eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
145 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۸۵۹ در ایام دید و بازدید عید شاهد تغییرات زیادی در اطرافیان بودیم....نماز خوان هایی که تارک الصلاه شدن...نظر شما درباره ادامه روابطمون و نحوه ی تعاملمون....و اینکه چگونه بچه هامون را از این آسیب های رواج یافته حفظ کنیم؟ آزمون سختی است و پاسخ مفيدی برايتان ندارم. اما اميدوارم بتوانيد اولآ: باورهای خودتان و همسر و فرزندانتان را با *مستدل سازی* و *مستندسازی،* تثبيت و نهادينه كنيد كه دچار *ارتداد* نشويد و نشوند، ثانيا: بتوانيد با استعدادهای فراوان و بالقوه ای كه خداوند در وجود شما امانت قرار داده، *راه نفوذ* در انديشه آنها و *راه تحول* آنها را بيابيد و باعث خير شويد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۰ همسرم الحمدلله بسیار همراه هستند و با دخترانمان رفتار خداپسندانه ای دارند. منتها گاهی رفتار اطرافیان درجه یک با دختران خیلی عاقلانه نیست. در این مواقع والدین باید نگران سیادت دختر... اگر چهره خندانی داشته باشيد و با شيرين زبانی نكات مثبت را هنرمندانه *تشويق* كنيد و *رابطه شما* با *همسر محترمتان* به اندازه كافی، *منطقی* و *جذاب* باشد و فضای خانواده شما از *آرامش* دلچسبی برخوردار باشد، إن شاء الله تعالی رفتار بستگان باعث انحراف فرزندانتان نمی شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۱ استاد این جمله ای که فرمودین تا زمانی که هر مادری به فرزندانش بر اساس نفسانیتش عشق می ورزد... یعنی چه؟ مادر مؤمن، نبايد *عاشق* فرزندش باشد زيرا اين *دلسوزی نفسانی،* مانع رشد و بلوغ فرزند می شود، پس مادر مؤمن نبايد بخاطر فرزندانش، حتی يك لحظه از *اصلاح آخرت خودش* و *جهاد همسرداری* غافل شود. لذا همانطور كه مادران با ترفندهائی فرزندشان را *شير* می گيرند، *پدرهای مؤمن* هم بايد هنرمندانه فرزندانشان را از *محبت افراطی* مادر دور كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۲ با سلام و احترام. مخاطب محترمی درباره *عنوان نكته قرآنی روز ششم* پرسيده اند: *روشنفکران آزادی‌خواه اختلاف طلب،* یک مفهوم سیاسی بدیع است که احتمالاً به گروهی که با ما متفاوت فکر می‌کنند اطلاق میشود. شما چگونه از کلام خدا و این آیات نورانی اين *عنوان* را استخراج كرديد؟ به ايشان عرض شد: ۱ـ به استناد عبارت: « *يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ* » این قشر از مردم، نمی خواهند « *عبد و تسلیم و مؤمن* » باشند، بلکه می خواهند « *آزاد و رها* » باشند، پس (به تعبير غربيها،) « *آزادیخواه* » اند. ۲ـ به استناد عبارت: « *وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُـــوا* »،این قشر از مردم، « *قصد تفرقه أندازی* » و « *اختلاف افكنی* » دارند. ۳ـ به استناد عبارت: « *وَ يَقُولُونَ:* ... » (دائماً ميگويند:)، این قشر از مردم، افرادِ *تحصیلکرده* و « *مدعی روشنفکری* » اند که خود را « *قیّم* و *دلسوز* » مردم میپندارند و« *اهل سخنراني* »اند. ۴ـ به استناد عبارت: « يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُـوا *بَيْنَ اللَّهِ* وَ *رُسُلِـــــهِ* »، این قشر از مردم، « *سکولار* » و دنبال « *تفکیک خدا از سفیرانش* » و « *تفکیک دین از سیاست* » اند. پس برای آنها « *مقبوليت* ساختگی و تبليغاتی نالايق ترين افراد »، مهمتر از « *مشروعيت الهی* » است. (يعنی برای آنها مهم نيست كه طرف « *دلقك* » يا « *هنرپيشه* » يا « *قاتل* » يا « *جنايتكار* » يا « *مفسد اقتصادی* » باشد، بلكه مهم اينست كه فقط « *بيشترين رأی* » را « *به اسم مردم* » به دست آورد. ۵ـ به استناد عبارت: « *نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ* وَ *نَكْفُرُ بِبَعْضٍ* »، این قشر از مردم، به شدت دنبال « *اختلاف افکنی* » و « *انحراف و تحریف* » اند. البته برای « *رد گم کردن* » و « *فریب افکار عمومی* »، ممکن است خودشان را « *اصول طلب* » یا « *اصلاح طلب* » يا .... بنامند. با اين مستندات، عنوان « *روشنفكران آزاديخواه اختلاف طلب* » برای آن آيات انتخاب شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۳ آیا این کارها که در منع هنرمندانه فرمودید (یک کار دوست داشتنی یا یک کار منفی) شرط شروطی هم دارند؟... ۱ـ اين *جنگ زرگری* ميان *والدين* برای *متوجه* كردن فرزندان، يكی از *هنرمنديهای* ابتكاری والدين است برای *جراحی* و *درمان* برخی *غفلت ها* كه اگر *عاقلانه* و *هنرمندانه* و *هماهنگ* از آن استفاده شود، بسيار راهگشاست. ۲ـ يكی از أعضاء محترم گروه، يكی دو روز قبل، با همين روش و به بهانه *اردو* رفتن فرزندش، ظاهرا توانستند زمينه *تحولی* را فراهم آورند. ۳ـ نكته مهم اينست كه يكی از *والدين* بايد *نقش موافق* و ديگری، *نقش مخالف* را *بازی* كند و بايد *وانمود* كنند كه نمی خواهند فرزندشان بشنود اما به نحوی با هم بگو مگو كنند كه فرزندشان *غير مستقيم* دعوای آنها را بشنود و بالاخره با *قول دادن* و *ضمانت* والد *حامی* (از طرف فرزند)، والد مخالف، (موقتا) *موافقت* كند. ۴ـ البته اين روش تا زمانی جواب می دهد كه والدين *هنوز* نزد فرزند، *حرمت* و *احترام* دارند. (اما برای فرزند بزرگسالی كه با فشارهای غير منطقی و غير مجاز ـ خصوصا مادران ـ و به خاطر اصطكاك والدين، به خودسری و وقاحت و لجاجت كشيده شده اند، مفيد نيست.) ۵ـ پس به *بهانه* هر كار *مورد علاقه* فرزند، (مثل: نماز، روزه، حجاب، مسجد، هيئت، اردو، مهمانی، فوتبال، ....) می توان برای ايجاد شوق به *واجبی مهمتر،* از اين روش استفاده كرد. (البته سالی يكی دو بار نه بيشتر) ۶ـ اين *هنرنمائی* بايد آنقدر حساب شده و با ظرافت انجام شود، كه فرزند از همان *كار مورد علاقه اش* هم منصرف نشود. ۷ـ *والد حامی،* در پايان جنگ زرگری، بايد با *درآغوش* گرفتن فرزند و بوس و نوازش او، وانمود كند كه نزد والد مخالف، *ريش گرو* گذارده و *ضامن* شده و با تحريك *عواطف* فرزند، به تقويت *عقلانيت* و *اراده* او بپردازد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۴ بچه های مان را نذر اهل بیت کنیم. یعنی چی؟.... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ ظاهرا درباره *نذر فرزند* هيچ *توصيه ای* نشده است. ۲ـ مادر حضرت مريم سلام الله عليهما، در *نبود پدر* چنين نذری فرمودند. ۳ـ احتمالا *نذر فرزند* به اين معنی است كه از فرزند، *برای انجام كارهای خانه،* كمترين *استفاده ای* نشود. تا او بتواند فقط در *خدمت معبد* باشد. ۴ـ به گمان من، بهترين نذر *مادران مؤمن* بايد اين باشد كه از هر گونه *تحقير و توهين* خصوصا نسبت به *دختران* خود و *تحميل* نظرات خود به آنها به شدت *پرهيز* كنند و اجازه بدهند فرزندانشان، *سيادت ذاتی* خود را شكوفا كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۵ شرک موثر پنداشتن غیر خدا یعنی این چشم وهم چشمی که افراد دارند یا به خاطر اینکه ابروشان پیش مردم نره به هر کاری دست زدن.... این هم شرک است ۱ـ درست فرموديد: *شرك* يعنی: *مؤثر* پنداشتن *هر چيزی* غير از *خداوند.* ۲ـ مؤثر پنداشتن: پول، پارتی، دروغ، تهمت، عيبجوئی، ريا، ربا، تقلّب، احتكار، اختلاس، گرانفروشی، كم فروشی، مهريه، قاچاق، فرار از خمس و زكات و ماليات، و هزاران هزار نمونه ديگر. ۳ـ البته *شرك* انواع مختلفی دارد كه *شرك عبادی و عملی* از همه آنها بدتر و *نابخشودنی تر* است و فرد أهل ايمان را به *نجاست* تبديل می كند: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۶ چند روز قبل به همسرم كه سالها قبل مريض بودن و تظاهر مى كردند كه به اين دليل روزه نمى گيرن.....وظيفه من چيه ؟ ۱ـ *مراقبت* عاقلانه و مؤمنانه از گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودتان. ۲ـ تلاش برای *خودشناسی* و *خودسازی* و *خداباوری.* ۳ـ فقط *همسرداری* و خودداری از *هر نقش ديگر.* (مثل: مرجع تقليد بودن، معلم اخلاق بودن، وزير ارشاد بودن، زندانبان بودن، مادربزرگ بودن، دلسوز بودن و ...) ۴ـ *تشويق نكات مثبت* ايشان. ۵ـ *شيرين زبانی* ، *آراستگی* ، *دلربائی* ، *چهره خندان* داشتن. ۶ـ استفاده از *هنر هدايت نامحسوس.* ۷ـ استفاده از روش *موافق درمانی.* (كه در كانال تسبيح ۲ قبلا توضيح داده شده) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۷ استاد عزیز، در مبحث خودشناسی، فرمودید فقط دو تا من در وجودمان داریم؟ من بالغ و من نابالغ؟ و مشکل اصلی ما این است ک بیشتر من نابالغ فعالیت میکند؟ آیا باید با افزایش سن، من نابالغ کاملا به من بالغ تبدیل شود؟ شدنی است؟ یا اینکه باید مدیریت شود؟ ۱ـ *نفسانيت* و *عقلانيت* و يا *نفس اماره* و *نفس لوامه* همواره تا آخرين لحظه عمر همراه هر فردی هستند. ۲ـ لذا برای هر فردی، *هر روز* روز *عاشوراء* است و او می تواند در *اردوگاه حق* و يا در *اردوگاه باطل* باشد. ۳ـ طبق بيان قرآن، بايد تا آخرين لحظه عمرمان، *بلوغ* ما *بيشتر* و *شديدتر* شود، يعنی: در گفتار و رفتار و اخلاق و در *بندگی خدا* و *اطاعت* از تعاليم قرآنی و سفيران الهی *در هر زمان،* صادق تر ، مؤمن تر، صالح تر، مخلص تر ... شويم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۸ با توجه به این که مقام مادر بودن هیچ جایگاهی ندارد و جسم مادر فقط بستری‌است برای تولد فرزند برای پدر، عاطفه و محبت شدیدی که خداوند پس از تولد فرزند، در مادران جاری می‌کند چه کاربردی دارد؟ ۱ـ (همانطور كه حرارت آتش را از طريق ظرف به غذا می رسانيد تا آن پخته شود،) *محبت مادرانه* مادران مؤمن هم بايد بطور *غير مستقيم* و با *عنوان جهادهمسرداری،* از طريق *ظرف و ظرفيت پدر* و با *نام* و *ياد* پدر به فرزندان (و جامعه) منتقل شود تا از *هدر* رفتن آن جلوگيری شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۶۹ اگر من از همسرم بخواهم که بعضی وقتها تنها به تفریح یا مسافرت برویم در صورتی که مادر سببی ام در خانه خودش تنهاست خودخواهانه است و این در صورتی است که همسر بنده تنها فرزند نیست ۱ـ غالب افراد بشر، وقتی به *پارك* و *بوستان* و *سفرهای* داخلی و خارجی می روند، فقط و فقط *قاب* و *دكور* و *محيط* پيرامون آنها *عوض* می شود، اما *كمترين انبساط و تحولی* در گفتار و رفتار و اخلاق خود آنها پديد نمی آيد. لذا وقتی به منزل بر می گردند، (اغلب از همسفرانشان دلخورند و) می گويند: آخيش، هيچ جا خونه خود آدم نمی شه. ۲ـ اما جناب *حافظ* كه در تمام عمرش از شهر *شيراز* بيرون نرفته بود، توانست *بيشترين عوالم معرفت* را *سير* كند و به *صيروريت* برسد. ۳ـ پس لطفا الآن كه احتمالا در آغاز زندگي مشترك قرار داريد آن هم در اين ضيافت با شكوه الهی، بكوشيد *سير* و *سلوك* و *تحول* را با *انس با قرآن* و *دعاها و مناجاتها،* در *خودتان* انجام دهيد. ۴ـ لطفا اين *فرصت* مهرورزی به *مادرتان* را *غنيمت* بشماريد و *نگران* زمانی باشيد كه خودتان *مادر شوهر* يا *مادرزن* و *تنها* و محتاج *مهرورزی* ميشويد و از *كمترين بی مهری* احتمالی از جانب عروس و دامادتان، به شدت دلشكسته می شويد و نمی توانيد به جائی شكايت كنيد. ۵ـ لطفا *مؤمنانه* و *مخلصانه* از همسر محترمتان بخواهيد، *مادرتان* را به گردش و تفريح و سفر ببرد و به خاطر اين بزرگواری و مبارزه با نفسانيت، از خداوند منان، جوايز گرانقيمت دريافت كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۰ در رابطه با سفینه و فلک، چرا در قرآن کریم به کشتی حضرت نوح هم فلک گفته شده هم سفینه؟ ۱ـ *شجره نبوت* به مثابه *فلك* است كه *هميشگی* و آنقدر *بزرگ* است كه می تواند *تمام امت* را از *تلاطم* روزگار و *تكانه های* ويرانگر حفظ كند و به *ساحل نجات* برساند. ۲ـ اما ظاهرا *سفينه،* خصوصيات ويژه و محدوديت *زمانی* دارد كه اگر مردم *مشتاق* آن نباشند و با آن، *سنخيت* پيدا نكنند، (شبيه وضعيتی كه برای حضرت يونس عليه السلام رخ داد) ممكن است از آن *محروم* شوند. ۳ـ *حضرت نوح* عليه السلام برای *تمام مردم زمان خودشان،* بمثابه *فلك* بودند و مردم با *اطاعت* و *همراهی* با ايشان می توانستند نجات پيدا كنند: *فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنْتَ وَ مَنْ مَعَكَ عَلَى الْفُلْكِ،* فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي نَجَّانا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (مؤمنون/۲۸) اما ايشان به عنوان *يكی از أجزاء نبوت،* برای مردم زمانشان، *سفينه* تلقی می شوند: فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفينَةِ وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمينَ (عنکبوت/۱۵) پس حضرات *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم و حضرت *امام حسين* صلوات الله عليه به عنوان *يكی از أجزاء نبوت،* به عنوان *سفينة النجاة* معرفی شده اند: *مَثَلُ أهلِ بَيتي كمَثَلُ سَفينَةِ نُوحٍ؛* مَن رَكِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ. *اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۱ *يك دقيقه با وحی* « در *روز هفتم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » با *سلطه جاهلین و ظالمین* بر جهان و *دور ماندن* مردم از *تعالیم نورانی أنبیاء الهی،* غالب آنها در طول تاریخ، بیشترین انرژی خود را (به خاطر ازدواج و روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره) برای *شناختِ* دیگران و *مراقبت* از دیگران و *اصلاح* و *تربیت* و *آدم کردن* دیگران صرف کرده اند، اما متاسفانه برای شناخت و مراقبت و اصلاح و رشد و هدایت *خودشان،* تلاش چندانی نکرده و از خود، *غافل* و *بیگانه* مانده و به: *خودبزرگ بینی* و *خودکم بینی* و *سلطه گری* و *سلطه پذیری* و انواع *رذائل* آلوده و گرفتار شده اند. در حالیکه أنبیاء و أولیاء الهی و قرآن، مردم را *حتی یکبار* به *خداشناسی* هم دعوت *نکرده اند،* بلکه قرآن، مردم را به خاطر *خودنشناسی،* بازخواست میکند: *وَ في‏ أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ؟* (ذاریات/۲۱)(چرا با دقت در خودتان نمینگرید؟) قرآن، افراد *از خودغافل* را به خاطر *ارشادِ* دیگران، حتی *مذمّت* کرده و این *ترجیح* هدایت دیگران بر هدایت *خود* را نشانه *بی تعقّلی* می داند: أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ *وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ* .... *أَ فَلا تَعْقِلُونَ؟* (بقره/۴۴) چرا؟ زیرا *سرنوشت* و کارنامه و *هدایت* و *ضلالت* و *خوش وقتی* و *بدوقتی* و *سعادت* یا *شقاوت* و *بهشتی* یا *جهنمی* شدن *هر فردی،* فقط به *اختیار* و *انتخاب* و *عملکرد* خود او بستگی دارد. لذا قرآن، أهل ایمان را *فقط* به *خودشناسی* و مراقبت و إصلاح خود و *خودسازی،* فرامی خواند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا؛ *عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ* لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ *إِذَا اهْتَدَيْتُمْ* ... {ای أهل ایمان؛ فقط به (شناخت و مراقبت و هدایت) از خودتان بپردازید، (زیرا) اگر هدایت شده باشید، هیچ گمراهی، به شما زیان نمی رساند ....} *(جزء هفتم)(مائده/١٠۵)* 👈واژه: ۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۲ استاد بنده قبلا در زمان مجردی ام خیلی خوب چادر می پوشیدم .....اما جدیدا نسبت به پوشیدن چادر دچار تردید و بی میلی و گاها اکراه شدم...چون در حال حاضر ۲ فرزند کوچک دارم با فاصله خیلی کم که واقعا وقتی چادر میپوشم سختی بغل کردن اونها مضاعف میشه برام.خصوصا در مسافرت..... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ بانوی محترم؛ مشكل چادر، با *كش زدن* و يا *چادر آستين دار جلوبسته* به راحتی قابل حل است ضمن اينكه شما همواره *آراسته* خواهيد بود. ۲ـ اما اگر *نفسانيت* انسان را به *بيماری ديده شدن* بكشاند، *تدريجاً* و گام به گام تا آن فرد را به *ابتذال* نرساند، او را رها نمی كند. ۳ـ می دانيد كه در *عاشوراء* دهها نفر به شهادت رسيدند، اما حضرت *اباالفضل العباس* عليه السلام، چون *علمدار* و *پرچمدار* بودند، مقام شاخص تری دارند. خصوصا در شرائط امروز جهان، كه *جاهليت جهانی* با تمام امكاناتش می خواهد *زن* را به *نهايت ابتذال* بكشاند، هر *بانوی چادری* نقش *علمدار* را برای جبهه مقاومت ايفاء می كند. ۴ـ اميدوارم همانطور كه در *ماه عزيز شعبان* از خداوند، *كمال انقطاع* را تقاض كرديد، در اين *ضيافت با شكوه الهی* بتوانيد با *خواهش های نفسانی* خود مبارزه كنيد و از پوشش های كه *ظاهرا* حجاب را تأمين می كنند اما خود، *عامل تبرج* و *انگشت نما* شدن و *جلب توجه* ديگران اند بپرهيزيد و برای مادر نازنينمان حضرت زهرای أطهر سلام الله عليها، *زينت* باشيد. ۵ـ قطعا نگهداشتن *چادر* خيلی سخت است، اما اولا: تا *ظهور* آخرين حجت الهی چيزی باقی نمانده، و ثانيا: همسر و فرزندان و بستگان شما از اين مقاومت عاقلانه، *اراده* و *ايمان* و *صبر* و *ارزشمندی* شما را برداشت خواهند كرد و فرزندانتان در سايه اين عفّت مؤمنانه شما، به زيبائی *رشد* می كنند و در آينده عامل افتخار شما خواهند شد. إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۳ اگر کاری را انجام می دهیم برای رضای خدا باشه... دیده شدن در چشم مردم وعقل...این شرک است؟... ۱ـ هر نوع *تظاهر* عاقلانه و مؤمنانه، (مثل راهپيمائی روز قدس، نماز عيد فطر در فضاهای باز، نماز خواندن در مسجد و پارك و كنار خيابان و ...)(و مثل: تمام رزمايشهای نظامی، رونمائی های صنعتی و ...)، هرگز *شرك نيست.* ۲ـ پس هيچ *ديده شدنی،* اصلا *شرك نيست.* ۳ـ اما هر نوع *رياكاری* و انجام كاری *برای ديده شدن،* قطعا *شرك* است. ۴ـ پس *ريا* با *تظاهر* فرق دارد. در اولی كاری برای *ديده شدن شخص* انجام می شود (حتی اگر ديده نشود) اما در دومی، شخص مطرح نيست بلكه *انجام تكليف،* مهم است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۴ غفلت ناشی از چیست؟ درمانش چیست؟ غفلت، محصول *طفوليت* و *از خودبيگانگی* و *دنيازدگی* و *القائات شياطين* است و *تنها درمان* آن، *خودشناسی* و *خداباوری* و *ذاكر بودن* در هر حال است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۵ عیب‌جویی کردن، شرک محسوب میشه؟ اگر شخصی گمان كند با *عيبجوئی* از اطرافيان (كه از منظر قرآن ممنوع است) ميتواند عامل *هدايت* آنها شود، اين *مؤثر پنداشتن روش غير مجاز،* ظاهرا *شرك* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۶ همینکه نفس‌ لوامه در مواجه با خطا و معصیت مارا سرزنش یا بیدار میکند، کافیست؟ انسان به كمك *نفس لوامه* بايد به تقويت *اراده* خود بپردازد تا بتواند *نفس اماره* و *غرائز* و *شهوات* و *تمايلات نفسانی* و *ظاهربينی* خود را مؤمنانه مديريت كند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۷ استاد من همون کودکان کار را هم وقتی می بینم نگرانشون میشم. اما نسبت به او ابراز *دلسوزی* و در كار او *دخالت* نمی كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۸ بنده متاهل....درطی زندگی مشترک باهمسرم رفتارهای عجیبی از ایشان میدیدم که کم کم این رفتارها باعث شد از ایشان سرد شوم وبالاجبار باایشان به زندگی ادامه دهم. واکنون تقریباهیچ رابطه عاطفی باایشان ندارم....کم کم رفتارهای عجیب ایشان مراگوشه نشین وافسرده کرد. اکنون فردی شده ام که ازهمه، حتی پدرومادر وخواهر وبرادران خودم دوری میکنم. وبه تازگی طبق فرموده شما درجهت جهادهمسرداری تلاش هایی راآغاز کرده ام درجهت اصلاح خودم وایشان ونتایج اندک خوبی هم دیده ام. اما همسرم ... درضمن خودم رانیزبی تقصیرنمیدانم چون شاید از ابتدا اگر همسرداری بلد بودم.....وبسیارخودم راسرزنش میکنم.... لطفا راهنماییم کنید استاد ۱ـ در اين *ضيافت با شكوه الهی* اگر قرار باشد *قلب* خود را به *خالق* خود عرضه كنيد، آيا از اينكه در آن *كدورت* و *كينه* (نسبت به بعضی از بستگان) لانه كرده باشد، شرمنده نمی شويد؟ ۲ـ از اينكه *منصفانه* خود را *بی تقصير* نمی دانيد، خيلي خوب است، اما بهتر و خداپسندانه تر اينست كه *قبل* از اينكه *همسر محترم* شما به *اصلاح* خودش بپردازد، خود شما به *خودسازی* خود بپردازيد و از *السابقون* باشيد. زيرا *آخرت* هر فردی، فقط و فقط تابع *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* خود او در زمينه های مختلف است. ۳ـ پس عاقلانه و مؤمنانه بكوشيم *هر روزمان* را *بهتر* از *ديروز* خودمان معماری كنيم تا إن شاء الله تعالی در *شب قدر* نزد خالقمان، (مثل حضرت آسيه سلام الله عليها) *آبرومند* باشيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۹ متاسفانه ..... من خیلی سعی کردم اخلاقم را توی خونه خوب کنم ولی هر بار خراب کاری کردم و می کنم و دوباره میرم سر خط ، از خودم خسته شدم .. البته با کمال شرمندگی در میان دوستان و اقوام و... خیلی بهتر عمل می کنم ولی برای توی خونه کم میارم...چاره کار من چیه؟....بارها بارها تصمیم گرفتم اما هر بار شکست خوردم مثلا سکوت می کنم که حرف تلخ نزنم ، چهره ام....خرابکاری می کنه..چگونه می توان همیشه بر لب لبخند داشت؟ ذهن خرابم را چگونه آباد.. ۱ـ اينكه می خواهيد به *خودسازی* بپردازيد بسيار عالی است. پس لازم است از *خودشناسی* شروع كنيد و با *وضو* و *نماز* و *روزه* و *هر نوع عبادتی،* به تقويت *اراده* و *ايمان* و *تقوای* خود بپردازيد. ۲ـ *ذهن* (يا بايگانی) انسان، *درست شدنی* نيست. كافيست دنبال *محاسبات ذهنی* نباشيد. بلكه *تفكر* را *تمرين* كنيد. (هر چند كه احتمالا معنی آن را شايد ندانيد.) ۳ـ برای تقويت *اخلاق انسانی* خود لطفا به كانال *تسبيح ۱۱* مراجعه و به *اطلاعيه ای* كه إن شاء الله تعالی فردا عصر در اينجا ارائه می شود، توجه كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۰ *يك دقيقه با وحی* « در *روز هشتم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » «‌ *حقّ، با اكثريت نيست.* » و « *مقبولیت* »، « *ملاک صلاحیت و مشروعیت نیست.* » امروزه در تمام کشورهای تحت تأثیر « *استکبار* » « *ملاك تعيين قوانين و مسؤولين* »، « *رأي اكثريتِ مردم* » است. در « *جمهوری اسلامی ایران* » هم خواص بی بصیرت، بسیار کوشیدند تا « *مقبولیت مردمی* » را « *مهمتر* » و « *مقدم* » بر « *مشروعیت الهی* » قرار دهند و به « *شورای نگهبان* »، و به « *نظارت استصوابی* » خدشه وارد کنند. در حالی که خداوند، « *پيروی از رأي أكثريت* » را برای *رسول أكرم* صلی الله عليه و آله (و تمام رهبران منسوب خود)، ممنوع كرده است: « *وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ، يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ* ... » (انعام/۱۱۶) ((و اگر از بیشتر آنها که در زمين اند اطاعت كنى تو را از مسیر الله گمراه مى‏كنند ...)) اطاعت از أکثریت آراء، *چرا* عامل گمراهی از حاکمیت ارزشهای الهی است؟ زیرا غیر از اين كه أكثريت آراء، غالباً تابعِ: « *تبليغات* و *تخلّفات* » اند، از منظر وحي، أكثر مردم، « *با حدس و گمان و ظاهربینی و سطحی نگری و شایعات و دروغ‌ و تهمت و ...* » رأی می دهند، لذا رأی آنها مطابق با *حقّ* نیست: « ... *إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّــنَّ* وَ *إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُـونَ* » ((آنها فقط تابعِ گمانِ (ذهنی و نفسانی خویش)، و فقط *جوگیر* اند.)) *(جزء هشتم)(أنعام/۱۱۶)* 👈واژه: ۸ ۱۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۰ *يك دقيقه با وحی* « در *روز هشتم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » «‌ *حقّ، با اكثريت نيست.* » و « *مقبولیت* »، « *ملاک صلاحیت و مشروعیت نیست.* » امروزه در تمام کشورهای تحت تأثیر « *استکبار* » « *ملاك تعيين قوانين و مسؤولين* »، « *رأي اكثريتِ مردم* » است. در « *جمهوری اسلامی ایران* » هم خواص بی بصیرت، بسیار کوشیدند تا « *مقبولیت مردمی* » را « *مهمتر* » و « *مقدم* » بر « *مشروعیت الهی* » قرار دهند و به « *شورای نگهبان* »، و به « *نظارت استصوابی* » خدشه وارد کنند. در حالی که خداوند، « *پيروی از رأي أكثريت* » را برای *رسول أكرم* صلی الله عليه و آله (و تمام رهبران منسوب خود)، ممنوع كرده است: « *وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ، يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ* ... » (انعام/۱۱۶) ((و اگر از بیشتر آنها که در زمين اند اطاعت كنى تو را از مسیر الله گمراه مى‏كنند ...)) اطاعت از أکثریت آراء، *چرا* عامل گمراهی از حاکمیت ارزشهای الهی است؟ زیرا غیر از اين كه أكثريت آراء، غالباً تابعِ: « *تبليغات* و *تخلّفات* » اند، از منظر وحي، أكثر مردم، « *با حدس و گمان و ظاهربینی و سطحی نگری و شایعات و دروغ‌ و تهمت و ...* » رأی می دهند، لذا رأی آنها مطابق با *حقّ* نیست: « ... *إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّــنَّ* وَ *إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُـونَ* » ((آنها فقط تابعِ گمانِ (ذهنی و نفسانی خویش)، و فقط *جوگیر* اند.)) *(جزء هشتم)(أنعام/۱۱۶)* 👈واژه: ۸ ۱۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۱ یکی از مخاطبین محترم درباره نکته هفتم پرسیده‌اند: این مطلب (مراقبت از خود) با امر به معروف و نهی از منكر و مسئولیتهای اجتماعی، چگونه ارتباط دارد؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ *تمام تكاليف فردی و خانوادگی و اجتماعی و سياسی* هر فردی، فقط برای *رشد* و *تكامل* و *تعالی* و *فوز* و *فلاح* و *سعادت* فقط و فقط *خــــــــــود آن فرد* و رسيدن خود او به *قرب و رضوان الهی* است. ۲ـ پس *نتــــــــــــايج بيرونی و دنيوی* اعمال هر فردی، اصلا *مهم* و *ملاك* نيستند و هر فردی بايد تكاليفش را فقط *طبق دستور عقل* و *تعاليم قرآنی* و *شرائط شرعی* انجام دهد. ۳ـ لذا در *اوايل نامه ۳۱ نهج البلاغه* حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه (در وصيت به پسرشان و شيعيانشان) می فرمايند: .... *و أمر بالمعروف تكــــن من أهلـــه ..... * (( به معروف فرمان بده تا خودت أهل آن شوي ...)) ۴ـ معمولا اكثر دانش آموزان (بيشتر ابتدائی) شب قبل از امتحانات مدرسه، از *مادرشان* خواهش ميكنند و *درسشان* را برای مادر *تعريف* می كنند. چرا؟ تا *خودشان بياموزند.* ۵ـ پس *أمر به معروف* به معنی *تحكم* و *اجبار* و *تحميل خود بر ديگران* قطعا *نيست.* ۶ـ متأسفانه پس از پانزده قرن، هنوز *بزرگان* و *مردم* فرصت *تأمل* در اين واژه *أمــــر* را پيدا نكرده اند و برای عموم مردم، مفهوم درست آن، *روشن* نيست. ۷ـ در هر حال طبق *حكم تمام عقلاء عالم* و طبق *آيه ۱۰۵ سوره أنعام* ، (چون حسابرسی قيامت، فردی است، لذا) هر انسان خيرخواهی، ابتدا بايد *مراقب* آخرت خودش باشد و *آخرت* خودش را برای ديگران *خراب* نكند. حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه می فرمايند: .... « إني لا أری أصلاحكم بإفساد نفسي ... » من حاضر نيستم برای *اصلاح شما* خودم را به *تباهی* بكشانم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۲ یکی از مخاطبین محترم درباره *نکته هشتم* فرموده‌اند: اگر *أكثريت* ملاك نيستند، پس چرا حضرت امام خميني رحمه الله عليه فرمودند: *ميزان، رأي مردم است* ؟ به ايشان عرض شد: ۱ـ طبق بيان صريح قرآن، (در هيچ مجموعه ای،) *اكثريت* ملاك *حق* نيست. اما *اكثريت مردم* هر مكان و زمانی، می توانند *نظام خاصی* را بخواهند، البته *رأي آنها* در *اصل* آن نظام ملاك است اما در *تصويب قوانين* و *انتصاب مسئولين* رأي آنها خيلی دخالت ندارد. ۲ـ مثلا حضرت *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه، بخاطر *هجوم أكثريت مردم،* حاضر شدند *خلافت* را بپذيرند. اما در *اجرای احكام شرعی* و *انتصاب مسئولين مختلف،* هرگز مطابق *رأي مردم* عمل نكردند. آنحضرت در خطبه سوزناك *شقشقيه* می فرمايند: (چون در اجرای احكام شرع و رعايت عدالت در تقسيم يارانه و انتصاب مسئولين نظر خواص را رعايت نكردم) وقتى زمام كار را به دست گرفتم جماعتى، *عهدشان را شكستند* و گروهى *از دين بيرون* و قومى با *ستمكاران همراه شدند.* گويى ، سخن خداى سبحان را نشنيده بودند كه مى گويد: ((سراى آخرت از آن آنهائی است كه در زمين نه برترى مى جويند و نه فساد مى كنند و سرانجام نيكو از آن متقين است)). آرى، به خدا سوگند كه شنيده بودند و دريافته بودند، ولى *دنيا در نظرشان آراسته جلوه مىكرد* و زر و زيورهاى آن، *فريبشان* داده بود. ۳ـ حضرت *امام خميني* رحمه الله عليه، (پس از اينكه اكثريت مردم ايران، *عليه* نظام شاهنشاهی، قيام و *انقلاب* كردند) در همان آغاز *انقلاب،* از *دولت موقت* خواستند (برای *اولين بار در تاريخ بشر* و بر خلاف تمام كشورهای مدعی دموكراسی،) كليت نظام *جمهوری اسلامی* را به *رأی مردم* بگذارد (كاری كه در هيچ كشور و انقلاب ديگری انجام نشده) و به *مجلس خبرگان اول* هم مأموريت دادند تا *قانون اساسی* را تدوين كنند و بلافاصله آن را هم (كاری كه در هيچ كشور و انقلاب ديگری انجام نشده) به *رأی مردم* گذارند و در تاريخ *۲۵ خرداد ۱۳۵۸* فرمودند: *ميزان، رأی مردم است.* و مردم را برای انتخاب نظام *جمهوری اسلامی، ملاك* دانستند. ۴ـ پس اينكه بعد از حضرت *أمير المؤمنين* صلوات الله عليه، *اكثريت* مردم سراغ *معاويه* رفتند و از *خلافت* حضرت *امام حسن مجتبي* صلوات الله عليه حمايت نكردند و نظام *بني اميه* را پذيرفتند، أئمه بعدی، به انتخاب مردم *با اينكه به حق نبود* اما *عملا* متعرض نشدند و خودشان را با زور به مردم *تحميل* نكردند. ۵ـ بنابراين تا *اكثريت مردم جهان* آنقدر *عاقل* نشوند كه (مثل برخی از مردم امروز فرانسه و برخی مردم كشورهای اروپائی) از *نظامهای ليبرالی* و *دموكراسيهای دروغين* و *نظام سرمايه داری و استكباری* ابراز *تنفر و بيزاری* كنند، *نظام مهدوی* به جهانيان عرضه نخواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2