◾️انسان اگر سختی نبود(اگر سختی نمی کشید) در همان عقل اول باقی میماند
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
گزیده بیانات دکتر در قسمت 10
@drdinani
21.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چیستی مفهوم وجود و هستی در مکتب حضرت صدرالمتالهین"رضوان الله تعالی"
@drdinani
برنامه معرفت قسمت ۱۰
جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
اگر نترسم باید بگم که حق تعالی عین هستی است
گزیده بیانات ویدیو بالا
جناب دکتر دینانی/قسمت ۱۰ برنامه معرفت
@drdinani
تصور ما از هستی مثل تصور ما از نیستی است.
جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
گزیده بیانات قسمت ۱۰ برنامه معرفت
@drdinani
📝فلسفه اسلامی در طول بیش از ده قرن گذشته،شرح انا الحق حلاج است.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله"
راز راز،ص۲۷۲
@drdinani
📃علم به اسماء و صفات حضرت حق تعالی
در این جا باید یادآور شوم که علم به اسمای حق تبارک و تعالی از جمله ظریف ترین و در عین حال شریف ترین علوم به شمار می آید؛زیرا به واسطه همین علم است که آدم ممتاز گشته و برتری او بر ملائکه و سایر موجودات به منصه ظهور و بروز میرسد.
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
📚اسماء و صفات حق" ص ۹۱
@drdinani
عقل و عشق در عاشورا در امام حسین"علیه السلام"تجلی پیدا کرد
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"عقل و عشق در عاشورا"
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
"🎙پیشنهاد دانلود"
📃توجه به خویشتنِ خویش
کسی که از طریق تامل در درون به بیرون می نگرد منظر دید و افق نگاه او گشاده تر است و کسی که تنها از دریچه حواس ظاهری به مشاهده می پردازد و راه به درون خود ندارد نسبت به ژرفای جهان هستی بیگانه است و به عالم معنی نیز راه نخواهد داشت
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله"
📚شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ص ۱۹
@drdinani
دست یافتن به عالم معنی در انحصار یک قوم یا یک گروه معین نیست.
📚✏️دکتر دینانی/شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی/ ص ۲۹
@drdinani
سیر آفاقی یا انفسی!
بدون خود شناسی،خداشناسی معنی معقول و محصلی ندارد و کسی که از خداشناسی سخن میگوید،بدون اینکه خود را شناخته باشد،جز بازی با الفاظ و سرگرم شدن با کلمات تهی،کار دیگری انجام نمی دهد .درست است که خداوند سبحان،با صراحت تمام در کتاب خود اعلام داشته که آیات و نشانه های خویش را در آفاق و انفس به مردم نشان می دهد و البته معلوم است که آیات آفاقی حق، به جهان بیرون از انسان مربوط می گردد و آیات انفسی را باید در درون نفس انسان جستجو نمود،ولی در سخن سبحانی حق تبارک و تعالی نکته ای بس ظریف و لطیف وجود دارد که هرگز نباید از آن غافل بود.
تردیدی نیست که میان درون و بیرون نوعی تقابل وجود دارد. بنابرین، آیات آفاقی و انفسی نیز با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، ولی هرگز نباید چنین پنداشت که تقابل آفاق و انفس و آنچه بیرونی و درونی خوانده می شود، از نوع تقابل هایی است که دو طرف تقابل، در عرض یکدیگر قرار گرفته اند و باهم برابر و مساوی و هم رتبه شناخته می شوند. بلکه این تقابل، نوعی از تقابل است که دو طرف آن، بیش آنکه در عرض یکدیگر باشند در طول یکدیگر قرار گرفته نابرابر شناخته می شوند.
📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/صفحه۵۷/ ۵۸
@drdinani
سیر آفاقی یا انفسی!۲
ادامه مطلب بالا
تردیدی نمی توان داشت که وسعت و گسترش عالم معانی به مراتب بیش از حوزه عالم الفاظ است.افزون بودن جهان معانی بر عالم الفاظ در این است که عالم باطن پیوسته گسترده تر از جهان الفاظ و حروف شناخته می شود.برخی از اندیشمندان متاله چنین می اندیشند که ادارک و شهود انسان،به هر مرحله و هرجایی که می رسد، معنی همواره دوگام پیش از آن قرار دارد. به این ترتیب،می توان گفت: عالم معانی همواره گسترده تر از عالم الفاظ و حروف است و جهان باطن نیز پیوسته بیش از جهان ظاهری به شمار می آید. یک شاعر بزرگ با ذوق و خوش قریحه ایرانی، پیش از حافظ در این باب گفته است:
درجهانی و از جهان بیشی
همچو معنی که در بیان باشد
این شاعر معشوق خود را در جهان می بیند، اما او را بسیار بیش از جهان به شمار می آورد.
با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد، می توان گفت که وسعت و گستردگی جهان انفس به مراتب بیش از گستره عالم آفاق است. بنابراین آیات آفاقی و آیات انفسی به رغم اینکه با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، مساوی و هم رتبه نیستند و آیات انفسی برتر از آیات آفاقی محسوب می شوند.
📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/ص ۵۸
ادامه مطلب بالا
سیر آفاقی یا انفسی!۲
@drdinani