eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
138 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۸۷۶ همینکه نفس‌ لوامه در مواجه با خطا و معصیت مارا سرزنش یا بیدار میکند، کافیست؟ انسان به كمك *نفس لوامه* بايد به تقويت *اراده* خود بپردازد تا بتواند *نفس اماره* و *غرائز* و *شهوات* و *تمايلات نفسانی* و *ظاهربينی* خود را مؤمنانه مديريت كند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۷ استاد من همون کودکان کار را هم وقتی می بینم نگرانشون میشم. اما نسبت به او ابراز *دلسوزی* و در كار او *دخالت* نمی كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۸ بنده متاهل....درطی زندگی مشترک باهمسرم رفتارهای عجیبی از ایشان میدیدم که کم کم این رفتارها باعث شد از ایشان سرد شوم وبالاجبار باایشان به زندگی ادامه دهم. واکنون تقریباهیچ رابطه عاطفی باایشان ندارم....کم کم رفتارهای عجیب ایشان مراگوشه نشین وافسرده کرد. اکنون فردی شده ام که ازهمه، حتی پدرومادر وخواهر وبرادران خودم دوری میکنم. وبه تازگی طبق فرموده شما درجهت جهادهمسرداری تلاش هایی راآغاز کرده ام درجهت اصلاح خودم وایشان ونتایج اندک خوبی هم دیده ام. اما همسرم ... درضمن خودم رانیزبی تقصیرنمیدانم چون شاید از ابتدا اگر همسرداری بلد بودم.....وبسیارخودم راسرزنش میکنم.... لطفا راهنماییم کنید استاد ۱ـ در اين *ضيافت با شكوه الهی* اگر قرار باشد *قلب* خود را به *خالق* خود عرضه كنيد، آيا از اينكه در آن *كدورت* و *كينه* (نسبت به بعضی از بستگان) لانه كرده باشد، شرمنده نمی شويد؟ ۲ـ از اينكه *منصفانه* خود را *بی تقصير* نمی دانيد، خيلي خوب است، اما بهتر و خداپسندانه تر اينست كه *قبل* از اينكه *همسر محترم* شما به *اصلاح* خودش بپردازد، خود شما به *خودسازی* خود بپردازيد و از *السابقون* باشيد. زيرا *آخرت* هر فردی، فقط و فقط تابع *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* خود او در زمينه های مختلف است. ۳ـ پس عاقلانه و مؤمنانه بكوشيم *هر روزمان* را *بهتر* از *ديروز* خودمان معماری كنيم تا إن شاء الله تعالی در *شب قدر* نزد خالقمان، (مثل حضرت آسيه سلام الله عليها) *آبرومند* باشيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۷۹ متاسفانه ..... من خیلی سعی کردم اخلاقم را توی خونه خوب کنم ولی هر بار خراب کاری کردم و می کنم و دوباره میرم سر خط ، از خودم خسته شدم .. البته با کمال شرمندگی در میان دوستان و اقوام و... خیلی بهتر عمل می کنم ولی برای توی خونه کم میارم...چاره کار من چیه؟....بارها بارها تصمیم گرفتم اما هر بار شکست خوردم مثلا سکوت می کنم که حرف تلخ نزنم ، چهره ام....خرابکاری می کنه..چگونه می توان همیشه بر لب لبخند داشت؟ ذهن خرابم را چگونه آباد.. ۱ـ اينكه می خواهيد به *خودسازی* بپردازيد بسيار عالی است. پس لازم است از *خودشناسی* شروع كنيد و با *وضو* و *نماز* و *روزه* و *هر نوع عبادتی،* به تقويت *اراده* و *ايمان* و *تقوای* خود بپردازيد. ۲ـ *ذهن* (يا بايگانی) انسان، *درست شدنی* نيست. كافيست دنبال *محاسبات ذهنی* نباشيد. بلكه *تفكر* را *تمرين* كنيد. (هر چند كه احتمالا معنی آن را شايد ندانيد.) ۳ـ برای تقويت *اخلاق انسانی* خود لطفا به كانال *تسبيح ۱۱* مراجعه و به *اطلاعيه ای* كه إن شاء الله تعالی فردا عصر در اينجا ارائه می شود، توجه كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۰ *يك دقيقه با وحی* « در *روز هشتم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » «‌ *حقّ، با اكثريت نيست.* » و « *مقبولیت* »، « *ملاک صلاحیت و مشروعیت نیست.* » امروزه در تمام کشورهای تحت تأثیر « *استکبار* » « *ملاك تعيين قوانين و مسؤولين* »، « *رأي اكثريتِ مردم* » است. در « *جمهوری اسلامی ایران* » هم خواص بی بصیرت، بسیار کوشیدند تا « *مقبولیت مردمی* » را « *مهمتر* » و « *مقدم* » بر « *مشروعیت الهی* » قرار دهند و به « *شورای نگهبان* »، و به « *نظارت استصوابی* » خدشه وارد کنند. در حالی که خداوند، « *پيروی از رأي أكثريت* » را برای *رسول أكرم* صلی الله عليه و آله (و تمام رهبران منسوب خود)، ممنوع كرده است: « *وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ، يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ* ... » (انعام/۱۱۶) ((و اگر از بیشتر آنها که در زمين اند اطاعت كنى تو را از مسیر الله گمراه مى‏كنند ...)) اطاعت از أکثریت آراء، *چرا* عامل گمراهی از حاکمیت ارزشهای الهی است؟ زیرا غیر از اين كه أكثريت آراء، غالباً تابعِ: « *تبليغات* و *تخلّفات* » اند، از منظر وحي، أكثر مردم، « *با حدس و گمان و ظاهربینی و سطحی نگری و شایعات و دروغ‌ و تهمت و ...* » رأی می دهند، لذا رأی آنها مطابق با *حقّ* نیست: « ... *إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّــنَّ* وَ *إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُـونَ* » ((آنها فقط تابعِ گمانِ (ذهنی و نفسانی خویش)، و فقط *جوگیر* اند.)) *(جزء هشتم)(أنعام/۱۱۶)* 👈واژه: ۸ ۱۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۰ *يك دقيقه با وحی* « در *روز هشتم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » «‌ *حقّ، با اكثريت نيست.* » و « *مقبولیت* »، « *ملاک صلاحیت و مشروعیت نیست.* » امروزه در تمام کشورهای تحت تأثیر « *استکبار* » « *ملاك تعيين قوانين و مسؤولين* »، « *رأي اكثريتِ مردم* » است. در « *جمهوری اسلامی ایران* » هم خواص بی بصیرت، بسیار کوشیدند تا « *مقبولیت مردمی* » را « *مهمتر* » و « *مقدم* » بر « *مشروعیت الهی* » قرار دهند و به « *شورای نگهبان* »، و به « *نظارت استصوابی* » خدشه وارد کنند. در حالی که خداوند، « *پيروی از رأي أكثريت* » را برای *رسول أكرم* صلی الله عليه و آله (و تمام رهبران منسوب خود)، ممنوع كرده است: « *وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ، يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ* ... » (انعام/۱۱۶) ((و اگر از بیشتر آنها که در زمين اند اطاعت كنى تو را از مسیر الله گمراه مى‏كنند ...)) اطاعت از أکثریت آراء، *چرا* عامل گمراهی از حاکمیت ارزشهای الهی است؟ زیرا غیر از اين كه أكثريت آراء، غالباً تابعِ: « *تبليغات* و *تخلّفات* » اند، از منظر وحي، أكثر مردم، « *با حدس و گمان و ظاهربینی و سطحی نگری و شایعات و دروغ‌ و تهمت و ...* » رأی می دهند، لذا رأی آنها مطابق با *حقّ* نیست: « ... *إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّــنَّ* وَ *إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُـونَ* » ((آنها فقط تابعِ گمانِ (ذهنی و نفسانی خویش)، و فقط *جوگیر* اند.)) *(جزء هشتم)(أنعام/۱۱۶)* 👈واژه: ۸ ۱۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۱ یکی از مخاطبین محترم درباره نکته هفتم پرسیده‌اند: این مطلب (مراقبت از خود) با امر به معروف و نهی از منكر و مسئولیتهای اجتماعی، چگونه ارتباط دارد؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ *تمام تكاليف فردی و خانوادگی و اجتماعی و سياسی* هر فردی، فقط برای *رشد* و *تكامل* و *تعالی* و *فوز* و *فلاح* و *سعادت* فقط و فقط *خــــــــــود آن فرد* و رسيدن خود او به *قرب و رضوان الهی* است. ۲ـ پس *نتــــــــــــايج بيرونی و دنيوی* اعمال هر فردی، اصلا *مهم* و *ملاك* نيستند و هر فردی بايد تكاليفش را فقط *طبق دستور عقل* و *تعاليم قرآنی* و *شرائط شرعی* انجام دهد. ۳ـ لذا در *اوايل نامه ۳۱ نهج البلاغه* حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه (در وصيت به پسرشان و شيعيانشان) می فرمايند: .... *و أمر بالمعروف تكــــن من أهلـــه ..... * (( به معروف فرمان بده تا خودت أهل آن شوي ...)) ۴ـ معمولا اكثر دانش آموزان (بيشتر ابتدائی) شب قبل از امتحانات مدرسه، از *مادرشان* خواهش ميكنند و *درسشان* را برای مادر *تعريف* می كنند. چرا؟ تا *خودشان بياموزند.* ۵ـ پس *أمر به معروف* به معنی *تحكم* و *اجبار* و *تحميل خود بر ديگران* قطعا *نيست.* ۶ـ متأسفانه پس از پانزده قرن، هنوز *بزرگان* و *مردم* فرصت *تأمل* در اين واژه *أمــــر* را پيدا نكرده اند و برای عموم مردم، مفهوم درست آن، *روشن* نيست. ۷ـ در هر حال طبق *حكم تمام عقلاء عالم* و طبق *آيه ۱۰۵ سوره أنعام* ، (چون حسابرسی قيامت، فردی است، لذا) هر انسان خيرخواهی، ابتدا بايد *مراقب* آخرت خودش باشد و *آخرت* خودش را برای ديگران *خراب* نكند. حضرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه می فرمايند: .... « إني لا أری أصلاحكم بإفساد نفسي ... » من حاضر نيستم برای *اصلاح شما* خودم را به *تباهی* بكشانم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۲ یکی از مخاطبین محترم درباره *نکته هشتم* فرموده‌اند: اگر *أكثريت* ملاك نيستند، پس چرا حضرت امام خميني رحمه الله عليه فرمودند: *ميزان، رأي مردم است* ؟ به ايشان عرض شد: ۱ـ طبق بيان صريح قرآن، (در هيچ مجموعه ای،) *اكثريت* ملاك *حق* نيست. اما *اكثريت مردم* هر مكان و زمانی، می توانند *نظام خاصی* را بخواهند، البته *رأي آنها* در *اصل* آن نظام ملاك است اما در *تصويب قوانين* و *انتصاب مسئولين* رأي آنها خيلی دخالت ندارد. ۲ـ مثلا حضرت *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه، بخاطر *هجوم أكثريت مردم،* حاضر شدند *خلافت* را بپذيرند. اما در *اجرای احكام شرعی* و *انتصاب مسئولين مختلف،* هرگز مطابق *رأي مردم* عمل نكردند. آنحضرت در خطبه سوزناك *شقشقيه* می فرمايند: (چون در اجرای احكام شرع و رعايت عدالت در تقسيم يارانه و انتصاب مسئولين نظر خواص را رعايت نكردم) وقتى زمام كار را به دست گرفتم جماعتى، *عهدشان را شكستند* و گروهى *از دين بيرون* و قومى با *ستمكاران همراه شدند.* گويى ، سخن خداى سبحان را نشنيده بودند كه مى گويد: ((سراى آخرت از آن آنهائی است كه در زمين نه برترى مى جويند و نه فساد مى كنند و سرانجام نيكو از آن متقين است)). آرى، به خدا سوگند كه شنيده بودند و دريافته بودند، ولى *دنيا در نظرشان آراسته جلوه مىكرد* و زر و زيورهاى آن، *فريبشان* داده بود. ۳ـ حضرت *امام خميني* رحمه الله عليه، (پس از اينكه اكثريت مردم ايران، *عليه* نظام شاهنشاهی، قيام و *انقلاب* كردند) در همان آغاز *انقلاب،* از *دولت موقت* خواستند (برای *اولين بار در تاريخ بشر* و بر خلاف تمام كشورهای مدعی دموكراسی،) كليت نظام *جمهوری اسلامی* را به *رأی مردم* بگذارد (كاری كه در هيچ كشور و انقلاب ديگری انجام نشده) و به *مجلس خبرگان اول* هم مأموريت دادند تا *قانون اساسی* را تدوين كنند و بلافاصله آن را هم (كاری كه در هيچ كشور و انقلاب ديگری انجام نشده) به *رأی مردم* گذارند و در تاريخ *۲۵ خرداد ۱۳۵۸* فرمودند: *ميزان، رأی مردم است.* و مردم را برای انتخاب نظام *جمهوری اسلامی، ملاك* دانستند. ۴ـ پس اينكه بعد از حضرت *أمير المؤمنين* صلوات الله عليه، *اكثريت* مردم سراغ *معاويه* رفتند و از *خلافت* حضرت *امام حسن مجتبي* صلوات الله عليه حمايت نكردند و نظام *بني اميه* را پذيرفتند، أئمه بعدی، به انتخاب مردم *با اينكه به حق نبود* اما *عملا* متعرض نشدند و خودشان را با زور به مردم *تحميل* نكردند. ۵ـ بنابراين تا *اكثريت مردم جهان* آنقدر *عاقل* نشوند كه (مثل برخی از مردم امروز فرانسه و برخی مردم كشورهای اروپائی) از *نظامهای ليبرالی* و *دموكراسيهای دروغين* و *نظام سرمايه داری و استكباری* ابراز *تنفر و بيزاری* كنند، *نظام مهدوی* به جهانيان عرضه نخواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی قرار است *هر روز* تا پایان ماه مبارک رمضان، مطالبی پیرامونِ *اخلاق انسانی* برای « برادران و خواهران » مطرح شود. از: *سه شنبه: ۲۳ فروردین* از: *ساعت ۱۵* تا: *۱۶* نشانی: *جنوب بزرگراه نواب* (اتوبان شهید آوینی)، سلمان فارسی شرق، *شهرک علائین،* انتهای خیابان میثم جنوبی، خیابان سیّد الشهداء، *مسجد سیّد الشهداء* صلوات الله علیه. ضمناً *اگر اشکال فنی برطرف شود،* فقط *صوت* کلاس از نشانی زیر به صورت « بر خط » پخش خواهد شد: https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
۳۸۸۳ برای خانواده ای که مستاجر هستند و حد زندگی از نظر در آمد متوسط، آیا گرفتن وام به علاوه ی هزینه کرد پس انداز برای رفتن به سفر کربلا عاقلانه هست؟ آيا بهتر نيست *تمايلات مذهبی* همسر محترمتان را هنرمندانه *تشويق* و به آن *افتخار* كنيد و وانمود كنيد كه به *مديريت عاقلانه* ايشان، *اعتماد* داريد اما با *هنر زن بودن* خود و با *هدايت نامحسوس* و *پرسشهای مناسب،* كمك كنيد تا ايشان *خودش* بتواند *راههای بهتر* را كشف كند؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۴ در همراهی همسرم برای کمک و خدمت به مادر و خواهر مجردش (پدر فوت شدن) هیچ مشکلی ندارم و تشویق هم میکنم اما درباره خواهری که ازدواج کرده و همسر و فرزند داره متاسفانه...... با سلام و احترام. بانوی محترم، ظاهرا در معرض *وسواس شيطانی* و *نوعی حسادت* قرار گرفته ايد. برای نجات خود از اين ورطه، لطفا در *هيچكدام* از فعاليت های *بيرونی* همسرتان، *تجسس* و *دخالت* نكنيد و *حساسيت* نشان ندهيد و برای ايشان يا ديگران، *تكليف تعيين نكنيد* و در اين ضيافت عظيم الهی، بكوشيد فقط و فقط به نقش و *مأموريت* و رسالت و تكاليف *خودتان* بپردازيد و خود را برای *حسابرسی دقيق آخرت* از هر نظر *آماده* كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۵ اگر همسری دوست داشته باشه که عیبش را بگوییم بازم عیب‌جویی محسوب میشه. اگر اعضای یک خانواده نسبت به عیوب هم بی تفاوت باشن آیا درسته؟ اگر *عاقل* و *مؤمن* هستيد هر موقع ايشان يا هر فرد ديگری از شما تقاضا كرد كه *عيوب* مرا بگوئيد، بفرمائيد: من خودم سر تا عيب و ايرادم و خالق من به من *اجازه عيبجوئی* از ديگران را نداده است. فرموده اند: *مؤمن، آينه مؤمن است.* پس مانند آينه ای شفاف، *بی سر و صدا* و با *هنرمندی* به گونه ای گفتار و رفتار خود را تنظيم كنيد كه ديگران، فقط *زيبائيهای* خودشان را در كلام و نگاه و تشويق شما ببينند، در آنصورت خودشان، عيوب خودشان را می فهمند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۶ موضوع رای اکثریت رادر رای مردم به جمهوری اسلامی در۱۲ فروردین راباتوجه به این آیه بیان بفرمایید.نکته دوم درمراکز تصمیم گیری چون مجلس شورای اسلامی وشورای نگهبان ودرانتخابات رای اکثریت باتوجه به این آیه چیست؟ مردم مجازند *كليت نظام حكومتی* خود را *انتخاب* كنند، اما از منظر قرآن، *رهبر منصوب الهی،* نبايد در *اجرای قوانين* و *نصب مسئولين،* مطابق *نظر مردم* عمل كند. مردم ايران هم (مثل مردم پس از عثمان، كه با حضرت *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه بيعت كردند و در واقع *نظام اسلامی ناب* را گزينش كردند)، در روزهای اول انقلاب (كاری كه در هيچ انقلاب و حكومت ديگری انجام نشده) طی انتخابات با شكوهی، *جمهوری اسلامی* يا *مردم سالاری دينی* را انتخاب كردند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، *تمام مصوبات مجلس،* غير قانونی و غير شرعی است مگر با *إجماع فقهاء شورای نگهبان* عدم مغايرت آنها با شرع و قانون اساسی، تأئيد شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۷ ببخشید در این پاسخ فرمودی چیزی ب ظهور باقی نمونده میشه لطفا توضیح بفرمایید. چون *تمام أنبياء* صلوات الله عليه آمده اند و ما جزء *امت خاتم الأنبياء* هستيم و چون *يازده نفر از أئمه أطهار* صلوات الله عليهم آمده اند و فقط *بقيه الله* مانده است، و چون *جامعه جهانی* هر روز بيشتر از *نظام سرمايه داری* و *نظام استكباری* متنفر و منزجر می شود و چون *اقبال* و *رغبت* مردم و خصوصا جوانان به *عقلانيت* و *دين* و *دينداری* و *معنويت* و *پاكی* بيشتر شده است و مردم بسياری در *جهان* می توانند *عظمت و زيبائی* تلاشهای مخلصانه سردار سليمانی را *بفهمند* و از ايشان *تجليل* كنند، و به دلايل فراوان ديگر، الحمد لله به *طلوع فجر* و به *صبح ظهور* نزديك شده ايم: ... *أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَريبٍ؟* (هود/۸۱) 👈واژه: ۸۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۸ چطور امکانش هست که کاری کنیم بخش هایی از پرونده اعمالمان کاملا پاک شود؟ ظاهرا در نظام حكيمانه و دقيق الهي، چنين تقاضائی امكانپذير نيست. البته می توان با انجام *حسنات مداوم* برخی از *سيئات* را *پوشاند* و از *مكفرات* بهره برد، اما مؤمن، اصلا خودش را با *مرور گذشته* تحقير و نااميد نمی كند، بلكه با *استغفار و توبه عاقلانه و جدی* می كوشد *أحسن الحال* را به دست آورد و *هر روزش* بهتر از *ديروزش* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۸۹ چکار کنیم که بی مهری و بی توجهی عزیزان رو نبینیم و ازش اذیت نشیم؟ اولا: اگر *مؤمن* خودش را فقط و فقط با *خدا* طرف ببيند و خودش را هميشه در *محضر خداوند سميع و بصير* و مورد *عنايت و لطف و حمايت الهی* ببيند، هيچ *نيازی* به *احترام* و *محبت* و *توجه مخلوق* پيدا نمی كند لذا از *بی اعتنائی* و *توهين* خلق، آزرده خاطر نمی شود. ثانيا: مؤمن خصوصا *بانوان مؤمن،* آنقدر آراسته و خوش اخلاق و شيرين زبان و چهره خندان و شادی دارند و آنقدر *تشويق كننده* اند كه امكان ندارد مورد بی مهری واقع شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۰ *يك دقيقه با وحي* « در *روز نهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » *نه هر چشمی نظر دارد.* *انسان را میتوان پای چراغ بُرد اما نمیتوان او را وادار به دیدن کرد.* *اولین وسیله درک زیبائی* و *دومین وسیله خاطره ساز* در ذهن انسان و از *نشانه‌های زيبايی* و *سلامت* انسان، *چشم* و *بینائی* اوست. نکته مهم اینکه: انسان، *تنها* مخلوقی است که *دو نوع نگاه* و *دو نوع بینائی* دارد: *أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ* (بلد/۸) پس انسان یک *نگاه عاقلانه* و *باطن بین* و *معنوی* و *آسمانی* دارد و یک *نگاه حسی* و *مادی* و *ظاهربين* و *زمينی* که *دید مادی و حسی* او از *دید مادی أكثر حیوانات و حشرات* قطعاً *ضعیفتر* است، از منظر وحي، *انسانیت* انسان، تابعِ *ديد عقلی* و *بصيرت باطنی* اوست، لذا آنها كه *هر چیزی* را *نشانی* خدا *نمی ‌بينند،* از منظر وحي، *كور* اند: ... *الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً عَمينَ* (أعراف/۶۴) البته *بينائی* به نفع خود انسان، و *کوردلی* به زیان خود اوست: .... *فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها* .... (أنعام/۱۰۴) متأسفانه اکثر مردم جهان، آنقدر که به *چشم ظاهربین* خود *أهمیت* میدهند به *دید عقلانی* و *بصیرت* خود، *توجّه* ندارند، آنها مثلِ *چهارپایان* و از آنها هم *گمراهتر* اند: .... *وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا* ... *أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ* أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (أعراف/۱۷۹) ((لذا برخی با آنکه تو را می بينند اما (چون نگاه عقلانی ندارند، نبوت و رسالت الهی و عظمت) تو (و مقام نایبان منصوب) تو را *نمی فهمند:* )) ... *و َتَرَاهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ و َهُمْ لا يُبْصِرُون.* *(جزء نهم)(أعراف/۱۹۸)* 👈واژه: ۱۹۸ ۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۱ چطور میشه از دست این ذهنیت ها و خیالبافی ها خلاص شیم و بتونیم از قلب و روح و وقت و نشاط مون محافظت کنیم؟ ظاهرا در نظام حكيمانه و دقيق الهی، چنين تقاضائی امكانپذير نيست. البته می توان با انجام *حسنات مداوم* برخی از *سيئات* را *پوشاند* و از *مكفرات* بهره برد، اما مؤمن، اصلا خودش را با *مرور گذشته* تحقير و نااميد نمی كند، بلكه با *استغفار و توبه عاقلانه و جدی* می كوشد *أحسن الحال* را به دست آورد و *هر روزش* بهتر از *ديروزش* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۲ استاد پس یعنی برای هر ریز و درشتی توی زندگی روزمره (نمیگم لزوما عیبه در طرف مقابل یا فرزندان ولی گاهی از ندانستنه) چطور باید گفت؟ اولا: اگر *مؤمن* خودش را فقط و فقط با *خدا* طرف ببيند و خودش را هميشه در *محضر خداوند سميع و بصير* و مورد *عنايت و لطف و حمايت الهی* ببيند، هيچ *نيازی* به *احترام* و *محبت* و *توجه مخلوق* پيدا نمی كند لذا از *بی اعتنائی* و *توهين* خلق، آزرده خاطر نمی شود. ثانيا: مؤمن خصوصا *بانوان مؤمن،* آنقدر آراسته و خوش اخلاق و شيرين زبان و چهره خندان و شادی دارند و آنقدر *تشويق كننده* اند كه امكان ندارد مورد بی مهری واقع شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۳ اگر درست متوجه شده باشم شما قبلا فرمودید آیات نورانی قرآن کریم برای این نیامده که صرفا پیشگویی انجام بده یا فقط مختص زمان نزول باشه، بلکه آیات نورانی قرآن کریم برای تمامی عصرها هست....خیلی دلم میخواد بدونم در این آیات نورانی چطور میتونم تدبر کنم و برای زندگیم بهره ببرم.... ۱ـ چقدر ارزشمند است كه شوق فهميدن قرآن را داريد. ۲ـ *تمام آيات قرآن،* (طبق تأكيد أئمه أطهار صلوات الله عليهم) قطعا *پيام خاصی* برای *هر يك از افراد بشر* دارد. البته *هر آيه* در *شرائط و مناسبت خاص* خودش. ۳ـ لذا *تدبر در قرآن،* ظاهرا حتی *بعد از ظهور آخرين حجت الهی* هم، *تعطيل* نمی شود و اين *شجره طيبه،* همواره ميوه های تازه تری را به متدبرين خود هديه می دهد. ۴ـ اگر فرصت داريد از كلاسهای *تدبر* جديد مدرسه قرآن و عترت، استفاده كنيد و يا نشانی كلاسهای قبلی آنها را به دست آوريد و بشنويد. موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۴ اینکه می‌فرمایید زوج باید جزو السابقون باشن و سبقت بگیرند،،،،منظور این هست که در این رابطه ی دونفره ، از همدیگه سبقت بگیرند....؟ یا نه،،،،، ۱ـ ظاهرا *السابقون* (چون *زنده* و *بانشاط* و *فعال* اند، لذا) فقط و فقط از *ديروز خودشان* سبقت می گيرند. ۲ـ آنها می كوشند: *هر روزشان، بهتر از ديروزشان* و *هر روزشان، نوروز* باشد. پس قرار نيست *هيچ فردی* با *فرد* ديگری *مقايسه* شود. زيرا *وسع* و *شرائط* هر فردی، *منحصر به فرد* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۵ باتوجه به آیات بسیاری درقرآن که دربسیاری از آیات اکثرمردم را غافل جاهل و..خطاب میکند درانتخابهای درست نظیر مواردی که شما برشمردید... این کلمه اکثر چه طور مصداق مییابدبه بیان دیگر اینکه چون سخن قرآن کلام وحی است چه طور گاهی این اکثردرقرآن دربیرون استثنا دارد.آیه یاآیاتی را یادآوری میفرماییدکه این استثنا را بیان کرده باشد؟ ۱ـ *اكثريت مردم* در هر زمان و مكانی، می توانند، در *انتخاب* نظام حكومتی و يا انتخاب مسئولين خود، *دخالت* داشته باشند. مثلا: با اينكه حضرت *امام خمينی* رحمه الله عليه، *معيارهائی* را اعلام كردند كه *هيچكدام* با *بنی صدر* مطابقت *نداشت،* اما با *تخلف سه نفر از خواص،* اكثريت مردم اشتباها به او رأی دادند و آن فرد نالايق، اولين رئيس جمهور ايران شد. در انتخاب رؤسای جمهور بعدی هم اكثريت مردم، به افرادی مخالف *انقلاب* و *اسلام* رأی دادند كه انتخابشان، *قانونی* بود اما *حق* نبود. البته چون *نظام اسلامی* مورد عنايت الهی است و از حمايت حضرت *ولي عصر* عجل الله تعالی فرجه الشريف، و *رهبری حكيمانه نايب ايشان* و *امداد نامرئی شهيدان* برخوردار است، لذا توانست به *ريل اصلی* برگردد. ۲ـ كلام قرآن اينست كه *اكثريت مردم،* ملاك *حق* نيستند و *رهبر اسلامی،* مجاز نيست *رأی أكثريت* را برای *اجرای احكام شرعی* و *انتصاب مسئولين،* ملاك *خود* قرار دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۶ ...... همسرم .... از بزرگواری همسرتان تشكر و قدردانی كنيد، اما انتخاب را به خود ايشان واگذار كنيد زيرا ايشان قرار است وام بگيرند و *بدهكار* شوند و ايشان موظف به *بازپرداخت* آن هستند و شما *سهمی* در تأمين هزينه نداريد، پس سهمی هم در انتخاب نبايد داشته باشيد. به نظر می رسد در شرائط فعلی، *چنين ضرورتی* برای اين سفر وجود ندارد. و احتمالا *أئمه اطهار* صلوات الله عليهم هم راضی به *مقروض* شدن همسر شما نيستند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۷ در جزء نهم فرمودید بینایی دومین وسیله خاطره ساز است استاد اولین وسیله خاطره ساز چیست؟ اولين و قوی ترين *حس* در انسان، *شنوائی* اوست و *بينائی* در مرتبه دوم قرار دارد. 👈واژه: قوی ترین 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۹۸ با همسری که خودش با رفتار و گفتارش خودش را جلوی فرزندان کوچک میکند و بارفتار های پر از حقارتش هرچند همسرش تلاش میکند او را در منزل بزرگ جلوه دهد باز او با رفتارهای اشتباهش کاری میکند که احترامش بشکند چون فرزندان بزرگ شده اند و متوجه اشتباهات پدرشان میشوند و اصلا برایشان قابل قبول نیست همسراین مرد چه باید بکند ۱ـ همسر ايشان، اگر *مؤمن* است بايد به فرمان قرآن، *لباس زينت* و *لباس عيب پوش* ايشان باشد. ۲ـ همسر ايشان، اگر *مؤمن* است بايد به فرمان قرآن، با *هنر زن بودن* و با *هنر هدايت نامحسوس* خود (و بدون كلام، بدون تذكر)، هنرمندانه و مبتكرانه زمينه *اشتباهات* شوهرش را از بين ببرد. ۳ـ همسر ايشان، اگر *مؤمن* است بايد به فرزندانش بفهماند كه پدر *ولی نعمت* آنهاست، پس نبايد با *سكوت* خود از آنها ناخودآگاه *حمايت* كند و نبايد به فرزندانش *اجازه* عيبجوئی از پدرشان را بدهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2