پزشکی* بیمارش را *عوض نمی کند؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۱ 📌همراه با نظرات شما ایام الله ۲۲ بهمن بر حق طلبان آزاد اندیش مبارک امیدوارم بتوانیم زمینه ساز ظهور آخرین اختر آسمان ولایت باشیم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. این ایام بسیار فرخنده بر شما هم مبارک. از اینکه توجه ما را به دوران طولانی *غیبت و محرومیت مسلمین از امامشان* جلب کردید، خیلی ممنون. إن شاء الله تعالی با *روشن شدن هر چه بیشتر نفاق و منافق* برای مردم، زمینه *غربال* شدن آنها و *ظهور آخرین حجت الهی* فراهم شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۲ برنامه کلاس آنلاین را لطف کنید. إن شاء الله تعالی از ۲۶ بهمن ماه کلاسهای مجازی دوره جدید شروع خواهد شد. ۱ـ یکشنبه ها: از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۱۵ دور نهم مفاهیم قرآن از سوره لقمان به بعد. ۲ـ دوشنبه ها: از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۱۵ بحث *لوازم ظهور.* ۳ـ سه شنبه ها: از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ بحث *ازدواج و حواشی آن.* 🍃واژه: کلاس @dr_ghofrani2
۱۷۶۳ و اخفض لهما جناح الذل من الرحمة و قل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا" اینجا کما ربیانی به چه معنی است؟ آیا معنی جز تربیت صحیح دارد؟ این دعا: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما *رَبَّياني‏ صَغيراً* (إسراء/۲۴) اشاره دارد به « شرائطی که والدین برای نمو و پرورش مادی و بدنی فرزند فراهم آورده اند تا او بزرگ شود. » تربیت، از ربا به معنی *تغییرات مادی* است و ظاهرا شامل *ادب، تزکیه و هدایت* نمی شود. این کلمه را *فرنگ رفته های دوره قاجار* (برای دور کردن مردم از فرهنگ قرآنی و اسلامی) در ایران رایج کردند. امروز در کتابهای دانشگاهی (با گرایش آموزش و پرورش)، این کلمه به *ایحاد عادتهای مطلوب* (کاری مناسب در سیرک) ترجمه و به دانشجویان تلقین می شود. در هر حال این آیه بالا، *هیچ تکلیف و مسئولیتی* را برای والدین تعیین نمی کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۴ میتوانید معنای واقعی باقیات صالحات را بفرمائید لطفا ابتدا نظر خودتان را درباره *باقیات الصالحات* و *مصادیق* آن بفرمائید. ممنون. 📌همراه با نظرات شما زیباترین مفهوم و توضیح و شرحی که از معنی ولایت خوندم در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران از رهبری خوندم.... اگه درست بگم یکی در مورد ولایت به مفهوم به هم چسبیدگی بین مومنین گفتن یکی هم چسبیدن و دنباله روی از ولی 📌همراه با نظرات استاد پس *ولایت* یعنی: *چسبیدگی* یعنی: *پیوسته « قرار دادن » چیزی با چیز دیگر.* (مثل متوالی قرار دادن دو یا چند باطری یا لامپ.) یا: (متوالی قرار دادن واگنهای مترو و قطار) یا: *چسبیدگی « ارادی » یک نفر به نفر دیگر* (مثل متوالی شدن مأمومین به امام) البته این *تولّی* حتما همراه با *تبرّی* است. (لابد دیده اید که کودکان هم در صف نماز جماعت با امام، رکوع و سجود میکنند اما گاه به پشت سرشان هم میچرخند و به اطراف هم نگاه میکنند و کارهای ناهماهنگ هم انجام میدهند. پس چون تمام *توجهشان* به امام نیست، پس *تبری* و *تولی* هم ندارند.) طبق *آیه ۵۴ سوره مائده،* ظاهرا *اکثریت یهودیان و مسیحیان* (= بنی اسرائیل) و *أعراب،* گرفتار *ارتداد* اند و از *ولایت و تولی و تبری،* محروم اند و خودخواهانه زندگی میکنند و *قوم سومی* (بیشتر در یمن، لبنان و ایران) اند که *عاشق اطاعت و ولایت و برائت* هستند. البته این قوم (خصوصا در ایران) هم آلوده به انواع *غفلت* ، *تحجر* ، *بدعت* ، *خرافه* و *نفاق* اند و باید صفشان را *عملا تخلیص و متمایز* کنند تا از *غیبت* خارج و به *زیارت خورشید* نائل شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۶ *يك خبر بسيار خوش و مسرت بخش:* با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدين امانتدار.* *امشب،* شب ولادت شكافنده علم حضرت *امام محمد باقر* صلوات الله عليه و *آغاز ماه مبارك رجب،* ماهِ *نزول رحمت الهى* و *ماه ليله الرغائب* و *ماهِ مولودِ کعبه،* و *ماه استغفار* و *خودسازی،* و *ماه بزرگ خداوند* است. ماهى كه *حرمت* و *فضیلت* و *بركات فوق العاده* ای دارد و *ماهی كه هر نوع جنگی در آن، حرام است.* پس در اين ماه بسیار بگوئیم: *أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ* و بر *مراقبت عاقلانه و مؤمنانه* بر *ذهن* و *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع خانوادگی، سياسی، اقتصادی، اجتماعی،* ... *خودمان* بيفزائيم. *رسول أكرم* صلي الله عليه و آله، *با رؤيت هلال ماه رجب* می فرمودند: *اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاَمْنِ وَ الاْیمانِ وَ السَّلامَةِ وَ الاِسْلامِ رَبّی وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ؛* (خدايا؛ این ماه را با امنیت و ایمان و سلامت و اسلام بر ما نو کن، (زيرا) خدای من و خدای تو (ای ماه) معبودی عزيز و جليل است.) و می فرمودند: *اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَ شَعْبانَ وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ وَ حِفْظِ اللِّسانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ* (خدایا؛ در رجب و شعبان بر ما برکت ده و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان كن برای گرفتن روزه و قيام (و شب زنده داری) و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده.) *توجه:* *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم بر *احیای چهار شب، بسيار تأكيد كرده اند:* ۱ـ شب اوّل ماه *رجب،* ۲ـ شب *نیمه شعبان،* ۳ـ شب عید *فطر،* ۴ـ شب عید *قربان.* اميدوارم همگی توفيق پيدا كنيم در اين ماه مبارك، بيش از پيش برای *پايان غيبت و محروميت از امامان* و *زمينه سازی ظهور آخرين حجت الهی،* خودمان را از هر نظر *إصلاح و آماده و لايق و قابل* كنيم. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۷ با عرض سلام مجدد و با آرزوی اينكه إن شاء الله تعالی *همگی در زير سايه تعاليم حياتبخش قرآن و اسلام، روز پر خير و بركتی داشته باشيم،* *چهل و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما در این *روز بسیار عزیز جمعه* اینست که: بفرمائید: پیام این آیه چیست؟ *وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً* (مزمل/۱۰) (و بر آنچه میگويند، صبور باش و از آنها، هجرت کن و فاصله بگير، هجرتی زیبا.) 🍃واژه: ۱۰ @dr_ghofrani2
۱۷۶۸ همچنین ما در دعای صحیفه سجادیه دعا در حق فرزندانشان از زبان امام معصوم دارای علم تفسیر و تبیین قران می خوانیم وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْبِيَتِهِمْ وَ تَأْدِيبِهِمْ ، وَ بِرِّهِمْ مرا در تربیت و ادب کردن و نیکی در حقشان یاری ده. لطفا این را هم تفسیر بفرمایید. به نظر می رسد آن حضرت در اين دعا، مقام *وساطت* را برای موارد متعددی روشن می كنند و توفيق آن را برای خود نسبت به فرزندانشان مطالبه می فرمايند اما از بيان ايشان، *تكليفی* برای پدر إثبات نمی شود. در حديث مشهوری هم كه أميرالمؤمنين صلوات الله عليه از رسول أكرم صلي الله عليه و آله نقل فرموده اند و *سه حق* (و در بعضی نقلها چهار حق) را برای فرزند بر عهده پدر اعلام فرموده اند: ( *يحسن اسمه* و أدِبه و ... )،(كه حداقل مورد اول آن اشتباها « نام نيكو » ترجمه و شايع شده.) تماما وظائف پدر به *بهانه* فرزند است نه اينكه لازم باشد پدر كاری را برای فرزند انجام دهد و فرزند مجاز به *بازخواست* پدر باشد. كه الآن فرصت توضيح كامل آن برايم فراهم نيست و توضيح مختصر هم احتمالا برای شما قانع كننده نيست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۶۹ سلام و ممنون از پاسخ شما چطور در این آیه خود ذات خداوند بخشی از این تکفل را ظاهرا واگذار کرده ( مادیات) و بخشی از آن به والدین واگذار نکرده ( معنویات ) ؟ از کجای این آیه" ربیانی صغیرا" چنین برداشت زیبایی فرمودید؟ از کلمه صغیر؟ والدين در *انتقال* رزق مادی و معنوی به فرزندانشان، فقط *واسطه* هستند اما آن *تكليف و مسئوليت و تعهد مستقيمی* كه *زن و شوهر* نسبت به هم دارند نسبت به فرزندان *ندارند.* لطفا توجه داشته باشيد كه چون غالب مراكز آموزشی و رسانه ای، در *چنگال و زير سلطه و نفوذ روانشناسان و دست پرورده های غربی و كتابهای ترجمه ای* است و بزرگان كشور در طول اين چهل و دو سال درگير مسائل اجتماعی و سياسی بوده و دشمن خارجی و اذناب داخلی آنها به آنها مجال پرداختن *تشكيلاتی* به مسائل اساسی بر مبنای قرآن و اسلام ناب را نداده لذا بسياری از *مسائل خانواده* ، *زنان* ، *واژه شناسی* ، *تفسير* ، *حكومت* ، اقتصاد* ، *موسيقی* و ....* در پرده ابهام باقی مانده و تلاشهای فراوان افراد كه *به تنهائی* در اين زمينه ها تلاش كرده اند نميتواند در رفع كامل اين ابهامات، إقناع كننده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷۰ لطفا در مورد امر به معروف و نهی از منکر هم از روش ودیدگاه والدین نسبت به فرزندان را بیان بفرمایید. البته شاید طبق نظر جنابعالی این آیات تربیتی نباشند یا در مورد افراد دیگر جز فرزندان والدین مسئولیت پذیری مثل حضرت لقمان باشند!!! *أمر به معروف* هم: اولا: از مواردی است كه برای *غالب مردم* به درستی *روشن نيست.* ثانيا: حتما *شرائط خاصی* را می خواهد. ثالثا: يك *تكليف كلی* است و *منحصر* به فرزندان *نيست.* رابعا: *تكليفی* نيست كه فرزندان بتوانند آن را از طريق مثلا دادگاه، (مثل زن و شوهر) از والدينشان *مطالبه* كنند. به نظر می رسد *اصرار* روانشناسان و مشاورين داخلی (خصوصا در رسانه ها) بر *تكاليف والدين نسبت به فرزندان،* فقط و فقط برای *غافل كردن آنها از تعهداتشان نسبت به همسر* و *تحريك بانوان* است تا با اين *بهانه شيطانی* بتوانند والدين را به جان يكديگر بياندازند و خانواده ها را *متلاشی* كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷۱ باقیات صالحات از نظر بنده یک سری اعمال صالح در دنیا که اثرات آن بعد از مرگ انسان باقی است و بواسطه آن عمل همچنان فیض میبرد مثل بچه صالح و اخلاق نیکو، درسته استاد؟ با سلام و احترام و تبريك اين ميلاد فرخنده و آغاز اين ماه پر بركت. اين *عبارت* فقط در دو آيه زير بيان شده است: ۱ـ سوره كهف (۴۶): الْمَالُ وَ *الْبَنُونَ* زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا *وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ* عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا ۲ـ سوره مريم (۷۶): وَ يَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى *وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ* عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ مَرَدًّا با اينكه *تمام گفتار و رفتار تمام افراد بشر* نزد خداوند *ثبت و ضبط و باقی* است اما كارهايی كه از *شايستگی و تناسب زمانی و مكانی و موقعيتی بيشتری* برخوردار باشند، *امتياز خاصی* در آخرت برای صاحبانشان دارند. مثل: *ضربت علي يوم الخندق، افضل من عباده الثقلين* اما *مصاديق* اين عبارت كدامند؟ طبق صريح آيه سوره كهف، *البنون* (با هر ترجمه ای) مصداق آن *نيست.* در روايتی از *دختر* (به عنوان مصداق يازدهم) نام برده شده و در روايتی هم از *فرزند صالح* نام برده شده كه صحت آن را نمی دانم. چيزی كه بايد به آن *يقين* داشت اينست كه آنچه برای ما می ماند *فقط عمل عاقلانه و مؤمنانه و صالح خود ماست.* چه نسبت به: والدين، همسر، فرزند، بستگان، همسايگان، دوستان، و غيره. پس اگر *محمد بن ابی بكر* مصداق *فرزند صالح* باشد، *قطعا هيچ خيری از او به پدرش نمی رسد.* و اگر *دختران* حضرت لوط عليه السلام، *مصداق فرزند صالح* باشند، *قطعا هيچ خيری از آنها به مادرشان نمی رسد.* پس خصوصا در اين *ماه عزيز و مبارك رجب،* فقط و فقط *مراقب افكار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع ...* خودمان باشيم و مطمئن باشيم كه *اگر لايق نباشيم،* از ديگران *هيچ خيری* به ما نمی رسد. 🍃واژه: # باقیات_صالحات @dr_ghofrani2
۱۷۷۲ وقتی همه ما از فساد برخی مسئولان مطلعیم آیا رواست یکی را تقبیح و بقیه را رها کنیم؟ سلام و رحمت الهی بر شما. راست می گوئيد، حيف است كه بعضی را محروم كنيم. پس مصرانه از خداوند مقتدر می خواهيم كه *تمام ظالمين و خائنين* را كه با باد دهان كثيفشان می خواهند *هر نــور حقی* را خاموش كنند، در اين آستانه ظهور، *لعنت كند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷۳ معنای واقعی احیا که فرمودین چطور بجا بیاریم؟ با سلام و احترام و تبريك فراوان اين ميلاد نورانی و اين طلوع ماه آمرزش و پر رحمت و پر بركت. لابد ديده ايد به افرادی كه به حالت *إغماء* فرو رفته اند در اورژانس، (گاهی چند بار) *شوك شديد* وارد می كنند تا از آن *زندگی گيــــاهی* خارج و رها شوند و *عقل و اراده و انسانيت* بر آنها *حاكم و جاری* شود. امشب هم، شب *إحيــاء* است (نه أحياء) يعنی بايد خود را با *كارهای مناســــب،* از *زندگی حيوانی و نفسانی و شيطانی،* برهانيم. يعنی: اگر به هر دلايلی، *أنعــام* (يا بل هم أضل) شده ايم و نمی توانيم اين همه *نعمت و لطف و رحمت و بركت و عنايت الهی* را در درون و بيرون خود ببينيم و نميتوانيم با زبان و بيان و رفتارمان، برای آنها از خالقمان، از أنبياء و أولياء الهی، از ملائكه عظام، از شهيدان والامقام، از انقلابيون، از جهادگران، از مدافعين حرم، از امام كبير راحلمان، از رهبر عزيز و بزرگوارمان، از والدين و از همسرمان و ... به درستی *قدردانی و سپاسگزاری و شكر* كنيم، امشب بكوشيم با استعانت از خالق متعال و مهربانمان، بر خودمان عاقلانه و مؤمنانه و مشتاقانه و هنرمندانه، *شوك تنبه و تعهد* وارد كنيم و به *انسانيت و طهارت و انصاف و صداقت و اخلاص و شكر* برگرديم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷۴ چرا نباید نسبت به مهمترین وظیفه خود که آماده کردن فرزندی در راه حضرت موعود است و نتیجه عمر و زندگی والدین می باشد حساسیت داشت؟ سلام و بركات الهی بر شما و سلام بر شوق مؤمنانه شما به ظهور آخرين حجت الهی. اينكه همسران مؤمن موظف به *فرزندآوری* هستند، يك بحث است اما اينكه والدين بايد خودشان را به فرزندان *تحميل* و آنها را *آدم* كنند، بحث ديگری است كه اسلام چنين تكليفی را از والدين و خصوصا مادران نخواسته (و حتی آنها را تقبيح هم كرده است.) معمولا فرزندان *آينه ی* والدين خود هستند. پس اگر والدين *مراقب* خودشان باشند و از *مؤمنين و صالحين و محسنين* باشند، إن شاء الله تعالی فرزندشان هم راه آنها را *انتخاب و اختيار* می كنند. ظاهرا در تاريخ (بجز احتمالا يك مورد) هيچ موردی را نمی توان يافت كه *از مادر مؤمن و خوب،* فرزند *بدی* پديد آمده باشد. پس هر قدر برای ظهور آخرين حجت الهی، *دغدغه* داريم بايد فقط بر *إصلاح خود و خودسازی و روزآمد* كردن خودمان بپردازيم. در اين أمر مهم، اميدوارم خداوند ياورتان باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* ضمن عرض سلام و صبح بخير و تبريك اين ماه مبارك رجب، إن شاء الله تعالی، امروز يكشنبه ۲۶ بهمن ماه، *از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵* ، بحث *مفاهيم قرآن از زبان قرآن* (از سوره لقمان) در « *اسكای روم* » ارائه و نشانی آن دقايقي قبل کلاس در همين جا اعلام می شود.
نشانی كلاس *مفاهيم قرآن* الآن: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/jalasat-majma
اطلاعیه إن شاء الله تعالی از ۲۶ بهمن ماه کلاسهای مجازی دوره جدید شروع خواهد شد. ۱ـ یکشنبه ها: از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۱۵ دور نهم مفاهیم قرآن از سوره لقمان به بعد. ۲ـ دوشنبه ها: از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۱۵ بحث *لوازم ظهور.* ۳ـ سه شنبه ها: از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ بحث *ازدواج و حواشی آن.* نشانی كلاس در *اسکای روم* ⬇️ https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/jalasat-majma
۱۷۷۵ برای شركت در كلاس گاهی صفحه برای ما باز نمیشه واگه باز شد نام كاربری و گذر واژه، چه باید بنویسیم؟ معمولا روی لینک‌بزنی، کلاس براتون باز میشه. چنانچه صفحه براتون باز نشد لینک را کپی کرده و در کروم کپی کنید. فقط نام خود را بنویسی و گزينه *مهمان* را بزنيد و وارد شويد. کلاس براتون باز میشه. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۷۷۶ معنی جمله فرزند برای پدر است را میشه یکم باز کنید البته من همه توضیحات در گروه را خوندم ولی میخوام ببینم چون پدر مکلف و صاحب فرزندان هستن یعنی مادر هیچکاره است؟ در آیه، مولود له. له به پدر برمیگرده؟ بله در آيه ۲۳۳ سوره بقره، عبارت *مولود له* اشاره به *پدر* دارد و پدر را مسئول *تغذيه، پوشاك، مسكن و أمنيت مادر و فرزند* معرفی می كند. مادر با اينكه *بيشترين نقش* را در *رشد و هدايت* فرزند را دارد اما در اسلام و در قوانين تمام كشورهای جهان، *مسئول مستقيم* فرزند نيست. (حتی مكلف به شيردادن به فرزند خود نيست. يعنی نمی توان او را به خاطر شيرندادن بازخواست كرد.) پس مادر *هيچكاره* نيست بلكه *مسئول مستقيم* نيست و *نقش* او *غير مستقيم* و از طريق *جهادهمسرداری* و *إصلاح پدر* انجام می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2