eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
138 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
ممنون از نکات کاربردی و تبیینی شما بزرگوار. عبارت ( فاحذروهم) که قبل از عفو وصفح و غفران آمده چه پیامی دارد و چه نوع عملکردی را از مردان خواسته است؟ قرآن می‌فرماید: ۱ـ فَاحْذَرُوهُمْ وَ ۲ـ إِن تَعْفُوا وَ ۳ـ تَصْفَحُوا وَ ۴ـ تَغْفِرُوا .... پس شوهران و پدران مؤمن موظفند: *اولا: مراقــــــــــــب ولایت‌پذیـــــری خـــــــود باشند* (و با همسر و فرزندانشان گفتار و رفتار *غیــــــــــر مجـــــاز نــــــــــــــــــــــداشته باشند* و به حُرمــــــت آنها *تعــدی و تجــــاوز نـــــــــــــکنند.* ) ثانیا: آنها را عفو کنند و ببخشند و حساسیتی نشان ندهند، ثالثا: آنها را سرزنش و تحقیر نکنند، رابعا: نه تنها از آنها کینه به دل نگیرند بلکه برایشان آمرزش بخواهند و زمینه تحول آنها را هنرمندانه فراهم آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استادبزرگوار این آیه فقط خطاب به مردان می‌باشد؟ چون فرموده زوج یعنی همسر پس مخاطب این آیه خانمها هم میشه باشن ؟ ظاهرا مخاطب آیه مورد نظر فقط *شوهران* هستند و شامل بانوان نمی‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد خودشناسی قرآنی رو میشه تقلب برسونید که از کجا شروع کنیم راهنمایی کنید که روش مطالعمون چه جوری باشه بنده نمیدانم که از کجا باید شروع کرد باتشکر از زحمات بی دریغ شما. ۱ـ کتابهای مرحوم آیه الله حائری شیرازی برای خودشناسی بسیار مفیدند. ۲ـ به وبگاه *به آسمان نگاه کن* وارد شوید و مباحث *خودشناسی* را در آنجا بشنوید. ۳ـ در کانال *تسبیح۹* هم می‌توانید مباحث خودشناسی را بشنوید. ۴ـ ابتدا برای خود این *چهار پرسش* را مطرح کنید: من کیستم؟ من چی نیستم؟ من چی دارم؟ من چی ندارم؟ سپس * هر آیه‌ای* را که در قرآن می‌خوانید ببینید پاسخ کدامیک از این چهار پرسش را در اختیار شما می‌گذارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به یه عروسی مختلط دعوت شدیم. که مجلس گناه هستش. من مطمئنم که نمیرم، همسرم هم به خاطر مادرش که ناراحت نشه، میگه من باید برم. من نظرمو گفتم، ولی ایشون متقاعد نشدن. حالا چیکار باید بکنیم؟ ۱ـ ظاهرا برای *تقویت عقلانیت* و *اراده* و *ایمان* مادر سببی خود به اندازه کافی تلاش نکرده و *نکات مثبت* ایشان را هنرمندانه *تشویق* نکرده‌اید و در ایجاد *همدلی* ایشان با خودتان خیلی موفق نبوده‌اید. ۲ـ اگر از تخلفات احتمالی آن مراسم مطمئن نیستید با شوهرتان هماهنگ باشید. ۳ـ اما اگر مواردی مثل شراب و برهنگی مطمئنید خود را به *تمارض* بزنید و از همراهی نکردن و نرفتنتان *عذرخواهی* کنید. ۴ـ لطفا نسبت به همسرتان از *أمر* و *نهی* خودداری کنید و اگر لازم می‌بینید نکته‌ای را به ایشان یادآوری کنید فقط به صورت پرسش مطرح کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
شنیدم والدین باید تا زیر ۱۵سال مسئول تربیت فرزند خودشون باشه چون تا اون سن بچه به بلوغ جسمی و ذهنی نرسیده خو چه بسا بهتره تا این سن برسه به درد جامعه بخوره نه مایه لنگ جامعه *بهترین کمک* والدین به فرزندان اینست که *پر ظرفیت* باشند و به *ظاهر و باطن خودشان* بپردازند و گفتاری منطقی و رفتاری مجاز و زیبا و اخلاقی انسانی و شاد داشته باشند و فرزندان را بطور *غیر مستقیم* مدیریت کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چطوری میشه ایمان خودمون را در برابر مشکلات قوی کنیم؟ با نوشتن *برنامه* برای *قرار* انجام چند کار مهم با *خود* در *هر روز هفته* و رعایت دقیق آنها. مثل: *انس روزانه* با *چند آیه از قرآن* و  دقت در *ترجمه* آنها و تلاش برای فهم *یکی از واژه‌های* آنها، *انجام نماز* به موقع و حتی الامکان با إقتدا به همسر، تکرار *ذکر هر روز* و *گفتگو* با همسر و فرزندان و مهمانان درباره *باورهای* مهم اسلامی، گوش کردن *سخنرانی‌های* مفید، خواندن *کتاب‌های* مفید .... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
سلام ورحمت بی پایان الهی برشما استاد بزرگوار اولا سپاسگزارم از پاسخ شما برداشت من از پاسخ شما. لطفا اگه برداشتم اشتباه بود راهنمایی بفرمایین. چون قصدمن درک کردن این مطالب هستش ومیخوام واقعییت دعارو دقیق متوجه بشم برداشتم اینه.که مابعداز هربار دعاکردن باید صفاتمون به صفات خدانزدیکتربشه......ودعای ما. مارو به خدانزدیکتر کنه وباعث بشه از گناه دور بشیم‌ و به مقام وجایگاهی برسیم که از خدا جز خود خدا چیزی نخواهیم وهمیشه تسلیم اراده خداباشیم وگله ای در مورد کمبودهای دنیایی نداشته باشیم و در مورد دنیا وسلامتیمون خودمون تلاش کنیم و درحد تلاش خودمون وتوکل برخدا هرچی بدست آوردیم رزقمون هستش و اگر دچار بیماری شدیم و یا گرفتار شدیم و مشکلی برامون پیش آمد باز در دعاهامون از خدا انتظار برطرف شدن مشکلاتمونو نداشته باشیم فقط بگیم خدایا هرچیزی مرابه تو نزدیکتر میکند و خیر دنیا و آخرت ماست آنرا روزی ما بفرما استاد درست متوجه شدم؟ علیکم السلام،. أحسنت به شما ظاهرا همینطور است که فرمودید. به عبارت دیگر برای اینکه *آینه* (در منزل و در مکان‌های زیارتی و آینه‌هائی که باید نور خورشید را به برق یا گرما تبدیل کنند،) *درخشش* و *بازدهی* بیشتر و بهتری داشته باشند، آنها را *تمییز* و *تطهیر* می‌کنند. انسان هم باید با *دعا* از خودش *رفع نقص* و *رفع کدورت* و *رفع مانع* و در واقع خودش را از *هر مِن دون الهی* دائما *تطهیر* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
مدتیه مشکلات زندگی اذیتم میکنه خیلی احساس ناامیدی میکنم... اهل قرآن وتفسیرومطالعه هم هستم ولی همه چیزحالمو بدمیکنه لطفا کمکم کنید.‌ ۱ـ هر *نوزادی* اگر *کور* و *کر* و *لال* باشد *اصلا نمی‌فهمد* و نواقص خود را *درک نمی‌کند،* اگر دست و پای انسان نیز *فلج* شوند، او با آنها *هیچ دردی* را *إدراک* و *احساس* نمی‌کند، پس اینکه شما الآن *می‌فهمید* که در معرض *مشکلات* قرار دارید به این معنی است که *الحمد لله* هنوز مورد عنایت الهی هستید و *درک* و *حس* و *فهم* شما هنوز *فلج نشده‌اند.*  ۲ـ شما از کلاس دوم دبستان تا *هر مقطع* و در *هر رشته‌ای* که تحصیل کرده‌اید *دائما* باید *مسئه* (ریاضی، فیزیک، شیمی، هندسه، ....) *حــــــــل* می‌کردید و از *کشف* راه حل آنها *لذت* می‌بردید.   ۳ـ هر انسانی در *زندگی دنیوی* خود (درست مانند هر قلّه‌نوردی) *دائما* در حال *آزمایش* است و با *انواع مسائل* و *مصائب* و *موانع* و *سختی‌ها* و *مشکلات* و *فراز* و *نشیب‌ها* و *حوادث* قابل پیش‌بینی و گاه غیر قابل پیش‌بینی مواجه می‌شود، و *فقط* زمانی به *قله* و به *کمال* و *اوج لذت* می‌رسد که در مواجهه با همه آنها، *نگاه* و *اراده عاقلانه* و *باور مؤمنانه* و *امیدِ متوکلانه* خود را از دست *ندهد.*  ۴ـ پس بکوشید *علل ناراحتی* خود را کشف کنید. شاید *گذشته‌نگرید،* شاید علیه طبیعت و عقل و شرع، هنوز *مجردید،* شاید *خودشناسی* ندارید، شاید در *خداباوری* ضعیفید، شاید هنوز *عاقل* و *بالغ* و *با اراده* و *مؤمن* و *وارسته* و *خودکار* نشده‌اید، شاید از *ابتکار* و *خلاقیت* و *هنرمندی‌های ذاتی* خود غافل مانده‌اید، شاید أهل *مطالعه* نیستید، شاید *اسیر توقعات* خود از دیگرانید، شاید *منضبط* و *با برنامه* و *منظم* نیستید، شاید *شلخته* و *وابسته* و *اسیر تعلقات* خویشید و شاید ... بکوشید *شجاعانه* و *صادقانه* و *منصفانه* خودتان را *ارزیابی* و *محاسبه* کنید تا با *برداشتن میم* از ابتدای *مـــــــشکلات* از لحظه لحظه زندگی گرانقیمت خود *لذت* ببرید و *هر روزتان* بهتر از دیروزتان باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
سلام و ادب احترام خدمت استاد جان. چنانچه مقدورتان بود پیرامون اتحاد عقل و عاقل و معقول ، حکم و حاکم و محکوم صحبتی را داشته باشید. ممنون لطفا پرسشتان را *توضیح* دهید. منظورتان از *اتحاد* چیست؟ منظورتان از *عقل* و *عاقل* و *معقول* و *حُکم* و *حاکم* و *محکوم* چیست و آنها چه فرقی با هم دارند؟  به عبارت دیگر بگوئید *مشکلتان* با این واژه‌ها چیست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در آیه ولمن خاف مقام ربه جنتان منظور از دوبهشت چیست؟ ۱ـ *نمی‌دانم.* ۲ـ اما *شاید* جنّت *دلچسب‌ترین حال* و *فضائی پوشیده* و *مخفی از دید دیگران* است برای هر *فرد رشد یافته* و به *کمال رسیده* که در عین *اختصاصی* بودن آن، می‌توان *دیگران* را هم در آن *فضا* مهمان کرد.   تصور کنید اگر شخصی *مدینه العلم* باشد، یعنی در *مقام* و *جایگاه* و *قله‌ای* باشد که بر *همه هستی* اشراف داشته باشد و همه چیز را ببیند و بداند و بفهمد. چنین نازنینی چه *لذّت غیر قابل توصیفی* از *دانائی* خود می‌برد *بدون اینکه دیگران آن عظمت و آن در اوج بودن و آن لذت غیر قابل وصف* را *ببینند.*   حال اگر *دو نفر* یا *چند نفر* در این *أقصی‌المدینه* و در آن *قله* باشند (بدون اینکه افراد پای کوه آنها را ببینند و گفتگوهای آنها را بفهمند) تصور کنید چه *گفتگوهای عالمانه و شیرینی* دارند.  (درست شبیه دو نفر یا چند نفر *کارشناسی* که *یک فیلم* یا *یک بازی فوتبال* را دیده‌اند و بعد از آن چه گفتگوهای شیرینی با هم دارند که کودکان و افراد ناوارد اطراف آنها اصلا آن شیرینی را هرگز نمی‌چشند و حتی شاید به بحث آنها بخندند ....)(یا تصور کنید جناب پروفسور سمیعی، *مغز* انسان را چگونه می‌بیند و وقتی ایشان با چند پروفسور مغزشناس دیگر مباحثه می‌کنند چقدر از گفتگوی با هم *لذت* می‌برند. در حالی که *بیماران جاهل* و حاضر در جلسه آنها، یک کلمه از حرفهای آنها را نمی‌فهمند و شاید احساس کنند که آنها *دیوانه* و *مجنون* اند.) ۳ـ پس *شاید* و *شاید* منظور از *جنتان* این باشد که اگر *انسان* به *قلّه: خاف مقام ربه* برسد در *دو جنّت* قرار می‌گیرد و می‌تواند با *نگاه خدا* به *دنیا* و *آخرت* یا به *عالم غیب* و *عالم شهود* اشراف پیدا کند و از *عظمت* و از *أسرارِ آنها* به *نهایت شکوه و لذت* برسد. به نحوی که اگر *همه پرده‌ها کنار روند* برای او *چیزی عوض نشود.*   الله أکبر از این مقام. الله أکبر به نازنینانی که در چنین مقامی قرار دارند. سلام و صلوات الهی بر آن عزیزان. اللهم ارزقنا. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگر دین، همان عقلانیت و انسانیت ذاتی ماست، پس چرا همه ی احکامش مورد پذیرش عقل قرار نمی‌گیره؟ مثلا امری مثل دروغ از نظر فطری و عقلی یک رذیلت اخلاقی در نزد همه محسوب می‌شه اما بعضی احکام دین و حدودش، صرفا جنبه ی تعبدی و دینی داره و حتی شاید از نظر عقلی مورد پذیرش همه قرار نگیره و خلاف عقل و علم هم باشه. ۱ـ *دین* به فرمایش منقول از *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله، *عشق ذاتی به حق و نفرت عاقلانه از باطل* (و چیزی شبیه *آب حیات* خواستن و از *تشنگی* گریزان بودن) است. ۲ـ هر انسان *عاقلی* که بفهمد که بیمار است و بفهمد که *راه درمان بیماری* خود را *نمی‌فهمد* حتما *ضرورت* مراجعه به پزشک را *تشخیص* می‌دهد و به *تشخیص* و *فهم عقلانی* خود حتما عمل می‌کند.  ۳ـ انسان *عاقل* وقتی *می‌فهمد* که هر *علمی* را *ندارد* و *جاده* پیش رویش را *نمی‌شناسد* و *نشانی معشوق* خود را *نمی‌داند،* از *موقعیت‌یاب* (لوکیشن)(= قرآن) و *راهنمایان برگزیده او* (= نبی و رسول و حجّت) حتما *اطاعت* می‌کند.  پس همانطور که *انسان تشنه،* وقتی تشنگی خود را می‌فهمد اما *شریعه* (= راه رسیدن به آب) را *نمی‌داند،* از *سیراب‌شدگان* می‌پرسد و دستور آنها را *اطاعت* و *تبعیت* می‌کند، انسان *عاقل* هم با اینکه تشخیص دارد (یعنی: *إنا لله* بودن خود را می‌فهمد) اما چون *علم* ندارد (و *راه إلیه راجعون* را نمی‌شناسد)، لذا با *مبانی عقلی* خود *حق* یا *ناحق* بودن *مدعیان* و *مستدل* یا *مستند* بودن یا نبودن *ادعا* و *اطلاعات* آنها را *تشخیص* می‌دهد.  پس انسان *عاقل* و *متدین* هر گونه *علم تشریعی* را از *سفیران خالق خود* دریافت و با دقت به آنها *عمل* می‌کند تا به بارگاه *محبوب* و *معشوق* و *معبود* خود به *سلامت* برسد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
پس ببخشی چرا فرانسا که به دانشجویان با حجاب میگند قانون ما باید بی حجاب باشند ما ناراحت میشیم؟ کی گفته ناراحت شوید؟ لطفا اصلا از مقررات کشورهای دیگر ناراحت نشوید بلکه همه باید بکوشیم اولا: *عاقلانه* قانونمند باشیم، ثانیا: اگر باور داریم که *مالک جهان* خداوند است، باید *فقط* تابع *قوانین الهی* باشیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
بعد از سی سال خدمت معلمی دارم بازنشسته میشم. عاشق شغلمم. مجرد هستم و با پدر و مادر زندگی میکنم . میخام ادامه کار داشته باشم. از طرفی آموزش انرژی میبره و از همه مهمتر دلم میخاد قرآن رو خیلی جدی شروع و حفظ کنم. اگر خونه باشم نگهداری والدین و رسیدگی به منزل خیلی وقت و توانمو میگیره (مادرپیرم بسیار متوقع بداخلاق و رفتارشون توهین آمیزه و توقع دارن شرایط منزل به گونه ای باشه که همیشه مهمانی باشه و نظافت کامل و...). اگر برگردم مدرسه مشکلی نیست اما بالاخره ی روز باید کنار بذارم. . خیلی ذهنم درگیره میشه بفرمایید در شرایط فعلی اولویت چیه. منزل باشم و با اعصاب خوردی کنار والدین یا ادامه کار؟ ۱ـ لطفا بدانید که شما *عاشق* معلمی *نیستید* بلکه به آن *علاقه* دارید و *عادت* کرده‌اید. زیرا (اگر معنای درست عشق را که نهایت عقلانیت است بدانیم می‌فهمیم که) *امور دنیوی* شأن و مقام *معشوق* را ندارند.  ۲ـ لطفا عاقلانه بازنشستگی را *غنیمت* شمارید و خود را برای *مهمترین تکلیف هر مخلوق* یعنی: *ازدواج* آماده کنید و *رغبت* به آن را در خودتان به *اوج* برسانید تا به مهمترین *دستور قرآن* عمل کرده‌ باشید و والدین محترمتان را هم *همسر تمرینی* تلقی و بکوشید *هنر هدایت نامحسوس* و دیگر *توانمندیهای زنانه و بالقوه* خود را با آنها شکوفا کنید تا با آمادگی کافی وارد *مرحله اصلی زندگی* خود شوید.   ۳ـ بدون *رغبت به نکاح* و بدون *تلاش برای آماده شدن برای آن* که *عمل به قرآن* است، هر قدر هم قرآن را بخوانید و بفهمید، دست شما را در دنیا و آخرت نمی‌گیرد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
بنده دارم وارد ۴۰ سالگی میشم و اصلا به سنم فکر نمیکردم دوفرزند دوسال و یک سال دارم و دلم میخواست بچه های زیادتری داشته باشم ... آیا با اینکه سنم داره بالا میره درست باز بچه بیارم و میتونم درست تربیت بشن. همش میترسم عمرم قد نده و اتفاقی بیوفته. درضمن همسر بنده صبح میرن شب میان و کمک بنده فقط خانواده همسرم هستند . همسر من قبلا خیلی حرف مادرشونو گوش میکردند و از این لحاظ خیلی ارامش داشتم چون زیاد حرف بنده رو گوش نمیدن. با توجه به راهنمایی های سابقتون تونستم کمی در این روند خودمو تغییر بدم و همش از موضع ضعف باهاشون صحبت کنم و تا جایی حرفمو گوش کردن ... و استاد من اگر مشکلی پیش بیاد با مادرشون در میون میذارم ایا این غیبت حساب میشه و ایا کمک گرفتن از مادرشون در امر خانواده ایا اشکال داره؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ بانوان *مؤمن* (مثل حضرت *ساره* علیها سلام) فرزنددار شدن خود را *فقط* به خالق خود واگذار می‌کنند و با نظر شوهرشان هماهنگ هستند و خود را با *خیالبافی* و *محاسبات ذهنی* خسته نمی‌کنند و زجر نمی‌دهند و مؤمنانه هیچ *خوف* و *حزنی* ندارند.  ۲ـ بانوان *مؤمن* خود را *معلم* و *استاد* شوهرشان *نمی‌دانند* لذا هیچ *حرفی* با شوهرانشان *نباید* داشته باشند، بلکه آنها دائما شوهرانشان را (با هر شرائطی) هنرمندانه *تمجید* و *تجلیل* و *نکات مثبت* آنها را شناسائی و به زیبائی *تشویق* می‌کنند و می‌کوشند با *هنر هدایت نامحسوس* و *جذّابیتهای إعجازآفرین زنانه* خود *و با زبان بسته* از شوهرانشان *مردانی عاقل، با اراده، متدین، مؤمن، متعهد* بپرورند. ۳ـ لطفا در روابط ایشان با خانواده‌اش *کمترین دخالتی* نداشته باشید و از *طرح أسرار زناشوئی* نزد دیگران به دستور قرآن باید *اجتناب* کنید. ۴ـ *غیبت* یعنی *عیب دیگری* را نزد *انکه نمی‌داند* فاش کردن. پس اگر من ایراد شما را به خود شما بگویم اما به دیگری هم بگویم باز هم *غیبت* کرده‌ام. (غیبت = گناهی بدتر از زنا.)   ۵ـ بسیار مفید است که از مادر سببی خود در هر زمینه‌ای *سئوال* داشته باشید اما نباید بگذارید دیگران از مسائل خصوصی شما کمترین بوئی ببرند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد فقط یکسال فریز میشه بعد دوباره برمیگرده به اجتماع .... امان از *دلسوزیهای مادرانه،* لطفا مطیع و تابع همسر محترمتان و مرجع خود باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
خواهر من 7سالشه هر وقت میبرمش مسجد با بچه ها بازی می‌کنه. خب این بازی معمولا توش سرو صداهایی هست. متاسفانه تو محله ما مساجدی که هم هست اکثرا افراد سالمند هستن یا جوان هم باشن رو ۳۰ الی ۴۰سال صبر ندارن و وقتی خواهر من بازی می‌کنه یا بچه ها شده خیلی داد میزنند که همین باعث رعب و وحشت بچه ها میشه یا شده خواهر من بره زنونه اشک ریزون بیاد بگه تو خانما منا نیشگون گرفت چرا سرو صدا می‌کنی همین کار باعث عصبانیت من میشه چندین بار هم حرف زدم ولی فایده نداشته.‌ خواهر من دیگه اصلا مسجد نمیاد میگه میترسم منا بزنند یا دعوام کنند اون صدای بچه ها تو مسجد خیلی کم رنگ شده. من باید چه رفتاری داشته باشم ؟ سلام و رحمت الهی بر شما برادر مؤمن و خیرخواه. ۱ـ خواهر شما در آستانه *بلوغ* است پس لازم است به او *حُرمت* مسجد و *حُرمت* نماز و *حُرمت* فضای عمومی و *حق* دیگران تفهیم و *رعایت* آنها از او خواسته شود. ۲ـ می‌توانید *چند اسباب بازی مناسب* با خودتان به مسجد ببرید تا با دوستانش به آرامی *بازی* کنند. ۳ـ شرائطی را فراهم کنید (مثلا برایش چادر و سجاده و جانماز زیبائی تهیه کنید) تا او هم در کنار شما *نماز بخواند.* ۴ـ از او (که احتمالا کلاس اول است) بپرسید: از *سر و صدای* بچه‌های کلاس* مدرسه وقتی معلم درس می‌دهد آیا *خوشحال می‌شوی؟* بکوشید *زشتی* و *غیر مجاز* بودن *رفتار کودکانه* در فضاهای عمومی از انسان را کاری *غیر عاقلانه* برایش تعریف کنید. امیدوارم با گفتار منطقی و رفتار زیبا و مؤمنانه خود در خواهرداری موفق باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
*بفرمائید مسابقه:* با سلام و احترام و ضمن تبریک اقدام بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران که صهیونیستم و حامیانش را تحقیر و همه مستضعفین جهان را شاد کرد از شما أعضاء محترم خصوصا عزیزانی که در معرض مشاوره قرار دارند دعوت می‌شود، با دقت در *پاسخ‌های* من به غالب *‌نامه‌ها* ی مطرح در این گروه طی این حدود چهار سال، *مبنای* همه پاسخ‌های مرا *کشف* کنید، و لطفا آن مبنا را در یک *عبارت خیلی کوتاه* به صورت یک *گزاره کلی* و *راهکار* (و فرمول) *منطقی* در گروه مطرح بفرمائید. إن شاء الله تعالی *عصر روز جمعه* ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، به *عبارت‌های کوتاه‌* و *گویا* و *زیبا* چند هدیه‌ی ناقابل تقدیم می‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
*لطفا* فقط در *یک عبارت چند کلمه‌ای* و مثل *یک فرمول* بیان کنید.
همسر بنده صاحب یک شرکت خصوصی ... حتی برای شرکت در مناقصه کارکنان شرکت کارفرما برای قبول شرکت ایشان در مناقصه درخواست پول و سهم می‌کنند هم بنده و هم ایشان بسیار نگران هستیم ... از شما میخواستم بنده رو آگاه کنید چگونه به ایشان مشاوره بدهم ... به گفته ایشان اگر به درخواست ها پاسخ ندهند امکان کار کردن برایشان خیلی سخت و حتی در برخی مواقع غیر ممکن میشور ۱ـ لطفا همسر محترمتان از دفتر مرجع خودشان بپرسند تا پاسخشان برایشان حجیت داشته باشد.  ۲ـ لطفا *شما* در امور اقتصادی ایشان *دخالت مستقیم* نداشته باشید و بجای *مشاوره* به دستور قرآن به ایشان *آرامش عقلانی* و *نشاط مؤمنانه* بدهید. ۳ـ لطفا در دعاهای هر روز خود برای ایشان دعا کنید تا در این آزمون سخت و پیچیده، دچار لغزش و انحراف و خطا نشوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استادگرامی آیا میتوان حدیث شریف کساء را مصداق ومفهومی از آیه ۲ سوره ملک درنظرگرفت؟ چنانکه در المیزان گفته شده: آيه مورد بحث علاوه بر مفادی كه گفتيم افاده می‌كند، اشاره‌ای هم به اين نكته دارد كه * مقصود بالذات از خلقت رساندن جزای خير به بندگان بوده، چون در اين آيه سخنی از گناه و كار زشت و كيفر نيامده، تنها عمل خوب را ذكر كرده و فرموده خلقت حيات و موت برای اين است كه معلوم شود كداميك عملش بهتر است. پس صاحبان عمل نيك مقصود اصلی از خلقتند، و اما ديگران به خاطر آنان خلق شده‌اند. * سلام و رحمت الهی بر شما. سخن مرحوم علامه، سخن منطقی و پُر مغز و زیبائی است. و تطبیق شما هم ظاهرا دور از حقیقت نیست. *راه زندگی درست* همین *نکته مهم* آیه دوم سوره مُلک است. پس در *همه لحظات* و در *همه امور زندگی* اولا: باید *نیت حسن* (حُسن فاعلی) داشته باشیم، ثانیا: باید *شکل و ظاهر گفتار و رفتار* ما نیز *حسن فعلی* داشته باشد. *نحوه* از دنیا *رفتن* خیلی مهم نیست مهم *شاهد* و *شهید* بودن است که مؤمنین بعد از *هر دو رکعت نماز* باید با *تشهد* خود به تدریج به این مقام شاهد و شهید برسند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد عزیز من صحیفه سجادیه رو فقط معنی اش رو میخونم. لازم هست عربی اش هم خوانده بشود؟ آفرین که چنین توفیقی دارید. البته تطبیق ترجمه با متن عربی، *حلاوت* و *لذت* بیشتری دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد عزیز درسوره انعام آیه ۱۱۰ خدا می فرمایند:.مادل ودیده اینان را چنان که اول بار ایمان نیاوردند اکنون نیز از ایمان بگردانیم ... منظور ازاول بار کی هست؟ ... آیه ۱۱۰ سوره أنعام درباره *معاندینی که تابع عقل نیستند* می‌فرماید: *وَ أَقْسَمُواْ بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِن جَاءتْهُمْ آيَةٌ لَّيُؤْمِنُنَّ بِهَا* ..... (و با سخت‏ترين سوگندهايشان به خدا سوگند خوردند كه اگر *معجزه جدیدی* براىشان بيايد حتما ایمان می‌آورند ....)  در ادامه خداوند (با توجه به عناد و *بی‌منطق* و *هوسباز* بودن آنها) می‌فرماید: .... *أَنَّهَا إِذَا جَاءتْ لاَ يُؤْمِنُونَ.*  (... اگر صدتا معجزه دیگر هم برای آنها بيايد باز ايمان نمى‌‏آورند.) پس منطور *ایمان نیاوردن* آنها به *تورات* و *انجیل* و *معجزات عدیده* أنبیاء و مرسلین *قبلی* است. این آیه (و هیچ آیه دیگری) به *ایمان یا کفر قبل از تولد* اشاره‌ نمی‌کند. 👈واژه: ۱۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما بااجازه به شرطی پاسخ جنابعالی را میدم که این درسهای یک دقیقه ای تون را ادامه بدین 🤷‍♀😁 من دو نفر هستم. من عاقل و من جاهل. من خدامحور و من خود محور درست گفتم؟ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. صد آفرین به شما.  البته شاید بهتر باشد بجای عاقل و جاهل (که درست است) بگوئیم: هر انسانی *دو من* دارد: ۱ـ *من عقلانی،* و ۲ـ *من نفسانی.* یا: *خداجو* و *خودخواه.* پس می‌بینید که *خودشناسی* کار خیلی سختی نیست. از حالا به بعد هر آیه‌ای که از قرآن می‌خوانید ببینید به کدامیک از این *چهار پرسش* پاسخ می‌دهد: ۱ـ من کیستم؟ ۲ـ من چی نیستم؟ ۳ـ من چی دارم؟ ۴ـ من چی ندارم؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد گرامی و بزرگوارمان شاید جواب سوالتان این باشد: با توجه به آیه شریفه *و نفختُ فیه من روحی* من الهی که در قالب نقشهای مختلف متجلی میشود. یعنی این "من" باید یکه شناس و موحد باشد در نقشهای مختلفی که برایش تعریف میشود بله، به خاطر برخورداری از *من روحی* انسان *باید* موحد باشد اما چرا اکثر مردم *کارهای غیر روحی* انجام می‌دهند و دنبال *من دون الله* اند؟  زیرا بشر در *دنیا* گرفتار *یک من نفسانی* است که هر کاری که *نفسش بخواهد* انجام می‌دهد.   پس هر انسانی *دو من* دارد: ۱ـ *من روحی،* (عقلانی، انسانی)، ۲ـ *من نفسانی،* (شهوانی، مادی، حیوانی) که *دائما* و تا *آخرین لحظه عمر* برای *انجام* یا *ترک* هر عملی، میان این دو من، *تضاد* و *درگیری* است.  و تا انسان *اراده عاقلانه* و *عزم مؤمنانه* پیدا نکند، همواره *اسیر* حواس و هوس و ظواهر و مادیات و دنیا و پستی‌هاست که او را به *جهنم* محرومیت می‌کشانند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2