eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶ 🌿یک پرسش موحدانه زیبا: خداوند در قرآن بارها می فرماید: من قطعا ظُلم نمی کنم: وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً ، وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً ، وَ لا يُظْلَمُونَ شَيْئاً ، وَ ما ظَلَمُونا ، وَ ما ظَلَمْناهُمْ ، فَما كانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ ، إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً ، وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ ، چگونه می توان « صدق » این گفتار و ادعای خداوند را إثبات کرد؟ چگونه می توان مطمئن شد که خداوند « نمی تواند » به ما ظُلم کند؟
۱۶/۲ ؟؟به نظر شما آیا می توان به « خداوند » ظلم کرد؟ مثلا اگر من نمازم را نخوانم ، روزه واجبم را نگیرم، حجاب و حیاء نداشته باشم، آیات خداوند را انکار و تکذیب کنم و .... آیا توانسته ام به خداوند « ظلم » کنم؟ 🌿 ضمن عرض سلام و تحیت؛ لطفا بیاندیشید که: اگر تمام مدارس و دانشگاهها، تعطیل شوند، چند نفر از دانش آموزان و دانشجویان ممکن است اعلام کنند که به « ما ظلم شده »؟ اگر معلمین و اساتید، برای « امتحانات پایان ترم »، « نیمی از کتابهای درسی » را « حذف » کنند، چند نفر از دانش آموزان و دانشجویان ممکن است بگویند: به « ما ظلم شده »؟ اگر معلمین مدارس به دانش آموزانشان بگویند، به جای درس خواندن ، بروید در حیاط بازی کنید،چند نفر از دانش آموزان احتمال دارد بگویند: به « ما ظلم شده »؟ لطفا « کلاسی » را « نام ببرید » که « تمام دانش آموزان آن » حتی برای « تأخیر معلم و کوچکترین اتلاف وقت و درس ندادن او » اعتراض کنند و « دیر آمدن و اتلاف وقت او را » ، « ظلم » تلقی کنند؟ و لطفا بفرمائید آیا در کشور فرانسه ، « قبــــل » از این پنجاه و چهار هفته اعتراض مردم « ظلم » بیشتر بوده یا « بعـــــد » از این تظاهرات؟ به چه دلیل؟
۱۶/۳ 🌿 سلام و رحمت الهی بر تمام اعضاء محترم گروه و اعضاء محترمی که در این گفتگو شرکت و اظهار نظر نمودند. بخش اول پاسخ: اینکه: « ظُلم » یعنی چه؟ و « ظالم » کیست؟ ظُلم یعنی: پشت کردن به هر چیزی از جنس « نور » که باعث در « ظُلمت » و تاریکی قرار گرفتن می شود. و چون خداوند « نور مطلق » و فقط او « حق » است، پس : ۱ـ بی إعتنایی و پشت کردن و تجاوز به « حدود الهی و تعالیم قرآنی و احکام شرعی » و به « هر حقی » (در خودش، والدین، همسر، فرزند، بستگان، دوستان، دشمنان و طبیعت ...)، « ظُلم » است: ... وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره/229) ۲ـ هر گنهکاری اگر توبه نکند و تخلفش را ادامه دهد، « ظالم » است: وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (حجرات/11) ۳ـ پس مسلمانی که « ولایت » حتی بستگان « کافر » خود را بپذیرد، « ظالم » است: وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (توبه/23) ۴ـ خودداری از « انفاق واجب »،« کفر » و « کافر، ظالم » است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ ...... وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره/254) ۵ـ هر که بر اساسِ « احکام اسلامی » (در هر زمینه ای) داوری و حکم نکند « ظالم » است : وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45) ۶ـ هر که به خدا « دورغ » نسبت دهد « ظالم » است: فَمَنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (آل‌عمران/94) ۷ـ چون « نفسانیتِ » ما ، « حق نیست »، پس هر فرد مختاری که از « هوای نفس خودش یا دیگران » پیروی کند، قطعا « ظالم » است: وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظَّالِمينَ (بقره/145) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم می‌فرماید: « ظالم » سه نشانه دارد: ۱ـ مافوقش را نافرمانى می‌کند، ۲ـ به زیردستانش زور می‌گوید، ۳ـ ستمکاران را پشتیبانی می‌کند: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: ۱ـ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، ۲- وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، ۳ـ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ (قصار/۳۵۰)
۱۶/۴ 🌿 بخش دوم پاسخ: آیا « ظُلم » نشانه « بد شدن جامعه جهانی در زمان ظهور » است؟ و یا « نشانة بیداری نسبی مردم جهان است؟ » عرض شد که « تمام » دانش آموزان و دانشجویان از تعطیلی کلاسها و « کم شدن کتابهای مورد امتحان » خوشحال می شوند و چون به آن اعتراضی ندارند پس « ظلمی » هم تلقی نمی شود. اما در کلاسهای « کنکور » و « خصوصی » که افراد « پول زیادی » می پردازند و « أنگیزه زیادی برای آموختن » دارند، به کمترین تأخیر و تعطیلی و کم کاری و اتلاف وقت، إعتراض می کنند، به آنها « ظلم » شده است. با اینکه طبق فرمایش قرآن، « غالب » مردم جهان به خودشان ظلم می کنند، اما وقتی می توان از « ظلم » در « جامعه » سخن گفت که « مردم »،« حق و قانون و قسط » را « بشناسند و بطلبند » ولی برای آنها « رعایت نشود ». پس تا وقتی مردم هر کشوری، « ظُلم و رفتار « غیر قانونی » و « خلاف قسطِ » افراد متکبری مثل « معاویه و یزید و شاه » را « تحمّل » می کنند و هیچ « إعتراض عاقلانه و علنی و مفیدی » ندارند، هنوز « ظلمی » صورت نــگرفته است. اما اگر مردم « ضرورت تحقق حق » و « قانون » و « قسط » را (در هر زمینه ای) بفهمند و به « ظلم حاکم » عاقلانه إعتراض کنند اما پاسخ درستی به آنها داده نشود، حالا می توان گفت « ظلم » در آن جامعه رخ داده است. پس مردم فرانسه، با اینکه قبلا هم مورد ظلم بوده اند اما اکنون که « فساد و سوء نیت حاکمان و نظام غیرمنطقیشان » را فهمیده اند و با آرامش و عاقلانه به اعتراض پرداخته اند در معرض « ظلم » واقع شده اند. (به شرط اینکه اگر همین معترضین حاکمان نالایق را کنار زدند و خودشان حایگزین آنها شدند همین نظام سرمایه داری و استکباری را دوباره پیاده نکنند.) مثلا چهل سال پیش با اینکه مردم مستضعف ایران علیه نظام طاغوتی شاه، قیام کردند اما چون برخی از آنها از « رفاه طلبی و نوکرصفتی و استکباری » بودن آن رژیم، « متنفر و منزجر » نشدند، لذا امروز بر « کاخ نشینی » و « اشرافی گری » و « تجمل گرایی» مردم افزوده شده ، پس هنوز « لایق ظهور » نیستند. پس زمان ظهور آخرین حجت الهی، زمانی است که « 99 درصد مردم مستضعف » به « حاکمیت غیرمنطقی و استکباری » آن « یک درصد افراد مستکبر و سرمایه دار و سلطه گر و قانون گریز »،« إعتراض و تنفر عاقلانه » داشته و « تشنه قسط و قانون » باشند تا از « استقرار قسط و عدل » در جهان استقبال کنند. پس این فرمایش نورانی رسول أکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: هر وقت زمین پر از « ظلم » و « جور » شود آخرین ما می آید و آن را پر از « قسط » و « عدل » می کند ، حکایت از این دارد که جامعه بشری هر روز بیدارتر ، عاقل تر ، بصیرتر ، فهیم تر می شوند. و این با آن برداشت غلط و ابلهانه برخی که « ظلم » را به « فساد » تحریف می کنند خیلی فرق دارد. از نظر آنها باید به فساد کمک کرد و « هیچ پرچمی برای بیداری مردم نباید برافراشته شود.» اما طبق نظر حضرت امام رحمه الله علیه ، « منتظر حقیقی » افرادی هستند که برای « زمینه سازی ظهور » از « مستضعفان جهان » حمایت می کنند و برای « بیداری آنها » بسیار تلاش می کنند. که جمهوری اسلامی چنین مقصد روشنگرانه ای را دنبال می کند امیدوارم توانسته باشم مطلب را روشن کنم.
👈 ۱۶/۴ 👈 واژه: دوم_ظلم
۱۶/۵ 🌿استاد محترم .فرمودید .از نشانه های ظالم ......نافرمانی از مافوق ...است طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام ..لطفا توضیح بیشتر بفرمایید .شامل چه مافوقی میشود؟ 👈 أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ احتمالا « هر عاقل تر » از ما می شود « ما فوق » ما. مثل: نافرمانی با « عقل » خود ما، یا با بعضی از والدین، یا با بعضی از همسران، یا با رهبری منصوب الهی و ... البته خوب است به این نکته هم توجه کنیم که این سه نشانه را برای ظلم « مردان » فرمودند. اما نشانه ظلم برای « بانوان » چیست احتمالا حضرت نخواستند « مقام والا و آسمانی زن » خدشه دار شود.
۱۶/۶ 🌿 أعضاء محترم گروه؛ من از شما عزیزان انتظار دارم تا با خواندن دقیق بخــــــش دوم پاسخــم، « یک پرســـــش زیبا و مهم » از جانــــب شـــــــــما دریافــــت کنم. اللهم ارزقنی ؟؟ استاد چه ویژگی هایی در این ۳مورد هست که بانوان از آنها منصرفند؟! 👈 وقتی ایشان نفرمودند یعنی دیگران هم بهتر است ورود نکنند. ؟؟ سوال دیگری که از حضورتان داشتم .....ببخشید مثلا در مورد جامعه خودمان اینکه در دولتی که میلیاردها دزدی و اختلاس را از صندوق ارزی و بیت المال جایز دانسته و کسری بودجه را از مابه التفاوت پول سوخت از جیب ملت جبران می کند ..اگر مردم اعتراض نکنند ظلم است؟ 👈 با سلام خودکرده را تدبیر نیست مردم باید نتیجه انتخاب خود را ببینند. تحمیل ابو موسی اشعری و طلبکاری از علی منطقی نیست به نظر شما نقش و مسولیت مادران و همسران و دختران و خواهران این مسولین نالایق و دروغگو و رذل و خبیث چیست؟ بزرگترین ظلم برای بانوان اهل ایمان غفلت از جهادهمسرداری و رهاسازی نفسانیت حیوانی شوهرانی است که خیلی زود زمینی میشوند.
۱۶/۷ ؟؟ استادگرامی شما از روی کتاب لغت خاصی معانی کلمات قران را بررسی میفرمایید ؟ من فقط التحقیق دارم الان هم که قسط را مطالعه کردم چیز خیلی خاصی به نظرم نیامد و تکلیفم در برابرش روشن نشد! 👈 پس مطالبه افراد متدین از سخنرانان و مدرسین و علما باید تبیین قسط باشد و باید با طرح مطالب فرعی و نامناسب مخالفت کنند. قرآن تبیان کل شی است باید منبع اصلی خود قرآن باشد. این ظلم بسیار بزرگی است که امروز اکثر مسولین و مردم دوست دارند از قاسطین باشند و از قاسطین حمایت کنند اما از مقسطین نباشند و قسط را اقامه نکنند.
۱۷ 🌷 سلام استاد عزیز از مطالب و فرمایشات دقیق‌ و زیباتون ممنونم خدا رو شکر از صحبت هاتون خیلی چیزها رو یاد گرفتم از حضورتون یک سوال دارم تکلیف دختری که هنوز ازدواج نکرده و در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده و استعداد خیلی زیادی دارد چیست؟ در حالیکه خودش هم تمایلی به کار کردن نداره و میخواد به مهمترین نقش و وظیفه اش به عنوان یک زن بپردازد. از طرفی مادرش مدام اصرار میکنه که باید سر کار بری و ازت راضی نیستم تا موقعی که سرکار نرفتی... و خود فرد و دیگران سرزنش میکنند که با این همه زحمتی که برای رسیدن به این درجه علمی در این دانشگاه کردی چرا بیکاری و هیچ استفاده ای ازش نمیکنی؟ واقعا سر در گم است که آیا اگر کاری نکند این همه سال عمرش را تلف کرده و بی ثمر بوده؟ با وجود امر به اطاعت از پدر و مادر تکلیفش چیست؟ فعلا که مجرد است به عنوان یک زن باید مشغول به چه کاری باشد؟ آمادگی برای ازدواج یا چه؟ 🌿 با سلام و احترام به خانم.... اینکه فرمودید: مادرتان و به دنبال ایشان دیگر بستگان به شما اصرار می کنند که باید در جایی « اشتغال » پیدا کنید، مشکل رایجی است که بسیاری از دختر خانم ها با آن مواجه اند و فشار و زخم زبان زیادی را تحمل می کنند. اما اینکه نوشته اید: « اطاعت از پدر و مادر » واجب است » ، درست نیست. قرآن می فرماید اگر والدین شما را به کاری « شرک آلود » واداشتند، آنها را اطاعت « نکنید ». پس اطاعت از آنها مشروط است به اینکه أمر و نهی آنها خلاف عقل و شرع نباشد که در آنصورت شما در واقع ، حکم عقل و شرع را اطاعت کرده اید نه حکم آنها را. اما اینکه چه باید کرد؟ باید بدانید که متأسفانه والدین و خصوصا مادرها و مخصوصا مادران به ظاهر مذهبی که معمولا هیچ برنامه ای برای رشد و تعالی خودشان ندارند و « جهادهمسرداری » را هم برای خود ضروری و واجب نمی دانند و اصلا قبول ندارند، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، « مختار » بودن فرزندان و « ولایت پدر » را هم « باور » ندارند و لذا با اصرار می خواهند خودشان را به فرزندانشان « تحمیل » و در کار آنها « دخالت مستقیم » داشته باشند. لذا در جلسه دوم عرض کردم که هر جوانی برای جدا و مستقل شدنش ابتدا بایـــــد در مرحله اول: خودش را به عقلانیت و بلوغ و معرفت دینی و ادب و نشاط لازم برساند، و در مرحله دوم، بایـــــــد والدینش را عاقلانه و مؤدبانه و صبورانه برای جدا و مستقل شدنش ، از هر نظر آماده کند. اینکه نوشته اید: « سر در گم شده ام » حکایت از این دارد که بلد نیستید با والدین نسبی خود به طور منطقی و مؤدبانه و به دور از ناراحتی و پرخاش و بداخلاقی گفتگو و آنها را إقناع کنید در این صورت در فردای ازدواج با والدین سببی خود هم نمی توانید تعامل سازنده ای داشته باشید. پس بکوشید: ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ فهم معنی زندگی و شناخت اصول و مبانی زندگی، ۳ـ فرق ازدواج « اسلامی » با ازدواجهای رایج، تلاشی کنید تا ابتدا برای خودتان و برای والدینتان روشن شود که « جهادهمسرداری » ، شغل بسیار مهمتری نسبت به مشاغل پزشکی، مهندسی، معلمی، استادی، خدماتی، منشیگری، فروشندگی .... است. اگر شهردار یا استاندار در یک « اتاق » کار می کنند یک کدبانو در یک « خانه » شاغل است و کار می کند اما می تواند « خانه دار = سرایدار » نباشد و « همسرداری و خانواده داری » کند. جالب و دردناک اینکه برای این مادران از خودغافل مهم نیست « رشته تحصیلی » دخترشان چیه فقط می خواهند دخترشان در جایی شاغل باشد و درآمد داشته باشد حتی مثلا در فروشگاههای « زنجیره ای !!!؟؟؟) قفسه تمییز کند. متأسفانه مادران به ظاهر مذهبی، این نظر خدا که غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت زن به عهده مردان یا دولت است را قبول ندارند و دوست دارند برای خرید یک لنگ جوراب دستشان پیش شوهرشان دراز نباشد و از او برای مخارجشان التماس نکنند. در حالی که اگر زنان « هنر زن بودن » را با محارمشان به درستی تمرین کرده باشند بدون التماس می توانند کاری کنند که شوهرشان تمام امکاناتش را بدون کمترین منتی و با افتخار در اختیار آنها بگذارد. در هر حال خداوند این والدین در هر حال محترم را در اختیار شما قرار داده تا با آنها خودتان را « ورزیده » کنید و جالب اینکه فردا هم فرزندان شما همین مصیبت را با خود شما خواهند داشت. انسان، هرقدر بالغ تر، عاقل تر و با اراده تر و مومن تر می شود رفتارش متعادلتر، زیباتر، مؤدبانه تر و توقعاتش کمتر و خلاقیت و ابتکار و شیرین زبانی و قدرت نفوذش بیشتر می شود. ازدواج، مسابقة عقل‌آزمايي است نه بخت‌آزمايي. دنیا ، محل « آزمایش است نه آسایش ». هر صورتی با لبخند زیباتر است. لایق ستایش، محتاج ستایش نیست.
۱۸ 🌷با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر منظور شما «اکثرا مشتاق مطالعه نیستند ( با دیدن و خواندن هر چیزی *طلوع* نمی کنند)» چه بود؟ 🌿 با سلام و احترام به تمام شما نورچشمی های این امت بزرگ و منتظر. از « واژه های » مظلوم در ادبیات، واژه « مطالعه » است که اکثرا آن را « مصرف کتاب » و « انباشت اطلاعات در ذهن » ترجمه می کنند در حالی که این واژه همخانوادة « طلوع » و درخشش است و انسانهای رشید، دیدن و شنیدن و خواندن هر مطلبی را « بهانه ای » قرار می دادند برای « شکوفایی و ابراز خلاقیتها و اظهار نظر و نوشتن کتابها و مقالات خود ». وقتی دانشمندان در هر موردی « مطالعه » و در آن « اشراف » پیدا می کنند کارشان را با نگارش مقاله و کتاب به نتیجه می رسانند. مثلا مرحوم طبرسی علیه الرحمه، با مطالعة تفاسیر أهل تسنن، سه تفسیر بزرگ و جامع از منظر شیعه نگاشته که آخرین تفسیر نفیس ایشان « مجمع البیان » است. اولین نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آغاز غیبت کبری، مرحوم شیخ مفید بودند که حدود 200 جلد کتاب تحریر کرده بود و امام ایشان را « مفید » نامیدند. از کتابخانه های بزرگ ایران، کتابخانه مقام معظم رهبری است و ظاهرا تمام کتابهای آن در هر زمینه ای که حضرت آقا آن را مطالعه کرده اند حتما « حاشیه » دارد. یعنی بی تفاوت از آن نگذشته اند بلکه بهانه ای بوده برای « طلوع » و ابراز نظر ایشان. پس مطالعه، خواندن به همراه تفهّم و تفکر و تلاش برای « اشراف » بر یک مطلب و اظهار نظر منطقی و مناسب درباره آن می باشد.
۱۹ 🌷 با عرض سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه. این صبح زیبای جمعه را با ذکر نورانی « اللهم صل علی محمد و آل محمد » به شما منتظرین ظهور آخرین حجت الهی تبریک می گویم. صبحانه این جمعه اینست که: از میان « ۱۱۴ سوره قرآن »، آیا سوره ای را سراغ دارید که خداوند آن را « سوره » نامیده باشد و (خواندن و فهمیدن و عمل به) آن را « واجب » کرده باشد؟ 🌿سلام و رحمت الهي بر شما أعضاء محترم و تشکر از پاسخهایتان. در میان « ۱۱۴ » سوره قرآن، « فقط سورة نور »،« سوره » و « فریضه » نامیده شده است. اما چه چیز آن « واجب » است؟ به احتمال زیاد، « خواندن و فهمیدن و عمل به تعالیم نورانی آن » و به عبارت دیگر، « قرائت » و « تلاوت » آن، واجب و « فریضه » است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این سوره « برای چه مخاطبی » واجب شده است؟ به نظر شما « پاسخ خود سوره » چیست؟
۱۹/۲ 🌷ضمن عرض سلام و تشکر از پاسخهای شما. اینکه « سوره نور » برای « چه مخاطبی » واجب شده؟ 🌿نظر خود سوره اینست: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّـــــــــرُونَ (۱) این سوره را ما فرود آوردیم و ما در آن « آیات بینات » را فرود آوردیم تا « شما یادآوری کنید ». پس مخاطب این سوره، « افرادی » هستند که: اولا: « می توانند (زیرا قدرت بیان دارند)» و ثانیا: « می خواهند (زیرا ضرورت این وساطت و تبیین و تفهّم و تفهیم را می فهمند و به آن برای رشد و شکوفایی و کمال و تعالی خود نیازمندند.)» (پس بایـــد) « مبین و بیان کننده و یادآور » باشند. لطفا متن بالا را یکبار « بدون پرانتز » و یکبار « با پرانتز » بخوانید. ضمنا: ۱ـ در احادیث نقل شده که این سوره را « دختر خانم ها و بانوان » باید بدانند. ۲ـ از منظر قرآن، « مردها »،« مذکَّر » (اسم مفعول = نیازمند نذکر و یادآوری) هستند.
۲۰ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه. خداوند درخشش امروز شما عزیزان را خیر و مفید قرار دهد. 🌾امروز، روز « یکشنبه » است. امروزمان را با کلام نورانی مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها شروع می کنیم و مهمترین نکاتی که امروز باید به آنها توجه داشته باشیم را در محضر الهی، با خودمان مرور می کنیم: اَللّهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ یَوْمِی هذا فَلاحاً وَ آخِرَهُ نَجاحاً وَ اَوْسَطُهُ صَلاحاً. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَنابَ اِلَیْکَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَکَفَیْتَهُ وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ فَرَحِمْتَهُ فلاح: از « سراب دنیا » و « مادیات فانی » رستن. نجاح: موفقیت و پیروزی، میوه آوردن، بارگرفتن. صلاح: شایستگی، گفتار و رفتار درست و شایسته، هماهنگ با نظام آفرینش شدن. إنابه (بالاترین درجه توبه): بازگشت جدی با قلب و زبان و عمل به خدا، بازگشت از غفلت به ذکر، از وحشت به انس، ترک گناهان و ملازمت استغفار، فرار از خلق به حق، خدایا؛ آغاز امروزم را رستگاری و آخرش را پیروزی و میانه اش را صلاح مقرّر فرما. خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و ما را از آنانی قرار ده که به تو انابه کرده و تو او را پذیرفته ای، و به تو توکل کرده و تو او را کفایت کرده ای، و در پیشگاه تو تضرع کرده و تو او را فرصت داده ای. ((( پس « کلیــدِ » رستگاری و فلاح و دستیابی و پیروزی و صلاح و شایستگی، در: « صلوات » و « انابه و رفتار مقبول » و « توکّل و کفایت » و « تضرّع و آمرزش » است.))) 🌴سپس عبارت: « یا ذالجلال و الإکرام » را در ساعات امروز « صد بار » به خودم یادآوری می کنم تا تمام « توجه » من به خالق یکتا جلب شود و به « غیر خدا »، منحرف نشود و زمینه ی إجابت این شش مورد در من فراهم شود. إن شاء الله تعالی
۲۱ 🌷سلام خدمت استاد گرامی سوالی داشتم از حضورتان. آیا اگر مرد خانواده ای مدتی است کاهل نماز شده بدین صورت که فقط نمازهای ظهر در اداره را میخواند آیا باز هم زن خانواده کم گذاشته ؟ و انکه در جهت بهبود نماز خواندن ایشان چه باید بکنند؟ البته ناگفته نماند آقا ظاهر مذهبی دارن و اعتقاد هم دارند. 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. لازم است به « دو نکته » توجه کنید: نکته اول: چون هر انسان سالم و بالغی « مخـتار » است، پس کارنامه و سرنوشت و سعادت یا شقاوت و بهشت و جهنم او، « فقــط » تابعِ گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع اعتقادی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود اوست. لذا قرآن می فرماید: وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً نگران روزی باشید که « هیچ فردی » را به خاطر قصور و تقصیر « هیچ فرد دیگری » هرگز محاکمه و مجازات نمی کنند. پس زن و شوهر و پدر و مادر و فرزندان، « مسئول أعمالِ غیر مجاز یکدیگر » نیستند. نکته دوم: « بهترین افرادی » که می توانند « عامل بیداری و رفع غفلت و رشد عقلانی و هدایت ایمانی » و « عاملِ درمان و اصلاح گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع مهم انسان باشند »، عبارتند از: « بانوان » (با عنوان: 1ـ مادر، 2ـ همسر، 3ـ خواهر، 4ـ دختر، 5ـ خاله، 6ـ عمه.) زیرا « تمام کودکان » در آغاز تولد، « فقط مادر » را می شناسند. (نه خدا، نه پیامبر، نه امام، نه پدر) و « جذابیت بانوان »،« قویترین جاذبه ای » است که در دنیا « مردان » را « مجذوب » خود می کند: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ ... بنا بر این دو نکته، هرگز نمی گوئیم: « شما » در ضعف عقلانیت، اراده، ایمان و عبادت همسر محترمتان، قاصر و یا مقصر هستید. اما از آنجا که همسر محترم شما از ابتدا (با تلاش مادر و خواهرش)(به هر مقدار) بالأخره « نمازخوان بوده »، پس « شما » به عنوان همسر ایشان، « این فرصــــــت » را داشتید که (با إقتدا کردن به ایشان، با گفتگوهای شیرین و دلچسب، با تشویق عقلانیت و اراده و ایمان ایشان و با دعوت هنرمندانه ایشان به مسجد و نماز جمعه و جماعت »،« نمازخوان بودنِ ظاهــری » ایشان را در ایشان، « نهادینه » می کردید. الآن هم « این فرصت » در اختیار شما هست. اما راهش اینست که « ابتدا برادریتان را ثابت کنید » و بعد « ادعای ارث کنید. » یعنی: ابتدا باید با « گفتار و رفتار و اخلاق و ظاهر بسیار زیبا، جذاب، منطقی، هنرمندانه »، ایشان را « مجذوب » خود کنید تا بعد بتوانید « به تدریج »،» عقلانیت و معرفت و اراده و ایمان » ایشان را تقویت و « نماز و عبادت » را برای ایشان، « روشن و شیرین و منطقی »،« بیـــــان » کنید. تا ایشان نماز را « یک نیاز و یک ضرورت و واجب و تکلیف » تلقی کند و شما لایق و قابل « بالاترین أجر الهی » شوید. در هر حال امیدوارم بتوانید از یکسو خودتان نماز را خوب بفهمید و زیبا انجام دهید و از سوی دیگر « قصور ایشان در نماز » را هرگز به رخ ایشان نکشید و « وانمود کنید » که به عقلانیت و اراده و ایمان و مطلع بودن ایشان ایمان دارید و از سوی دیگر اگر فرزند دارید آنها را طلاق داده و فقط به « جهادهمسرداری » بپردازید، و از سوی دیگر معرفت همسرتان را در باب « لزوم بندگی » با پرسشهای مناسب و ساده به روز رسانی کنید، و از سوی دیگر از خداوند استعانت بجوئید و از مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها استمداد بطلبید تا بتوانید از این « فرصـــت »، بیشترین امتیاز را از خالق مهربان دریافت کنید.إن شاء الله تعالی شما بانوان محترم، اگر بخواهید می توانید معجزه کنید و ما منتظر خبر موفقیت شما هستیم.