eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
15 عکس
101 ویدیو
131 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
قطرات بارانی _ ۲۷۵۵ پرسش استاد گرامی سوالی داشتم در مورد سوره نوح در آیه ۱۲ اموال وبنین ذکر شده و در آیه ۲۱ ولد آمده چه تفاوتی باهم دارند بنین وولد؟ در بنین مدد خداوند هست ودر ولد خسارا هست؟ پاسخ سلام و بركات و صلوات الهي بر شما و سلام به *دقت مؤمنانه* شما. پيرو پرسش شما و با « راهنمائی استاد عزيزم » به اين جمع بندی رسيدم كه: ۱ـ *ولد،* « جدا شدن » و *خروج چيزی از چيزی است.* (توليد شده) و چون خداوند *تمام هستی* و « نامحدود » و « بيكرانه » و *صمد* است و *چيزی از او جدا نشده،* پس *ولد ندارد.* لذا هر روز بايد بگوئيم: *لَمْ يَلِدْ* *ولد* برای « مفرد و جمع » و « مذکر و مؤنث » به کار می رود. ۲ـ *ابن* ممكن است از « بنی » یا « بنو » و به معنی: *چيزی كه انسان، به آن تكيه دارد* باشد. پس عبارت: *ابن العلم،* يعنی: آنكه به علم تكيه دارد، *ابن الدنیا،* آنكه به دنيا دلبسته شده، *ابن الوقت،* آنكه نان را به نرخ روز می خورد (ثبات ندارد)، *ابن الحرب،* آنكه شوق جنگيدن دارد، *إبن السبيل،* آنكه برای حاكميت ارزش های الهی می كوشد و ... ۳ـ ظاهراً اگر انسان، *بنین* و *أموال* خود را *نعمتِ الهی* ببیند و *شاکر* باشد و *خداپسندانه* با آنها برخورد کند، آنها برایش *إمـــداد الهی* خواهند بود: *وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ* وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا (نوح/۱۲) اما اگر انسان، *اولاد* و *أموال* را (مانند قارون) *مالِ خودش* بپندارد و به آنها *دلبستگی و وابستگی* پیدا کند و *خودخواهانه* با آنها برخورد کند، موجب *زیانکاری* او خواهند بود: قَالَ نُوحٌ رَّبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَ اتَّبَعُوا مَن *لَّمْ يَزِدْهُ مَالُــهُ وَ وَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا* (نوح/۲۱) 👈واژه: ۲۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۶ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس پنجم:* *محتویات دعا* سومین محتوا: *صلوات بر محمّد و خاندان ایشان* صلوات الله علیهم *صلوات* بر خاندان نبوت و امامت، از *ارکان اصلی* دعاها و زیارات أئمه أطهار، صلوات الله علیهم است. نمونه دوم: در *دعای ندبه:* اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمينَ، وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْليماً، .... اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ وَ صَلِّ عَلى أَبيهِ السَّيِّدِ الْأَصْغَرِ وَ جَدَّتِهِ الصِّدّيقَةِ الْكُبْرى، فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى مَنِ اصْطَفَيْتَ مِنْ آبائِهِ الْبَرَرَةِ وَ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ وَ أَتَمَّ وَ أَدْوَمَ وَ أَكْثَرَ وَ أَوْفَرَ ما صَلَّيْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً لا غايَةَ لِعَدَدِها وَ لا نِهايَةَ لِمَدَدِها وَ لا نَفادَ لِأَمَدِها .... نمونه سوم: در *دعای عرفه امام حسین* صلوات الله علیه: ... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ عَلى الِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَجْمَعينَ ... ... اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ كَما مُحَمَّدٌ اَهْلٌ لِذلِكَ مِنْكَ يا عَظيمُ فَصَـلِّ عَلَيْـهِ وَ عَلى الِهِ الْمُنْتَجَبيـنَ الطَّيِّبيـنَ الطّاهِرينَ اَجْمَعينَ .... نمونه چهارم: در *صلوات شعبانیه:* اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ و آل‏ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ‏ مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ ‌‏لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ‏ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَ مَلْجَأِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَ قَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الطَّیِّبینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ، الَّذینَ‏ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ .... نمونه پنجم: در *زیارت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه: اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَىٰ عَبْدِكَ وَ أَمِينِكَ الْأَوْفىٰ وَ عُرْوَتِكَ الْوُثْقىٰ وَ يَدِكَ الْعُلْيا وَ كَلِمَتِكَ الْحُسْنىٰ وَ حُجَّتِكَ عَلَى الْوَرىٰ وَ صِدِّيقِكَ الْأَكْبَرِ، سَيِّدِ الْأَوْصِياءِ وَ رُكْنِ الْأَوْ لِياءِ وَ عِمَادِ الْأَصْفِياءِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَعْسُوبِ الْمُتَّقِينَ وَ قُدْوَةِ الصِّدِّيقِينَ وَ إِمامِ الصَّالِحِينَ، الْمَعْصُومِ مِنَ الزَّلَلِ وَ الْمَفْطُومِ مِنَ الْخَلَلِ وَ الْمُهَذَّبِ مِنَ الْعَيْبِ وَ الْمُطَهَّرِ مِنَ الرَّيْبِ، أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَصِيِّ رَسُولِكَ وَ الْبائِتِ عَلَىٰ فِرَاشِهِ وَ الْمُوَاسِي لَهُ بِنَفْسِهِ وَ كَاشِفِ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِهِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ سَيْفاً لِنُبُوَّتِهِ وَ مُعْجِزاً لِرِسَالَتِهِ وَ دَلالَةً واضِحَةً لِحُجَّتِهِ وَ حامِلاً لِرايَتِهِ وَ وِقَايَةً لِمُهْجَتِهِ وَ هادِياً لِأُمَّتِهِ وَ يَداً لِبَأْسِهِ وَ تاجاً لِرَأْسِهِ وَ باباً لِنَصْرِهِ وَ مِفْتاحاً لِظَفَرِهِ حَتَّىٰ هَزَمَ جُنُودَ الشِّرْكِ بِأَيْدِكَ وَ أَبادَ عَساكِرَ الْكُفْرِ بِأَمْرِكَ وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضاتِكَ وَ مَرْضاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَها وَقْفاً عَلَىٰ طاعَتِهِ وَ مَجِنّاً دُونَ نَكْبَتِهِ، حَتَّىٰ فاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَها وَ مَسَحَهُ عَلَىٰ وَجْهِهِ وَ أَعانَتْهُ مَلائِكَتُكَ عَلَىٰ غُسْلِهِ وَ تَجْهِيزِهِ وَ صَلَّىٰ عَلَيْهِ وَ وارىٰ شَخْصَهُ وَ قَضىٰ دَيْنَهُ وَ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ لَزِمَ عَهْدَهُ وَ احْتَذىٰ مِثالَهُ وَحَفِظَ وَصِيَّتَهُ وَ حِينَ وَجَدَ أَنْصاراً نَهَضَ مُسْتَقِلّاً بِأَعْباءِ الْخِلافَةِ، مُضْطَلِعاً بِأَثْقالِ الْإِمامَةِ، فَنَصَبَ رايَةَ الْهُدَىٰ فِي عِبَادِكَ وَ نَشَرَ ثَوْبَ الْأَمْنِ فِي بِلادِكَ وَ بَسَطَ الْعَدْلَ فِي بَرِيَّتِكَ وَ حَكَمَ بِكِتَابِكَ فِي خَلِيقَتِكَ وَ أَقامَ الْحُدُودَ وَ .....
👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* *درس ششم:* *محتویات دعا* چهارمین محتوا: *توجّه به امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف. نمونه اول: در *دعای ۴۷* صحیفه سجادیه (در عرفه): (۶۰) اللَّهُمَّ؛ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ « *بِإِمَامٍ* » *أَقَمْتَـــهُ* عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ *حَبْلَــــــــــهُ* بِحَبْلِكَ وَ *جَعَلْتَـــــــــهُ* الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ *طَاعَتَـــــــهُ* وَ حَذَّرْتَ *مَعْصِيَتَــــهُ* وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِ« *هِ* » وَ الِانْتِهَاءِ عِنْدَ *نَهْيِـهِ* وَ أَلَّا *يَتَقَدَّمَــهُ* مُتَقَدِّمٌ وَ لَا يَتَأَخَّرَ *عَنْـــهُ* مُتَأَخِّرٌ *فَهُوَ* عِصْمَةُ اللَّائِذِينَ وَ كَهْفُ الْمُؤْمِنِينَ وَ عُرْوَةُ الْمُتَمَسِّكِينَ وَ بَهَاءُ الْعَالَمِينَ. (۶۱) اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِيِّكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ *بِــــــهِ* عَلَيْهِ وَ أَوْزِعْنَا *مِثْلَـــــــــــــــــهُ* فِيهِ وَ *آتِـــــــــهِ* مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً وَ افْتَحْ *لَــهُ* فَتْحاً يَسِيراً وَ *أَعِنْـــهُ* بِرُكْنِكَ الْأَعَزِّ وَ اشْدُدْ أَزْرَ « *هُ* » وَ قَـوِّ عَضُدَ « *هُ* » وَ *رَاعِــهِ* بِعَيْنِكَ وَ *احْمِـــهِ* بِحِفْظِكَ وَ انْصُرْ « *هُ* » بِمَلَائِكَتِكَ وَ امْدُدْ « *هُ* » بِجُنْــدِكَ الْأَغْلَبِ. (۶۲) وَ أَقِمْ « *بِـــهِ* » كِتَابَكَ وَ حُدُودَكَ وَ شَرَائِعَكَ وَ سُنَنَ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ اللَّهُمَّ *عَلَيْــــهِ* وَ *آلِــــــهِ* وَ أَحْيِ « *بِــــهِ* » مَا أَمَاتَهُ الظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِينِكَ، وَ اجْلُ « *بِــــهِ* » صَـــــدَاءَ الْجَـــوْرِ عَنْ طَرِيقَتِكَ، وَ أَبِنْ « *بِـــــهِ* » الضَّـــرَّاءَ مِنْ سَبِيلِكَ، وَ أَزِلْ « *بِــــهِ* » النَّاكِبِينَ عَنْ صِرَاطِكَ، وَ امْحَقْ « *بِـــــهِ* » بُغَــاةَ قَصْدِكَ عِوَجاً (۶۳) وَ أَلِنْ *جَانِبَـــــــــهُ* لِأَوْلِيَائِكَ، وَ ابْسُطْ « *يَـــــــــدَهُ* » عَلَى أَعْدَائِكَ، وَ هَبْ لَنَا *رَأْفَتَــــهُ* وَ *رَحْمَتَـــهُ* وَ *تَعَطُّفَـــهُ* وَ *تَحَنُّنَـــهُ،* وَ اجْعَلْنَا « *لَــــــــهُ* » سَامِعِينَ مُطِيعِينَ، وَ فِي رِضَا « *هُ* » سَاعِينَ، وَ إِلَى *نُصْرَتِـــهِ* وَ الْمُدَافَعَةِ *عَنْــــهُ* مُكْنِفِينَ، وَ إِلَيْكَ وَ إِلَى رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ اللَّهُمَّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِذَلِكَ مُتَقَرِّبِينَ. لطفا دو سه نفر از شما أعضاء محترم، موارد *توجه به امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف در *خطبه غدیر خم* را استخراج و در گروه ارائه بفرمائید. ممنون. 👈واژه: ۴۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۸ 📌همراه با نظرات شما سلام وقتتون بخیر استاد سوال من دو بخش داشت اول پاسخ سوالات توحیدی که در پاسخ های قبلیتون ( قطرات بارانی _۲۷۴۴) لطف کردین پاسخ دادین و بعد سوال دوم که راجع به انسان بود منظورم از چالش این بود که خودم هم پاسخ سوال دوم را نمی دانم بوده نه اینکه دچار شک شده ام. اینکه خلق وخوی انسان های نخستین چگونه بوده را از کودکی در کتاب های درسی خودمان خوانده ایم و باور خودمان هم شده بود اما نمی دانم چرا تابحال برای خودم سوال ایجاد نشده بود مقایسه آدم و حوا با انسان های نخستین کتاب های علوم و تاریخ مدرسه و یا برنامه کودک ها استاد قبل از اینکه سوالم را اینجا مطرح کنم با دوستان دیگر مطرح کردم و اونها هم براشون پاسخ گنگ بوده و این پرسش عجیب. اما این سوال کاملا از طرف خودش مطرح شده چون متاسفانه من تاکنون فکری نکرده بودم که طرح سوال شود برایم حاصل تماشای برنامه کودک پیامبران و دانشنمامه کودک و نوجوان است‌. قطعا همینطور است استاد نقاط ضعف ما بسیار است و نقش ما بسیار و متاسفانه تا این سن در جهل و ناآگاهی که فکر می کردیم همسری یعنی کار درست ما.مادری یعنی کار درست ما در زمان محصلی و دانشجویی با آن همه وقت آزاد فکر می کردیم بهترین استفاده از وقتمان می کنیم و همه چیز می دانیم و الان با همسرداری، مادری (نوزاد و کودک) خانه داری و همه سرشلوغی های مقتضی می بینیم نه تنها چیزی نمیدانیم بلکه غلط هم می دانیم..... دعا کنید برای ما. 👈واژه: ادامه قطرات بارانی ۲۷۴۴ و ۲۷۵۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۹ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. ۱ـ *تنها منبع معتبری* كه به آفرينش حضرت آدم عليه السلام اشاره دارد، *قرآن* و *نهج البلاغه* است و *تمام مطالب ديگری* كه در هر كتاب و برنامه ی ديگری مطرح شده، *خيالبافی* و *حدس و گمان* و غیر قابل استناد است. ۲ـ يكی از *اهداف شوم شياطين* اينست كه *ذهن* جوانان و مردم را با *بمباران اطلاعات غير ضروری* درگير كنند تا از *تفكر و تعقل* و كشف و درك *معنا و مقصد و مبانی زندگی* و *نقش و مأموريت* خودشان *غافل* شوند. ۳ـ مؤمنين و خصوصا *والدين* موظف هستند قبل از هر چيز با *مفاهيم قرآن* انس پيدا كنند و فرزندانشان را با آن آشنا و مأنوس كنند. ۴ـ قرآن، *كنجكاوی* درباره *اطلاعات غير ضروری* (و غفلت آفرين) را *ممنوع* می داند. مثلا: اصرار دارد كه *تعداد دقيق* اصحاب رقيم (كهف) را (كه مشخص بوده اند) را بازگو *نــكند* ، *تعداد و نام* تمام أنبياء را مشخص نكند، نحوه *زاد و ولد* فرزندان حضرت آدم عليه السلام را بيان نكند، و .... ۵ـ از منظر قرآن، افراد *جاهل* آنهائی نيستند كه *اطلاعات نــدارند* بلكه آنهائی هستند كه *خودشناسی* و *خداباوری* ندارند. پس لطفا بعنوان يك *بانوی مؤمن* بكوشيد خودشناسی و خداباوری را در خانواده ترويج كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۰ پرسش ببخشید استاد *الا انما طائرهم عندالله* را هم بیان می کنید؟ ممنون. پاسخ فرعونيان و كفار، *آزمايشات متنبه كننده* خداوند را به حساب حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين می گذاشتند، آيه ۱۳۱ سوره أعراف، در *رد* اين *توهم* می فرمايد: *پرنده* حضرت موسی و همراهان مؤمن او، در *آسمان الهی* سير می كند، پس نمی تواند *عامل سيئه و گرفتاری* برای *فرعونيان و كفار* باشد. و اين *پرنده* خود كفار است كه (مانند هر لاشخوری) بر هر *سيئه* و *زشتی و پلشتی* می نشيند و صاحبش را *گرفتار* می كند. (پس كِرم از خود درخت است.) در واقع مرجع ضمير *هم* در *طائرهم،* حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين همراه ايشان است. مترجمين، *مرجع* ضمير *هم* را *فرعونيان و كفار* گرفته اند لذا عبارت *عند الله* در ترجمه آنها *ابهام* دارد و پيام مفيدی ندارد: فَإِذَا جَاءتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ *يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَ مَن مَّعَهُ* أَلا *إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللّهُ* وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿أعراف/۱۳۱﴾ 👈واژه: ۱۳۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۱ پرسش وظیفه ی یک مرد چی هست؟ منظورم اینه که از نظر عقل و قرآن درسته که دنبال انواع وام ها بریم و تقریبا همه ی حقوقمون رو برای وام ها پرداخت کنیم تا بتونیم خونه ای بخریم فقط در حد رهایی از مستاجری پاسخ ۱ـ *مديريت* هر ماشين و كشتی و هواپيما و قطاری، *فقط* به عهده *راننده* ، *ناخدا* و *خلبان* آنهاست و ديگران *اجازه* دخالت در كار آنها را *عقلا و قانونا و شرعا* ندارند. ۲ـ اما *مسافرين* و خصوصا *بانوی مؤمنی* كه نقش *هم سری* را پذيرفته، *بايد* با *هنرمندی* و *هنر هدايت نامحسوس* خود، مانع *غفلت و خواب آلودگی و انحراف و تخلف* آن *راننده* يا *ناخدا* يا *خلبان* يا *شوهر* شوند. سئوال: اگر او *گوش نكرد* چه بايد كرد؟ پاسخ: غالب مردم دنيا، (مثل جنگ صفين) در اينگونه مواقع، نظر خودشان را به پيشوای خود، *تحميل* می كنند. اما *مؤمنين* بلافاصله از *خالق* جهان، *دو* چيز را *استمداد* می طلبند: اول: اينكه *خودشان* روشن شوند و مبادا خودشان *اشتباه* كنند. دوم: اينكه آن *راننده* يا *خلبان* يا *شوهر* را خداوند *هدايت* فرمايد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۲ پرسش اینکه اگر همسر خانمی از جهت توانایی فهم مسائل و حل ان ضعف داشته باشد آیا باز هم همسر ایشان موظف به اطاعت از او است..... پاسخ به نظر شما *مادران هنرمند* با *فرزندان چموش* خود چه می كنند؟ آيا به فرزندشان می گويند: *تو نفهمی* ، *تو هيچی نمی فهمی.* ، *من* از *تو* فهميده ترم. *ای بچه نفهم و ....* و عبارت هائی اين چنينی می گويند؟ يا خير، با لبخند، با نوازش، با تشويق نكات مثبت، با شيرين زبانی و كلام موزون، و با گفتن اينكه: *هر چی تو بگی!!* اما بسيار هنرمندانه و با *صبر و حوصله* به آن بچه *غذا* يا *دارو* می خورانند و او را در انجام *تكاليفش* ياری می كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۳ پرسش زمان غیبت ما به امام هم دسترسی نداریم. پس با مکانیزمی ولی فقیه را انتخاب میکنیم که خود این مکانیزم دچار چالش است. ترکیب فعلی شاید مطلوب گروهی باشد ولی مرد نقد گروه دیگر است. ان‌شاءالله شاملیت حکم ولی فقیه را به طرفداران نظام تعمیم نمیدهید. ۱. آن ولی انتخابی معصوم که نیست قطعا. پس بایستی نظارت بر عملکرد داشته باشد. حال این مسئله پیش میاید که ساختار کنونی آیا قدرت انتقاد و نظارت بر آن شخص را دارد؟ اگر دارد لطفا نمونه‌ای از آن را در چند سال اخیر بفرمایید. ۲.‌ مسئله بعدی اختیارات آن شخص است. آیا مثل امام است یا خیر و طبق گفته علمایی مثل شیخ انصاری در محل‌های اضطرار است صرفا. ۳. یک بحث هم دسترسی به آن ولی است. مخصوصا که آن ولی مسئول مستقیم چندین نهاد عظیم اقتصادی و امنیتی است. آیا مردم چگونه با ایشان ارتباط داشته باشند؟ ۴. ما شاهد روایت‌های تاریخی از شنیدن و جواب دادن سوال از حضرت علی حتی میان میدان جنگ هستیم. پس قطعا این درباره ولی غیرمعصوم باید وجود داشته باشد. حال مردم چگونه انتقاد خود را برسانند؟ ۵. این بحث که اکثریت با حق همیشه قطعا برابر نیست پذیرفته‌است. اما این بحث با انتخابات چگونه قابل جمع است. پس رای مردم مهم است. حال چگونه آن ولی می‌تواند با خواست مردم مخالفت کند؟ اگر سوالاتم را بی پرده میپرسم عذر میخوام ولی ایمان کم اما واقعی را از کوهی ادعای توخالی بیشتر می پسندم و تجربه و تاریخ برایم ثابت کرده که در موقع عمل است که افراد کاملا مطمئن به وظیفه خود عمل میکنند و کوچکترین سوال بی جواب میشود سلیمان صرد خزاعی. ....مسائل ایران و عملکرد طرفداران این تفکر و برخورد ولی با آن‌ها را لطفا مدنظر بگیریید. مثل جریان اخیر زندان اوین، آبان ۹۸و... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۴ پاسخ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ در مقدمه فرموديد: « ما به امام دسترسی نداريم »، در حالی كه اصلا قرار نبوده و نيست كه *تمام افراد بشر* بتوانند و لازم و ممكن و مفيد باشد با *امام* (حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف) در ارتباط *بی واسطه* باشند. ۲ـ فرموديد: « با مكانيزمی ولی فقيه را *انتخاب* می كنيم. » اما از نظر عقل و قرآن، *هر نوع ولايتی* بايد *منصوب الهی* باشد و ما (مثل مردم مصر، بصره، مدائن و ...) فقط *نايب منصوب* امام را *شناسائی* می كنيم (نه انتخاب). ۳ـ فرموديد: « ولی فقيه، مورد *نقد* بعضی از طرفداران نظام است » سخنتان *مبنای* درستی ندارد، زيرا در طول تاريخ، هميشه *خدا* و *تمام أنبياء و أولياء* و *تمام حقايق* و *خوبان* مورد *نقد* بوده و هستند و اين فقط *جهالت* يا *لجاجت ناقدان* را إثبات می كند. ۵ـ فرموديد: « ولی فقيه، معصوم نيست. » در حالی كه هيچ آيه و روايتی، *عصمت* أنبياء و أولياء الهی را *شرط اطاعت* از آنان قرار نداده و خود آنان هم *ادعای* عصمت نداشتند و هيچ كدام از *نواب* آنان هم، *معصوم* نبودند اما اطاعت تمام آنان به خاطر *نصب الهی* حتما *واجب* بوده و هست. ۵ـ فرموديد: « چه *نظارتی* بر ولی۰ فقيه است؟ ». *نظارت* از نظر هر عاقلی، (و هر كشوری) بايد از مقام *بالاتر* باشد نه *پائين تر* (مثلا: قرار نيست مردم ناظر بر أنبياء و أولياء الهی، يا فرزندان ناظر بر رفتار والدين باشند.) و مجلس خبرگان و مراجع، بر *ولی فقيه،* و *امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشريف بر كار *نايب* خود، و *خداوند* بر *سفير* خود نظارت دائمی دارند. ۶ـ در تمام كشورها و در بيان قرآن، *اختيارات* قائم مقام و *نايب* همان اختيارات *مقام اصلی* است. ۷ـ نحوه *ارتباط* مردم با *مقام معظم رهبری* حفظه الله، به دهها شكل مختلف در جريان است. ۸ـ *تعداد پرسش هائی* كه از مقام معظم رهبری (دامت بركاته) شده و می شود، از پرسش هائی كه از أميرالمؤمنين صلوات الله عليه شده، *كمتر* نيست. ۹ـ *انتقاد* ، *ايرادگيری* ، *اعتراض* بـا *سئوال* فرق دارد. متأسفانه در طول تاريخ، مردم از أنبياء و أولياء الهی، *سئوال* نداشته و ندارند، لذا أميرالمؤمنين صلوات الله عليه، بارها فرمودند: *سلونی* (از من بپرسيد.) مقام معظم رهبری (دامت إفاضاته) هم بارها مردم و خصوصا جوانان را به *مطالبه گری* توصيه فرموده اند. اينكه بگوئيم: خدايا؛ چرا يكجا *سيل* و يكجا *خشكسالی؟* چرا يكجا *سرمای كشنده* و جای ديگر *گرمای خفه كننده؟* چرا يكجا *وفور نعمت* يكجا *فقر و قحطی؟* و چرا .... اينها *سئوال* نيست، *اعتراض* است كه از *ضعف اطلاعات* يا *جهالت* و يا *عناد و لجاجت* است. ۱۰ـ *نظام قرآنی* چيزی به نام *انتخابات* ندارد، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، (كه نظارت استصوابی دارد) انتخابات، نام ديگر همان *بيعتی* است كه *به أمر الهی* در *غدير خم* از مسلمانان گرفته شد. ۱۱ـ طبق بيان صريح قرآن، *رأی مردم* فقط در *بيعت* دخالت دارد، اما بعد از آن، هر مسلمانی بايد *تسليم* باشد و *بی چون و چرا* از *مقام منصوب* الهی، *اطاعت* كند. (و رسيدن به اين درجه از فهم و معرفت و اطاعت، از *لوازم ظهور* حق در جهان است.) ۱۲ـ اينكه سپاه ظاهراً *مسلمان* و *تحت فرمان* (معصوم) در جنگ *صفين* با كمال بی عقلی و بی أدبی و بی تقوائی، با *ولی أمر الهی* خود *مخالفت* كردند، ناشی از اين بود كه *عاقلانه* مسلمان و مؤمن نبودند. به فرمايش قرآن: *وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ* ۱۳ـ از اينكه اين *ابهامات مهم و گريبانگير اكثر مردم* را كه *ناشی از ضعف و ايراد كتاب های درسی* و *سخنان ناقص و گاه غلط مطرح در رسانه ملی* است، مطرح فرموديد، بسيار از شما سپاسگزارم. ۱۴ـ برای اينكه مسائل (صدر اسلام)(و امروز جامعه) برايمان به درستی روشن شود، بايد *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد نظام جمهوری اسلامی* را از *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد مسئولين لايق يا نالايق* در طول اين چهل و دو سال، حتما جدا كنيم. اگر يك *تازه مسلمان* بخواهد رفتار *خلفاء غاصب* و *معاويه* و *يزيد* و *مروانيان* و *بنی العباس* و *فاطميون مصر* را به حساب *نظام اسلامی* بگذارد، قطعا به *سرچشمه* نمی رسد. ۱۵ـ *اقتدار* و *أمنيت* و *عظمتی* كه امروز *امت اسلامی* پس از چهل و دو سال *غلبه نفاق و جنگ و فتنه و خيانت و تحريم* در زمينه ها و ابعاد مختلف و به *بركت حمايت مردم فهيم كشور* از *نايب حكيم منصوب الهی* به دست آورده، و از *فرش ذلت كامل* به *عرش عزت روزافزون* رسيده، قابل كمترين خدشه ای نيست و با *چشم غير مسلح!* هم می توان آنها را اعتراف كرد. ۱۶ـ احتمالا اگر از *رفتار خالد بن وليد* با *مردم يمن* در زمان رسول أكرم صلی الله عليه و آله و *زياد* در زمان أمير المؤمنين صلوات الله عليه مطلع بوديد، *حوادث اوين* و غيرو را به حساب *نظام* و *رهبری* نمی گذاشتيد. و العاقبه للمتقين. 👈واژه: