eitaa logo
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
2هزار دنبال‌کننده
19 عکس
25 ویدیو
1 فایل
کانال هوادارن دکتر دینانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📃توجه به خویشتنِ خویش کسی که از طریق تامل در درون به بیرون می نگرد منظر دید و افق نگاه او گشاده تر است و کسی که تنها از دریچه حواس ظاهری به مشاهده می پردازد و راه به درون خود ندارد نسبت به ژرفای جهان هستی بیگانه است و به عالم معنی نیز راه نخواهد داشت ✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله" 📚شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ص ۱۹ @drdinani
دست یافتن به عالم معنی در انحصار یک قوم یا یک گروه معین نیست. 📚✏️دکتر دینانی/شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی/ ص ۲۹ @drdinani
سیر آفاقی یا انفسی! بدون خود شناسی،خداشناسی معنی معقول و محصلی ندارد و کسی که از خداشناسی سخن می‌گوید،بدون اینکه خود را شناخته باشد،جز بازی با الفاظ و سرگرم شدن با کلمات تهی،کار دیگری انجام نمی دهد .درست است که خداوند سبحان،با صراحت تمام در کتاب خود اعلام داشته که آیات و نشانه های خویش را در آفاق و انفس به مردم نشان می دهد و البته معلوم است که آیات آفاقی حق، به جهان بیرون از انسان مربوط می گردد و آیات انفسی را باید در درون نفس انسان جستجو نمود،ولی در سخن سبحانی حق تبارک و تعالی نکته ای بس ظریف و لطیف وجود دارد که هرگز نباید از آن غافل بود. تردیدی نیست که میان درون و بیرون نوعی تقابل وجود دارد. بنابرین، آیات آفاقی و انفسی نیز با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، ولی هرگز نباید چنین پنداشت که تقابل آفاق و انفس و آنچه بیرونی و درونی خوانده می شود، از نوع تقابل هایی است که دو طرف تقابل، در عرض یکدیگر قرار گرفته اند و باهم برابر و مساوی و هم رتبه شناخته می شوند. بلکه این تقابل، نوعی از تقابل است که دو طرف آن، بیش آنکه در عرض یکدیگر باشند در طول یکدیگر قرار گرفته نابرابر شناخته می شوند. 📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/صفحه۵۷/ ۵۸ @drdinani
سیر آفاقی یا انفسی!۲ ادامه مطلب بالا تردیدی نمی توان داشت که وسعت و گسترش عالم معانی به مراتب بیش از حوزه عالم الفاظ است.افزون بودن جهان معانی بر عالم الفاظ در این است که عالم باطن پیوسته گسترده تر از جهان الفاظ و حروف شناخته می شود.برخی از اندیشمندان متاله چنین می اندیشند که ادارک و شهود انسان،به هر مرحله و هرجایی که می رسد، معنی همواره دوگام پیش از آن قرار دارد. به این ترتیب،می توان گفت: عالم معانی همواره گسترده تر از عالم الفاظ و حروف است و جهان باطن نیز پیوسته بیش از جهان ظاهری به شمار می آید. یک شاعر بزرگ با ذوق و خوش قریحه ایرانی، پیش از حافظ در این باب گفته است: درجهانی و از جهان بیشی همچو معنی که در بیان باشد این شاعر معشوق خود را در جهان می بیند، اما او را بسیار بیش از جهان به شمار می آورد. با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد، می توان گفت که وسعت و گستردگی جهان انفس به مراتب بیش از گستره عالم آفاق است. بنابراین آیات آفاقی و آیات انفسی به رغم اینکه با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، مساوی و هم رتبه نیستند و آیات انفسی برتر از آیات آفاقی محسوب می شوند. 📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/ص ۵۸ ادامه مطلب بالا سیر آفاقی یا انفسی!۲ @drdinani
📎کتاب الانصاف شیخ الرئیس! کتابی که مهمتر از شفا بود و در حمله غزنویان نابود شد کتاب الانصاف بود. بیست مجلد بود که هیچ اثری از او نیست اگر مونده بود حالا ما چیز دیگری بودیم. از ارسطو فرا رفته بود حرفهایی تو حرف هایش بود که تو حرف های ارسطو نیست. 📌گزیده بیانات حضرت استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی پ ن : ۱ شهریور سالروز ولادت حکیم ابن سینا"رضوان الله تعالی" @drdinani
📎برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های استاد دکتر دینانی درباه حکیم ابن سینا پیشنهاد می‌شود کتاب" سخن ابن سینا و بیان بهمنیار" رو مطالعه بفرمایید @drdinani
📎مدینه فاضله از نظر حکما موضوع مدینه فاضله از قدیم الایام بین حکمای باستان مطرح بوده است و آنان اجتماع کامل بشری را که افراد آن به کمال علمی و عملی رسیده و از هوی و هوس رسته باشند مدینه فاضله می نامیده اند. 📚نیایش فیلسوف ص ۲۱ ✏️استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی @drdinani
خداوند همه چیز است یعنی چه! @drdinani
کاش ما با او می بودیم! @drdinani
علت خلل در توحید مردم چیست؟ @drdinani
من های انضمامی(تعینی) قابل شکستن است،هرلحظه من یک تعین دارم.ولی من حضوری قابل شکستن نیست. 🎙 گزیده بیانات دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی قسمت ۱۲برنامه معرفت @drdinani