تاثیر بصیرت در تشخیص حقیقت و فریت نخوردن ظاهر، واضح و مبرهن است. در زمان حاضر با توجه به وجود جریانهای مختلف مخصوصاً جریانهای سیاسی، لزوم داشتن بصیرت از ضروریات است. تاکید مقام معظم رهبری بر نقش بصیرت داشتن و ورود افراد با بصیرت در صحنه های انقلاب گویای همین مطلب است معظم له در اکثر سخنرانیهای خود مردم را به داشتن بصیرت توجه دادند و بویژه برای حضور در عرصه انتخابات که یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور ماست، فرمودند: مردم با بصیرت وارد صحنه انتخابات شوند. و نیاز به بصیرت که از راه دانش و توانمندی و قدرت در تحلیل بدست می آید نیز انکار ناپذیر است
برای شناخت افراد مومن، متعهد، متخصص و اصلح و سایر معیارهای افراد انقلابی، غیر از طریق بصیرت سیاسی ممکن نیست در این میان نقش بی بدییل دانشجویان در انتخاب افراد اصلح و انقلابی اثرگذاری زیادی خواهد داشت. همواره دانشگاهها با حضور در تمام صحنه ها و عرصه ها توانسته اند تحرک و نشاط و پویایی نظام را فراهم نمایند از اول انقلاب تا به الان دانشجویان با بصیرت در عرصه های علم و جهاد و شهادت همیشه دشمنان را مایوس کردند و پشتوانه قوی نظام بودند و حضور فعال داشتند. در انتخابات پیش رو نیز دانشجویان با تقویت بصیرت سیاسی و افزایش آگاهی باید مانند گذشته آماده حضور باشند. بصیرت دانشجویان قهرمانی بود که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ با بصیرت و بیداری در راه استعمارستیزی سه تن از دانشجویان بدست رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و این روز به عنوان نماد استکبار ستیزی تبدیل شده است. دانشجوی با بصیرت در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و در راه پیشرفت ایران اسلامی هیچگاه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و همواره در صحنه خواهد بود و حق طلبی و آرمانخواهی را دنبال خواهند کرد و در راه استقلال و اقتدار کشور نقش سرنوشت سازی را ایفاد خواهند نمود.
امروزه که هجمه های بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران حتی لحظه ای قطع نمی شود، حرکت های تاثیرگذار و انقلابی دانشجویی در خنثی کردن تحولات و تحریم های علیه کشورمان نقش مهم و اثربخشی دارد و به شرایط حساس کنونی نیز نگاه تیزبینانه داشته و از کشور و نظام و انقلاب حمایت می کند. در حال حاضر دشمنان ایران اسلامی سعی می کنند تا مطالبات مردمی را به سمت و سوی اهداف ضد ایرانی خود بکشانند و فضای آرام کشور را به ناآرامی و آشوب تبدیل نمایند ورود با بصیرت دانشجویان در این عرصه باعث شد ترفندها و فضاسازی کاذب دشمنان نقش برآب شود و نقش خود را در آگاهی دادن به جامعه بصورت فعال ایفا نماید. رسالت بزرگی بر عهده دانشجوی ماست و بصیرت داشتن و گرفتار فضای غبارآلود دشمن نشدن و مقابله با توطئه های دشمن از جمله رسالت دانشجویی است. و فرهیختگان اهل علم و بصیرت با هوشمندی مانع تحقق سناریوهای دشمنان خواهند بود.
یقیناً در آستانه انتخابات جدید دانشجویان با افزایش و تقویت آگاهی و بصیرت سیاسی خود و همچنین آگاهی بخشی جامعه در همراهی با ولایت فقیه آماده حضور در این عرصه خواهند بود و بار دیگر با مایوس کردن دشمنان، استواری و پایداری خود را در حمایت از نظام و انقلاب ثابت می کنند و بار دیگر مقتدرانه، شکست توطئه دشمنان را رقم خواهد زد. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «دانشجو در واقع جزو مجموعههایى است که وجدان بیدار ملت را و جهتگیرىهاى آن را نشان میدهد، لذا باید دانشجو خیلى آگاهانه با مسائل برخورد کند؛ وضعیت خود را، وضعیت محیط خود را، تهدیدها را، فرصتها را، دشمنها را، دشمنىها را باید بشناسد. [البته] انتظار این را نداریم که دانشجو از درس و بحث و کار گوناگون، بزند و فقط به کار سیاسى بپردازد؛ نه، این [منظور] نیست؛ انتظار داریم که با چشم باز، با نگاه روشن، با احساس تکلیف و با انگیزه به مسائل نگاه کند؛ این انتظار ما از دانشجو است.» (۱/مرداد ۹۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ من التماس میکنم از ملت ایران... 👇
🎙 غربزدهها را کنار بگذارند
عدهشان خیلی زیاد هم نیست
اما فضولیشان زیاد است
عده زیاد نیست، ادعایشان زیاد است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍#ای_سالک_آگاه_باش:
🔻مواظب زبانمان باشیم 🔻
🎥علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی
📑 در تعریف از فرهنگ صاحب نظران تعاریف متعددی دارند و از اینکه در یک قالب محدود شود مشکل است. در واقع فرهنگ شامل اعتقادات، ارزشها، الگوهای رفتاری و آدابی است که در فرد و جامعه وجود دارد که در زندگی فردی و روابط اجتماعی از آن پیروی می شود و تحت تاثیر آنهاست. همانطوری که مقام معظم رهبری در کنار رسالت اصلی دانشگاه یعنی علم آموزی، نسبت به پرداختن به مساله فرهنگ تاکید دارند، نشان از نقش بی بدیل دانشگاه در فرهنگ سازی و معرفی ساختار فرهنگی بر مبنای ارزشهای اسلامی در جهت رسیدن به کمال انسان دارد. لذا فرهنگ دانشجویی یک فرهنگ سطحی نگر نیست بلکه برگرفته از ارزشهای الهی و دینی است که موجب کمال و تقرب الهی خواهد شد و با توجه به حس مسئولیت پذیری و درک صحیح دانشجو از فضای جامعه و علاقه و دغدغه ای که نسبت به رسالت فرهنگی خود دارند در راستای فرهنگ اصیل اسلامی و دینی بخوبی نقش آفرینی خواهند کرد و به سمت و سوی آرمانهای بلند آسمانی و الهی حرکت می کنند و در همین جهت تشکلهای دانشجویی با همکاری مسئولان دانشگاه بخصوص مسئولان فرهنگی در ارائه یک الگوی فرهنگی نشأت گرفته از معارف غنی اسلام تلاش خواهند کرد و با وجود کاستیها ناامید نشده بلکه نقش خود را در عرصه فرهنگی به نحو مطلوب ایفا می نمایند و شاهد رشد و ارتقای فرهنگ اصیل دینی و اسلامی خواهیم بود.
الگوی مطلوب فرهنگ داانشجویی
داشتن یگ الگوی نمونه و مطلوب دانشجویی نیازمند همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور است که باید مورد توجه مسئولین نظام آموزشی و فرهنگی در یک سطح مهم نظری و عملی قرار گرفته و الگویی را ارائه نمایند و در تصمیم گیریها بدان توجه داشته باشند تا بعنوان یک مهندسی فرهنگی در دانشگاهها مورد عمل قرار گیرد. دولت و برنامه ریزان در سطح کلان جامعه باید نسبت به فرهنگ سازی اهتمام ویژه ای داشته و با بهره گیری از الگوی مناسب اسلامی، ارزشها و هنجارهای فرهنگی را از طریق شاخص ها و ارزشهای قرآنی و معارف اهل بیت (ع) ارائه نمایند چرا که نقش فرهنگ در تربیت و شخصیت دانشجو تاثیر بسزایی دارد. در مکتب الهی اسلام معیارها و ملاک هایی برای انسان ارائه شد که می توان از این شاخصها در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در بیان یک فرهنگ مطلوب بکار گرفت. و نیز تغییر و بازنگری در بعضی از سرفصلهای دروس، بکارگیری از اساتید و مدرسان خاص، روابط صمیمانه بین دانشجویان و اساتید و ارائه طرحهای موثر می تواند ما را در این مهم یاری نمایند.
نقش فناوریهای نوین ارتباطی
امروزه جامعه استعماری و استکباری تمام سعی خودشان را بکار گرفته اند تا از طریق فناوری نوین بخاطر تسلط و قدرتی که در این مورد دارند، فرهنگ و الگوی خود را به جهان عرضه و تحمیل بکنند اگر در این میان جامعه ای نتواند برای خودش یک الگوی مناسب و مطلوب ارائه کند یقیناً مغلوب آنها خواهد شد جامعه ای که امروزه در جهان سوم مشاهده می شود نشان از یک فرهنگ متزلزل در ارائه یک ارزش فرهنگی است و این یعنی خطر جدی و بزرگ برای آنها که توان رقابت با غرب را ندارند اما در جامعه اسلامی ما با مراجعه به بنیانها و ارزشهای اصیل اسلامی که از طریق قرآن و روایات اهل بیت (ع) در اختیار داریم می توانیم با استفاده از فناوریهای نوین تمام تهدیدهای غرب را به فرصت تبدیل و برای رشد فرهنگی خود استفاده کنیم
چند نمونه از مولفه های قرآنی
قرآن سرشار از مولفه هایی هست که ما را در ارائه یک فرهنگ مطلوب رهنمون می کند بعنوان نمونه:
الف) انجام عمل صالح؛ در قرآن همیشه کسانی که عمل صالح را انجام می دهند در کفه ترازوی بالاتری قرار دارند ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات انسانهایی که عمل صالح انجام می دهند در خسران نیستند و یا کسانی که عمل صالح انجام بدهند از مخلوقات خوب خدا هستند (بینه/۷). دانشجو با افکار نو و خوب و انجام عمل نیکو می تواند بدور از آفات ها و آسیبها خودش را محفوظ نگهدارد.
ب) مانوس بودن با قرآن؛ یکی از روشهایی که می تواند در مسیر انسان موجب ترقی و پیشرفت او شود، الگو برداری است. در مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی نیز همین طور است. دانشجو با الگوبرداری می تواند یکی از بهترین ارزشها و روشهای تربیتی را که می تواند برای او مفید و موثر باشد، انتخاب نماید. لذا در قرآن هم این موضوع آمده است آنجایی که پیامبر اسلام (ص) را به عنوان الگو و اسوه نیکو برای مسلمانان معرفی می کند «احزاب/۲۱) لذا آشنایی و مانوس بودن همراه با توجه و تعقل در آیات الهی قرآن می تواند در این مورد راهگشا باشد و از دریای بیکران تعالیم قرآنی بهره مند گردد.
ج) مسئولیت پذیری؛ همیشه احساس مسئولیت در افراد باعث می شود تا خودش را از گناه و معصیت دور نگهدارد و در انجام اعمال خود پاسخگو باشد و در راه رسیدن به هدف والا چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعیی سعی و تلاش نماید. در قرآن آمده: «به طور قطع از نعمت هایی که در اختیار آدمیان قرار گرفته است، پرسش خواهد شد» (تکاثر/۸) لذا دانشجو نیز باید در این زمینه با بهره گیری از مکتب اسلام و قرآن از بی تفاوتی برحذر باشد و احساس مسئولیت در تعیین سرنوشت خود در اجتماع داشته باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: ما هر كداممان در هر جائی كه هستیم، باید برای سرنوشت كشور و برای آیندهی كشور، احساس مسئولیت و تعهد كنیم و بدانیم كه میتوانیم نقش ایفا كنیم.
د) اخلاق حسنه؛ اخلاق در اسلام از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است تا آنجا که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. دانشجو نیز در جامعه اسلامی باید متخلق به اخلاق حسنه باشد و بر مبنای فرهنگ قرآنی و اسلامی گفتار و کردار خوب خود را به نمایش بگذارد و دانشجو می تواند به عنوان یک الگوی علمی و اخلاقی این رفتار را در جامعه از خود نشان دهد. خداوند متعال با معرفی پیامبر اسلام (ص) به عنوان الگوی برتر حسن خلق خطاب به ایشان میفرماید: به سبب لطف و رحمت الهی بود که با آنان نرم خویی و مهربانی کردی و اگر درشت خوی و سخت دل بودی، قطعاً از گِرد تو پراکنده شده بودند (قلم/۴)
و هم چنین موارد متعدد دیگری هستند که هر یک به نوبه خود می توانند در ایجاد و تقویت فرهنگ دانشجویی تاثیر گذار بوده و موجب سعادت دنیوی و اخروی انسانها را به دنبال داشته باشد.
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11823090156.mp3
7.14M
🍁🍁🍁🍁🍁
🌳 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۲
🎙 #آیت_الله_دکتر_مختاری
۱۴۰۳/۳/۱۹
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11897007074.docx
38.1K
🍁🍁🍁🍁🍁
🍂 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۲
📝 #فایل_پیاده_شده
۱۴۰۳/۳/۱۹
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11897008679.pdf
380.4K
🍁🍁🍁🍁🍁
🍂 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۲
📝 #فایل_پیاده_شده
۱۴۰۳/۳/۱۹
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
🖼 «خطاب به سیاسیون»
▫️ شهید حاج قاسم سلیمانی:
📰نکتهای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم: چه آنهایی [که] اصلاحطلب خود را مینامند و چه آنهایی که اصولگرا. آنچه پیوسته در رنج بودم اینکه عموماً ما در دو مقطع، خدا و قرآن و ارزشها را فراموش میکنیم، بلکه فدا میکنیم. عزیزان، هر رقابتی با هم میکنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظرههایتان بهنحوی تضعیفکننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام 🌿 و شهدای این راه هستید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ای همه زندگیم زیر سایه نام تو
#کلیپ_استوری
🔺به مناسبت ایام عید غدیر خم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این علی کیست؟
❇️ یا علی نام تو بردم، نه غمی ماند و نه همی...
🔰 فضائل امیرالمومنین (علیهالسلام) را نمیتوان شمرد
#عید_غدیر
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11823092430.mp3
6.03M
🍁🍁🍁🍁🍁
🌳 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۳
🎙 #آیت_الله_دکتر_مختاری
۱۴۰۳/۳/۲۰
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11914689951.docx
32.7K
🍁🍁🍁🍁🍁
🍂 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۳
📝 #فایل_پیاده_شده
۱۴۰۳/۳/۲۰
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
هدایت شده از شاگردان استاد ایت الله مختاری مازندرانی
1_11914691341.pdf
366.2K
🍁🍁🍁🍁🍁
🍂 کتاب الصلاة (فصل فی الأمکنة المکروهه)
جلسه ۸۳
📝 #فایل_پیاده_شده
۱۴۰۳/۳/۲۰
#خارج_فقه
@dr_mokhtaree
ستادهایی که با عضوگیری و هزینه های گزاف، فعالیتهای انتخاباتی خود را به اوج میرسانند؛ زیرا تبلیغات در دنیای امروز تبدیل به یکی از ابزارهای مسلط ارتباطی کاندیداها در رقابتهای انتخاباتی شده است؛ اما باید پرسید مرز میان اخلاق و برتریجویی تبلیغاتی چیست؟ آیا مهر تأیید معیارهای اخلاقی به پای روشهای تبلیغات کاندیداها دیده میشود؟ بهعبارتدیگر در تبلیغات چه اندازه راستگویی و صداقت وجود دارد؟
کاندیداها و ستادهایی که دم از دموکراسی و حفظ حقوق شهروندی میزنند بهیکباره در زمان اوج فعالیت تبلیغاتی، دست به دامن هر نوع بیاخلاقی و تهمتهای ناروایی میشوند تا با این حربه، برتری و اصلح بودن خود را به مردم اثبات و کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کنند، برای مثال برخی بر برتری قومی تأکید کرده و برخی اتهام فساد مالی به دیگر کاندیداها و طرفداران آنان میزنند که نمونه عینی این موارد را در دورههای قبلی شاهد بودیم. در این بین نباید گرایشهای کنشی مردم ایران را فراموش کرد. بیشتر مردم بر اساس کنش عاطفی رأی میدهند و درنتیجه این نوع تبلیغات بدون در نظر داشتن مبانی اخلاقی و اصول تبلیغاتی در عوام جامعه اثرگذاری عمیقی دارد؛ زیرا مردم جامعه ایران همواره دچار یک دگردیسی اساسی نسبت به انتظارات خود از وضعیت مطلوب در همه زمینهها هستند و بدین ترتیب در دوران انتخابات، کاندیداها را با نگرش و میزان سنجش خود مورد تحلیل قرار میدهند؛ اما متأسفانه برخی کاندیداها با روشهای پوپولیستی از این دگردیسی در راستای شعارهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند. اگر این فعالیت ناجوانمردانه و دور از شأن جامعه اسلامی به آنان گوشزد شود، بهیقین عملکرد خود را توجیه کرده و آن را اخلاقی یا مسئلهای فرا اخلاقی تلقی میکنند.
به نظر میرسد علت این خلأ، فقدان معیارهای اخلاقی در حوزه تبلیغات انتخاباتی است. بدین منظور لازم است کاندیداها در مبارزات انتخاباتی، برخی اصول اخلاقی در حوزه تبلیغات انتخاباتی را معیار قرار دهند تا بدینصورت هم بهنوعی موجب کاهش فساد اخلاقی در جامعه و هم تبلیغی جامع از معیارهای اخلاقی در سطح جامعه باشد. در ادامه سعی میشود به برخی اصول موردنظر اشاره شود. اصولی که در حوزه تبلیغات، هیچ الزامی را برای کاندیداها ایجاد نمیکند و عمل به آن بیشتر وجهه اخلاقی دارد:
۱- اصل تقدم اخلاق بر قانون: آنچه غالباً شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت کاندیدا در معیار تبعیت از قانون اساسی در نظر میگیرد، عدم کشف مخالفت بارز با قانون کشور است؛ بنابراین کاندیداها در تبلیغات باید سعی کنند از قوانین کشوری تبعیت کرده و ضمانت اجرایی قوانین را سرلوحه خود قرار دهند. علاوه بر آن تا حد ممکن معیارهای اخلاقی در تبعیت از قوانین را برای شهروند ترسیم کنند و خود نیز مبانی اجرای قوانین را براساس معیار اخلاق انتخاب نمایند.
۲- اصل صداقت: گاه دیده میشود که برخی کاندیداها در تبلیغات خود سخن از وعدههایی میدهند که ضمانت اجرایی ندارند. دروغگویی یا تمسک به وعدههای غیرممکن در تبلیغات به فراوانی وجود دارد و غالب کاندیداها ازایندست امور بهره میبرند؛ بهعنوانمثال برخی کاندیداها سخن از پرداخت یارانههای بسیار بالا میدهند درحالیکه با بودجه و درآمد کشور در حوزه یارانهها سازگاری نداشته و با علوم اقتصادی نیز همخوانی ندارد. میتوان این مسئله را در قوانین نیز جای داد؛ به این صورت که اجرا نکردن وعدههای بیانشده از سوی کاندیداها، ضمانت اجرای حقوقی و قانونی برای آنان در پی داشته باشد.
۳- اصل احترام به رقیب: برخی کاندیداها برای اثبات برتری خود اقدام به تخریب دیگر افراد میکنند که گاه موجب به خطر افتادن سلامت انتخابات و حتی در مواقعی باعث رویگردانی برخی اقشار جامعه از اصول متقن نظام میشود. درواقع نامزدها و احزاب از هر چه در توان دارند علیه یکدیگر استفاده کرده و حتی در مواردی وارد محدوده شخصی فرد میشوند. نمونه این بیاخلاقی در انتخابات ایالت متحده دیده میشود و از همین رو برخی آن انتخابات را شفافترین و برخی کثیفترین انتخاباتِ جهان لقب میدهند. در چند دوره اخیر شاهد این معضل در تبلیغات انتخاباتی در کشورمان هستیم؛ بهگونهای که از این شیوه غیراخلاقی بهعنوان یکی از مهمترین ابزار تبلیغات انتخاباتی بهره میبرند؛ البته درباره هتک حرمت به دیگر کاندیداها، قوانین صریح موجود است اما به سبب رعایت نکردن اصل اخلاقیِ احترام به رقبا از سوی کاندیداها و طرفداران آنان، جامعه را به سمتی میبرد که نشاندهنده عادی بودن این جریان است. از همین رو نمیتوان قوانین اینچنینی را اجرایی نمود.