🔵 شرایط توبه از زبان امیر المؤمنین (ع)
✍ ادای حق الناس :
امام علی علیه السلام فرمودند: جزء سوم این است که: تمام حقوقی که از مردم به گردن گناه کار است باید پرداخت شود. اسلام دین «سمحه و سهله» ، یعنی خیلی آسان گرفته است. این حرف درستی است، اما توضیح لازم است که در کجا خیلی آسان گرفته است؟ در مال و حقوق مردم هم آیا آسان گرفته است؟
آخرین کلامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نقل امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: «لا اله الا اللّه» نبود. او خودش «لا اله الا اللّه» بوده است. نیاز به گفتن «لا اله الا اللّه» نداشت. او خودش عین توحید بود و خدا در او جلوه صفاتی داشت.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: آخرین حرفی که پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار تکرار کردند این بود: علی جان! به امت من بگو: مال مردم را در ذمه خود نگه ندارید و پس بدهید، گرچه نخ مانده ته سوزن باشد که نمی شود با آن چیزی دوخت. وگرنه خدا، قیامت و دین را قبول ندارید، گرچه ادعای دین داری کنید.
📚 کتاب آثار مثبت عمل، استاد #انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 مال حرام آبرو میبرد!
🎙️ آیت الله #جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمدهام با عطش سالها
تا تو کمی عشق بنوشانیام
#اربعین
#یادش_بخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیزی تا شهادت امام هشتم علیه السلام نمانده
و زائران برای عرض ارادت به آقا،
گوشهای از حرم
نجوا میکنند با حضرتش...
جای شما خالیست ❤️
از کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع)
✅ انتخاب آيت اللَّه "مهدوی کنی" به نخست وزيری موقت پس از شهادت رجايی و باهنر
🔹 پس از شهادت رجایی و باهنر در ۸ شهریور ۱۳۶۰، بر اساس تأکید امام خمینی (ره) که باید جای نیروهای از دست رفته سریعاً پر شود و پست ها فاقد مسئول نماند، در همان ساعات اولیه پس از انفجار، مذاکره و مشاوره برای تعیین نخست وزیر آغاز شد.
🔻 سرانجام پس از صحبت های طولانی، شورای موقت ریاست جمهوری، در تاریخ ۱۱ شهریور ، آیت اللَّه محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کشور دولت شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.
🔸 ایشان با کسب ۱۴۸ رای از ۱۷۹ رای به نخست وزیری رسید. دوران نخست وزیری آیت اللَّه مهدوی کنی تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت اللّه خامنه ای به عنوان رییس جمهور در تاریخ ۱۷ مهر همان سال، جمعا ۳۷ روز به طول انجامید.
#تقویم_تاریخ
#11شهریور
#آیت_الله_مهدویکنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ روضه حضرت رسول صلی الله علیه و آله
🎤 حاج آقا مجتبی تهرانی
#سخنرانی_مذهبی
#شهادت_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
✅ تأکید بر عدالت و مقاومت در برابر ظلم”
نشست علمی با عنوان “واکاوی نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین” به همت پژوهشکده بینالمللی عروة الوثقی در شهر قم برگزار شد. این نشست در مرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، و حجتالاسلام والمسلمین حسن خرمی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشکده بینالمللی عروة الوثقی، در سالن جلسات این پژوهشکده برگزار گردید.
در آغاز نشست، حجتالاسلام عیسیزاده اظهار داشت که نامه مقام معظم رهبری حاوی نکات و کلیدواژههای مهمی برای بحث و بررسی است؛ از جمله وجدان بیدار انسانها، همدلی و همبستگی رهبری با حرکتهای مقاومت، تشکیل جبهه جدید مقاومت، مبارزه با ظلم به عنوان هدف اصلی جبهه مقاومت، شیوه تصرف غاصبانه اسرائیل، معرفی حامیان رژیم غاصب، نقش ایران در تشکیل جبهه مقاومت، اتهام تروریست خواندن جبهه مقاومت، و تبیین ماهیت واقعی تروریسم.
وی همچنین به اهمیت شناخت قرآن از دیدگاه قرآن، اهل بیت علیهمالسلام، اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، و تجارب علمی جهانی پرداخت و افزود: قرآن کتابی جهانی، ابدی و نجاتبخش است که هدف اصلی از شناخت آن، رسیدن انسان به کمال است.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین حسن خرمی تأکید کرد: همه ارزشهای مطرحشده در نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی نشانگر توجه به عدالت، کرامت و ظلمستیزی است. وی اظهار داشت که ارزشهای وجدانی، انسانی و دینی، مقاومت انسانی، حق تعیین سرنوشت، آشکار شدن حقیقت و کمکهای انسانی در این نامه، همگی بر محوریت عدالت و کرامت انسانی تأکید دارند.
خرمی تصریح کرد که مفاهیم کلیدی در این نامه، همگی منصفانه و با دیدگاهی بینالمللی مطرح شدهاند. به گفته وی، مقام معظم رهبری همچون حضرت ابراهیم(ع)، در مقابل بتهای ساختهشده توسط نظامهای سلطه ایستاده و به دنبال بیداری وجدان و فطرت پاک جوانان آمریکا و غرب هستند.
در پایان، وی خطاب به اندیشمندان غرب پرسشی را مطرح کرد و گفت: چرا باید تاوان افسانه هولوکاست را زنان و کودکان بیگناه فلسطینی بپردازند؟
🌐 https://urwir.com/3136
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
اگر کسی از خدا فاصله گرفت و راه گناه را طی کرد، حلال و حرام برای او فرق نکرد، زشت و زیبا برای او فرق نکرد، هیچ چیزی او را امان نمیدهد.
#خدا
معيار حُسن ظن و سوء ظن
▫️إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل فَقَدْ غَرَّرَ
🟠هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است.
✍ این مطلب مربوط به زمانى است که چهره اسلام در محیط نمایان باشد و غالب مردم راه صلاح بپویند; اما زمانى که فساد، غالب بر زمان شد و اکثر مردم به راه خلاف مى روند حسن ظن نسبت به افراد سبب مى شود انسان خودش را فریب دهد و باید جانب احتیاط را نگه دارد تا گرفتار توطئه ها و مفسده ها نگردد.این بدان معنا نیست که انسان سوء ظن خود را به اشخاص آشکار سازد و آنها را متهم کند، بلکه منظور این است که بدون این که عکس العمل منفى که سبب اهانت به مؤمن مى شود ظاهر سازد، در عمل جانب احتیاط را از دست ندهد.گاه افرادى که در یک زمان زندگى مى کنند با هم متفاوتند; بعضى سوابق خوبى دارند که باید به آنها حسن ظن داشت و بعضى داراى سوابق سوءاند که باید درباره آنها جانب احتیاط را رعایت کرد، بنابراین معیار، فساد تمام مردم زمان نیست
📘 نهج البلاغه _حکمت_114
#نهج_البلاغه
🔘 خُلق نیکوی حضرت محمد صلیالله علیه و آله
🔳 آیت الله ناصری (ره):
▫️ خداوند، چند چیز را در قرآن عظیم شمرده است. خدایی که خود عظیم است، اگر چیزی را عظیم بشمارد، عظمت آن فوق العاده است.
یکی از مواردی که خداوند عظیم، آن را عظیم شمرده خُلق عظیم نبی اکرم است. در قرآن فرمود:
📜 اِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظیم. (سوره قلم، آیه چهار: و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.)
❇️ زمانی که نبی اکرم به مدینه آمدند و اسلام رونقی گرفت، روستای دور افتادهای بود که حدود هزار نفر جمعیت داشت. یک نفر از اشرار این منطقه بود که بسیار بد و خونریز بود. آن شرور دید که اهل این منطقه، خیلی ناراحتند. پرسید:
🔹 چه شده است؟ چرا اینقدر ناراحتید؟
▫️ گفتند:
🔸 یک نفر به مدینه آمده و ادعای پیغمبری میکند و همه خدایان ما را زیر سؤال برده و منکر شده است. ما از این ناراحتیم که تمام خدایان ما را کنار زده است و دین تازه ای آورده و میگوید:
🔶 خدا یکی است.
▫️ گفت:
🔹 شما چه میخواهید؟
▫️ گفتند:
🔸 اگر بتوانی خون این شخص را بریزی و او را بکشی، آنچه دلت بخواهد، به تو میدهیم.
▫️ گفت:
🔹 فردا سر او را برای شما میآورم.
▫️ آن شرور، حرکت کرد و بعد از ظهر مدینه رسید. نماز پیغمبر در مدینه تمام شده بود و عربها به منزل خود رفته بودند. حضرت هم داشتند، به منزل میرفتند. عرب شرور به پیغمبر رسید؛ در حالی که آن حضرت را نمیشناخت؛ لذا از خود پیغمبر پرسید:
🔹 این محمد که میگویند، کجاست؟
▫️ حضرت فرمودند:
🔸 او را چه کار داری؟
▫️ عرض کرد:
🔹 من از فلان منطقه هستم و شنیدهام ادعای پیغمبری کرده و منکر خدایان ما شده است. آمده ام سر او را برای خویشانم سوغات ببرم.
▫️ فرمودند:
🔸 الآن بعد از ظهر است و هوا گرم. شما هم تازه رسیدهای و خسته هستی. غذا هم که نخوردهای. بیا برویم منزلِ ما استراحت بکن، غذایت را بخور، خوابت را برو. سر حال که شدی، من دست محمد را در دستت میگذارم.
✨ حضرت او را به منزل آوردند و عبای خود را پهن کردند و گفتند:
🔸 روی آن بنشین.
▫️ آن عرب غذایش را خورد و مشغول استراحت شد.
☀️ کم کم آفتاب او را گرفت. حضرت، مقابل آفتاب ایستادند و با بدن مبارکشان، روی صورت این عرب، سایه انداختند، تا آفتاب به او نتابد.
⏳ خواب آن عرب طول کشید و پیغمبر عرق کردند. عرقهای پیغمبر، روی صورت این جوان چکید و بیدار شد. دید که این آقا بالا سر او نشسته و از شدت گرمای آفتاب صورت او از عرق خیس شده است. بلند شد و گفت:
🔹 آقا! چرا این طور کردی؟ چرا من را شرمنده کردی؟ خدمتی به من کردی که احدی نکرده است.
▫️ و عذر خواهی کرد.
حضرت فرمودند:
🔸 دیدم خستهای و خواب هستی. نخواستم بیدارت کنم و بگویم آفتاب تو را گرفته است. بالای سر تو نشستم که آفتاب تو را اذیت نکند.
▫️ آن عرب بلند شد و گفت:
🔹 وعده کردی که دست محمد را در دستم بگذاری. برویم محمد را پیدا کن و دست او را به دست من بده.
🤝 حضرت دستشان را آوردند جلو و فرمودند:
🔸 بگیر.
▫️ جوان نگاهی نکرد و گفت:
🔹 چه را بگیرم؟
▫️ گفت:
🔸 دست من را. من محمدم.
▫️ این جوان به حضرت نگاهی کرد و با خودش گفت:
🔹 عجب! این زندگی و این اخلاق او است؟!
❇️ شهادتین را جاری کرد و به حضرت ایمان آورد و گفت:
🔹 من میروم همه مردم شهرمان را مسلمان میکنم.
💡 حضرت، همه اعمال و رفتارشان بهگونهای بوده است که برای ما معلم و الگو باشند.
⬅️ اپلیکیشن آیت الله ناصری
🏷 #شهادت_حضرت_محمد صلیالله علیه و آله #آیت_الله_ناصری (ره) #خودسازی