eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
155 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۹۳ حقیقت حجی که این همه در دعاهای این ماه از خداوند متعال طلبش میکنیم چیست؟ لطفا خود شما (یا سایر أعضاء محترم) بفرمائید: « حــج » چیست؟ و « حـــاجــی » کیست؟ تا بعد ببینیم چرا در ماه مبارک رمضان باید دائما از خداوند *حج امسال و هر سال* را طلب کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۴ 📌همراه با نظرات شما سلام استاد ضمن قدردانی از زحمات شما و تبریکات فراوان و تشکر مجدد اینکه در محضر شما و با استفاده از تعالیم شما نگاه کردن را به زیبایی و عمق بیشتر آموختم و جور دیگری به نماز و کتاب الهی نظر کردم اما اگر منت گذارید در اقامه کردن نماز و روزه بیشتر توضیح بفرمائید ممنون می شوم 📌همراه با نظرات استاد لطفا بفرمائید: *در قرآن، چه چیزهایی باید « إقامه » شوند؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۵ ۶۸۶ ببخشید استاد ، با توجه به قرار گیری در ماه مبارک رمضان، و فرصت استثنایی بهره گیری از ثواب ختم یک آیه معادل کل قرآن، آیا قرائت قرآن در این ماه ارجحیت بیش تری پیدا نمی کند؟ به دلیل این امتیاز، قرائت بیش تر در این ماه موضوعیت پیدا نمی کند؟ باتشکر « قرائـــت » یعنی چه؟ و چه فرقی با « تلاوت و ترتیل و روخوانی و صوت و لحن و تلفظ کلمات » دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۶ *یک استدعا* از تمام أعضاء محترم گروه، لطفا « *این گروه* » را یک « *کلاس بزرگ* » تلقی بفرمائید. پس به جای اینکه هر کدامتان، *فقط به پرسش خودش أهمیت بدهد* و فقط همان را دنبال کند، لطفا کمک کنید تا « *هر پرسش* » برای تمام أعضاء محترم گروه، به خوبی *حلاجی و ابعاد مختلفش روشن* نشده، پرسشهای دیگری مطرح نشود. لذا لازم است أعضاء محترم، *پرسش و پاسخها و نظرات یکدیگر را هم با دقت بخوانند.* وقتی پرسشهای متعدد *همزمان* مطرح می شود، لازم است « *پاسخ آن کوتاه و ناقص* » ارائه شود. پس اگر چنین *لطفـی* را ابراز کنید و پرسشهایتان را در دفترچه ای یادداشت و در فاصله زمانی مناسب تری مطرح کنید و به تمام گفتگوها عنایت داشته باشید، دیگر شاهد *پرسشهای تکراری* و *پاسخهای ناقص* نخواهیم بود. از توجهتان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۷ خانم محترمی پرسیده اند: چرا به خانمها میگید تا میتونید *خواسته ای* از شوهرتون نداشته باشید؟! ... چرا مثل *روانشناسی غرب* نمی‌گید خواسته هاتون رو با روشی درست و زیبا بیان و درخواست کنید از شوهر ... سوال بعدیم اینه: وقتی خواستمونو خیلی خوب و مهربون بگیم و با شوهرمون تعامل میکنیم و ظاهرا به نتیجه می‌رسیم اما چیکار کنیم وقتی یا می زنه زیر حرفش. یا حاضر به تعامل نباشه مثلن بگه تو باید این شرایط را تحمل کنی من درکت نمیکنم تو چرا با این مسئله مشکل داری. آیا بازم باید بهش بگیم چشم هرچی دل تو میخواد؟ این *مطیع* شوهر بودن و چشم گفتن و رضایت شوهر را لطفا با جزئیات برام روشن کنید خیلی درگیرشم. به ایشان عرض شد: *اول:* برای موفقیت در زندگی، باید ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ برای شناخت معنای زندگی، ۳ـ برای شناخت اصول و مبانی زندگی، ۴ـ برای شناخت فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « اسلامی »، ۵ـ برای شناخت نقش و تکالیف زن و شوهر در زندگی مشترک از منظر قرآن تلاش کرد و قبل از ازدواج، باید « هنر زن یا مرد بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را به اندازه کافی، با « محارم » تمرین کرد. *دوم:* روانشناسی، یکی از چندین مظاهر « *اومانیسم* » و اصالت انسان و انکار خداست که *زمینه ترویج نظام استکباری و شیطانی* را در جوامع بشری فراهم می آورد و حداقل « *ده اصل مهم* » را « قبول ندارد » که عبارتند از : *« عقل، اراده، اختیار، روح، وحی، غیب، الهام، ملائکه، آخرت، خدا »* *سوم:* اگر انسان عاقل و مؤمن، « *إخلاص* » پیدا کند، (مثل شرکت کنندگان در کنکور و در هر آزمون و مسابقه ای،) فقط به « *ایفاء نقش خود و انجام وظائف خودش می پردازد* » و « *کمترین توقعی* » از هیچ مخلوقی نخواهد داشت. *چهارم:* اگر برای امور بنایی و تعمیراتی و خدماتی منزلتان، کارگری را یک یا چند روز، *استخدام* کنید، او « *إجــــازه: تنبلی، تلفن بازی و تماشای عکس و فیلم و اطراف و انجام هیچ کاری خارج از دستور شما* » را ندارد حتی « *اجــــازه ندارد در حین کار چیزی بخورد یا بخوابد و یا چندین بار به دستشویی برود* ». یا اگر خود شما (با هزار مدرک و تلاش و خواهش و تمنا و پارتی و ...) در اداره ای « *استخدام و متعهد* » شوید، تا سی سال، « *إجـــازه غیبت و حتی تأخیر* » ندارید و برای « *هر کــاری » باید « از مسئول آن قسمت، إجـــازه بگیرید* و باید « هر کاری را که طبق قرارداد به شما دستور می دهند، *اطاعـــت* کنید.» متأسفانه نظام استکباری موفق شده است « *قداست آسمانی ازدواج* » را بشکند و آن را برای افراد تحصیلکرده، به صورت *أمری پیش پا افتاده، تفننی، دلبخواه، فانتزی، شبیه شوخی، بازی و فقط برای فرار از محدودیتهای والدین و به آزادی و به اوج لـــذت و شادی و ولنگاری رسیدن* درآورد. لذا اکثر زنان و شوهران تحصیلکرده، « *تعهداتی* » که در خطبه عقد و عروسی و در قباله ازدواجشان، « *امضاء* » می کنند را « *یا نمی دانند و نمی شناسند* » و یا (اگر برایشان روشن شود) « *اصلا آنها را قبول ندارند* » و خلاصه اینکه تصور روشنی از « *تعهد* » ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۸ ۶۹۳ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام لطفا « *تمام آن اعمالی* » که حجاج در عمره یا تمتع انجام می دهند (غسل کردن، دو حوله به خود پیچیدن، مو و ناخن کوتاه کردن ....) را مرور کنید و ببینید خود آن کارها چه « *تحولی* » ممکن است در حجاج ایجاد کند؟ و تا کنون *چه تأثیری* در میلیاردها حاجی، در طول تاریخ داشته و *چه تحولی* را در حجاجی مثل « غاصبان خلافت، معاویه، هارون و سایر خلفاء بنی امیه و بنی العباس و کوفیان و برخی از مسئولین امروز ما » *پدید* آورده است؟ چند نفر در حج به « *غدیر خم* » می رسند؟ چند نفر در حج، مثل امام حسین صلوات الله علیه به « *دعای عرفه* » می رسند؟ چند حاجی ممکن است حج را ناتمام بگذارند و « امام منصوب الهی » را تا کربلاء همراهی کنند و شهید شوند؟ چند نفر مثل حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، حج بدون *برائــت* را اصلا حج نمی دانند؟ اگر حج رفته باشید آنجا *غالب حجاج یا در حال خواب و خوردن و خرید هستند و یا روضه گوش می دهند.* ضمنا از خودتان بپرسید: *چه شباهتی در « نماز جمعه » با « حج عمره و تمتع » هست* که فرموده اند: نماز جمعه، حج فقراء است؟ و یا در روایات فراوانی فرموده اند: فلان کار را اگر انجام دهید، ارزش فلان تعداد عمره یا تمتع را دارد. چرا؟ در آن کارها که مو و ناخن مطرح نیست. پس معلوم می شود که *« حج » هم مهجور و مظلوم مانده* و لذا چقدر درست فرموده اند که: *ما اقـــل الحجيج و اكثــــــــــر الضجيج* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۹ استاد شخصی راجب طب سنتی اسلامی حرف میزد میگفت تواسلام اومده شراب حرامه ومیگن امام صادق گفته درحرام شفانیست ولی همین اسلام تبصره آورده که اگر چیزی نبودشرایط نبود به فلان دارو نتونستی برسی فلان نشدوجان درخطربود میتونی ازحرام استفاده کنی!!!این گفته صحت داره!؟ پاسخ قرآن یک کلمه است: « *إضطرار* » در اضطرار، « *عنوان اولیه* » هر چیزی برداشته و « *عنوان ثانویه* » برای هر چیزی جاری می شود. مثلا: *اگر فردی مضطر شد، روزه خود را حتی یک ربع مانده به اذان مغرب، واجب است باز کند.* در حالت اضطرار، *اگر فقط با کشتن گروگان خودی، دشمن کشته میشود، آن خودی را می توان کشت.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۰ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد پاسخ « مشق شب اول »: در سوره اعلي: گروه اول: سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى‏ (۱۰) گروه دوم: وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱) گروه اول: شرط صعود : قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى (۱۴) وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵) گروه دوم: شرط سقوط : بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (۱۶) وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى (۱۷) در سوره شمس: گروه اول: قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (۹) گروه دوم: وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا. (۱۰) در سوره ليل : گروه اول: فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَ اتَّقَى (۵) وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَى (۶) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى (۷) گروه دوم: وَ أَمَّا مَن بَخِلَ وَ اسْتَغْنَى (۸) وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنَى (۹) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى (۱۰) در سوره بينه: گروه اول : إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶) گروه دوم: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷) در سوره غاشیه: گروه اول: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ (۲) عامِلَةٌ ناصِبَةٌ (۳) تَصْلى‏ ناراً حامِيَةً (۴) تُسْقى‏ مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ (۵) گروه دوم: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (۸) لِسَعْيِها راضِيَةٌ (۹) في‏ جَنَّةٍ عالِيَةٍ (۱۰) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۱ ۶۷۳ چند نمونه دیگر از گروههای « دوتایی »: در سوره مومن: گروه اول : مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا ، گروه دوم : وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ در سوره شوری: گروه اول: مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ، گروه دوم: وَ مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (42/20) در سوره قمر : گروه اول : إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلَالٍ وَ سُعُرٍ (47) گروه دوم : إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ (54) فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ (55) در سوره حديد : گروه اول : يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (12) گروه دوم :‌ يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ (13) در سوره حاقه: گروه اول : فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا كِتَابِيهْ (19) گروه دوم : وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيهْ (25) در سوره جن: وَ أَنَّا گروه اول: مِنَّا الْمُسْلِمُونَ گروه دوم: وَ مِنَّا الْقَاسِطُونَ ، فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا. (14) در سوره انسان : إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ گروه اول: إِمَّا شَاكِرًا گروه دوم: وَ إِمَّا كَفُورًا . (3) در سوره نازعات : گروه اول: فَأَمَّا مَن طَــغَـــــــى (37) وَ آثَــرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (38) فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى (39) گروه دوم: وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى (40) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى (79/41) در سوره انفطار : گروه اول: كاروان مشتاقان: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (13) گروه دوم: غافلان: وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ (14) يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ (15) وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ(82/16) در سوره مطففين : گروه اول : كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ (7) گروه دوم :‌ كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (18) در سوره انشقاق : گروه اول: فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ (7) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا (8) وَ يَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا (9) گروه دوم: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (10) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا (11) وَ يَصْلَى سَعِيرًا (12) إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا (13) إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ (14) بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا (84/15) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۲ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد مشق شب دوم: در سوره های: ۱ـ حمد، ۲ـ (آیات اوائل) بقره، ۳ـ یونس، ۴ـ هود، ۵ـ واقعه مردم به « سه گروه » تقسیم شده اند. در سوره حمد: گروه اول: انعمت علیهم، گروه دوم: مغضوب علیهم، گروه سوم: ضالین. لطفا « سه گروه موجود در آیات چهار سوره دیگر » را استخراج و بدون هیچ توضیحی اعلام کنید. بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۳ ۶۷۱ 📌همراه با نظرات شما سلام آنچه من میدانم : از بین بردن حق مالی ،جانی و احساسیِ یک انسان توسط فرد ظالم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. « ظلم » یعنی: پشت کردن به هر چیزی از جنس « نــــور » که باعث می شود « خود فرد » در تاریکی و « ظلمت » قرار گیرد. لذا در دعای کمیل می گوئیم: ظلمتُ نفسی. پس ظلم یعنی: پشت کردن به: نور، نعمت، رحمت، لطف، محبت، علم، معرفت، تجربه و حـــق، ظلم، ظالم را به تاریکی می کشاند و « مظلوم » را با « دو گزینه » مواجه می سازد: ۱ـ اینکه او هم با گفتار یا رفتار غیر مجاز « به خودش » ظلم کند، ۲ـ یا (مانند أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم) با « گفتار و رفتار عاقلانه و مؤمنانه و بخشش کریمانه » برای خودش « امتیاز » به دست آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۴ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد پاسخ « مشق شب دوم »: آیاتی که « تمام مردم » را به « سه گروه » تقسیم کرده اند: در سوره حمد: گروه اول: أنعمت علیهم ، گروه دوم: مَغضُوبِ عَلَيهِمْ گروه سوم: وضَّالِّينَ . در سوره بقره: گروه اول : ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدی لِّلْمُتَّقِينَ (۲) ..... وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) گروه دوم : إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (۶) گروه سوم : وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ مَا هُم بِمُؤْمِنِينَ (۸) در سوره یونس: وَ مَا كَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَن يُفْتَرَى مِن دُونِ اللّهِ وَ لَكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتَابِ لاَ رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ (۳۷) گروه اول ( مومنان ): وَ مِنهُم مَّن يُؤْمِنُ بِهِ، گروه دوم ( كافران ): وَ مِنْهُم مَّن لاَّ يُؤْمِنُ بِهِ وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ (۴۰) گروه سوم ( غافلان ): وَ مِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كَانُواْ لاَ يَعْقِلُونَ (۴۲) وَ مِنهُم مَّن يَنظُرُ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كَانُواْ لاَ يُبْصِرُونَ (۴۳) در سوره هود: گروه اول : وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ (۹) گروه دوم : وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ، لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ (۱۰) گروه سوم : إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ (۱۱/۱۱) سوره واقعه : گروه اول : فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (۸۸) فَرَوْحٌ وَ رَيْحَانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ (۸۹) گروه دوم : وَ أَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۰) فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۱) گروه سوم : وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (۹۲) فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۵ با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر منظور شما «اکثرا مشتاق مطالعه نیستند ( با دیدن و خواندن هر چیزی *طلوع* نمی کنند)» چه بود؟ با سلام و احترام به تمام شما نورچشمی های این امت بزرگ و منتظر. از « واژه های » مظلوم در ادبیات، واژه « مطالعه » است که اکثرا آن را « مصرف کتاب » و « انباشت اطلاعات در ذهن » ترجمه می کنند در حالی که این واژه همخانوادة « طلوع » و درخشش است و انسانهای رشید، دیدن و شنیدن و خواندن هر مطلبی را « بهانه ای » قرار می دادند برای « شکوفایی و ابراز خلاقیتها و اظهار نظر و نوشتن کتابها و مقالات خود ». وقتی دانشمندان در هر موردی « مطالعه » و در آن « اشراف » پیدا می کنند کارشان را با نگارش مقاله و کتاب به نتیجه می رسانند. مثلا مرحوم طبرسی علیه الرحمه، با مطالعة تفاسیر أهل تسنن، سه تفسیر بزرگ و جامع از منظر شیعه نگاشته که آخرین تفسیر نفیس ایشان « مجمع البیان » است. اولین نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آغاز غیبت کبری، مرحوم شیخ مفید بودند که حدود ۲۰۰ جلد کتاب تحریر کرده بود و امام ایشان را « مفید » نامیدند. از کتابخانه های بزرگ ایران، کتابخانه مقام معظم رهبری است و ظاهرا تمام کتابهای آن در هر زمینه ای که حضرت آقا آن را مطالعه کرده اند حتما « حاشیه » دارد. یعنی بی تفاوت از آن نگذشته اند بلکه بهانه ای بوده برای « طلوع » و ابراز نظر ایشان. پس مطالعه، خواندن به همراه تفهّم و تفکر و تلاش برای « اشراف » بر یک مطلب و اظهار نظر منطقی و مناسب درباره آن می باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۶ استاد، اینکه شما می فرمائید : « فرزند بــــــرای پدر » به دنیا می آید به استناد کدام آیه است؟ خداوند در آیه ی ۲۳۳ سوره بقره می فرماید: « غذا و پوشاک و مسکن و امنیت و رفاه مادر » به عهده « آنست که فرزند برای او متولد شده »: وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ « وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَــــهُ » رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها ... و در ادامه آیه می فرماید: مادر نباید به خاطر فرزند، هیچ زیانی ببیند و « آنکه فرزند برای او متولد شده » هم (نباید زیانی ببیند): لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها « وَ لا مَوْلُودٌ لَــــــهُ » بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ ..... پس در این آیه، خداوند « دو بار » به جای کلمه « والد = پدر »، از عبارت « مولود له » استفاده کرده است که حکایت از این دارد که فرزند « مال خداست » اما « برای پدر » به دنیا می آید به این معنی که « مادر » (با اینکه بیشترین « نقش » را در رشد و هدایت فرزند دارد اما) در قبال فرزند، « هیچ مسئولیتی » حتی « مسئولیت شیردادن » را هم ندارد. 🍃واژه: ۲۳۳ @dr_ghofrani2
۷۰۷ ۷۰۶ 📌همراه با نظرات استاد 👈 أعضاء محترم گروه، لطفا یک آیه دیگر هم پیدا کنید که ثابت کند « فرزند برای پدر » است و مسئولیتش با « مادر » نیست. 👈 لطفا این « معمای بسیار شیرین و زیبا » را شما حل کنید. خداوند علیم و حکیم، از یکسو تمام « مهر و محبت » و « شیر » بچه را به « مادر » سپرده و از سوی دیگر می فرماید بچه « برای پدر » به دنیا می آید و باز می فرماید: مادر اگر نخواهد « مجاز » است به بچه « شیر ندهد »، و یا « مجاز است » برای شیردادن « دستمزد » دریافت کند. 👈آیا اینکه می توان برای شیردادن بچه « دایه » گرفت یعنی « مادر » مسئولیت دارد؟ 👈یه عضو محترمی گفته تحریف، منظورتان از « تحریف » چیست؟ آیا اسلام تحریف شده یا « مادرهای به ظاهر مذهبی » تحت تأثیر حرف روانشناسان و مشاورین، خودشان را « مسئول » و « مردان » را طلبکار کرده اند؟ 👈از منظر قرآن، « مادر » در قبال فرزند « مسئولیت » ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۸ ۷۰۷ پس شما قبول دارید که این اسلام رو با دستهای خودمون تحریف کردیم الان که اگه مادری مسئولیت پذیر نباشه به گفته شما میشه مادر به ظاهر مذهبی اینکه برخی از مسلمانان به قرآن و اسلام شعمل نکنند، اسمش « تحریف » نیست. عوامل استکبار تلاش کرده و می کنند تا بانوان را از « جهاد همسرداری » به « بچه داری » بکشانند تا بتوانند « مردان را فاسد » و « جامعه را به انحراف » برسانند. متأسفانه بسیاری از مادران فریب خورده هم تحت تأثیر إلقائات خناسان، حاضرند (به بهانه تربیت فرزندانشان) « طلاق » بگیرند اما همسرداری نکنند. و متأسفانه از « دختران متعددی » هم شنیده ام که می فرمایند: چون این پسرها احتمالا نمی توانند برای فرزندانمان !!! « پدر خوبی » باشند، پس « ازدواج نمی کنیم !!!؟؟؟» 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۹ تکلیف دختری که هنوز ازدواج نکرده و در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده و استعداد خیلی زیادی دارد چیست؟ در حالیکه خودش تمایلی به کار کردن نداره و میخواد به مهمترین نقش و وظیفه اش به عنوان یک زن بپردازد. اما مادرش مدام اصرار میکنه که باید سر کار بری و ازت راضی نیستم تا وقتی سرکار نرفتی... و دیگران هم سرزنش میکنند که با این همه زحمتی که برای رسیدن به این درجه علمی در این دانشگاه کردی چرا بیکاری و هیچ استفاده ای ازش نمیکنی؟ واقعا سر در گم هستم. آیا اگر کار نکنم این همه سال عمرم را تلف کرده و بی ثمر بوده ام؟ با وجود امر به اطاعت از پدر و مادر تکلیفم چیست؟ اینکه فرمودید: مادرتان و دیگر بستگان به شما اصرار می کنند که باید در جایی « اشتغال » پیدا کنید، مشکل رایجی است که بسیاری از دختر خانم ها با آن مواجه اند و زخم زبان زیادی را تحمل می کنند. اما اینکه نوشته اید: « اطاعت از پدر و مادر » واجب است »، درست نیست. قرآن اطاعت را منحصر برای خدا و رسول خدا و أئمه أطهار صلوات الله علیهم واجب نموده و درباره والدین می فرماید: اگر والدین شما را به کاری « شرک آلود » واداشتند، آنها را اطاعت « نکنید ».(اما اطاعت از آنان را مطرح نکرده است.) اطاعت از آنها ظاهرا مشروط است به اینکه أمر و نهی آنها خلاف عقل و شرع نباشد که در آنصورت شما در واقع ، حکم عقل و شرع را اطاعت کرده اید نه حکم آنها را. اما اینکه چه باید کرد؟ متأسفانه مادران زیادی و خصوصا مادران به ظاهر مذهبی که برنامه ای برای رشد و تعالی خودشان ندارند و « جهادهمسرداری » را واجب نمی دانند و شاید اصلا قبول ندارند، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، « مختار » بودن فرزندان و « ولایت پدر » را هم « باور » ندارند و لذا با اصرار می خواهند خودشان را به فرزندانشان « تحمیل » و در کار آنها « دخالت » کنند. لذا هر جوانی برای جدا و مستقل شدنش ابتدا بایـــد در مرحله اول: خودش را به عقلانیت و بلوغ و معرفت دینی و ادب و نشاط لازم برساند، و در مرحله دوم، بایـــد والدینش را عاقلانه و مؤدبانه و صبورانه برای جدا و مستقل شدنش، از هر نظر آماده کند. اینکه نوشته اید: « سر در گم شده ام » حکایت از این دارد که بلد نیستید با والدین نسبی خود به طور منطقی و مؤدبانه و به دور از ناراحتی و پرخاش و بداخلاقی گفتگو و آنها را إقناع کنید در این صورت در فردای ازدواج با والدین سببی خود هم نمی توانید تعامل سازنده ای داشته باشید. پس بکوشید: ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ فهم معنی زندگی و شناخت اصول و مبانی زندگی، ۳ـ فرق ازدواج « اسلامی » با ازدواجهای رایج، تلاش کنید تا ابتدا برای خودتان و برای والدینتان روشن شود که « جهادهمسرداری »، « مأموریتی الهی » و شغل بسیار بسیار مهمتری نسبت به مشاغل پزشکی، مهندسی، معلمی، استادی، خدماتی، منشیگری، فروشندگی .... است. اگر شهردار یا استاندار در یک « اتاق » کار می کنند یک کدبانو هم در یک « خانه » شاغل است و کار می کند اما می تواند « خانه دار = سرایدار » نباشد و با « همسرداری » عاقلانه و مؤمنانه خود، مردم کشورش را از « خیانت و وقاهت این مسئولین نالایق و دروغگو و وطن فروش » نجات دهد. جالب و دردناک اینکه برای این مادران از خودغافل مهم نیست « رشته تحصیلی » دخترشان چیست فقط می خواهند دخترشان در جایی شاغل باشد و درآمد داشته باشد حتی در فروشگاههای « زنجیره ای !!!؟؟؟) قفسه تمییز کند یا به قول آن غریق استخر فرح، به عنوان منشی و کارمند و غیره کار را برای آقایان « تلطیف » کند. متأسفانه مادران به ظاهر مذهبی، این نظر خدا که « غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت زن » باید به عهده مردان یا دولت باشد را قبول ندارند و دوست دارند برای خرید یک لنگ جوراب دستشان پیش شوهرشان دراز نباشد و از او برای مخارجشان التماس نکنند. در حالی که اگر زنان « هنر زن بودن » را با محارمشان به درستی تمرین کنند بدون التماس می توانند کاری کنند که شوهرشان تمام امکاناتش را بدون کمترین منتی و با افتخار در اختیار آنها بگذارد. در هر حال خداوند این والدین در هر حال محترم را در اختیار شما قرار داده تا با آنها خودتان را « ورزیده » کنید و جالب اینکه فردا هم فرزندان شما همین مصیبت را با خود شما خواهند داشت. 🍃واژه: از پدر و مادر @dr_ghofrani2
۷۱۰ چرا دو نفر زن و شوهر مسلمان و مومن به این درد جانکاه اختلافات زناشویی مبتلا می شوند و نمی توانند مسائلشان را حل کنند. خصوصا خانمِی تحصیلکرده و به ظاهر حق به جانبِ مسلمانِ طرفدار انقلاب و ... ظاهرا این خانم چون تحصیلات دانشگاهی دارد لذا: ۱ـ خودش را نمی شناسد. ۲ـ معنای زندگی و اصول و مبانی زندگی را نمی داند. ۳ـ فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « عاقلانه و اسلامی » را مثل اکثر مردم نمی داند. ۴ـ « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را قبل از ازدواج با محارمش تمرین نکرده است. ۵ـ معنی درست « حــق » را نمی شناسد و احتمالا معتقد است که باید « حقش » را « بگیرد.» ۶- بر خلاف کلام صریح قرآن و بر خلاف قوانین تمام کشورهای جهان، (مثل غالب زنان تحصیلکرده)، خودش را « مسئول و سرپرست فرزندان » می داند و « نمی داند که فرزند برای پدر به دنیا می آید » لذا « ولایت انحصاری پدر بر فرزندان » را قبول ندارد. ۷ـ ایشان « جهادهمسرداری » را (احتمالا مانند مادرشان) یا اصلا قبول ندارد و یا روش آن را نمی داند. ۸ـ ایشان به خاطر تحصیلات دانشگاهی و تحت تأثیر إلقائات مزدوران استکبار، « *یکطرفه* » بودن تمام کارها و تلاشها و روابط و محبت ... را « *قبول ندارد* » و لذا از شوهرش « *توقع محبت* » دارد و از خدا و از خلق هم « *طلبکار* » است، افراد با این خصوصیات، معمولا نمی توانند عاقلانه و مؤمنانه « *وجوه مشترک* » خود را با دیگران بیابند و در نتیجه نمی توانند بر اساس مشترکات خود، *اختلافات* خود را با اطرافیان به حداقل برسانند و از زندگی خود لذت ببرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۱ صحبتهای شما خیلی برای ما قابل تامل و دلنشین هست.ولی آیا اینکه همه ماخانمیم و این‌ مطالعات رو داریم چه تاثیری میتونه تو دید آقایون و خانواده ها واقعا داشته باشه که با این دید بزرگ شدن که وظیفه مادری و خانه داری و ...... من فکر میکنم رسالت بزرگتری که هست اینکه که ما فرزندانمون رو اینطور آموزش بدیم. ولی آیا در مورد آقایون و خانواده ها و اذهان مردم که زن وظیفه ای فراتر داره میشه کاری کرد؟ دونستن این موارد تنها برای خانمها هیچ مشکلی رو به نظرم حل نمیکنه. هر مخلوقی یا بر اساس غرائزش و یا بر اساس ایمانش باید « سر جایی که خداوند تعیین کرده و رضایت دارد » قرار بگیرد تا همه چیز به تدریج درست شود. ما مسئول متحول کردن جامعه نیستیم. ما فقط باید « درون » خودمان را إصلاح و متحول کنیم تا « بیرون » به زیبایی تغییر کند. خداوند قرآن می فرماید: تا « درونتان » را درست نکنید « بیرونتان » را تغییر نمی دهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۲ در یکی از فایل های صوتی در مورد عدم پیروی از علاقه اشاره ای فرمودید و مثال زدید که اغلب دانشجوها که بر مبنای « علاقه » رشته تحصیلی خود رو انتخاب می کنند بعد از مدتی پشیمان می شوند می خواستم توضیح بیشتری بخصوص در این مورد (که مبتلا به اکثر خانواده های دارای فرزند نوجوان و جوان می باشد) بفرمایید که چه ملاکی باید جایگزین علاقه شود تا بتوان تصمیم صحیحی گرفت؟ فرض کنید شما خیاط هستید و به شدت نیازمند درآمد، در آنصورت به دوخت « چه لباسی » و به « کدام مشتری و با چه سر و وضعی » علاقــــه خواهید داشت؟ خواهید گفت: اگر برایم « درآمد » مهم باشد « مدل لباس » و « سر و وضع مشتری » برایم اصلا فرقی نخواهد داشت. ازدواج هم همینطور است اگر جوان بخواهد « رشد » کند و « استعدادها و توانایی ها و نقش » خودش را ابراز کند و « تکلیف الهی » خودش را انجام دهد، چدر انتخاب همسر، اصلا سختگیری نمی کند و « علاقه » و « خوش آمدنهای نفسانی و ظاهری » را ملاک قرار نمی دهد. بلکه به همان « مشخصات » حداقلی که قرآن و اسلام مطرح کرده اند، اکتفا و به خالق خود إتکاء و توکل می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۴ 💥ضمن عرض سلام و صبح بخیر به تمام أعضاء مشتاق و جویای حقایق؛ در پنجمین روش « خودشناسی » عرض شد که: از « ویژگیهای خاص قرآن » اینست که « تمام مردم » را در « دو یا سه یا چهار گروه » تقسیم و « خصوصیاتِ » هر گروه را « با بیانهای مختلف » مشخص می کند تا تمام افراد بشر بتوانند با توجه به خصوصیات دقیق هر گروه، « از هر نظر » خودشان را با « ملاکها و معیارهای الهی »،« تراز » و « تنظیم » کنند و در « مسیر درست » قدم بردارند تا به « سلامت و عافیت دنیوی » و « سعادت و عزت و لذت اخروی » برسند. قرآن، حدود « دویست بار » و « بیشتر به صورت دو گروهی »، مردم را « تقسیم » کرده که اگر تمام این موارد استخراج و با هم مقایسه شوند، سطح بالایی از « خودشناسی » رخ می دهد و امکان بسیار خوبی را برای « إصلاح و خودسازی » فراهم می آورد و « واژه های مهم و کلیدی » قرآن، تبیین و تفسیر و تفهیم می شوند. اگر فردی « توفیق » این کار زیبا را پیدا کند، (شبیه آزمونهای قبل از کنکور که « رتبه احتمالی فرد » را مشخص می کند)، می تواند « جایگاه قیامتی » خودش در « پیشگاه الهی » را از همین جا ببیند: كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ (۵) لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ (۶) ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ (تکاثر/۷) به عنوان مثال: قرآن، بارها « اصحاب النار » و « اصحاب الجنه » و « خصوصیت رفتاری و اخلاقی » آنها را معرفی کرده است. قرآن، بارها و با عبارات گوناگون، « متقین » و « مؤمنین » و « کافرین » و « منافقین » و « فاسقین » و « سطوح و مراتـــــب » آنها و « خصوصیات هر سطح و مرتبه » را « مفصلا » بیان فرموده است. تمرین و مشق امروز: لطفا تمام افراد محترم گروه بکوشید: ۱ـ در سوره احزاب، اقسام « بانوان » را پیدا کنید. ۲ـ در آیات آغازین سوره بقره ببینید « متقین » چند خصوصیت و چه خصوصیتی « دارند » و « مــــن الناس »، چند خصوصیت دارند و چه خصوصیتی را « نــــدارند » که از منظر خداوند، « مؤمـــــن » تلقی نمی شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۵ ۷۱۴ با سلام و احترام به تمام آعضاء با نشاط و فعال و سایر أعضاء محترمی که به هر دلیل کمتر وارد گروه می شوند و با تشکر فراوان از تلاش و پاسخهای بعضی ها. پاسخ مشق و تمرین امروز: پرسش اول: در سوره احزاب: تمام زنان به دو دسته تقسیم شده اند: یا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ: گروه اول: إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (۲۸) (زنانی که نگاه « دنیایی و غریزی و حیوانی و بیرونی » دارند پس جزء ضالین هستند.) گروه دوم: وَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(۲۹) (بانوان عزیزی که « نگاه آسمانی و عقلانی و فطری و درونی » دارند پس حُسن فعلی و حُسن فاعلی و حُسن ظاهری و باطنی دارند.) پرسش دوم: « در سوره حمد، « مردم به سه دسته تقسیم شده اند » و در آغاز سوره بقره، همان « سه گروه » با سه عنوان « ۱ـ متقین، ۲ـ الذین کفروا، ۳ـ من الناس » توصیف و تفسیر شده اند. پرسش دوم این بود که: « متقین » چه خصوصیتی « دارند » که « من الناس » آن خصوصیت و آن « أصل مهم » را « ندارند »؟ پاسخ: قرآن در سوره بقره می فرماید: متقین « پنج فعل مضارع » را دائما انجام می دهند: ۱ـ یؤمنون بالغیب، ۲ـ یقیمون الصلوه، ۳ـ ینفقون مما رزقناهم، ۴ـ یؤمنون: ۱ـ بما انزل الیک (= قرآن)، ۲ـ و ما انزل من قبلک (تورات، إنجیل)، ۵ـ یوقنون بالآخره، اگر شماره یک را « توحید » و شماره چهار را « نبوت » و شماره پنج را « معاد » بدانیم، معلوم می شود اینکه « من الناس » داد می زنند که: ما « ۱ـ خدا » و « ۲ـ آخرت را » قبول داریم، یعنی آنها « اصل نبوت و امامت » را قبول ندارند و اعتقادی به « رهبر آسمانی » ندارند. (مثل همانکه در استخر فرح ..... که « مقبولیت رهبری » را مهمتر از « مشروعیت آن می پنداشت.) در واقع آنها « دین را منهای رهبری » و « منهای سیاست » می خواهند و « سکولار » هستند. آنها در زمان خود پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله حاضر بودند و امروز هم حاضرند « مسجد (ضرار)» بسازند و در آن « هر چه بخواهید نماز » بخوانند (ولاالضالین آنرا هم به اندازه اتوبان قم بکشند) اما کاری به پیامبر و امام و نایب امام و مسائل سیاسی و سهم امام و خمس و اطاعت از ولایت فقیه و .... نداشته باشند (البته در زمان انتخابات به افرادی مثل معاویه و یزید و به افراد سیاسی کثیف و ضد انقلاب رای می دهند و از آنها حمایت می کنند!!!! اما ادعا می کنند که ما کاری به سیاست نداریم!!؟ ) نکته مهم اول: گروه اول (متقین)، « یؤمنون » هستند، گروه دوم (الذین کفروا)، « لایؤمنون » هستند، اما گروه سوم، (من الناس)، « ایمان دارند » اما « مؤمنــــون » نیستند. (یعنی ایمان در آنها، « نهادینه » و تثبیت نشده است.) نکته مهم دوم: با اینکه « منافقینی که تشکیلات دارند » هم جزء این گروه سوم هستند اما این گروه طیف بسیار وسیعی از مذهبی ها و یهودیان و مسیحیان و مسلمانان را شامل می شود که هم ادعا می کنند کاری به سیاست ندارند و هم از کثیف ترین افراد خوش ظاهر، حمایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۶ 💥آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و صلوات و رحمت و عنایت الهی بر شما مهمانان معزز این ضیافت با شکوه الهی در این ماه مبارکی که « *برکات هزار ماه* » را با خودش برایمان به ارمغان آورده است. ضمن عذرخواهی از تاخیر در پاسخ به پرسشهای متنوع و پراکنده و فراوان مطرح شده در گروه. پذیرایی بسیار مفصل و نورانی « *موکب أربعینی* » امروز ما به مناسبت میلاد فرخنده *استوانه حُسن و زیبایی حضرت امام حسن مجتبی* صلوات الله علیه، آن سرور جوانان بهشت، در پاسخ به « *دو* » پرسش شما عزیزان درباره ۱ـ معنای « *إقامــه* »، ۲ـ چرایی *تقاضای حج* در امسال و هر سال در ماه مبارک رمضان، اینست که ببینیم « *آیه ۵۱ سوره بقره* » چه « *پیام مهمی* » برای منتظرین ظهور آخرین حجت الهی دارد: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ (بقره/۵۱) متأسفانه « *نکات مهمی* » در این آیه ظاهرا تا کنون « *دــــیده نشــــده* » است. پس لطفا *پــــــــــــــس* از « *ساعتها دقـــــــــــــت و اندیشه* در این آیه » و ضمن *خودداری جدی* از طرح هر گونه مطالب متفرقه، (اگر آن نکات مورد غفلت را پیدا کردید) *فقــــــــط « پیام مهم این آیه برای منتظرین ظهور* » را با دو سه سطربیان کنید. امیدوارم پرسش را بارها با دقت بخوانید و با دقت فراوان پاسخ دهید (و نفرمائید: با اجازه استاد و بعد ..) إن شاء الله تعالی به شرط حیات، فردا، در شب میلاد آن اولین نورچشمی رسول أکرم صلی الله علیه و آله و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، نظرم را در ارتباط با « آن دو پرسش و این آیه » عرض خواهم کرد. *حی علی الدقه و التفکر.* 🍃واژه: ۵۱ @dr_ghofrani2
۷۱۷ استاد نظرتون رو راجع به شرکت در کلاس های استعدادیابی میفرمایید آیا راه مناسبی برای خودشناسی است « استعدادها » یک بخش از حداقل « شش بخش » وجود هر فردی است مثلا « نقش و تکلیف الهی » شما را بیان نمی کند و لذا گمان نمی کنم به خودشناسی منجر شود. استاد، کتابی معرفی بفرمایید درباره جایگاه حقیقی زن و مسئولیتهایمان. همچنین خودشناسی بهترین کتاب: قرآن کریم و مجید و امین و مبین. استاد واقعا انتظار داشتید که "من" اینطوری تحلیل کنم؟.....البته شیرین و امید بخش ه..... چه ترجمه و تفسیری؟ انتظاری که داشتم و دارم اما توقع نداشته و ندارم. البته توجه داشته باشید که « هذا من فضل ربی » و این « رزق » به برکت وجود مشتاق شماهاست. خود نازنینش « تبیانا لــــــــــــــــــــکل شیء » است. زیرا این نکات ریز معمولا کمتر در تفاسیر مجال طرح پیدا می کنند. اما تفسیر « نور » جناب آقای قرائتی خوب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2