eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۶۸ ۵۶۵ مواسات هم مادی هم معنوی مصادیقش؟ با سلام و احترام بله « *مواسات* ... »، یعنی : دستگیری، احتمالا مصادیق آن هم مادی و هم معنوی است اما شاید جنبه مادی و فوری آن بیشتر باشد. « *مواسی* » یعنی *همدلی و همراهی کردن* با آن بزرگوار. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۷ 📌همراه با نظرات شما آیه ۳۷ سوره محمد إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ اگر همه اموال شما را بخواهد و بر شما اصرار ورزد، بخل می‌كنید و [سبب می‌شود كه‌] كینه‌های درونی شما را بیرون بریزد [و آن زمان است كه گمراه می‌شوید.] آن کلمه *اضغانکم* است از ریشه ضغن. 📌همراه با نظرات استاد بارک الله به شما که دوم شدید. خیلی ممنون. *چقدر زشت است،* خالقم رازقم ولی نعمتم که هر چه دارم از اوست، *چیزی را از من با اصرار بخواهد و من آن را ندهم* ، و این یعنی *نهایت نفهمی و ...و ...* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۶ 📌همراه با نظرات شما با سلام و احترام احتمالا کلمه ی مورد نظر "أَضغان" نیست؟ که در سوره ی حضرت محمد صلی الله علیه و آله در آیات ۲۹ و۳۶و ۳۷ گفته شده؟ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ(۲۹) آیا آنان که در دل مرض (نفاق پنهان) دارند پندارند که خدا کینه درونی آنها را آشکار نمی‌سازد؟ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ(۳۶) و اگر ایمان آرید و پرهیزکار شوید پاداش اعمال شما را خواهد داد و از اموال شما چیزی نمی‌خواهد. إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ(۳۷) اگر از مال شما خدا چیزی به اصرار هم بخواهد باز بخل می‌ورزید و کینه و خبث درونی شما را آشکار می‌سازد. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و ما شاء الله به تلاش قرآنی شما. از تسلط قرآنی و سرعت عمل شما متشکرم. کاش برای کشف معنی کلمه هم تلاش می کردید. در هر حال خیلی ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۷ ببخشی استاد، فرق قلب و دل چی هست؟ قلب، « *محل دریافت وحی و الهام و تغذیه انسان با معنویات* » و « *محل تفکر و تعقل و تفقه* » و « *محل تمام تحولات انسان* » است، که اگر به خاطر « *بی إعتنایی و نفسانیت و جهالت و لجاجت »،« مسدود » شود،* شخص به زندگی *حیوانی و بلکه پست تر از آن سقوط می کند.* اما « دل » عضوی است مادی که با « پمپاژ مداوم خون »، اولا: « غذا و هوا » را به « تمام سلولهای بدن می رساند، و ثانیا: « مواد زائد » را از آنها می گیرد و به مراکز دفع کننده بدن می رساند. برخی از مردم، « قلب و دل » را به « یک معنی » به کار می برند، اما برخی دیگر، « *رفتارهای خودخواهانه و خودسرانه » خودشان را به « دلشان » نسبت می دهند که منظورشان همان « نفسانیت » آنهاست.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۵ ۵۶۰ 📌همراه با نظرات شما استاد ارجمند در حالیکه شرایط سخت و بحرانی را مردم عزیزمان طی می کنند و در بحران هستیم برای اینکه رزق این گروه قرآنی در نزد خدا مستدام باشد پیشنهاد می کنم در باقی مانده ماه شعبان و ماه رمضان موکب اربعینی ما به سفره اربعینی هم مزین باشد و از بسته هایی هرچند کوچک به خانواده های نیازمند هدیه دهیم سلام و رحمت الهی بر شما. لطفا اجازه بدهید این گروه *فقط* به « *مواسات فکری* » بپردازد که بسیار مهمتر از « *مواسات شکمی* » است. اصلا « *سفره أربعینی* »، معنوی است و نباید « *ایستگاههای صلواتی* » آن، جای خود اربعین را بگیرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۴ فرمودید قلب محل تفکر و تعقل و تفقه است پس عقل محل چیست؟ قلب، محل تعقل است: .. *لَهُمْ قُلُـــــوبٌ يَعْقِلُـــونَ بِــــها* ... (حج/۴۶) 🍃واژه: ۴۶ @dr_ghofrani2
۵۶۳ ۵۴۴ سلام استاد وقتتون بخیر شاید به این دلیل هست که بعضی مفسرین خلاف نظر شمارو دارن مثلا اقای قرائتی در تفسیر این آیه گفتن: گروه هایی که در این آیه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همین دلیل، پدر شامل مادر، و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نیز می شود. از آنان بپرسید « *دلیل عقلــی* » و یا « *شاهد قرآنی یا سند روایی* » ادعایشان چیست؟ برخی از آنان، *اسکندر مردم ستیز جنایتکار* را هم « *ذوالقرنین* » نامیده اند. 🍃واژه: ۲۴ @dr_ghofrani2
۵۶۲ ۵۶۰ استاد مواسات یعنی, یاری کردن را رزق خودم ببینم ؟ بله. مواسات یعنی پرهیز از خودخواهی و بخل و اینکه هر چه داریم با هم بخوریم با هم استفاده کنیم. (شبیه کاری که انصار مدینه برای مهاجرین مکه انجام دادند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما استاد تاکید جنابعالی بر طلاق نگرفتن و اصلاح خود فرد در زندگی در سوال و جوابهایی که قبل‌تر مطرح میفرمودید، خوندم. اما سوالی گوشه ذهنم هست که نمیتونم به جوابش برسم، آیا واقعا هیچ استثنایی در مورد طلاق وجود ندارد؟ طبیعتا معنای استثنا این است که این درصد حتما ناچیزه و خیلی از طلاق ها، مشمول این قاعده استثنا نیستند. اما بالاخره، طلاق راه چاره ای است که خداوند قرار داده، پس احتمالا راه برون رفتی است که اگر چه خیلی معدود اما قابل استفاده است؟ اگر خير، پس تفاوت اسلام که طلاق حلال مبغوض آن است اما غیر قابل استفاده و مسیحیتی که طلاق را حرام می‌دانست در چیست؟ به عنوان نمونه، اگر زنی تامین جانی هم نداشت، بعد از تلاش برای اصلاح و بی نتیجه ماندن، باز هم باید از طلاق گرفتن امتناع کنه؟ سلام و رحمت الهی بر شما. بله اسلام نمی خواهد مسلمان در « *بن بست* » اسیر شوند و حتما « *راه گریز و برون رفت از هر مانع و مشکلی* » را پیش بینی کرده است. اما نکته اینجاست که چون اکثر افراد ازدواج کرده ، ازدواجشان بر مبنای تعالیم اسلامی نبوده و نیست لذا نمی دانند که *« طلاق » برای شوهر است.* در حالی که بیشترین تقاضای طلاق در میان تحصیلکرده های جهان، از طرف بانوان است و این طبیعی نیست. امروز می بینید که اکثر پزشکان و پرستاران، با اینکه تعدادی حتی کشته شده اند اما از این بیماری به شدت مسری، « طلاق » نگرفته اند. اگر در مواجهه با هر مانعی، (مثل بنی اسرائیل که گفتند برای تنوع غذایی و سیر و پیاز و خیار و عدس برگردیم مصر) قرار باشد به عقب برگردیم که هیچ وقت به جایی نمی رسیم. خاطره تلخ من از دوران دانشجویی (قبل از انقلاب) اینست که *بعد از مدتها گفتگو و نیازسنجی!!* برای یک اردوی پیاده چند ساعته *در کنار رودخانه* حومه شهر با چند دانشجوی مذهبی به توافق رسیده و بالأخره آفتاب نزده راه افتادیم اما کمتر از یکساعت، یک نفر نیازمند دستشویی شد و پس از بحث فراوان که برای رفع این معضل!!! چه باید کرد (مثل اینهمه طلاقهای توافقی) به توافق رسیدیم که برگردیم!!! 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۰ ۵۵۴ سلام و عرض ادب مواسات را رزق خودم ببینم . و یابامواسات به شکر و قدردانی از موهبتهای الهی که نزد من امانت داده شده .........رو اگر امکان داره بفرمایید مواسات به چه معناست؟ ممنون استاد سلام و رحمت الهی بر شما. « *مواسات* » یعنی مثل « *ظروف مرتبط به هم* » شویم و « *فاصله برخورداریهای خودمان (فاصله طبقاتی* » را در جامعه خود، « *کاهش* » دهیم. یعنی بفهمم که خداوند حکیم، « *به من حتــــما توانایی ها و امکاناتی را امانت داده* » که به دیگران نداده است. پس آنها را با دیگران به اشتراک بگذارم. (همین اشتراک گذاری و بازنشری که غالبا در گوشی ها اتفاق می افتد.) یعنی همین « *سیل تلاش و کمکهای محبت آمیزی* » که « سپاه و بسیج » و مردم متدین کشورمان در « *زلزله و سیل و این بیماری* » از خودشان نشان می دهند اما دولتی ها و اصلاح طلبها و مدعیان ملی گرایی از آن دریغ می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۰ ۵۵۴ سلام و عرض ادب مواسات را رزق خودم ببینم . و یابامواسات به شکر و قدردانی از موهبتهای الهی که نزد من امانت داده شده .........رو اگر امکان داره بفرمایید مواسات به چه معناست؟ ممنون استاد سلام و رحمت الهی بر شما. « *مواسات* » یعنی مثل « *ظروف مرتبط به هم* » شویم و « *فاصله برخورداریهای خودمان (فاصله طبقاتی* » را در جامعه خود، « *کاهش* » دهیم. یعنی بفهمم که خداوند حکیم، « *به من حتــــما توانایی ها و امکاناتی را امانت داده* » که به دیگران نداده است. پس آنها را با دیگران به اشتراک بگذارم. (همین اشتراک گذاری و بازنشری که غالبا در گوشی ها اتفاق می افتد.) یعنی همین « *سیل تلاش و کمکهای محبت آمیزی* » که « سپاه و بسیج » و مردم متدین کشورمان در « *زلزله و سیل و این بیماری* » از خودشان نشان می دهند اما دولتی ها و اصلاح طلبها و مدعیان ملی گرایی از آن دریغ می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۲ ۵۶۰ استاد مواسات یعنی, یاری کردن را رزق خودم ببینم ؟ بله. مواسات یعنی پرهیز از خودخواهی و بخل و اینکه هر چه داریم با هم بخوریم با هم استفاده کنیم. (شبیه کاری که انصار مدینه برای مهاجرین مکه انجام دادند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۱ اطلاعیه ثبت نام کلاس مجازی صرف و نحو عربی 🎙 مدرس: استاد غفرانی ⏰ زمان: یک شنبه ها و سه شنبه ها- ساعت ۱۱ الی ۱۲ 🎬 شروع دوره: یک شنبه ۳۱ فروردین 🖌 عضویت در کانال به منزله ثبت نام در دوره می باشد 🔰 لینک کانال صرف و نحو عربی https://ble.ir/arabigh دوستانی که لینک صرف و نحو براشون باز نمیکند، آی دی جدید رو دوباره تایپ کنید و روش بزنید، عضو میشید @arabi_qe 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۲ 🔸با سلام و صبح به خیر خدمت همه ی دوستان گرامی از همه ی عزیزانی که پیامی داده یا سؤالی پرسیده اند و هنوز به علت مشغله ی زیاد موفق به پاسخ نشده ام عذرخواهی می کنم. خواهشی که از بزرگواران دارم این است که قبل از درخواست فایلهای صوتی یا متنی از این جانب (ادمین کانال)، در کانالهای تسبیح ۱و۲ جستجوی لازم را به عمل آوردید ، مطمئنا آنچه مورد نظر است را در آنها خواهید یافت. پیشنهاد این است که حداقل دو پیام رسان داشته باشید تا در صورت بروز خطا در پیام رسان "بله" ، به ویژه هنگام جستجو ، بتوانید از پیام رسانهای دیگر استفاده کنید. مستحضر هستید که کانالهای استاد در هر یک از پیام رسانهای ایتا، بله ، سروش ، واتساپ و تلگرام فعال هستند. پیشاپیش از همکاری همه ی دوستان عزیز کمال تشکر دارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۳ سلام استاد امکان دارد کمی بیشتر درباره واژه "الهام" توضیح بفرمایید؟ نقش انسان در این خصوص چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما. « الهام »، معرفتی است که از جانب خداوند، در قلبی قرار می گیرد و مسئله و ابهامی برای شخص روشن می شود. الهام، ظاهرا « مرتبه ای از وحی » و شاید « یک هفتادم وحی » و « مخصوص مؤمنین » است. حضرت آیه الله جوادی آملی، فرمودند (نقل به مضمون): اگر در خواب و بیداری به شخصی الهام نمی شود باید در « ایمان » خودش » شک کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۴ ۵۷۳ با سلام و احترام  استاد بنده در مقاله ای(از آیت الله مصباح) خواندم"الهام ادراک خاصی است که خدا به اولیای خودش مرحمت می‌کند. الهام نوعی ادراک از سنخ وحی، اما ضعیفتر از وحی است. در بعضی روایات آمده است که فرق بین وحی و الهام این است که در وحی ملک حامل وحی دیده می‌شود؛ اما در الهام ملک دیده نمی‌شود و فقط اثر آن در قلب احساس می‌شود" سوالم این است آیا همیشه این احساس در قلب از جنس الهام است؟؟؟ یا گاهی وهم و تصورات است؟؟؟؟ (راه تشخیصی دارد یا خیر) قطعا « هر فیضی » از جانب خداوند، « توسط » ملائکه صورت می گیرد. چه « و حی به مادر حضرت موسی علیه السلام » و چه « وحی به زنبور »، اما من مطمئن نیستم که در « نزول هر وحی » الزاما « ملک حامل » باید دیده شود. پس حتی « الهام » هم قطعا « بی واسطه » نیست. (باواسطه بودن هر فیضی، بحث سنگینی است که اینجا مجال آن نیست.) اما اینکه کدام « مرتبه » از « ملائکه » حامل « فیض وحی یا الهام » باشند، قطعا مراتبشان یکی نیست. مثلا نزول حضرت « روح » علیه السلام یا نزول حضرت « جبرئیل » علیه السلام و یا حضرت عزرائیل علیه السلام احتمالا برای همه پیامبران نبوده است. محل دریافت وحی و الهام، قطعا « قلب » است. اما محل خطورات وهمی و خیالی و وسوسه، « صدر » یا شاید « ذهن » باشد و قطعا « قلب » نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۵ 📌همراه با نظرات شما «أضغان» جمع «ضغن» به معناى كينه شديد است. دلبستگى برخى انسان ها به مال دنيا به قدرى است كه حتّى اگر خداوند هم از آنان چيزى را مطالبه كند، كينه او را به دل مى گيرند. 📌همراه با نظرات استاد ضغن، بیشتر به *بروز دشمنی های منافقانه علیه رهبری* توجه دارد. اگر فرصت دارید این واژه را در بیان نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نهج البلاغه هم ببینید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۶ 📌همراه با نظرات شما یاشکور سلام و رحمت خدا بر شما وتشکر بسیار از مطالبتان ک سبب حل بسیاری از مسائل بنده و یادگیری حل مسئله از قرآن کریم به واسطه شما شدیم و نشاط و آرامش بیشتری یافتیم الحمدلله ببخشید چون فرمودید بیان داشته باشید در پرسشهای روزانه حتی اگر سوالمون در ظاهر فکر کنیم کم اهمیته آیا اضغان مصداق هایش زیاد است که مورد انتخاب موکب مان شده؟ میشه چند نمونه بفرمایید تا فرقش بابخل آشکارتر شود 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام تقاضای مصرانه من از خداوند اینست که به برکت أعضاء پاک و مشتاق و مؤمن گروه، « رزق » ما را « روزانه مقدر » فرماید. ضمنا امروز هم در شرائط خاصی هستیم که « کینه های منافقانه علیه رهبری » بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۷ 💥أهای أهالی محترم و مؤمن این گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ناهار نسبتا سنگین « *موکب أربعینی* » روز بیست و دوم ماه *شعبان* ما اینست: در پایان « *صلوات شعبانیه* » از خداوند می خواهیم که: ۱ـ ما را کمک کند تا از *سنت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله پیروى کنیم: *اَللّهُمَّ فَاَعِنَّاعَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ،* *چــــرا؟* ۲ـ تا ما استحقاقِ « *شفاعــــت* » ایشان را بیابیم: *وَ نَیْــــلِ الشَّفاعَــــةِ لَدَیْـــهِ،* *چــــرا؟* ۳ـ تا با پیروی از او و شفاعت او، در راهى هموار بسوی تو قرار بگیریم: *وَ طَریقـــــاً اِلَیْـــکَ مَهیَعـــاً،* *چــــرا؟* ۴ـ تا در قیامت مستحق *ملاقات تو* باشم در حالی که: ۱ـ از من راضی باشی، ۲ـ گناهانم پاک شده باشد، ۳ـ رحمت رحیمیه و رضوان خود را نصیبم نمایی، ۴ـ در جایگاهی جاودانه مستقرم کنی، ۵ـ با بهترین ها همنشینم سازی: *حَتّى‏ اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى‏ راضِــــیاً وَ عَنْ ذُنُوبى‏ غاضِــــیاً قَدْ اَوْجَبْـتَ لـــى‏ مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى‏ دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ،* *پرسش اول:* « *شفاعت* » چیست؟ و *چه ضرورتی* دارد؟ *پرسش دوم:* *آیا « شفاعت » مانع « اجرای عدالت الهی » نیست؟* *پرسش سوم:* *آیا « محبت شفاعت کنندگان » از « محبت الهی » بیشتر است؟* *پرسش چهارم:* *پرسش پنجم:* *پرسش ششم:* .... بماند برای بعد إن شاء الله تعالی *توجـــه* : اگر قرار باشد تمام أعضاء به این سه پرسش پاسخ دهند دهها صفحه مطلب می شود که حتما خوانده نخواهند شد. *پس لطفا فقـــــط افرادی پاسخ دهند که « پاسخی مستدل و مستند قرآنی » دارند،* و می توانند « *خلاصه » پاسخ دهند.* و آنقدر اراده دارند که از « *اظهار نظر شخصی خودداری کنند.* » *حی علی التحقیق* 🍃واژه: ۲۲ @dr_ghofrani2
۵۷۸ 📌همراه با نظرات استاد 💥با سلام و احترام از همان روزی که قابیل خودش را با عمو هابیل ما « *مقایسه* » کرد و به « *حسادت* » گرفتار و به « *عداوت* آلوده شد و آن « *جنایت برادرکشی* » از او سر زد، معلوم شد که *تمام ما « بنی آدم »* در معرض چنین غفلت و خطا و انحراف و گناه بزرگی هستیم که: تحمل « *خوبی و پاکی و موفقیت دیگران* » برایمان سخت است. این دیگران، می تواند: همسرمان باشد، برادر یا خواهرمان باشد، زن برادر یا خواهر شوهرمان باشد، یا ........ مقام معظم رهبری باشد و یا چهارده معصوم صلوات الله علیهم و خاندان آن عزیزان بزرگوار باشند. یکی از مشکلات مهم و یکی از نشانه های غلبه نفسانیت بر ما اینست که « *خودمان را یک تیـــم نمی بینیم* » و همه ما می خواهیم در فوتبال زندگی، ما *گُـــل* بزنیم و پیروزی مال *من* باشد. باور نداریم که در یک کار تیمی، پیروزی و موفقیت برای تمام افراد تیم است. پیروزی در هر جنگی، برای تمام افراد آن جبهه است. چه آنکه پشت جبهه نان می پزد، چه آنکه کارهای خدماتی می کند، چه آنکه دیدبانی می کند، چه آنکه اطلاعات جمع آوری می کند، چه آنکه با هواپیما یا با هلیکوپتر یا توپخانه پشتیبانی می کند، چه آنکه در خط اول نبرد است، چه آنکه در اتاق جنگ فرماندهی می کند و خلاصه تمام افراد آن جبهه با مشاغل و تلاشهای مختلف در آن پیروزی سهیم هستند. شاید بهترین شخصی که توانست این « *کار تیمی* » را برای ما به تصویر بکشد مرحوم دکتر شریعتی بود که کتاب قصه ای را درباره « *دست* » نوشت. آیا شما أعضاء محترم این کتاب زیبا را دیده یا خوانده اید؟ آیا می توانید آن را بطور خلاصه مطرح کنید؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۹ با سلام و عرض ادب پس به عنایت خدا ولطف شما معلوم شد« *أضغـــان* »، بزرگترین و *زشتترین بخل منافقانه که از روی عناد در قلبهایی بیمار دشمنان خداست که« برعلیه رهبران الهی درهرعصری وجود داشته ودارد نه تنها از هر گونه کمک وایثاروانفاق به هرشکلی خودداری می کنند بلکه از انفاق وکارخیر دیگران هم منزجر میشن وهم تا جاییکه بتوانند به هرترفندی جلوگیری می کنند.پس اینگونه افراد راحت قابل شناسایی هستند .فقط استاد مثلآپیش آمده که دریک جمعی بااینگونه افرادمواجه شدم ولی باشلوغ بازی نذاشته حرف بزنم یامطلبی رو به نتیجه برسونیم آیا وظیفه از گردنم ساقط میشه ؟ سلام و رحمت الهی بر شما این منافقان کینه توز و حسود، مثل شیطان که برای إغفال آدم در بهشت، خودش را خیرخواه و ناصح معرفی کرد، امروز در لباسهای مختلف مثل مشاور و روانشناس و کارشناس رسانه و غیره، می کوشند افراد را به یاس و ناامیدی و تکروی و خودخواهی و خودپرستی و خودبزرگ بینی و طلاق و مجرد ماندن و انزواگیزینی و مردم گریزی و تفرقه و نفاق سوق دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۰ سلام و رحمت خاص خدا بر شما استاد گرانقدر از حسن کلام و تعریفتان از اعضا متشکرم ما نیز دعا میکنیم و ممنون از حسن توضیحتان متوجه شدم و آیا خوبه در گروهای فامیلی که خیلی در فاز قرآن آنهم به شکل تدبری و مفهومی نیستن، کم کم شروع به بیان واژه یا پیام سوره ها کنیم تا انس مفهومی پیدا کنن و مسائل اونها هم حل بشه؟ و یا از سخنان رهبری که در کانالشون باگرافیک زیباست بازنشر کنیم؟ ماه مبارک نزدیکه و شاید قلبهاشون پذیرا تربشه و از اضغانشون کم بشه ان شاءالله علیکم السلام لطفا دنبال « باز نشر » هیچ مطلبی نروید. هر مطلب و پیام با ارزش و مفیدی را خودتان بنویسید. به نظر من *بهترین روش* برای دعوت دیگران به « *تفکر و تعقل و تدبر* »،« *طرح پرسشهای مهم و مناسب با مخاطب* « است. به نحوی که « دیگران بهانه باشند » و بخواهید « *خودتان* » رشد کنید. زیرا مردم از معلم بازی خوششان نمی آید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۲ با عرض سلام خدمت استاد محترم: کتاب «دست» دکتر شریعتی رو پیدا نکردم. ممکنه ذیل مجموعه آثار ایشون باشه؟ لطفا اگه میشه راهنمایی بیشتری در مورد این کتاب بفرمایید. با تشکر فراوان از مطالب پرنکته و مفید شما. سلام و رحمت الهی بر شما دکتر شریعتی رحمه الله علیه، کتاب مختصر و زیبایی دارد به نام « *برای خود برای ما برای دیگران* ». در آنجا می فرماید: این *طبیعت* » است که تمام جانداران (حتی انسان تا قبل از بلوغ) را « *کامل تر* » می کند و تنها انسان است که « کامل تر » شدنش (بعد از تولد و بلوغ)، *به « خود او » سپرده شده است.* می فرماید: هیچ حیوانی با « بی شاخ و دم » شدن و « راست ایستادن »، *انسان نمی شود.* انسان، وقتی انسان می شود که « *بفهمد* » و وقتی می فهمد که « خوب و بد » را تشخیص دهد و وقتی این *فهم و تشخیص* در او کامل می شود که *از « زندگی کردن برای خود » به « زندگی برای مــا » برسد.* و بعد برای اینکه این مطلب بسیار مهم، قابل هضم و فهم شود، « *دست* » را مثال می آورد و می فرماید: دست را ببین، زمین سفت را با چه زحمتی شخم می زند، صاف می کند، کود می دهد، بذر می پاشد، آبیاری می کند و حدود نیمی از سال را به مراقبت از آن می پردازد تا محصول به بار بنشیند، آنگاه همین دست، گندم را درو می کند، خرمن را می کوبد، گندم را آسیاب می کند، با آرد در تنور بسیار داغ، نان می پزد آنگاه نان را با انگشتان خود *لقمه* می کند و در چنگ خود می گیرد و « *ثمره تمام این تلاشهای خود را حتی یک لحظه در چنگ خود نگه نمی دارد بلکه آن را به دهان می سپارد.* » می فرماید: *پارسایی* دست را تماشا کنید که اگر ذره ای از آن لقمه، لای أنگشتش گیر کند، زیر ناخنش پنهان شود، *با وسواس آن را با آب و صابون می شوید و « پاک » می کند.* می فرماید: پس *هیچ دستی، خودپرست و خودبین و طماع و حریص نیست.* *هیچ دستی برای خودش زندگی نمی کند.* دست این را « *می فهمد* » که اگر دسترنج خودش را « *برای خود* » نگهدارد، غذا می گندد، دست آلوده می شود، پیکر می میرد *و بر پیکر مُــرده، کدام دستی است که بتواند « زنــدگی » کند؟* اگر غذا در دستش بماند، او گرسنه می میرد و این دشمنان اویند ـ میکربها و مگسها ـ که از دسترنج او می خورند و می رقصند و می گزند و می خوانند و چاق و چله می شوند و دنیا را به گند می کشند.... خداوند ایشان را از رحمت واسعه خود بهره مند فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۳ *اطلاعیه:* دهها نفر از أعضاء محترمی که گهگاه گروه را ترک کرده یا هنوز در گروه هستند، نسبت به *« کثـــرت پیام ها و طولانــــی بودن مطالب »* اعتراض دارند. لذا استدعا می شود: پاسخهایتان را « بسیار *خلاصه* و *بررسی شده* » بنویسید و از توضیحات اضافی و طرح حدس و گمان و مسائل شخصی و تعارف و تشکر از یکدیگر و نقل قولهای نپخته و بی ارتباط با پرسش مطرح در گروه و « پــرگویی » های بی فایده پرهیز بفرمائید. بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2