eitaa logo
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
2هزار دنبال‌کننده
520 عکس
30 ویدیو
609 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و تشكر از پاسخ أعضاء فعال گروه، 🌷پرسش این بود که: آیا « محبت » یکطرفه است؟ یا دوطرفه است؟. 🌿در پاسخ عرض شد: با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، « دو طـــرفِ » دارد، اما هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » ابراز می شود و ظهور پیدا می کند و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست. پس: بارش، یکطرفه است، رویش، یکطرفه است، تابش، یکطرفه است، آفرینش، یکطرفه است، هر افزایش و کاهشی، یکطرفه است، پرواز، یکطرفه است، شور و نشاط، یکطرفه است، حیات و زندگی، یکطرفه است، هر عبادتی، یکطرفه است، « تشکر »، یکطرفه است، « بوسیدن »، یکطرفه است، « خنده »، یکطرفه است، « لذت »، یکطرفه است، « عشق »، یکطرفه است، 🌷🌷و در ضمیمه آن پرسیدم: اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد، در تمام رفتارهایش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ 🌿🌿که پاسخ آن (همانطور که اکثرا متوجه شدند)، « اخــــــــلاص » است. « أخلاص »،« عصاره زندگی نورانی و معطر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است: از علی آموز إخلاص عمل. اگر انسان، عاقلانه و مؤمنانه در رفتارهایش « اخلاص » داشته باشد، از دیگران (با اینکه انتــــــظار واکنش منطقی دارد، اما) از إحسان و إنفاق و إطعام و مهر و محبتش، از دیگران « هیچ توقــــعی » ندارد و برای هیچ یک از تلاشهایش، (از مخلوق) « أجر » نمی خواهد، « رحمه للعالمین » می شود، « جلوه کوثر » می شود و گرفتار « تکاثر » و « مقایسه » و « حسادت » و « بُـــخل » و « حرص » و « حس زشت طلبکاری » نمی شود. لذا انسان مخلص، شخص عاقل و مؤمن و موحّدی است که: از تنگ نظری، اسارت نفس، بردگی ذهن، نوکری غرائز، دنیاگرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، و از تمام رذائل، خودش را « خـــــــــلاص » و رها کرده است. پس انسان مخلص می تواند با « جاهلین غرق در جاهلیت »، پیامبری کند و بهترین تمدن را بسازد، انسان مخلص می تواند (مثل حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام) « با زن خائن خود » به پیامبری خود بپردازد و دختران خوبی هم داشته باشد. انسان مخلص می تواند (مانند حضرت آسیه سلام الله علیها) با هر همسر کج و معوج و بداخلاقی برای خودش زیبا زندگی کند و با هر بیماری، طبابت کند، برای کوفیان هم امامت کند.خلاصه اینکه انسان مخلص، مثل « آینه ای شفاف »، أسماء و صفات و اراده الهی را « یکطرفه تجلّی » می دهد و هیچ خوف و حزن و غم و غصه ای هم ندارد. اللهم ارزقنا.
۱۸ 🌷دعـــــوت عمومی از تمام افراد بسیار محترم گروه: 🌿لطفا « زن و مرد، پیر و جوان، متأهل و مجرد، دانشگاه رفته و سالم مانده!!، سالم و بیمار، پولدار و بی پول، صاحبخانه و مستأجر » بپذیرید که امروز برای « هر کاری که انجام می دهیم »، (پاکیزگی، پاکی، زیبا و جذاب بودن، معطر بودن، خوش اخلاقی، خندان بودن، شاد بودن، آراستگی، آشپزی، خیاطی، نظافت، همسرداری، بچه داری، رانندگی، سلام کردن، مهربان بودن، انفاق کردن، شاکر بودن، ذاکر بودن، با وضو بودن، و برای هر کار خانوادگی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، آموزشی ... »، از هیچ یک از افراد اطرافمان، « هیچ توقـــــعی » نداشته باشیم. و در پایان امروز خودمان را منصفانه ارزیابی کنیم و به خودمان « نمره » بدهیم. یا علی و یا زهرا
۱۹ 🌾 سلام علیکم استاد از پاسخ هاتون سپاسگزارم تشکر از وقتی که میگذارین: خیلی ممنوووونم استاد بزرگوار 🌸 🌷من فرمایش شما رو درست متوجه شدم یا خیر؟ صحبت شما اولویت بندی و میزان اهمیتی هست که یه خانم به همسر داری و بعدش کار بیرون میده، ینی اگه یه خانم کار بیرون داشته باشه، اما از زن بودن خودش و از همسرداری خودش غافل نشه، کار کردن او بلامانع است؟ و خواهشی که از شما داشتم اینه که در صورت امکان لطف کنین و بعضی مطالب رو که میفرمایید، راهکار عملی و کاربردیش رو هم بفرمایید، من واقعاً ممنون میشم. مثلاً این هدایت نامحسوس رو که میفرمایید، توو عمل و رفتار ما دقیقا چطور باید باشه؟ استاد بزرگوار میخواستم بدونم راه ارزیابی و سنجش خود در مسیر زن بودن و ایفای نقش زنانگی چیست!؟ بعد از اینکه متوجه شدیم نگاهمان به خود و ونقشمان غلط بوده و حالاباید روی ایفای نقش اصلی خودمان در خانه و در راستای همسرداری درست تمرکز بکنیم، باتوجه به نواقصی که در عمل و مهارت داریم چطور میتوانیم بسنجیم که مسیر درستی را طی میکنیم!؟ 🌿 سلام به مقام والا و رسالت آسمانی زن. از آنجا که تمام افراد بشر دنبال « سود » اند و از زیان و خسران گریزانند خواهش می کنم ماشین حساب یا چرتکه ای را آماده کنید و « سود و زیان » نمونه های زیر را منصفانه محاسبه کنید: بانویی را در نظر آورید که منشی یک اداره یا فروشنده یک فروشگاه یا کارمند یا صندوقدار بانک یا مدیر یک مهد کودک یا معلم یک کلاس یا مدیر یک مدرسه یا رئیس یک دانشگاه یا شهردار و فرماندار و استاندار شده است. به نظر شما « سهم » او در پیشرفت علمی، فرهنگی، عاطفی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی جامعه و « سود » او چقدر است؟ حالا سود چنین بانوانی را مقایسه کنید با سودی که حضرت هاجر سلام الله علیها با اطاعت از شوهر در آن سرزمین « غیر ذی زرع » بُرد یا سود و سعادتی که « همسر زهیر » در کربلاء با دوختن شوهرش (که مزدور معاویه بود) به اردوگاه أهل البیت بُرد یا سود و سعادتی که « همسر مقام معظم رهبری » از لحظه لحظه زندگیش می برد یا سودو سعادتی که « همسر جناب سید حسن نصر الله » یا « همسر سردار سلیمانی » .... از تلاش و نشاط و زندگی خود می برند؟ آیا وسعت نفوذ و نقش مفید کدامشان بیشتر است؟ اصلا اینها قابل مقایسه با هم هستند؟ این سه بانوی اخیر ، نه تنها کشور و نه تنها منطقه بلکه جهان را « به طور نامحسوس » در مشت خود گرفته و نقشه سیاسی منطقه و دنیا را تغییر داده اند. انصافا « حضـــــور » این بانوان ظاهرا ساکت و بی نام و نشان (که شاید یک حساب بانکی هم ندارند)، از « ظهـــــور » هزاران هزار بانویی که هیچ حُرمت و ارزشی برای « زن » بودن خود قائل نیستند و « تشنة نگاه و توجه و احترام دیگرانند » و می کوشند رفتار پسرانه و مشاغل مردانه و ثروت دنیایی داشته باشند و با خودآرایی و اختلاط و تبرج و تحریک خود، خود را اسباب التذاذ رایگان هوسرانان معرفی می کنند ... آیا این دو در سود و سعادت برابرند؟ آیا اتاق کار یک منشی، یک فروشنده، یک صندوقدار، یک معلم، یک مدیر، یک شهردار، یک فرماندار، یک استاندار .... وسیعتر است یا کوچکترین « خانه » ای که بانویی بااراده و هنرمند و مؤمن در آن خانواده داری میکند؟ چرا به آنها می گویند: شهــــــردار ، استانـــــدار و به اینها می گویند: خانــــه دار = سرایدار ؟؟؟؟ چرا آنها را « شاغل » می نامند اما اینها را « خانه دار » و « غیر شاغل » ؟؟؟؟ چرا از حضرت آدم تا آخرین انسان ، « شرط قبولی » عبادات و قربانی ها و ... « رو » به یک « بیت و قبله » بودن است؟ آیا آن « بیت » خیلی بزرگتر از کاخ ها و قصرها و تالارها و اهرام مصر است؟
۲۰ 🌷 همسرم بازنشسته شده و دائما در منزل است و هیچ کاری انجام نمی دهد با او چه کنم؟ و خانم دیگری پرسیده اند : « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را بیشتر توضیح دهید. 🌿 باید بدانیم اینکه خداوند « جهاد و جنگیدن » را از دوش بانوان برداشته برای اینست که بانوان عزیز و شیرین زبان بتوانند « کار مهمتری » را انجام دهند و آن « جنگنده ساختن و مجاهد پروری » است. لذا یکی از مهمترین راه های ابراز « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » بانوان عزیز اینست که به جای « کار کردن » از همسر (و فرزندانشان)، « کارآفرین » بسازند. و برای این منظور اول باید « نکات مثبـــــــت » محارم و خصوصا همسرشان را « در هر زمینه ای » کشف کنند و با شیرین ترین کلمات و جذاب ترین لحن و به « زیبایی » و به شکل « مناسبی » آن موارد را تشویق نماید به نحوی که « عقلانیت و اراده و ایمان و امید و خودباوری » آنها تقویت شود و شوق فعالیت پیدا کنند. اقدام دوم: اینست که همسرشان را با هر ترفندی به پیاده روی با هم در اطراف منزل، پارک گردی با هم ، بازدید از موزه ها ، تماشای نمایشگاههای بین المللی ، تماشای میادین گُل ، تماشای بوستانهای مختلف، سفرهای کوتاه به قم ، جمکران و یا گردشگاههای اطراف هر شهر، زیارت امامزادگان متعددی که در هر شهر هستند و برکات فراوانی دارند. و اقدام سوم: اینست که همسرشان را برای تعمیر وسائل برقی، چوبی، فلزی و شیرآلات حمام و ظرفشویی و غیره و تعمیر یا رنگ آمیزی در و پنجره و کمدها و کابینتها و دیوارها و نقاشی در فضاهای خالی منزل به زیبایی تشویق کنند و « هرگز به کار آنها ایــــــراد نگیرند » (و شاید لازم باشد خودشان هم با همسرشان همکاری کنند و با گفتگوها و بیان خاطرات شیرین، کار کردن را برای آنها تسهیل نمایند.) چه زیباست زن و شوهر در هر فرصت مناسبی خصوصا در ایام بازنشستگی ، با هم قرآن و دعا بخوانند و با هم بر روی آیات خاصی و عبارتهای زیبای ادعیه با هم گفتگو و مباحثه و درک و فهم یکدیگر را به هر بهانه ای تشویق کنند. زیرا هر قدر توجه آنها به خدا و آخرت و تعالیم نورانی قرآن بیشتر باشد ، نشاط و سرزندگی و أنگیزه زندگی و کار و تلاش و شکر و قدردانی از امکانات موجود در آنها بیشتر موج می زند. در هر حال زن و شوهر همانطور که دوران جوانی و شادابی را با هم بوده اند در دوران بازنشستگی هم باید با هم باشند و « أنگیزه » کار و فعالیت را در یکدیگر زنده نگهدارند تا زندگی با شیرینی ادامه پیدا کند. در این دوران زن و شوهر بیش از هر زمانی دیگری به هم نیازمند و متعهدند لذا نباید فرصتهای طلایی با هم بودن را برای بچه ها و نوه ها خرج کنند. امیدوارم شما بانوان عاقل و با اراده و مؤمن در « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » خود همواره از عنایت و الطاف الهی برخوردار باشید.
۲۱ 🌷خانم محترمی پرسیده اند: پیاده روی اربعین یعنی چه ؟ فقط زیارت اربعین رو بخونیمو همین ؟؟ فقط رفتن چند کیلومتر و برگشتن چه اتفاقی میافته؟ اونایی که رفتن چه تغییری کردن ؟ دوست دارم پیاده روی رو با شناخت انجام بدم چه طور میشه این شناخت رو پیداکرد ؟ 🌿به ایشان عرض شد « پیاده روی » نیست بلکه « رزمایشی » است برای « اعلام آمادگی » خود به خدا و جهانیان و « ثبت نام » در جبهه مقاومت در حمایت از آخرین « حجت الهی » که قرار است با همت و تلاش ما، حکومت و عدالت و تعالیم و نظام الهی و تمام احکام شرعی را در چهارگوشه جهان با عقلانیت و درایت و حکمت و مهر و محبت مستقر کند. قرار است « زیارت کوتاه اربعین » را « بفهمیم » و بفهمیم که « مشکلات جامعه » از « بالا » و با « کنار رفتن مسئولین خائن یا غرق شدن در استخر فرح » درست نمی شود بلکه « خود مردم باید از خواب غفلت و جهالت و تحیر و ضلالت » خودشان را بیدار کنند و از « حمایت از أهل شقاق و نفاق » دست بردارند. و « هفت سلام » و « چهار لعن » و « ده تشهد » این زیارتنامه را با دقت و بصیرت بفهمیم و « تعهدات » آن را در تمام « انتخابات » و « ابعاد مختلف زندگی » خود، « رعایت نمائیم. آنهایی که در این رزمایش توفیق شرکت پیدا می کنند می توانند مثل تمام نمازگزاران روز عاشوراء به دو دسته تقسیم شوند: یا رزمایش و نماز و زندگی خودشان را به یزید و ابن زیاد و عمرسعد و مسئولین خائن اقتدا کنند و خودخواه بروند و خودخواه و مغرور و متکبر برگردند، و یا می توانند در این رزمایش و در نماز و زندگی خود، به امام منصوب الهی و نایب منصوب الهی ایشان اقتدا کنند و با مراقبت از افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع سیاسی اقتصادی اجتماعی خود، خود را برای حمایت از بزرگترین انقلاب تاریخ بشر و ظهور آخرین حجت الهی از هر نظر إصلاح و آماده کنند و پرچمدار صداقت و طهارت و انصاف و عدالت باشند. پس استفاده کردن یا استفاده نکردن از این خوان گسترده، به خواب و بیداری خود افراد بستگی دارد. بهترین راه شناخت این مفاهیم، دقت در ترجمه این زیارتنامه کوتاه است که مثل « نسخه بهترین طبیب عالم »،« درمانگر » دردهای کهنه بشر است. موفق و مؤید باشید.
👈 موضوع: 👈 جلسه: ۱و۲ 👈 نوع فایل: 👈واژه:
۲۲ 🌿 با عرض سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه، تا « رزمایش پر شکوه أربعین » چند روزی باقی نمانده است. 🌿از آنجا که فرموده اند: زیارت اربعین یکی از پنج نشانه مؤمن است، به تمام عزیزانی که إن شاء الله تعالی توفیق شرکت در آن رزمایش را پیدا می کنند و تمام عزیزانی که به هر دلیل فرصت نمی کنند و یا نباید در آنجا حضور فیزیکی داشته باشند ، پیشنهاد می کنم از هم اکنون به خواندن این زیارتنامه کوتاه و پر نکته که إنگار « نسخه شِفای امت اسلامی » است بپردازید و در ترجمه آن بیاندیشید. در پیوست « متن و ترجمه مختصر این زیارتنامه » تقدیم می شود: 🌷🌷سلام استاد منظورتون از اینکه نباید آنجا باشند یعنی چه کسانی؟مشخص تر میشه بفرمایید؟ 🌿🌿مردانی که حضورشان اینجا مهمتر و ضروری تر است، و دختران مجردی که خیلی بهتر است بدون « ولی » خود از این رزمایش خودداری کنند. و بانوانی که به هر دلیل همسرانشان قصد این سفر را ندارند و باید برای مراقبت از خانواده اینجا بمانند.
۲۳ 🌷 با سلام و احترام. صبح ما و شما با ذکر « یا ذالجلال و الإکرام » در این روز عزیز إن شاء الله بخیر باشد. با اینکه قرآن در سوره حمد (و چند سوره دیگر) تمام مردم جهان و تاریخ را به « سه گروه » (و در موارد اندکی به چهار گروه) تقسیم کرده اما سرانجام تمام مردم در « دو گروه و جبهه اصلی حق و باطل » قرار می گیرند و لایق « بهشت یا جهنم » می شوند. نکته مهمی که در « آیات زیادی » مورد تاکید قرار دارد اینست که « بیشتر مردم »: 1ـ لاَ يَشْكُرُونَ، 2ـ لاَ يَعْلَمُونَ، 3ـ لاَ يُؤْمِنُونَ. 4ـ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ، 5ـ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ، 6ـ لَفَاسِقُونَ.(و: لَمُسْرِفُونَ، يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ، سَاء مَا يَعْمَلُونَ، يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ، مَا يَتَّبِعُ ... إِلاَّ ظَنًّا، لَا يَعْقِلُونَ.) هستند. بنابراین: 1ـ اینکه گفته می شود: « حق با اکثریت است »، درست نیست. 2ـ « کثرت جبهه باطل »،« نباید باعث ترس مؤمنین شود » زیرا « قدرت آنها پوشالی و ظاهری است » و « با هم بودنشان عاقلانه نیست. »: تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ . (حشر/14)، (ای كافران خودخواه) اگر (براي اثبات حقانيت اسلام) پيروزي (آن) را مي‌خواستيد، اينك اين فتح (مکه و اقتدار اسلام)، پس اگر حق‌ستيزی را كنار بگذاريد به نفع شماست اما اگر لجاجت بورزید با قهر ما مواجهيد و « تعداد زیاد » شما كارساز نيست زيرا خداوند حامی مومنان است: إِن تَسْتَفْتِحُواْ فَقَدْ جَاءكُمُ الْفَتْحُ وَ إِن تَنتَهُواْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَ إِن تَعُودُواْ نَعُدْ وَ لَن تُغْنِيَ عَنكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَ لَوْ كَثُـــــرَتْ وَ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ (أنفال/19) 3ـ مؤمنین اگر در جایی (مثل غزوه حُنین) « کثرت » پیدا کردند، نباید به آن « مغرور » شوند.(توبه/26) 4ـ « تمام مؤمنین » باید « تا سر حد امکان » برای « افزایش نفرات و تجهیزات خود بکوشند: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ (انفال/60) 5ـ پس تمام مردان و زنان مؤمن « موظف » هستند: 1ـ مراقب سلامتی و شادابی و توانمندی خود باشند. 2ـ به موقع ازدواج کنند، 3ـ با اعتماد به « رزاق » بودن خداوند، با فرزندانشان باعث مباهات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله شوند، 4ـ رشد و هدایت فرزندانشان را به غافلان و ناأهلان و دیگران نسپارند، 5ـ زمینه ی تشویق و ترغیب « مجردین » را فراهم آورند و آنها را حمایت کنند: وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ. 6ـ فرزندانشان را « سقط » نکنند، 7ـ از « تحقیر » فرزندان و « تحمیل خود » بر آنها و « متنفر کردن آنها از اسلام » بپرهیزند و موجبات « سیادت » و « عقلانیت و بلوغ » آنها را فراهم آورند. 6ـ مؤمنین باید « با مرور خصوصیات اکثریت منفور خدا »، خود را در پایان هر روز « محاسبه و ارزیابی » کنند تا « مبادا » به دامن اکثریت غافل و جاهل و کافر، ریزش و سقوط کنند. 7ـ طبق آیه « 17 سوره اعراف، « شیطان از چهار طرف به انسان یورش می آورد » تا « خداوند او را قدردان نیابد: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَــــرَهُمْ شاكِــــرينَ (17) پس مؤمنین باید « تمام توانایی ها و تمام امکانات و تمام حوادث و تمام موانع و مشکلات » زندگی را « نعمت الهی » و « امانت الهی » و « آزمایش الهی » بدانند و « قدر » هر چیزی را عاقلانه بفهمند و مؤمنانه و صبورانه آنها را « فرصت رشد و عامل تعالی » خود قرار دهند. 🌿🌿 بعضی از خصوصيات « اکثریت مردم » و « جبهه باطل »: 1ـ شنوا و بينا و أهل تعقل و منطق نيستند: لاَيَسْمَعُ .. صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ. 2ـ اهل تفكر و شعور و خودشناسي نيستند: لاَّيَشْعُرُونَ ... لَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنفُسِهِمْ. 3ـ سفیه هستند و به علم خودشان احترام نمی گذارند: إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَ لَكِن لاَّ يَعْلَمُونَ. 4ـ حاکمیت قطعی دین در جهان و حسابرسی آخرت را باور ندارند: وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ. 5ـ سکولار هستند و نبوت و امامت و رهبری منصوب الهی را قبول ندارند: يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ مَاهُم بِمُؤْمِنِينَ. 6ـ حرف و نظر مردم برایشان مهمتر از « نظارت الهی » است: يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لاَ يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ . 7ـ آزمون الهی را باور ندارند لذا فرصتهايشان را هدر مي‌دهند: وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ. 8ـ بسيار خيالباف و خائن به خود و تشنة تفاخر و تكبر و أهل تخلفند: يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا. 9ـ با آنكه از همه توقع
كمك دارند، به نيازمندان کمک نمي‌كنند: وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ. 10ـ قلبي بيمار، زباني دروغگو، دلي نابينا دارند و حريم‌شكني هستند: يُخَادِعُونَ اللّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَ مَا يَشْعُرُونَ(9) فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ (10) ... قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ (14) اللّهُ يَسْتَهْزِىءُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (بقره/15) 11ـ با بد اخلاقی و عیبجویی از دیگران دنبال دنیاطلبی و غارت مردم هستند: وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ (1) الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ (104/2) 12ـ أهل شرك، كفر، ظلم، بغي، فسق، جور، تعدي، فساد، فحشاء و منكرند. 13ـ از تذکر و رجوع به علم و عقل خودشان، گريزانند و حسابرسی آخرت را باور ندارند: فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ (49) كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّسْتَنفِرَةٌ (50) فَرَّتْ مِن قَسْوَرَةٍ (51) بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُؤْتَى صُحُفًا مُّنَشَّرَةً (52) كَلَّا بَل لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ (53) 14ـ دلسوزي ديگران برايشان تلخ است و خيرخواهان را دوست ندارند: ... وَ لَكِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ 15ـ دوست دارند به خاطر كار خوبي كه انجام نداده‌اند تشويق شوند: وَّ يُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ 16ـ به خاطر « غفلت قلبی »، با هر چیزی « بازی » می کنند: وَ هُمْ يَلْعَبُونَ (2) لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ 17ـ « مختار بودن » همسر و فرزندان و اطرافیانشان را قبول ندارند و در امور شخصی دیگران تجسس و خودشان را به دیگران « تحمیل » می کنند: وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً 18ـ با خودخواهی و خودپرستی و غرور و تکبر، دیگران را تحقیر می کنند: لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ.
پیاده شده نهج البلاغه جلسه یازدهم دوره اول